MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / De MuMe Top 40 (Lustrum): 60s

zoeken in:
Pet Sounds in de top 10, dat werd tijd. Eindelijk gerechtigheid!

7. Neil Young & Crazy Horse - Everybody Knows This Is Nowhere (1969) | 147 punten | 28x genoemd
Nr. 1 van: likeahurricane | Aantal keer Top 5: 6 | Aantal keer Bottom 10: 10
2014: 5 | 2013: 4 | 2012: 7 | 2011: 7
Positie na [X] lijstjes: [23]: 28 | [47]: 13

(afbeelding)
Spotify: Everybody Knows This Is Nowhere (Remastered Version) by Neil Young & Crazy Horse on Spotify - open.spotify.com
Een vaste waarde in de top 10, maar die vijfde plek van vorig jaar was in het begin ver buiten bereik. De top 10 leek ook niet gehaald te gaan worden, maar bij de allerlaatste lijstjes verzamelde Ome Neil nog genoeg punten om een complete afgang ( ) te voorkomen.
I'm sorry for
the things I've done,
I've shamed myself with lies,
My cruelty has punctured me
And now I'm running dry.

6. The Beatles - Abbey Road (1969) | 160 punten | 28x genoemd
Nr. 1 van: bikkel2, Edgar18, Rogyros, WoNa | Aantal keer Top 5: 12 | Aantal keer Bottom 10: 10
2014: 3 | 2013: 3 | 2012: 4 | 2011: 15
Positie na [X] lijstjes: [23]: 21 | [47]: 8

(afbeelding)
Spotify: niet op Spotify
Abbey Road niet als hoogste Beatles-album, nota bene ook gepasseerd door Revolver, mag best een kleine verrassing genoemd worden. Aan het gemiddelde zal het niet liggen, want alleen de nummer één heeft een hoger gemiddelde. Abbey Road is simpelweg niet vaak genoeg genoemd.
Golden slumbers fill your eyes
Smiles awake you when you rise
Sleep, pretty darling
Do not cry
And I will sing a lullaby

Nog voorspellingen voor de top 5?

The Shaggs - Philosophy of the World (1969)

5. The Beatles - Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band (1967) | 169 punten | 31x genoemd
Nr. 1 van: Marty McFly, mauricedegier, LucM, Robbie34, Superbitch | Aantal keer Top 5: 12 | Aantal keer Bottom 10: 8
2014: 4 | 2013: 7 | 2012: 19 | 2011: 20
Positie na [X] lijstjes: [23]: 4 | [47]: 6

(afbeelding)
Het enige Beatles-album in de top 10 na 23 lijstjes, maar op de opgang van Revolver had Sgt. Pepper’s geen antwoord. En dat ondanks 5 keer bovenaan te prijken.
The celebrated Mr. K.
Performs his feat on Saturday
At Bishopsgate
The Hendersons will dance and sing
As Mr. Kite flies through the ring
Don't be late
Messrs. K. and H. assure the public
Their production will be second to none
And of course Henry the Horse dances the waltz

4. The Beatles - Revolver (1966) | 181 punten | 34x genoemd
Nr. 1 van: J.J. Wever, johannesA | Aantal keer Top 5: 10 | Aantal keer Bottom 10: 13
2014: 7 | 2013: 14 | 2012: 13 | 2011: 12
Positie na [X] lijstjes: [23]: 15 | [47]: 3

(afbeelding)
Alle drie staan ze gebroederlijk naast elkaar, maar dat Revolver er als winnaar uit zou komen, had waarschijnlijk niemand voorspeld. Twee keer vaker genoemd dan de nummer drie, maar wel één puntje minder.
You want her
You need her
And yet you don't believe her
When she says her love is dead
You think she needs you

And in her eyes you see nothing
No sign of love behind the tears
Cried for no one
A love that should have lasted years

Misterfool
3 maal de Beatles. als er een band onlosmakelijk met de 60's verbonden is.

Volgend jaar misschien ook 'A Saucerful of secrets' van Pink Floyd in mijn lijst, als deze lijstinzameling weer gehouden zou worden. Ik heb die net nog zitten luisteren naar aanleiding hiervan.

3. Nick Drake - Five Leaves Left (1969) | 182 punten | 32x genoemd
Nr. 1 van: Dim, Dwejkk_, nico1616, Maismo | Aantal keer Top 5: 11 | Aantal keer Bottom 10: 11
2014: 6 | 2013: 6 | 2012: 5 | 2011: 8
Positie na [X] lijstjes: [23]: 6 | [47]: 4

(afbeelding)
Spotify: Five Leaves Left by Nick Drake on Spotify - open.spotify.com
Five Leaves Left begint eigenlijk ieder jaar heel goed en valt daarna een paar plekken terug. Dit jaar was dit terugval er niet en dat resulteert dus in een uitstekende bronzen medaille!
When the game's been fought, you sped the ball across the court
Lost much sooner than you would have thought, now the game's been fought
When the party's through, seems so very sad for you
Didn't do the things you meant to do, now there's no time to start anew
Now the party's through
When the day is done, down to earth then sinks the sun
Along with everything that was lost and won, when the day is done

The Doors en The Velvet Underground zullen wel weer deel uitmaken van de Top-3, denk ik.

chevy93 schreef:
3. Nick Drake - Five Leaves Left (1969) | 182 punten | 32x genoemd
Nr. 1 van: Dim, Dwejkk_, nico1616, Maismo | Aantal keer Top 5: 11 | Aantal keer Bottom 10: 11
2014: 6 | 2013: 6 | 2012: 5 | 2011: 8
Positie na [X] lijstjes: [23]: 6 | [47]: 4
(afbeelding)
Spotify: Five Leaves Left by Nick Drake on Spotify - open.spotify.com
Five Leaves Left begint eigenlijk ieder jaar heel goed en valt daarna een paar plekken terug. Dit jaar was dit terugval er niet en dat resulteert dus in een uitstekende bronzen medaille!
(quote)
verrassend. Had ik niet verwacht.

En de ontknoping!

2. The Doors - The Doors (1967) | 247 punten | 43x genoemd
Nr. 1 van: adri1982, angelin, Cured, Johnny Marr, sheep67 | Aantal keer Top 5: 16 | Aantal keer Bottom 10: 13
2014: 1 | 2013: 1 | 2012: 1 | 2011: 2
Positie na [X] lijstjes: [23]: 1 | [47]: 2

(afbeelding)
Spotify: The Doors by The Doors on Spotify - open.spotify.com
Vorig jaar was het verschil 40 punten in het voordeel van The Doors. Al na 23 lijstjes gingen ze afgetekend aan kop en de eerste klap werd door Jim Morrison uitgedeeld. Toch waren ze in New York niet onder de indruk en lachen zij het laatst.

Het debuut werd niet alleen één minder genoemd, maar ook de gemiddelde positie lag flink lager.

Opvallend blijft toch het verschil met de rest, want er zitten 70 punten tussen Five Leaves Left en The Doors.

She's the queen of cool
And she's the lady who waits
Since her mind left school
It never hesitates
She won't waste time
On elementary talk

'Cause she's a twentieth century fox

1. The Velvet Underground - The Velvet Underground & Nico (1967) | 269 punten | 45x genoemd
Nr. 1 van: Echo01, johan de witt, herman, Lying Mouth, Rudi S, Toon1 | Aantal keer Top 5: 24 | Aantal keer Bottom 10: 12
2014: 2 | 2013: 2 | 2012: 2 | 2011: 1
Positie na [X] lijstjes: [23]: 2 | [47]: 1

(afbeelding)
Spotify: The Velvet Underground & Nico 45th Anniversary by The Velvet Underground on Spotify - open.spotify.com
Na drie jaar mag de banaan zich weer koning van de 60s noemen! Halverwege namen ze afstand en die is eigenlijk nooit in gevaar geweest. Zes maal op één is al behoorlijk imposant, maar ook 10(!) keer op plek twee te vinden. 45 keer genoemd, waarvan 24 keer bij de top 5. De terechte winnaar lijkt me zo.

Dank aan de volgende 67 deelnemers:
adri1982, aERodynamIC, angelin, arcade monkeys, ArthurDZ, Ataloona, BeatHoven, bennerd, bikkel2, Brunniepoo, Casartelli, Chevy, cosmic kid, Cured, davevr, Dim, Dwejkk_, Echo01, Edgar18, edje1969, fatima, forzautregivo, Franck Maudit, GrafGantz, heartofsoul, heicro, herman, hoedijk, HugovdBos, J.J. Wever, Jelle78, johan de witt, johannesA, Johnny Marr, Journeyman, Kronos, likeahurricane, LucM, Lura, Lying Mouth, Marty McFly, Masimo, mauricedegier, Metalhead99, Misterfool, nico1616, niels94, Robbie34, Rogyros, Rudi S, Sander14, sheep67, Snoeperd, Soledad, spinout, Superbitch, Teunnis, teus, Toon1, trebremmit, vigil, Ward, waxs, west, WoNa, zaaf, zalwelnikszijn!, Zephyr.

En bedankt chevy93 natuurlijk.

Casartelli (moderator)
Wat Kronos zegt.

Overigens heb ik het scoreverloop van deze lijsten niet zo precies op mijn netvlies, maar had men mij gevraagd welke Beatleplaat het hoogste had gestaan, had ik zonder meer Revolver gezegd. Het verbaasdst ben ik eigenlijk als ik zie hoeveel lager zowel die als de sergeant in de eerste paar edities van deze lijst stonden.

Mooi VU weer 1, weer top gedaan chevy93
Super dat jij er toch elke keer weer zoveel werk in steekt (want het is nog een heel karwei) prachtige topics die decennium lijstjes

Franck Maudit
Fantastisch initiatief, heb hier veel plezier aan beleefd aan kijk al uit naar de volgende decennia!

Bedankt voor alle moeite (en de uitnodiging) chevy93

Mooie nummer 1 en ook een positieve verrassing in de vorm van Nick Drake.

Op Electric Ladyland na sowieso een heel sterke 20 met allemaal albums die bij mij hoog scoren.

Dank Chevy en op naar de 70s!

Franck Maudit
Enige kritiekpunt: de volgende keer moeten meer jazz-liefhebbers gesprokkeld worden

Bedankt chevy93. Moet een hoop werk geweest zijn.

[quote]herman schreef:

Op Electric Ladyland na sowieso een heel sterke 20 met allemaal albums die bij mij hoog scoren.

Dat album van Jimi Hendrix heb ik nog niet gehoord. Ik had eerlijk gezegd wel 'Are you experienced' van hem in de top-20 verwacht. Maar de nrs. 1 en 2 van de 60's waren vrijwel te voorspellen.

Ik ben er niet zo'n fan van, het is mij veel te saai en langdradig, al staan er wel wat mooie stukken op. Gisteren weer eens beluisterd en heb mijn stem verlaagd van 3* naar 2,5*. Misschien komt het ooit nog, maar voorlopig is het niet echt aan mij besteed.

Maar goed, ik zou gewoon lekker zelf gaan luisteren.

Franck Maudit
Dat verbaast me toch herman, als ik jouw stemgedrag bekijk. Maar goed, ik kan niet instaan voor jouw beleving

Ikzelf vind het een weergaloos album dat met momenten een haast perfecte kruising tussen blues en jazz is. Verplicht voer voor iedere muziekliefhebber.

Johnny Marr schreef:
The Shaggs - Philosophy of the World (1969)

Bijna goed .

Dankje voor deze lijst, chevy!

Franck Maudit
Ik kan me wel herinneren dat toen ik het 20 jaar geleden als puber hoorde ook al vervelende muziek vond. En grofweg 10 jaar later toen ik het weer een paar keer probeerde weer. Hij heeft wel wat weergaloze nummers, maar zoiets als Voodoo Chile of 1983 vind ik echt niet om aan te horen. Soms valt bij een dergelijke artiest na jaren ineens het kwartje, maar dat heb ik bij Hendrix nog niet gehad.

Franck Maudit
herman
Het is geen zonde hé wanneer iets jou niet bevalt. Mij boeit het gewoon mateloos dat iets wat me zo aangrijpt in iemand anders oren weinig tot niets voorstelt. En uiteraard noem je 2 van m'n favo tracks op, zo gaat het altijd wanneer je iemand wil overtuigen - jouw hoogtes zijn hun laagtes.

The Velvet Underground weer op 1, leuk! Bedankt voor de lijst weer chevy, op naar de jaren '70!

Heb al zin in de jaren '70. Een decennium dat me het minst bekend is, denk ik.

Bedankt voor de lijst, Chevy! Heel interessant weer.

Geen Elvis?!

spinout schreef:
Geen Elvis?!

Maar in de jaren 70 gaat die toch wel scoren neem ik aan.

Welk album dan, denk je? Dan zet ik die alvast op 1. Ik vrees dat Elvis in de jaren 70 ook door de meerderheid gepasseerd wordt. En ik houd helemaal mijn hart vast voor de jaren 80.
O, ik zag je top 10 en besef nu pas dat je het over Costello hebt. Oeps.

Soledad
Chevy wederom ontzettend bedankt voor deze gigantische tijdsinvestering. Jammer dat er zo weinig jazz in is gekomen maar ach so be it.

Gast
geplaatst: vandaag om 00:30 uur

geplaatst: vandaag om 00:30 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.