Muziek / Toplijsten en favorieten / Radio 2 Top 2000
zoeken in:
0
geplaatst: 25 december 2014, 19:36 uur
Ik heb de clipjes wel gezien. Niet bij ieder nummer, maar ze komen wel voorbij. Neemt niet weg dat ik net zo graag luister als kijk, visueel voegt het bar weinig toe, i.t.t. bij Serious Request bijvoorbeeld
0
geplaatst: 25 december 2014, 19:42 uur
Als er nou wat mensen flink bezopen zouden raken en op tafel zouden gaan dansen en zo, zou dat wel schelen. Maar dat gebeurt hier natuurlijk niet. 

0
geplaatst: 25 december 2014, 19:52 uur
Heb nog nooit iets van King Crimson geluisterd. Schijnt zo'n beetje de eerste prog rock te zijn. Ik vond Starless een bijzonder nummertje. Zo ontdek je nog eens wat. Leuk dat zulke - toch wat aparte - nummers ook in de lijst staan. (misschien even in de herbeluistering komend weekend met een j achter de kiezen) 

0
geplaatst: 25 december 2014, 20:02 uur
Weirdo Wizzy schreef:
Heb nog nooit iets van King Crimson geluisterd. Schijnt zo'n beetje de eerste prog rock te zijn. Ik vond Starless een bijzonder nummertje. Zo ontdek je nog eens wat. Leuk dat zulke - toch wat aparte - nummers ook in de lijst staan. (misschien even in de herbeluistering komend weekend met een j achter de kiezen)
Starless is mooi, maar het genre progrock stond al stevig in de stijgers toen dat in 1974 uitkwam. Het debuut van KC kun je wel tot het begin van de progrock rekenen, samen met de eerste platen van Moody Blues, Caravan, Procol Harum, etc.
0
geplaatst: 25 december 2014, 20:02 uur
Guilty pleasure, in combinatie met jeugdsentiment. Wat de Top 2000 zo bijzonder maakt.
0
geplaatst: 25 december 2014, 20:03 uur
Onwijs nummer. Starless had best wat hoger mogen staan....... misschien ooit.
0
geplaatst: 25 december 2014, 20:15 uur
Dan mag in the Court of the Crimson King er ook in. Heeft het helaas bij niet gehaald als een van mijn vrije keuzes. Vind die ook beter dan Starless persoonlijk
0
geplaatst: 25 december 2014, 20:37 uur
Starless ... geweldig nummer! Helaas té progressief voor vele Radio 2-luisteraars.
0
geplaatst: 25 december 2014, 20:37 uur
bikkel2 schreef:
Onwijs nummer. Starless had best wat hoger mogen staan....... misschien ooit.
Het zal volgend jaar wel schelen dat er dan via de voorkeurslijst (dus niet via de vrije keuze) op kan worden gestemd. Datzelfde geldt voor Firth of Fifth van Genesis. Van mij betreft horen beide nummers minimaal bij de bovenste 500. En volgend jaar hopelijk geen Gangnam Style of Ik neem je mee meer in de lijst.Onwijs nummer. Starless had best wat hoger mogen staan....... misschien ooit.
0
geplaatst: 25 december 2014, 20:45 uur
royh schreef:
(quote)
Het zal volgend jaar wel schelen dat er dan via de voorkeurslijst (dus niet via de vrije keuze) op kan worden gestemd. Datzelfde geldt voor Firth of Fifth van Genesis. Van mij betreft horen beide nummers minimaal bij de bovenste 500. En volgend jaar hopelijk geen Gangnam Style of Ik neem je mee meer in de lijst. Starless staat al jaren in de keuzelijst.
Gangnam Style mag van mij best in de lijst, is er tenminste nog wat afwisseling.

0
geplaatst: 25 december 2014, 20:46 uur
Zou goed kunnen: heeft in 2000 al eens in de lijst gestaan (op 689). Voor Firth of Fifth geldt dat in ieder geval niet. En over Gangnam Style: ik deel jouw mening niet. Hoort wat mij betreft niet thuis in deze lijst, ook niet voor de afwisseling. De lijst is al afwisselend genoeg zonder dit soort 3e rangs geneuzel, dat weliswaar twee jaren geleden ontzettend populair was, maar inmiddels behoorlijk achterhaald klinkt.
0
geplaatst: 25 december 2014, 20:48 uur
Jij kent echt vaak dingen niet waarvan ik het idee heb dat je er maandelijks naar luistert

0
geplaatst: 25 december 2014, 21:05 uur
Teunnis schreef:
Jij kent echt vaak dingen niet waarvan ik het idee heb dat je er maandelijks naar luistert
(quote)
Veel bekende dingen uit de jaren '70 ken ik niet echt hoor...
Vind ik ook het minst interessante decennium qua muziek. Zeker de periode 1970-1976 is ben ik niet echt in thuis en de meeste progressieve rockmuziek laat ik al helemaal links liggen. Vind het vaak nogal gekunsteld en aanstellerig (zo'n Firth of Fith mag van mij meteen weer uit de lijst). Ik heb als begin-twintiger nog wel een King Crimson-fase gehad, maar daar luister ik eigenlijk ook nooit meer naar.
0
geplaatst: 25 december 2014, 21:21 uur
Misterfool schreef:
Zullen we volgend jaar proberen om iets van Merzbow in de lijst te stemmen, gewoon omdat het kan
.
Zullen we volgend jaar proberen om iets van Merzbow in de lijst te stemmen, gewoon omdat het kan
. Gewoon omdat het goed is

0
geplaatst: 25 december 2014, 21:59 uur
royh schreef:
(quote)
Zou goed kunnen: heeft in 2000 al eens in de lijst gestaan (op 689). Voor Firth of Fifth geldt dat in ieder geval niet. En over Gangnam Style: ik deel jouw mening niet. Hoort wat mij betreft niet thuis in deze lijst, ook niet voor de afwisseling. De lijst is al afwisselend genoeg zonder dit soort 3e rangs geneuzel, dat weliswaar twee jaren geleden ontzettend populair was, maar inmiddels behoorlijk achterhaald klinkt. Zo afwisselend is die lijst echt niet. Dan mag je je wereld wel wat verbreden.

Bovendien staat de muziek vol met achterhaalde muziek. Is dat erg? Nee hoor, niet per se. Maar tussen die muziek klinkt het nummer van Psy juist extra modern en fris.
0
geplaatst: 25 december 2014, 22:16 uur
De lijst is inderdaad totaal niet afwisselend, dat moeten we hier op juist Musicmeter toch wel erkennen mensen. Complete genres worden genegeerd en dat geforceerde gemoderniseer van die lijst met kul als Psy en consorten mag ook wel achterwegen gelaten worden.
Als Good Morning Captain van Slint in de lijst staat ben ik pas tevreden en dat gaat nooit gebeuren.
Als Good Morning Captain van Slint in de lijst staat ben ik pas tevreden en dat gaat nooit gebeuren.
0
geplaatst: 25 december 2014, 22:44 uur
Mijn moeder vond het (= Estranged) verschrikkelijk en "wie stemt hier nou op?"
Naar aanleiding van de 'discussie' eerder tijdens het kerstdiner. Waarbij ik de familie eens even uitgelegd heb dat Radio 2 gewoon een flinke vinger in de pap had. Estranged vond mijn moeder daar inderdaad een goed voorbeeld van. Ook Caro Emerald (twee nummers daarvoor).
En anders is het wel heel erg gesteld met de Nederlandse smaak was haar conclusie.
Naar aanleiding van de 'discussie' eerder tijdens het kerstdiner. Waarbij ik de familie eens even uitgelegd heb dat Radio 2 gewoon een flinke vinger in de pap had. Estranged vond mijn moeder daar inderdaad een goed voorbeeld van. Ook Caro Emerald (twee nummers daarvoor).
En anders is het wel heel erg gesteld met de Nederlandse smaak was haar conclusie.

0
geplaatst: 25 december 2014, 22:52 uur
Mensen die afgeven op PSY zijn waarschijnlijk dezelfden die het ook belachelijk vinden dat Miley Cyrus, Carly Rae Jepsen, Rihanna, Aviici e.d. er met hun grootste hits in staan. Maar juist wat betreft de grote Top 40-hits wordt het kaf door de stemmers vaak al van het koren gescheiden. De leukere internationale hits staan er vaak wel in, en de meeste draken zijn van Nederlandse makelij. Wat betreft recent werk vind ik die Top 2000 echt zo slecht niet. En van geforceerd gemoderniseer is al helemaal geen sprake, omdat nummers uit 2014 nog niet op de keuzelijst komen.
0
geplaatst: 25 december 2014, 23:52 uur
Ben eigenlijk alweer klaar met al die middle of the road muziek. Achter elkaar Andre Hazes en Piet Veerman is toch wel een beetje de doodsteek.
Blij toe dat ik rond dit uur van de dag nog even wat eigen plaatjes op kan zetten.
Blij toe dat ik rond dit uur van de dag nog even wat eigen plaatjes op kan zetten.
0
geplaatst: 26 december 2014, 00:10 uur
Nooit geweten dat Piet Veerman iets met het overlijden van André Hazes te maken had.

0
geplaatst: 26 december 2014, 00:23 uur
Weet niet waar het was en wie het zei, maar Claudia de Brei staat bij de 3FM Top Serious Request op 3.
Dit zijn bv. de noteringen van Arcade Fire:
581 Arcade Fire - Here Comes The Night Time
1216 Arcade Fire - Ready To Start
1576 Arcade Fire - Reflektor
Of The National:
1032 The National - Afraid Of Everyone
1188 The National - Conversation
Of The National:
1188 The National - Conversation
0
geplaatst: 26 december 2014, 00:31 uur
Teunnis schreef:
(quote)
Ja, ik had ook niet verwacht dat dit nieuwe kost voor Herman zou zijn.
0
geplaatst: 26 december 2014, 00:36 uur
Gretz schreef:
Mensen die afgeven op PSY zijn waarschijnlijk dezelfden die het ook belachelijk vinden dat Miley Cyrus, Carly Rae Jepsen, Rihanna, Aviici e.d. er met hun grootste hits in staan. Maar juist wat betreft de grote Top 40-hits wordt het kaf door de stemmers vaak al van het koren gescheiden. De leukere internationale hits staan er vaak wel in, en de meeste draken zijn van Nederlandse makelij. Wat betreft recent werk vind ik die Top 2000 echt zo slecht niet. En van geforceerd gemoderniseer is al helemaal geen sprake, omdat nummers uit 2014 nog niet op de keuzelijst komen.
Recent werk wat erin staat is grotendeels dramatisch wat mij betreft, de top 40 meuk waar ik met een grote boog omheen loop zeg maar, uitzonderingen daar gelaten.(lees guilty pleasures)
Geforceerd moderniseren is zeker wel aan de orde aangezien men aan de ene kant wel wil moderniseren met die draken van nummers van de laatste jaren, maar aan de andere kant alle goeie platen van de laatste jaren negeert omdat ze niet in de top 40 staan. Een beetje hip willen doen dus, terwijl je pretendeert de lijst der lijsten te zijn.
0
geplaatst: 26 december 2014, 00:55 uur
chevy93 schreef:
Of The National:
1188 The National - Conversation 16
Of The National:
1188 The National - Conversation 16
De te verwachten nummers omdat 3fm ook met een keuzelijst werkt bij Serious Request. Here Comes the Night Time staat volgens mij het hoogste omdat dat nummer tijdens het WK werd gebruikt in aanloop naar de wedstrijden van het Nederlands Elftal.
Edit: even de reacties gelezen en het is gewoon de invloed van het optreden op Pinkpop.

De Top Serious Request lijkt me verder niet echt een lijst waar je met plezier naar gaat luisteren. Vooral bovenin wordt het van kwaad tot erger. Enige echt positieve verrassing vind ik Tori Amos op #37.
0
geplaatst: 26 december 2014, 01:29 uur
Obscure Thing schreef:
Recent werk wat erin staat is grotendeels dramatisch wat mij betreft, de top 40 meuk waar ik met een grote boog omheen loop zeg maar, uitzonderingen daar gelaten.(lees guilty pleasures)
(quote)
Ik heb wel het idee dat de Top 40 er de laatste jaren echt wel op vooruit gegaan is. De meerderheid van het Top 40-materiaal kun je negeren. Maar zo nu en dan duiken er bijzondere leuke, originele hits op, waarvan ik groot succes echt niet zou verwachten. Bijvoorbeeld London Grammar - Strong, Hozier - Take Me to Church, Kiesza - Hideaway, Lorde - Royals, Macklemore - Thrift Shop, Lykke Li - I Follow Rivers enz. Ik vind de laatste jaren in de Top 40 gemiddeld zo'n 30 tot 50 leuke nummers per jaar en die beschouw ik niet als guilty pleasures.
Obscure Thing schreef:
Geforceerd moderniseren is zeker wel aan de orde aangezien men aan de ene kant wel wil moderniseren met die draken van nummers van de laatste jaren, maar aan de andere kant alle goeie platen van de laatste jaren negeert omdat ze niet in de top 40 staan. Een beetje hip willen doen dus, terwijl je pretendeert de lijst der lijsten te zijn.
Radio 2 zet inderdaad eigenlijk alleen de grote (radio)hits in de keuzelijst, omdat ze verwachten dat daar veel op gestemd wordt. Geen heel onterechte gedachte, hoe vervelend wij muzieksnobs dat ook vinden bij het stemmen. De meer alternatieve recente muziek die op MuMe scoort in De Witte Trui (ik neem aan dat je dat bedoelt met goede platen van de laatste jaren) kan meestal alleen de Top 2000 bereiken via vrije keuze. Als die platen wel in de voorselectie stonden zouden ze wellicht iets meer kans maken, maar dan zouden de meesten het alsnog niet halen omdat ze nu eenmaal niet populair genoeg zijn bij het grote publiek. Het is niet raar dat je de voorkeuren van de mainstream luisteraar terugziet in de lijst.
Het enige wat je Radio 2 en andere zenders wel kunt verwijten is dat ze door de jaren heen steeds meer op elkaar zijn gaan lijken. 3FM en Radio 2 staan qua playlist dichter bij elkaar dan ooit tevoren. De occasionele luisteraar krijgt een steeds grotere eenheidsworst voorgeschoteld en dat houdt zijn smaak dan ook beperkt. De Top 2000 en andere allertijdenlijsten kunnen alleen maar kwalitatief beter worden als de dagelijkse playlist van het radiostation ook een stuk alternatiever/gevarieerder wordt dan nu het geval is.
0
geplaatst: 26 december 2014, 02:06 uur
Er is gewoon geen alternatief radiostation in Nederland. De gehele indiescene wordt gewoon genegeerd, want op 3FM en co. draaien ze dus echt geen indie. De top 2000 is tegenwoordig een mix van de oude muziek met 3FM-muziek en het kan een zoveel mooiere lijst zijn. Ga gewoon aan het begin van 2015 de eindejaarslijstjes van de verschillende muzieksites af en voeg daar wat keuzes van toe bijvoorbeeld.(ik noem maar iets)
Heb je op de radio ooit iets over Le Guess Who?(festival in Utrecht) gehoord. Elk jaar een magistrale line-up met de creme de la creme uit de indiewereld in combinatie met de nieuwe opkomende bandjes. En elk jaar zie ik het daar drukker worden.
Het leeft echt wel en het is jammer dat er geen radiostation op in speelt. De reden dat ik geen radio luister is dat elke zender zoveel op elkaar lijkt. Dus daar zijn we het in ieder geval over eens.
Heb je op de radio ooit iets over Le Guess Who?(festival in Utrecht) gehoord. Elk jaar een magistrale line-up met de creme de la creme uit de indiewereld in combinatie met de nieuwe opkomende bandjes. En elk jaar zie ik het daar drukker worden.
Het leeft echt wel en het is jammer dat er geen radiostation op in speelt. De reden dat ik geen radio luister is dat elke zender zoveel op elkaar lijkt. Dus daar zijn we het in ieder geval over eens.
0
geplaatst: 26 december 2014, 02:14 uur
Obscure Thing schreef:
Heb je op de radio ooit iets over Best Kept Secret(festival in Utrecht) gehoord.
Heb je op de radio ooit iets over Best Kept Secret(festival in Utrecht) gehoord.
Watte? Zijn ze verhuisd ofzo?

'T is in Safaripark Beekse Bergen, in de buurt van Tilburg

Elk jaar een magistrale line-up met de creme de la creme uit de indiewereld in combinatie met de nieuwe opkomende bandjes. En elk jaar zie ik het daar drukker worden.
Nja, ze hebben dit jaar (hun tweede editie) het aantal weten te consolideren

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.
* denotes required fields.