MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Just Like Heaven: Johan en Luigi's The Cure Top 200

zoeken in:
Oei, Prayers for Rain de laagst geklasseerde van Disintegration? Foei!

43. Kyoto Song (Luigi 26, Johan 73)

De opener van The Head on the Door. O nee dat is In Between Days natuurlijk . Hoe goed ik die track ook vind, ik heb Kyoto Song altijd als een soort openingssong gezien. Heerlijke en waargebeurde song over een nare droom die Robert had in Kyoto in een hotel over zijn vrouw to be, Mary. The Head on the Door is een heel divers album vanwege verschillende stijlen in de songs. Robert had dit ook specifiek voor ogen en gebruikte het album Kaleidoscope van Siouxsie & The Banshees daarvoor als blauwdruk, volgens Robert ook een album met allerlei diverse soorten songs. In dit geval hebben we met een oriëntaalse sfeer te maken. Vooral te horen aan de keyboards hier die zo aandoen. Het prijselement van deze song is voor mij de mystieke sfeer die de gitaren op de achtergrond neerzetten, klinkend als een soort zingende zagen die doorschijnende gordijnen lichtjes heen en weer doen bewegen. Heerlijke percussie ook, perfect passend bij de typische manier van zingen ook van Robert hier, met name zijn frasering. Elke keer als je een kraker van dit album hoort ga je toch overwegen of dit niet toch je favoriete album van ze is. Kyoto is in ieder geval een heel bijzondere song

A nightmare of you
Of death in the pool
Wakes me up at quarter to three
I'm lying on the floor of the night before
With a stranger lying next to me
A nightmare of you
Of death in the pool
I see no further now than this dream
The trembling hand of the trembling man
Hold my mouth
To hold in a scream

I try to think
To make it slow
If only here is where I go
If this is real
I have to see
I turn on fire
And next to me
It looks good
It tastes like nothing on earth
It looks good
It tastes like nothing on earth
Its so smooth it even feels like skin
It tells me how it feels to be new

A thousand voices whisper it true
And every voice belongs
Every voice belongs to you

Rudi S schreef:
(quote)

Wish draait hier op volle toeren ivm een niet nader te noemen topic.
Pfff wat een indruk maakt dit album, tja gaat bij mij toch over dat luid en breed bejubbelde meesterwerk waar hier nog bijna alle nummers voorbij moeten komen.
Bij Apart lijkt het net (zeker met de koptelefoon) of RS het je allemaal persoonlijk vertelt.

Apart dat je dat vindt. Maar Wish is idd ook een prachtig album. Ik moet ook dringend eens hun B-sides beluisteren blijkbaar want ken er bijna geen één

9 nummers al van mijn top 20 gepasseerd:
50. the walk
58. 10,15 Saturday night
65. apart
76. the drowning man
83. primary
104. burn
131. the 13th
136. cut here
137. grinding halt

Ik had er geen echte volgorde bij staan in mijn top 20, maar bij Burn had ik echt het gevoel dat die veel te laag stond (ik weet niet als ik dat al vermeld had, dus ik doe het nu maar even ). Bij een track zoals Grinding Halt snap ik wel dat dat veel meer persoonlijke keuze is.

Nog 11 dus te gaan, een b-kantje dat er zeker wel zal tussenlopen, als ik zo wat speelse commentaar lees bij een recent gepasseerd ander b-kantje. En dan nog een kiss me kiss me kiss me nummer dat wellicht niet zal opduiken (ik heb er nog 3 staan van dat album). De andere 9 zie ik wel opduiken, alleen hoe hoog/laag? En ik heb maar 1 track van Disintegration, ik vind dat echt een album-album, een geheel van songs waar het moeilijk iets uit te halen is. Apart zijn die songs 'gewoner', samen zijn ze een mooi melancholisch dromerig geheel.

En bij heel wat laatste nummers die gepasseerd zijn regelmatig het idee gehad: juist ja, die zat net niet in mijn top 20... da's dus al een 20tal songs die er net niet inzaten
Anderzijds passeert er soms ook een track waarvan ik denk 'bwah, niet zo goed', maar door de uitleg en reacties luister ik dan toch met nieuwe oren. Out Of This World heb ik zo 'herontdekt'.

Net zoals bij R.E.M. zorgt deze countdown dus ook weer voor een hernieuwde liefde, ontdekking en doorpluizen van de indrukwekkende Cure-catalogus.

42. The Caterpillar (Johan 28, Luigi 68)

En nog maar een oosters klinkend liedje. The Caterpillar is waarschijnlijk het beroemdste quirky Cure-liedje. En ook eentje die de fans behoorlijk verdeelt heb ik begrepen. Dat vind ik dan weer moeilijk te begrijpen. Zo lichtvoetig, zo puur, het nummer beweegt zich tegelijk als een rups en een vlinder voort. Mooi hoe de instrumenten en tekst EEN geheel vormen.
Een erg knap popliedje, ik zou het woord Beatlesque er haast voor willen gebruiken.
En ook nog een behoorlijk grote hit, zeker in de UK een van hun grootste. Het kwam tot nummer 14, en deed het daarmee beter dan bijvoorbeeld Inbetween Days en Close to Me een jaar later.
In Nederland scoorde het vooral erg goed in de Verrukkelijke 15, de top 40 haalde hij niet.
Ook hier strandt hij net buiten de top-40...

Flicka flicka flicka
Here you are
Cata cata cata
Caterpillar girl
Flowing in
And filling up my hopeless heart
Oh never never go
Dust my lemon lies
With powder pink and sweet
The day I stop
Is the day you change
And fly away from me

You flicker
And you're beautiful
You glow inside my head
You hold me hypnotized
I'm mesmerized
Your flames
The flames that kiss me dead

Heerlijke track..wel heel apart ja, duurde bij mij heel lang voordat ik m kon waarderen, maar inmiddels

Geweldig goed nummer (yep, ook in mijn top 20).
De acoustic versie van tijdens de MTV Unplugged sessie (ergens begin jaren 90) was zo briljant goed, dat was echt het summum van 'quirky'.

41. Catch (Johan 24, Luigi 67)

En nog eentje die de top 40 in Nederland net niet haalde en er hier ook net buiten strandt.
Catch was de derde single van Kiss Me, Kiss Me, Kiss Me en op zich een opmerkelijke keuze. Ze hadden er wel zeven of acht kunnen kiezen, maar gelukkig kozen ze deze, want dit is wel een favoriet.
Een heerlijk bittersweet liedje, over een ongrijpbare liefde. Het mooie is dat het muzikaal best opgewekt en luchtig klinkt, maar tegelijkertijd ook erg melancholisch is in de tekst.
Het nummer doet me altijd een beetje denken aan de luchtige popliedjes op Lou Reed's Transformer.
Erg fijn liedje, en een van mijn faves op Kiss Me al vanaf het begin.
De video had ik nog nooit gezien, maar die geeft de sfeer van het nummer mooi weer

Yeah I know who you remind me of
A girl I think I used to know
Yeah I'd see her when the days got colder
On those days when it felt like snow

You know I even think that she stared like you
She used to just stand there and stare
And roll her eyes right up to heaven
And make like I just wasn't there

And she used to fall down a lot
That girl was always falling
Again and again
And I used to sometimes try to catch her
But never even caught her name

Hopla, nog eentje uit mijn top 20... het gaat wel heel snel nu, anders even wat Disintegration laten passeren?

Catch is echt wel mijn favoriete kiss me kiss me kiss me nummer (jawel, zelfs beter dan ...), lieflijk elegant teder mooi, bittersweet bij uitstek. Met die fantastische regel 'I used to sometimes try to catch her, bet never even caught her name'.

Catch....Top 5 Cure-materiaal wat mij betreft. Op sommige dagen zelfs hun allermooiste voor mij.

40. This Twilight Garden (Luigi 23, Johan 66)

En hier is dan die andere fabuleuze b side van single High SirNoodle . Arguably de beste b side voor vele Cure-fanaten en hier net in de top 40. Bij mij is ie in ieder geval ook "up there" met de beste Cure b sides. Onbegrijpelijk dat deze niet op het album Wish terecht kwam. Op mijn eigen zelfgebrande versie van Wish staat ie wel gelukkig . Deze staat trouwens ook in Robert's top 10 Cure b sides. Hij zegt daarover:

It's my most quintessentially English song. I'd just moved to the south coast of England, and it was the first time I'd had my own garden. I was trying to capture that feeling of late summer dusk, the colour of the sky, the smell of the grass, the sound of the last bird singing. I think it's one of the best love songs we've ever done

Robert says it all eigenlijk, sfeer is key hier. Een van hun meest ijle songs, het element lucht past hier zeer zeker goed bij. Een fantastische en magische track. Heerlijk die ijle en waaierende synths met hoge cry-like uithalen. We zitten meteen in een hemelse geweldige drive vanaf het begin door synths, bas en drums en na het intro volgt een geweldige (het lijkt simpel) gitaarpartij met up and down scaling akkoorden, magisch! Enter Robert met een van zijn mooiste zangpartijen tout court en een geweldig romantische tekst. Misschien is dit wel hun meest magische en feeërieke song, eentje om verliefd op te worden. What more can I say, misschien vind ik dit toch stiekum hun mooiste b side . Any other day past ie zo in mijn top 10 Cure songs

I lift my lips from kissing you
To kiss the sky
Cloud soft and blue
And slow the sun melts down
Into your golden words for me

I lift my hands from touching you
To touch the wind that whispers through
This twilight garden
Turns into a world
Where dreams are real

No-one will ever take your place
I am lost in you
So in love with you

I lift my eyes from watching you
To watch the star rise shine onto
Your dreaming face and dreaming smile
You're dreaming worlds for me

I lift my lips from kissing you
And kiss the sky wide deepest blue
And slow the moon swims up
Into your golden words for me

I am lost in you
So in love with you

En dan volgt hierna mijn nummer 1
U mag raden!

Nobody's Empire

Die ken ik niet

Untitled vanop Disintegration ?

luigifort schreef:
40. This Twilight Garden (Luigi 23, Johan 66)

En hier is dan die andere fabuleuze b side van single High SirNoodle . Arguably de beste b side voor vele Cure-fanaten en hier net in de top 40...

Hemels mooi !!!
Dat maakt een trio-run van nummers uit mijn top 20...
40. this twilight garden
41. catch
42. the caterpillar
Krijgen we er 4 op een rij? Staat luigifort zijn nummer 1 in mijn top 20?

luigifort schreef:
En dan volgt hierna mijn nummer 1
U mag raden!

Vroeger (vorig jaar ) was dat het boslied van 17 seconden.

Rudi S schreef:

Vroeger (vorig jaar ) was dat het boslied van 17 seconden.

Het zou me verbazen als die nu al komt

johan de witt schreef:
(quote)

Het zou me verbazen als die nu al komt

Ja, jij doet ook mee

Verdwaald in het bos, met z'n tweeën

Non, ceci n'est pas une forêt..

Ik gok de albumOPENer van Wish

Dan moeten wij nodig eens met Johan praten.

Open, open, open moet het zijn

Elise is de favoriet van Wish voor Johan en niet Open (wel een favo van Luigi).

Johnny Marr schreef:

Apart dat je dat vindt.

Ach Disintegration staat ook niet in mijn cure album top 3, verder vind ik het eerste deel het sterkst, mijn favorieten zijn in de eerste 7 nummers te vinden (1. Fascination street 2. Lullaby (Spiderman ) en 3 Lovesong.
Bij Wish is de mix tussen luchtig en depri goed en de "mindere nummers" blijven in het geheel overeind.

Rudi S schreef:
Elise is de favoriet van Wish voor Johan en niet Open (wel een favo van Luigi).

Op een perfecte dag heeft Elise zeker wel een streepje voor
Maar eigenlijk heb ik nog een andere favoriet, gelukkig komen we daar nog op.

39. Open (Luigi 1, Johan 85)

Daar is tie dan...bazentrack aller bazentracks .
Vanaf dag 1 dat ik het album Wish in bezit had kwam deze track aan als een mokerslag en dat is altijd zo gebleven, niet in de laatste plaats door de vervreemdende tekst waar ik persoonlijk zelf veel in kan vinden. Uiteraard is deze track het best te genieten op vol volume en is er een heerlijke versnelde live versie te vinden op het live album Show. Tape (intro) gaat daar subliem aan vooraf en Open gaat daar vervolgens naadloos in over. En toch is het moeilijk om je all time fave Cure song te noemen, maar daarom staan de andere close gegadigden ook in mijn top 10. Maar deze dus . De song begint zelf ook wazig en vervreemdend, maar op een gegeven moment knallen we erin met vette drums en dat heerlijke licht psychedelische gruizige gitaarsamenspel en dan Robert met een van zijn beste teksten, minder romantisch, ugly eigenlijk wel. Eigenlijk is het een lange trip die het hallucinerende gevoel op een feestje kan beschrijven terwijl je zelf ook niet in onbeschonken toestand bent en je zelf ook rare capriolen onderneemt, met ondertussen de helicopterview van what the hell am i doing? Ik vind het in ieder geval knap gedaan, vind hier tekst en muziek ook een eenheid vormen. The way the rain comes down hard is the way i feel inside lijkt een simpele zin, maar vind ik passend en doeltreffend gebracht. Maar vooral die dronende drive van die gitaren hier is voor mij het prijselement, zeker naar het einde toe als het nog even lekker lang doorgaat. Dit nummer geeft je gewoon een kick van jewelste! Heerlijk!

I really don't know what i'm doing here
i really think i should've gone to bed tonight but...
just one drink
and there're some people to meet you
i think that you'll like them
i have to say we do
and i promise in less than an hour we will honestly go
now why don't i just get you another
while you just say hello...

yeah just say hello...

so i'm clutching it tight
another glass in my hand
and my mouth and the smiles
moving up as i stand up
too close and too wide
and the smiles are too bright
and i breathe in too deep
and my head's getting light
but the air is getting heavier and it's closer
and i'm starting to sway
and the hands on all my shoulders don't have names
and they won't go away
so here i go
here i go again...

falling into strangers
and it's only just eleven
and i'm staring like a child
until someone slips me heaven
and i take it on my knees
just like a thousand times before
and i get transfixed
that fixed
and i'm just looking at the floor
just looking at the floor
yeah i look at the floor

and i'm starting to laugh
like an animal in pain
and i've got blood on my hands
and i've got hands in my brain
and the first short retch
leaves me gasping for more
and i stagger over screaming
on my way to the floor
and i'm back on my back
with the lights and the lies in my eyes
and the colour and the music's too loud
and my head's all the wrong size
so here i go
here i go again...

yeah i laugh and i jump
and i sing and i laugh
and i dance and i laugh
and i laugh and i laugh
and i can't seem to think
where this is
who i am
why i'm keeping this going
keep pouring it out
keep pouring it down
and the way the rain comes down hard
that's the way i feel inside...

i can't take it anymore
this it i've become
this is it like i get
when my life's going numb
i just keep moving my mouth
i just keep moving my feet
i say i'm loving you to death
like i'm losing my breath
and all the smiles that i wear
and all the games that i play
and all the drinks that i mix
and i drink until i'm sick
and all the faces that i make
and all the shapes that i throw
and all the people i meet
and all the words that i know
makes me sick to the heart
oh i feel so tired...

and the way the rain comes down hard
that's how i feel inside...

Amen, eat your heart out Johan

Gast
geplaatst: vandaag om 17:02 uur

geplaatst: vandaag om 17:02 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.