MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Prince: Forever in My Life… aERo’s Top 200

zoeken in:
aERodynamIC schreef:

(en iedereen weet nu wel dat die o zo grote hit mijn top 200 niet heeft gehaald)
...
Maar als je hem opnieuw zou maken...

P.S. hoe kon ik Dolphin nu over het hoofd gezien hebben. Na Eye Hate U het beste nummer van het beste Prince album wat niet uit de 80's komt.

Poeha schreef:
Maar als je hem opnieuw zou maken...

Nooit

Sterk nummertje hoor!

http://i65.tinypic.com/ea4kdu.jpg

03. When Doves Cry

Dig if you will the picture
Of you and I engaged in a kiss
The sweat of your body covers me
Can you my darling
Can you picture this?

Het nummer waar de serieuze belangstelling van mijn kant begon. Dit was wel heel erg bijzonder. En was dit dezelfde man van 1999, het nummer dat ik niet leuk vond?! Dat nummer nog maar eens beluisteren dan.

Een bijzondere ervaring, ja dat was het. Die vreemde vogel in dat bad. Met de opvolgende single Purple Rain veranderde alles in mijn muzikale leven maar When Doves Cry was het eerste signaal. When Doves Cry bleek een klassieker.
Een klassieker die ik ook wel eens op één heb staan. Maar dat is ook wel met een ietsiepietsie muzikale correctheid. Dit nummer, daar heeft bijna niemand wat tegen. Ik ook niet. IJzersterk!
Maar in deze top 200 is het uiteindelijk een derde plaats geworden. Het hart wint het van het hoofd deze keer

Opvallend is het ontbreken van een baslijn. Hier is het de drumcomputer die heerst. Ook qua tekst bijzonder. Heel persoonlijk, net als de film Purple Rain. Maar wat nu echt klopt en wat niet dat is altijd een beetje in het midden gebleven.

Wie de video nog eens wil zien, dat kan hier: When Doves Cry - Prince - SAPO Vídeos - videos.sapo.pt

Morgen het einde van dit topic.......... welk nummer gaat eindigen op de eerste plaats?! Ik neem aan dat iedereen nu wel weet om welke twee nummers het gaat

Ja... dit was m. Mijn allereerste kennismaking met de man... dit zal mijn muziek leven veranderen. Van doe maar...naar Prince.... en wat ben ik er dankbaar voor.... wat heb ik mooie jaren mogen beleven.... het verdriet van het verlies zal altijd pijn doen...de dankbaarheid het van redelijk dichtbij te mogen meemaken net zo groot.. wat een held was en is deze man.

Zo zijn er niet veel....

lennon schreef:
Van doe maar...naar Prince....

Grappig dat dat bij ons precies dezelfde overgang is geweest. Moet toch ook wel een andere beleving zijn geweest gezien ons (geringe) leeftijdsverschil. Ik was met 14 jaar al jong, jij moet dus 11 geweest zijn.

Toen Doe Maar uit elkaar ging was ik 14. Maar al mijn jongere neefjes en nichtjes waren ook fan. Terugkijkend snap ik dat de band dat echt te gortig vond worden (kinderbandje).

Dan was jij 14 toen je Prince voor het eerst live zag toch?

aERodynamIC schreef:

Dan was jij 14 toen je Prince voor het eerst live zag toch?

I wish... In 86 mocht ik nog niet (best logisch) In 87 wist ik 't te laat, in 88 was ik op vakantie, dus 2 juni 1990 was mijn 1e, en was ik 17.

Dan hebben we dat laatste gemeen: mijn eerste keer Prince live was ook op mijn 17e. En 1986 ook door vakantie gemist (ervan uitgaande dat ik kaarten had kunnen scoren natuurlijk, want wist ik veel hoe dat toen ging... ik was nog nooit naar een concert geweest: ik mocht niet naar Doe Maar).

Dat van die vakanties was wel een dingetje zoals ik al eerder gemeld heb. Is me vaak overkomen. Moet dan weer wel zeggen dat ik juist daardoor een aftershow heb kunnen meemaken in Rotterdam (ik kwam die dag thuis en miste het Ahoy optreden, maar kon wel vroeg in de rij gaan staan voor Nighttown).

Grappig hoe bepalend dit nummer voor velen blijkt te zijn geweest. Het is ook een zeer opvallend nummer. Catchy doet het tekort. Klopt ook niet perse denk ik gezien het gezeur Prince had met Warner om het nummer uit te brengen.
Voor mij was het ook het eerste Prince nummer wat mijn aandacht trok. Sowieso begon ik in die tijd (11 jaar) pas net grote interesse in muziek te ontwikkelen En met Around the world in a day daarna was ik helemaal overstag.

Ook voor mij was When Doves Cry de eerste kennismaking met Prince. Ik was 13 of 14, lag te herstellen van een rugoperatie, en dit nummer kwam plots voorbij in een clipjesshow. Mijn mond viel open, ik was al een beetje bekend met jaren '80-pop, maar dit had ik nog nooit gehoord. Zo catchy, krachtig, anders en toch super toegankelijk. Terecht een favoriet van velen dus.

Ik had hem hier eigenlijk wel op 1 verwacht. Maakt me in ieder geval nog benieuwder naar de top 2!

Raspberry op 1 zou ultiem zijn
En zo niet...die ander is ook prima.

Je hebt me (ons?) wel een tweetal erg prettige MuMe maanden bezorgd met deze fabeltastische top 200 van de heer Nelson, Eric
Heb genoten van de anekdotes/verhalen erbij en die van m'n mede topic volgers.

Voor de draad ermee!

https://postimg.org/image/3o79henvn/

02. Raspberry Beret

I was working part time in a five-and-dime
My boss was Mr. McGee
He told me several times that he didn't like my kind
'Cause I was a bit too leisurely

Prince Raspberry Beret - metacafe.com

En hier is dan mijn nummer 1. Oh nee, nu niet meer.

Raspberry Beret heb ik altijd als mijn favoriete Prince nummer beschouwd. When Doves Cry nam die positie af en toe in als ik vond dat ik wat 'correct' moest zijn. Of dacht dat het nummer meer kans maakte in allerhande lijsten.
Around the World in a Day knalde er bij mij gelijk goed in en al helemaal toen ik Raspberry Beret voor het eerst hoorde. Dit vond ik zo hemels, zo ongehoord goed. Het beste wat ik tot dan toe van hem gehoord had...

Raspberry Beret is mijn grote lieveling en zal dat altijd wel blijven. Gek genoeg had ik er live altijd wat minder mee.

Waarom dan toch niet op 1? Dat gaat blijken als ik dat nummer bekend maak. Het heeft een reden.

Vreemd genoeg is het nummer zeer moeilijk vindbaar op het internet. Dan dus maar een linkje. Ik mag hopen dat iedereen deze klassieker wel kent.

Wel leuk dat je 'm na When doves cry plaatst: zo totaal anders dan het voorgaande album Purple rain, en tegelijk net zo goed. En het zou niet de laatste keer zijn dat alles anders moest. Prince bleek een muzikaal fenomeen.
Ik weet ook nog goed dat ik het nummer voor het eerst hoorde (en onder de indruk was) en ook de premiere van clip herinner ik me goed. Misschien wel zijn opvallendste clip qua vormgeving en de verzadigde kleuren.

Ook de tekst grapjes vond ik mooi, ondanks dat ik op mijn jonge leeftijd zelden op teksten lette.
"She walked in through the out door" hoe simpel ook vond ik geniaal,
natuurlijk "Raspberry beret, And if it was warm she wouldn't wear much more"

maar vooral:
"I said: overcast days never turned me on
But something about the clouds and her mixed".

Wat een heerlijk nummer met een unieke sfeer. Ik wordt er nog altijd super vrolijk van.

Raspberry beret op 2... Dat zou bij mij echt het geval niet zijn..

Leuke tekst ja, leuke 12 inch met dat hoesten enzo, maar zo vaak gehoord....

En een nummer wat je vaak hoort en gaat vervelen is bij mij geen topper. En bij Prince heb ik er veel erg vaak gehoord, en veel vervelen er nooit. Raspberry beret helaas wel..

Ik verbaas me eigenlijk dat dit zo hoog staat in jouw lijstje.. Maar dat is puur gevoel.

lennon schreef:
Ik verbaas me eigenlijk dat dit zo hoog staat in jouw lijstje.. Maar dat is puur gevoel.

Dat verbaast mij dan weer. Het is redelijk bekend dat ik groot liefhebber ben van dit nummer. Kijk maar in de top 10 lijstjes en ik heb het nummer ooit genomineerd voor de MuMe-ladder.

En nee, ik doe niet mee aan 'te vaak gehoord dus dan niet zo hoog en ik kies voor onbekendere dingen'. Iets wat veel fans (ook van andere artiesten) net iets te vaak doen. Oh? Greatest hits shows. Nee, dat hoeft van mij niet meer. Waarom niet? Heerlijk toch!

Heerlijk top-3 tot nu toe juist. Daar zouden ze bij mij ook gestaan hebben, hoewel misschien in een andere volgorde.
Kom maar op met die nummer1

Het paarse confetti kanon staat klaar.

https://postimg.org/image/r7y2p8ykt/https://postimage.org/]

01. The Beautiful Ones

Baby, baby, baby
What's it gonna be
Baby, baby, baby
Is it him or is it me?
Don't make me waste my time
Don't make me lose my mind baby

Baby, baby, baby
Can't you stay with me tonight
Oh baby, baby, baby
Don't my kisses please you right
You were so hard to find
The beautiful ones, they hurt you everytime

Paint a perfect picture
Bring to life a vision in one's mind
The beautiful ones
Always smash the picture
Always, every time

If I told you baby
That I was in love with you
Oh baby, baby, baby
If we got married
Would that be cool?

You make me so confused
The beautiful ones
You always seem to lose

Baby, baby
Baby, baby
What's it gonna be baby?

Do you want him?
Or do you want me?
'Cause I want you
Said I want you
Tell me, babe
Do you want me?
I gotta know, I gotta know
Do you want me?
Baby, baby, baby
Listen to me
I may not know where I'm going (babe)
I said I may not know what I need
One thing, one thing's for certain baby
I know what I want, yeah
And if it please you baby
Please you, baby
I'm begging down on my knees
I want you
Yes I do
Baby, baby, baby, baby
I want you

Yes I do

Zoals ik al zei wisselden When Doves Cry en Raspberry Beret soms van plaats strijdend om de titel favoriete Prince song. Raspberry Beret won het qua hart, When Doves Cry qua verstand.

En toen overleed Prince op 21 april..............

De eerste dagen lukte het me niet om nummers te draaien, laat staan beelden te bekijken. Het eerste nummer dat ik draaide was The Beautiful Ones, een nummer dat altijd in mijn top 5 stond. Het heeft er echt enorm hard in gehakt. En dat doet het nog steeds. Er ontstaat telkens weer een gevoel dat me emotioneel maakt. Ik had het recentelijk zelfs bij een cover van Dezmond Meeks en eerder daarvoor Bilal. De enige twee artiesten waar ik deze cover van kon hebben. De rest die het hebben geprobeerd waren een aanfluiting.

Niemand kan die oerkreten zo zingen als Prince zelf. Oerkreten die altijd al indruk op me hebben gemaakt. Voor mij de meest passionele oerkreet in de muziek ook:

Do you want him?
Or do you want me?
'Cause I want you
Said I want you
Tell me, babe
Do you want me?
I gotta know, I gotta know
Do you want me?

Ik vrees dat dit nummer sinds zijn dood alleen maar aan kracht heeft gewonnen, maar ook emoties. Dit is het nummer dat me de dood van Prince het hardst doet beseffen. De pijn van het verlies van een heel groot stuk van mijn muzikale leven. Een muzikaal leven dat heel anders zou zijn geweest zonder Prince.
Nooit zal er meer een artiest opstaan die zo veelzijdig was als Prince. Nooit zal ik meer de euforie tijdens een live optreden ervaren als bij Prince. Vanaf nu zijn het herinneringen die ik zal blijven koesteren.

Dit topic heeft daar zeker ook aan bijgedragen. Het was een bijzondere rollercoaster. Ik ben in mijn speurtocht zoveel mooie dingen tegengekomen. Ik heb genoten, maar ik heb ook het verdriet vaak gevoeld.

Ik vond het heerlijk om dit met anderen te delen en ik wil jullie dan ook bedanken voor jullie bijdrages hier.

Het jaar 2016 is een gitzwart jaar. Het begon met de dood van Bowie. Dat raakte me ook. Voor de tweede keer als muziekliefhebber (Freddie Mercury was de eerste keer) had ik moeite met het overlijden van een muzikant. Toen het overlijden van Prince (die alarmerende berichten over de noodlanding niet lang daarvoor vond ik al beangstigend), en recentelijk kreeg ik te horen dat het bandje dat me momenteel zo aan het hart gaat, Revere, er mee stopt.

Ik wil eindigen met een live-versie van The Beautiful Ones, zoals alleen Prince dat maar kan. Het bewijst de kracht van dit nummer:

[url=https://postimage.org/]

The beautiful ones
You always seem to lose

https://postimg.org/image/qe5raryf3/

Prince: Forever in My Life… aERo’s Top 200

01. The Beautiful Ones
02. Raspberry Beret
03. When Doves Cry
04. Dolphin
05. Purple Rain
06. Play in the Sunshine
07. Mountains
08. Let’s Go Crazy
09. Erotic City
10. The Cross

11. When You Were Mine
12. Crystal Ball
13. Glam Slam
14. I Could Never Take the Place of Your Man
15. Sign o’ the Times
16. Alphabet St.
17. Gold
18. The Ladder
19. The Love We Make
20. Little Red Corvette
21. Controversy
22. Dirty Mind
23. Anna Stesia
24. Baby I’m a Star
25. 1999
26. Anotherloverholenyohead
27. Kiss
28. Darling Nikki
29. Let’s Pretend We’re Married
30. Sometimes It Snows in April
31. Free
32. Joy in Repetition
33. Diamonds and Pearls
34. Take Me with U
35. I Would Die 4 U
36. Gett Off
37. Cream
38. D.M.S.R.
39. Girls & Boys
40. Hot Thing
41. Money Don’t Matter 2Night
42. Around the World in a Day
43. Sexy MF
44. Paisley Park
45. Forever in My Life
46. Automatic
47. Computer Blue
48. She’s Always in My Hair
49. If I Was Your Girlfriend
50. Still Would Stand All Time

51. Delirious
52. U Got the Look
53. It’s Gonna Be a Beautiful Night
54. The Question of U
55. She Gave Her Angels
56. Adore
57. The Ballad of Dorothy Parker
58. Lovesexy
59. Starfish and Coffee
60. 17 Days
61. 7
62. Funknroll
63. Under the Cherry Moon
64. America
65. With You
66. The Future
67. I Wish U Heaven
68. Thieves in the Temple
69. Strange Relationship
70. Pop Life
71. Slow Love
72. Eye No
73. Peach
74. Partyman
75. Superfunkycalifragisexy
76. Batdance
77. P Control
78. La, La, La, He, He, Hee
79. 3121
80. Positivity
81. The Morning Papers
82. Come
83. Endorphin Machine
84. F.U.N.K.
85. Black Sweat
86. Cindy C
87. Housequake
88. 4 the Tears in Your Eyes
89. Musicology
90. I Wanna be Your Lover
91. It’s Gonna Be Lonely
92. Damn U
93. Condition of the Heart
94. 1+1+1 is 3
95. It
96. Rainbow Children
97. Get Wild
98. I Feel for You
99. Christopher Tracey’s Parade
100. Uptown

101. Irresistible Bitch
102. International Lover
103. When 2 R in Love
104. Can’t Stop This Feeling I Got
105. Private Joy
106. Sexy Dancer
107. Let’s Work
108. Nothing Compares 2 U
109. The Ride
110. How Come U Don’t Call Me Anymore?
111. Why You Wanna Treat Me So Bad?
112. $
113. My Name Is Prince
114. Now
115. Get on the Boat
116. The Everlasting Now
117. Lolita
118. Dinner with Delores
119. Bob George
120. Fixurlifeup
121. Scandalous
122. Shockadelica
123. Laydown
124. Thunder
125. Letitgo
126. Ol’ Skool Company
127. She Loves Me 4 me
128. I Hate U
129. Alexa de Paris
130. Dreamer
131. Girl
132. 3 Chains O’ Gold
133. Pheromone
134. Chaos and Disorder
135. Groovy Potential
136. Soft and Wet
137. There Is Lonely
138. Chocolate Box
139. The Same December
140. Hardrocklover
141. Days of Wild
142. Old Friends 4 Sale
143. Good Love
144. Hide the Bone
145. Strays of the World
146. Guitar
147. Head
148. Pink Cashmere
149. New Position
150. Electric Chair

151. New Power Generation
152. Life Can Be So Nice
153. Loose! (plus Turn me Loose)
154. Power Fantastic
155. Vicki Waiting
156. Crucial
157. All the Critics Love U in New York
158. Lemon Crush
159. Chelsea Rodgers
160. June
161. Trust
162. Bambi
163. The Exodus Has Begun
164. The Song of the Heart
165. Rave Un2 the Joy Fantastic
166. Sister
167. Jack U Off
168. Eye Love U, But Eye Don't Trust U Anymore
169. Freaks on This Side
170. Partyup
171. Sexuality
172. Do Me, Baby
173. What’s My Name
174. Papa
175. Art Official Cage
176. Stare
177. Rocknroll Loveaffair
178. Temptation
179. Another Lonely Christmas
180. Cinnamon Girl
181. Xtraloveable
182. The Continental
183. The Holy River
184. God
185. Colonized Mind
186. Feel Better, Feel Good, Feel Wonderful
187. Just As Long As We’re Together
188. 319
189. Feel U Up
190. Rock 'N' Roll Is Alive! (And It Lives In Minneapolis)
191. A Case of U
192. Space
193. Billy Jack Bitch
194. Screwdriver
195. Last December
196. Lady Cab Driver
197. Muse 2 the Pharaoh
198. Annie Christian
199. Big City
200. Jam of the Year

Mooi werk..mooie ode

Mooi...

Mooi nummer, en een mooie persoonlijke bijdrage (zoals door het hele topic heen).
Bedankt voor het plezier van dit topic! Bij mij stond MM best op een laag pitje, vooral omdat er mijn favoriete genres soul/ funk wat weinig gebeurt hier (ondanks de mensen die ook hier komen), maar nu heb ik toch vrij intensief deze site gecheckt voor alle mooie clips, bootlegs en verhalen.

Ik vind de The beautiful ones ook een geweldige song. Theatraal (zeker ook in Purple Rain), maar erg overtuigend. Dat nummer kan alleen met passie gebracht worden, en Bilal deed dat inderdaad verassend goed. Inderdaad springt dat stuk dat jij quote er uit.

Ja, je hebt gelijk. Het is ook enorm klote dat we nooit meer een concert kunnen bijwonen. Zelf heb ik er maar 2 gezien en heb ik spijt dat dat er niet veel meer waren. Als eerder gezegd was de volgende kans in Nederland al afgesproken met vrienden (mits we kaarten konden krijgen).
Ik geloof ook niet dat ik snel een dergelijke artiest weer ga meemaken. Maar we hebben het tenminste wel allemaal meegemaakt op onze eigen manier.

Fijn dat je de hele rit zo intens samen met me hebt gemaakt Minneapolis. Dat maakte het heel aangenaam. Ik wilde dit topic heel graag iedereens verhalen horen. Je hebt veel bijgedragen, waarvoor mijn enorme dank

My pleasure.

En kom nu maar op met jullie lijstjes!

1. When Doves Cry
2. The Beautiful Ones
3. 1999
4. U Got The Look
5. If I Was Your Girlfriend
6. Anna Stesia
7. The Cross
8. Darling Nikki
9. Purple Rain
10. Let's Go Crazy

Geweldige lijst Eric!

aERodynamIC schreef:
(quote)

Dat verbaast mij dan weer. Het is redelijk bekend dat ik groot liefhebber ben van dit nummer. Kijk maar in de top 10 lijstjes en ik heb het nummer ooit genomineerd voor de MuMe-ladder.

En nee, ik doe niet mee aan 'te vaak gehoord dus dan niet zo hoog en ik kies voor onbekendere dingen'. Iets wat veel fans (ook van andere artiesten) net iets te vaak doen. Oh? Greatest hits shows. Nee, dat hoeft van mij niet meer. Waarom niet? Heerlijk toch!

Die lijstjes die je noemt zie ik niet veel, dus ik wist t niet. Het was dan ook geen kritiek.

Mijn opmerking te vaak gehoord is ook niet snobistich, ik ben m echt zat en zeg niet teveel gehoord dus commerciële muziek... dat vind ik ook onzin. Ik vind Purple Rain nog steeds geniaal. En dat is denk ik voor mij het nummer wat ik het meest gehoord heb in mijn leven.

Het spreekt me gewoon niet zo aan. Ik vind dat Prince veel beter kan.

Je nummer 1 is fantastisch en terecht 1.
Ik hoop dat de lange versie op de deluxe versie van Purple Rain verschijnt... dat schreeuw gedeelte is zo intens.

Dit schreef ik er over bij Purple Rain.

Weer een nummer wat me omver blaast... Dat intro met die mooie Lynn drum, en de rustige opbouw die zich langzaam aan opwerkt naar de enorme climax. Prince heeft liefdesverdriet, en dat voel je ook! Wat kan die man zingen. Het schreeuwerige einde vind ik één van 'smans beste stukken. Ook live doet ie dit met gemak. Ook hiervan bestaat een lange versie die helaas nooit is uitgebracht. Maar het lange stuk zit in de staart en dus het mooiste deel, de climax. Langere tekst tijdens het schreeuwende deel.

Dank voor je tijd, lijst en verhalen aeroo

Met veel plezier dit topic gevolgd!!!

Bedankt voor dit topic aERo, je hebt dat super gedaan! Met inderdaad een bloedstollend mooie nummer 1

Echt wel The Jam Of The Year, dit topic!

Voor de fun zet ik hier ook nog even mijn Prince-top 20 van het moment neer:

1. Mountains
2. When Doves Cry
3. I Would Die 4 U
4. It
5. The Beautiful Ones
6. Little Red Corvette
7. Let’s Go Crazy
8. Dirty Mind
9. U Got The Look
10. Erotic City

11. I Wish U Heaven
12. 17 Days
13. Take Me With U
14. I Love U In Me
15. Raspberry Beret
16. Anna Stesia
17. Diamonds And Pearls
18. Sign ‘O’ The Times
19. When You Were Mine
20. Hot Thing

Gast
geplaatst: vandaag om 18:11 uur

geplaatst: vandaag om 18:11 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.