menu

De Site / Gebruikers / Wie schrijft/maakt zelf muziek of bespeelt een instrument?

zoeken in:
avatar van voskat
Mssr Renard schreef:
(quote)


Dan weet ik niet waar jij zoekt. Op bandcamp, soundcloud en discogs kun je makkelijk zoeken op tags. Op bandcamp kun je zelfs rags 'volgen'. Dan heb je een feed helemaal op je eigen wensen afgsstemd.

Een solo-artiest kan zichzelf wel producer noemen, maar eigenlijk klopt het niet. Een producer is meer een soort projectmanager, hij overziet het project, kiest of adviseert een goede sound, en zorgt er ook voor dat de juiste tracks het eindproduct (het album) halen. Als je jezelf producer noemt, foe je dus zelf aan eindredactie, wat voor- masr vooral nadelen met zich meebrengt. Daarbij heeft een goede producer jarenlange ervaring, een team specialisten, een studio, goede apparatuur, etc. Alleen kost het veel, en zonder label is dat niet te betalen.

Resultaat is wel dat veel independent muziek niet zo heel goed klinkt. Ja, het is puur en authentiek. Maar het klinkt niet allemaal erg denderend. Uitzondering Hiphop en electronische genres.

Door de tijdsredtrictie van de lp (40 minuten) los te laten, zijn veel albums (vooral in het streamtijdperk) ook veel te lang. Een producer helpt ook het kaf van het koren scheiden.

Ik heb zelf nog nooit met een producer gewerkt, wel met engineers. Dat zijn zeg maar de technici die de opnamen maken en afmixen en eventueel masteren. Maar ook een engineer heeft een producer nodig voor leiding en het geven van richting.

De vlugge mannetjes die zich vanaf de jaren 90 producer noemen en de éne na de andere flut-mainstream-pop/dance plaat of novelty hit op ons afvuren, noem ik geen echte producers. Dat is net als McDonalds een restaurant noemen.

Een echte producer is een vakman, vaak ook muzikant en composer en gewoonweg onmisbaar als je een degelijk en coherent eindproduct wil.


De betekenis van "producer" is met de jaren redelijk vaag geworden, zowel in muziek als in film. Maar in de muziek komt het steeds vaker neer op: impact van geluiden maximaliseren, frequenties managen, sound design.

Er is een quote.. uhh, iets wat de Flaming Lips ooit zeiden. Wanneer je vraagt welk instrument zij bespelen: "we play the studio".

Ik hou van Steve Albini en Dave Fridmann. Maximaliseren zonder er een kille, vlakke compressiemuur van te maken.
Maar ik hou ook van A. G. Cook, SOPHIE, Galen Tipton, Devon Karpf en Himera. Die hebben een duidelijke visie en kunnen alles in hun eentje, drukken heel duidelijk hun stempel en zijn stuk voor stuk ook goeie songwriters.

En ik denk dat je een producer wordt wanneer je je instrument overstijgt en de losse onderdelen van geluid gaat zien.

Maar ze blijven voor het eindresultaat afhankelijk van goede songwriting.
Hüsker Dü was 100% songwriting, 0 productie. Ik hoop nog steeds dat ze die albums ooit remasteren.

Sorry, waar hadden we het ook alweer over?

avatar van Mssr Renard
Wie schrijft/maakt zelf muziek of bespeelt een instrument? geloof ik...

avatar van voskat
Mssr Renard schreef:
Wie schrijft/maakt zelf muziek of bespeelt een instrument? geloof ik...


O ja.

Uiteindelijk moet je als songwriter sws ook met sound design bezig zijn.
MGMT's Time To Pretend: check dat verschil tussen hun eigen versie en de uiteindelijke versie waar Dave Fridmann even een uurtje voor langs kwam met zijn laptopkoffertje.

Niks veranderd aan het lied op zich. Alleen de geluiden. Wereld van verschil.

Feitelijk zijn veel muzikanten legale drugdealers. We proberen bij de luisteraar bepaalde basale reacties op te roepen in de hersenen. Een goed geplaatste supersaw kan een soortgelijk effect hebben als een lijntje coke. Net zoals goeie reggae flink doorgerookte bas moet hebben. En de snares van SOPHIE zijn als zweepslagen op metaal.

ASMR is niet voor niets enorm populair.

avatar van voskat
Ik heb nog veel te leren, maar ik ben nog steeds fier op 1:25 in deze remix.




Die drop. De bas en synths na I am the coolest bitch you've ever seen. Ja.

avatar van Mssr Renard
We benaderen muziek en muziekmaken hetzelfde, allern liggen onze favoriete stijlen mijlenver van elkaar verwijderd. Ik ken veel van de artiesten die je noemt en waarvan je remixes uitvoert niet of amper.

Voor mij is een goede opname niet zozeer digitaal rommelen asn get eind, maar veelal goed uitmiccen, en on the spot goed balancing en afmixen.

Ik ben ook een voorstander van het live-in-the-studio geluid. Een moderne producer die dat ook nastreeft is Rick Rubin. Verder ben ik liefhebber van de Capricorn-sound vsn Johnny Sandlin, en de producties vam Tom Dowd (allemasl blues en rock).

Bij jazz veelal klinken de Impulse!, Blue Notes en Candids erg goed. Groot verschil met 'toen' en 'nu' is het loslaten van de in 'one take'-policy. Eerst veel rehearsen en dan in one take knallen. Dat is watbik muziek noem. Al dat vele getweak en gerommel nadien maakt de muziek wat iedereen 'gelickt' noemt.

avatar van voskat
Mssr Renard schreef:
We benaderen muziek en muziekmaken hetzelfde, allern liggen onze favoriete stijlen mijlenver van elkaar verwijderd. Ik ken veel van de artiesten die je noemt en waarvan je remixes uitvoert niet of amper.

Voor mij is een goede opname niet zozeer digitaal rommelen asn get eind, maar veelal goed uitmiccen, en on the spot goed balancing en afmixen.


We houden allebei wel van vol, organisch geluid, denk ik. En dat kun je in sommige gevallen ook bereiken met digitaal rommelen maar voor veel artiesten zou ik inderdaad kiezen voor jouw aanpak.

Ook mijn vrouw is meer van het klassieke live opnemen. Daar hebben we het wel eens over. Zij krijgt de zenuwen van de DAW's met al die knopjes en metertjes, terwijl zij gewoon haar handen 5 minuten op de toetsen wil zetten en gáán.


Ik ben ook een voorstander van het live-in-the-studio geluid. Een moderne producer die dat ook nastreeft is Rick Rubin. Verder ben ik liefhebber van de Capricorn-sound vsn Johnny Sandlin, en de producties vam Tom Dowd (allemasl blues en rock).

Bij jazz veelal klinken de Impulse!, Blue Notes en Candids erg goed. Groot verschil met 'toen' en 'nu' is het loslaten van de in 'one take'-policy. Eerst veel rehearsen en dan in one take knallen. Dat is watbik muziek noem. Al dat vele getweak en gerommel nadien maakt de muziek wat iedereen 'gelickt' noemt.


Volgens mij had ik vorig jaar al eens iets van Tom Dowd gehoord via jou..

En dat steriele gelikte vind ik ook lang niet altijd fijn.
Gruis en imperfectie zijn spannend. DJ Shadow deed dat goed.. alles gesampled, maar je kon de authenticiteit ruiken.

In Genres > Hip-Hop > King Skam: Time & Time Again (Prod. Tomblr):

Hey iedereen

Is 1ste keer dat ik op dit forum terrecht kom, dus bij deze wil ik jullie graag kennis laten maken met wat ik doe
Mijn naam is Tom, ik ben sinds enkele jaren bezig met beats maken onder de naam Tomblr

Momenteel ben ik aan het werk met een emcee uit West Vlaanderen om een kleine Ep in elkaar te steken genaamd Black Tux
Buiten dit heb ik al een Beattape op mn naam staan, en een Solo album gemaakt met een emcee uit Mechelen

Bij deze de track:

https://youtu.be/9olVkGfi33E


Zeg ons gerust wat jullie van dit vinden, enige feedback ofzo is uiteraard ook altijd welkom


Mvg
Tom

avatar van Mssr Renard
Voor diegene die graag jammen op synths:




Inmiddels heb ik vier tracks op YouTube en Soundcloud staan. Lullig is dat YouTube ook het afspelen van je eigen video's als 'weergaven' meetelt ...

Zouden mensen hier hun eerlijke mening kunnen geven over de vier tracks? Ik ben nu bezig met de vijfde. Dat wordt een relatief ingetogen, melodisch liedje over, laten we zeggen, de liefde.

Naar mijn eigen mening is denk ik 'Bovenin' het beste, en 'Een Kritiek' het nummer dat het minst goed klinkt, al zitten daar wel goed gelukte zangharmonieen in, en de tekst vind ik ook goed gelukt.

Je kunt de nummers het beste met een koptelefoon op beluisteren.

avatar van ZAP!



Mij helaas te chaotisch, voskat, kan er niet echt wat mee... Heb je er nog zang bij in de planning?

avatar van voskat
ZAP! schreef:
(embed)

Mij helaas te chaotisch, voskat, kan er niet echt wat mee... Heb je er nog zang bij in de planning?


Ja wat dacht je, het heet niet voor niets zo.
Ik heb het bewust zo gedaan dat het allemaal nét niet ontspoort. Hou ik wel van, onregelmatige beats die spanning creëren. En nee, zang komt er niet bij..
Dank je voor de luister!

avatar van exsxesven
Mijn muzikale uitspattingen lagen even (wat) stil(ler) maar de vakantie is begonnen dus we kunnen weer. Uiteraard alles as usual natuurlijk te volgen op mijn blog.

Net deze aquatische mixtape, Between the Water and the Waves, afgerond, te luisteren op YT:




En onlangs het drony, harsh-noise-wallende what a heart feels like when it's weightless toegevoegd aan de catalogus van mijn labeltje Absent Erratum.

avatar van itchy
exsxesven schreef:
En onlangs het drony, harsh-noise-wallende what a heart feels like when it's weightless toegevoegd aan de catalogus van mijn labeltje Absent Erratum.

Nice

avatar van WVTRVE
whoopwhoop

Ook eigen muziek in de mix?

avatar van exsxesven
Nope, ik heb me weleens aan wat aquatische ambient gewaagd maar nooit echt supertevreden geweest met de resultaten, dus hier is alleen het cureren en editen van mijn hand. (Aquatische HNW heb ik overigens (ook/) wel gedaan (om er maar even eentje uit te plukken ).)

avatar van voskat
Experimentje waarbij ik half naturel half vocoder gebruik. Hier kan ik wel wat mee.



Stream vk23102023 (demo) by VSKT | Listen online for free on SoundCloud


avatar van ZAP!
Idd, nice!


avatar van voskat
Toch nog dit jaar een single uitgebracht:




gitaar, piano, vox, software: moi

avatar van voskat
En dan ook nog de nieuwe van GusGus geremixt:



avatar van exsxesven
Muziek-adjacent, maar de tweede A Wall Of Text, mijn eigen HNW-tijdschrift, is er eindelijk.

https://svenkay.files.wordpress.com/2023/11/plain.png

avatar van voskat
exsxesven schreef:
Muziek-adjacent, maar de tweede A Wall Of Text, mijn eigen HNW-tijdschrift, is er eindelijk.

(afbeelding)


Kunnen we dat ergens lezen?

avatar van exsxesven
Is via mij verkrijgbaar Je kunt me PM'en of een mailtje sturen op absenterratum at gmail

avatar van WVTRVE
Ohhh vetjes

avatar van voskat
In stille afwachting van wat het data recovery bedrijf gaat melden over mijn harde schijven (met daarop al mijn muziekprojecten), hier een bijna-af nummer wat een beetje tussen Deftones en Gary Numan inligt (of zo).



Gast
geplaatst: vandaag om 02:51 uur

geplaatst: vandaag om 02:51 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.