MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Poll: Kies je Favoriete Metal album van 2016

zoeken in:
Het beste Metal Album van 2016 is degene bovenaan je eigen lijstje.
De 50 populairste metalalbums op Musicmeter staan echter hier op een rij, alfabetisch welteverstaan. Daaruit kun je er 5 kiezen, deze geef je 5,4,3,2 en 1 punt en PM't deze naar gigage.
Bij voldoende animo zal ik rond kerst de top 10 MuMe's meest favoriete metalalbum van 2016 presenteren. Bij overweldigend animo een top 20. Als je er geen vijf gehoord hebt stuur je er minimaal 3 in. Je hebt natuurlijk nog even de tijd om wat te ontdekken. Succes!

No artist - titel
1 Alcest - Kodama
2 Anciients - Voice of the Void
3 Anthrax - For All Kings
4 Architects - All Our Gods Have Abandoned Us
5 Astronoid - Air
6 Avantasia - Ghostlights
7 Avenged Sevenfold - The Stage
8 BABYMETAL - Metal Resistance
9 Be'lakor - Vessels
10 Borknagar - Winter Thrice
11 Circus Maximus - Havoc
12 Cobalt - Slow Forever
13 Cult of Luna & Julie Christmas - Mariner
14 Death Angel - The Evil Divide
15 Deftones - Gore
16 Delain - Moonbathers
17 Devin Townsend Project - Transcendence
18 DGM - The Passage
19 Dream Theater - The Astonishing
20 Epica - The Holographic Principle
21 Fates Warning - Theories of Flight
22 Flotsam and Jetsam - Flotsam and Jetsam
23 Gojira - Magma
24 Haken - Affinity
25 Headspace - All That You Fear Is Gone
26 Insomnium - Winter's Gate
27 Inter Arma - Paradise Gallows
28 Katatonia - The Fall of Hearts
29 Killswitch Engage - Incarnate
30 Kvelertak - Nattesferd
31 Megadeth - Dystopia
32 Meshuggah - The Violent Sleep of Reason
33 Metal Church - XI
34 Metallica - Hardwired...To Self-Destruct
35 Moonsorrow - Jumalten Aika
36 Myrath - Legacy
37 Neurosis - Fires Within Fires
38 Oathbreaker - Rheia
39 Oceans of Slumber - Winter
40 Oranssi Pazuzu - Värähtelijä¤
41 Primal Fear - Rulebreaker
42 Prong - X
43 Redemption - The Art of Loss
44 Rotting Christ - Rituals
45 Testament - Brotherhood of the Snake
46 The Body - No One Deserves Happiness
47 The Dillinger Escape Plan - Dissociation
48 Vektor - Terminal Redux
49 Volbeat - Seal the Deal & Let's Boogie
50 Witherscape - The Northern Sanctuary

Extra extra: welke staat niet in de lijst maar MOET gehoord worden Stuur maximaal 1 album in die door schandalige onderwaardering over het hoofd is gezien, if any.

Uiterste inzenddatum: 24 december 2016, 12:00 uur

aslan (crew)
Er staan heel wat meer dan vijf goeie albums in het lijstje, maar ik heb dan uiteindelijk toch een keuze kunnen maken.

Opvallend: Korn leverde met hun album van dit jaar zowel een lage score als een geringe belangstelling op zodat deze niet terug te vinden is in de keuzelijst hierboven. Het album is dan ook nog geen twee maanden oud maar in Maart 2017 dient 013 toch gevuld te zijn. Als dat maar goed komt...

Januari 2016: Na het gerucht in 2015 dat de Rust in Peace line-up hersteld zou worden de kop was ingedrukt kwam Megadeth eindelijk in januari 2016 met hun langverwachtte Dystopia. Angra gitarist Kiko Loureiro en Lamb of God drummer Chriss Adler hadden de vrije stoeltjes ingevuld en het album werd warmer onthaalt dan de zwakke voorganger uit 2013. De band tourde vervolgens succesvol over de hele wereld en deed twee maal Nederland aan.
7 dagen later kwam Dream Theater met een heus conceptalbum ook al met een Dystopian Future als achtergrond. Nog voor het album uit was kwam er een speciale website mbt het verhaal van het album en konden er concert tickets worden gekocht voor een schouwburg voorstelling in Carré. Redelijk uniek allemaal, maar het album maakt niet bij iedereen even veel indruk, zo lijkt het. In 2017 komt DT terug in het land nu met een herkauwing van het legendarische Images and Words album uit 1992.
http://www.dreamtheater.net/sites/g/files/g2000005396/f/201512/mobile-nomac.png

Januari stond ook in het teken van het debuut van Abbath en releases van Primal Fear, Avantasia en Prong. Jimmy Bain, de bassist van oa Dio en Rainbow, verwisselde na 68 jaar het tijdelijke met het eeuwige.

Niet te vergeten, het laatste album van Rhapsody of Fire kwam ook in januari uit! Nadat zanger Fabio Lione het voor gezien hield later dit jaar kondigde de band een vaarweltour aan die in 2017 zal plaatsvinden.

(sorry, gigage, dit zal ik niet weer doen. Terug naar jou!)

Nou The_CrY, hoe meer meer verhalen hoe meer vreugd. Want ik ken niet alle ins 'n outs van alle bands, dus kom maar op met die info!

Februari 2016: De aimabele Canadese hobby muzikant die zijn droom om door te breken nog altijd niet heeft opgegeven brengt een aantal dagen voor zijn 60ste verjaardag het 16e album uit. Anvil is Anvil deed echter wederom geen stof opwaaien. Daarentegen haalde generatie genoten Anthrax met hum elfde teerling For all Kings een billboard top 10 notering.
De progressieve metalaars uit Tunesie Myrath komen met een nieuw album (the Legacy) die direct hoge ogen gooit, dit in tegenstelling tot het Nederlandse Textures die de laagste gemiddelde score aan het album zien verschijnen op mume sinds de oprichting. in 2017 komt het broertje van dat album uit die gelijktijdig is opgenomen met Phenotype

Februari leverde ook deze opmerkelijke albumart op
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/4/47/Fleshgod_Apocalypse_King.jpg/220px-Fleshgod_Apocalypse_King.jpg
En het Poose Riverside verloor hun gitarist Piotr GrudziƄski door een hartstilstand na slechts 40 lentes.

30 jaar geleden, in1986, zag de metal top 5 er zo uit:
1. Iron Maiden - Somewhere In Time
2. Metallica - Master Of Puppets
3. Slayer - Reign In Blood
4. Queensryche - Rage for Order
5. Candlemas - Epicus Doomicus Metallicus

Goed initiatief! Ben nog druk albums aan het luisteren, dus ik hoop op tijd een lijst te kunnen indienen.

Dus alleen albums uit de lijst van de openingspost?

Lau1986 schreef:
Dus alleen albums uit de lijst van de openingspost?

Yes, Please.

Maart 2016: Bij Metal Church op XI laat Mike Howe na 23 jaar zijn stem weer horen. De band is wederom aan de line-up van het ooit zo legendarische Dynamo Open Air Festival toegevoegd waar ze back in the days eens een live video van hebben gereleased.
De Duitse metal blondine (al dan niet geverfd intussen) Doro Pesch zingt een deuntje mee op Amon Amarth's 2016 release maar kan niet voorkomen dat Jomsviking maar mager wordt onthaalt op MuMe. Op Fortarock blijkt de band nog immer populair te zijn en ze komen in maart 2017 voor de vierde keer in één jaar terug naar NL.
In Amerika krijgen ze dan weer geen genoeg van de metalcore van Killswitch Engage en de band scoort met Incarnate opnieuw een top 10 notering in de Billboard 200.
Ondertussen is de legendarische drummer Dave Lombardo (ex-Slayer) met Suicidal Tendencies op pad gegaan.

April 2016: Hoe kan het ook anders dat het Japanse Babymetal juist op 1 april met hun nieuwe hitalbum op de proppen komt. Hoogste notering in 53 jaar billboard voor een Japanse act. De Californische band Deftones levert met Gore weer degelijk werk, trekt hier veel stemmen maar komt pas een jaar later (april 17) naar 013. Ondertussen is The End tour van Black Sabbath in volle gang en heeft zich verplaatst van Noord Amerika naar het Australische continent. Nederland staat in 2016 niet in de planning en degene die de Masters of Reality nog voor één keer aan het werk wil zien kan in januari nog naar Keulen.
http://bravewords.com/medias-static/images/news/2016/sabbathendalbumjan.jpg

Mei 2016: Het clowneske Avatar brengt alweer het zesde album uit waarin een uil het opneemt tegen de rest van de wereld. Vorige week stond de Zweedse band in een uitverkocht Doornroosje maar trekt hier maar weinig bekijks. Guns n Roses stevent af op een reunie die stand lijkt te houden maar de folk/black/avantgarde metal band Agalloch gooit het bijltje erbij neer. Met releases van Destruction, Vektor, Death Angel en Flotsam and Jetsam is het een drukke thrash maand maar op MuMe krijgt vooral Katatonia’s The Fall of Hearts de volle metal aandacht en zelfs een notering in de Nederlandse albumverkooplijst. Motorhead levert nog een allerlaatste live album af.
https://i.ytimg.com/vi/4p6GWewmTYQ/mqdefault.jpg

In andere tijden Metal gaan we naar 1991. Toen zag de Metal Top 5 er zo uit (selectie van 20 muméërs)

1. Savatage - Streets: A Rock Opera
2. Death - Human
3. Pestilence - Testimony of the Ancients
4. Ozzy Osbourne - No More Tears
5. Sepultura - Arise

Dat was een andere tijd, terug naar de onze.

Mocht je mee willen doen, vink dit topic dan alvast aan bij je Updates zodat je het niet vergeet. Of kies alvast je vijf favoriete albums uit de topic startlijst.

Juni 2016: Het Deense metaltrio Volbeat laat weer van zich horen met een aanstekelijk potje gitaargeweld. Seal the Deal & Let's Boogie is wederom commercieel succesvol en eindigt op no.3 in de NL charts. Gevolg: enorme rij kids bij de signeersessie in de volle zon en tevens hoofdact op het enige grote Nederlandse metalfeestje Fortarock. En gewoon een paar maanden later nog eens een eigen feestje bouwen in een stampvol Ziggodome. Daarmee is Volbeat één van de succesvolste metalbands van het jaar, in mijn ogen.

Op HellYeah's Unden!able horen we nog een stukje Dimebag en top 25 in de billboard chart is een feit. Dat geldt ook voor het Franse Gojira die met Magma zelfs is genomineerd voor een 2017 Grammy award!

http://www.itdjents.com/wp-content/uploads/2016/07/Gojira_magma_artwork-1.jpg

Volbeat
Gojira

Juli 2016: Als je de wiki bekijkt van Dan Swanö dan is er maar weinig wat de man niet gedaan heeft samen met voornamelijk scandinavische metalbands. Ik zie dansen er niet tussen staan, maar als zanger (oa op het Star One project en Edge of Sanity) multi instrumentalist, producer, engineer, mixer etc kan Dan dus uit de voeten. Dan nodig je gewoon iemand uit voor de gezelligheid en doe je een album die je samen met death vocalen afgewisseld met cleane zang op een progressieve, ja zelfs powermetal achtige, manier in elkaar knutselt. Het resultaat heet The Northern Sanctuary en de "band" is omgedoopt tot Witherscape maar belangrijker is: De band scoort uitstekend op mume.
Ook hoge ogen gooit oudgediende prog metal/rock act Fates Warning met hun Theories of Flight. Als je bent uitgekeken op Queensryche en/of Dream Theater dan is deze hier on-site op één -na hoogst scorende worp van al hun albums the place to go.

Augustus 2016: DGM wie kent ze niet (uhhh..) In ieder geval, deze Itaianen spelen een stevig potje Power Metal zonder al te cheesy over te komen. Daarmee trekt The Passage meer stemmen dan hun eerste vijf albums bij elkaar. Dat geldt niet voor de power metal van het Zweedse Sabaton met hun wel erg meezingbare strijdliederen op The Last Stand. Daar lijkt men hier toch wel een beetje op uitgekeken te zijn.
Nog meer bombast maar zwaarder dan voorheen krijg je van de sympho metal act Delain. Moonbathers stelt de fans niet teleur en de albumart is in mijn ogen erg fraai maar of Charlotte Wessels' fronted band ooit zo groot wordt als Nightwish of Within Temptation durf ik niet te zeggen.
In de jaren 80 vergaarde Helstar nog wel enige faam (met Burning Star), maar Vampiro, hun vierde album sinds de reunie, trekt wel hoge maar niet veel stemmen.
Twisted Sister speelt zijn laatste Europese show ever in Kortrijk als headliner van het Alcatraz festival.
I Wanna Rock! (1976-2016)
http://www.loudvision.it/wp-content/uploads/2015/03/05-08-AQ-Cover-Twisted-Sister-2-300x189.jpg

We laten het hele verre verleden achter ons. Thrash is uit, Heavy Metal is uit, Power Metal is nooit in geweest en zien al 20 jaar geleden de bands die nu nog vaak hoog op elk X-mass lijstje staan. U raadt het al, de top 5 van 1996 breekt met iedere traditie.

1. Opeth - Morningrise
2. Tool - Aenima
3. Neurosis - Through Silver In Blood
4. Anathema - Eternity
5. Cradle of Filth - Dusk & Her Embrace

Benieuwd hoe het dit jaar afloopt? Stuur je top 5 in voor 24DEC2016

Persoonlijk zie ik Anaal Nathrakh - The Whole of the Law (2016) nog graag terug in de lijst. Deze heeft mijn overall top 10 ook gehaald, beste werk van de band sinds zeker 2011. Verder vond ik het niet een bijzonder sterk metaljaar. Veel grote namen, maar veel stelden mij persoonlijk teleur.

Ook, Amaranthe, Equilibrium, Sonata Arctica, Sabaton, and Twilight Force ontbreken. Vijf albums die een hele periode van 2016 voor mij gekleurd hebben, maar die zullen wel geen hoog genoeg gemiddelde hebben gehad om bij de top 50 te komen.

Wow, Morningrise boven Tool & Neurosis in '96? Mss moet ik die plaat maar eens uitchecken dan...?

Ik geloof dat het ontbreken van een vrije keuze misschien niet bij iedereen even goed valt. Ik snap dat. Echter, als je de einge bent die 5 punten geeft aan één van de pakweg 300 metalalbums die dit jaar zijn uitgekomen dan haalt die de top 10 niet is mijn vrees. De lijst hierboven is gebaseerd op het aantal stemmen en het gemiddelde dat een album scoort.
Om deze teleurstelling te compenseren mag je één album noemen die niet in de lijst staat en ik zorg er dan voor dat deze zeker onder de aandacht komt! Dat is dan beter dan 11e of 20e in mijn optiek.

Vorig jaar was er geen lijst en volgend jaar doen we het weer anders, promised!

Game on!

September 2016: Het Duitse Heaven Shall Burn scoort met Wanderer een nummer 3 in die offizielle top 100 bij onze oosterburen. Niet alleen de oude NWOBHM act Diamond Head kwam in 2016 tot een nieuwe release maar ook Grim Reaper doet weer van zich spreken. Walking in the Shadows is het eerste album sinds de heroprichting in 2014 en de vierde pas in totaal.
Naast het populaire Gojira komt ook Alcest uit Frankrijk en op Kadoma wordt de sfeervolle metal wederom hooggewaardeerd. De aandacht die Neurosis vroeger kreeg wordt maar moeilijk vastgehouden in 2016. Het elfde album Fires Within Fires trekt veel bekijks maar relatief weinig stemmers. In ieder geval minder dan Rheia van de Belgische kruising tussen Converge en Deafhaven, Oathbreaker.
Naast het Nederlandse Epica en Asphyx, Geof Tate's Operation: Mindcrime, Suicidal Tendencies en Devin Townsend Project komt ook het populaire Opeth met een nieuw album. Het prima album Scorcerer wordt hier gearchiveerd als Rock en niet meer als metal. Is dat terecht? Het kost ze in ieder geval wel een plaats in deze eindlijst.
http://www.centurymedia.com/media/news/large/636045280227631916.jpg

gigage, ik snap het heel goed hoor, en heb er ook geen problemen mee. Het voorkomt inderdaad dat er veel albums slechts één stem krijgen en daardoor dat je 50 verschillende albums hebt die allemaal wat onderaan de top sukkelen. Ik denk dat je een juiste keuze hebt gemaakt door het zo te doen.

buizen
De steeds populairder wordende hardrock- / metal- / 'pop'band Ghost, uit Zweden, bracht in september een EP uit. Het concert in 013 was uitverkocht. Ze wonnen dit jaar ook de Grammy voor Best Metal Performance.
Mooi topic, gigage.

OK, great!

Een tussenstand:
Babymetal en Volbeat strijden om de koppositie! Nee natuurlijk niet. Beide nog nul punten.

Er zijn inmiddels 4 koplopers geweest. Alles is nog binnen handbereik, er steekt dus nog niet één album met kop en schouders boven de rest uit.
Dus iedere inzending telt!
Meedoen? Stuur je top 3,4 of 5 in voor 24 DEC 2016 , 12:00 uur naar gigage.

Gast
geplaatst: vandaag om 16:52 uur

geplaatst: vandaag om 16:52 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.