MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Gebruikers / CD-rot

zoeken in:
bij de introductie van de audio-cd begin jaren tachtig beweerden de fabrikanten nog dat ze vrijwel onverwoestbaar waren. indrukwekkend was de beloofde levensduur. minstens honderd jaar! sommige cd's begonnen bij mij al na enkele jaren problemen te geven met afspelen. de oorzaak: cd-rot
wie van jullie heeft dit ook meegemaakt?

luisteraart
Nog nooit last van gehad.
Gisteren nog mijn allereerst aangeschafte CD (Kaleidoscope, van Siouxsie and The Banshees, 1990) gedraaid, en, als ik geen last heb van oorrot, klinkt die nog net zo goed als 17 jaar geleden.

(Kan ik van LP's niet zeggen!)

Idem hier, ook in 1990 mijn eerste CD's gekocht en die doen het ook nog steeds. Gewoon een kwestie van zorgvuldig met je schijfjes omgaan, net zoals dat voor LP's ook al gold.

dollie
Van cd-rot heb ik ook nog nooit gehoord, mijn vader heeft hier ook nog een van de eerste cd's liggen en hij beluisterd die af en toe nog zonder enig probleem.
Wat bedoel je dan precies met cd-rot? De hoeveelheid krassen die erop komen heb je volledig zelf in de hand.

De beschrijfbare laag van cd's is gemaakt van een organisch materiaal, dat langzaam vergaat. Maar de snelheid daarvan verschilt per cd. Ik heb ook nog cd's liggen van begin jaren 90 en daar is niks mis mee.

Sietse
gemiddelde verwachte levensduur van een cd is +/ 35 jaar.

fredpit
en die info komt van...

eigen ervaring

Sietse
ooit een hele tijd terug ergens gehoord van iemand die betrouwbaar was over dit onderwerp...helaas vergeten wie en waar. Vermoedelijk een student media en film technieken die zich met dit soort zaken bezighoudt. Echter...weet het niet meer zeker.

CD-rot zal wel kromme 'volksspraak' zijn. Bij beton heb je dat ook, bij betonrot is er niets gaan rotten, maar is het wapeningsstaal gaan roesten waardoor het beton wordt aangetast, waar hele constructies aan kapot gaan. Oorzaken van betonrot zijn, het niet goed verdichten van beton, te dunne betondekking of slecht onderhoud. Dus CD-rot wordt waarschijnelijk veroorzaakt door slecht gebruik en zal onder normale omstandigdheden niet voorkomen

Sheplays
Ik heb CD's die bijna 20 jaar oud zijn en die ik ook gewoon onder de kraan hou als ze vuil zijn maar er is nog steeds niets mis mee.

Wel moet de CD speler af en toe schoongemaakt worden.

luisteraart
Sietse schreef:
gemiddelde verwachte levensduur van een cd is +/ 35 jaar.

Tegen die tijd koop ik wat ik nog hebben wil wel weer nieuw, in de vorm van een pil, die je slikt en dan altijd in je kop hebt zitten op de momenten dat je wilt!

luisteraart schreef:
(quote)

Tegen die tijd koop ik wat ik nog hebben wil wel weer nieuw, in de vorm van een pil, die je slikt en dan altijd in je kop hebt zitten op de momenten dat je wilt!

Er is een groot science fiction-auteur aan jouw verloren gegaan!

Sheplays
Cygnus schreef:
(quote)

Er is een groot science fiction-auteur aan jouw verloren gegaan!

Zager and Evans: In the Year 2525 (1969)

In the year 3535
Ain't gonna need to tell the truth, tell no lies.
Everything you think, do and say, is in the pill you took today.

het stond al geschreven...

Sheplays schreef:
(quote)

In the year 3535

Maar in het jaar 3535 zijn mijn cd's helemaal weggerot, met een levensduur van 35 jaar...

luisteraart
Sheplays schreef:
(quote)

In the year 3535

Haha, en die pil, die bedacht ik in 1990, toen ik na groot weerzin maar eens aan de CD ging, oh, ik vond dat toen zo'n moderne onzin, en dacht: waar eindigt dit!

(Ben nu wel over die gedachte van 'moderne onzin' heen hoor. CD's zijn een prima uitvinding!)

Sheplays
luisteraart schreef:
(quote)

Haha, en die pil, die bedacht ik in 1990, toen ik na groot weerzin maar eens aan de CD ging, oh, ik vond dat toen zo'n moderne onzin, en dacht: waar eindigt dit!

(Ben nu wel over die gedachte van 'moderne onzin' heen hoor. CD's zijn een prima uitvinding!)

Ik was toen al een tijdje aan de CD en weet nog dat het in het begin he-le-maal niet wilde lopen! Mijn LP's waren bijna allemaal vernield door mijn puppy dus heb ik van de nood een deugd gemaakt.

*vraag mij niet wat de CD speler toen gekost heeft *

Leuk nog wel die LP's maar ik mis het gekras en altijd de stof onder de naald niet echt!

Jesse schreef:
CD-rot zal wel kromme 'volksspraak' zijn. Bij beton heb je dat ook, bij betonrot is er niets gaan rotten, maar is het wapeningsstaal gaan roesten waardoor het beton wordt aangetast, waar hele constructies aan kapot gaan. Oorzaken van betonrot zijn, het niet goed verdichten van beton, te dunne betondekking of slecht onderhoud. Dus CD-rot wordt waarschijnelijk veroorzaakt door slecht gebruik en zal onder normale omstandigdheden niet voorkomen

geloof me ik ben altijd heel zuinig geweest op mijn collectie: dus ik bedoel geen krassen, temperatuur schommeling of buigen, altijd terug in doosjes etc.

sommige cd's zijn bedekt met gelige laag: geluid wat doffer
op sommige cd's zie je gewoon rotte plekken. kun je ook niet meer draaien; onleesbaar!

luisteraart
shinybeast schreef:

geloof me ik ben altijd heel zuinig geweest op mijn collectie: dus ik bedoel geen krassen, temperatuur schommeling of buigen, altijd terug in doosjes etc.

sommige cd's zijn bedekt met gelige laag: geluid wat doffer
op sommige cd's zie je gewoon rotte plekken. kun je ook niet meer draaien; onleesbaar!

Kun je daar een plaatje van posten? Ik ben echt benieuwd hoe dat er uit ziet. Ik kan me er werkelijk niets bij voorstellen. Gelige laag?

fastpulseboy
nee, gelukkig nog niet gezien bij mijn cd's....
ik ken het fenomeen wel.
Maar 35 jaar is wel kort op zich...kunnen mijn kleinkinderen niet meer al die briljante shit horen.

neo
Het enige wat ik merk is dat bij sommige oudere cd's de zijrandjes wat kapot aan het gaan zijn. Op zich nog geen ramp voor het afspelen.

luisteraart
neo schreef:
Het enige wat ik merk is dat bij sommige oudere cd's de zijrandjes wat kapot aan het gaan zijn. Op zich nog geen ramp voor het afspelen.

Bedoel je dat er breukjes in komen, of schilfers van af splijten?

Ken ik ook helemaal niet.

Zijn dat CD's die je erg vaak draait, of ook bij andere CD's?

Volgens mij worden cd's die rotten teveel blootgesteld aan de zon of liggen ze te dicht bij de verwarming.

Ik pas daar altijd erg voor op en ik heb geeneen cd die ook maar iets van verkleuring of "rot" vertoont. En de oudste zijn toch ook al 20 jaar oud.

luisteraart
Tribal Gathering schreef:
Volgens mij worden cd's die rotten teveel blootgesteld aan de zon of liggen ze te dicht bij de verwarming.

Ja, daar zou het wel eens aan kunnen liggen, hoewel ik natuurlijk helemaal niet weet hoe anderen met hun CD's omgaan, en ik er ook wel weer van uitga dat dat zorgvuldig is.

Eigenlijk ga ik niet al te zorgvuldig met mijn CD's om, ik leg ze wel eens een nachtje onbeschermd weg (even gewoon wegleggen als ik het doosje niet bij de hand heb), maar wel altijd op een beschermde plaats.

Half-topic: ik hoorde ooit dat het juist de bovenkant (de over het algemeen bedrukte kant) is die juist erg gevoelig voor beschadigingen is. Is dit zo?

Mijn cd ,s hebben er ook nog geen last van .Er zitten toch ook aardig wat oude jongens tussen. Maar bij hebben ze ook een ophokplicht in het hoesje , als ze niet gedraaid worden .

Netjes in het hoesje laten zitten, niet in de zon of bij de verwarming. Niets aan het handje.

Van bepaalde Artiesten ,kan een cd natuurlijk ook meteen rot klinken

neo
luisteraart schreef:
Bedoel je dat er breukjes in komen, of schilfers van af splijten?

Ken ik ook helemaal niet.

Zijn dat CD's die je erg vaak draait, of ook bij andere CD's?

Dat zijn cd's die 10 jaar geleden wel regelmatig zijn gedraaid, maar altijd met zorg bewaard. Denk ook niet dat er 'vroeger' een consistent gelijke kwaliteit cd's werd geproduceerd.

luisteraart
neo schreef:
(quote)

Dat zijn cd's die 10 jaar geleden wel regelmatig zijn gedraaid, maar altijd met zorg bewaard. Denk ook niet dat er 'vroeger' een consistent gelijke kwaliteit cd's werd geproduceerd.

Dat laatste weet ik niet, maar ik vroeg me af of misschien bij vaak draaien een CD eerder beschadigt dan bij niet vaak draaien.
(Dat het afspelen op zich een CD kan beschadigen. Bij een LP is dat duidelijk, maar misschien dat het afspeelmechanisme van een CD-speler ook negatieve effecten kan hebben.)

Sheplays

(afbeelding)

Zo, ik heb deze even uit de kast getrokken. Eén van de eerste CD's die ik kocht, uit 1987.
Meerdere malen afgespoeld (en afgespeeld )en nog steeds puntgaaf!

Gast
geplaatst: vandaag om 14:07 uur

geplaatst: vandaag om 14:07 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.