MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Koop en Ruil / Waarom je nog platen/CD's zou kopen

zoeken in:
harm1985 schreef:
Op Steve Hoffman werd deze discussie ook al aangezwengeld. Met diensten als Qobuz en Spotify kun je je afvragen wat de toegevoegde waarde is van een standaard CD of LP. De meerwaarde zou hem juist in de Deluxe edities zitten, inclusief mooie doos, een boekwerk, een poster, wat litho's, etc, die je mooi als pronkstuk tentoon kan stellen in je huis.

Valt wat voor te zeggen, maar in mijn ervaring staan dat soort dingen alleen stof te vergaren, kijk je dat boek een keer of twee door, lijst je een poster met vouwen niet in en haal je de CD's (of LP's) uit de box en zet je ze in je eigen meubel.

Natuurlijk kun je via een thuisnetwerk streamen naar een DAC, maar wat als je harde schijf crasht, of de streamingsdienst ermee ophoudt? Dan heb ik liever gewoon een fysiek product in huis. (goed, met brand ben je die ook kwijt)

Als meervoudig ervaringsdeskundige wil ik hier wel een duit in het zakje doen doen:

Even wat zaken op een rij:

a. Als het aantal cd's in huis richting de 3000 (ook al zijn er regelmatig cd's 'weggegaan'), vraag je jezelf op een gegeven moment af waar je die dingen moet laten, aangezien mijn woonkamer niet een pakhuis is (ook niet voor boeken). De meerwaarde van de inlay is een uiterst geringe - omdat ik na het opzetten van een cd, daar vaak niets meer mee doe, vanwege de vermoeiende lay-out en het petieterige lettertype. Er is geen hoorbaar verschil tussen streaming van FLAC-files en draaien van een cd; sterker nog je kunt hi-res files 'kopen' (>20,-) en dan is het geluid beter dan van de cd (voorbeeld: R.E.M. - Automatic for the People; hi-res meen ik 1,2 Gb; cd: ca 600 Mb)

b. Heb zeer regelmatig die luxe cd-boxen gekocht (James Brown, Buffalo Springfield, Echo & The Bunnymen, Byrds, The Jam) om erachter te komen dat ik weinig met het extra/specal deed en me bovendien ergerde aan de opzet - niet chronologisch. Eigenlijk voegde het voor mij te weinig toe.

c. Het eerste advies dat je krijgt als je gaat streamen (van een NAS) is om een backup te maken van alle albums op je NAS. Dat heb ik nooit gedaan en dus moest ik toen ik onlangs na 8 jaar werd geconfronteerd met de mededeling dat één van de twee hard disks in mijn NAS "bad sectors" had, het beste ervan hopen en alsnog proberen e.e.a. te redden - welnu dat is grotendeels gelukt. Het advies dat je krijgt moet je dus eigenlijk opvolgen als je gaat streamen vanaf een NAS.

Streamen via een provider als Qobuz of Tidal geeft je toegang tot nieuw materiaal in hogere kwaliteit (beter dan Spotify). Gezien de geringe prijs die je bij verkoop vangt voor je cd's, kan je gewoon die cd's houden en blijven draaien en in eerste instantie zonder NAS spelen. Dat kan altijd nog als je dat zou willen om plaats te maken (en je cd's bijv op zolder op te slaan). Bedenk dat in deze context je ook wordt geconfronteerd met regelmatige updates voor de firmware van je NAS, Windows en updates die je provider (Ziggo) door het netwerk heen jast. Dat zorgt regelmatig voor onrust/verwarring en dingen on the fly fiksen.

Overigens: ik koop al een aantal jaren geen cd's meer; een enkele uitzondering daargelaten, bijv Peter Gabriel - i/o; die geef ik tzt weg.

Mjuman ik zit nog lang niet aan de 3000 CD's. Ik kom net aan de 500 schat ik, maar opbergruimte wordt t.z.t. een beperking (je zit immers nog met de WAF). Mochten we het meubilair in de woonkamer gaan vervangen (wat we nu hebben is een jaar of 6 a 7 oud), dan wordt er wel rekening gehouden met opbergruimte voor CD's en Blu-Rays + DVD's. Liefst in kasten mét deur.

Ik koop niet zo heel veel nieuwe muziek meer. Sowieso niets meer wat ik op 3* of minder waardeer, de drang om de verzameling compleet te houden is er ook allang niet meer.

Mssr Renard
Ik koop met name tweedehands lp's om te 'ontdekken'. Ik struin door tweedehands bakken en zie dan weer dit, dan weer dat. Soms uit ballorigheid, soms uit gemeende interesse en soms om een collectie compleet te maken, heb ik voor minder dan 50 euro een flinke stapel leuke oude lp's. Dan ontdek ik nog eens wat.

Via Tidal (waar ik nu een abbonement heb) is het 'ontdekken' ook leuk, maar anders, want je blijft in je bubbel. Er wordt alleen iets aanbevolen in je eigen straatje. Terwijl je in de tweedehandsbak zomaar iets kan tegenkomen. Dat vind ik leuk.

Wat jazz betreft koop ik meer gericht, maar ook hier koop ik lukraak eens iets, en zodoende ontdek ik ook eens iets. Daarbij is heel veel jazz niet op de streamingdiensten aanwezig. Overigens geldt dat ook voor een heleboel seventies acts waar ik graag naar luister.

Het idee dat 'alles' op de streamingplatforms staat is een mythe. Downloaden doe ik eigenlijk niet, en eigenlijk mogen we daar hier helemaal over praten. De digitale muziek die ik heb gekocht is veelal nieuwe muziek van nieuwe artiesten via veelal Bandcamp of Nugs. Maar daar zit ook een hoop geld in, en een digitale miskoop kan je niet doorverkopen. Een fysieke miskoop wel.

Door het kopen en verkopen van fysieke exemplaren maak je jezelf maar ook een ander weer blij. Ik heb blije 'klanten' op discogs. En ik ben ook vaak blij, geloof ik.

Overigens vind ik het steunen van nieuwe artiesten best belangrijk, dus dat is de reden voor de aanschaf van digitale exemplaren bij Bandcamp en Nugs. Fysieke nieuwe exemplaren probeer ik te minderen tot nul, maar dat is een persoonlijke reden (grondstoffen), dat eenieder lekker voor zichzelf mag bepalen.

Wat geluidskwaliteit betreft heb ik echt geen idee. Cd, lp, Spotify, Tidal, Bandcamp?!? Het zal allemaal wel, ik hoor het echt niet.

Mjuman schreef:
a. Als het aantal cd's in huis richting de 3000 (ook al zijn er regelmatig cd's 'weggegaan'), vraag je jezelf op een gegeven moment af waar je die dingen moet laten, aangezien mijn woonkamer niet een pakhuis is (ook niet voor boeken). De meerwaarde van de inlay is een uiterst geringe - omdat ik na het opzetten van een cd, daar vaak niets meer mee doe, vanwege de vermoeiende lay-out en het petieterige lettertype.

Het hangt ervan af hoe ruim je woont en hoeveel belang je er aan hecht je verzameling een plaats te geven. Voor sommige mensen kan 500 al lastig worden terwijl dat bij anderen pas bij 10.000 begint. Op een gegeven moment kan het nuttig zijn wat dingen te verkopen. Maar goed uitzoeken wat weg mag zonder er later spijt van te krijgen kost meer tijd dan nieuw spul aanschaffen.

Wat de lettergrootte betreft, ik heb heel wat albums zowel op lp als cd en het valt op dat bij lp's de lyrics best vaak kleiner afgedrukt worden. Maar nog altijd beter dan geen afgedrukte teksten zoals wanneer je gaat streamen.

De fysieke verkoop lijkt nog niet meteen te verdwijnen, met de Britse platenwinkel His Master’s Voice (HMV) die naar het vasteland komt. inmiddels is de eerste vestiging er in Wijnegem Shopping Center. Het aanbod en de prijzen vielen me wel serieus tegen. Gelukkig kan je tegenwoordig zowat alles online bestellen.

Kronos schreef:
De fysieke verkoop lijkt nog niet meteen te verdwijnen, met de Britse platenwinkel His Master’s Voice (HMV) die naar het vasteland komt. inmiddels is de eerste vestiging er in Wijnegem Shopping Center. Het aanbod en de prijzen vielen me wel serieus tegen. Gelukkig kan je tegenwoordig zowat alles online bestellen.

Geen idee hoe het bij jullie is, van de Nederlandse cijfers kan je een indruk krijgen via de site van branche-organisatie NVPI. Marktcijfers audio 2022: opnieuw groei voor Nederlandse muziekindustrie in 2022 - nvpi.nl De laatste 2-3 jaar heeft vinyl hier de cd overvleugeld en da's echt waarneembaar aan de hand de steeds meer krimpende ruimte die cd's ten deel valt. Streaming heeft hier ruwweg zo'n 3/4 van de markt in handen en vinyl is ca 250% van de omzet van de cd (ca 16 miljoen euro).
Je kunt je afvragen hoeveel winkels kun je in een land met 17,5 miljoen inwoners handhaven met een jaaromzet van 16 miljoen? Da's nog geen euro per hoofd van de bevolking; dan moet je er wel andere dingen naast verkopen.

HMV: herinner me dat het bedrijf enige jaren geleden zodanig in nood was, dat het niet alleen een kapitaalinjectie nodig had, maar ook een beroep deed op de major labels om de zgn back catalogue o.b.v. consignatie te kunnen verkopen. Die voelden daar toen wel voor, omdat ze niet wilden dat hun presentie in de grote Britse winkelstraten zou verdwijnen.

Streaming vind ik geweldig, een mooie manier om nieuwe artiesten te ontdekken en het is ook gewoon gemakkelijk, snel een nieuw album aanklikken of gewoon uit de discografie verschillende nummers beluisteren. Toch wil ik van mijn favoriete artiesten de fysieke cd in huis hebben, het is ook gewoon leuk om bijvoorbeeld mijn Bob Dylan collectie in de kast te zien staan. Malcom Holcombe beluisterde ik bijvoorbeeld altijd op Spotify maar ik vind zijn albums zo goed dat ik vandaag bijna zijn hele oeuvre op cd heb besteld, ik wil ze graag in mijn collectie hebben maar het is ook gewoon puur praktisch, als mijn kinderen op de pc zitten of hij gaat een keer kapot kan ik in ieder geval gewoon de cd draaien.

Vroeger kocht ik alles dat ik goed vond al was het maar een enkel nummer van een album, die tijden zijn wel voorbij. Dankzij streaming ben ik veel selectiever geworden, alles dat ik kon missen heb ik verkocht en en alleen de artiesten en albums die voor mij speciaal zijn staan nog in de kast. Scheelt een hoop ruimte en is een stuk overzichtelijker.

Mijn favoriete albums en artiesten niet in huis hebben maar alleen online te luisteren voelt om de een of andere reden ook te vluchtig, niet tastbaar genoeg, het is net als met mijn favoriete boeken en schrijvers, zelfs een paperback in dan niet goed genoeg, ik wil een mooie hardcover in mijn kast hebben staan.

Mijn jongere collega's en mijn kinderen snappen hier niets van, waarom zou je een cd of boek kopen als je het ook kunt streamen of downloaden. Het zal wel een generatieding zijn:)

Dat het een generatiedingetje is geloof ik wel MarkS73. De meeste jongeren streamen en de ouderen (waar ik ook onder behoor) zweren vaak nog bij een CD of LP.
Ik heb nu ongeveer 300 cd's en koop ook regelmatig nog iets (onlangs Peter Gabriel, Steven Wilson en Galahad aangeschaft) waarna ik vaak genoeg hoor van mijn vrouw: Heb je er nog niet genoeg
De jongeren luisteren nog amper hele albums (ik weet dat ik generaliseer) maar maken een playlist terwijl wij, de muziekliefhebber, hele albums willen hebben omdat de nummers zo een eenheid vormen. Zeker bij een genre als bijv. progressieve rock is dit het geval.

Voordeel van CD's t.o.v. LP's is de prijs in de 2e hands bak. Vaak zijn heel fraaie CD's voor een prikkie te koop terwijl je tegenwoordig voor de LP toch een behoorlijke prijs moet neerleggen.

Leuk onderwerp

Ik heb een grote CD collectie gehad en deze is "verloren" gegaan tijdens een verhuizing. Spoorloos verdwenen. Ik heb het daarbij gelaten, nooit de behoefte gehad om weer een collectie op te bouwen. In de tussentijd had ik ook een gigantische FLAC/MP3 verzameling opgebouwd en dat was werk van zo'n 20 jaar verzamelen. Hier zaten nummers/albums tussen die zeldzame "rips" waren. Dit stond allemaal "veilig" op een NAS maar zoals iemand ook al vermelde in dit topic kan het ook fout gaan met een NAS en dit is bij mij gebeurd. In tegenstelling tot mijn CD verzameling ben ik hier wel echt ziek van geweest. Ik had een collectie van enkele TB's opgebouwd.

Uiteindelijk ben ik als man van middelbare leeftijd toch gaan streamen ^^. Generatiedingetje ? Eerst met Spotify en tegenwoordig ben ik gelukkig met Tidal vanwege de toch betere kwaliteit. Ik vind het wel prima eigenlijk. Geen stress, geen rommel en in principe altijd alles onder handbereik. Enige wat ik altijd graag had willen hebben is een goede platenspeler en een mooie vinyl collectie. Helaas is dit er (nog) niet van gekomen. Deels door ruimtegebrek want een vinylsetup heeft een juiste plaatsing en ruimte nodig (vind ik).

CD's heb ik eigenlijk nooit gemist. Ik vond een CD net te groot om met een speler op pad te gaan, ik vond de hoesjes/covers ronduit lelijk en het straalt eigenlijk niets uit. Ook werden er veel slechte releases uitgebracht die kwalitatief zwaar overstuurd opgenomen werden. Dit schijnt wel te zijn verbeterd maar toch... Ik heb met een vriend wel eens 1op1 vergelijkingen gedaan (met goede HIFI apparatuur) waarbij we CD's met vinylopnames vergeleken. Het verschil was soms schokkend. In the Air tonight van Phil Collins was één van de grootste negatieve uitschieters. Ik snap wel waarom mensen nog steeds, of eigenlijk weer, voor vinyl gaan. Vinyl is technisch gezien minder dan een CD maar ik denk dat vinyl bewijst dat technisch perfect niet per definitie de beste luisterervaring oplevert. Wanneer een artiest werk maakt van de hoes van een LP dan zijn het ware kunstwerkjes welke je gewoon aan de muur kan hangen Dit doe je niet met een CD.

Playlistjes? Heerlijk! Kwalitatief goed opgenomen streams? Kom maar op! Makkelijk nieuwe muziek ontdekken? Er gaat niets boven de gigantische database van een streamingdienst! Vinyl? Voor mij toch de beste muzikale belevenis maar heeft ook weer zijn nadelen. Alles kan gewoon naast elkaar bestaan.

Terug on topic. Een CD zou ik persoonlijk nooit meer kopen. Zie er geen meerwaarde in. Zeker niet tov streaming. Een LP is een ander verhaal en ik snap de revival.

Jordipordie

De cd is technisch gezien superieur aan de LP. Echter, als je cd's (of hi res) niet goed mastert, dan klinken ze inderdaad slechter.

Vinyl klinkt zoals het klinkt, juist vanwege de technische beperkingen. Als je de 1997 versie van Raw Power op LP zou zetten, in dezelfde master als de CD dan springt de naald uit de groef. En als ze in de jaren 60 en 70 toegang hadden tot de CD, dan hadden de albums uit die tijd ook anders geklonken dan ze nu doen.

LP's zijn echt een cash cow geworden, zoals de cd dat in het begin was. Er worden soms belachelijke prijzen gerekend door de platenmaatschappij.

Jordipordie schreef:
Terug on topic. Een CD zou ik persoonlijk nooit meer kopen. Zie er geen meerwaarde in. Zeker niet tov streaming. Een LP is een ander verhaal en ik snap de revival.

De revival van de lp heeft vooral te maken met nostalgie doordat er bij streamen een fysiek object om te koesteren ontbreekt. En als mensen dan puur voor het hebben van het object op zich geld gaan uitgeven wint de lp natuurlijk op alle vlakken van de cd.

Maar de meerwaarde van de cd is nog steeds hetzelfde als eind jaren tachtig begin negentig. Je hebt de muziek in bezit op een gebruiksvriendelijk technisch hoogstaand product dat normaal gezien levenslang meegaat en al die tijd dezelfde geluidskwaliteit blijft leveren.

Nadelen van lp's zijn ook nog steeds hetzelde. Ze nemen meer ruimte in beslag, de meeste hoezen zijn zo'n groot formaat niet waard, al meteen na aankoop kan je met naaldruis en gekraak te maken hebben, ze zijn bijzonder kwetsbaar en tegenwoordig ook nog veel duurder dan cd's.

Alles valt en staat inderdaad bij hoe je iets op schijf zet. Veel (pop)muziek wordt dusdanig gemasterd dat het voor bepaalde situaties lekker moet klinken. Voor veel mensen is dit voldoende. Echt goede opnames met lage/geen compressie passen praktisch gezien niet eens op een CD. Daar zijn betere oplossingen voor uitgevonden maar die zijn niet echt aangeslagen bij het grote publiek. De normale CD kent dus ook zijn beperkingen. Over een generatiekloof gesproken... Ik zie juist bij CD's een heel specifieke doelgroep, lees leeftijd. Ik denk dat dit alles te maken heet met de hardware die zij nog in hun bezit hebben. De markt voor CD-spelers is ook duidelijk kleiner geworden en denk ik voornamelijk in stand gehouden voor de mensen met een grote CD collectie die om wat voor reden dan ook een nieuwe nodig hebben. En waar streaming in het verleden te min was voor de "audiofiel", zie je ook vanuit deze groep muziekliefhebbers overstappen naar streaming. Dit zal er ook in hakken. In Nederland is markt voor CD's klein en ondertussen een stuk kleiner dan voor vinyl. Net zoals bij streaming blijft de markt voor vinyl gestaag groeien terwijl de markt voor CD's daalt. Eigenljk is er echt geen reden meer om CD's te kopen! Opdoeken die hap ^^

Toen de Vinyl hype zo'n 10 jaar geleden begon was het simpelweg een kwestie van vraag en aanbod. De meeste grote maatschappijen hadden geen productielocaties/vinylperserijen meer en de enkele vinyl producenten die er nog wel waren kon de vraag niet aan. In Nederland b.v. had je toentertijd alleen nog Record Industry B.v., die als enige nog vinyl perste. Ik geloof je gelijk dat het nu een melkkoe kan zijn geworden met goede marges. Ik heb net de statistieken opgezocht en de markt voor vinyl groeit elk jaar gestaag maar relatief gezien lijkt het nog steeds een niche.

Ik vond het grappig om ergens te lezen dat het casettebandje ook bezig met een revival. Als er iets hoofdpijn kon geven dan was dit het cassattebandje wel! haha Misschien kan je deze ook nog in je topic zetten @TS

Jordipordie schreef:

De revival van de lp heeft vooral te maken met nostalgie doordat er bij streamen een fysiek object om te koesteren ontbreekt. En als mensen dan puur voor het hebben van het object op zich geld gaan uitgeven wint de lp natuurlijk op alle vlakken van de cd.

Kronos schreef:
Maar de meerwaarde van de cd is nog steeds hetzelfde als eind jaren tachtig begin negentig. Je hebt de muziek in bezit op een gebruiksvriendelijk technisch hoogstaand product dat normaal gezien levenslang meegaat en al die tijd dezelfde geluidskwaliteit blijft leveren.

Nadelen van lp's zijn ook nog steeds hetzelde. Ze nemen meer ruimte in beslag, de meeste hoezen zijn zo'n groot formaat niet waard, al bij aankoop kan je met naaldruis en gekraak te maken hebben, ze zijn bijzonder kwetsbaar en tegenwoordig ook nog veel duurder dan cd's.

Sta me toe een aantal kanttekeningen te plaatsen: technisch hoogstaand product - er zijn ontwikkelingen geweest richting een beter klinkend vergelijkbaar medium, de hdcd, én de sacd; beiden hebben geen hoge vlucht genomen, ondanks hun technische superioriteit - al zal dat deels te maken hebben met de non-universele adoptie. In de (ruim) veertig jaar van het bestaan kun je zien dat de afspeelmedia wel degelijk een fikse ontwikkeling hebben doorgemaakt (die nu tot een halt is gekomen; er worden bijna geen cd-spelers meer verkocht), terwijl het medium zelf niet echt veranderd is. Technisch hoogstaand geldt dan t.o.v. de lp - grappig genoeg is er in Japan een platenspeler ontwikkeld - die heb ik al eens ergens geplaatst - die lp's aftast m.b.v een laser.

Ook zijn cd's niet zo onkwetsbaar als ik na de introductie dacht - toen haalde ik bij wijze van truuk gerust een cd door het afwaswater om die daarna af te drogen; ook cd's kunnen krasgevoelig zijn, ook voor krassen op de label-zijde (en dan heb ik het niet over veroudering). En ook met cd's kunnen ongelukjes gebeuren.

Een ander punt, meermaals aangestipt, ook een laser kan vuil worden, slijten, en ten slotte ook het loopwerk kan de geest geven. Da's een kostbare reparatie die je alleen zelf kunt uitvoeren als je de nodige technische kennis en handigheid hebt. Toegegeven, een naald of een snaar van een draaitafel gaan minder lang mee, maar die zijn over het algemeen goedkoper te vervangen.

Doordat ik steeds meer de cd als een aflevermechanisme ben gaan zien, dat verder weinig extra bood als je eenmaal de cd in de tray had gelegd, begon ik ook in te zien dat de distibutie van digitale hi-res bestanden veel sneller was - internet-guru Nicolas Negroponte heeft het ooit treffend geformuleerd: why ship atoms, when shipping bits is so much easier - en vaak veel goedkoper.

Nog steeds staan hier heel wat cd's in huis, en ze worden ook gedraaid, naast lp's en er worden er ook streams beluisterd.

Dit is niet wat ik in mijn omgeving hoor. Natuurlijk zijn er mensen met een nostalgische reden maar de vinyl liefhebbers die ik ken gaan echt voor de "klankkleur". Ik heb me ooit laten vertellen dat je feitelijk de imperfecties hoort maar wat maakt het uit. En persoonlijk is zou dit voor mij ook de belangrijkste reden zijn om weer vinyl te kopen. Je stap nu over het feit heen dat ook jongeren zich aangetrokken voelen tot vinyl. Als het puur nostalgie zou zijn van de mensen die er mee opgegroeid zijn, dan zou je mijns inziens niet zien gebeuren wat er nu gebeurt. Die jongeren kennen het gemis van het object niet. Mijn dochter groeit op zonder ooit een geluidsdrager in haar hand te hebben gehad en zo zijn er nog (veel)meer. Wat je nooit hebt gehad kan je ook niet missen.

Jordipordie schreef:
Dit is niet wat ik in mijn omgeving hoor. Natuurlijk zijn er mensen met een nostalgische reden maar de vinyl liefhebbers die ik ken gaan echt voor de "klankkleur". Ik heb me ooit laten vertellen dat je feitelijk de imperfecties hoort maar wat maakt het uit.

Als het om imperfecties gaat dan zou men niet uitpakken met audifiele versies op 180 gr. enz... Op Discogs lees je voortdurend geklaag over hoeveel naaldruis een bepaalde uitgave heeft of enthousiaste reacties over hoe stil (geen naaldruis) een andere klinkt. Bovendien zou men die imperfecties, indien gewenst, gewoon mee op cd kunnen zetten. (Wat men in Trip Hop trouwens ook deed, met gekraak van vinyl).

Ik bedoel nostalgie in de ruime betekenis. Het gaat altijd om een geromantiseerd beeld van het verleden, of je het nu wel of niet zelf hebt meegemaakt. Wat je nooit hebt gehad kan overigens wel een gemis zijn.

En zo schijnt de jeugd toch ook weer in cd geïnteresseerd te raken. Prijzen spelen altijd een rol. Vinyl kon mede heropleven doordat je ze tweedehands bijna gratis kon aanschaffen. Meer dan honderd lp's in mijn collectie kocht ik rond 2008 voor een eurootje. Als een tiener een belachelijk dure lp of een tweedehands ceedeetje voor nog geen 10% van de prijs ziet liggen kan de keuze snel gemaakt zijn.

Is the CD Revival an Actual Thing?

The CD Revival Is Real

Ik heb me sinds kort ook (terug) een Vinylspeler aangeschaft. Niet zozeer uit muziekkwaliteitsoverweging, maar ook wel eerder een soort van nostalgisch effect en het fysiek in handen hebben van een product. (Ook een van de redenen dat ik liever een fysiek boek lees dan een boek op de e-reader.)
Een ander aspect was de aanwezigheid van een beperkte vinylcollectie die ik reeds vroeger bezat en waarvan ik niet meer in staat was deze af te spelen.
Daarnaast heeft het ook een deel met sfeerschepping te maken, tijd nemen om een album fysiek op te leggen ipv met een druk op de knop. En muziek beleven doe je natuurlijk met de juiste setting te scheppen.

Daarnaast ligt er thuis ook wel een vrij uitgebreide cd-collectie van vroeger, al hecht ik hier geen waarde meer aan. Esthetisch geen meerwaarde en tov een LP zou ik de cd kwetsbaarder beschouwen. Helft van de cd's vertonen mankementen door veelvoudig gebruik. Voornamelijk ook wel dat ze vaak gebruikt werden voor in de auto en tijdens het draaien op feestjes, wat nefast is voor het materiaal.

Mjuman schreef:
Ook zijn cd's niet zo onkwetsbaar als ik na de introductie dacht - toen haalde ik bij wijze van truuk gerust een cd door het afwaswater om die daarna af te drogen; ook cd's kunnen krasgevoelig zijn, ook voor krassen op de label-zijde (en dan heb ik het niet over veroudering).

Hoe je een cd in goede staat houdt was van in het begin duidelijk want stond vaak vermeld in het cd-boekje zelf: "While the compact disc is much more resistant to scratches and dirt than a conventional record it is best to be careful not to scratch the signal surface and keep it clean - free of dust, dirt and fingerprints."

Het is dan ook niet door het gebruik dat een cd mankementen gaat vertonen maar door misbruik. (Al kan het in zeldzame gevallen ook om een productiefout gaan.) Mijn cd's gekocht eind jaren tachtig zien er nog steeds als nieuw uit.

Onweerwolf
remcodurez schreef:
tov een LP zou ik de cd kwetsbaarder beschouwen.

Het feit dat LP's zeer kwetsbaar zijn en CD's een heel stuk minder is naast de superieure geluidskwaliteit van CD's nou juist de reden dat CD's LP's grotendeels hebben vervangen.

Onweerwolf schreef:
(quote)

Het feit dat LP's zeer kwetsbaar zijn en CD's een heel stuk minder is naast de superieure geluidskwaliteit van CD's nou juist de reden dat CD's LP's grotendeels hebben vervangen.

Denk dat vooral het, handiger zijn voor massaproductie en consumptie, bepalend is geweest. De massa wil vooral iets handig (niet te groot, en op verschillende manieren (auto, discman) afspeelbaar en goedkoop. En daar was de cd even het boegbeeld van. Vandaag de dag is dat streamen...

CD's (die dubbel zo duur waren als de LP's die ze verdrongen) goedkoop noemen en nóg kwetsbaarder dan vinyl maar toch handig; gekker moet het niet worden.

De CD was dan ook in eerste instantie helemaal niet bedoeld voor gebruik in de auto en op feestjes. Het waren in de jaren tachtig en negentig (en ook nog wel de jaren nul, want ze zakten maar heel langzaam in prijs) gewoon dure dingen. Bedoeld voor thuisgebruik op een goede installatie, zodat je je kon verbazen over de nuances en het gebrek aan kraak en ruis.

Pas later, toen CD-spelers in auto's werden geïnstalleerd, kwam de gemaksfactor om de hoek kijken. En inderdaad: niets is zo funest voor een CD als het gebruik ervan in de auto. Mijn eigen ervaring is dat het geschuif in autospelers sowieso resulteert in beschadigingen, en als je dan ook nog verzuimt om ze terug te stoppen in de doosjes of ze in de brandende zon laat liggen, is het snel afgelopen.

Maar ik ben het met Kronos eens: bij normaal (thuis)gebruik kan een CD een leven lang meegaan, in elk geval een jaar of dertig à veertig, zoals de praktijk tot op heden bewijst. Ook ik heb CD's van halverwege de jaren tachtig die het nog steeds prima doen. En dat zonder teruggang in geluidskwaliteit; de honderdste afspeelbeurt klinkt precies zoals de eerste. De groeven van een LP daarentegen slijten een klein beetje bij elke draaibeurt.

Ik ben zowel een liefhebber van LP's (en singles) als van CD's, maar de reden dat de CD in eerste instantie massaal aansloeg (ondanks de hoge prijs), zat 'm toch vooral in de geluidskwaliteit ten opzichte van de LP (lees: geen tikken, ruis en krassen). Sommige mensen hoorde je wel (terecht) klagen over het gereduceerde artwork, maar de CD leek toen echt de toekomst, en was dat ook een tijdje.

Wat dat betreft is het ironisch dat de tegenwoordige goedkoopheid (is dat een woord?) van de CD ervoor zorgt dat de interesse in het medium weer een klein beetje lijkt toe te nemen, zelfs onder jongeren. Maar dat komt natuurlijk eerst en vooral doordat de muziekindustrie zich weer eens niet kan inhouden en de LP-hausse uitmelkt tot op de bodem. Zelf ga ik al niet meer overstag voor de exorbitante vraagprijzen die tegenwoordig voor een plak(je) vinyl worden gevraagd.

Nogmaals, ik heb niets tegen LP's; ik heb er zelf een heleboel. Maar de manier waarop dit medium de laatste jaren gepusht wordt, begint me langzamerhand wel tegen te staan. Het is geen hype meer, want de vraag neemt al meer dan tien jaar toe, jaar na jaar. Maar ik heb wel het idee dat onwetende liefhebbers er naartoe worden gepraat: je telt niet meer mee als je niet gelooft in de heilige graal van het vinyl. Terwijl CD's nog altijd goed verkopen, wordt net gedaan alsof het medium uitgestorven is (want pas dan kun je spreken van een revival, toch?).

In de VS, de dominante muziekmarkt in de wereld, is de CD inderdaad op sterven na dood, maar in veel andere landen liggen de kaarten anders. In de UK worden nog altijd meer CD's verkocht dan LP's, als ik SuperDeluxeEdition mag geloven. Dat de opbrengsten van vinyl hoger zijn dan polycarbonaat, is een feit, door het grote prijsverschil tussen die twee. Maar gemeten in aantallen verkopen CD's kennelijk nog altijd meer dan LP's. Een dergelijke situatie doet zich ook voor op de Japanse en Duitse muziekmarkt.

No, vinyl did not outsell CDs in the UK in 2022 | Darko.Audio

Kronos schreef:
CD's (die dubbel zo duur waren als de LP's die ze verdrongen) goedkoop noemen en nóg kwetsbaarder dan vinyl maar toch handig; gekker moet het niet worden.

Ik ben dan ook crazy in de coconut .

Het is correct dat in de jaren 80 de cd initieel op de markt kwam als de geluidstechnische betere optie dan vinyl, maar het is pas vanaf de discman dat de verkoop en de omarming door de grote massa gebeurd is. Nadien heeft het nog extra boosts gekregen door oa. auto en de mogelijkheid om zelf cd's te branden. (illegale downloadsoftware)

De handigheid van een cd heeft niets te maken met de kwetsbaarheid, deze zat zich in de compactheid en de meer uitgebreide afspeelmogelijkheden tov vinyl.
Het is de kwetsbaarheid die pas zichtbaar wordt bij het gebruik op andere toestellen als de thuisinstallatie.

remcodurez schreef:
Het is correct dat in de jaren 80 de cd initieel op de markt kwam als de geluidstechnische betere optie dan vinyl, maar het is pas vanaf de discman dat de verkoop en de omarming door de grote massa gebeurd is. Nadien heeft het nog extra boosts gekregen door oa. auto en de mogelijkheid om zelf cd's te branden. (illegale downloadsoftware).

Uiteindelijk is die kopieerbaarheid de CD natuurlijk juist fataal geworden, denk ik. Jongeren sloegen massaal aan het kopiëren, waardoor de muziekindustrie veel minder schijfjes verkocht.
Wat de omarming door de massa betreft: het hangt er een beetje van af waar je het omslagpunt legt, maar naar mijn idee had de CD de hegemonie in de muziekwereld wel overgenomen rond 1990. Toen was het nog vooral een hebbedingetje voor thuisgebruik. De discman was er volgens mij inderdaad al vrij snel bij * , maar CD-spelers in de auto maakten pas in de loop van de jaren negentig opgang.
remcodurez schreef:
De handigheid van een cd heeft niets te maken met de kwetsbaarheid, deze zat zich in de compactheid en de meer uitgebreide afspeelmogelijkheden tov vinyl.
Het is de kwetsbaarheid die pas zichtbaar wordt bij het gebruik op andere toestellen als de thuisinstallatie.

Natuurlijk, maar dat geldt toch eigenlijk voor alle vormen van oneigenlijk gebruik? Daar gaan dingen nu eenmaal van stuk. Ik herinner me dat mijn eerste singles en LP's ook niet onbeschadigd uit de strijd kwamen als ik ze meenam naar feestjes.

* EDIT: Sony introduceerde de discman al in 1984, zie ik. Wat dat betreft kun je inderdaad stellen dat Sony - met Philips de uitvinder en ontwikkelaar van de CD - al snel mikte op jongeren die de CD buitenshuis gingen gebruiken. Wat ik gezien de prijs van die dingen onbegrijpelijk vind, maar eind jaren tachtig was de Discman echt wel gemeengoed aan het worden.

EDIT II: Ik lees dat Pioneer de allereerste CD-speler voor in de auto eveneens in 1984 introduceerde. Volgens mij duurde het nog vrij lang voordat dat gemeengoed werd, maar het doet niets af aan het feit dat producenten al in een vroeg stadium oog hadden voor gebruik van de CD buiten de huiselijke omgeving. Ik verbaas me daar eigenlijk zelf over...

Ik heb zelf nooit CD's in de auto gebruikt, om de eerder genoemde redenen. Ze gaan gewoon sneller stuk. Mijn eerste auto met CD-speler kocht ik in de tijd dat je al CD's kon branden, en dat was voor mij een prima alternatief, totdat de MP3-speler en de USB-stick zich aandienden. Bij mij bleven CD's altijd binnenshuis. Maar voor anderen zal het waarschijnlijk een factor van belang geweest zijn. Zoals de vele zwaar bekraste CD's die ik in de kringloopwinkels tegenkom, illustreren...

Zoals je zelf aanhaalt werd er eigenlijk al snel gemikt op jongeren met die discman. En dat is iets wat in onze consumptiemaatschappij een gouden regel lijkt te zijn. Als je een product om massaschaal wilt verkopen moet de je de jeugd mee hebben.

Aangezien we vandaag de dag in de auto en onderweg streamen vervalt dit voordeel van cd op vinyl en wordt de strijd enkel nog gespeeld binnenshuis. En dan blijven er nog maar een beperkt aantal redenen over om te kiezen voor het een of ander.

-geluidstechnische kwaliteit (beperkt, aangezien streamen op hoge kwaliteit reeds toegankelijk is)
-nostalgisch effect
-fysiek object zelf en zijn esthetiek

Ik zou er nog aan toe willen voegen: het 'hebben', bezitten: niet alleen van het object, maar van de geluidsregistratie, dus de muziek zelf. Op streamingsites kan een opname offline gehaald worden of gemanipuleerd worden (originele versie vervangen door een andere etc.). Speelt geen heel grote rol, dat geef ik direct toe. Maar het komt wel voor, en dan heb ik een album dat ik echt koester toch graag zelf in bezit, hetzij op LP, hetzij op CD.

En wat betreft geluidstechnische kwaliteit: ik ga niet in op de discussie of de LP of de CD nou beter is, dat is vooral een kwestie van voorkeur. Maar ik vind het behoud van kwaliteit na vele keren afspelen toch ook wel een pluspunt van de CD ten opzichte van de LP. Wel jammer dat artiesten, producers, platenmaatschappijen en mastering engineers het vanaf de tweede helft van de jaren negentig nodig vonden om het geluid op CD's onnodig zwaar en overstuurd aan te zetten. Daardoor zijn er heel wat inferieure versies op de markt. Niet zelden zijn remasters van pop- en rockalbums van slechtere kwaliteit dan eerdere uitgaven. En streamingdiensten laten meestal de laatste remasters horen. Die keuze voor een bepaalde versie van een album heb je dan dus ook niet.

Ten opzichte van een betaald abonnement bij een streamingdienst geldt voor mij bovendien een voor de hand liggende overweging: als je ervan wilt blijven genieten, zit je er tot je dood toe aan vast. Toegegeven: circa een tientje per maand klinkt als een koopje als je er veel en op de juiste manier gebruik van maakt, maar als je je abonnement beëindigt, heb je dus helemaal niets meer.

gaucho schreef:
Ik zou er nog aan toe willen voegen: het 'hebben', bezitten: niet alleen van het object, maar van de geluidsregistratie, dus de muziek zelf. Op streamingsites kan een opname offline gehaald worden of gemanipuleerd worden (originele versie vervangen door een andere etc.). Speelt geen heel grote rol, dat geef ik direct toe. Maar het komt wel voor, en dan heb ik een album dat ik echt koester toch graag zelf in bezit, hetzij op LP, hetzij op CD.

Inderdaad speelt zeker ook een rol, zo heb ik er ook een paar.
Daarnaast is het ook gewoon een verzamelobject voor velen en voor enkelingen misschien een investering.

Onweerwolf
remcodurez schreef:
(quote)

Denk dat vooral het, handiger zijn voor massaproductie en consumptie, bepalend is geweest. De massa wil vooral iets handig (niet te groot, en op verschillende manieren (auto, discman) afspeelbaar en goedkoop. En daar was de cd even het boegbeeld van. Vandaag de dag is dat streamen...

CD's waren instantly popular, ruim voordat er draagbare spelers of autoradio's met speler beschikbaar kwamen. Echt omdat de kwaliteit van het object en het geluid veel beter was.

gaucho en remcodurez - vanuit (mijn) verzamelaarsoogpunt spreek ik wel van H3 (het heilige hebben) en dat gaat héél ver - bijv een veelvoud van de prijs van één lp betalen voor een speciale 2lp release van David Bowie - 1.Outside (1995) - MusicMeter.nl - en er zijn meer voorbeelden. En dan heb je dat album - wat doe je dan ... draaien? Nee, misschien 1 * - verder gewoon de cd of digitaal. Ondertussen pogingen aan het doen die verzamelaarsdrang te beteugelen, maar H3 is een krachtig virus.

Verder: de discman (uit 1984) had een voorloper, de Walkman (uit 1979) - beide heb ik gehad. Sony had dus ervaring met draagbare afspeelapparatuur. Essentieel is ook geweest dat Sony en Philips de standaard onderschreven (rust in de tent) en ervan profiteerden. Denk maar aan het gedoe m.b.t. de videorecorder - V2000, Betamax, VHS. Men had ervaring en men had een partner.

Verder wil ik graag verwijzen naar Achter de schermen een publicatie van het NL Sociaal Cultureel Planbureau over Nederlanders en mediagedrag in de periode '79 - '04 - precies de periode dat de cd opkwam. Alhier gratis te downloaden Achter de schermen - repository.scp.nl

Pagina 68 daarvan is een interessante, die bevat:

Figuur 4.3 Ontwikkeling van geluiddragersmarkt 1975-2002 (aankopen in miljoenen stuks)

Daar kan je zien dat de verkoop van cd's heel aarzelend aanvangt in 1982, in de loop van 86 ca 3,5 miljoen (exemplaren) bedraagt, stijgt naar 24 miljoen in '89 en een piek bereikt met 40 miljoen in '91. In mijn beleving kostte de cd toen ca 40 gulden; vermenigvuldig dat met het aantal (40 miljoen), dan betekent dat een omzet van (geschat) zo'n 700 - 800 miljoen euro - de huidige 16 miljoen van 2022 steekt daar tamelijk flets bij af We zullen zien wat de nieuwe cijfers van het NVPI (april vermoedelijk) zullen opleveren voor 2023.

De cd was zeker niet instantly popular - daarvoor was a. de hardware te duur - een cd-speler kostte in 81/82 ca 2000 gulden (ik kocht mijn eerste de Philips cd200 een jaar na verschijning voor ca 900 gulden); b. er was gewoon heel weinig software (cd's) en die was vaak ook nog peperduur (import) - herinner me U2 - War voor 90,- Handel was ook niet ingesteld op cd's - bij Staffhorst werden lp-vakken gebruikt en zaten cd's op een perspex-houder geklemd; en ook luisteren ging niet zomaar.

Pas vanaf '89 zag je dat cd-vakken in de meerderheid waren. De Zuid-Europese landen deden er nog langer over: op Discogs zie je lp's van Talk Talk, Chameleons etc aangeboden worden, van Portugese of Griekse origine. Daar werden ze nog volop geperst; hier maar mondjesmaat.

Voor de cd zou het niet ondenkbaar zijn dat er een moment komt waarop je vooraf voor een cd moet intekenen en dat vervolgens dat aantal wordt geproduceerd met een bepaald surplus.

remcodurez schreef:
Het is correct dat in de jaren 80 de cd initieel op de markt kwam als de geluidstechnische betere optie dan vinyl, maar het is pas vanaf de discman dat de verkoop en de omarming door de grote massa gebeurd is. Nadien heeft het nog extra boosts gekregen door oa. auto en de mogelijkheid om zelf cd's te branden. (illegale downloadsoftware)

Er zijn al enkele argumenten aangehaald die dit weerleggen. De discman heeft er niks mee te maken. Toen die echt heel populair werd doordat er een anti-skip systeem op kwam ('97) was vinyl al vele jaren levend begraven. De discman had ook stevige concurrentie. De vertrouwde walkman voor cassettes was kleiner, goedkoper, skipte niet en je kon je dure cd's veilig thuislaten. En dan was er ook nog de superhandige MiniDisc Walkman.

remcodurez schreef:

Wat je zegt komt dus ongeveer neer op dat een cd kwetsbaarder is dan een lp omdat je een lp netjes thuislaat en de cd meeneemt naar feestjes om als onderzetter en frisbee te gebruiken.

De cd is niet onkwetsbaar, maar wel een pak minder kwetsbaar dan lp. En niet omgekeerd, zoals jij beweert.

Gast
geplaatst: vandaag om 02:47 uur

geplaatst: vandaag om 02:47 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.