De Site / Gebruikers / CD-rot
zoeken in:
0
geplaatst: 14 april 2010, 06:31 uur
HammerHead schreef:
Wat omslachtig allemaal. [...] Ben je binnen 20 seconden klaar.
Wat omslachtig allemaal. [...] Ben je binnen 20 seconden klaar.
Als ik zo'n smeerlapperij als terpentine of aceton niet nodig heb zal ik het ook niet gebruiken. De manier die ik beschreef is overigens niks omslachtiger en kost niks meer van je tijd. Voor als je het niet goed begrepen had, je hoeft er geen 24 uren bij te blijven zitten wachten.

0
geplaatst: 14 april 2010, 08:09 uur
Kronos schreef:
Met aceton zal je mogelijk ook het plastic doosje beschadigen. De vraag werd hier al eerder gesteld. Wat werd geschreven werkt echt. (Enkel te gebruiken op plastic doosjes uiteraard.) De sticker verwijderen en op wat er blijft hangen margarine of boter smeren. Dat meerdere uren (mag gerust 24u maar soms volstaat korter al) laten inwerken. Dan gewoon afvegen met wat keukenpapier. Het vet heeft de lijm opgelost en daar blijft geen spoor van achter.
(quote)
Met aceton zal je mogelijk ook het plastic doosje beschadigen. De vraag werd hier al eerder gesteld. Wat werd geschreven werkt echt. (Enkel te gebruiken op plastic doosjes uiteraard.) De sticker verwijderen en op wat er blijft hangen margarine of boter smeren. Dat meerdere uren (mag gerust 24u maar soms volstaat korter al) laten inwerken. Dan gewoon afvegen met wat keukenpapier. Het vet heeft de lijm opgelost en daar blijft geen spoor van achter.
Die tip heb ik al eens eerder op MuMe gepost en het werkt heel goed.
0
geplaatst: 14 april 2010, 14:57 uur
Cygnus schreef:
Aha, jij was dat.

Ik heb je tip intussen al enkele keren gebruikt en het werkt inderdaad heel goed.

0
kiriyama
geplaatst: 21 april 2010, 23:06 uur
factor_1 schreef:
Kun je er misschien plaatjes van uploaden?
(quote)
Kun je er misschien plaatjes van uploaden?
Heb helaas geen camera...
0
geplaatst: 11 augustus 2010, 16:50 uur
Heb je dan misschien een mobieltje waarmee je een paar foto`s kunt maken?
0
kiriyama
geplaatst: 11 augustus 2010, 17:31 uur
Ook niet, ik loop nog met een oude koelkast uit het jaar nul.

Maar best veel cd's hebben er last van, misschien dat je het zelf ook wel op een paar cd's hebt. Voor zover ik weet tast het de kwaliteit niet aan.

Maar best veel cd's hebben er last van, misschien dat je het zelf ook wel op een paar cd's hebt. Voor zover ik weet tast het de kwaliteit niet aan.
0
geplaatst: 2 september 2010, 12:11 uur
Ik heb Cd's uit 1985,1986,87 etc etc, alle Cd's zijn nog in topstaat en sommigen zijn 25jaar oud en vertonen geen ouderdom van verkleuring of dat de reflectielaag gaat bladderen.
ik had ook al in 1985 een cdspeler die koste toen 899gulden das 408euro omgerekend!
maar ik kan je wel vertellen dat de eerste cdspelers ook stukken beter van kwaliteid waren ,ik draai er nog steeds mee waar menig cdspelertje het al na 5 a 10jaar het heeft opgegeven omdat de laserunit het begeven heeft of de cdlade werkt niet meer.
Zo heb ik de 1e CD's uit 1985 die ik echt grijs heb gedraaid maar deze vertonen totaal geen verval of rot.
als ik het allemaal zo bekijkt heeft het meer met kwaliteid van de CD te maken omdat ik zat CD's voor de pc heb gekocht en gebrand en die vertonen juist vaak problemen, met name goedkope Cd's en DVD's zijn bij het minster geringste beschadigingen ook echt goed beschadigd aan de reflectielaag wat dan wel weer oplosbaar is met zilverfolie erop te plakken en hij werkt weer.
maar dit heb ik bij gekochte audio CD's nog niet meegemaakt net zo min als een orginele gekochte DVD.
De eerste CD's om te branden zijn hier nog allemaal nog intackt maar na een jaar of 5 a 6 toen er goedkoperen cd's kwamen ging echt de kwaliteid achteruit en ik heb er zat weg moeten gooien omdat de reflectie laag gewoon los kwam of ging bladeren.
.
ik had ook al in 1985 een cdspeler die koste toen 899gulden das 408euro omgerekend!
maar ik kan je wel vertellen dat de eerste cdspelers ook stukken beter van kwaliteid waren ,ik draai er nog steeds mee waar menig cdspelertje het al na 5 a 10jaar het heeft opgegeven omdat de laserunit het begeven heeft of de cdlade werkt niet meer.
Zo heb ik de 1e CD's uit 1985 die ik echt grijs heb gedraaid maar deze vertonen totaal geen verval of rot.
als ik het allemaal zo bekijkt heeft het meer met kwaliteid van de CD te maken omdat ik zat CD's voor de pc heb gekocht en gebrand en die vertonen juist vaak problemen, met name goedkope Cd's en DVD's zijn bij het minster geringste beschadigingen ook echt goed beschadigd aan de reflectielaag wat dan wel weer oplosbaar is met zilverfolie erop te plakken en hij werkt weer.
maar dit heb ik bij gekochte audio CD's nog niet meegemaakt net zo min als een orginele gekochte DVD.
De eerste CD's om te branden zijn hier nog allemaal nog intackt maar na een jaar of 5 a 6 toen er goedkoperen cd's kwamen ging echt de kwaliteid achteruit en ik heb er zat weg moeten gooien omdat de reflectie laag gewoon los kwam of ging bladeren.
.
0
geplaatst: 11 september 2010, 16:06 uur
edje555 schreef:
Ik heb Cd's uit 1985,1986,87 etc etc, alle Cd's zijn nog in topstaat en sommigen zijn 25jaar oud en vertonen geen ouderdom van verkleuring of dat de reflectielaag gaat bladderen.
Dan heb je geen of bijna geen UK PDO schijf in je verzameling. Bijna alle UK PDO schijfjes uit 1988 t/m 1994 hebben last van wat men "CD bronzing" noemt.
0
geplaatst: 11 september 2010, 16:17 uur
edje555 schreef:
.
.
Disc bronzing gebeurt bij geperste CD`s gemaakt door PDO UK in de jaren `88 t/m `94. De opneembare schijfjes (CD-R, DVD-R/DVD+r etc.) zijn van een andere samenstelling dan geperste CD`s, DVD`s etc. Een CD-R ( merk Arita) uit 1998 gaf al CRC errors na een jaar of 4. Opneembare schijfjes zijn zoiezo dus gevoeliger voor allerlei invloeden van buiten af.
Hoe heb je trouwens die zilverfolie op je schijfjes geplakt?
0
kiriyama
geplaatst: 3 oktober 2010, 18:04 uur
Iemand enig idee wat deze verkleuringen precies zijn? En of het kwaad kan? Ik heb het nog niet bij zo heel veel Cd's gezien, maar een aardig deel van mijn dvd-collectie heeft er last van. Deze dvd's zijn altijd goed behandeld. (Geen krassen, vingerafdrukken enz.)

Benieuwd of iemand wat weet, want het zo zwaar k*t zijn mocht dit de kwaliteit aantasten. (het is btw voor zover ik weet geen 'echte' cd-rot.)

Benieuwd of iemand wat weet, want het zo zwaar k*t zijn mocht dit de kwaliteit aantasten. (het is btw voor zover ik weet geen 'echte' cd-rot.)
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 3 oktober 2010, 18:14 uur
Op cd's zie je ook vaak dit soort strepen (hoewel in minder erge mate), geen idee wat het is, ik heb er wel vaak naar gezocht.
Tot dusver is het bij geen enkele cd erger geworden bij mij.
Tot dusver is het bij geen enkele cd erger geworden bij mij.
0
geplaatst: 3 oktober 2010, 22:37 uur
Het probleem komt mij bekend voor. Volgens mij is hier sprake van dat de laklaag van de beschermcoating niet goed heeft gepakt. Bij voorzichtig gebruik hoef je hier geen last van te krijgen. Maar als er eenmaal lucht bij komt is het snel einde verhaal voor de cd in kwestie. Voor de zekerheid zou ik hem even rippen naar de harde schijf en een kopie branden.
0
kiriyama
geplaatst: 4 oktober 2010, 12:22 uur
Gerards Dream schreef:
Het probleem komt mij bekend voor. Volgens mij is hier sprake van dat de laklaag van de beschermcoating niet goed heeft gepakt. Bij voorzichtig gebruik hoef je hier geen last van te krijgen. Maar als er eenmaal lucht bij komt is het snel einde verhaal voor de cd in kwestie. Voor de zekerheid zou ik hem even rippen naar de harde schijf en een kopie branden.
Maar dan wel vreemd dat nieuwe cd's er ook last van hebben. En hoe moet je tegengaan dat er lucht bij kan komen?
0
geplaatst: 4 oktober 2010, 13:31 uur
Dat is inderdaad soms ook op nieuwe cd's te zien. Geeft geen enkel probleem, dus ik zou niet zeggen dat cd's er 'last' van hebben.
0
geplaatst: 4 oktober 2010, 14:17 uur
Sommige van mijn cd's hebben dit ook, heb er nog nooit last van gehad, behalve dat het er niet zo mooi uitziet.
Ik dacht altijd dat het kwam doordat er is mis was gegaan bij het maken van het schijfje, iets met niet goed verdampen van oplosmiddel of ongelijk afkoelen van het plastic tijdens de fabricage...maar dat is waarschijnlijk niet een goede verklaring.
Tijdens het afspelen heb ik er nog nooit last van gehad.
Ik dacht altijd dat het kwam doordat er is mis was gegaan bij het maken van het schijfje, iets met niet goed verdampen van oplosmiddel of ongelijk afkoelen van het plastic tijdens de fabricage...maar dat is waarschijnlijk niet een goede verklaring.
Tijdens het afspelen heb ik er nog nooit last van gehad.
0
geplaatst: 4 oktober 2010, 17:32 uur
wizard schreef:
...of ongelijk afkoelen van het plastic tijdens de fabricage...maar dat is waarschijnlijk niet een goede verklaring.
...of ongelijk afkoelen van het plastic tijdens de fabricage...maar dat is waarschijnlijk niet een goede verklaring.
Ik denk toch ook iets in die richting. Hoe het machinaal precies werkt bij dat aspect van de productie weet ik niet, maar ik kan me voorstellen als het proces even onderbroken wordt, dit op die manier zichtbaar wordt. Verder volstrekt onschadelijk volgens mij.
0
geplaatst: 5 oktober 2010, 01:14 uur
Ik heb het ook op een aantal cd's maar het komt meer voor bij dvd's heb ik het idee.
Al mijn exemplaren doen het nog steeds en hebben volgens mij geen last van kwaliteits verlies.
Al mijn exemplaren doen het nog steeds en hebben volgens mij geen last van kwaliteits verlies.
0
geplaatst: 5 oktober 2010, 08:54 uur
Ik weet niet of het CD rot is (of een rotte CD speler) maar ik heb bij verschillende exemplaren van Friend of a Friend van Dave Rawlings Machine gehad dat ie bij de overgang van nummer 6 naar 7 ging stotteren (alsof ik em vooruit spoelde), op de PC nooit last van gehad. CD zag er een beetje uit zoals op dat plaatje van Kiriyama.
0
kiriyama
geplaatst: 5 oktober 2010, 12:23 uur
Cd-rot is iets anders. Dan zijn het meer bruine vlekken en worden ook (soms piepkleine) delen van de schijf weggevreten.
Misschien dat dat bij jouw het geval is. Dan moet je hem even met de labelkant in een fel licht houden. Als je kleine puntjes ziet waardoor het licht schijnt dan is er dus (waarschijnlijk) sprake van cd-rot.
Misschien dat dat bij jouw het geval is. Dan moet je hem even met de labelkant in een fel licht houden. Als je kleine puntjes ziet waardoor het licht schijnt dan is er dus (waarschijnlijk) sprake van cd-rot.
0
geplaatst: 6 november 2011, 19:07 uur
zelf gebrande CD-R en DVD-R zijn een ander verhaal.
Ik heb begin jaren '00 al mijn gedownloade films zelf op CD-R gebrand (n=400). Die heb ik 5 jaar later op DVD-R gebrand. c. 10 CD-Rs waren inmiddels volkomen onleesbaar. (dus >2% is al in korte tijd naar de CD-R hemel).
c. 5 van 200 DVDs die ik 4 jaar later op een harddisc heb willen kopieren waren niet meer leesbaar. (dus wederom >2%)
De problemen bestonden bij alle merken die ik heb gebruikt (Verbatim, Sony, Maxell, TDK, etc).
Dus listen kids, brandt multiple CD-Rs/DVD-Rs als je ze langer wilt bewaren, of kopieer ze regelmatig (elke 3 jaar) op een nieuwe disk. Beter: kopieer ze op een harde schijf.
Ik heb begin jaren '00 al mijn gedownloade films zelf op CD-R gebrand (n=400). Die heb ik 5 jaar later op DVD-R gebrand. c. 10 CD-Rs waren inmiddels volkomen onleesbaar. (dus >2% is al in korte tijd naar de CD-R hemel).
c. 5 van 200 DVDs die ik 4 jaar later op een harddisc heb willen kopieren waren niet meer leesbaar. (dus wederom >2%)
De problemen bestonden bij alle merken die ik heb gebruikt (Verbatim, Sony, Maxell, TDK, etc).
Dus listen kids, brandt multiple CD-Rs/DVD-Rs als je ze langer wilt bewaren, of kopieer ze regelmatig (elke 3 jaar) op een nieuwe disk. Beter: kopieer ze op een harde schijf.
0
geplaatst: 27 november 2011, 12:18 uur
Het zal wel aan mij liggen, maar ik heb nergens last van eigenlijk. Al die verkleuringen en andere dingen die ik hier voorbij zien komen heb ik nog nooit bij een cd van mezelf gezien. En ik koop toch ook alweer 22 jaar cd'tjes, werken allemaal prima. Even afkloppen, want ik heb ook geen zin in dat soort onzin.
0
geplaatst: 27 november 2011, 12:24 uur
Het staat uitgebreid hier en elders beschreven - van originele cd's zijn het met name cd's afkomstig van een bepaalde Engelse perserij; dat is te zien aan de codering in de binnenrand - ook dat is hier of elders beschreven.
Verder is eea onderzocht/getest door TNO (mn voor zelfgebrande) m.n op oxidatie en die resultaten zijn - dacht ik - ooit in HifiVideotest gepubliceerd.
Verder is eea onderzocht/getest door TNO (mn voor zelfgebrande) m.n op oxidatie en die resultaten zijn - dacht ik - ooit in HifiVideotest gepubliceerd.
0
geplaatst: 27 november 2011, 12:53 uur
Zelfgebrand is inderdaad niet bepaald van langdurige kwaliteit. Maar ook hier zitten behoorlijke verschillen in die kwaliteit merk ik zelf, zonder dat onderzoek te kennen. Goed oppassen met je data dus.......foto's bv.
Wat dat betreft is het echt niet allemaal beter wat betreft de opslag. Foto's in een album gaan een leven mee, al is dat ook onderhevig aan kwaliteitsverlies natuurlijk. Maar als je een lading foto's op een cd hebt gebrand in de veronderstelling dat je ze over 20 jaar nog kunt bekijken dan kun je wel eens van een koude kermis thuiskomen en meestal is het dan dus gewoon weg, over en uit. Wat dat betreft heeft Korreltje zout gelijk, eens in de zoveel tijd backups maken en liefst nog verspreid over meerdere dragers.
Wat dat betreft is het echt niet allemaal beter wat betreft de opslag. Foto's in een album gaan een leven mee, al is dat ook onderhevig aan kwaliteitsverlies natuurlijk. Maar als je een lading foto's op een cd hebt gebrand in de veronderstelling dat je ze over 20 jaar nog kunt bekijken dan kun je wel eens van een koude kermis thuiskomen en meestal is het dan dus gewoon weg, over en uit. Wat dat betreft heeft Korreltje zout gelijk, eens in de zoveel tijd backups maken en liefst nog verspreid over meerdere dragers.
0
geplaatst: 16 februari 2022, 17:48 uur
Is hier nog extra info over?
Zijn cd s in tijd beperkt?
Persoonlijk nog geen enkel cd die het laat afweten, zelfs na 30 jaar.
Zijn cd s in tijd beperkt?
1
Ponty Mython
geplaatst: 17 februari 2022, 11:23 uur
Nog nooit last van gehad met officiële cd's. Wel met cd-r's, dat ze opeens niet meer gelezen wilden worden.
Dit trouwens wel eens met wat dvd's en blu-rays gehad.
Dit trouwens wel eens met wat dvd's en blu-rays gehad.
1
geplaatst: 17 februari 2022, 13:28 uur
vinejo schreef:
Bekijk de oudste cd's eens tegen een lichtbron. Een gewone lamp in de kamer volstaat. Als je redelijk veel cd's hebt zul je er zeker enkele vinden die weinig licht tegenhouden en waar je op sommige plekken misschien 'gaatjes' in ziet waar het licht gewoon door valt. Op sommige cd-spelers kan dit een hapering geven of valt de muziek even weg. Andere cd-spelers weten dit te camoufleren.
Natuurlijk, als je je cd's niet altijd netjes opbergt kan de bovenste laag beschadigd raken. Maar bovenstaande komt ook voor gewoon door ouderdom. Mijn cd's zijn maar op drie plaatsen te vinden. In hun doosje, in mijn handen (enkel aan de rand vastgehouden) of in de speler. Toch vind ik verschillende oude cd's die nu nog wel prima afspelen maar dit duidelijk geen honderd jaar meer zullen doen. Een enkele cd hapert nu al soms. Nieuw gekocht destijds en altijd zeer zuinig op geweest.
Hoe gevoelig een cd schijfje is heeft ook met de kwaliteit van productie te maken natuurlijk.
* denotes required fields.