Muziek / Toplijsten en favorieten / 50 shades of Genesis, a Musical Box
zoeken in:
0
geplaatst: 25 maart 2017, 11:54 uur
2 One for the Vine
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/originals/71/d6/75/71d675bc9c24f03cb8caf3a9b40bb11e.jpg
In ten minutes, it contains more musical ideas than the whole A Trick of the Tail album
Nee, dit is niet mijn tekst ik kwam deze tegen op het net. Natuurlijk wat gechargeerd maar ergens heeft diegene wel een punt. Tony Banks schreef dit alleen al mocht Phil natuurlijk het fenomenale percussie tussenstuk zelf invullen al zal de toetsenwizard wel streng (maar goed dat is nu eenmaal zijn vaste blik) hebben meegekeken. Tony en Phil, Phil en Tony qua mensen onvergelijkbaar maar muzikaal vonden ze elkaar goed aan, in dit geval zelfs perfect. Wat een nummer! Precies 10 minuten hele hoge schoolprog met terugkerende thema's, inventieve wendingen en een band op de toppen van kunnen en niet geheel belangrijk dat wisten ze zelf ook!
This unexpected vision
Made them stand and shake with fear
But nothing was His fright compared
With those who saw him appear
Terror filled their minds with awe
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/originals/71/d6/75/71d675bc9c24f03cb8caf3a9b40bb11e.jpg
In ten minutes, it contains more musical ideas than the whole A Trick of the Tail album
Nee, dit is niet mijn tekst ik kwam deze tegen op het net. Natuurlijk wat gechargeerd maar ergens heeft diegene wel een punt. Tony Banks schreef dit alleen al mocht Phil natuurlijk het fenomenale percussie tussenstuk zelf invullen al zal de toetsenwizard wel streng (maar goed dat is nu eenmaal zijn vaste blik) hebben meegekeken. Tony en Phil, Phil en Tony qua mensen onvergelijkbaar maar muzikaal vonden ze elkaar goed aan, in dit geval zelfs perfect. Wat een nummer! Precies 10 minuten hele hoge schoolprog met terugkerende thema's, inventieve wendingen en een band op de toppen van kunnen en niet geheel belangrijk dat wisten ze zelf ook!
This unexpected vision
Made them stand and shake with fear
But nothing was His fright compared
With those who saw him appear
Terror filled their minds with awe
1
geplaatst: 25 maart 2017, 12:03 uur
1 The Musical Box
http://i.imgur.com/OEALt4s.jpg
Tja wat valt hier nog over te zeggen, wat een passie, wat een kracht, wat een muzikaliteit, wat een epic en wat een Genesis!
Why don't you touch me, touch me,
Touch me now, now, now, now, now
http://i.imgur.com/OEALt4s.jpg
Tja wat valt hier nog over te zeggen, wat een passie, wat een kracht, wat een muzikaliteit, wat een epic en wat een Genesis!
Touch me now, now, now, now, now
1
geplaatst: 26 maart 2017, 20:08 uur
Prachtig overzicht vigil! 
Ik heb weer met veel plezier mee gelezen en her en der wat opgestoken. Natuurlijk zat je hier en daar mis qua volgorde
, maar dat overkomt blijkbaar de beste. Het was een mooie trip langs een bijzondere carrière van een bijzondere band 

Ik heb weer met veel plezier mee gelezen en her en der wat opgestoken. Natuurlijk zat je hier en daar mis qua volgorde
, maar dat overkomt blijkbaar de beste. Het was een mooie trip langs een bijzondere carrière van een bijzondere band 
1
geplaatst: 26 maart 2017, 20:23 uur
Mooie lijst hoor! Zal hier binnenkort ook even mijn eigen toplijst droppen...
1
geplaatst: 26 maart 2017, 20:35 uur
1
Misterfool
geplaatst: 26 maart 2017, 21:57 uur
Zeker een mooie lijst. 
The Musicial box zou bij mij ook erg hoog gestaan hebben. Wss op plek 2 of 3.

The Musicial box zou bij mij ook erg hoog gestaan hebben. Wss op plek 2 of 3.
1
geplaatst: 26 maart 2017, 23:01 uur
Erg fijn om weer eens diep in de muziek van Genesis gedompeld te worden! Niet alleen door vigils lijst, maar ook door (bijna) alle albums weer eens te draaien en ook nog een concert bij te wonen van een band die de meeste songs van albums 2, 3 en 4 magnifiek naspeelde (The Watch plays Genesis in De Boerderij).
Bedankt vigil!
Bedankt vigil!
2
geplaatst: 27 maart 2017, 22:23 uur
Ik heb, helaas, niet op alles kunnen reageren op deze mooie lijst. Alle begrip voor de nr 1 van vigil en ook weer eens beter geluisterd naar bepaalde nummers. Valt mij wel op dat er wat herwaardering komt voor de wat latere albums.
Heb ik zelf een eigen top zoveel van deze band ? Nope. Ik heb maar weinig albums van deze band beoordeeld met het hier gehanteerde waarderingssysteem van 'sterren'. Vaak juist omdat de muziek van de band bij mij hoort bij bepaalde ervaringen/sferen/belevingen. Dit heb ik ook regelmatig vermeld bij de desbetreffende albums. Favoriete albums zijn wel 'The Lamb' en 'Duke'.
Genesis is absoluut mijn favoriete groep maar het is, voor mij, nu ook weer tijd om de muziek van de mannen weer even op een zijspoor te zetten, weg te leggen. Er is nog zoveel meer. Sufjan Stevens roept, de nieuwe van Nad Sylvan komt er aan en het is nooit verkeerd om de vrouwelijk muzikale kant van Kate Bush weer eens in te ademen.
Sander, bedankt ! Jouw aandacht, tijd en inzet maakt deze MuMe site blijvend aantrekkelijk, verfrissend en ontdekkend !
Jeroen.
Heb ik zelf een eigen top zoveel van deze band ? Nope. Ik heb maar weinig albums van deze band beoordeeld met het hier gehanteerde waarderingssysteem van 'sterren'. Vaak juist omdat de muziek van de band bij mij hoort bij bepaalde ervaringen/sferen/belevingen. Dit heb ik ook regelmatig vermeld bij de desbetreffende albums. Favoriete albums zijn wel 'The Lamb' en 'Duke'.
Genesis is absoluut mijn favoriete groep maar het is, voor mij, nu ook weer tijd om de muziek van de mannen weer even op een zijspoor te zetten, weg te leggen. Er is nog zoveel meer. Sufjan Stevens roept, de nieuwe van Nad Sylvan komt er aan en het is nooit verkeerd om de vrouwelijk muzikale kant van Kate Bush weer eens in te ademen.
Sander, bedankt ! Jouw aandacht, tijd en inzet maakt deze MuMe site blijvend aantrekkelijk, verfrissend en ontdekkend !
Jeroen.
2
geplaatst: 27 maart 2017, 22:28 uur
Jeroen en jij bedankt voor je visie, passie en meedenken 
Maar genesis weg leggen en je concentreren op Nad Sylvan klinkt toch ook wat apart als je begrijpt wat ik bedoel

Maar genesis weg leggen en je concentreren op Nad Sylvan klinkt toch ook wat apart als je begrijpt wat ik bedoel

1
geplaatst: 27 maart 2017, 22:55 uur
Ik laat nog even mijn licht schijnen op de top 4, zonder uitzondering de moeite waard uiteraard.
4. In the Cage
ik denk dat dit mijn eerste kennismaking was met het 'epische' Genesis, nog voor nummers als Supper's Ready. Wat we meteen aansprak is vooral de solo van (wederom) Tony Banks na 3.25, die overgaat in de uitbarsting van Peter Gabriel. Fantastisch! Overigens is de versie met Phil ook zeer de moeite waard, in combinatie met de uitgekiende lichtshow (vanaf minuut 4.11). En als de medley afgesloten wordt met Afterglow is het feest natuurlijk compleet.
3. Dancing with the Moonlit Knight
Het mooie aan dit nummer vind ik de 'middeleeuwse' feel in het begin, vooral veroorzaakt door het gitaarspel van Hackett, het hysterische middenstuk, waarna er weer rustig wordt afgesloten. De derde plaats is wellicht een tikje hoog, maar zeker een mooi nummer.
2. One for the Vine
Daar is dan wellicht het beste nummer van Genesis. Wederom van de hand van Tony Banks (ik hou van die man), wel een nummer dat ik relatief laat echt heb leren waarderen. En waar dat briljante nu inzit? In ieder geval in het ronduit briljant middenstuk (vanaf minuut 3.54) met de fijne climax van rond minuut 5.26. Ja, ik ben er uit: dit is het beste nummer van Genesis!
1. The Musical Box
In de categorie ook niet slecht hebben we hier The Musical Box, mij in eerste instantie alleen bekend van de closing section (Seconds Out). Weer zo'n rustige opbouw naar gedreven, haast maniakaal middenstuk. Mooie afsluiting van deze lijst, terecht dat deze hoog staat.
Rest mij nog Vigil te bedanken voor de mooie initiatief, heeft me toch tot een paar nieuwe inzichten gebracht.
Zo, ik ga me verder verdiepen in Kayak, kijken of ik daar net zo'n mooie lijst van kan samenstellen.
4. In the Cage
ik denk dat dit mijn eerste kennismaking was met het 'epische' Genesis, nog voor nummers als Supper's Ready. Wat we meteen aansprak is vooral de solo van (wederom) Tony Banks na 3.25, die overgaat in de uitbarsting van Peter Gabriel. Fantastisch! Overigens is de versie met Phil ook zeer de moeite waard, in combinatie met de uitgekiende lichtshow (vanaf minuut 4.11). En als de medley afgesloten wordt met Afterglow is het feest natuurlijk compleet.
3. Dancing with the Moonlit Knight
Het mooie aan dit nummer vind ik de 'middeleeuwse' feel in het begin, vooral veroorzaakt door het gitaarspel van Hackett, het hysterische middenstuk, waarna er weer rustig wordt afgesloten. De derde plaats is wellicht een tikje hoog, maar zeker een mooi nummer.
2. One for the Vine
Daar is dan wellicht het beste nummer van Genesis. Wederom van de hand van Tony Banks (ik hou van die man), wel een nummer dat ik relatief laat echt heb leren waarderen. En waar dat briljante nu inzit? In ieder geval in het ronduit briljant middenstuk (vanaf minuut 3.54) met de fijne climax van rond minuut 5.26. Ja, ik ben er uit: dit is het beste nummer van Genesis!
1. The Musical Box
In de categorie ook niet slecht hebben we hier The Musical Box, mij in eerste instantie alleen bekend van de closing section (Seconds Out). Weer zo'n rustige opbouw naar gedreven, haast maniakaal middenstuk. Mooie afsluiting van deze lijst, terecht dat deze hoog staat.
Rest mij nog Vigil te bedanken voor de mooie initiatief, heeft me toch tot een paar nieuwe inzichten gebracht.

Zo, ik ga me verder verdiepen in Kayak, kijken of ik daar net zo'n mooie lijst van kan samenstellen.

1
geplaatst: 28 maart 2017, 08:40 uur
Zelf maar eens een en ander op een rijtje gezet. Veel overeenkomsten, maar toch ook wel wat verschillen.
1. Dancing with the Moonlit Knight
2. The Musical Box
3. The Fountain of Salmacis
4. One for the Vine
5. The Knife
6. Duchess
7. The Return of the Giant Hogweed
8. Entangled
9. In the Cage
10. Firth of Fifth
11. Stagnation
12. Driving the Last Spike
13. Blood on the Rooftops
14. Horizons
15. The Lamia
16. Afterglow
17. The Cinema Show
18. Watcher of the Skies
19. White Mountain
20. Fading Lights
21. The Carpet Crawlers
22. Eleventh Earl of Mar
23. Home by the Sea / Second Home by the Sea
24. Twilight Alehouse
25. Seven Stones
1. Dancing with the Moonlit Knight
2. The Musical Box
3. The Fountain of Salmacis
4. One for the Vine
5. The Knife
6. Duchess
7. The Return of the Giant Hogweed
8. Entangled
9. In the Cage
10. Firth of Fifth
11. Stagnation
12. Driving the Last Spike
13. Blood on the Rooftops
14. Horizons
15. The Lamia
16. Afterglow
17. The Cinema Show
18. Watcher of the Skies
19. White Mountain
20. Fading Lights
21. The Carpet Crawlers
22. Eleventh Earl of Mar
23. Home by the Sea / Second Home by the Sea
24. Twilight Alehouse
25. Seven Stones
1
geplaatst: 28 maart 2017, 16:43 uur
Mooie lijst, Vigil! Erg leuk om te volgen, jammer dat je er doorheen bent.
3
geplaatst: 1 april 2017, 15:16 uur
Hier ook mijn top 20 van Genesis:
1. Supper's ready
2. Duke's travels
3. In the cage (live medley)
4. Afterglow (live)
5. The musical box
6. Dance on a vulcano/Los endos (live)
7. Behind the lines
8. The Cinema Show
9. Mama
10.Me and Sarah Jane (live)
11. Dusk
12. Driving the last spike
13. You might recall
14. Duchess
15. Watcher of the skies
16. It
17. Stagnatiion
18. The carpet crawlers
19. One for the vine (opleving dankzij vigils lijst)
20.Home by the sea/Second home by the sea
Overigens ben ik bezig me voor te bereiden op een vergelijkbaar topic over de band Yes. Maar niets is zeker
.
1. Supper's ready
2. Duke's travels
3. In the cage (live medley)
4. Afterglow (live)
5. The musical box
6. Dance on a vulcano/Los endos (live)
7. Behind the lines
8. The Cinema Show
9. Mama
10.Me and Sarah Jane (live)
11. Dusk
12. Driving the last spike
13. You might recall
14. Duchess
15. Watcher of the skies
16. It
17. Stagnatiion
18. The carpet crawlers
19. One for the vine (opleving dankzij vigils lijst)
20.Home by the sea/Second home by the sea
Overigens ben ik bezig me voor te bereiden op een vergelijkbaar topic over de band Yes. Maar niets is zeker
.
3
Misterfool
geplaatst: 1 april 2017, 15:34 uur
Mischien doe ik dan wel eens een keer een vergelijkbaar topic over Peter Hammill/VDGG.
0
geplaatst: 1 april 2017, 16:23 uur
Kolere ik ga het nog druk krijgen om al die topics te volgen 
VDGG, Yes, Kayak... wie en wat volgt

VDGG, Yes, Kayak... wie en wat volgt

0
geplaatst: 1 april 2017, 16:39 uur
Laten we die topics dan wel achter elkaar doen, niet allemaal tegelijk
.
.
0
geplaatst: 3 april 2017, 13:28 uur
Ook voor mij geldt, niets is zeker. Maar ik ben er wel mee bezig. 

1
geplaatst: 9 april 2017, 11:29 uur
cool!
Tof hoe hij sommige songs bij mij triggert om toch weer eens te luisteren (second home by the sea, bijvoorbeeld). Heel goed gedaan!
Tof hoe hij sommige songs bij mij triggert om toch weer eens te luisteren (second home by the sea, bijvoorbeeld). Heel goed gedaan!
0
geplaatst: 15 april 2017, 20:22 uur
Van de week zag ik in de Bruna een tijdschrift over Genesis, volgens mij een uitgave van de Uncut. Nu heb ik een soortgelijke uitgave over Bruce Springsteen en die vind ik erg interessant: herdrukken van oude interviews, achtergronden bij de albums én per album een beoordeling van elk nummer. Bij de uitgave over Genesis vielen mij de schellen echter van de ogen 
Van de eerste vijf albums krijgt alleen Supper's Ready de maximale score (Musical Box en Moonlit Knight 4/5, Firth of Fifth 3/5), van The Lamb krijgen een stuk of vier nummers de maximale score (iig In The Cage, het titelnummer, Back in NYC). One for the Vine scoort 2/5 (lees: een onvoldoende!). De maximale score gaat weer wel naar o.a.... Follow You, Follow Me, Turn It On Again, Mama en That's All.
Ik heb het tijdschrift maar laten liggen...

Van de eerste vijf albums krijgt alleen Supper's Ready de maximale score (Musical Box en Moonlit Knight 4/5, Firth of Fifth 3/5), van The Lamb krijgen een stuk of vier nummers de maximale score (iig In The Cage, het titelnummer, Back in NYC). One for the Vine scoort 2/5 (lees: een onvoldoende!). De maximale score gaat weer wel naar o.a.... Follow You, Follow Me, Turn It On Again, Mama en That's All.
Ik heb het tijdschrift maar laten liggen...
0
geplaatst: 15 april 2017, 20:34 uur
Brunniepoo schreef:
Ah, zie je, vigil snapt er niets van

0
geplaatst: 16 april 2017, 09:54 uur
Steve Hackett, 15-04-2017 in De Boerderij bij Muziek >> MusicMeter Live! >> Gisteren ... gezien!
0
geplaatst: 30 april 2017, 17:58 uur
Ik moest even zoeken maar dus hier:
Muziek >> Toplijsten en favorieten >> The Revealing Science of Yes: 50 Wonderous songs (volgens ranboy)
Succes ranboy !
Muziek >> Toplijsten en favorieten >> The Revealing Science of Yes: 50 Wonderous songs (volgens ranboy)
Succes ranboy !
0
geplaatst: 1 mei 2017, 18:04 uur
Cool! Ik ben heel benieuwd, ik wachtte er al een tijdje op, eerlijk gezegd 

* denotes required fields.