MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Vigil's Depeche Mode Top 50

zoeken in:
http://cdn3.bigcommerce.com/s-yhxhf/products/859/images/1015/a207919144dd01adf72d9e_l__97052.1407541938.1280.1280.png?c=2
Het idee ontstond zo in de zomer van 2013... Zo rond de release van de op dat moment gloednieuwe cd van Depeche Mode die onder de titel Delta Machine de boeken is ingegaan. Een Top 50 maken van alle liedjes die Depeche Mode ooit heeft gemaakt. Daar hoefde ik op zich niet heel veel extra voor te doen behalve wat werk herbeluisteren want ik ken en heb alles. Uiteraard kende ik het ene beter dan het ander maar over het algemeen zit de band erg goed in mijn systeem. Dat was het probleem dus niet, het probleem was om dit in de juiste volgorde te doen en te bepalen welke wel en welke niet. Het was niet erg maar wel moeilijk om te doen omdat de muziek van deze band over het algemeen zo verschrikkelijk goed is!

http://mediamass.net/jdd/public/documents/celebrities/4722.jpg

Sterker nog ik kan wel stellen dat het een van de voor mij belangrijkste en beste groepen is die bestaan. Voor mij is de maand augustus van 2015 een mooie maand om (eindelijk?) die DM Top 50 eens te publiceren in de voor mij juiste volgorde. Het moet zo ongeveer precies 25 jaar geleden zijn dat ik mijn eerste item van Depeche Mode kocht. Dat was de Amerikaanse cd-single/EP van Enjoy the Silence. Die hadden een behoorlijke meerwaarde t.o.v. de Europese i.v.m. de speelduur. Maar liefst 8 nummes staan op die EP waarvan 6 x Enjoy the Silence in uiteraard 6 keer een andere versie.

http://ecx.images-amazon.com/images/I/51BpBu5uvrL._SY300_.jpg

Vanaf half februari 1993 is de verkering overgegaan in een huwelijk. Op 15 februari 1993 verschijnt de eerste single van wat later bleek zo'n beetje het beste album allertijden. I Feel You komt uit op single en vanaf dat moment koop ik alles wat van de band uitkomt op cd en cd-single en later dvd. Eigenlijk is dat nooit opgehouden al moet ik eerlijk bekennen dat ik de laatste live registratie nog niet in huis heb maar dat zal vast wel komen verwacht ik.

http://g-ecx.images-amazon.com/images/G/01/music/graphics/sitemerch/Depechegong._SL500_AA300_.jpg

Dit is zo'n moment dat je de kast in duikt op zoek naar je DM verzameling en dan kom je van alles tegen. Erg veel zelfs.

Naast de dertien studioplaten (al dan niet in een cd/dvd of 2 cd verpakking) ook:

7 dvd's
3 live cd's
1 tribute cd
2 best of's
5 van de 6 cd-singles boxen met in elke box 6 cd-singles
2 promo DJ albums (albums die ze als promo weggaven aan clubs, dj's e.d.)
27 losse cd-singles
3 dvd-singles
5 12" maxi/EP
1 7" single
De 2 remix 3 disc boxsets
5 bootlegs
door Anton Corbijn gesigneerd fotoboek

http://www.shout.ru/releases/dmbx456.jpg

Solo
Gahan: 2 albums, 6 cd-singles en 3 dvd-singles
Gore: 3 albums
Recoil: 3 albums

http://cdn.discogs.com/oiRv0nS15YwlYTQ3DKR2ORKBw5o=/fit-in/300x300/filters:strip_icc():format(jpeg):mode_rgb()/discogs-images/R-137082-1303037118.jpeg.jpg

Nou maak daar maar eens een lijstje van... Dat is gelukt en die zal ik de komende weken gaan presenteren. Mocht niemand interesse hebben is dat verder ook prima dan doe ik het voor mijzelf

50. Dream On (Exiter)

De lijst trapt logischerwijs af met de nummer 50. Op dit toch nog steeds mooie nummer staat de eerste single die destijds van het album Exciter af kwam. Een laidback track waarbij Gahan lekker loom zingt en vooral het tokkel gitaarwerk van Gore opvalt.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/1/16/DepecheModeDreamOn.jpg/220px-DepecheModeDreamOn.jpg

Deze gaat in mijn updates. Heb 2 verzamelaars van DM, kijken of de albumtracks etc. mij ook gaan bevallen.

Ook van mij een grote favoriet sinds de jaren '80 al. Ik volg dit dus

Zeker vette band, en top50 is natuurlijk makkelijk haalbaar met zo'n enorm oeuvre.. top 10 lijkt me nog best lastig, die wisselt bij mij nog wel ns bij DM

Mooi
Ben benieuwd hoeveel van Music for the Masses het hebben gehaald, mijn absolute favoriet van de band.
Alle 10 nummers daarvan zouden mijn DM-top-50 halen.

orbit schreef:
Zeker vette band, en top50 is natuurlijk makkelijk haalbaar met zo'n enorm oeuvre..

Zelfs een Top 100 is redelijk makkelijk haalbaar, maar ja het moet wel leuk blijven

Leergierig als ik ben ga ik het hier ook volgen

Casartelli (moderator)
Best mooi nummer, dat Dream On, al vond ik de albumversie altijd wat tekort komen (een fenomeen waar ik zelden last van heb, maar bij Depeche Mode wel een paar keer). 't Is verder niet heel cool om te zeggen, maar Exciter is toch wel een klein beetje onderschat.

49. Secret to the End (Delta Machine)

Slecht nieuws voor de Delta Machine liefhebbers. Dit is de eerste en tevens laatste inzending van dit album. Niet dat het een slecht album is hoor maar ook niet echt iets waar ik van achterover sla. Deze dan weer uitgezonderd. Dit is zo'n ouderwetse vette track met nieuwerwets geluid. Hier hoor ik de bezieling en dramatiek die ik zo graag bij de band hoor. Een zeer fraaie spanningsboog en muzikale details om u tegen te zeggen. Het klinkt raar maar ik hoor Wilder hier in terug.

Delta Machine vind ik echt een goed album, staat hier fier in cast (mooie CD klaphoes ).
De opener, slow , heaven ja en de rest .
Secret to the end vind ik ook niet de topper vh album.

Casartelli schreef:
't Is verder niet heel cool om te zeggen, maar Exciter is toch wel een klein beetje onderschat.

Het is een album waar maar moeilijk een vinger op te leggen is. Dat kan uiteraard ook positief zijn maar dat gevoel heb ik hier eigenlijk niet. Vrijwel alle albums zijn 1 geheel, beetje dezelfde sound zonder dat de nummers op elkaar lijken. Dat heb ik dus bij Exciter totaal niet. Een echt van alles wat album en dat is ergens wel jammer. Maar goed toch gewoon een 3,5* van mijn kant dus waar klaag ik over.

johan de witt schreef:

Alle 10 nummers daarvan zouden mijn DM-top-50 halen.

Dat ga ik niet halen

Casartelli (moderator)
vigil schreef:
Het is een album waar maar moeilijk een vinger op te leggen is. Dat kan uieraard ook positief zijn maar dat gevoel heb ik hier eigenlijk niet. Vrijwel alle albums zijn 1 geheel, beetje dezelfde sound zonder dat de nummers op elkaar lijken. Dat heb ik dus bij Exciter totaal niet. Een echt van alles wat album en dat is ergens wel jammer. Maar goed toch gewoon een 3,5* van mijn kant dus waar klaag ik over.

't Is een beetje het warme spiegelbeeld van Ultra voor mij. Dat klinkt wellicht niet als een aanbeveling voor een band die vaak in donkere klanken grossiert, maar toch... en ja, na de eerste helft wordt het hak-tak-gehalte wat hoger. Maar Freelove zou mijn lijst zeker gehaald hebben.

Secret to the End zal ik ook nog eens beluisteren, maar om slechts één Delta Machine-notering kan ik ook niet rauwig zijn.

tof topic, ik ga ook volgen, toch ook fan van deze band.
Delta Machine: niet slecht, maar er blijft weinig van hangen, ik zou zelfs geen enkele track van dat album in mijn top 50 zetten.

Wel spannend wat nog zal komen... om de platgetreden paden wat te vermijden: duimen voor 'peace', 'freelove', 'waiting for the night' en het sublieme 'photographic'. En ik gok/hoop op een hoge notering voor 'walking in my shoes'

vigil schreef:
Slecht nieuws voor de Delta Machine liefhebbers. Dit is de eerste en tevens laatste inzending van dit album. Niet dat het een slecht album is hoor maar ook niet echt iets waar ik van achterover sla. Deze dan weer uitgezonderd.

Imo herpakte DM zich met dit album na het ronduit teleurstellende Songs of the Universe - de pretentieuze titel alleen al maakte dat de kritisch luisteraar op zijn hoede was: Songs of the Universe - mag ik dat zelf uitmaken?

Ik kijk en luister iig mee - al vind ik het wel jammer dat er helemaal nitsj van Vince Clarke wordt meegenomen - hij heeft egt wel een aantal fraaie nummers gemaakt, sommige gewoon beter dan die van Goor

48. Leave In Silence (A Broken Frame)

We schieten ineens van 2013 terug naar 1982. Van gearriveerde supersterren naar knulletjes waarvan het nog hoogst onzeker was of het echt wel wat gaat worden met die muziekcarriere. Met Leave in Silence zoekt de band al een beetje de diepgang op. De zang is al wat donkerder en de omlijnende synth aanslagen zijn frivool maar vastberaden. De clip laat een fris en fruitige groep zien die gezien de lopende band groot fan waren van Fred Oster.

http://ecx.images-amazon.com/images/I/51Fl9BdYE2L._SY300_.jpg

SirNoodle schreef:
En ik gok/hoop op een hoge notering voor 'walking in my shoes'

Nou daar durf ik wel een gokje op te wagen

Rudi S schreef:
(quote)

Nou daar durf ik wel een gokje op te wagen

Ik kan en mag natuurlijk niets verklappen

vigil schreef:
48. Leave In Silence (A Broken Frame)

Zalige clip... Martin Gore staat wat onhandig te kloppen, Dave Gahan met een jong smoeltje en leuk hemdje. En het deel vanaf 1'15: de makers van de Pixar film 'inside/out' hebben duidelijk hier de mosterd gehaald

Gaaf initiatief vigil. Ik ga dit met veel interesse volgen. Voor mij begon het in 1990 met Enjoy The Silence. Jammer dat Delta Machines kruid nu al verschoten is (Broken en Heaven zijn sterke tracks). Maar wat wil je met zo'n oevre.

47. I Want It All (Playing The Angel)

Op 47 vinden we I Want it All van het album Playing the Angel. De band deed het na Exciter een tijdje rustig aan, tenminste als band want Dave Gahan kwam in 2003 bv. wel met een soloalbum. Verder werden de paar jaar gebruikt om te werken aan Playing the Angel. De plaat is weer wat rauwer dan Exciter en heeft een bepaalde soort gelaagdheid in de liedjes die moeilijk uit te leggen valt. Eigenlijk is de beste uitleg om even te luisteren naar I Want it All wat begint als een ballade maar tegen het einde nog even de nodige electronische trucjes te voorschijn weet te toveren zonder echt uitbundig te worden. Een ingehouden uitbarsting wellicht? Oordeel zelf.

Ik vind The Darkest Star van Playing The Angel eigenlijk wel het beste nummer, beetje onderschat op een of andere manier.

46. Freelove (Exciter)

Er was ook al over gesproken, deze tranentrekker moest er toch eigenlijk wel in staan. Nou daar is tie dan. Het tweede nummer van Exciter wat voorbij komt.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/f/f9/DepecheModeFreelove.jpg

45. Useless (Ultra)

Dave was naar de kapper geweest en zag er meteen wat frisser uit. Of hij dat ook was valt te betwijfelen maar goed... Useless is een ijzersterk liedje van het loodzware Ultra. Een krachtig refrein, constante dreiging en zelfs een gitaarsolo van Gore. Soms treft een mens het!
http://cdn.discogs.com/rDmoVx-iIPpG3AUPpT0NJ1St6Ug=/fit-in/300x300/filters:strip_icc():format(jpeg):mode_rgb()/discogs-images/R-2296-1364138673-6009.jpeg.jpg

Freelove nu al
Toch 1 van mijn favoriete Depeche Mode tracks, lekker gezellig melancholisch nummer!

SirNoodle schreef:
lekker gezellig melancholisch nummer!

wees gerust daar komen er nog wel een paar van voorbij

Had dit topic nog niet gezien, maar ga het zeker volgens vanaf nu. Leuk vigil!

Een van mijn allereerste singletjes was 'everything Counts' (in large amounts). Zal die nog voorbij komen?

44. The Darkest Star (Playing The Angel)

We hadden het laatst over melancholische gezelligheid. In die categorie presenteer ik The Darkest Star van Playing the Angel. Dat album komt niet voor het eerst voorbij en ik kan nu al verklappen ook niet voor het laatst. Dit is weer een fraai werkje van de mannen. Het doet me muzikaal nog wel eens denken aan Massive Attack. Die onderhuidse dreiging die opgezette tijden even naar buiten komt. Zeer prettig nummer van een zeer prettig album.

Gast
geplaatst: vandaag om 08:22 uur

geplaatst: vandaag om 08:22 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.