MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Gebruikers / CD-rot

zoeken in:
Vandaag eentje tegengekomen waar hier en daar een witte waas op de afleeskant van de CD gekomen was. Evil Superstars, Hairfacts. Van '95. Niet eens zó oud.

Net als bij m'n broer betreft het hier een CD in digipack. Waarschijnlijk is het dus een reactie op de lijm die gebruikt wordt om het karton van de omslag mee tegen elkaar te plakken.

Maar deze CD was nog afspeelbaar en ik heb de witte waas er voorzichtig met een schone vochtige zeemvel bijna helemaal kunnen afhalen en het schijfje nu in een afzonderlijk doosje gestoken.

De oudste die ik in mijn verzameling heb is van 1985, en die ziet er nog uit alsof ik hem gisteren kocht.

sluiswachter schreef:
Overigens zien mijn cd's er anders uit dan dat plaatje van Kronos, bij mij zitten er grillig gevormde randen van aangetast materiaal langs het binnenste gaatje en langs de buitenrand van de cd's, deze vlekken breiden zich langzaam naar binnen uit. Wat ik er van merk bij het afspelen is dat in de laatste nummers een soort tikken te horen zijn en sommige nummers kan ik inmiddels al helemaal niet meer afspelen.

Dat zijn CD`s met in de binnenste ring: "Made In U.K." of "Made In U.K. By PDO", ik heb er namelijk een stuk of 50 met dit probleem. Dit is dus niet jouw schuld, maar die van voormalige CD fabriek PDO (UK) Het is een productie fout. De Duitse PDO CD`s hebben voornamelijk last van gaatjes in de reflectie laag, omdat het reflectie laagje helemaal tot de binnenste cirkel loopt. Door de CD uit en in een jewelcase te halen/doen, ontstaat er spanning op de laklaag en kan deze op verschillende plekken loslaten. Ook is het verstandig om uit te kijken met de buitenste rand van de Duitse/Franse en VS PDO CD`s, deze hebben immers allemaal de reflectie laag tot het uiteinde van de disk dit in tegenstelling tot vele andere CD fabrieken.

Enkele links (misschien kent iedereen ze al):

http://www.hyperion-records.co.uk/bronzed.asp
http://members.cox.net/surround/uhjdisc/bronze.htm
CD bronzing - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org
rot - brainwashed.com
http://www.classical.net/music/guide/society/krs/excerpt3.php
Disc Rot / Bronzing - foetus.org
Foetusized's Article on CD Rot
The Aardvark Speaks: They're doomed - homepage.univie.ac.at

En bij "http://www.iasa-web.org/prev_bulletin/Bull22.asp"; onder het kopje "Bronzed CD alert!"

Elvis Presley
Ik heb wel CD's van Rot (Jan)

Ik heb er vandaag ook eentje in mijn verzameling ontdekt die bronsgekleurde vlekken vertoont op de bedrukte kant (John Babbacombe Lee van Fairport Convention). De afspeelzijde ziet er echter nog normaal uit.

De cd speelt overigens nog perfect af.

Op de binnenste ring van de cd staat Made in de U.K. bij PDO.

Vandaag maar eens even mijn Island aankopen van begin jaren 90 gecontroleerd. En ja hoor, ik kwam er weer een tegen met bronskleurige vlekken, te weten Pink Moon van Nick Drake. Ook in dit geval was de cd afkomstig uit de U.K. en gemaakt door PDO. Gelukkig speelde ook deze cd gewoon perfect af. Twee andere cd's van Island gemaakt door PDO in de U.K. hebben geen last van verkleuring. De overige Island c.d.'s uit die periode zijn geperst in andere landen dan de U.K. en bevatten geen verkleuringen.

Ik vermoed (en hoop) dat het alleen bij verkleuring blijft en dat het geluid verder onaangetast blijft.

rollingbeatle schreef:
Ik vermoed (en hoop) dat het alleen bij verkleuring blijft en dat het geluid verder onaangetast blijft.

Helaas is dat niet zo, ik heb er twee die al afspeel problemen hebben. Het betreft hier krakende geluiden die steeds erger worden naarmate de tijd verstrijkt. En 1 van die CD`s heeft ook van die gele vlekken op de afspeelzijde. Dit houdt in dat de corrosie al door de reflectie laag heen is.

Welke 2 cd's zijn dat?

rollingbeatle schreef:
Welke 2 cd's zijn dat?

Dat zijn bij mij:

"The Best Of Production House" (PRODH CD 1)
"Hardcore (Leaders Of The New School)" (KICK CD 3)

De "rot" is niet titel gebonden, het hangt onderandere van de opslag van je CD`s af (koel, donker etc.)

Ik kan eventueel een lijstje maken van de CD`s die ik in bezit heb die dit probleem hebben.

factor_1 schreef:
(quote)

Dat zijn CD`s met in de binnenste ring: "Made In U.K." of "Made In U.K. By PDO", ik heb er namelijk een stuk of 50 met dit probleem.

Inderdaad je hebt gelijk, "made in U.K. by PDO" staat er in alle vier (behalve mijn swell ...well? , die blijkt bij nadere inspectie geen cd-rot te hebben, maar semicirkelvormige krassen alsof hij heeft aangelopen, het effect klinkt wel hetzelfde, daarom heb ik de vergissing gemaakt). Ik ben weer wat wijzer, bedankt.

Wat er met die CD`s gebeurt is te vergelijken met een spiegel. Het reflecterende materiaal van de spiegel corrodeert doordat er lucht bij komt. Dit kenmerkt zich in het verkleuren van het materiaal naar geel/goud/bruin en uiteindelijk bladert het af. dan heb je alleen nog maar het glas van de spiegel. Schijnbaar hebben ze hetzelfde materiaal gebruikt bij die CD`s.

Wat ik niet goed begrijp in deze discussie is
hoe het mogelijk is dat ik wekelijks probleemloos
CDs van de oudste generatie kan uitlenen in de discotheek.

Niks rot te bespeuren op CDs uit de periode 1989-1992 bijvoorbeeld.

dazzler schreef:
Wat ik niet goed begrijp in deze discussie is
hoe het mogelijk is dat ik wekelijks probleemloos
CDs van de oudste generatie kan uitlenen in de discotheek.

Niks rot te bespeuren op CDs uit de periode 1989-1992 bijvoorbeeld.

Misschien heb je geen CD`s van deze Engelse fabriek. Het gaat hier om "Made In U.K." of "Made In U.K. By PDO". Dit staat in de matrix van de CD vermeld. Ik heb ook CD`s met dit probleem die nog gewoon afspelen, maar voor hoelang is niet zeker. De corrosie van de reflectie laag stopt niet. Check de volgende links maar even mocht je het nog niet hebben gedaan:

http://www.hyperion-records.co.uk/bronzed.asp
http://members.cox.net/surround/uhjdisc/bronze.htm
CD bronzing - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org
disc rot - brainwashed.com
rot - brainwashed.com
Disc Rot / Bronzing - foetus.org
Foetusized's Article on CD Rot
The Aardvark Speaks: They're doomed - homepage.univie.ac.at

Bij: Vido's LogZine oktober 2002 - xs4all.nl onder "dinsdag 29 oktober"

En bij: http://www.iasa-web.org/prev_bulletin/Bull22.asp onder "Bronzed CD alert!"

Hierbij even de drie foto's die ik gemaakt had, ik geef toe ze zijn niet superduidelijk (vanwege het spiegelende oppervlak kan je moeilijk scherpstellen), maar je kan wel zien wat er ongeveer aan de hand is, al is de bronskleur hier niet goed te zien.
Op foto 1 kan je zien dat zowel de binnenrand als de buitenrand van de cd aangetast is.
mijn picasa site

(het lukt even niet de foto's direct te laten zien, daarom even de link naar mijn picasa site waar alles te zien is.)

sluiswachter schreef:
Hierbij even de drie foto's die ik gemaakt had, ik geef toe ze zijn niet superduidelijk (vanwege het spiegelende oppervlak kan je moeilijk scherpstellen), maar je kan wel zien wat er ongeveer aan de hand is, al is de bronskleur hier niet goed te zien.
Op foto 1 kan je zien dat zowel de binnenrand als de buitenrand van de cd aangetast is.
mijn picasa site

(het lukt even niet de foto's direct te laten zien, daarom even de link naar mijn picasa site waar alles te zien is.)

Ik heb 2 CD`s, die zoals jouw plaatjes laten zien, met zulke vlekken op de afspeelzijde. De rest is goud/geel en/of met bruine vlekken op de labelzijde. Als er bij je overige CD`s geen "Made In U.K." of "Made In U.K By PDO" in de matrix staat is er niks aan de hand. Zoiezo zou ik proberen contact met de betreffende labels op te nemen. Misschien dat ze de masterschijven nog hebben en deze kunnen gebruiken om ze opnieuw te maken. En anders misschien nog de goed afspeelbare orignele CD`s.

Van CD-rot heb ik (nog) geen last, maar ik zit met een ander probleem.

Onlangs is bij mij in de flat in Amsterdam een zogenaamde 'zilvervisjesplaag' uitgebroken. Bijzonder irritante wezentjes! Niet alleen omdat ze in ieder hoekje van de kamer zitten en zeer snel kunnen rennen, maar vooral omdat ze papier en karton eten! Mij is dus onlangs opgevallen dat een aantal van mijn cd-hoesjes (de kartonnen) nogal aangevroten zijn door deze diertjes!

Ik vroeg me af of iemand anders dit probleem ook heeft en of iemand een oplossing voor dit probleem weet?

(afbeelding)

Wat ik je kan aanraden om de kamer waar je cd's staan grondig te reinigen met het liefst alle ramen en deuren open, want zilvervisjes houden niet van tocht. Daarna alle cd-boekjes af te stoffen en de cd-doosjes even wassen in warm water. Ten slotte de cd-kast schoonmaken met een alles reiniger.

Zouden het geen papiervisjes zijn waar je last van hebt, OldRottenhat?

Bedankt voor de tip Gerards Dream!

En ja... papiervisje, zilvervisje... ik dacht eigenlijk dat dat dezelfde diertjes waren!

AGE-411 schreef:
Rotte CD's kun je nog gebruiken in de tuin, als vogelverschriker. Aan een koortje hangen aan een stok (scheef in de grond)

sommige mensen hangen er één aan de achteruitkijkspiegel in de auto,

haha

jawadde

en CD-rot

ook haha

jawadde

kiriyama
Ik heb een paar cd's die lichte plekken hebben. Als je ze bij het licht houdt dan zie je dus een plek/vlek die lichter is dan de rest van de (afleeskant van de) cd.

Iemand enig idee of dit kwaad kan? Alvast bedankt.

Zijn het geen vleken die er op zijn gekomen door bijvoorbeeld vingerafdrukken. In dat geval zou je de cd even met lauw water kunnen wassen met een drupje vaatwasmiddel. Als het dan weg is was het een vlek aan de buitenzijde. Is het daarentegen niet weg, dan zit het in de cd en daar kun je weinig tegen doen, dan het alleen in de gaten houden. Zolang ze goed blijven werken, zou ik me geen zorgen maken.

Gaan ze in de toekomst toch vreemd klinken door bijvoorbeeld hinderlijke tikken, dan bestaat er de mogelijkheid ze even te rippen naar de harde schijf en er dan een nieuwe cd van te branden, die in de meeste gevallen goed hun werk doen zonder vreemde bijgeluiden.

Stijn_Slayer
Ik zie soms ook wel eens van die rare vlekken op de cd, die er inderdaad inzitten. Niet verkleurd o.i.d.

Ik weet niet of het hier al eens gevraagd is maar hoe krijg je eigenlijk de vlekken van die irritante stickers van de cd-hoesjes?

De stickers zoveel mogelijk met de hand verwijderen, en de resten insmeren met wat aceton en dat even laten intrekken. Daarna even met een doek over het opervlakte en schoon is de plek. Ten slotte nog even onder de warme kraan en klaar is Kees.

Bij hardnekkige gevallen het bovenstaande een paar keer herhalen. Wees hierbij wel voorzichtig met de cd zelf, want een druppel aceton op het schijfje kan de cd beschadigen.

Vergelen of verbruinen dat is een teken van corrosie, alsmede het op bepaalde plekken weg lijken te vallen van de dragende laag. Als een cd aan het verkleuren is, is er duidelijk iets mis.

Terug in dit topic kan je lezen met welke cd's dit allemaal het geval zou kunnen zijn - herkenbaar aan de codering van de binnenring.

Ataloona schreef:
Ik weet niet of het hier al eens gevraagd is maar hoe krijg je eigenlijk de vlekken van die irritante stickers van de cd-hoesjes?

Met aceton zal je mogelijk ook het plastic doosje beschadigen. De vraag werd hier al eerder gesteld. Wat werd geschreven werkt echt. (Enkel te gebruiken op plastic doosjes uiteraard.) De sticker verwijderen en op wat er blijft hangen margarine of boter smeren. Dat meerdere uren (mag gerust 24u maar soms volstaat korter al) laten inwerken. Dan gewoon afvegen met wat keukenpapier. Het vet heeft de lijm opgelost en daar blijft geen spoor van achter.

kiriyama
Gerards Dream schreef:
Zijn het geen vleken die er op zijn gekomen door bijvoorbeeld vingerafdrukken. In dat geval zou je de cd even met lauw water kunnen wassen met een drupje vaatwasmiddel. Als het dan weg is was het een vlek aan de buitenzijde. Is het daarentegen niet weg, dan zit het in de cd en daar kun je weinig tegen doen, dan het alleen in de gaten houden. Zolang ze goed blijven werken, zou ik me geen zorgen maken.

Gaan ze in de toekomst toch vreemd klinken door bijvoorbeeld hinderlijke tikken, dan bestaat er de mogelijkheid ze even te rippen naar de harde schijf en er dan een nieuwe cd van te branden, die in de meeste gevallen goed hun werk doen zonder vreemde bijgeluiden.

Ze zitten er inderdaad in, alleen te zien als je de schijf op een bepaalde manier in het licht houdt. De CD's waar ik het over heb zijn overigens nieuw. Is hier verder iets over bekend qua problemen of iets anders? Natuurlijk kan ik ze wel rippen als ze vreemd gaan doen, maar dan breng ik ze liever terug. (CD klinkt nu gewoon goed.)

Bedankt voor de reacties ik zal eens proberen om de plekken weg te krijgen met boter. Want die plekken zijn echt irritant.

Kronos schreef:
(quote)

Met aceton zal je mogelijk ook het plastic doosje beschadigen. De vraag werd hier al eerder gesteld. Wat werd geschreven werkt echt. (Enkel te gebruiken op plastic doosjes uiteraard.) De sticker verwijderen en op wat er blijft hangen margarine of boter smeren. Dat meerdere uren (mag gerust 24u maar soms volstaat korter al) laten inwerken. Dan gewoon afvegen met wat keukenpapier. Het vet heeft de lijm opgelost en daar blijft geen spoor van achter.

Wat omslachtig allemaal. Ik gebruik gewoon terpentine. Nee, dat moet je inderdaad niet op het doosje laten zitten. Gewoon een kwestie van over de stickerresten wrijven en met een droog stuk van de doek verwijderen. Ben je binnen 20 seconden klaar.

Gast
geplaatst: vandaag om 19:49 uur

geplaatst: vandaag om 19:49 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.