Muziek / Toplijsten en favorieten / Radio 2 Top 2000
zoeken in:
0
geplaatst: 29 november 2014, 13:56 uur
herman schreef:
Deze oudjes stonden in 2013 in de top 20 van de Top 2000, maar in 1993 niet in de Top 100 allertijden. Vraag me toch af waar die Pink Floyd lobby vandaan is gekomen... destijds stonden ze alleen in de lijst met Another Brick in the Wall.
Je hebt het hier wel over Radio Veronica neem ik aan? Dat is toch wel een andere doelgroep dan Radio 2 (zeker nu). Bovendien zijn er tegenwoordig heel veel jongeren die teruggrijpen op muziek uit de 60s en 70s. Veel meer dan de 80s heb ik het idee.Deze oudjes stonden in 2013 in de top 20 van de Top 2000, maar in 1993 niet in de Top 100 allertijden. Vraag me toch af waar die Pink Floyd lobby vandaan is gekomen... destijds stonden ze alleen in de lijst met Another Brick in the Wall.
0
geplaatst: 29 november 2014, 14:01 uur
Gretz schreef:
De Volkskrant en het NRC begaan dit jaar in hun berichtgeving de klassieke fout, die intussen ook wel op de bingokaart kan.
Hoe moeilijk kan het nu zijn als serieus nieuwsmedium om stemmen en stemmers niet door elkaar te halen?
De NPO lacht wederom in haar vuistje om het feit dat media in hun slinkse marketingtrucs blijven trappen.
De Volkskrant en het NRC begaan dit jaar in hun berichtgeving de klassieke fout, die intussen ook wel op de bingokaart kan.

(quote)
(quote)
Hoe moeilijk kan het nu zijn als serieus nieuwsmedium om stemmen en stemmers niet door elkaar te halen?

De NPO lacht wederom in haar vuistje om het feit dat media in hun slinkse marketingtrucs blijven trappen.
Ik begin onderhand in een complottheorie te geloven. Zouden ze ervoor betaald worden of is het echt zo'n kuddevolk dat klakkeloos persberichten overneemt zonder zelf maar even na te denken? 3,8 miljoen stemmers zou betekenen dat iedereen, ook die sufferds van journalisten, vele mensen in hun omgeving zouden moeten kennen die hebben gestemd. En dat is nou eenmaal niet zo.
0
geplaatst: 29 november 2014, 14:02 uur
LucM schreef:
Niets tegen Hotel California maar er mag eens wat anders op 1 komen. Radiohead of The Beatles bv. of Arcade Fire. De top-2000 is nu erg voorspelbaar geworden.
Serieus? Arcade Fire op 1 in de top 2000? Als er iets totaal niet geloofwaardig of representatief zou zijn... The Beatles kan ik me nog wel wat bij voorstellen, maar dat zou dan Hey Jude worden, ook niet bepaald een echte nummer 1 als je het mij vraagt.Niets tegen Hotel California maar er mag eens wat anders op 1 komen. Radiohead of The Beatles bv. of Arcade Fire. De top-2000 is nu erg voorspelbaar geworden.
Radiohead zou wellicht nog een aardige optie zijn, want die zijn toch wel zeer populair onder de jongeren. Toch mist er hier duidelijk een achterban bij de oudere users. Zelfs met een beperkte keuzelijst (4 nummers) komt Radiohead nog maar net in de top 100, dus nu de keuzelijst uitgebreid is, lijkt me dat alleen maar moeilijker worden.
Als er ooit een andere nummer 1 zou komen, denk ik dat dat Stairway to Heaven wordt en wie weet Black over een aantal jaar. Ook Coldplay is immens populair, maar geldt hetzelfde voor als bij The Beatles. Vorig jaar vier noteringen bij de bovenste 30, maar geen een daarvan in de top 10.
0
geplaatst: 29 november 2014, 14:08 uur
chevy93 schreef:
Tegelijkertijd denk ik dat het echt weinig mensen wat kan boeien. Het gros van de luisteraars heeft totaal geen weet van de consequente manipulaties van Radio 2 (en alle andere commerciële radiostations). Volgens mij zouden heel veel mensen het ook best vinden als Radio 2 zelf gewoon een top 2000 zou uitzenden zonder dat je zelf kan stemmen.
Tegelijkertijd denk ik dat het echt weinig mensen wat kan boeien. Het gros van de luisteraars heeft totaal geen weet van de consequente manipulaties van Radio 2 (en alle andere commerciële radiostations). Volgens mij zouden heel veel mensen het ook best vinden als Radio 2 zelf gewoon een top 2000 zou uitzenden zonder dat je zelf kan stemmen.
Worden er veel steeds minder heb ik het idee. Het aantal mensen dat in het gastenboek klaagt over te weinig vrije keuzes, te weinig openheid en een vage stemprocedure lijkt ieder jaar groter te worden.
Het zou gewoon normaal zijn dat indien Radio 2 schuift en manipuleert dat ze dat gewoon eerlijk toegeven. Dat kunnen de mensen die daar geen probleem hebben gewoon blijven stemmen + luisteren. En diegenen die het dan geen leuke lijst meer vinden haken af.
0
geplaatst: 29 november 2014, 14:13 uur
chevy93 schreef:
(quote)
Je hebt het hier wel over Radio Veronica neem ik aan? Dat is toch wel een andere doelgroep dan Radio 2 (zeker nu). Bovendien zijn er tegenwoordig heel veel jongeren die teruggrijpen op muziek uit de 60s en 70s. Veel meer dan de 80s heb ik het idee. Dat laatste zou best kunnen. Dat eerste ben ik het niet echt mee eens, de top 2000 is toch min of meer in de plaats gekomen van de Top 100 AT. Vergeet ook niet dat Veronica indertijd nog in het publieke bestel zat en de lijst dus op Radio 2/3 werd uitgezonden.
0
geplaatst: 29 november 2014, 14:14 uur
GrafGantz schreef:
Dat specifieke nummer of het hele album?
Dat specifieke nummer of het hele album?
Dat nummer... het album weet ik niet of ik dat gehoord heb.
0
geplaatst: 29 november 2014, 14:22 uur
Ik ben benieuwd of de Top 2000 dit jaar weer voor 30% uit 70s bestaat, en of er van de Top 10 weer minstens 8 nummers uit de jaren 70 komen. Hoe geloofwaardig is de lijst dan nog, terwijl er elk jaar weer meer jongeren stemmen?
0
geplaatst: 29 november 2014, 14:26 uur
Het is ook een soort vicieuze cirkel: zolang er vooral nummers uit de 70's prominent aanwezig zijn, stemmen vooral de jongeren die iets met dat soort muziek hebben. Het percentage jongeren dat van classic rock houdt hoeft nog niet eens zo hoog te zijn; zolang zij de enige jongeren zijn die stemmen, blijven die nummers bovenaan staan.
Ik zie een jonge hiphopfan nou niet direct zijn vrienden aansporen om allemaal op de top 2000 te stemmen. Je gaat toch geen uur lang door 4000 nummers scrollen als je van tevoren verwacht dat je er geen 15 kan vinden waar je echt wat mee hebt? Er zijn maar weinig mensen (jong/oud) die op 31 december het liefst de radio uit laten en toch de moeite nemen op de top 2000 te stemmen.
Ik zie een jonge hiphopfan nou niet direct zijn vrienden aansporen om allemaal op de top 2000 te stemmen. Je gaat toch geen uur lang door 4000 nummers scrollen als je van tevoren verwacht dat je er geen 15 kan vinden waar je echt wat mee hebt? Er zijn maar weinig mensen (jong/oud) die op 31 december het liefst de radio uit laten en toch de moeite nemen op de top 2000 te stemmen.
0
geplaatst: 29 november 2014, 14:55 uur
yeahyeahyeah schreef:
Het is ook een soort vicieuze cirkel: zolang er vooral nummers uit de 70's prominent aanwezig zijn, stemmen vooral de jongeren die iets met dat soort muziek hebben. Het percentage jongeren dat van classic rock houdt hoeft nog niet eens zo hoog te zijn; zolang zij de enige jongeren zijn die stemmen, blijven die nummers bovenaan staan.
Ja, dat zal er wel deels mee te maken hebben. Van de groep jongeren die nu elk jaar meestemt zijn er teveel met een antieke smaak. In het slechtste geval geven zij die smaak ook weer door aan hun kinderen, en wordt de Top 2000 in 2030 nog steeds gedomineerd door de 70's en 80's.
Moeilijk om die cirkel te doorbreken. Er worden volgens mij nog genoeg instant klassiekers gemaakt, maar die ga je in het gunstigste geval pas over 10 jaar terugvinden in de lijst. Ik noem bijvoorbeeld First Aid Kit - Emmylou, een nummer wat zowel grote groepen jongeren als ouderen zou kunnen aanspreken. Maar het is in 2,5 jaar tijd welgeteld 0x op de radio geweest.
Stop het in een populaire commercial of een goedbekeken TV-programma en het trekt binnen no-time een groot publiek, daar ben ik ban overtuigd.
0
geplaatst: 29 november 2014, 14:57 uur
musician schreef:
Puur vals spelen! Wie zegt dat ik je nu nog kan geloven?
Overigens, wat overeind blijft is dat het aantal stemmers toch is toegenomen, volgens jouw rekensom van 165.217 naar 190.000.
Overigens werd dit door de samenstellers ook geconstateerd:
Wie weet wat dat in het geheel nog kan gaan betekenen, over de hele lijst bekeken.
(quote)
Puur vals spelen! Wie zegt dat ik je nu nog kan geloven?

Overigens, wat overeind blijft is dat het aantal stemmers toch is toegenomen, volgens jouw rekensom van 165.217 naar 190.000.
Overigens werd dit door de samenstellers ook geconstateerd:
(quote)
Wie weet wat dat in het geheel nog kan gaan betekenen, over de hele lijst bekeken.
Er zijn zeker meer stemmen uitgebracht. Ik denk dat dat ook te maken heeft met de "stemlokalen" waar mensen dit jaar konden stemmen. Daardoor trek je ook mensen die normaal gesproken nooit gestemd zouden hebben, waaronder vast ook veel jongeren. Ik denk dat hierdoor de lijst mogelijk wel meer veranderd kan zijn dan dat voorgaande jaren steeds het geval was. Maar dat zullen we vanzelf wel zien!
0
Telamon
geplaatst: 29 november 2014, 14:59 uur
Er zijn maar weinig mensen (jong/oud) die op 31 december het liefst de radio uit laten en toch de moeite nemen op de top 2000 te stemmen.
Grappig, 31 dec vind ik nu juist de minst interessante dag om te luisteren. Die nummers gaan richting uitgekauwd. Kan me ook voorstellen dat er hier meer mensen zijn die dat vinden.
0
geplaatst: 29 november 2014, 15:01 uur
Inderdaad, ken vrijwel niemand die op 31 dec de radio aan heeft. Toch de dag bij uitstek om iets met familie/vrienden te doen 's avonds.
0
geplaatst: 29 november 2014, 15:11 uur
Gretz schreef:
Ik ben benieuwd of de Top 2000 dit jaar weer voor 30% uit 70s bestaat, en of er van de Top 10 weer minstens 8 nummers uit de jaren 70 komen. Hoe geloofwaardig is de lijst dan nog, terwijl er elk jaar weer meer jongeren stemmen?
En elk jaar verjongd (qua jaartallen) de lijst ook weer. Ik ben benieuwd of de Top 2000 dit jaar weer voor 30% uit 70s bestaat, en of er van de Top 10 weer minstens 8 nummers uit de jaren 70 komen. Hoe geloofwaardig is de lijst dan nog, terwijl er elk jaar weer meer jongeren stemmen?
(2013-2006-1999)
30s: 3 4 3
40s: 2 2 5
50s: 11 35 60
60s: 299 459 536
70s: 552 720 752
80s: 457 482 506
90s: 287 212 137
00s: 249 86 0
10s: 140 0 0
Gemiddelde 2013: 1984,02
Gemiddelde 2006: 1977,82
Gemiddelde 1999: 1975,31
Het gemiddelde van de MuMe Ladder is maar een kleine vier jaar hoger (1987,89).
0
geplaatst: 29 november 2014, 15:11 uur
herman schreef:
Inderdaad, ken vrijwel niemand die op 31 dec de radio aan heeft. Toch de dag bij uitstek om iets met familie/vrienden te doen 's avonds.
Geldt voor mij ook (uiteraard, zou ik bijna zeggen). Al heb ik ook wel feestjes meegemaakt waar de top 2000 als muzikaal behang aanstond. Maar degenen die alleen de onderste regionen van de top 2000 leuk vinden, of de moeite nemen te stemmen zonder naar de uitzending te luisteren, zijn toch vooral de 'muzieknerds', ofwel de populatie hier

0
Telamon
geplaatst: 29 november 2014, 15:14 uur
2e Kerstdag heb ik ingevuld als meest favoriete dag. Dan rijden we jaarlijks namelijk weer terug naar huis na een bezoek aan schoonouders 

0
geplaatst: 29 november 2014, 15:18 uur
Het is denk ik het "probleem" dat Radio 2 een zender is de zich richt op een publiek wat qua leeftijd plus minus tussen de 30 en 50 jaar zit. Je krijgt dan een lijst die vooral bestaat uit evergreens en waar weinig plaats is voor vernieuwing. Zelf ben ik een groot fan van electronic en ben van mening dat deze muzieksoort te weinig voorkomt in de lijst der lijsten. Pink Floyd is dan wellicht een goed excuus omdat deze band gebruik maakt van electronische muziekinstrumenten, maar anderzijds klopt dat dus niet, want ik mis wel de muzikek die de echte pioniers van deze muzieksoort brachten. Goed er staan nummers van Kraftwerk, Jarre en Vangelis in de lijst, edoch een band die heel veel de electronic heeft gedaan, Tangerine Dream, ontbreekt. Wat de betreft is er nog wat werk te doen om de lijst een goed beeld te geven wat er zoal muzikaal is gebracht binnen de popmuziek in de breedste zin des woords door de jaren heen. Dit geldt overigens ook voor andere bijzondere muzieksoorten die er nu bekaaid van afkomen. Het mag voor mij wel wat spannender zijn, minder voorspelbaar...
0
geplaatst: 29 november 2014, 15:19 uur
chevy93 schreef:
En elk jaar verjongd (qua jaartallen) de lijst ook weer.
En elk jaar verjongd (qua jaartallen) de lijst ook weer.
Zoals ik volgens mij eerder heb aangegeven...
1999 - 1975 = gemiddeld 24 jaar oude nummers
2006 - 1977 = gemiddeld 29 jaar oude nummers
2013 - 1984 = gemiddeld 29 jaar oude nummers
... Het positiefste wat je erover kunt zeggen is dus dat de lijst de laatste 7 jaar gemiddeld niet ouder is geworden.. verjongen kun je het niet noemen.
0
geplaatst: 29 november 2014, 15:20 uur
The Scientist schreef:
... Het positiefste wat je erover kunt zeggen is dus dat de lijst de laatste 7 jaar gemiddeld niet ouder is geworden.. verjongen kun je het niet noemen.
(quote)
Ha, ik was net van plan om deze berekening van je van (volgens mij) vorig jaar op te gaan snorren, maar je bent me net voor zie ik

0
geplaatst: 29 november 2014, 15:29 uur
Het lijkt me best logisch dat de lijst in relatieve zin veroudert. Het totale aandeel kandidaat nummers wordt namelijk steeds groter en het percentage dat relatief nieuw is dus steeds kleiner. Als je 200 jaar nog steeds redelijk populaire popmuziek zou hebben om op terug te grijpen zijn nummers natuurlijk gemiddeld ouder dan als je het maar over 10 jaar hebt. Dat lijkt me logisch en niet negatief. Popmuziek is nog maar een relatief jonge kunstvorm.
Tegelijkertijd is ook logisch dat de lijst in absolute zin verjongt, smaken veranderen en dat is ook deels cultuurgebonden. De lijst loopt wat dat betreft misschien wat achter, maar dat zal ooit wel ingehaald worden. (Als dat niet gebeurd zal de top2000 uiteindelijk verdwijnen en vervangen worden door een nieuwere lijst.)
Je kan natuurlijk discussiëren over het tempo waarop dit gebeurt, maar beide trends lijken me vrij normaal.
Tegelijkertijd is ook logisch dat de lijst in absolute zin verjongt, smaken veranderen en dat is ook deels cultuurgebonden. De lijst loopt wat dat betreft misschien wat achter, maar dat zal ooit wel ingehaald worden. (Als dat niet gebeurd zal de top2000 uiteindelijk verdwijnen en vervangen worden door een nieuwere lijst.)
Je kan natuurlijk discussiëren over het tempo waarop dit gebeurt, maar beide trends lijken me vrij normaal.
0
Telamon
geplaatst: 29 november 2014, 15:29 uur
Betekent dus dat men overwegend de liedjes kiest uit de eigen jeugd. Doelgroep NPO2 '40 tot en met 54 jaar' minus die 29 jaar is de leeftijd 10-24
Klopt iig in mijn geval, jaren '80-'90.
Klopt iig in mijn geval, jaren '80-'90.
0
geplaatst: 29 november 2014, 15:34 uur
Ik snap al die negatieve reacties aangaande de jaren 70 niet. Wat voor goeds heeft de jaren 80 (zowel in muzikale als maatschappelijke zin) gebracht? Sentimenten spelen mee, maar dan zouden de jaren 90 voor mij het summum moeten zijn.... Nee, de muziek van de afgelopen 5 jaren kunnen naar mijn mening pas écht weer concurreren met de beste jaren (1966-1974).
0
geplaatst: 29 november 2014, 15:39 uur
Marjet schreef:
Nee, de muziek van de afgelopen 5 jaren kunnen naar mijn mening pas écht weer concurreren met de beste jaren (1966-1974).
Nee, de muziek van de afgelopen 5 jaren kunnen naar mijn mening pas écht weer concurreren met de beste jaren (1966-1974).
Dat maakt mij toch nieuwsgierig naar wat voorbeelden van de laatste 5 jaar

De meeste mensen die 66-74 als de gloriejaren zien, vinden de laatste 5 jaar ook niet veel, volgens mij.
0
geplaatst: 29 november 2014, 16:50 uur
The Scientist schreef:
Het is maar net hoe je er naar kijkt natuurlijk. Als er niets zou gebeuren, zou de lijst 2013-1977 = 36 jaar oud zijn, dus in absolute zin wordt er zeker verjongd. Running to Stand Still. ... Het positiefste wat je erover kunt zeggen is dus dat de lijst de laatste 7 jaar gemiddeld niet ouder is geworden.. verjongen kun je het niet noemen.

Ik gaf al eerder het voorbeeld van onze eigen bewierrookte MuMe Ladder (hoewel waarschijnlijk niet door jou
). Gemiddeld jaartal: 1987,89. In 2009 was dit 1986,95. In de afgelopen vijf jaar is deze lijst dus amper verjongd. Toch hoor ik er daar nooit iemand over.
0
geplaatst: 29 november 2014, 17:14 uur
Die eeuwige discussie over de zgn. verjonging ... Voor mij is het jaartal van uitgave van geen belang, als het maar een goed nummer is. Overigens brachten de jaren 1966-1974 wel veel goede popmuziek.
0
geplaatst: 29 november 2014, 17:17 uur
Marjet schreef:
Ik snap al die negatieve reacties aangaande de jaren 70 niet. Wat voor goeds heeft de jaren 80 (zowel in muzikale als maatschappelijke zin) gebracht? Sentimenten spelen mee, maar dan zouden de jaren 90 voor mij het summum moeten zijn.... Nee, de muziek van de afgelopen 5 jaren kunnen naar mijn mening pas écht weer concurreren met de beste jaren (1966-1974).
Tja, dat is natuurlijk puur persoonlijke smaak. Voor andere mensen zijn de jaren 80 of 90 juist weer favoriet. Voor mij is er niet een periode die er boven uit steekt, al vind ik de grotere diversiteit van de latere periodes wel een pluspunt. In de lijst is dat helaas heel beperkt.
0
geplaatst: 29 november 2014, 19:24 uur
chevy93 schreef:
Toch hoor ik er daar nooit iemand over.
Toch hoor ik er daar nooit iemand over.
Over de leeftijd van de mume top2000 heb ik het nooit expliciet gehad... maar dat die (zij het op een iets andere manier) net zo dodelijk voorspelbaar is als de radio2lijst roep ik al jaren... heb het dit jaar nog weer even geprobeerd, maar geef het nu echt op.
Die veroudering is vrij droevig inderdaad.
0
geplaatst: 29 november 2014, 19:44 uur
Hij is in elk geval een stuk transparanter, je kunt hier tenminste letterlijk zien hoe gestemd wordt en door wie.. niet dat voorgekookte zooitje bij radio2. En er staan ook behoorlijk wat jongere platen in de top10 en door het hele deelnemersveld.
0
geplaatst: 29 november 2014, 20:00 uur
Het gebrek aan transparantie bij radio 2 is inderdaad jammer. Ik heb niks tegen het idee van een keuzelijst, maar het zou fijn zijn als er meer openheid was over de manier waarop die wordt samengesteld.
Ik denk eerlijk gezegd dat ceteris paribus de methode van radio 2 een meer diverse lijst op zou leveren dan de mumeladder. De reden dat het resultaat precies andersom is (daar lijkt het in ieder geval op) komt denk ik alleen omdat de groep stemmers voor de top2000 anders is.
Ik denk eerlijk gezegd dat ceteris paribus de methode van radio 2 een meer diverse lijst op zou leveren dan de mumeladder. De reden dat het resultaat precies andersom is (daar lijkt het in ieder geval op) komt denk ik alleen omdat de groep stemmers voor de top2000 anders is.
0
geplaatst: 29 november 2014, 20:06 uur
orbit schreef:
En er staan ook behoorlijk wat jongere platen in de top10 en door het hele deelnemersveld.
Ik begrijp dat je een diepgewortelde haat voor de Top 2000 hebt, maar dit is natuurlijk volstrekte willekeur. Neem je de top 25 dan is het verschil opeens 1987 (MuMe) om 1986 (T2000). Neem de top 100 en het is zelfs 1983,7 (MuMe) om 1984,8 (T2000).En er staan ook behoorlijk wat jongere platen in de top10 en door het hele deelnemersveld.
orbit schreef:
Hij is in elk geval een stuk transparanter, je kunt hier tenminste letterlijk zien hoe gestemd wordt en door wie.. niet dat voorgekookte zooitje bij radio2.
De keuzelijst van de Top 2000 bestaat uit meer nummers dan de keuzelijst hier op MusicMeter. Feitelijk het enige wat we hier doen is ca. 2800 platen op volgorde zetten. Dus wat is er nou voorgekookter?Hij is in elk geval een stuk transparanter, je kunt hier tenminste letterlijk zien hoe gestemd wordt en door wie.. niet dat voorgekookte zooitje bij radio2.
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.
* denotes required fields.