Muziek / Toplijsten en favorieten / Radio 2 Top 2000
zoeken in:
0
geplaatst: 11 december 2016, 19:35 uur
adri1982 schreef:
Ik ben blij dat o.a. 'Monkey Gone Too Heaven' van PIXIES, 'Lovesong' van THE CURE, 'Personal Jesus' van DEPECHE MODE, 'Sabotage' van BEASTIE BOYS, 'Live Forever' van OASIS, 'We Used to Wait' van ARCADE FIRE in de lijst zijn binnengekomen, maar 'Boulevard de la Madeleine' van MOODY BLUES, 'Grand Hotel' van PROCOL HARUM, 'Starless' van KING CRIMSON en 'Silenced by the night van KEANE eruit zijn daarin tegen een paar van de grote verliezen.
A Salty Dog van Procol Harum is ook verdwenen! Ik ben blij dat o.a. 'Monkey Gone Too Heaven' van PIXIES, 'Lovesong' van THE CURE, 'Personal Jesus' van DEPECHE MODE, 'Sabotage' van BEASTIE BOYS, 'Live Forever' van OASIS, 'We Used to Wait' van ARCADE FIRE in de lijst zijn binnengekomen, maar 'Boulevard de la Madeleine' van MOODY BLUES, 'Grand Hotel' van PROCOL HARUM, 'Starless' van KING CRIMSON en 'Silenced by the night van KEANE eruit zijn daarin tegen een paar van de grote verliezen.
, Homburg is er gelukkig nog bij!Edit: Sorry, even verder terug gelezen, maar dit was al bekend...

0
geplaatst: 12 december 2016, 16:45 uur
Rihanna, Kanye West & Paul McCartney - FourFiveSeconds is ook nieuw!
Kon ik eerder in de week niet vinden maar schijnt er nu toch in te staan.
0
geplaatst: 12 december 2016, 16:48 uur
catdog schreef:
Zou wel door de soms rare manier van artiesten invoeren zijn, sommige zijn moeilijker te vinden dan andere.
0
geplaatst: 13 december 2016, 19:30 uur
Nog 5 platen gevonden die uit de lijst zijn geknikkerd:
CELINE DION - Pour Que tu m'Aimes Encore (1610e in 2015),
CELINE DION - The Power of love (1659e in 2015),
CELINE DION & BARBRA STREISAND - Tell him (1814e in 2015),
DIRE STRAITS - Calling Elvis (1838e in 2015) en
KATIE MELUA - The Closest Thing to Crazy (1652e in 2015, 72e in 2005(!))
0
geplaatst: 13 december 2016, 19:46 uur
adri1982 schreef:
Deze zal ik missen als kiespijn. Ik luister over het algemeen graag naar Dire Straits , maar Calling Elvis doet me vrij weinig.
0
geplaatst: 13 december 2016, 22:05 uur
ook geen goed jaar voor de Kinks........ Days en Celluloid Heroes zijn foetsie..
0
geplaatst: 14 december 2016, 07:20 uur
Ook verdwenen:
Frida Boccara - Cent Mille Chansons
Will & The People - Lion in the Morning Sun
Berlin - Take My Breath Away
Paul Weller - Wild Wood
Marianne Faithfull -The Ballad of Lucy Jordan
Dusty Springfield - Summer is Over
Om vooral de laatste twee laat ik een klein traantje.
Frida Boccara - Cent Mille Chansons
Will & The People - Lion in the Morning Sun
Berlin - Take My Breath Away
Paul Weller - Wild Wood
Marianne Faithfull -The Ballad of Lucy Jordan
Dusty Springfield - Summer is Over
Om vooral de laatste twee laat ik een klein traantje.
0
geplaatst: 14 december 2016, 07:30 uur
Céline Dion gaat overigens nu van 4 naar nog maar 1 notering. Dat nummer uit Titanic dus. Op het hoogtepunt had Dion er nog acht. Was zo ongeveer de bestverkopende albumartieste in Nederland van de jaren '90. Niet veel meer van haar populariteit over.
The Kinks vallen terug van 7 naar 5, maar bij die vijf zit Lola wel twee keer (live en studio) Ooit hadden The Kinks 16 nummers in de lijst.
The Kinks vallen terug van 7 naar 5, maar bij die vijf zit Lola wel twee keer (live en studio) Ooit hadden The Kinks 16 nummers in de lijst.
0
cosmic kid (moderator)
geplaatst: 14 december 2016, 07:42 uur
Wie mij een beetje kent, weet dat ik heus niet blijf hangen in het muzikale en toch vind ik het wel jammer dat zoveel kleine, oudere pareltjes uit de lijst verdwijnen. Nog een aantal jaar en dan denkt de doorsnee muziekliefhebber dat de sixties uit niet meer bestonden dan The Beatles, The Stones en een enkele grote klassieker van een andere band.
Misschien een logische ontwikkeling die ik wel betreur. Het alternatief is de Evergreen Top 1000 maar die vind ik behoorlijk oubollig en trekt alleen maar een specifieke doelgroep. Ik zou zeggen: geef elk decennium zijn eigen Top 1000 volgens dezelfde formule als de Top 2000 (of nog liever, zonder inschrijflijsten). Trekt dat een algemeen luisterpubliek? Nee, maar het voorkomt hopelijk dat de pareltjes uit het verleden straks nooit meer te horen zijn.
Misschien een logische ontwikkeling die ik wel betreur. Het alternatief is de Evergreen Top 1000 maar die vind ik behoorlijk oubollig en trekt alleen maar een specifieke doelgroep. Ik zou zeggen: geef elk decennium zijn eigen Top 1000 volgens dezelfde formule als de Top 2000 (of nog liever, zonder inschrijflijsten). Trekt dat een algemeen luisterpubliek? Nee, maar het voorkomt hopelijk dat de pareltjes uit het verleden straks nooit meer te horen zijn.
0
geplaatst: 14 december 2016, 07:47 uur
Vergelijk de eerste lijst eens met die van dit jaar. Dat ècht suffe gaat er vrij snel vanaf. Die lijst groeit langzaam naar de top 2000 van 1999 toe.
Overigens zijn er al genoeg decenniumlijsten verspreid over meerdere zenders. Maar die zijn lang niet zo populair. En niet van de jaren 60 of eerder, want dat wordt sowieso op geen enkele radiozender (behalve radio 5) nog gedraaid.
0
geplaatst: 14 december 2016, 09:18 uur
starbright boy schreef:
Dit vind ik toch wel een beetje shocking. The Kinks is na The Beatles and The Stones misschien wel de grootste sixties band maar krijgt toch vaak niet helemaal de waardering die het verdient. Als Days dit jaar echt uit de lijst is gevallen dan is dat natuurlijk een grove schande!The Kinks vallen terug van 7 naar 5, maar bij die vijf zit Lola wel twee keer (live en studio) Ooit hadden The Kinks 16 nummers in de lijst.
0
titan (crew)
geplaatst: 14 december 2016, 09:55 uur
cosmic kid schreef:
Het alternatief is de Evergreen Top 1000 maar die vind ik behoorlijk oubollig en trekt alleen maar een specifieke doelgroep.
Het alternatief is de Evergreen Top 1000 maar die vind ik behoorlijk oubollig en trekt alleen maar een specifieke doelgroep.
Ik vind het reuze meevallen. Radio 5 is de laatste tijd heel rap zijn oubollige imago aan het verliezen. Het klinkt vandaag de dag als het radio 2 van 20 jaar geleden.
1
geplaatst: 14 december 2016, 11:21 uur
De nummer 2000 is bekend gemaakt, Coldplay met Politik opent dit jaar de top 2000.
0
geplaatst: 14 december 2016, 14:29 uur
starbright boy schreef:
Céline Dion gaat overigens nu van 4 naar nog maar 1 notering. Dat nummer uit Titanic dus. Op het hoogtepunt had Dion er nog acht. Was zo ongeveer de bestverkopende albumartieste in Nederland van de jaren '90. Niet veel meer van haar populariteit over.
Inderdaad opmerkelijk dat één van de meest succesvolle zangeressen van de jaren '90 nu nauwelijks nog populair is (haar recentste album verkoopt ook minder goed). Het zou mij niet verwonderen dat er van Mariah Carey (die andere succesvolle zangeres in de jaren '90) zelfs geen nummer meer in de top-2000 te vinden is en de boybands en vele house in die tijd zie ik ook verdwijnen ten faveure van de meer 'alternatieve' muziek.
De terugval van the Kinks is te betreuren, hun singles vind ik niet onder doen dan die van The Beatles en Rolling Stones. De jaren '60 is toch veel meer dan die 2 bands.
0
geplaatst: 14 december 2016, 14:42 uur
Mariah Carey staat er sowieso nog in met haar grote kersthit, maar veel meer zal het vermoedelijk niet zijn. Wat de house betreft heb je wel ongelijk, want die komt er de laatste jaren juist in. Zou ook raar zijn om dat te negeren als een van de populairste muziekstromingen.
Dat klopt wel inderdaad. Ik hoor Radio 5 als ik bij mijn moeder (eind 60) op bezoek ga en ik vind het best een leuke zender wat de muziek betreft. Overigens was ik laatst op een verjaardag waar iedereen in de 60 was (behalve ik dan) en er ontstond een hele discussie over hoe iedereen is overgestapt van Radio 2 naar Radio 5. Veel programma's die 10 jaar geleden op Radio 2 te horen waren, vind je nu daar. In mijn eigen omgeving (30ers) zie ik ook steeds meer mensen die Radio 2 ipv Radio 3 luisteren.
titan schreef:
Ik vind het reuze meevallen. Radio 5 is de laatste tijd heel rap zijn oubollige imago aan het verliezen. Het klinkt vandaag de dag als het radio 2 van 20 jaar geleden.
(quote)
Dat klopt wel inderdaad. Ik hoor Radio 5 als ik bij mijn moeder (eind 60) op bezoek ga en ik vind het best een leuke zender wat de muziek betreft. Overigens was ik laatst op een verjaardag waar iedereen in de 60 was (behalve ik dan) en er ontstond een hele discussie over hoe iedereen is overgestapt van Radio 2 naar Radio 5. Veel programma's die 10 jaar geleden op Radio 2 te horen waren, vind je nu daar. In mijn eigen omgeving (30ers) zie ik ook steeds meer mensen die Radio 2 ipv Radio 3 luisteren.
0
geplaatst: 14 december 2016, 15:01 uur
LucM schreef:
Inderdaad opmerkelijk dat één van de meest succesvolle zangeressen van de jaren '90 nu nauwelijks nog populair is (haar recentste album verkoopt ook minder goed). Het zou mij niet verwonderen dat er van Mariah Carey (die andere succesvolle zangeres in de jaren '90) zelfs geen nummer meer in de top-2000 te vinden is en de boybands en vele house in die tijd zie ik ook verdwijnen ten faveure van de meer 'alternatieve' muziek.
(quote)
Grote (pop)zangeressen hebben het gewoon moeilijk de laatste jaren, om het even in welke periode hun hoogtijdagen liggen. Ik vermoed omdat ze onder het stempubliek minder trouwe fans hebben. Of wat zou de reden volgens jullie anders kunnen zijn?
0x Nelly Furtado (had er 2)
0x Shakira (had er ooit 3)
0x Janet Jackson (nog nooit in de lijst gestaan)
0x Joni Mitchell (had er 1)
0x Regina Spektor
1x Céline Dion (had er ooit

1x Kylie Minogue (met Nick Cave and the Bad Seeds)
1x Mariah Carey (had er ooit 3)
1x Lorde
1x Lana Del Rey
1x Taylor Swift
(had er 4)1x Ellie Goulding
1x Katy Perry (had er ooit 3)
1x Katie Melua (had er ooit 5)
2x Lady Gaga (had er 4)
2x Sia
2x Caro Emerald (had er 5)
3x Rihanna
3x Dusty Springfield (had er ooit 7)
3x Alicia Keys (had er ooit 5)
5x Madonna (had er ooit 10)
Alleen Beyoncé (7x), Adele (12x) en de Hollandse glorie Anouk (14x
) ontspringen de dans.
0
geplaatst: 14 december 2016, 15:10 uur
Ik vind 5x Madonna eigenlijk het opvallendst, staat toch wel bekend als de grootste vrouwelijke popster aller tijden. Zelfs bijv. Into The Groove en Like A Virgin staan er niet in. Misschien omdat ze nog leeft?
0
geplaatst: 14 december 2016, 15:16 uur
Ook maar één keer Ellie Goulding en (verrassend genoeg) Katy Perry. De semi-alternatieve radiohitjes van Feist, Sara Bareilles, Brooke Fraser en KT Tunstall hebben het ook allemaal niet gehaald. Zo alles bij elkaar opgeteld toch best wel wat.
0
geplaatst: 14 december 2016, 15:21 uur
123poetertjes schreef:
Ook maar één keer Ellie Goulding en (verrassend genoeg) Katy Perry. De semi-alternatieve radiohitjes van Feist, Sara Bareilles, Brooke Fraser en KT Tunstall hebben het ook allemaal niet gehaald. Zo alles bij elkaar opgeteld toch best wel wat.
In een groter geheel is het vrij schrijnend inderdaad. De meeste allertijdenlijsten van de vaderlandse radiostations worden extreem gedomineerd door de blanke mannenpop/-rock.
Lichtpuntje: 2 nummers van Florence + the Machine nieuw binnen.
0
geplaatst: 14 december 2016, 15:45 uur
herman schreef:
Wat de house betreft heb je wel ongelijk, want die komt er de laatste jaren juist in. Zou ook raar zijn om dat te negeren als een van de populairste muziekstromingen.
Wat de house betreft heb je wel ongelijk, want die komt er de laatste jaren juist in. Zou ook raar zijn om dat te negeren als een van de populairste muziekstromingen.
Inderdaad, Faitless, Underworld, the Prodigy en Chemical Brothers bv. zullen wel in de top-2000 blijven staan (en terecht). Ik bedoelde enkel de top-40-house (gabber bv.).
Dat Madonna slechts 5 nummers in de top-2000 heeft vind ik ook opmerkelijk, ik dacht dat het zo'n 15 waren (gezien haar hitstatus).
0
geplaatst: 14 december 2016, 15:47 uur
Dat er nog nooit een notering voor Janet Jackson is geweest kan natuurlijk echt niet, maar zoals eerder gezegd ligt haar oeuvre, en ik denk dat van vele andere pop zangeressen, te gespreid. Er is geen duidelijke favoriet waardoor de stemmen op die zangeressen te verdeeld zullen zijn om te leiden tot noteringen.
Zag je ook aan de Madonna K.O. hier onlangs. De voorkeuren lagen heel erg uiteen. De ene waardeert weer haar ballads, de ander haar 80s werk, de ander weer haar Orbit werk
Zag je ook aan de Madonna K.O. hier onlangs. De voorkeuren lagen heel erg uiteen. De ene waardeert weer haar ballads, de ander haar 80s werk, de ander weer haar Orbit werk
0
geplaatst: 14 december 2016, 15:51 uur
Maar Anouk heeft wel liefst 14 noteringen, misschien omdat ze zowat de enige rockzangeres is in Nederland.
0
geplaatst: 14 december 2016, 16:51 uur
LucM schreef:
Inderdaad, Faitless, Underworld, the Prodigy en Chemical Brothers bv. zullen wel in de top-2000 blijven staan (en terecht). Ik bedoelde enkel de top-40-house (gabber bv.).
(quote)
Mja, Faithless hoeft er van mij echt niet in staan, volgens mij zijn die alleen nog onder 40ers/50ers echt populair. Top 40-house hoort er ook gewoon bij, er zijn zat mensen die daar van houden. Gelukkig zijn er de laatste jaren ook in die hoek nummers binnengekomen. Paul Elstak en Charlie Lownoise & Mental Theo hebben een paar hits die qua populariteit zonder meer in de lijst horen.
0
johannesA
geplaatst: 14 december 2016, 16:53 uur
mauricedegier schreef:
ook geen goed jaar voor de Kinks........ Days en Celluloid Heroes zijn foetsie..
Oei, die mogen eigenlijk niet ontbreken. 2 van hun beste nummers.
0
geplaatst: 14 december 2016, 17:52 uur
Gretz schreef:
In een groter geheel is het vrij schrijnend inderdaad. De meeste allertijdenlijsten van de vaderlandse radiostations worden extreem gedomineerd door de blanke mannenpop/-rock.
Schrijnend? Ik vind het niet meer dan logisch, de muziek verreweg het meest gewaardeerd. En ik kan dat volgen, ik vermoed dat een grote meerderheid van de "blanke mannen" daar ook voor kiest.
Schrijnend lijkt mij hier overigens een woord dat niet van toepassing is. Dat een (grote) meerderheid kiest voor rockmuziek in alle varianten zegt niets over wel of geen goede muziek. Het zegt vooral dat liefhebbers van andere soorten muziek (sterk) in de minderheid zijn.
Ik heb er zelf overigens een grote hekel aan, dat huidskleur zou moeten bepalen welke muziek je goed moet vinden, als een soort van standaardnorm.
0
geplaatst: 14 december 2016, 18:13 uur
uffing schreef:
Rush in de top 2000. Het wordt nog wel eens wat.
Rush in de top 2000. Het wordt nog wel eens wat.
Serieus? Welk nummer?
0
geplaatst: 14 december 2016, 18:22 uur
0
geplaatst: 14 december 2016, 20:33 uur
mauricedegier schreef:
Daar begrijp ik dan weer helemaal niks van...
Ik zie de nadelen van lijstverjonging steeds meer opkomen
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.
* denotes required fields.