MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Vigil's Depeche Mode Top 50

zoeken in:
Misterfool
Home ,
Mijn lievelingsnummer van Depeche Mode.
In zowel tekst als in arrangement zeer aangrijpend.

Misterfool schreef:
Home ,
Mijn lievelingsnummer van Depeche Mode.
In zowel tekst als in arrangement zeer aangrijpend.

Ik moet bij 'home' altijd denken aan 'black' van Pearl Jam... en omgekeerd natuurlijk ook...

Martial
DjFrankie schreef:

die past hier niet in het rijtje te zoet en standaard imo

Nou ja zeg .... te zoet

See You was mijn eerste kennismaking met Depeche Mode in 1982 en is nog steeds een leuk nummer, dan maar te zoet en te standaard

3. In Your Room (Songs of Faith and Devotion)

Op het laagste treetje van het podium het magistrale In Your Room. Als een gladiator zingt Gahan zich door door dit lied heen. Wat een power, wat een drive en wat een enorme brok energie. Die doordringende drums, de onderliggende gitaartapijten en een refrein dat er in hakt. Je kan merken dat we bij de top van de top zijn aangekomen. Ik plaats zowel de album als de single versie aangezien die toch nog wel enigszins afwijken.

http://cdn.discogs.com/lWrq3Lh6PiUgEwaAwNHcGm3Q_Zo=/fit-in/300x300/filters:strip_icc():format(jpeg):mode_rgb()/discogs-images/R-477210-1163887884.jpeg.jpg

Wat een diehard SOFAD fan die vigil.

DjFrankie (moderator)
In Your room

Ik denk B Rumours op 2 en Walking in My Shoes op 1

In my room, sure!

vigil schreef:
4. Home (Ultra)

Mooie keus, ook voor mij een van hun beste

2. Blasphemous Rumours (Some Great Reward)

Some Great Reward was mijn 1ste cd van DM. Violator stond op cassette en SoFaD was nog niet uit. De plaat is enorm vaak voorbij gekomen in huize vigil. Het is na de twee eerder genoemde albums mijn favoriet. Het album staat op een zeer keurige 4,5*, enkel het wat flauwe Lie to Me zorgt er voor dat het album niet op een 5 staat. Het prijsnummer is toch wel Blasphemous Rumours, dat kwam toen wel even binnen zeg! Die tekst en die dreigende ritmes (bv. het metalen pannetje wat door de kamer heen vliegt) zorgen voor een fantastische muzikale ervaring!

Summer's day
As she passed away
Birds were singing
In the summer sky
Then came the rain
And once again
A tear fell
From her mother's eye

http://cdn.discogs.com/i4rMGfZaLaH_ZuGd5j6-OImuITs=/fit-in/300x300/filters:strip_icc():format(jpeg):mode_rgb()/discogs-images/R-50267-1173955872.jpeg.jpg

vigil schreef:
enkel het wat flauwe Lie to Me

Voor mij dan weer met de jaren uitgegroeid tot het prijsnummer.

Blasphemous Rumours is een goeie, met een sterke tekst, maar muzikaal iets te veel
twijfelend tussen de mid-tempo strofes (nodig om te luisteren) en het uptempo refrein.

Tussen de nummers in je top 10 zitten weinig favorieten van mij (Rumours is er wel een).
Dat komt omdat voor jou het zwaartepunt toch meer bij de jaren 90 Depeche Mode ligt dan bij mij.

Maar wel erg interessant om volgen allemaal. De nummer 1 kan ik wel pruimen... gok ik.

Chapeau vigil! Heb genoten van je countdown van je favorieten van deze fan-tas-tische band. Welke nummer 1 dan ook nog volgt, I Just Can't Get Enough. (behalve 't nummer zelf dan...)

Ik had vooraf geen enkel benul wat er hoog of laag zou scoren en dat soort lijsten zijn eigenlijk veel leuker. De nummer 1 is vermoedelijk Walking in My Shoes. Persoonlijk heb ik geen voorkeur voor 80s of 90s, maar mijn zwaartepunt ligt toch echt bij Music for the Masses. Buiten dat album en Violator luister ik eigenlijk nooit naar Depeche Mode. Opvallend, aangezien ik beide albums op 4,5* heb staan

Briljante nummer 2 in elk geval.. maar het SOFAD gehalte is mij iets te hoog bij de top10. Prima album, maar kan toch niet tippen aan hun classics, namelijk MFTM of de nummers daarvoor. Violator is een prima plaat, maar absoluut overschat in hun oeuvre. Daar staan ook enkele duidelijke missers op.

1. Walking in My Shoes (Songs of Faith and Devotion)

Alle nummers op Songs of Faith zijn veel meer dan raak maar er kan er maar eentje de beste zijn. Dat is dus Walking in My Shoes. Wat een meesterwerkje is het toch, die krachtige zang en die fantastische muziek maken dit nummer tot de ultieme muzikale belevenis.

Now I'm not looking for absolution
Forgiveness for the things I do
But before you come to any conclusions
Try walking in my shoes

http://cdn.discogs.com/6CxRTk0CNU213XPw5E7v1GMs7Xo=/300x300/filters:strip_icc():format(jpeg):mode_rgb()/discogs-images/R-41436-1165174956.jpeg.jpg
http://cdn.discogs.com/pWZdSBB3xhzMWu8rJZfqRClKDqc=/300x300/filters:strip_icc():format(jpeg):mode_rgb()/discogs-images/R-41358-1252090085.jpeg.jpg

Bedankt voor alle aandacht en respons, ik vond het erg leuk om te doen.

1. Walking in My Shoes (Songs of Faith and Devotion)
2. Blasphemous Rumours (Some Great Reward)
3. In Your Room (Songs of Faith and Devotion)
4. Home (Ultra)
5. Judas (Songs of Faith and Devotion)
6. Never Let Me Down Again (Music for the Masses)
7. Rush (Songs of Faith and Devotion)
8. Love in Itself (Construction Time Again)
9. Higher Love (Songs of Faith and Devotion)
10. A Question of Lust (Black Celebration)
11. Little 15 (Music for the Masses)
12. Mercy in You (Songs of Faith and Devotion)
13. World in My Eyes (Violator)
14. I Feel You (Songs of Faith and Devotion)
15. Enjoy the Silence (Violator)
16. Something to Do (Some Great Reward)
17. Halo (Violator)
18. Wrong (Sounds of the Universe)
19. Waiting for the Night (Violator)
20. Black Celebration (Black Celebration)
21. Master and Servant (Some Great Reward)
22. Policy of Truth (Violator)
23. Only When I Lose Myself (The Singles 86-98)
24. Personal Jesus (Violator)
25. Strangelove (Music for the Masses)
26. It's No Good (Ultra)
27. Stripped (Black Celebration)
28. Sacred (Music for the Masses)
29. Shake The Disease (The Singles 81-85)
30. Precious (Playing the Angel)
31. People are People (Some Great Reward)
32. Fly on the Windscreen (Black Celebration)
33. Barrel of a Gun (Ultra)
34. A Question of Time (Black Celebration)
35. Just Can't Get Enough (101)
36. Suffer Well (Playing the Angel)
37. The Things You Said (Music for the Masses)
38. Behind the Wheel (Music for the Masses)
39. Clean (Violator)
40. I Am You (Exciter)
41. Everything Counts (Construction Time Again)
42. Nothing's Impossible (Playing The Angel)
43. Somebody (Some Great Reward)
44. The Darkest Star (Playing The Angel)
45. Useless (Ultra)
46. Freelove (Exciter)
47. I Want It All (Playing The Angel)
48. Leave In Silence (A Broken Frame)
49. Secret to the End (Delta Machine)
50. Dream On (Exiter)

Ja, erg leuk om zo te volgen.

Mooie lijst! Ik zal zo mijn lijst nog even plaatsen.

Ow ja, de mensen die zelf lijsten willen plaatsen moeten dat vooral doen

DjFrankie (moderator)

Leuk leuk leuk!!!!

Franck Maudit
vigil schreef:
Ow ja, de mensen die zelf lijsten willen plaatsen moeten dat vooral doen

Don't mind if I do.

1. A Question of Time
2. Waiting for the Night
3. See You
4. Strangelove
5. Blue Dress

6. Stripped
7. Everything Counts
8. World in my Eyes
9. Leave in Silence
10. Black Celebration

11. Barrell of a Gun
12. Shake the Disease
13. Clean
14. Blasphemous Rumours
15. It's no Good

Franck Maudit
Trouwens topinitiatief vigil, heb hier veel plezier aan beleefd

Franck Maudit schreef:
Trouwens topinitiatief vigil, heb hier veel plezier aan beleefd

Bedankt voor je enthousiasme

Heerlijk om te lezen. Juist omdat ik een haat/liefdesverhouding met de band heb. Pas bij Songs of Faith is de liefde weer toegenomen. Ik zou eigenlijk het werk van daarvoor ook eerlijk een kans moeten geven.

DjFrankie (moderator)

En

zijn de enige in jouw top 50 die ik mis

Mooie track, niet echt overwogen eigenlijk. Overigens had ik van de week SGR op staan en kwam ik er wachter dat ik If You Want eigenlijk zelf wel miste in de lijst. Niet voor de hogere regionen maar toch.

Robertus
Leuke lijst, vigil en gaaf gedaan!

Mijn persoonlijke nummer één zou denk ik In Your Room zijn. Alles wat DM goed maakt komt in dit nummer bij elkaar: Zang, tekst, arrangement, melodie, kracht, emotie. Die komt altijd zo ongenadig hard bij me binnen dat ik hem expres niet in de auto draai of met bezoek erbij (niet vanwege het nummer, maar mijn eigen reactie erop)

Maar Walking In My Shoes komt daar ook gevaarlijk dichtbij in de buurt....

Robertus schreef:
Leuke lijst, vigil en gaaf gedaan!

Bedankt

als je zelf een lijstje wilt plaatsen mag dat gerust

Robertus
Ik laat mij dat geen twee keer zeggen, als rechtgeaarde lijstjes-fetishist/autist..
Maar mag ik mij beperken tot een top 30?

Ik ben nog niet bekend met alles ná Ultra. Mijn lijstje bestrijkt dus periode 1981-1998.

1. In Your Room
2. Here Is The House
3. Home
4. Walking In My Shoes
5. World In My Eyes
6. Everything Counts
7. Fly On The Windscreen (final)
8. Enjoy The Silence
9. Told You So
10. Strangelove
11. Halo
12. More Than A Party
13. A Question Of Time
14. Personal Jesus
15. Stripped
16. I'ts No Good
17. Leave In Silence
18. The Things You Said
19. Policy Of Truth
20. Sister Of Night
21. Useless
22. Rush
23. Behind The Wheel
24. Blasphemous Rumours
25. Shake The Disease
26. Lie To Me
27. My Secret Garden
28. Get The Balance Right
29. If You Want
30. See You

Okee, het is nu dus officieel: Ik ben niet zo'n fan van DM 1981-Vince Clarke. En songs van A Broken Frame halen maar nipt mijn top 30.

Verder zie ik ook dat er in mijn top 5 géén nummers staan van MFTM, terwijl ik dat album een 5 gegeven heb. Wel twee songs van SOFAD, terwijl dat album bij mij niet de maximumscore heeft. Dit heeft er wellicht mee te maken dat ik bij het beoordelen van albums als geheel een grote waarde hecht aan eenheid en flow. In dat opzicht is MFTM nagenoeg perfect en SOFAD wat wisselvallig, maar met zeer hoge pieken in sommige individuele songs.

Verder relatief veel songs van Construction Time Again in mijn top tien, maar dat vind ik dan ook een onderschatte, vergeten klassieker! Een song als More Than A Party is wellicht de meest a-typische DM song in welke lijst dan ook...raadselachtig, maar met zo'n dwingend ritme en de eerste song waarop Gahan wat mij betreft zijn stem gevonden had.

Mooie lijst maar dat had ik ook wel verwacht

Wel een (voor mij) zeer verrassende nummer 2!

Robertus
Nummer 1 en 2 lagen voor mij sowieso al vast. De rest was even puzzelen...Here Is The House raakt mij in haar beheerste en verhalende karakter. En bouwt heel rustig op tot het moment van die voortdurende herhaling en die samenzang tussen Gahan en Gore en natuurlijk dat gitaartje....

Dank je voor je reactie, trouwens.

cosmic kid (moderator)
Beste allen, ik heb het slotje er weer afgehaald, alle berichten na 2015 weg gehaald en daarmee de situatie hersteld zoals die was.

Om herhaling in de toekomst te voorkomen hebben we een gedragsregel toegevoegd:

Voortzetting van topics van een andere user kan en mag alleen na akkoord van de oorspronkelijke eigenaar, tenzij het topic oorspronkelijk al als serietopic opgezet is (De Top 100 van... etc.).

Gast
geplaatst: vandaag om 13:42 uur

geplaatst: vandaag om 13:42 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.