De Site / Gebruikers / CD-rot
zoeken in:
0
geplaatst: 16 juni 2008, 22:50 uur
Bekende truc. Ik heb (op verzoek) weleens mislukte cd's gedoneerd aan pa, die ze boven de vijver heeft gehangen om reigers mee te verjagen.
0
geplaatst: 16 juni 2008, 22:59 uur
thelion schreef:
CD Rot....???? geen last van heb pas nog een van mijn eerst gekochte cd's gedraaid (1987) en doet het nog prima......
Mijn eerste cd's zijn van 1987 en die spelen allemaal af. Heb voor zover ik weet geen enkele cd die niet meer afspeelt of overslaatCD Rot....???? geen last van heb pas nog een van mijn eerst gekochte cd's gedraaid (1987) en doet het nog prima......
0
geplaatst: 16 juni 2008, 23:52 uur
mijn eerst lp's uit '66 doen het ( als ze geen krassen hebben) prima.
Sommige cd's uit eind jaren '80 niet meer.
Sommige cd's uit eind jaren '80 niet meer.
0
geplaatst: 17 juni 2008, 00:07 uur
Ik heb ook een CD uit de jaren 80 die er erg naar uit zag, en niet meer speelde.
0
geplaatst: 17 juni 2008, 02:00 uur
Vreemd dat dit topic ineens boven komt drijven. Naast dit gegeven heeft het mijn geheugen even aan het werk gezet. Het doet mij terug denken aan een artikel wat ik hier over heb gelezen wat er min of meer over ging.
Zo konden ze in Frankrijk al geen behoorlijke lp's persen, laat staan cd's. Ook het Engelse Nimbus kwam er bepaald niet goed vanaf. Hier betrof het vooral de afwerking die te kort schoot. Na het persen was er met een zekere regelmaat sprake dat de lak die voor bescherming moest zorgen snel los raakte. Door dit gegeven had stof en andere zaken vrij spel, die zorgde dat dergelijke schijven onbespeelbaar werden.
Daarom lijkt mij wel boeiend te noemen om het bovenstaande te gaan controleren aan de hand van de cd's die we bezitten.
Zo konden ze in Frankrijk al geen behoorlijke lp's persen, laat staan cd's. Ook het Engelse Nimbus kwam er bepaald niet goed vanaf. Hier betrof het vooral de afwerking die te kort schoot. Na het persen was er met een zekere regelmaat sprake dat de lak die voor bescherming moest zorgen snel los raakte. Door dit gegeven had stof en andere zaken vrij spel, die zorgde dat dergelijke schijven onbespeelbaar werden.
Daarom lijkt mij wel boeiend te noemen om het bovenstaande te gaan controleren aan de hand van de cd's die we bezitten.
0
geplaatst: 29 juni 2008, 20:03 uur
Nou, het ziet er naar uit dat een paar van mijn eerste gebrande cd's (ca. 8 jaar geleden) het niet meer doen. In sommige spelers spelen ze met enorm veel ruis en slechte geluidskwaliteit, in andere spelers spelen ze zelfs helemaal niet meer af.
Ik kan me niet herinneren dat ik ze slecht behandeld heb in het verleden, dus ik vind dit nogal een nare ontwikkeling.
p.s. Ik vond dit topic via Google
Ik kan me niet herinneren dat ik ze slecht behandeld heb in het verleden, dus ik vind dit nogal een nare ontwikkeling.
p.s. Ik vond dit topic via Google

0
geplaatst: 29 juli 2008, 22:37 uur
shinybeast schreef:
gisteren is het me toch weer overkomen.
ik was op zoek tussen mijn verzameling en stuit daar op Auteurs vs Musiq (Hut 1994) en wilde hem afspelen; de cd-speler kon hem echter niet lezen. wat bleek de hele onderkant leek wel een of ander kunstwerk... corrosie of iets dergelijks
is hier sprake van een tijdbom vraag ik me dan toch af
gisteren is het me toch weer overkomen.
ik was op zoek tussen mijn verzameling en stuit daar op Auteurs vs Musiq (Hut 1994) en wilde hem afspelen; de cd-speler kon hem echter niet lezen. wat bleek de hele onderkant leek wel een of ander kunstwerk... corrosie of iets dergelijks
is hier sprake van een tijdbom vraag ik me dan toch af
ik heb dat bij exact dezelfde CD gehad !
echter, ik kreeg het kunstwerk er met wasbenzine wel vanaf. Het was dus oppervlakkig. Da's wel al een jaar of 4 geleden, ben benieuwd hoe ie er nu bijligt.
0
geplaatst: 29 juli 2008, 23:15 uur
Van dit probleem heb ik ook last gehad. Daarom deze tip. Pak de cd en houdt hem voor een sterke lichtbron als een dia. Zie je veel onregelmatigheden of anders geformuleerd veel licht er door heen, dan is er sprake van CD-rot.
Bepaalde cd-spelers kunnen dit aan, waardoor ze gewoon door draaien, maar waardoor er even geen geluid is te horen. Wel kan het zijn dat er uit de cd-speler zelf vreemde geluiden komen, die via de boxen niet zijn te horen. Een laserstraal die zijn weg aan het zoeken is.
Bepaalde cd-spelers kunnen dit aan, waardoor ze gewoon door draaien, maar waardoor er even geen geluid is te horen. Wel kan het zijn dat er uit de cd-speler zelf vreemde geluiden komen, die via de boxen niet zijn te horen. Een laserstraal die zijn weg aan het zoeken is.
0
geplaatst: 31 juli 2008, 11:21 uur
In mijn eigen verzameling heb ik CD-rot nog niet meegemaakt, maar dat zijn er 3000 en er kan er best een tussen zitten ... zit voldoende bij dat ik al heeeeel lang niet meer gedraaid heb.
Echter ik verkoop ook soms wat op eBay en niet zo lang geleden ben ik zo'n gevalletje tegengekomen. Hendrix' Electric Ladyland met de blotedamescover, een Duitse 2CD uitgave uit ... 1988 daaromtrent op Polydor. Beide discs waren bruin/goudachtig van kleur. CDs waren afspeelbaar maar er zat een flinke storing in, alsof je het via een oude radio hoorde.
Verder ben ik het nooit tegengekomen met officléle CDs. Met CDRtjes wel.
Echter ik verkoop ook soms wat op eBay en niet zo lang geleden ben ik zo'n gevalletje tegengekomen. Hendrix' Electric Ladyland met de blotedamescover, een Duitse 2CD uitgave uit ... 1988 daaromtrent op Polydor. Beide discs waren bruin/goudachtig van kleur. CDs waren afspeelbaar maar er zat een flinke storing in, alsof je het via een oude radio hoorde.
Verder ben ik het nooit tegengekomen met officléle CDs. Met CDRtjes wel.
0
geplaatst: 21 september 2008, 16:23 uur
Ik heb het tot nu toe 1 keer meegemaakt dat er sprake was van CD-rot: een bruin/goudachtige kleur op het oppervlak en 1 nummer op de cd klonk niet meer naar behoren: dat was overigens een cd van het Connoisseur label uit Engeland. Ik heb zelf ruim 2500 originele cd's: de oudste exemplaren zijn uit midden jaren 80 en dit was dus een uitzondering. Als je voorzichtig omgaat met je cd's (aan de randen vastpakken met duim en wijsvinger) kunnen ze echt heel lang mee.
Het verhaal van Gerards Dream komt mij overigens bekend voor: de jaren 80 persingen van Nimbus zijn echt slecht: als je vingervlekken van deze cd's probeert te verwijderen, kan de laklaag loslaten (dit waren cd's van onder andere het Virgin-label).
Het verhaal van Gerards Dream komt mij overigens bekend voor: de jaren 80 persingen van Nimbus zijn echt slecht: als je vingervlekken van deze cd's probeert te verwijderen, kan de laklaag loslaten (dit waren cd's van onder andere het Virgin-label).
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 21 september 2008, 16:44 uur
Nog nooit meegemaakt, ook bij mijn ouders is het nog niet voorgekomen.
Ik ben dan ook erg zuinig op m'n cd's.. geen vingerafdrukken, geen krassen (alleen op die paar 2e handse), geen water e.d. op de cd. Direct in het hoesje na het luisteren en donker en op kamertemperatuur in een dichte kast opgeborgen.
1 dvd hapert alleen iets, maar dat was toevalligerwijs nadat ik hem een keer had uitgeleend.. maargoed ik ga nou ook weer niet om zoiets kleins ruzie maken met mijn tantes
Ik ben dan ook erg zuinig op m'n cd's.. geen vingerafdrukken, geen krassen (alleen op die paar 2e handse), geen water e.d. op de cd. Direct in het hoesje na het luisteren en donker en op kamertemperatuur in een dichte kast opgeborgen.
1 dvd hapert alleen iets, maar dat was toevalligerwijs nadat ik hem een keer had uitgeleend.. maargoed ik ga nou ook weer niet om zoiets kleins ruzie maken met mijn tantes

0
geplaatst: 27 september 2008, 14:13 uur
Ik heb een aantal goedkope jazz-cdtjes (allemaal uit de serie 'A Jazz Hour With...', een serie radio-opnames van dubieuze legaliteit die altijd voor een appel en een ei te koop lagen bij V&D). Bijna al deze cds vertonen rare bruine vlekken aan de onderkant, terwijl ik ze altijd normaal in de doosjes heb bewaard en er verder ook niets geks mee heb gedaan. Het lijkt inderdaad wel een soort roest of corrosie of iets dergelijks.
Ze spelen allemaal voorlopig nog wel goed, maar misschien moet ik voor de zekerheid toch maar eens kopietjes maken. Lijkt me inderdaad wel dat deze allemaal uit dezelfde cd-perserij kwamen, al heb ik geen idee welke dat dan is.
Ze spelen allemaal voorlopig nog wel goed, maar misschien moet ik voor de zekerheid toch maar eens kopietjes maken. Lijkt me inderdaad wel dat deze allemaal uit dezelfde cd-perserij kwamen, al heb ik geen idee welke dat dan is.
0
geplaatst: 28 september 2008, 01:32 uur
Waar de cd gemaakt is, is te zien in de omgeving van het gat aan de onderzijde. Even wat kantelen en bewegen en er doemen letters, cijfers en een barcode op. Gebruik hierbij een heldere lichtbron.
0
geplaatst: 28 september 2008, 02:47 uur
"Cd-rot" is een groot issue in het kader van de digitale duurzaamheid van film, beeld, muziek, tekst etc - denk aan het behoud van het nationale culturele erfgoed.
Daar kampen alle betrokken archieven mee: Geluid & Beeld, KB, Filmmuseum etc. Er wordt veel geïnvesteerd in het behoud van e.e.a.. Één ding is duidelijk: zelf gecreëerde cd's etc vergaan eerder. Cd's zijn op duurzaamheid getest en de (minimale) levensduur lag op 25 jaar. Afgezien van corrosie (oxidatie = roesten) kunnen problemen ontstaan: bij rewritables, bij afspelen in ander medium dat hetgene waarin cd gecreëerd is etc.
Dit is geen sppokverhaak; ik ben ff de url kwijt, maar google gerust op de combi "digitale duurzaamheid" en "cd".
Daar kampen alle betrokken archieven mee: Geluid & Beeld, KB, Filmmuseum etc. Er wordt veel geïnvesteerd in het behoud van e.e.a.. Één ding is duidelijk: zelf gecreëerde cd's etc vergaan eerder. Cd's zijn op duurzaamheid getest en de (minimale) levensduur lag op 25 jaar. Afgezien van corrosie (oxidatie = roesten) kunnen problemen ontstaan: bij rewritables, bij afspelen in ander medium dat hetgene waarin cd gecreëerd is etc.
Dit is geen sppokverhaak; ik ben ff de url kwijt, maar google gerust op de combi "digitale duurzaamheid" en "cd".
0
geplaatst: 17 januari 2009, 13:52 uur
In De Site > Algemeen > De grootste muziek collectie ter wereld!:
Hier een filmpje over de grootste musiekcollectie ter wereld. Het bestaat uit 1 miljoen platen en 1.5 miljoen singels. Helaas heeft het filmpje een trieste afloop.
Toen ik de site bekeek die gaat over de verkoop van van de lp's kwam ik dit tegen
Digital preservation would be fine were it not for the fact that CDs have a life-span of just 15 to 20 years. In a few short years, the information on your CDs will just begin to disappear. Forever.
http://www.thegreatestmusiccollection.com/whyisitimportant.html
Dit vind ik nog al schokkend weet iemand of dit waar is?
Hier een filmpje over de grootste musiekcollectie ter wereld. Het bestaat uit 1 miljoen platen en 1.5 miljoen singels. Helaas heeft het filmpje een trieste afloop.
Toen ik de site bekeek die gaat over de verkoop van van de lp's kwam ik dit tegen
Digital preservation would be fine were it not for the fact that CDs have a life-span of just 15 to 20 years. In a few short years, the information on your CDs will just begin to disappear. Forever.
0
Sheplays
geplaatst: 17 januari 2009, 16:58 uur
MAS, daar is een topic over: CD Rot

Overigens, mijn oudste CD'tje (22 jaar inmiddels) klinkt nog glashelder!

0
geplaatst: 18 januari 2009, 10:05 uur
Sheplays schreef:

Haha oke, ik wist niet dat er een term voor was.
0
geplaatst: 18 januari 2009, 13:21 uur
MAS schreef:
Het is niet waar.
0
Sir Spamalot (crew)
geplaatst: 18 januari 2009, 15:12 uur
Ik denk het ook niet, alhoewel Mjuman een punt heeft betreffende zelfgebrande cd's. Bij die zelfgebrande cd's zie ik rapper iets gebeuren, ook al omdat het mindere kwaliteit is en je er slordiger mee omspringt: cd kapot, gauw een nieuwe branden en de kous is af. Voor data op mijn pc neem ik altijd twee back-ups: één op dvd en één op externe harde schijf.
0
geplaatst: 20 februari 2009, 20:35 uur
Ik heb ongeveer 1300 cd's, mijn eerste kocht ik in 1990, en ik heb een aantal cd's waarbij cd-rot (bronzing) is opgetreden. Bronzing ontstaat door een fout in het productieproces, en wordt verergerd door chemische bestanddelen in het papier van het hoesje. Bij bronzing wordt de reflecterende laag van de cd aangetast door roestvorming, deze roestvorming werkt zich vanaf de randen van de cd een weg naar binnen totdat de hele cd onleesbaar is. Ik zorg altijd erg goed voor mijn cd-collectie, ik laat ze niet in de zon liggen, doe ze altijd direct terug in het doosje, houd ze bij de randen vast, maak geen krassen. Ik zou wel een foto van het verschijnsel willen plaatsen maar weet niet hoe dit moet (ik moet een url opgeven en die heb ik logischerwijs niet). Aangetaste cd's zijn o.a. Swell - ...well? / portastatic - I hope your heart isn't brittle / swell maps - in jane from occupied europe / bourbonese qualk - unpop / neuro project - electric mothers of invention .
0
geplaatst: 21 februari 2009, 01:10 uur
Mijn jongste broer had onlangs ook een cd'tje dat er niet meer goed uitzag. Hij kon het gelukkig wel weer afspeelbaar maken door het enkele keren goed te reinigen.
Ik heb even op internet een rot-voorbeeldje opgezocht, hier klikken.
Ik heb even op internet een rot-voorbeeldje opgezocht, hier klikken.
0
geplaatst: 21 februari 2009, 01:33 uur
Mooi voorbeeld Kronos. En laat het nu juist een cd zijn van fabrikant PDO waar ik slechte ervaringen heb op dit gebied.
0
geplaatst: 21 februari 2009, 01:46 uur
Ik heb echt nog nooit last van van cd rot, ik was wel vaak cd's in een sopje van Dreft ofzo, dat werkt prima.
0
geplaatst: 21 februari 2009, 10:22 uur
Dat vind ik dan toch weer een raar idee om dat te doen.
Bij normaal gebruik blijven CD's toch gewoon proper?
Ik was CD's niet en heb ook nog geen geval van CD-rot.
Bij normaal gebruik blijven CD's toch gewoon proper?
Ik was CD's niet en heb ook nog geen geval van CD-rot.
0
geplaatst: 21 februari 2009, 11:58 uur
Amicus schreef:
Ik heb echt nog nooit last van van cd rot, ik was wel vaak cd's in een sopje van Dreft ofzo, dat werkt prima.
Lijkt mij een overbodige handeling - cd zorgvuldig beetpakken, géén vingerafdrukken, vetvlekken e.d - incidenteel iets wegpoetsen ok. In sop gooien deed ik vroeger om karakteristieken van cd te demonstreren; ben ik al lang mee gstopt toen ik ontdekte dat cd's gevoeliger waren (vingerafdrukken e.d.) dan ik dacht.
Cd-rot is een proces, ik dacht van binnenuit o.i.v. licht; ik zal het eens nazoeken. Mijn oudste cd's zijn uit '90; alles van daarvoor is ooit gestolen.
0
geplaatst: 21 februari 2009, 17:29 uur
dix schreef:
Ik zal mijn Swell en Bourbonese Qualk eens checken ...
Ik zal mijn Swell en Bourbonese Qualk eens checken ...
Mijn Swell's ...Well? even gecheckt en hij ziet er nog prima uit gelukkig.
0
geplaatst: 23 februari 2009, 16:52 uur
Tsja als ik in m'n eentje meer verrotte cd's heb dan jullie met z'n allen bij elkaar moet er iets anders aan de hand zijn. Misschien heb ik wel bijtende vingerafdrukken of agressief zweet of heeft er bij een van m'n vorige woningen iets in de lucht gezeten (oplosmiddel van verf ofzo) of heeft m'n kat over de cd's geplast, ik doe maar es een paar gokken want ik weet het ook niet. De cd's waar het verschijnsel optreedt heb ik wel al meer dan tien jaar in mijn bezit, de meeste al meer dan 15 jaar zelfs. Overigens zien mijn cd's er anders uit dan dat plaatje van Kronos, bij mij zitten er grillig gevormde randen van aangetast materiaal langs het binnenste gaatje en langs de buitenrand van de cd's, deze vlekken breiden zich langzaam naar binnen uit. Wat ik er van merk bij het afspelen is dat in de laatste nummers een soort tikken te horen zijn en sommige nummers kan ik inmiddels al helemaal niet meer afspelen.
0
geplaatst: 23 februari 2009, 17:21 uur
Ik ben ermee bezig al mijn cd's eens na te kijken. Tot hiertoe nog niets mis gezien. Het allereerste wat ik van klassieke muziek kocht was op cd voor 100 frankskes 't stuk. Dat is 2.50 euro. Zelfs die goedkope cd's van meer dan 15 jaar oud zien er als nieuw uit en spelen ook zo.
Meestal zal het om ongebruikelijk gebruik gaan of productiefouten, denk ik. Als zelfs die cd's al 15 jaar meegaan, dan maak ik me weinig zorgen over de normaal goede cd's waarmee zorgvuldig omgesprongen wordt.
Meestal zal het om ongebruikelijk gebruik gaan of productiefouten, denk ik. Als zelfs die cd's al 15 jaar meegaan, dan maak ik me weinig zorgen over de normaal goede cd's waarmee zorgvuldig omgesprongen wordt.
* denotes required fields.