MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Radio 2 Top 2000

zoeken in:

ineens komt dan het besef, de top 2000 stemmers vinden fix you van coldplay beter dan het beste werk van The Beatles...

Onweerwolf
Denniz78 schreef:
ineens komt dan het besef, de top 2000 stemmers vinden fix you van coldplay beter dan het beste werk van The Beatles...

En terecht.

Onweerwolf schreef:
(quote)

En terecht.

jaaa zeker terecht, the beatles hebben niets gepresteerd, coldplay daarentegen hebben het muziek landschap veranderd

Onweerwolf
Denniz78 schreef:
(quote)

jaaa zeker terecht, the beatles hebben niets gepresteerd, coldplay daarentegen hebben het muziek landschap veranderd

De top 2000 is geen verkiezing van bands die 'iets hebben gepresteerd' maar van nummers die men het mooiste vindt. Je zit in het verkeerde topic.

Onweerwolf schreef:
(quote)

De top 2000 is geen verkiezing van bands die 'iets hebben gepresteerd' maar van nummers die men het mooiste vindt. Je zit in het verkeerde topic.

dank voor de tip

Ik had stille hoop dat The river weer eens in de top 10 op zou duiken. Jammer! Als het uitgelekte lijstje klopt tenminste

Denniz78 schreef:

Ach, als je het aantal nummers van The Beatles in de top 2000 afzet tegen het aantal nummers van Coldplay, dan krijg je weer een heel ander beeld.

En terecht.

Shit!, weer mijn lijflied op 2

TEQUILA SUNRISE schreef:
Shit!, weer mijn lijflied op 2

Dat wordt dan je naam veranderen

De traditionele top 3.. en toch snap ik het niet.....

Ja Bohemian is een geniaal nummer, en Hotel California is ook prachtig, maar Stairway to Heaven is gewoon pure muzikale kunst.
Als 't een schilderij zou zijnm, was het de Nachtwacht.. en toch nooit op nummer 2 of 1.. Wat is dat toch? Te moeilijk voor de meute?

Gelukkig dondert de Breij een beetje naar beneden, dat 't maar een begin mag zijn van een enorme daling. Draak van een nummer.

Denniz78 schreef:

Dat is simpelweg de invloed van een nieuwe generatie... mooi nummer, maar inderdaad belachelijk hoog.

Wat er precies allemaal in de Top 2000 zal staan weten we nog niet (behalve dan de bovenste 10), maar ik zal niet al te vaak luisteren. Op internet zijn genoeg interessante zenders te horen met een muziekprogrammering die wél interessant is (in tegenstelling tot die van Radio 2 en Radio 5).
Vrijdag las ik dit artikel op de opiniepagina in de Volkskrant, en met de strekking ervan ben ik het in grote lijnen eens. Wat vinden jullie ervan?

https://www.volkskrant.nl/opinie/heeft-nederland-nou-gewoon-niet-zoveel-met-muziek~a4543945/

Nogal hautain en snobistisch geschreven, maar hij heeft wel punt. Tenminste als je puur naar pop & rock kijkt. Dan is het sneu dat we het al jaren moeten doen met een ontzettende doorsneeband als Kensington als 'grootste' artiest. Echter, op het gebied van dance een hiphop gebeurt er heel veel in Nederland - qua dance zijn we zelfs een gidsland voor het buitenland - maar goed, aan de toon van de auteur te lezen, lijkt hij mij het type dat dance en hiphop geen muziek vindt...

In de veel lagere regionen van de lijst vind ik het doorgaans veel interessanter.
Zo'n ( alweer) dezelfde top 3 van liedjes die echt wel goed zijn, maar toch wel een keer aan verversing toe zijn onderhand.
Ik stem inmiddels ook niet meer.
Ben niet gecharmeerd van de gedachte dat hele fanclubs/ groepen, kennelijk elk jaar gaan om hun vertrouwde song maar zo hoog mogelijk te krijgen.
Ik draai het niet weg ( bijv.tijdens het werk) maar ik blijf er ook niet voor thuis.

Soledad
Tsja wat een verrassing inderdaad weer. Best aardige nummers hoor daar niet van. Ik kan me gewoon nooit voorstellen dat mensen Bohemian Rhapsody of Hotel California het summum van muziek vinden. Ik ben in ieder geval blij met Pearl Jam in de top 10 Avond zou voor mij meer thuishoren in de top2000 kutnummers van het jaar maargoed. Datzelfde geldt voor Mag Ik dan Bij Jou, waardoor mijn gevuld stokbrood van oudejaarsavond direct weer boven komt drijven. Ik denk dat Nederlanders in deze apocalyptische tijden nou eenmaal graag een nostalgisch en warm liedje willen horen.

Wat het betreft het artikel: inderdaad wat snobistisch en ik herken snobisme makkelijk want ik ben een jazzliefhebber. Hij lijkt inderdaad genres als hip-hop en dance volledig te vergeten. In zekere zin is de top2000 ook wat snobistisch vanwege de bijna volledige afwezigheid van hip-hop, dance, jazz, soul, metal... Het heeft een wat hoog oude mannen die alleen van oude rock houden gehalte. De Beatle snobs duiken hier ook gelijk op want hoe durft men een uitstekend nummer van Coldplay te verkiezen boven de heilige vier van o.a. I Wanna Hold Your Hand en We All Live in a Yellow Submarine. Voor mij zou de top2000 er ook volledig anders uitzien, en de Beatles zouden er niet eens in voorkomen. Maar he: dit is wat het is en er staat toch weer heel wat leuks in door de hele lijst heen.

Matthijs van Nieuwkerk heeft ook zo’n rijtje onaantastbaren: Bob Dylan en Charles Aznavour. De tafel komt direct een paar centimeter omhoog bij Blowin in the Wind of Formidable... zwijmelend zoekt hij de ogen van ‘popprofessor’ Don Leo Blokhuis. Het dieptepunt is de hysterische Pierre Winter die onder invloed van Ritalin en rode wijn headbangend een Bohemian Rhapsody uitbeeld. Als hij nog had geleefd had ik liever de Eurokok gezien, die wat schuine #metoo opmerkingen naar het hoofd van Monica had geslingerd.

Met het programma heb ik net als de hele top2000 een haat-liefde verhouding. Ik vind het heerlijk om te kijken en kan me tegelijkertijd groen en geel ergeren. Maar jezelf ergeren kan ook heel fijn zijn

De docu's zijn vaak best interessant en Blokhuis komt vaak met leuke feitjes, als hij aan het einde van het programma een liedje van een artiest/ act onder handen neemt, en waaruit blijkt dat het al veel ouder is.
De stompzinnige korte popquiz mag wat mij betreft zo afgevoerd worden en wat andere items zou voor de verfrissing wel eens leuk zijn.

Overigens hebben de docu's nu ook een apart programma (The Untold Stories, met niet eerder uitgezonden materiaal) en een eigen youtubekanaal (met wel eerder uitgezonden materiaal):

Minidocu's - YouTube

Dank Poek! Dat is leuke info.

Weinig verrassend, de top-10. Natuurlijk, de bovenste 3 zijn geniaal maar Coldplay heeft betere nummers dan Fix You (dat kan inderdaad niet tippen aan het beste van The Beatles) en Avond reken ik ook niet tot de beste nummers van Boudewijn de Groot.
Gelukkig is die draak van Claudia de Breij uit de top-10.

André Doorlag heeft wel een punt. De Nederlanders lijken vooral de laatste jaren steeds de verkeerde artiesten te omarmen (Kane, Kensington, Jan Smit, Claudia de Breij, Boef ...) terwijl er zoveel interessantere artiesten zijn.

Jammer van die André Doorlag. Als ik zie dat hij psycholoog is, wekt dat nog enige nieuwsgierigheid op, want misschien heeft zo iemand wel een interessante visie op de ontwikkeling van muzieksmaak o.i.d.; in ieder geval genoeg mogelijkheden voor verrassende invalshoeken, zou je zeggen. Helaas verzandt het in het gratuite geklaag wat in dit soort topics al vaak genoeg aan bod komt, zonder enige onderbouwing waaruit de toegevoegde waarde van zijn vakgebied zou kunnen blijken. En inderdaad, de voornaamste Nederlandse muzikale exportproducten worden voor het gemak nog maar even overgeslagen. Los zand dus, kansloos.

Weinig relevant stuk.
Vooral omdat de goede man niets nieuws te melden heeft.

Denniz78 schreef:

Ik vind dat Yoko Ono op 1 mag. Lijkt me een mooie beloning voor haar invloed op de Beatles.

Slowgaze schreef:
(quote)

Ik vind dat Yoko Ono op 1 mag. Lijkt me een mooie beloning voor haar invloed op de Beatles.

En zo is het. Meer avant-garde

Dat is niet per se waar ik aan zat te denken.

1 Child in time Deep Purple 1971
2 Stairway to heaven Led Zeppelin 1972
3 Radar love Golden Earring 1973
4 Bohemian rhapsody Queen 1975
5 Whole lotta Rosie AC/DC 1978
6 Angie Rolling Stones 1973
7 Another brick in the wall Pink Floyd 1979
8 Hotel California Eagles 1976
9 School Supertramp 1974
10 Nights in white satin Moody Blues 1968

Leuk lijstje, en aan jullie de gok uit welk jaar deze Top 10 Allertijden komt.

Kortom, er veranderd niks in al die jaren.

Slowgaze schreef:
Dat is niet per se waar ik aan zat te denken.

Niet?

deric raven schreef:
1 Child in time Deep Purple 1971
2 Stairway to heaven Led Zeppelin 1972
3 Radar love Golden Earring 1973
4 Bohemian rhapsody Queen 1975
5 Whole lotta Rosie AC/DC 1978
6 Angie Rolling Stones 1973
7 Another brick in the wall Pink Floyd 1979
8 Hotel California Eagles 1976
9 School Supertramp 1974
10 Nights in white satin Moody Blues 1968

Leuk lijstje, en aan jullie de gok uit welk jaar deze Top 10 Allertijden komt.

Kortom, er veranderd niks in al die jaren.

Vind ik typisch nog zo'n Top 100 Aller Tijden Top 10 van Veronica destijds deric.
Gokje....1986.

Inderdaad de Top 100 Aller Tijden van Veronica, maar uit 1983.

https://www.top100-allertijden.nl/html/lijsten/that1983.htm

deric raven schreef:
Inderdaad de Top 100 Aller Tijden van Veronica, maar uit 1983.

3 jaar er tussen. Heb ik nog iets gewonnen?

Leo Blokhuis zou zeggen; Eeuwige Roem

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 07:44 uur

geplaatst: vandaag om 07:44 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.