MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Radio 2 Top 2000

zoeken in:
ranboy schreef:
Als Ramses een week eerder was overleden, zou hij vast op 1, 2 en 3 gestaan hebben...

Jij gelooft ook echt dat stemmen hier nog iets mee te maken hebben..?

Ja, ik denk dat dit juist door stemmen komt.

orbit schreef:
(quote)

Jij gelooft ook echt dat stemmen hier nog iets mee te maken hebben..?

Jij gelooft dat een mannetje van de radio een hele top 2000 uit zijn duim zuigt, tegelijkertijd wel een site maakt waarop ruim een miljoen mensen op hun favorieten stemmen maar daar lekker geen rekening mee houdt omdat hij liever zijn luisteraars wegjaagt, en dat ruim een miljoen mensen zo stom zijn om daar in te trappen?

Radio 2 heeft anders weleens toegegeven geen nummers in de lijst op te nemen, die wel genoeg stemmen hadden maar niet in het profiel van Radio 2 pasten.

Maar ik denk dat dit wel een effect is van het overlijden van Ramses.

Arrie schreef:
Ja, ik denk dat dit juist door stemmen komt.

Je kunt al een hele tijd stemmen en een paar dagen voor sluitingstijd komen er opeens 10.000en stemmen binnen om Ramses nog zijn ereplaatsje te geven.. yeah right

ranboy schreef:
(quote)

Jij gelooft dat een mannetje van de radio een hele top 2000 uit zijn duim zuigt, tegelijkertijd wel een site maakt waarop ruim een miljoen mensen op hun favorieten stemmen maar daar lekker geen rekening mee houdt omdat hij liever zijn luisteraars wegjaagt, en dat ruim een miljoen mensen zo stom zijn om daar in te trappen?

Denk je nu echt dat in die paar dagen na Ramses' dood en nu er zoveel stemmen binnen kunnen komen dat hij opeens met drie (!!) nummers in de top10 kan staan? Ik geloof trouwens dat je de intelligentie van het luisterpubliek van dit circus een beetje overschat

Dat kan makkelijk, in de laatste dagen wordt veel meer gestemd dan in het begin. Bovendien kan een song heel makkelijk hard stijgen door stemmen omdat het stemveld heel 'breed' is en je er dus al snel bovenuit kunt steken. Ook hoorde ik vanavond dat een bepaalde internetgroep actie heeft gevoerd om Ramses nog in zoveel mogelijk lijsten te krijgen. Ik denk dat Radio 2 helemaal niet blij is met dit soort resultaten: het vertekent de lijst van 2009. Het zou pas op bedrog wijzen als ze het Ramses-effect hadden weggepoetst.

Arrie schreef:
Ramses Shaffy overlijdt, en meteen drie keer in de top 10. Wat een onzin.

(Ik vind Ramses een groots artiest hoor, begrijp me niet verkeerd. Niks tegen hem, maar vooral tegen hoe mensen in elkaar zitten.)

Helemaal met je eens. Je gaat niet opeens méér van iemands muziek houden als hij komt te overlijden.

Neem Andre Hazes. Zat in Nederland helemaal aan de grond, belangstelling voor zijn muziek (terecht overigens) tot een minimum gedaald.

Totdat hij dood ging.

Toen was hij opeens iedereens' held, beste Nederlandse zanger en bleef dat ook.

Jammer dat hij het niet meer mocht meemaken.

Voor Ramses Shaffy dreigt nu hetzelfde gebeuren. Ik draaide zijn mooiste hits nog regelmatig. Maar nu hij dood is claimt opeens iedereen hem, als zijnde iemand die altijd bovenaan zou hebben gestaan in Nederland. En dat blijkt niet, uit de verkoopcijfers van Ramses' cd's.

Want, heel veel mensen hebben hem jááááááren links laten liggen. Dat blijkt wel uit de eerdere top 2000's aller tijden.

Pas iets van iemand gaan kopen, of voor hem gaan stemmen bij de Top 2000, als hij dood is. Vreselijk. Het is haast lijkenpikkerij.

ranboy schreef:
Dat kan makkelijk, in de laatste dagen wordt veel meer gestemd dan in het begin. Bovendien kan een song heel makkelijk hard stijgen door stemmen omdat het stemveld heel 'breed' is en je er dus al snel bovenuit kunt steken. Ook hoorde ik vanavond dat een bepaalde internetgroep actie heeft gevoerd om Ramses nog in zoveel mogelijk lijsten te krijgen. Ik denk dat Radio 2 helemaal niet blij is met dit soort resultaten: het vertekent de lijst van 2009. Het zou pas op bedrog wijzen als ze het Ramses-effect hadden weggepoetst.

Het gaat maar om een paar dagen.. hoe kan je daarin nou zoveel meer stemmen dan de vele weken ervoor? Ik vind het uiterst suspect. Sowieso is er al vaker toegegeven dat er gesjoemeld wordt met die lijst of bepaalde bands er zelfs buiten zijn gehouden.

Ik had juist eerder Michael Jackson dan in de Top 10 verwacht.
Dit omdat je al langer mag stemmen.
Avond van Boudewijn De Groot is ook gewoon door een paar bekende Nederlanders geplugd.
Alsof die goede man geen beter werk af leverde.
Ramses heeft echt geen 3 nummers gemaakt die in de Top 10; laat ik het zo zeggen Top 500 thuis horen.
Maar als er een aantal bekende Nederlanders bij DWDD gaan huilen; scheelt natuurlijk een heleboel.
Ook omdat de presentator van dat programma ook de Top 2000 op televisie aan elkaar praat.

deric raven schreef:
Ik had juist eerder Michael Jackson dan in de Top 10 verwacht.

Ja, dat had ik eigenlijk ook verwacht!

Maar ik ben al lang blij dat Shaffy Cantate met de veel zeggende tekst
Lalala la laala

lalala la laala

la laa lala

la laa lala

lalala la laala

lalala la laala

laaa la laala

laaa la

laaa

laaaaaaaaaaaaaaa

niet in de Top 10 staat

Voor mij blijft het een hoog lalala gehalte hebben.

De stemperiode was maar drie weken, waarvan dus bijna 1 week nog te stemmen was met de dood van Ramses al bekend.
En waarom in vredesnaam zou Radio 2 Ramses 3x in de top 10 willen? Het is juist een erg vertekend beeld en dus niet gewenst.

Wel is het natuurlijk zo dat de top 2000 met een keuzelijst werkt, waardoor er geen echt vrije keuze was (nou ja, 1 plaat van de 10), en in die zin konden inderdaad sommige bands (Nirvana, Radiohead enz) bijna niet in de lijst komen. Dit jaar is er een vrije keuze van 5 platen (en 15 uit de vaste keuzelijst). Gevolg is dat dit jaar één op de zes platen 'nieuw' binnenkomt, wat voor een Aller Tijden-lijst een grote schoonmaak mag heten.

Geheel vrije keuze is de lijst nog steeds niet, maar de stemmen die binnenkomen bepalen gewoon de uitslag.

ranboy schreef:
maar de stemmen die binnenkomen bepalen gewoon de uitslag.

Dat laatste klopt niet helemaal, 2 jaar geleden gaf Ron Stoeltie, de zendercoordinator van Radio 2 en de man achter de Top 2000 in een interview gewoon toe dat platen die niet in het profiel van Radio 2 passen buiten de lijst gehouden worden en ondanks dat er in deze wel beweging in de lijst zit houden ze hier nog steeds aan vast.

Stukje uit het interview destijds.

Wat was er gebeurd als luisteraars massaal op Come as you are van Nirvana hadden gestemd?

Stoeltie: ,,Eerlijk? Dan had ik die plaat uit de lijst gehaald. Nee, dat is niet raar. Het is simpelweg niet de muziek van onze luisteraars. En bovendien: wanneer mensen de Top 2000 te truttig vinden, zijn er genoeg andere radiostations die dezelfde soort lijst met iets andere platen uitzenden.''

Onweerwolf
musician schreef:
(quote)

Helemaal met je eens. Je gaat niet opeens méér van iemands muziek houden als hij komt te overlijden.

Neem Andre Hazes. Zat in Nederland helemaal aan de grond, belangstelling voor zijn muziek (terecht overigens) tot een minimum gedaald.

Totdat hij dood ging.

Toen was hij opeens iedereens' held, beste Nederlandse zanger en bleef dat ook.

Jammer dat hij het niet meer mocht meemaken.

Voor Ramses Shaffy dreigt nu hetzelfde gebeuren. Ik draaide zijn mooiste hits nog regelmatig. Maar nu hij dood is claimt opeens iedereen hem, als zijnde iemand die altijd bovenaan zou hebben gestaan in Nederland. En dat blijkt niet, uit de verkoopcijfers van Ramses' cd's.

Want, heel veel mensen hebben hem jááááááren links laten liggen. Dat blijkt wel uit de eerdere top 2000's aller tijden.

Pas iets van iemand gaan kopen, of voor hem gaan stemmen bij de Top 2000, als hij dood is. Vreselijk. Het is haast lijkenpikkerij.

Het is gewoon een natuurlijk effect. Hij staat nu opeens in de picture omdat hij dood is. Niks vreemds aan. Mensen die claimen dat dat 'niet mag', dat je niet nu cd's van hem mag kopen en dat je niet op hem mag stemmen voor de top 2000 hebben het volgens mij niet helemaal begrepen. Sorry hoor, alsof jij het alleenrecht hebt om momenteel Ramses-fan te zijn omdat je dat ook al was voor dat hij dood ging. De term lijkenpikkerij is hier totaal niet op zijn plaats.

Ruby1966
deric raven schreef:
Maar ik ben al lang blij dat Shaffy Cantate met de veel zeggende tekst
Lalala la laala

lalala la laala

la laa lala

la laa lala

lalala la laala

lalala la laala

laaa la laala

laaa la

laaa

laaaaaaaaaaaaaaa

niet in de Top 10 staat

Voor mij blijft het een hoog lalala gehalte hebben.

El Ninjo schreef:
(quote)

Dat laatste klopt niet helemaal, 2 jaar geleden gaf Ron Stoeltie, de znedercoordinator van Radio 2 en de man achter de Top 2000 in een interview gewoon toe dat platen die niet in het profiel van Radio 2 passen buiten de lijst gehouden worden en ondanks dat er in deze wel beweging in de lijst zit houden ze hier nog steeds aan vast.

Wat was er gebeurd als luisteraars massaal op Come as you are van Nirvana hadden gestemd?

Stoeltie: ,,Eerlijk? Dan had ik die plaat uit de lijst gehaald. Nee, dat is niet raar. Het is simpelweg niet de muziek van onze luisteraars. En bovendien: wanneer mensen de Top 2000 te truttig vinden, zijn er genoeg andere radiostations die dezelfde soort lijst met iets andere platen uitzenden.''
Maarja, Metallica's One past al een paar jaar blijkbaar wél in het profiel.

Onweerwolf schreef:
Het is gewoon een natuurlijk effect. Hij staat nu opeens in de picture omdat hij dood is. Niks vreemds aan. Mensen die claimen dat dat 'niet mag', dat je niet nu cd's van hem mag kopen en dat je niet op hem mag stemmen voor de top 2000 hebben het volgens mij niet helemaal begrepen. Sorry hoor, alsof jij het alleenrecht hebt om momenteel Ramses-fan te zijn omdat je dat ook al was voor dat hij dood ging. De term lijkenpikkerij is hier totaal niet op zijn plaats.

Jawel, dat is het wel. Ik heb helemaal niet gezegd, dat nu cd's van hem kopen of op hem stemmen in de Top 2000 niet mag.

Het gaat mij om de hypocriesie, de schijnheiligheid. Tijdens zijn leven hadden de mensen alle kans om hem te eren, te waarderen. Door zijn cd's te kopen, door belangstelling te tonen.

Maar nee, toen kon het zogenaamd niet.

Ik werp mij helemaal niet op als een oude Ramses-fan. Daavoor is mijn belangstelling voor zijn werk niet groot genoeg. Ik draai af en toe wel wat van hem.

Maar iedereen die zich na zijn dood wel opeens superfan noemen, nu alles van hem gaan kopen, die zijn met hun waardering wel een beetje laat. Te laat.

titan (crew)
El Ninjo schreef:
(quote)

Dat laatste klopt niet helemaal, 2 jaar geleden gaf Ron Stoeltie, de zendercoordinator van Radio 2 en de man achter de Top 2000 in een interview gewoon toe dat platen die niet in het profiel van Radio 2 passen buiten de lijst gehouden worden en ondanks dat er in deze wel beweging in de lijst zit houden ze hier nog steeds aan vast.

Volgens mij is dat interview ouder. Ondertussen begint men steeds minder platen te schrappen. Ik verwacht dat het dit jaar eigenlijk nog nauwelijks voorkomt, ook al omdat radio 2 aan het vernieuwen is. Black van Pearl Jam bijvoorbeeld zal nu wel eindelijk in de lijst komen schat ik zo.

Ik denk niet dat het afschaffen van de keuzelijst tot een heel andere top 2000 zou leiden. Tegenover al die leuke alternatieve lijstjes die wij insturen staat er een veelvoud aan inzendingen van mensen die op de bekende hits stemmen.

Overigens vind ik het niet vreemd dat Ramses 3 keer in de top 10 staat. Hij is op een "taktisch" moment overleden. De meeste mensen stemmen de laatste dagen (de helft van de 1,6 miljoen stemmen is in de laatste 2 dagen geplaatst) en laten zich blijkbaar makkelijk vermurwen om als eerbetoon een zojuist overleden zanger in hun lijstje te zetten (wellicht mede dankzij een actieve lobby van Frits Spits). Deze 3 nummers stonden toch al redelijk hoog in de top 2000, dan kom je met enkele honderden tot duizenden stemmen extra zo in de top 10. Michael Jackson is toch al te lang dood om hetzelfde effect te sorteren, al verwacht ik wel dat al zijn nummers zullen stijgen.

titan (crew)
ranboy schreef:
Dit jaar is er een vrije keuze van 5 platen (en 15 uit de vaste keuzelijst). Gevolg is dat dit jaar één op de zes platen 'nieuw' binnenkomt, wat voor een Aller Tijden-lijst een grote schoonmaak mag heten.

Dat is nog maar de vraag. Alleen als men vrij eensgezind is in de 5 vrije keuzes zal dat gebeuren. Ik verwacht eerder dat al die vrije keuzes een grote hoeveelheid van duizenden liedjes met minder dan 10 stemmen teweeg hebben gebracht.

titan (crew)
Dit is trouwens de top 10:

1. Bohemian Rhapsody - Queen
2. Hotel California - The Eagles
3. Avond - Boudewijn de Groot
4. Stairway to Heaven - Led Zeppelin
5. Child in Time - Deep Purple
6. Pastorale - Ramses Shaffy en Liesbeth List
7. Zing, vecht, huil, bid, lach, werk en bewonder - Ramses Shaffy
8. Clocks - Coldplay
9. Laat me - Ramses Shaffy
10. Wish You Were Here - Pink Floyd

Pfffff....

Het gevolg dat ik noemde (een op de zes platen is nieuw), is geen veronderstelling of 'berekening', maar is al meegedeeld als feit. Ik weet uiteraard niet hoeveel nieuwen er zouden zijn geweest als de keuzevrijheid nog steeds maar één plaat was...

Je verwachting dat er veel verschillende platen in de keuzes genoemd worden en dus niet vaak in de lijst doordringen, lijkt mij heel terecht. Maar toch zullen er bij die vrije keuzes ook vaak dezelfde titels zijn, zoals Black, Paranoid android enz. Meer dan in eerdere jaren.

titan (crew)
Black stond al in de keuzelijst, dat is zo'n plaat die al jaren steeds geschrapt wordt. Ben benieuwd of hij er nu wel in staat. Meer dan 300 nieuwe binnenkomers (waarschijnlijk zitten daar ook titels bij die er in het verleden al eens in stonden) is inderdaad best wel veel. Dat zijn er doorgaans 150 a 200.

Ze zouden de keuze eens VOLLEDIG vrij moeten geven... Dat zou tenminste een echt spannende lijst opleveren... Waarschijnlijk ook meteen jammerlijk een hoop vaste waardes eruit knikkeren; maar goed... Verandering van spijs doet eten...

Denk je? Ik denk het niet. Meeste mensen kennen alleen de bekende vaste waarden. Dus gaan ze dan niet ineens op hele andere dingen stemmen.

Het lijkt mij niet dat de intentie van de programmamakers van Radio 2 ooit is geweest de beste 2000 nummers in een lijst te verwerken. Het hele concept is meer een tijdreis door 50 jaar popmuziek met veel aha-erlebnissen voor veelal 40 plussers.

Dat neemt niet weg dat er voor (bijna) iedereen wel een handvol goede nummers in staan.

pretfrit
helemaal eens met laatste 2 berichten.

@ Arrie. Precies, dat is de reden waarom je altijd dezelfde nummers tegenkomt. Het ligt niet aan de samenstellers maar het merendeel van de stemmers

JoopKonraad schreef:
Ze zouden de keuze eens VOLLEDIG vrij moeten geven...

Zie bijvoorbeeld de Arrow Rock 500 waar ze dit wél doen. Dit jaar met Come As You Are op 95 en Black op 11 (twee nummers die Radio 2 inderdaad best kan omarmen), maar ook hier zorgen de luisteraars er voor dat je de top 10 al bijna van tevoren kan invullen. Een vrije keuzelijst lijkt me dus voor de top 2000 geen realistische optie. Waar ik wél op hoop is dat ze artiesten waarvan alle keuzes de lijst halen (Neil Young) het jaar daarop wat extra nummers geven uit de vrije keuze-lijst, en dat ze artiesten/nummers die standaard kansloos zijn (alle acht keuzes van de Sugababes) eens eruit gooien.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 12:40 uur

geplaatst: vandaag om 12:40 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.