menu

De Site / Gebruikers / CD-rot

zoeken in:
avatar van deric raven
Conclusie, vinyl en cd hebben allemaal hun voordelen en nadelen. Daardoor is het ene product niet beter dan het andere. Zelf hou ik het bij de cd, omdat ik bij vinyl in het verleden te vaak bij nieuwkoop al meegemaakt heb dat er een tik in zit, of dat deze krom is. Ook bij cd weleens miskopen meegemaakt, maar wel minder vaak.

avatar van Kronos
Het gaat bij mijn cd's niet alleen over UK prints door PDO. Ook US en Duitse prints. Geen 'bronzing' maar wel 'gatenkaas'. Ik denk dat dit vooral een probleem is bij cd's uit die tijd, toen de zilverkleurige bovenlaag geheel of voor delen onbedrukt werd gelaten. Tegenwoordig zijn de meeste cd's geheel bedrukt, wat als een beschermlaagje werkt.

avatar van Mjuman
Kronos schreef:
Het gaat bij mijn cd's niet alleen over UK prints door PDO. Ook US en Duitse prints. Geen 'bronzing' maar wel 'gatenkaas'. Ik denk dat dit vooral een probleem is bij cd's uit die tijd, toen de zilverkleurige bovenlaag geheel of voor delen onbedrukt werd gelaten. Tegenwoordig zijn de meeste cd's geheel bedrukt, wat als een beschermlaagje werkt.


Ik denk ook dat de traditionele bovenlaag ('zilveren'met zwarte opdruk en of 1 steunkleur) kwetsbaarder is dan een kleurenprint -er lijkt dan wel een soort van coating overheen te zitten.

Maakte mee dat iemand die een cd met etiket van een verhuur - gekocht voor 5 euro - het etiket wilde verwijderen en de lijmresten van dat etiket reinigen met terpentine aldus de beschermlaag aantastte, waardoor de cd ondraaibaar werd.

Ooit gehoord dat krassen voorzichtig weg te werken zouden zijn met tandpasta of koperpoets - heb dat nooit zelf geprobeerd. Klein stukje plakband werkte wel eens. Bedenk evenwel dat niet alle cd-spelers op dezelfde wijze werken: in principe wordt de cd 'gelezen' en worden de bits per sample size opgehaald (die kan variëren) en vindt ook dienovereenkomstig de zgn foutcorrectie plaats. Cd-spelers van het bitstream-type nemen continue samples van 1 bit en daar is de kans op uitval veel geringer.

avatar van Kronos
Mjuman schreef:
Maakte mee dat iemand die een cd met etiket van een verhuur - gekocht voor 5 euro - het etiket wilde verwijderen en de lijmresten van dat etiket reinigen met terpentine aldus de beschermlaag aantastte, waardoor de cd ondraaibaar werd.

De eerste keer dat ik een afgevoerde cd van de bib kocht wilde ik de doorzichtige folie die op de bovenkant geplakt was ook verwijderen en ik trok gewoon de blinkende laag van de cd er mee af.

Mjuman schreef:
Ooit gehoord dat krassen voorzichtig weg te werken zouden zijn met tandpasta of koperpoets - heb dat nooit zelf geprobeerd.

Dat lijkt me voor de onderkant van de cd bedoeld.

Zoals je schrijft, een stukje plakbank, of een stukje ondoorzichtige zelfklever op de bovenkant kan werken. Heb ik bij meerdere tweedehands cd's gedaan. Als de laser er niet meer doorheen kan kijken lukt een foutcorrectie nog wel blijkbaar.

avatar van Mjuman
Vond trouwens ook een bedrijf - levelseven.nl - dat cd's/dvd's opnieuw polijst (voor 4,95); daarnaast ook meerdere adressen (in Soest en in Enschede) waar cd-spelers kunnen worden gerepareerd. Opvallend dat het laatste adres aangaf dat ze alleen cd-spelers met een Sony-loopwerk kunnen repareren. Een Philips-loopwerk wordt nl frequenter toegepast - maar wellicht zijn die 2 wel identiek.

Sony en Philips hebben nl samen de standaard voor de cd bepaald - en aanverwante zaken, zoals bepaalde uitgangen: SPDIF (Sony Philips Digital Interface).

Stijn_Slayer
Mjuman schreef:

Ooit gehoord dat krassen voorzichtig weg te werken zouden zijn met tandpasta of koperpoets - heb dat nooit zelf geprobeerd.


Ik heb dat een stuk of vijf keer geprobeerd op haperende cd's. De krassen blijf je gewoon zien, hoe lang je ook poetst, en de kras blijft ook niet gevuld na het afspoelen. Twee keer deed de cd het erna wel weer, waarschijnlijk eerder omdat 'ie toen goed schoon was.

Gast
geplaatst: vandaag om 18:49 uur

geplaatst: vandaag om 18:49 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.