MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / 50 shades of Genesis, a Musical Box

zoeken in:
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/originals/bb/4c/e4/bb4ce4a3a2f1c8d178e895b524bd3278.jpg

50 shades of Genesis, a Musical Box
Een Top 50 met Genesis nummers

http://www.glidemagazine.com/glide/wp-content/uploads/2013/07/Genesis.jpg
Genesis, het middelpunt van de symfonische rock krijgt via deze weg ook zijn eigen lijst. Een top 50 van de band door naastgetekende samengesteld. Ik heb de 50 beste liedjes van de band uitgezocht en deze in de voor mij beste volgorde gezet. Een band die werd opgericht in het legendarische muziekjaar1967 en in 1999 officieel stopte met bestaan al deed de band in de trio variant in 2007 nog wel een grootscheepse tour en zijn er ook nu weer geruchten nu Phil Collins in ieder geval al zijn solo handdoek weer heeft opgepakt.

De komende periode is het Genesis voor en Genesis na, veel plezier!

http://cdn-x.drummerworld.com/pics/drumpics10/philcollins456.jpg

Casartelli (moderator)
Ah! Ik was al bang in een zwart gat te moeten vallen nu we door Marillion heen waren, maar het animatieteam is springlevend.

Gaat in de updates hier

Zoals jullie waarschijnlijk weten, ben ik ook liefhebber van de Phil-jaren (Invisible Touch is waarschijnlijk mijn meest gedraaide Genesis-plaat) dus dat wordt sowieso interessant Hopelijk komt hier en daar nog een liedje uit die periode langs.

Er komen sowieso liedjes uit de Phil periode langs, iets minder dan 50 zelfs. Ik neem aan dat je op de hoogte bent van het feit dat Phil bijna 25 jaar in Genesis heeft gezeten

Op het zogenaamde before the fame album na komen alle albums wel een keer voorbij in deze lijst. Zeker ook wel wat popliedjes maar Invisible Touch zal niet heel ruim vertegenwoordigd zijn ben ik bang...

50 Abacab

Wat Genesis precies wilde met het album Abacab is niet geheel duidelijk. In ieder geval zijn toch wel veruit de meeste mensen het er over eens dat het niet zo'n heel geslaagd album is (ik ben mild...). Uiteraard staan er ook op een minder album goede liedjes zoals in dit geval het titelnummer. Dit is het eerste nummer wat ze helemaal zelf produceerde.

Zouden er nog meer nummers van dirt album voorbij komen? Ik kan alvast verklappen dat Who dunnit? en Keep It Dark het net niet gehaald hebben...

Misterfool
Met het titelnummer van Abacab is niks mis. Aanstekelijk door het uptempo ritme. De rest van het album daarentegen

49 There Must Be Some Other Way

Ook het laatste album Genesis heeft inzendingen in deze lijst. Dit is een nummer waarbij de rockstem van Ray Wilson goed van pas komt. Het is 1 van de drie nummers op het album Calling all Stations die door alle drie de leden (Wilson, Banks en Rutherford) te samen zijn geschreven.

Misterfool schreef:
Met het titelnummer van Abacab is niks mis. Een lekker uptempo ritme.

Daarom ook in de lijst

Casartelli (moderator)
vigil schreef:
Zouden er nog meer nummers van dirt album voorbij komen? Ik kan alvast verklappen dat Who dunnit? en Keep It Dark het net niet gehaald hebben...
Freudiaanse verschrijving?

Maar ik mag toch aannemen dat Dodo/Lurker ook nog wel komt. Het album als geheel is mijns inziens ok, beter dan waar hij door liefhebbers van de oude periode vaak voor versleten wordt, zeker beter dan Invisible Touch en misschien nog wel beter dan Genesis-83 en We Can't Dance ook.

Abacab vind ik wel nog een tof nummer, zit eigenlijk nog steeds wel eens met die intro in mijn hoofd, ook al draai ik het album nooit meer. Inderdaad ontzettend middelmatig.

Alles wat er na ....And Then There Were Three... is stukken minder.
Soms zitten er nog wel een paar aardige liedjes tussen, maar toch geen top 50 materiaal.
Sorry, dat is mijn mening.

Casartelli schreef:
(quote)
Het album als geheel is mijns inziens ok, beter dan waar hij door liefhebbers van de oude periode vaak voor versleten wordt, zeker beter dan Invisible Touch en misschien nog wel beter dan Genesis-83 en We Can't Dance ook.

U is me er eentje

Rufus schreef:

Soms zitten er nog wel een paar aardige liedjes tussen, maar toch geen top 50 materiaal.
Sorry, dat is mijn mening.

Dat kan en dat mag. Wellicht overschat je ook het aantal nummers wat ze gemaakt hebben de eerste jaren. Op de 1ste 4 albums (vanaf Tres) staan bv maar net iets meer dan 25 tracks en dat zijn ook niet allemaal 5* nummers. Uiteraard komt er nog veel, heel veel, werk van voor 1980

vigil schreef:

Dat kan en dat mag. Wellicht overschat je ook het aantal nummers wat ze gemaakt hebben de eerste jaren. Op de 1ste 4 albums (vanaf Tres) staan bv maar net iets meer dan 25 tracks en dat zijn ook niet allemaal 5* nummers. Uiteraard komt er nog veel, heel veel, werk van voor 1980

Daar heb je gelijk in.
Ik reken voor mijzelf vanaf Nursery Cryme tot Were Three, dat zijn 72 nummers, zou dus
ook geen top 50 kunnen maken.
Zelf heb ik tot Invisible Touch.
Maak verder helemaal niet uit, ben wel erg nieuwsgierig.

48 Tonight, Tonight, Tonight

ArthurDZ let je even op!

Ik heb voor de liefhebbers een slechte mededeling en voor de haters een prettig bericht. Het nummer wat als tweede op het Invisible Touch album staat is het eerste en tevens laatste nummer wat van dit omstreden album voorbij komt. Waarom dan precies dit nummer? Ik vind het gewoon een prettige compositie. Een zweterig lied met veel onderhuidse spanning. Ik vind het altijd erg sterk gezongen van Phil en de bezwerende toetsaanslagen van Tony donker maar fijn. Af en toe een vliegend gitaarrifje en het nummer is compleet.

47 The Carpet Crawlers

Op 47 het eerste nummer met Peter Gabriel achter de microfoon. Het meeste "gewone" liedje van The Lamb. Een nummer met kop en start en vanuit het album een ideale single. Ik zal het hoge woord er maar gelijk uitgooien, ik ben helemaal niet zo'n fan van dit album. Natuurlijk zitten er geniale stukken in (er komen er ook echt nog wel een paar voorbij) maar als geheel zo cd's achter elkaar vind ik het maar een vermoeiende zit. Maar goed ik heb het nu over dit losse nummer en dat is gewoon heel erg mooi. Mooie samenzang en erg fijn gelaagd gitaarwerk van meestertokkelaar Steve Hackett.

Écht? Geen Land of Confusion? Daar heb ik stiekem toch wel een groot zwak voor. Natuurlijk is dat muzikaal geen hoogstandje, maar alleen omdat het zo heerlijk in het gehoor ligt en de geweldige clip had het wat mij betreft wel een plekje verdiend.

Maar ja, het is natuurlijk mijn lijst niet, dan moet je het zelf maar doen zo'n lijst
Dus ik ben blij met je nieuwe vermaak vigil.

Bonk schreef:
Écht? Geen Land of Confusion? Daar heb ik stiekem toch wel een groot zwak voor. Natuurlijk is dat muzikaal geen hoogstandje, maar alleen omdat het zo heerlijk in het gehoor ligt en de geweldige clip had het wat mij betreft wel een plekje verdiend.
.

Tja de clips werden in de loop der jaren steeds beter maar ik kan verklappen dat er meer geweldige clips niet voorbij gaan komen

vigil schreef:
(quote)

Tja de clips werden in de loop der jaren steeds beter maar ik kan verklappen dat er meer geweldige clips niet voorbij gaan komen

In die gevallen met die andere geweldige clips kan ik daar prima inkomen

Op 47. The Carpet Crawlers.
Ik had al gezien dat je niet alleen The Lamb Lies Down on Broadway niet hoog heb zitten en
dat The Carpet Crawlers geen favo is, vigil maar toch vind ik het eerlijk gezegd
schandalig. Mijn favoriete Genesis nummer zo laag!
Dit nummer hoort in mijn top 5 van de beste nummers allertijden.
Veel Genesis fans zullen dit veel te laag vinden, maar ja het is jouw topic jouw lijst.
Ben nu wel heel benieuwd hoe je lijst er verder uitziet.
Een bedroefde fan achterlatend.

Hoho als het geen favo is dan staat het ook niet in de lijst heh

Ik schrijf ook
Maar goed ik heb het nu over dit losse nummer en dat is gewoon heel erg mooi. Mooie samenzang en erg fijn gelaagd gitaarwerk van meestertokkelaar Steve Hackett.

We zijn 4 nummers bezig en ik heb al weer 2 liefhebbers teleurgesteld, dat gaat lekker.

En toch heb je niet met Tonight x3, maar met The Carpet Crawlers een nummer uit mijn persoonlijke Genesis-top 5 beet! Heerlijk zweverige, zelfs sierlijke track, met een prachtig refrein.

Tonight Tonight Tonight vind ik ook erg mooi, maar is naar mijn gevoel meer een 4 minuten-liedje dat ze te ver hebben uitgerekt. Mijn grootste Invisible Touch-favorieten zijn Land of Confusion (had ik hier eigenlijk ook wel verwacht) en ultiem zwijmelnummer In Too Deep (maar stond deze in de lijst, dan was ik pas echt van mijn stoel gedonderd )

Nu dus vooral benieuwd of That's All, Misunderstanding en Follow You Follow Me het gehaald hebben

Casartelli (moderator)
ArthurDZ schreef:
Tonight Tonight Tonight vind ik ook erg mooi, maar is naar mijn gevoel meer een 4 minuten-liedje dat ze te ver hebben uitgerekt.
Geen gek gevoel . Op zichzelf, met The Brazilian en, inderdaad, Land of Confusion een van de nummers van Invisible Touch die wel deugen. Zet ik hem weer eens op, dan valt de plastieken sound van het geheel altijd wel wat tegen (en dat geldt eveneens voor de voorganger).

Natuurlijk hou ik alles hier scherp in de gaten...

Edit: Verdiep je eens en oordeel dan El Stepperiño

vigil schreef:
50 Abacab

Wat Genesis precies wilde met het album Abacab is niet geheel duidelijk. In ieder geval zijn toch wel veruit de meeste mensen het er over eens dat het niet zo'n heel geslaagd album is (ik ben mild...). Uiteraard staan er ook op een minder album goede liedjes zoals in dit geval het titelnummer.

Ha, tijdens de Abacab toer in de Groenoordhallen waren er heel wat vervelende boehoe-ers.
Tja een nummer als like it or not is ook niet slecht maar het titelnummer is een prima track.

vigil schreef:
ik ben helemaal niet zo'n fan van dit album.

O jeeee, dat worden lange weken
The Lamb zag ik bij mij op 4,5 staan en heeft hier nog ooit in mijn top 10 gestaan

Het titelnummer en dan The Lamia (misschien wel de mooiste van Tony Banks).

Ik vind ook weinig mis met Abacab de titelsong.
Het heeft wel een bepaalde spanningsboog en de functionele riff van Rutherford is wel goed gevonden.
Dat deed de groep wel slim na het vetrek van purist Hackett.
De nummers draaiden vaker om een handige, niet al te ingewikkelde riff en Banks kleurde het verder in.

Rudi S schreef:

Het titelnummer en dan The Lamia (misschien wel de mooiste van Tony Banks).

Zonder al te veel te verklappen... tenzij psv morgen wint dan wordt alles anders

Heer Vigil is een bezig baasje!

Misschien moet ik dit topic ook volgen. "Ze" denken dat ik Genesis niet kan waarderen terwijl er toch echt een nummer van Genesis in mijn top 100 aller tijden staat. Eens kijken hoe topicstarter deze beoordeelt..... Mijn ervaring in soortgelijk Simple Minds topic was ontluisterd dus ben op het ergste voor bereid...

Gast
geplaatst: vandaag om 22:20 uur

geplaatst: vandaag om 22:20 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.