menu

Muziek / Koop en Ruil / Waarom je nog platen/CD's zou kopen

zoeken in:
buizen
Omdat "platen" gewoon fantastisch zijn. Vinyalbums met uitklapbare hoezen helemaal, zoals die double-live-albums uit de eind jaren '70.
Cd's heb ik weinig mee.

avatar van Edwynn
Nou gewoon omdat ik niet wil dat mijn hele muziekcollectie afhankelijk is van het wel of niet functioneren van een harde schijf. En omdat inlaysheets pas heersen als het geen stom pdf-je is.

...Of gewoon omdat ik daarin een ouwerwetse lul ben.

avatar van Alicia
Platen, vinyl dus, zijn het meest fantastisch, nog meer dan bij CD's is de impact van het artwork al bijna net zo groot als de muziek zelf. Ik vind ook de kwaliteit vaak beter dan de CD, zelfs al zit er een tikje of een plopje in. Dit is uiteraard afhankelijk van je installatie en van de persing. Dus ook ik kies tegenwoordig weer wat vaker voor de lp. Soms zit er dan ook een CD of downloadlinkje bij (voor op je mobiel). Reuze handig vooral als je nog een wat oudere platenspeler zonder usb hebt. En anders koop ik de cd, omdat daar bijvoorbeeld goede bonustracks op staan. Streamen is zeker handig als je de muziek wilt beluisteren alvorens het te kopen. Het lastige is wel de soms vrij matige kwaliteit om een echt goede indruk te krijgen. Vooral bij klassieke muziek, jazz of de betere pop vind ik dit belangrijk.

Nu heb ik recentelijk Qobuz ontdekt. Dat is streamen in flac, bijna CD kwaliteit. Klinkt goed en beter dan MPdries afdraaien over je stereo installatie of mobiel. De CD's zijn ook in 16- en soms zelfs in 24 bits kwaliteit te downloaden en dat is in de regel niet duurder en vaak goedkoper dan dezelfde muziek op een fysieke drager. Dat is bovendien weer handiger als je klein behuisd bent. Of als je dat hele artwork geen ruk kan schelen! Net als belangrijke foto's zou ik in dat geval 2 kopieën maken op verschillende (externe) schijven bijvoorbeeld. Ik heb al vele HD sterfgevalen mee gemaakt en dat is niet fijn! Er gaat natuurlijk niets boven een koopje op CD of LP... da's een mooie sport. Helaas zijn de meeste fysieke platenwinkels hier in de buurt inmiddels overleden. Ik mis dat grasduinen in bakken best wel. Daarom kocht ik vroeger veel meer muziek dan op dit moment, de bekende impulsaankopen

avatar van PaulKemp48
Deze babyboomer heeft zo'n 15 jaar terug al z'n op zolder staande platen weggedaan voor een habbekrats. 5 jaar later enorme spijt en inmiddels 80 % op vinyl teruggekocht. Meestal op platenbeurzen en een enkele keer bij de kringloop. Waarom? Het analoge geluid vind ik over het algemeen beter mits de plaat in nette staat is. De uitklaphoes, het inlegvel, de plaat opzetten en uitzitten, het ritueel speelt een rol in beleving. Mijn CD's zijn inmiddels ondergeschoven kindjes geworden en ik koop ze alleen als het op vinyl echt niet te krijgen is. Jammer blijft wel dat de prijzen van nieuw vinyl zo exorbitant hoog liggen!

avatar van Broem
Maak me inderdaad zorgen over de prijzen. Was onlangs in Amsterdam en uiteraard even bij Concerto binnen gestapt. Lang geleden dat ik daar eens had rondgeneusd. Maar verdorie het is echt bizar hoe hoog de 2e hands prijzen zijn, laat staan de nieuwe releases. Vertelde het thuis en mijn kids op het hart gedrukt pa z'n vinyl niet zomaar te dumpen. Zag meteen euro tekens in hun ogen. Dat komt wel goed...ooit.

avatar van RickGretsch
Ik ben ook een aantal jaar bezig met vinyl en platen, en zie de afgelopen 2 jaar enorme prijsverhogingen. Inderdaad vooral voor tweedehands, toen ik net begon met verzamelen kon ik echt mooie platen voor 2 a 3 euro vinden en nu durven ze voor beschadigde hoezen al dik 2 tientjes te vragen. Omdat het hip geworden is, denk ik. Gelukkig zijn er nog kringloopwinkels etc. waar je wel voor leuke bedragen aan platen kunt komen. En soms wil je gewoon iets en zit er niets anders op dan net iets te veel te betalen, of het te laten voor wat het is.
Ik koop/verzamel ook CD's en probeer daar ook de koopjes te vinden, maar ook daar wil ik soms gewoon nieuw uitgekomen werk en dan gaat mijn voorkeur toch echt uit naar een tastbare CD i.p.v. een bestandje op mijn telefoon. Waar ik itunes bijvoorbeeld wel voor gebruik, is voor losse nummers, of CD's die echt niet meer te krijgen zijn of bizar duur zijn. Zo heb ik de eerste CD van Opgezwolle laatst op itunes gekocht omdat deze fysiek zomaar boven de 50 euro moet kosten.

Ik koop mijn CD's origineel als ik het album of de band erg goed vind. Het is altijd mooier om een CD origineel te hebben en ik vind het ook belangrijk om de bands als fan te supporteren. Zij maken de muziek uit passie en niet voor het geld.
Ik wil het graag blijven aanmoedigen, zodat ik kan uitkijken naar nieuwe vette albums.

avatar van Lontanovicolo
Het enige wat ik inderdaad mis zijn de prachtige grote platenhoezen en de charme van het opzetten

CD's zijn toentertijd (gelukkig) op de markt gekomen, het was vervelend dat de geluidskwaliteit van de z.g. kras-hoessen, echte krassen, verdampen van vinyl of slechte gebruikte naalden achteruit ging.

Nu wordt dat getik en gekraak als charmant beschreven maar ik ben blij dat ik er van af ben. Zie de jeugd en anderen weer beweren dat een vinyl plaat beter klinkt, huh ? Met inferieure Crossley draaitafeltjes gaan ze in de weer, ja daar klinkt ie echt beter op.

Test zelf is de vergelijking met een vinyl en dezelfde geremasterde CD/SACD en als je dan een draaitafel met arm/element van Euro.2.500,- gebruikt doe dat dan ook met CD speler van dezelfde aanschafwaarde (wel zo eerlijk) Herhaal dit twee jaar later is met dezelfde vinyl en CD (niet schrikken he)

De enige die baat heeft bij het afschrijven van CD's is de platenindustrie, ze hadden nooit ingeschat dat ze zo makkelijk te kopieren waren, da's toch wel erg lastig he dat kopieren met Vinyl

avatar van Onweerwolf
Vinyl kopen in 2015 begrijp ik ook niet, net als cassettebandjes. Waarom inferieur materiaal kopen dat ook nog eens lastiger af te spelen is?

Alleen vanwege de grotere hoezen?

En tikjes en krasjes op vinyl charmant noemen is gewoon jezelf voor de gek houden.

Fedde
Onweerwolf schreef:
Vinyl kopen in 2015 begrijp ik ook niet, net als cassettebandjes. Waarom inferieur materiaal kopen dat ook nog eens lastiger af te spelen is?

Alleen vanwege de grotere hoezen?

En tikjes en krasjes op vinyl charmant noemen is gewoon jezelf voor de gek houden.

Helemaal mee eens. Ook ik begrijp weinig van de vinyl-hype, behalve dan het nostalgische gevoel. Natuurlijk zijn er vinyl-persingen die beter klinken dan een CD. Maar dat ligt dan niet aan het medium. De CD wint het als geluidsdrager op alle fronten, ook bij de standaardresolutie van 16 bit/44,1 kHz.
Maar ... dan moet wel gezegd worden dat veel CD's matig geproduceerd zijn qua mastering en daardoor teleurstellen. De klachten zijn bekend: hard en koud klinkende ondefinieerbare bassen, vlak in de hoge tonen en dan vooral na 1995: overdreven compressie, dus te hard aangestuurd
Dat ligt dus niet aan het medium, maar aan de technici die hun werk niet goed doen waardoor de ene CD aanmerkelijk beter of slechter kan klinken dan de andere. De laatste jaren pas gaat die kwaliteit met sprongen vooruit na de nogal dramatische jaren rond de millenniumwisseling die de CD een slechte naam bezorgden.
De CD is dus nog niet aan het eind van de cyclus gekomen maar begint nu pas, pakweg de laatste 5,6 jaar, echt goede kwaliteit te leveren. Jammer genoeg bewegen de verkoopstatistieken in tegenovergestelde richting. Maar, let op! Over 20 jaar als er geen CD meer verkocht wordt, gaan vinylbezitters hun collectie van de hand doen en betalen grif 50 euro voor een vers gebrande CD die dan aan een rentree gaat beginnen als nooit tevoren. Wat een nostalgie zal dat opleveren. Bewaar voor de zekerheid je oude CD-speler ook maar, want die is straks goud waard!

avatar van Edgar18
Waarom hebben cd luisteraars toch vaak zo'n behoefte om te vertellen dat cd's toch echt beter zijn dan vinyl? Het omgekeerde kom ik een stuk minder tegen.

Daarnaast is het natuurlijk klinklare onzin dat vinyl inferieur zou zijn tov cd's. Zolang je platen in orde zijn is de geluidskwaliteit fantastisch.

avatar van Arrie
Edgar18 schreef:
Waarom hebben cd luisteraars toch vaak zo'n behoefte om te vertellen dat cd's toch echt beter zijn dan vinyl. Het omgekeerde kom ik een stuk minder tegen.

Valt mij ook op. Maakt me overigens niet uit, ik blijf zowel van mijn platen als van mijn cd's genieten.

Ik heb helemaal geen behoefte om te verdedigen waarom ik vinyl nou zo tof vind.

avatar van Edgar18
Sluit ik me bij aan Arrie . Ik luister vinyl en ben er uitermate content mee.

avatar van Onweerwolf
Edgar18 schreef:
Waarom hebben cd luisteraars toch vaak zo'n behoefte om te vertellen dat cd's toch echt beter zijn dan vinyl? Het omgekeerde kom ik een stuk minder tegen.


Omdat vinyl niet beter is dan CD's dus dat zou raar zijn om te zeggen.

Daarnaast is het natuurlijk klinklare onzin dat vinyl inferieur zou zijn tov cd's. Zolang je platen in orde zijn is de kwaliteit fantastisch.


Het materiaal is inferieur, de kwaliteit van de muziek niet.

avatar van Edgar18
Onweerwolf schreef:
Het materiaal is inferieur, de kwaliteit van de muziek niet.
Het zit je hoog hè? Zoals ik net al zei, onzin!

avatar van Onweerwolf
Okay, dan niet.

avatar van perrospicados
Ik weet niet of er kwaliteitsverschil zit tussen CD en Vinyl. Zowel mijn SACD speler als mijn platenspeler zijn van goede kwaliteit en bevallen me prima. Ik koop de laatste tijd weer meer vinyl omdat ik het ritueel van plaat uitzoeken, uit de hoes halen, op de speler leggen, zonodig borsteltje erlangs halen, naald eventueel schoonmaken, op de bank zitten, artwork bekijken fijn vindt. Ik luister daardoor met meer aandacht en heb het idee dat ik de muziek anders beleef. En dat is waar het mij om gaat. Ik heb ook een Spotify abonnement (vooral om nieuwe muziek te leren kennen) en merk dat ik gejaagder en onrustiger er mee om ga. Sowieso omdat Spotify vindt dat ik nog meer muziek moet leren kennen, nieuwe playlists moet horen en waarschijnlijk hip moet zijn. Prima allemaal, ik blijf graag op de hoogte. Vinyl is de onthaasting. Zen en de kunst van het muziek luisteren

Fedde
perrospicados schreef:
Ik weet niet of er kwaliteitsverschil zit tussen CD en Vinyl. ......Vinyl is de onthaasting. Zen en de kunst van het muziek luisteren

Helemaal prima. Dat is ook zo, het gaat om wat je er aan beleeft. En ik wens iedere verzamelaar heel veel plezier ermee. Maar waar ík moeite mee heb zijn de indianenverhalen dat de CD een vergissing was en vinyl per definitie beter geluid oplevert. Of dat CD's kopen iets voor de dommen zou zijn. Daar ga ik niet in mee. De CD bevalt mij goed, ook al is deze op z'n retour en is vinyl nu in de mode. Geluidstechnisch blijf ik de CD een heel aardig compromis vinden. Nadeel is het kleine hoesje, maar ik heb een loep naast m'n collectie liggen voor de kleine lettertjes (ik ben 52 en draag nog geen bril ), dus dat probleem is ook weer opgelost.

FRIPI
Er is niets inferieurs aan vinyl. De mensen die beweren dat het beter is zijn die hard fans. Ik heb vinyl gehad maar heeft ook zijn slechte kanten.

Over het algemeen mist vinyl laag en hoog ten opzichte van cd maar het ligt er ook aan wat voor genre muziek. Met hetgeen wat ik net zeg doel ik op dynamiek van hoog en laag.

Ik koop tegenwoordig regelmatig Flac/Wav albums online. Het gaat mij immers om de muziek en niet een vette hoes van een LP.

Wat je ook veel ziet is dat vinyl veel te duur wordt aangeboden. Het is duurder kwa materiaal maar iets minder zou kunnen.
Het enige dat echt waard is kwa vinyl zijn eerste persingen van een album oplage. Die zijn wat waard maar de rest niet.

avatar van Arrie
FRIPI schreef:
Er is niets inferieurs aan vinyl.

En vervolgens een heel bericht waarom het wél inferieur is.

avatar van Edgar18
Het niveau van de reacties stijgt gestaag .

FRIPI
Arrie schreef:
(quote)

En vervolgens een heel bericht waarom het wél inferieur is.


Dat het materiaal duurder is zegt niets over het inferieur zijn. Vinyl raakt sneller beschadigd dan een cd. Helaas slijt een LP bij veel afspelen ongeacht wat voor platenspeler of naald dat je gebruikt.

Ik zie vinyl liefhebbers meer als collectors die schaars zijn tegenwoordig.

Dat van de waarde van eerste pers gold ook voor kleine oplagen van cd's. Ik heb cd's die 700 dollar waard zijn omdat er max 500 van uitgebracht zijn. Dus verwaarloosbaar als het gaat om inferieur zijn van vinyl.

Denk overigens dat het meer een discussie is zoals Apple vs Android. Je raakt er niet over uitgepraat omdat beiden gelijk willen hebben.

avatar van Arrie
FRIPI schreef:
(quote)


Dat het materiaal duurder is zegt niets over het inferieur zijn.

Je gooit superieur en inferieur door elkaar

FRIPI
Helemaal gelijk het is idd een inferieur product

avatar van IllumSphere
"Somebody was trying to tell me that CDs are better than vinyl because they don't have any surface noise. I said, 'Listen, mate, *life* has surface noise."

Einde discussie.

avatar van Lontanovicolo
IllumSphere schreef:
"Somebody was trying to tell me that CDs are better than vinyl because they don't have any surface noise. I said, 'Listen, mate, *life* has surface noise."

Einde discussie.


Einde discussie ????

Is gewoon vraag en antwoord

avatar van Mjuman
Lontanovicolo schreef:
(quote)


Einde discussie ????

Is gewoon vraag en antwoord


Slimmetjes gegeten of zo? IllumSphere is een vrij jonge user hier die helemaal enthousiast is over vinyl draaien en een mooie set opbouwen - vandaar dat voor hem de discussie daar stopt. Vond je eerdere bijdrage hier ook al niet zo'n sterke

Ik begin er gewoon niet meer aan: ik heb ca 2 * zoveel cd's als lp's - ben aan beide zeer gehecht, draai graag vinyl - en denk te kunnen horen dat sommige lp's beduidend beter klinken, maar dat kan ook autosuggestie zijn en wie ben ik dan helemaal? perrospicados heeft het heel aardig verwoord. Verder is het wellicht ook een kwestie van kiezen uit: a. eenieder krijgt het geluid waarvoor ie betaalt; b. eenieder krijgt het geluid dat ie zoekt; c. eenieder maakt zijn eigen keuzes, qua budget.

Ponty Mython
Sommige mensen vinden vinyl warmer klinken, maar dat is schijn (en wellicht ook een stuk nostalgie). De warme sound komt doordat het anders gemixed is dan een cd en er vaak een laag vervorming aanwezig is. Vinyl heeft, zoals eerder gezegd, veel minder ruimte voor lage en hoge tonen. Een laagje vervorming op de instrumenten zoals bv de bas maskeren deze beperking. Je kunt muziek die voor een cd is gemixed niet zo op vinyl zetten, omdat vinyl dus wel degelijk beperkingen heeft ten opzichte van cd's. Een cd benadert hoe muziek hoort te klinken als het wordt opgenomen veel beter dan vinyl. Dat is een feit.

Overigens is die hele vinylhype van nu echt zo'n hipsterdingetje. Echte verzamelaars en liefhebbers hebben geen drol aan al die heruitgaves van popi muziek die ze nu de markt inslingeren.

zalwelnikszijn!
^Snap ik nooit, een heruitgave aanschaffen terwijl perfecte originele exemplaren voor de helft van de prijs te vinden zijn.

Vanuit het centenbijterperspectief: mijn voornaamste reden om meer vinyl te kopen is het gegeven dat cd's tegenwoordig niks meer waard zijn. Alsof de zelfhaat die komt kijken bij het eigenaarschap van een albumpje Kings of Leon in U2-fase nog niet genoeg is. Potverdomme wekelijks 20 euro weggegooid destijds...

Geluidskwaliteit, ja, is er. Maar voor mij niet in termen van inferieur versus superieur. Als het maar goed binnenkomt. Een enkele keer zit er eens een plaat tussen die echt kut klinkt. Dat is dan pech. Kan je hem altijd nog op ebay zetten en er wat voor vangen. Itt een Kings of Peop-cd.

avatar van Arrie
Ponty Mython schreef:

Overigens is die hele vinylhype van nu echt zo'n hipsterdingetje. Echte verzamelaars en liefhebbers hebben geen drol aan al die heruitgaves van popi muziek die ze nu de markt inslingeren.

Nieuwe platen kopen vind ik ook moeilijk te begrijpen. Dan ben je minstens twintig euro kwijt, zo niet meer. Ik koop ook vrijwel alleen maar tweedehands platen. Kringloopwinkels, platenbeurzen, en dan speuren naar leuke dingen voor een klein prijsje.

Edit: en wat betreft het bericht boven me, aan cd's ga ik net zo min twintig euro uitgeven (tenzij het een uitzonderlijk geval is). Kwestie van dingen niet meteen willen hebben als het net uit is. Komt vanzelf wel.

Gast
geplaatst: vandaag om 13:32 uur

geplaatst: vandaag om 13:32 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.