MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Radio 2 Top 2000

zoeken in:
Wat een drama inderdaad! En waarom mag er nu al niet meer gestemd worden, zodat ze de lijst helemaal Radio 2-proof kunnen maken de komende 3 weken zeker...

Meest duffe nummer ooit, geloof er ook niks van dat dat nummer de meeste stemmen heeft, helemaal omdat er meer jongeren hebben gestemd.

Wel weer een erg veilige top 3 zeg. Echt tijd dat het wat afgestoft wordt onderhand. Ik zie het nog niet gebeuren voorlopig.

Achter de stemmen van een groot deel van de 'jongeren' zitten waarschijnlijk hun vaders, die de e-mailadressen van hun kroost even lenen om nog een tweede en derde keer te kunnen stemmen. Al zie je ook wel aardig wat tieners met een "ouwelullen"-muzieksmaak; in de MuMeladder en dat soort topics valt me dat ook op

Uiteindelijk overheerst bij mij in ieder geval dat ik het leuk vind als mensen al jong zo fanatiek met muziek bezig zijn, en startpunt zijn dan nu eenmaal vaak de bekendere klassiekers.

Ach ja, ik leef nog maar eens mee met The Dude.

Godzijdank geen Queen op nummer een.

trebremmit schreef:
Meest duffe nummer ooit, geloof er ook niks van dat dat nummer de meeste stemmen heeft, helemaal omdat er meer jongeren hebben gestemd.
Ik heb anders behoorlijk wat medejongerenlijstjes gezien waar nummers als Hotel California en Stairway to Heaven etc. in voorkwamen. Ik heb er zelf ook jarenlang op gestemd.

El Ninjo schreef:
Pfff Hotel California op 1 ....veel saaier en slaapverwekkender zijn ze in mijn beleving niet gemaakt.

Gaat wel een enorme urgentie uit van die lijst ja

El Ninjo schreef:
Pfff Hotel California op 1 ....veel saaier en slaapverwekkender zijn ze in mijn beleving niet gemaakt.

Ik vind alles van Coldplay saaier en slaapverwekkender

Coldplay is ook wel een beetje de Eagles van de 21e eeuw eigenlijk.

yeahyeahyeah schreef:
Coldplay is ook wel een beetje de Eagles van de 21e eeuw eigenlijk.

Wat mij betreft niet de Coldplay vd eerste 2 albums, maar daarna is het inderdaad wel rap bergafwaarts gegaan en het lijkt ieder volgend album nog erger te worden ook.

Vind X&Y eigenlijk nog mooier dan Parachutes. Beetje mainstream misschien, maar het weet precies de juiste snaar te raken. Pas daarna begint het minder te worden.

steven schreef:
meesterlijk hoor die mannenplaten , starless van king crimson bovenaan , daarna the who , yes , en kraftwerk. Ken ook werkelijk geen enkele vrouw die king crimson en kraftwerk te gek vind. echt mannen muziek dus.... , stond dus in de hierbovengenoemde prognoslijst.

ik las laatst bij een foto op facebook van een KC plaat : "When the wife is away , King CRimson will play"

Ik zet anders elk jaar Epitaph van KC bij mijn vrije keuzes, en ik heb ook 2 albums van KC op cd. Vooral In the Court of the Crimson King vind ik persoonlijk een erg goed album. Gaat niet altijd op dus...

De Volkskrant en het NRC begaan dit jaar in hun berichtgeving de klassieke fout, die intussen ook wel op de bingokaart kan.

"Hotel California van Eagles heeft Queens Bohemian Rhapsody van de troon gestoten in de top 2000. Op de derde plaats staat Stairway To Heaven van Led Zeppelin. In totaal brachten 3,8 miljoen mensen hun stem uit. "

"Volgens de NPO brachten dit jaar een recordaantal van 3,8 miljoen mensen hun stem uit, wat een stijging is van 15 procent ten opzichte van vorig jaar. "

Hoe moeilijk kan het nu zijn als serieus nieuwsmedium om stemmen en stemmers niet door elkaar te halen?

De NPO lacht wederom in haar vuistje om het feit dat media in hun slinkse marketingtrucs blijven trappen.

De Top 2000 inclusief noteringen wordt bekendgemaakt op 19 december.

Dit vind ik maar een rare gang van zaken. Net alsof er de komende weken nog geschoven moet gaan worden met nummers, of dat de zogenoemde 'weging' van de vrije keuzes veel tijd nodig heeft omdat dit niet bepaald objectief gebeurt. Je krijgt ook het idee dat Radio 2 veel aan de volgorde sleutelt omwille van het uitzendschema. Dan streef je je doel toch volledig voorbij?

Of ze willen het gewoon spannend houden voor de top 2000 freaks, en dat zijn er nogal wat.

Er hoeft niet gelijk een complottheorie achter te zitten.

De mooiste lijst is eigenlijk niet de Top 2000 zelf, maar die bubbling under nummers, die een aantal dagen na de Top 2000 worden gedraaid. De nummers die wel zijn ingebracht maar niet de Top 2000 hebben gehaald.

Daar zitten de tips in voor de toekomst.
Tja de organisatie heeft nu eenmaal bereikt dat in Nederland, meer dan in andere landen heb ik het gevoel, ook de oudere muziekliefhebbers zich jaarlijks "bemoeien" met het samenstellen van de Top 2000.

En dan met name ook de generatie van de jaren '70. Dan is een voorkeur voor (uiteindelijk) nummers als Hotel California wel te verklaren.

De Evergreen Top 1000, die ook in ons land bestaat, trekt ook een bepaald soort publiek maar veel minder aanhangers.
Er zou misschien ook eens een lijst moeten komen voor nummers die niet ouder mogen zijn dan 10 jaar.

Ik begrijp die discussie over die 3,8 miljoen niet zo goed. Het kan, dat sommige stemmers meerdere stemmen hebben uitgebracht. Hoewel elke stemmer bij aanmelding in principe als "uniek" staat bestempeld.

Maar goed, stel dat je meerdere emailadressen ter beschikking hebt, dan zou je in principe meerdere keren kunnen stemmen.
Heeft hier iemand twee keer of zelfs vaker gestemd?

En zou daarmee het cijfer van 3,8 miljoen stemmers heel erg gaan veranderen? Als de samenstellers 3,8 miljoen stemmen afzetten tegen het aantal van vorig jaar, blijft natuurlijk de 15% stijging onveranderd, omdat het uitgangspunt hetzelfde blijft. Dus in die zin mag er succes worden geclaimd.

musician, het zijn geen 3,8 miljoen stemmers maar 3,8 miljoen stemmen op nummers. Dat zijn dus 3,8 miljoen/20 stemmers. Dus ongeveer 190.000 stemmers.

En er zijn hier mensen die twee lijstjes hebben ingevuld. Ben hier een van.

Niets tegen Hotel California maar er mag eens wat anders op 1 komen. Radiohead of The Beatles bv. of Arcade Fire. De top-2000 is nu erg voorspelbaar geworden.

puppy schreef:
het zijn geen 3,8 miljoen stemmers maar 3,8 miljoen stemmen op nummers. Dat zijn dus 3,8 miljoen/20 stemmers. Dus ongeveer 190.000 stemmers.
En er zijn hier mensen die twee lijstjes hebben ingevuld. Ben hier een van.

Puur vals spelen! Wie zegt dat ik je nu nog kan geloven?
Overigens, wat overeind blijft is dat het aantal stemmers toch is toegenomen, volgens jouw rekensom van 165.217 naar 190.000.

Overigens werd dit door de samenstellers ook geconstateerd:
Onder de stemmers waren ook opvallend veel jongeren tussen de 15 en 25 jaar, meldt de organisatie.

Wie weet wat dat in het geheel nog kan gaan betekenen, over de hele lijst bekeken.

Bij Queen heb ik nog wat jeugdsentiment, The Eagles vind ik alleen maar vervelend en binnen dat vervelende oeuvre vind ik Hotel Calofornia het allervervelendst. Als ik de eerste 100 van vorig jaar op volgorde moet zetten staat hij ergens tussen de 95 en 100 bij me. Ik snap ook veel meer van de aantrekkelijkheid van Queen, Deep Purple of Led Zeppelin (zeg maar de dino 4 van de top 2000) hoewel ik daar ook nooit op zou stemmen, dan waarom mensen op Hotel California stemmen, maar goed. Het volk kiest.

Voordat dat die dino 4 wat weg gaan zakken zijn we 10 jaar verder vrees ik. Als het al gebeuren gaat.

Casartelli (moderator)
Gretz schreef:
Hoe moeilijk kan het nu zijn als serieus nieuwsmedium om stemmen en stemmers niet door elkaar te halen?

Tja... laaggeletterdheid heeft nog wel iets van een taboe over zich, maar cijfermatige zwakbegaafdheid is helaas zeer algemeen geaccepteerd.

west schreef:
(quote)

Zeg Tony, je wordt nu langzamerhand wel een beetje vervelend. Ik zou bijna zeggen, om je eigen woorden te gebruiken, best wel suf.

Niet zo gretig happen naar Peijnenburg west, ik zat je maar een beetje te jennen. En dat je niet de enige bent vond chicken Marty McFly ook nodig nog even met ons te delen. Daar hadden ze vroeguh een heuse beweging voor, de Tegenpartij. Wie kent 'm nog?

Top 3 is zo'n beetje antiek. Volgend jaar is Bo Rap 40 jaar oud, dus die zal dan wel weer nr. 1 zijn.
Het jaar erop Hotel California 40 jaar.

Het is net of er na al die tijd niets beters en memorabeler is verschenen.
ik begrijp de status van Bo Rap en Stairway. Maar we weten het ondertussen nu wel.
Hotel California.....tja.....knap nummer hoor, maar een nr.1 vind ik te veel eer.

Van Hotel California verbaast me de klassiekerstatus wel. Denk dat ik het 10 jaar geleden pas voor het eerst bewust beluisterd heb. Al luisterde ik als kind altijd naar de top 100 aller tijden en daar stond het ook al hoog. Maar het is me nooit opgevallen in die tijd (itt Child in Time wat ik wel heel tof vond als 14-jarige).

Voor de grap even de top 20 van 1993 erbij gepakt en erbij gezocht waar de platen vorig jaar stonden. Dat biedt hoop, want draken als Kayleigh en Music zijn ook weggezakt.

01 Sweet child of mine Guns n' Roses 1988 (58)
02 Bohemian rhapsody Queen 1975 (1)
03 Stairway to heaven Led Zeppelin 1972 (3)
04 Everything I do Bryan Adams 1991 (581)
05 Kayleigh Marillion 1985 (174)
06 One Metallica 1988 (14)
07 Hotel California Eagles 1976 (2)
08 Child in time Deep Purple 1971 (4)
09 Angie Rolling Stones 1973 (46)
10 Hey Jude Beatles 1968 (45)
11 Whole lotta Rosie AC/DC 1978 (64)
12 Africa Toto 1982 (28)
13 Sunday bloody sunday U2 1983 (62)
14 Radar love Golden Earring 1973 (24)
15 Black Betty Ram Jam 1978 (428)
16 Light my fire Doors 1967 (229)
17 Still loving you Scorpions (D) 1987 (413)
18 Music John Miles 1976 (129)
19 Imagine John Lennon & Plastic Ono Bd 1971 (23)
20 She sells sanctuary Cult 1986 (293)

Ook opvallend:

Deze oudjes stonden in 2013 in de top 20 van de Top 2000, maar in 1993 niet in de Top 100 allertijden. Vraag me toch af waar die Pink Floyd lobby vandaan is gekomen... destijds stonden ze alleen in de lijst met Another Brick in the Wall.

6. Pink Floyd - Wish You Were Here 1975
8. Pink Floyd - Comfortably Numb 1979
10. Pink Floyd - Shine On You Crazy Diamond 1975
11. Dire Straits - Brothers In Arms 1985
19. Billy Joel - Piano Man 1974

Misschien omdat het wellicht ook jongeren aanspreekt. Dat is wel bewezen met Dark Side Of The Moon die zo lang in de charts stond.
Typisch geval van ouders hebben het in huis en de kids pikken het op.
Of het is gewoon een fanclub die steevast stemt.

Maar je zou verwachten dat ze er toen ook wel in stonden.

Misterfool
herman schreef:
want draken als Kayleigh

. Hup, voor straf tien maal Misplaced Childhood beluisteren.

Misterfool schreef:
(quote)

. Hup, voor straf tien maal Misplaced Childhood beluisteren.

Nee dank u. Ik vond het 20 jaar geleden al niks en nu al helemaal niet meer...

Dat specifieke nummer of het hele album?

Gretz schreef:
Dan streef je je doel toch volledig voorbij?
Het doel om miljoenen luisteraars op Radio 2 af te laten stemmen? Oh, dat lukt nog wel, hoor.

Persoonlijk denk ik dat ze inderdaad wat plaatjes gaan schuiven ivm het uitzendschema. Tegelijkertijd denk ik dat het echt weinig mensen wat kan boeien. Het gros van de luisteraars heeft totaal geen weet van de consequente manipulaties van Radio 2 (en alle andere commerciële radiostations). Volgens mij zouden heel veel mensen het ook best vinden als Radio 2 zelf gewoon een top 2000 zou uitzenden zonder dat je zelf kan stemmen.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 09:08 uur

geplaatst: vandaag om 09:08 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.