menu

Muziek / Toplijsten en favorieten / Prince: Forever in My Life… aERo’s Top 200

zoeken in:
avatar van lennon
Glam Slam en Crystal Ball stammen beide uit een periode dat de man de ene na de andere prachtige song uit zijn mouw schudde. Toch zou Glam Slam bij mij niet zo hoog eindigen.
Wat me wel verbaasd heeft is dat het als single niet echt heel veel heeft gedaan in Nederland. Toch een vrij hitgevoelig nummer. Blijkbaar toch te moeilijk ofzo

Crystall Ball heeft vooral sentimentele waarde, maar zo goed als vroeger vind ik m allang niet meer. Nog steeds niet slecht overigens, maar ik kan me persoonlijk betere nummers bedenken. The love we make bijvoorbeeld. Er zijn ook meerdere versies van dit nummer. Vroeger kon ik die verschillen goed beschrijven, sinds de officiele uitgave heb ik de andere versie nooit meer beluisterd eigenlijk.

avatar van aERodynamIC
http://i68.tinypic.com/bgsknr.jpg

Tijd voor de top 10. Niemand durfde zich aan een voorspelling te wagen dus dan maar gewoon van start gaan
Ook nu geldt nog steeds dat het per dag verschilt, maar dat deze nummers tot mijn grote favorieten behoren lijkt me duidelijk.

10. The Cross

Black day, stormy night
No love, no hope in sight
Don't cry, he is coming
Don't die without knowing the cross
Ghettos 2 the left of us
Flowers 2 the right
There'll be bread 4 all of us
If we can just bear the cross





Een geweldig nummer van SOTT, later doopte hij het om in The Christ. Qua tekst heb ik er niet veel mee, maar daar moet je als niet-gelovige mee dealen voor wat betreft Prince, dat is nooit anders geweest.

Live tijdens de SOTT tour in 1987 één van de vele hoogtepunten. In de film het laatste nummer na It's Gonna Be a Beautiful Night. Maar dat was niet tijdens de concerten het geval. Daar was The Cross het laatste nummer van de eerste encore en kregen als tweede encore It's Gonna Be a Beautiful Night.

SOTT tour 1987:




Uit 2001, The Christ met gospelkoor:



avatar van deric raven
The Cross zou bij mij ook in de Top 10 staan.

avatar van aERodynamIC
09. Erotic City

All of my purple life
I've been looking for a dame
That would want to be my wife
That was my intention, babe





Een b-kant van Let's Go Crazy en later verscheen het nog eens op de 12" van Girls & Boys... met Sheila E. Hoe ik over haar denk heb ik al eerder vermeld.

Maar hoe zit het nu met dat ene zinnetje 'we can fuck until the dawn'. Volgens Sheila was het funk, maar daar lijkt het niet echt op. Dat de twee een relatie hadden benadrukte Sheila na zijn dood regelmatig, iets té regelmatig als je het mij vraagt.

Die funk/fuck 'verwarring' was ook een dingetje bij het nummer We Can Funk, dat oorspronkelijk 'We Can Fuck' heette.

Maar het gaat uiteindelijk om het nummer, waarschijnlijk de eerste bijdrage van Sheila E aan een Prince-track. Een fan favoriet en zeker ook van mij.

Iedereen snapt natuurlijk wel dat ik intens gelukkig werd van dit nummer als spectaculaire opener van de Livesexy shows in 1988.



avatar van lennon
The cross.. terecht top 10 materiaal. Jammer dat hij m in 98 omdoopte tot the Christ. Maar ook wel weer fijn dat ie' m wel bleef spelen.

Erotic city, heerlijk nummer. Ook hier is nog een leuke afwijkende versie van die niet is uitgekomen, net iets andere tekst / zang soms.

Niet slecht voor "gewoon" een b-kant. Het zegt veel over de kwaliteit van de songs uit deze periode.

avatar van aERodynamIC
Ik ben benieuwd of er nummers in de top 10 staan waar iedereen verrast over zal zijn. Eentje weet ik zeker (en ik weet ook dat het commentaar 'veel te hoog' zal zijn)

avatar van lennon
Silver and gold? ?

avatar van Rufus
Ik ben (helaas) geen Prince fan, maar the Cross versie van de SOTT tour 1987 vind ik geweldig.
Erotic City vind ik slappe hap, wat een eenvoudig deuntje. Absoluut geen top 100 waardig laat staan op de 9e plaats. In jouw lijst Eric staan veel betere nummers , maar dat is mijn mening natuurlijk.

avatar van Funky Bookie
CB, veel te laag!!!
Verder ga je lekker, alhoel jouw eerste top 10 nummers dat bij mij niet halen.

avatar van aERodynamIC
08. Let’s Go Crazy

Dearly beloved
We are gathered here today
To get through this thing called "life"





Ik hou van de rockkant van Prince en dat blijkt wel gezien de nummers die nu voorbij komen. Dit nummer was misschien wel het nummer dat me overtuigde in 1984 om een groot fan van de man te worden. Na When Doves Cry en Purple Rain wist ik genoeg. Ik moest het hele album hebben!

De extended version geniet nog veel meer mijn voorkeur, dat is echt puur genieten.

Ook in Paradiso 2013 speelde hij het nummer onder de naam Let's Go Crazy Reloaded. Deze opname is van de tweede show (gezien de kleding die hij draagt) en daar was ik niet bij, wel de eerste.



avatar van Minneapolis
Rufus schreef:

Erotic City vind ik slappe hap, wat een eenvoudig deuntje.

Maar dan wel een deuntje met een heerlijke funky groove. Klassier dit b-kantje.
Het dansje met Cat en Sheila E. bij Lovesexy is ook erg cool.

Tja, en Let's go crazy kan niet ontbreken natuurlijk. Het nummer draait voor mij wel 90% op het fenomenale begin en einde.

The cross vind ik heel mooi, vooral als die 2e helft er in beukt, al vind ik het nummer (net als Sometimes it snows in April) altijd net iets teveel opgehemeld (ongewilde woordspeling bij The Cross).

avatar van aERodynamIC
07. Mountains

Once upon a time in a land called Fantasy
17 mountains stood so high.
The sea surrounded them and together they would be
The only thing that ever made u cry
U said the devil told u that another mountain would appear
Everytime somebody broke your heart
He said the sea would 1 day overflow with all your tears,
And love will always leave u lonely





Mountains...... ik weet nog goed dat ik meen de Soulshow Parade uitzond, of tenminste een aantal nummers daarvan. En toen kwam dit nummer voorbij. Ik was gelijk verliefd en die liefde is nooit gedoofd. Ik durf het niet met zekerheid te zeggen; maar volgens mij heb ik dit nummer nooit live gehoord (want de Parade tour heb ik gemist door vakantie zoals eerder deze rit beschreven).

De extended version is wederom zeer de moeite waard:




En dan blijven er nog zes over... wie komt het dichtstbij te raden welke dat zijn

avatar van lennon
Ik heb Mountains een keer live gehoord... en toen mocht seal een stuk meezingen... nou ja... hij zat er flink naast helaas...

avatar van aERodynamIC
Oh ja dat was tijdens NSJ toch?! Ook onderdeel van mijn relatie met Prince. Ik heb veel concerten gemist door vakanties

avatar van Poeha
Hier zullen er best wel een paar van bij zitten, die nog komen. Waarvan ik hoop op zeker die eerste vijf.

When Doves Cry
Raspberry Beret
The Beautiful Ones
Purple Rain
Pope

(Graffiti Bridge)
(Play in the Sunshine)

avatar van Minneapolis
Ik dacht dat The beautiful ones al was geweest, maar kan 'm nu niet terugvinden. Mooi.
Pope vind ik een stuk minder dan die andere 4.

avatar van aERodynamIC
Wat bedoel je met de nummers tussen haakjes Poeha? Minder grote favorieten van jou? Of die verwacht je niet meer?

avatar van Poeha
Ik denk dat die uiteindelijk toch niet voorbij komen, maar je gaf al aan dat er nog een nummer bijzat dat velen mogelijk "te hoog" vinden staan.

avatar van aERodynamIC
Poeha schreef:
Ik denk dat die uiteindelijk toch niet voorbij komen, maar je gaf al aan dat er nog een nummer bijzat dat velen mogelijk "te hoog" vinden staan.


Speciaal voor jou dan

06. Play in the Sunshine

Oooh Doggies!
We wanna play in the sunshine
We wanna be free
Without the help of a Margarita or Exstacy
We wanna kick like we used 2
Sign up on the dotted line
We gonna dance every dance
Like it's gonna be the last time





Nou dit is dus zo'n nummer waar ik maar geen genoeg van krijgen. Wat een energie boost krijg ik hier toch altijd van, hoe blij kan dit nummer me maken.
Als ik in een dip zat hoefde ik dit maar op te zetten en ik kon er weer tegenaan en dat is nog steeds zo.

Velen vinden dit één van de mindere nummers van SOTT, voor mij behoort het tot de beste nummers van Prince ooit. Misschien is het kwalitatief minder interessant dan een hoop andere nummers. Maar het gaat er ook om wat een nummer met je doet. Veel dus in dit geval.
Er volgt nog een nummer waarvan ik verwacht dat de meerderheid het te hoog vindt staan. Hier verwacht ik het zeker, alleen lijkt het erop dat ik toch nog een medestander in Poeha heb

Iedereen klaar voor mijn top 5?

avatar van Poeha
Zeker weten. Nu helemaal

avatar van aERodynamIC
Ik kan zelf haast niet geloven dat het een maand geleden is dat ik met deze top 200 ben gestart. En dat ik bij bijna alle nummers fragmenten heb kunnen vinden. Dat was voorheen toch echt nooit mogelijk geweest.

Een aantal nummers zou ik er nu niet inzetten, andere nummers er juist in en de volgorde zou er ook anders uitzien. Aan de top verandert er dan niet veel. Elke dag zou het wel een paar plaatsjes kunnen schuiven. Maar daar ben ik wel tevreden over zoals het nu is.

avatar van lennon
Ik had liever gehad dat je geen een fragment zou kunnen vinden..en dat je dat belachelijk zou vinden... en dat we volgende week weer naar concert zouden kunnen...

avatar van Funky Bookie
Eens lennon, maar proberen te genieten van wat er wel is, werkt ook.
Let`s GO Crazy is heeeeeeel lang mijn favo Prince track geweest. Die gitaarsolo heeft mij diep in de paarse wereld getrokken.
Mountains is een heerlijk feestnummer, maar staat niet in mijn top 10 (ik ga echt binnenkort eens nadenken over een top "zoveel").
Play In The Sunshine is inderdaad een energiek nummer.

Ik ga niet gokken op de top 5. Laat maar gewoon komen!

avatar van aERodynamIC
05. Purple Rain

I never meant to cause you any sorrow
I never meant to cause you any pain
I only wanted to one time to see you laughing
I only wanted to see you
Laughing in the purple rain


De allereerste keer Purple Rain:




Purple Rain. Het nummer waar het allemaal mee begon voor mij.

Een veertienjarig ventje. Doe Maar hield ermee op eerder het jaar. Ik was een groot fan van Henny en zijn mannen. En toen was daar Purple Rain.
When Doves Cry vond ik geweldig, maar het was door dit nummer, Purple Rain, dat ik fan werd. Met grote letters op mijn boekentas gekalkt. Door Let's Go Crazy en I Would Die 4 U wist ik dat ik moest gaan sparen voor de hele lp. En die kwam er ook.

Er volgde nog veel meer.........

Het is dé Prince evergreen. Of we dat nu leuk vinden of niet. De diehards kunnen het nummer niet meer horen. Ook live niet. Ik kreeg elke keer weer kippenvel.
Gekscherend heb ik wel eens gezegd dat dit het laatste nummer op mijn crematie moest worden. Op de wegstervende strijkers tonen moest de kist weggedragen worden.

Maar nu is de grote meester er zelf niet meer. Het nummer werd tot in den treuren gedraaid. Alweer.
She Gave Her Angels was een nummer dat me raakte i.v.m. de dood van Prince. Er volgt nog een nummer in mijn top 4 dat dat ook deed en nog steeds doet. Nothing Compares 2 U en Sometimes It Snows in April, ook veel gedraaid na zijn dood door de media, deden me niks op dat vlak (als nummers an sich ligt dat weer anders).

Purple Rain raakte me wel diep. Heel diep. Het nummer waar het mee begon voor mij als fan werd ook het nummer dat direct linkte aan de dood van Prince. Ik luister er nu ook anders naar.

Er zijn ontelbare versies van Purple Rain. Het leek me leuk de eerste uitvoering te plaatsen. Omdat het gelukkig kon.

Of het de mooiste is weet ik niet. Indrukwekkend wel: het Superbowl optreden in de regen. Die plaats ik dan ook gewoon als extra.
Purple Rain is door de dood van Prince weer gestegen in mijn toplijst. Dat het te veel gedraaid is doet er niet toe. Het blijft onverwoestbaar en daar hoeven we onze neus niet voor op te halen.



avatar van Minneapolis
Die eerste versie op First Avenue (een benefiet optreden voor de Minnesota Dance Theater, met ook zo'n lullig toespraakje ergens gedurende dat concert) spreekt zo tot de verbeelding. Om bij weg te dromen hoe het zou zijn geweest als je daar toevallig bij was. Het publiek heeft duidelijk geen benul van de historische waarde van het optreden. Ook leuk om te horen waar er nog geknipt en geplakt is bij album versie.

Het blijft leuk je persoonlijke teksten bij de nummers te lezen. Ook veel herkenning hier.

avatar van Johnny Marr
Mooi om Play in the Sunshine zo hoog te zien, geweldige albumtrack van SOTT.

avatar van aERodynamIC
Johnny Marr schreef:
Mooi om Play in the Sunshine zo hoog te zien, geweldige albumtrack van SOTT.

En dit vind ik dan weer mooi te lezen. Ik had niet verwacht medestanders te vinden in dit topic. Het was voor mij hét top 10 nummer waarvan ik verwacht had dat mensen dat niet zouden begrijpen. Er volgt er nog eentje denk ik (jazeker!). Afwachten of dat wederom niet terecht blijkt.

avatar van ArthurDZ
Play In The Sunshine is ook een van mijn absolute SOTT-favorieten. Was echt zwaar onder de indruk van die song toen ik het album voor het eerst hoorde als 14-jarig ventje, herinner ik me nog. Als het titelnummer de ideale opener is, dan is Play In The Sunshine toch wel het ideale tweede nummer om die plaat definitief in gang te trappen.

Purple Rain is ook super natuurlijk, zeker de outro met dat ge-oeh en pianomotiefje. Onbegrijpelijk dat er ook een kortere singleversie van is moeten uitkomen, de horror!

Ook top dat Mountains je top 10 gehaald heeft, nipt mijn Prince-favoriet. Perfecte groove, perfect refrein.

avatar van Funky Bookie
De favo versie van Purple Rain blijft voor mij die van Syracuse.
Met een andere fan ooit eens geworden over het feit dat PR een aardige graadmeter was voor zijn concertbeleving.
Deed hij coupletje, refreintje, solo en oehoehoe dan was het een concert op autopilot. Bij een volledigere versie zat er ook vaak meer beleving in het hele concert.

avatar van aERodynamIC
Funky Bookie schreef:
De favo versie van Purple Rain blijft voor mij die van Syracuse.





Door met:

04. Dolphin

How beautiful do the words have 2 be
Before they conquer every heart?
How will U know if I'm even in the right key
If U make me stop before I start?





En hier is het andere nummer wat misschien wel verrassend hoog staat. Toen ik Dolphin voor het eerst hoorde wist ik 'Prince kan het nog'. Magische popsongs schrijven met een mooie tekst.
Gooi er ook nog even lekker een gitaarsolo in en er sprake van een Prince-favoriet.

Een heel grote favoriet mag ik wel zeggen. Het absolute hoogtepunt van The Gold Experience. Een album dat ik sowieso één van zijn betere niet jaren '80 albums vind.

Zo jammer dat The Most Beautiful Girl in the World zo'n mega-hit werd en dit niet. Voor mij persoonlijk is dit een Prince mega-hit. Punt.

(en iedereen weet nu wel dat die o zo grote hit mijn top 200 niet heeft gehaald)

En toen waren er nog maar 3..............

Gast
geplaatst: vandaag om 15:45 uur

geplaatst: vandaag om 15:45 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.