MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Drop een lijstje

zoeken in:
Dat van Manchild wist ik niet nee Mooi weetje.

Mooie lijst tot nu toe, Graf! Als ik Fountain beluister, moet ik ook maar eens achter dat nieuwe iamamiwhoami album aangaan. Vond de vorige twee ook al sterke platen, maar dit klinkt ook weer erg mooi.

Toch wel kort, een enkele week voor 100 nummers. Nog maar een tiental dan...

40. Sally Shapiro - I'll Be By Your Side

Nog meer schattige neo-italo van Sally Shapiro. Meer uptempo dan het vorige nummer (op #91), knap ook om een nummer met synthdrums en vocoders zo warm en organisch te laten klinken. Dus ook hier weer een pluim voor de producer. En deze zal herman vast en zeker wel kennen.

39. iamamiwhoami - Chasing Kites

En ook een tweede notering voor de dame met de vreemde artiestennaam. Doet me erg denken aan de betere tracks van Chvrches en het latere werk van M83, al hoor ik dit misschien nog wel liever. Krachtig en erg ritmisch nummer, mevrouw heeft ook erg goed naar Kate Bush geluisterd zo te horen.

38. Anna Ternheim - To Be Gone

Anna Ternheim is zo'n zangeres waar ik al enthousiast van wordt als ze het telefoonboek voorleest. Het maakt niet uit wat ze zegt of zingt, ik geloof alles en hang verliefd aan haar lippen. Dit is een kort en eenvoudig liedje dat haar eerste (en beste) album opent en is gelijk een blauwdruk voor de rest van het album. Gewoon prachtig in al z'n eenvoud. Ik wil dan ook besluiten met de wijze woorden van Jazper: "Anna is jouw palindroomvrouw".

37. Museum of Bellas Artes - Days Ahead

Al een keer eerder langsgekomen op #61, maar deze is zowaar nog beter. Uitbundig en exotisch (de muziek) en tegelijkertijd dromerig en relaxed (de zang). En die panfluit is een geniale vondst.

36. Korallreven - Honey Mine (ft. Victoria Bergsman)

Laatste keer dat juffrouw Bergsman langskomt, hier verzorgt ze de vocalen voor een nummer dat je het beste als chillwave zou kunnen categoriseren. Warm, zomers en relaxed dus, met de nodige echo op de zeer trage zang. Vist in dezelfde vijver als jj en Air France.

35. Air France - Beach Party

Al meerdere keren bij andere nummers genoemd, maar hier zijn ze dan eindelijk zelf. Eveneens tropische muziek, al ligt het tempo hier wat hoger dan bij Korallreven, maar dat is geen verrassing aangezien het hier blijkbaar om een strandfeestje gaat. Wat het tekstfragment van Lisa Stansfield hier doet is me overigens niet echt duidelijk, lijkt me toch geen feestje om je liefje kwijt te zijn. Wikipedia noemt trouwens op de pagina van Air France nog twee genres waar de band in schijnt te vallen maar waar ik nog nooit van gehoord heb, dus die wil ik jullie niet onthouden: "post-rave bliss" en "beach foam pop". Hoe verzinnen ze het...

34. Robyn - Dancing On My Own

Hoogste notering voor Robyn, wat dus betekent dat dit haar beste nummer is. Uitermate frisse disco/danspop met veel aandacht voor detail. Vooral bij beluistering met koptelefoon valt op hoeveel fijne leuke geluidjes en bliepjes er steeds weer opduiken op de achtergrond. Onweerstaanbaar catchy en wat mij betreft onbegrijpelijk dat een nummer als dit niet gewoon de nummer 1 positie weet te behalen (wat haar overigens wel is gelukt in thuisland Zweden).

33. Minilogue - Endlessness

Heel andere koek nu. Minilogue begon ooit als een duo met hele fijne minimale techno (met nummers van zo'n 6-8 minuten) maar de laatste jaren (zo'n beetje vanaf 2012) zijn de heren wat vrijere muziek gaan maken, resulterend in een hypnotiserend en pulserend amalgaam van minimal techno, ambient, tribal ritmes, soundscapes en zelfs field recordings, waarbij het gros van de nummers makkelijk de 10-15 minuten grens passeert. Dat levert bijvoorbeeld een album op van bijna 2,5 uur (en slechts 8 nummers) en EP's van 40-50 minuten (met hooguit 4 nummers). Duidelijk niet voor ongeduldige mensen die van kort en puntig houden, maar het geduld wordt wel beloond. Absoluut de diepste track van deze lijst van 100, waarbij een koptelefoon overigens een pre is. En ik wil hier graag nog even de groeten doen aan Paap_Floyd. Hoi Paap

32. Lykke Li - Melodies & Desires

Heb deze al eens opgenomen in een ander lijstjestopic, dus in plaats van het wiel opnieuw uit te vinden quote ik mezelf hier:
De naam is bij de meeste mensen bekend van (de remix van) I Follow Rivers, maar dit is daar niet echt mee te vergelijken. Dit is het openingsnummer van haar debuutalbum en is eigenlijk meer als intro bedoeld dan als "volledig" nummer (al duurt het bijna 4 minuten), maar het is van zo'n ongelooflijke schoonheid dat het voor mij persoonlijk gelijk het hoogtepunt van het album is. Dreigend en lief tegelijk met hypnotiserende spoken word vocals. Echt een kippenvelnummer: "You'll be the rhythm, and I'll be the beat...". Om te janken zo mooi.

31. Studio - Out There

De titel zegt het al, dit nummer is echt "out there", wat een beest van een track, disco met een krautrocktwist (of zoals wikipedia het noemt: "afrobeat-dub-disco-indie-pop"). Gitaarspel doet me hier overigens erg aan The Cure denken, een beetje zoals ze op hun remixalbum klinken. Had het hele album wel willen opnemen in de lijst, maar heb me tot 2 nummers beperkt, wat op zich niet zo'n probleem is gezien de lengte van dit nummer. Mensen die opgelet hebben weten nu dat er verderop dus nog eentje gaat komen.

Deze van Sally ken ik inderdaad, het debuutalbum staat in de kast.

En Days Ahead is echt waanzinnig goed!

Wat een update weer, om je vingers bij af te likken! Beste nummers van Sally Shapiro, iamamiwhoami, Museum of Bellas Artes en Robyn (solo). En ook van Anna Ternheim, Air France en Studio komen prachtige nummers voorbij.

Endlessness
Ken je WaWuWe van Sebastian Mullaert al? Kon ik nog niet op mume vinden.
Groetjes terug.

Melodies & Desires en Out There

Ik moet er binnenkort maar eens goed voor gaan zitten om de voor mij onbekenden te beluisteren.

Grappig trouwens dat Sally Shapiro een duo is.

dix
Heeft Cornelis Vreeswijk eigenlijk nog poppy nummers met electronische twist gemaakt?

Kwalitatief uitermate verzadigend lijstje.

Je gaat wel erg snel met je lijstje...

Ja, ik wel.

GrafGantz schreef:
Mensen die opgelet hebben weten nu dat er verderop dus nog eentje gaat komen.

Radio Edit hoop ik.

Nog 3 dagen te gaan en nog 30 nummers, vanaf nu dus 1 update per dag:

30. Lucky People Center - Sundance

Nog maar eentje van dit artyfarty gezelschap, ditmaal draait het om een fragment van een Indiaan (nee, niet die van de curry) die vertelt over de schoonheid van de natuur. Vergeet 2 Unlimited, dit is pas echt "tribal dance".

29. Anna von Hausswolff - Deathbed

De hoes van het album waar dit nummer op staat doet reeds vermoeden dat er een belangrijke rol is weggelegd voor een kerkorgel. Eerste keer dat ik dit nummer hoorde was ik in de veronderstelling dat het om een instrumentaal nummer ging, maar na 4 minuten spannende, donkere muziek valt opeens Anna's misthoorn in, hier overigens wel heeeeel erg als Kate Bush klinkend (en ja, dat vind ik fijn). Wat een kracht, wat een overgave, wat een emotie! Opvallende tag op last.fm bij dit nummer: "doom pop". Geen muziek voor vrolijke fransen dus.

28. I Break Horses - Denial

Tijd voor wat lichters, dus gelijk maar een nummer zo ijl als de lucht op de top van de Dhaulagiri. Dromerige synthpop met zalige diepe synth-drums (ja, die zijn weer heel erg hip geloof ik). Was heel het album maar zo sterk als dit nummer, dan had ik er een 5* album bij.

27. Ace of Base - All That She Wants

En jawel, daar zijn we weer. Jeugdsentiment in optima forma, dit keer met hun grootste klapper. Ik zing al sinds m'n 14e luidkeels mee met dit nummer (vooral die tweede stem is fijn om mee te gillen). Als ik goed heb opgelet is dit overigens niet het favoriete Ace of Base nummer van Lukas.

26. Fever Ray - If I Had a Heart

Stemmig en gitzwart openingsnummer van het (tot nog toe) enige album van Fever Ray, het soloproject van Karin Dreijer (The Knife). Minimaler dan haar werk met The Knife, maar zeker zo spannend en dreigend. Een nachtmerrie in muziek gevat, dit nummer beneemt me keer op keer de adem.

25. Boeoes Kaelstigen - Desolate View (ft. Stefan Storm)

Weer op adem komen met melodieuze en behoorlijk poppy techno met vrij kazige vocalen. Las elders dat herr Titmeister het juist daardoor het dieptepunt van het album vindt, maar laat ik nu net een groot fan zijn van dit soort ietwat platte meuk. Die vocoders

24. ABBA - Voulez-Vous

Een Zweedse top 100 zonder ABBA zou vloeken in de kerk zijn, en ik heb nu eenmaal een nette christelijke opvoeding gehad. M'n favoriete ABBA-nummers zijn vrijwel zonder uitzondering hun meest euforische discoknallers, en dit is daarop dus geen uitzondering (die trompetjes!!!). Kan al verklappen dat dit niet hun laatste notering is, wat een helden

23. Sail a Whale - Find Me a Boy

Trippy nummer met heel ver weggemixte zang en een pulserende beat als een hartslag. Soort van electronische ambient post-shoegazer die erg sacraal overkomt. Doet me denken aan een albumtitel van Freescha: Slower than Church Music.

22. The Knife - Marble House

Klapper van een van m'n favoriete albums van de laatste 10 jaar. Alleen The Knife kan tegelijkertijd kil en koud klinken (het zal wellicht door dat al dat marmer komen) als ook warm en organisch.

21. Nicolas Makelberge - South America

En nogmaals een nummer van een van m'n favoriete albums van de laatste 10 jaar (en een vroegere #1 in m'n top 10), al gaat het hier wel om een ander album. Een nummer met een fijne drive dat zich uitstekend leent als autorijmuziek (geen verrassing gezien de tekst: "Drive a fast car / In South America"). Zeer retro klinkende '80s synthpop met goddelijke melodietjes en een zanger die qua stemgeluid aan een bekende Britse zanger doet denken. Ik noem nog geen naam zodat er nog even gegokt kan worden, er volgt in de top 20 nog een Makelberge nummer waar de oplossing zal verschijnen. Helaas staat er alleen een remix op youtube en niet de originele albumversie, dus voor de afwisseling maar eens een soundcloud link.

Ah diw Ace of Base moesten we op de middelbare school zingen. Sindsdien zing ik m ook hard mee als ie voorbijkomt

Hoewel ik nog flink moet bijluisteren, ben ik in elk geval blij dat Ace of Base een prominente rol in deze lijst speelt. Overigens hoor ik van The Cardigans ook liever My Favourite Game dan Erase/Rewind. Maar Explode en Paralyzed zijn natuurlijk de echte fan favourites...

Ah, dan ben ik waarschijnlijk in de war met Explode.

GrafGantz schreef:

29. Anna von Hausswolff - Deathbed

De hoes van het album waar dit nummer op staat doet reeds vermoeden dat er een belangrijke rol is weggelegd voor een kerkorgel. Eerste keer dat ik dit nummer hoorde was ik in de veronderstelling dat het om een instrumentaal nummer ging, maar na 4 minuten spannende, donkere muziek valt opeens Anna's misthoorn in, hier overigens wel heeeeel erg als Kate Bush klinkend (en ja, dat vind ik fijn). Wat een kracht, wat een overgave, wat een emotie! Opvallende tag op last.fm bij dit nummer: "doom pop". Geen muziek voor vrolijke fransen dus.

Louis de Funes?

Maar goed inderdaad van een grote -wat zeg ik-, een enorm grote schoonheid!!

Heb de Spotify-lijst een stuk bijgewerkt, nu staan nummers 100-41 erin. Nu nog allemaal beluisteren.

GrafGantz Sweden on Spotify - open.spotify.com

Leuk om eens de naam Dahlback tegen te komen op MuMe. Van John heb ik If You Give Me en Blink altijd heerlijke nummers gevonden.

We denderen de top 20 in:

20. The Cardigans - Carnival

Zoals ik eerder al aangaf ben ik na m'n liefde voor hun album Gran Turismo meer en meer waardering op gaan brengen voor hun vroegere "loungy" werk (check de opzettelijk lullige videoclip), waar dit toch wel het hoogtepunt van is. Een nummer zo onweerstaanbaar vrolijk als de kermis (zoetsappig, lees ik elders). Blijft apart dat de band is opgericht door twee liefhebbers van zware gitaren. De B-kant van dit nummer was dan ook een "verCardiganisering" van "Mr. Crowly", een nummer van Ozzy. De B-kant van hun andere grote hit Lovefool was overigens een cover van Sabbat's "Iron Man", maar dit terzijde.

19. Anna Ternheim - My Secret

Na een rustig en ietwat folky begin (let op de fijne slide gitaar) met schattige zang van de immer schattige Anna komt er langzaam meer vaart in en wordt het geluid voller en voller, resulterende in een finish in de overdrive, met huilende wah-wah gitaar. Wellicht ietwat volgens het boekje, maar ik lees nu eenmaal graag.

18. Aril Brikha - Winter

Glashelder geproduceerde techno met fikse trance-invloeden. Toegankelijke melodieën die nergens plat worden zorgen voor een euforisch en emotioneel gevoel (bij mij wel in elk geval, maar misschien heb ik zojuist wat verkeerd gegegeten). Bedrieglijk eenvoudig nummer dat erg toepasselijk is vandaag (ligt sneeuw hier!!).

17. Jens Lekman - Black Cab

Jens sampled, knipt en plakt dat het een lieve lust is (hier o.a. Belle & Sebastian) om zo tot orkestrale en haast barok aandoende popliedjes te komen. Een van m'n favoriete artiesten ooit (2e plek in m'n last.fm statistieken, al zegt dat niet alles) dus het was bijna godsonmogelijk om er slechts een paar te kiezen voor deze lijst. Hier zingt hij met z'n warme bariton een bitterzoete semi-autobiografische tekst (I killed the party again / I ruined it for my friends / "Well, you're so silent, Jens" / Well, maybe I am, maybe I am) die, zoals altijd bij Jens, nooit te zwaar en te serieus wordt. En wellicht verzint ie alles bij elkaar en is er helemaal niets autobiografisch aan, het zou me eigenlijk niets verbazen van deze eeuwige melancholieke romanticus met humor. Overigens ook een van m'n favoriete artiesten om luidkeels bij mee te zingen, dus ook de buren hebben zojuist geweten dat ik naar dit nummer luisterde. Kortom, Jens is een held.

16. Robyn with Kleerup - With Every Heartbeat

Zowel Kleerup als Robyn zijn al eerder langsgekomen, hier zijn ze samen te horen in deze dancepopstamper van de bovenste plank. Geen gezeur, gewoon het gas erop vanaf seconde 0 en niet meer omkijken. Er was blijkbaar zelfs geen tijd voor een refrein, maar dat mag de pret absoluut niet drukken. Was destijds blij verrast dat dit nummer het zowaar tot een top 10 notering wist te schoppen in Nederland, maar misschien lag dat wel gewoon aan het kick-ass kapsel van Robyn in de clip, wie zal het zeggen.

15. ABBA - Summer Night City

En gelijk nog een nummer dat er geen gras over laat groeien en direct losbarst. Propvol, over the top en knotsgek, koortjes, trompetjes (let op het licht jazzy getoeter op de achtergrond van 0:45 tot 1:00 en ook nog verderop in het nummer, hoe fucking geniaal wil je het hebben . Vreemd genoeg was de band destijds allesbehalve tevreden met het eindresultaat (en nog altijd volgens mij), maar waarom is mij echt een raadsel. Wat mij betreft is dit een staatje popperfectie om U tegen te zeggen. Met een hoofdletter ja.

14. Minilogue - Certain Things Around You (Part 2)

Voor de mensen die bij het begin denken dat ze naar Everything in it's Right Place van Radiohead aan het luisteren zijn, dat nummer wordt hier inderdaad gesampled. Warm, spacey, hypnotiserend en herhalend, en dat laatste in de goede zin van het woord. Uit de tijd dat ze nog wisten hoe ze nummers onder de 15 minuten wisten te maken . Ja Paap_Floyd, die tijd heeft ook bestaan, maar dat was nog van voor jouw tijd.

13.The Honeydrips - Fall From a Height

En nogmaals een nummer waar samples een belangrijke rol spelen, maar dit keer uit de filmwereld (Annie Hall & Rebel Without a Cause om precies te zijn). Om mezelf bij het album te quoten: "zalige "plinkieplonkie" gitaargeluidjes die bij tijd en wijle heerlijk alle kanten uitwaaieren en het (...) zowel vrolijk als melancholiek maken" (Pitchfork noemt het bijbehorende album "a staggering monument to gentle loners everywhere"). Ergens halverwege electronische muziek als Studio en Boat Club en dromerige indiepop in de stijl van Felt en The Field Mice. Pure perfecte pop, en uiteraard op het Sincerely Yours label .

12. jj - Ecstacy

En nog maar eens jj, en dus ook nog maar eens Sincerely Yours. En weer spelen ze leentjebuur in de hiphop (zie ook #44). Wat we hier horen is een onwaarschijnlijke en onnavolgbare cover/bewerking van het nummer Lollipop van Lil' Wayne, maar dan wel met een totaal andere tekst. Alleen de titel lezende zou je je nog kunnen afvragen of het over drugs gaat of gewoon over een algemene staat van euforie, totdat de zang invalt:

When I'm in the club
I'm always on a drug
If you get a hug
Guess what drug I'm on
Ecstasy

Komt overigens goed uit, want het nummer klinkt ook als een verslavende drugsroes vol warmte, liefde en naïviteit. De omschrijving Caribische dubpop (drugpop? ) is toch wel ladingdekkend hier.

11. Jens Lekman - Pocketful of Money

En nog maar eens meezingen met eindbaas Jens. Ook hier weer een belangrijke rol voor een sample, in dit geval van Beat Happening - Gravedigger Blues. Ik kan hier van alles zelf gaan verzinnen om te schrijven, maar ik doe eens lui en quote uit een albumrecensie:

"Pocketful of Money" is a spare symphony of finger snaps, pithy piano and bass melodies, and Lekman's pledge to spend a month's salary on a girl he just met who turns his legs to spaghetti-- but then Calvin Johnson's deeply intoned "I'll come running with a heart on fire," snagged from Beat Happening's "Gravedigger Blues", crashes in unexpectedly. This off-key intrusion has the potential to be a deal-breaker, but Lekman instead turns it into a lovely counterpoint to his own soaring echo of the phrase.

dix
Lukas schreef:
Overigens hoor ik van The Cardigans ook liever My Favourite Game dan Erase/Rewind. Maar Explode en Paralyzed zijn natuurlijk de echte fan favourites...

* Meldt zich *

Higher ... daar laat Nina mij smelten

Morgen de laatste 10. Is iedereen al net zo zenuwachtig als ik?

Tipje van de sluier: alle artiesten uit de top 10 zijn al minstens een keer eerder langsgekomen. Wat een teleurstelling

Pff, ik hou het bijna niet meer. Ik heb de wekker gezet!

Speciaal voor jou wacht ik tot morgenavond

Er mag vanaf nu geraden worden naar de artiesten / nummers die de top 10 gehaald hebben...

Ik gok op Studio.

Black Cab had wel top-10 verdiend
Ik gok (en hoop) nog op Shout Out Louds en Radio Dept.

Studio, The Field, Fever Ray en Royksopp denk ik.

-SprayIt- schreef:
Studio, The Field, Fever Ray en Royksopp denk ik.

Royksopp komt uit Noorwegen en heeft alleen de lijst gehaald samen met de Zweedse Robyn

Gast
geplaatst: vandaag om 00:43 uur

geplaatst: vandaag om 00:43 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.