De Site / Gebruikers / CD-rot
zoeken in:
0
geplaatst: 26 februari 2007, 21:26 uur
Mijn oudste cd's zijn precies 20 jaar oud. Geen enkel probleem. Mijn oudste lp's daarentegen kan ik eigenlijk wel wegmikken.
0
Omayyad
geplaatst: 26 februari 2007, 21:29 uur
Mijn eerste cd's komen uit 1983 en ik heb nog altijd geen enkel probleem om deze af te spelen...
0
geplaatst: 26 februari 2007, 21:36 uur
luisteraart schreef:
Dat laatste weet ik niet, maar ik vroeg me af of misschien bij vaak draaien een CD eerder beschadigt dan bij niet vaak draaien.
(Dat het afspelen op zich een CD kan beschadigen. Bij een LP is dat duidelijk, maar misschien dat het afspeelmechanisme van een CD-speler ook negatieve effecten kan hebben.)
Dat laatste weet ik niet, maar ik vroeg me af of misschien bij vaak draaien een CD eerder beschadigt dan bij niet vaak draaien.
(Dat het afspelen op zich een CD kan beschadigen. Bij een LP is dat duidelijk, maar misschien dat het afspeelmechanisme van een CD-speler ook negatieve effecten kan hebben.)
Kortom, het kan nogal van wat dingen afhangen.
0
luisteraart
geplaatst: 26 februari 2007, 21:38 uur
neo schreef:
(quote)
Ik dacht eigenlijk dat jij er misschien iets meer van afwist.
0
geplaatst: 26 februari 2007, 21:54 uur
Ik weet uit ervaring dat een laser een cd kapot kan maken. Zo gebeurde het eens op mijn computer dat de laser een cd uit elkaar liet spatten. Het is alleen moeilijk te zeggen of een laser na jaren ervoor hoofdverantwoordelijk voor zou kunnen zijn dat een cd langzaam aan gaat rotten. Daarvoor zijn er denk ik toch meer dingen bij elkaar die ervoor zorgen. Met brandbare cd's van 8 speed zie ik dat ze relatief sneller minder van kwaliteit werden binnen 2 jaar dan een cd van 48 speed. Ook bij originele cd's lijkt mij dat deze niet allemaal van de hoogste kwaliteit zijn.
0
luisteraart
geplaatst: 26 februari 2007, 22:08 uur
neo schreef:
Ik weet uit ervaring dat een laser een cd kapot kan maken. Zo gebeurde het eens op mijn computer dat de laser een cd uit elkaar liet spatten. Het is alleen moeilijk te zeggen of een laser na jaren ervoor hoofdverantwoordelijk voor zou kunnen zijn dat een cd langzaam aan gaat rotten. Daarvoor zijn er denk ik toch meer dingen bij elkaar die ervoor zorgen. Met brandbare cd's van 8 speed zie ik dat ze relatief sneller minder van kwaliteit werden binnen 2 jaar dan een cd van 48 speed. Ook bij originele cd's lijkt mij dat deze niet allemaal van de hoogste kwaliteit zijn.
Dus dan mag je verwachten dat een originele CD, die toch van nog betere kwaliteit zal zijn (veel betere kwaliteit eigenlijk, hoop ik) toch wel nog langer mee zal gaan? En dat door de bank genomen de duurste kwaliteit het beste is (Ja, dat kan jij ook niet weten, dat snap ik, maar in het algemeen)
Nooit zo gelet op kwaliteit der CD's, maar ik kan me wel voorstellen dat hoe goedkoper de schijf, hoe kwetsbaarder.
0
geplaatst: 26 februari 2007, 22:12 uur
0
geplaatst: 28 februari 2007, 13:19 uur
HiLL schreef:
Netjes in het hoesje laten zitten, niet in de zon of bij de verwarming. Niets aan het handje.
Netjes in het hoesje laten zitten, niet in de zon of bij de verwarming. Niets aan het handje.
hmm dan zal ik mijn cd-rek maar eens verplaatsen... hij staat namelijk nu 10 cm van de verwarming af en ook nog eens voor het raam

0
geplaatst: 13 augustus 2007, 09:42 uur
gisteren is het me toch weer overkomen.
ik was op zoek tussen mijn verzameling en stuit daar op Auteurs vs Musiq (Hut 1994) en wilde hem afspelen; de cd-speler kon hem echter niet lezen. wat bleek de hele onderkant leek wel een of ander kunstwerk... corrosie of iets dergelijks
is hier sprake van een tijdbom vraag ik me dan toch af
ik was op zoek tussen mijn verzameling en stuit daar op Auteurs vs Musiq (Hut 1994) en wilde hem afspelen; de cd-speler kon hem echter niet lezen. wat bleek de hele onderkant leek wel een of ander kunstwerk... corrosie of iets dergelijks
is hier sprake van een tijdbom vraag ik me dan toch af
0
geplaatst: 13 augustus 2007, 12:42 uur
Kun je daar een foto van maken er hier plaatsen (zoals ook luisteraart in dit topic vroeg)? Ik ben ook erg benieuwd hoe dat eruit ziet.
0
bro
geplaatst: 14 augustus 2007, 10:21 uur
Sheplays schreef:
Ik heb CD's die bijna 20 jaar oud zijn en die ik ook gewoon onder de kraan hou als ze vuil zijn maar er is nog steeds niets mis mee.
Ik heb CD's die bijna 20 jaar oud zijn en die ik ook gewoon onder de kraan hou als ze vuil zijn maar er is nog steeds niets mis mee.
nogtans staat er op de achterkant van een van mijn cd's ''bewaren tussen -20C° en 65C° en niet blootstellen aan hogere vochtigheidsgraat dan 90%"
100% vochtigheid ljikt me nogtans meer dan 90% dus met mijn cd's ga ik het niet na proberen hoor

0
Sheplays
geplaatst: 15 augustus 2007, 12:57 uur
Ik denk dat deze 90% op een permanente luchtvochtigheidsgraad in de kamer slaat. Dat vind ik vrij veel!
0
bro
geplaatst: 19 augustus 2007, 13:53 uur
volgens de multifucntionele termometer hier in huis is de vochtigheidsgraad hier nu 51%. 90% lijkt mij dus ook veel maar blijkbaar kan het geen kwaad. toch best geen risico's nemen 

0
geplaatst: 19 augustus 2007, 14:08 uur
Dat een CD verouderingsverschijnselen kan vertonen lijkt me vrij logisch. Maar dat een CD speler met zijn laser de schijf kan vernietigen is erg onwaarschijnlijk. Dat kan alleen als de kop (lens en laser) tijdens de rotatie tegen de CD aan komt en dat is dan een defecte drive.
Wat betreft lucht-vochtigheid: 90% is erg hoog, denk aan tropische gebieden waar dit voorkomt. Als dat in een huiskamer voorkomt is er toch iets raars aan de hand. Corrosie van de metaalhoudende laag (en dat is waar het om gaat) zal waarschijnlijk enkel voorkomen als een aantal ongunstige omstandigheden onder lange tijd invloed hebben op de CD. Als daar zijn: slechte behandeling (diepe krassen), hoge temperatuur, hoge luchtvochtigheid etc. en dan waarschijnlijk hoofdzakelijk bij CD's die geen al te goede productie-kwaliteit kenden (bv. lijm-laag niet goed) bij aankoop. Even de waterkraan ertegenhouden kan absoluut geen kwaad.
Wat betreft lucht-vochtigheid: 90% is erg hoog, denk aan tropische gebieden waar dit voorkomt. Als dat in een huiskamer voorkomt is er toch iets raars aan de hand. Corrosie van de metaalhoudende laag (en dat is waar het om gaat) zal waarschijnlijk enkel voorkomen als een aantal ongunstige omstandigheden onder lange tijd invloed hebben op de CD. Als daar zijn: slechte behandeling (diepe krassen), hoge temperatuur, hoge luchtvochtigheid etc. en dan waarschijnlijk hoofdzakelijk bij CD's die geen al te goede productie-kwaliteit kenden (bv. lijm-laag niet goed) bij aankoop. Even de waterkraan ertegenhouden kan absoluut geen kwaad.
0
geplaatst: 21 augustus 2007, 20:17 uur
Binnen miijn colectie heeft één cd last van rottings verschijnselen. Dit schijfje is ongeveer zeventien jaar oud en de hele bovenlaag is aangetast. Daardoor is hij niet meer afspeelbaar op een normale cd-speler. Een geluk bij een ongeluk is dat de computer hem wel pakt. Op het moment dat ik dat merkte heb ik 'm gelijk geript en op een nieuwe cd gebrand. Waardoor die cd is gaan rotten is een grote vraag, want ik spring er wel zorgvuldig mee om.
0
geplaatst: 21 augustus 2007, 23:17 uur
Ik voel me zelf een beetje rot na al deze berichten...over een paar jaar een hele collectie gaan vervangen 

0
geplaatst: 21 augustus 2007, 23:36 uur
Mijn eerst-gekochte cd's stammen uit 1988.
Zojuist maar eens mijn allereerste cd erbij gepakt en beluisterd: geen enkel probleem
Gebrande cd's daarentegen nemen wel snel af in kwaliteit.
Zojuist maar eens mijn allereerste cd erbij gepakt en beluisterd: geen enkel probleem

Gebrande cd's daarentegen nemen wel snel af in kwaliteit.
0
geplaatst: 21 augustus 2007, 23:36 uur
Ik probeer steeds kopiën te gebruiken van originele CD's ipv de echte schijfjes.
Die liggen bij mij op de kamer opgeborgen in een afgesloten CD rekje/box (zoveel zijn het er nog niet. Mogelijks word plaatstekort een probleem in de toekomst)
Gaat ver nooit open, dus stof of licht kan er niet aan. Temperatuur word zoveelmogelijk gelijk gehouden op m'n kamer.
Je moet eens een mislukte, gebrande CD (fout tijdens branden) een paar maand buiten leggen (Aan koortje binden aan een schuin in de grodn gestoken stok en tussen je groenten zetten. Een betere vogelverschrikker is er niet!).
Het grijze gedeelte valt er al af en je kan er beginnen doorzien.
Die liggen bij mij op de kamer opgeborgen in een afgesloten CD rekje/box (zoveel zijn het er nog niet. Mogelijks word plaatstekort een probleem in de toekomst)
Gaat ver nooit open, dus stof of licht kan er niet aan. Temperatuur word zoveelmogelijk gelijk gehouden op m'n kamer.
Je moet eens een mislukte, gebrande CD (fout tijdens branden) een paar maand buiten leggen (Aan koortje binden aan een schuin in de grodn gestoken stok en tussen je groenten zetten. Een betere vogelverschrikker is er niet!).
0
geplaatst: 21 augustus 2007, 23:41 uur
AGE-411 schreef:
Ik probeer steeds kopiën te gebruiken van originele CD's ipv de echte schijfjes.
Euhhh..., wat is dan nog de waarde van het cds hebben als je alleen kopieen draait?
het nadeel van een cd-speler is dat ie hem dan ook echt niet meer wil spelen, een platenspeler maakt er dan maar het beste van, met leuke gevolgen

0
bro
geplaatst: 23 augustus 2007, 09:15 uur
AGE-411 schreef:
en waar denk je dat dat grijze gedeelte naartoe gaat? grondvervuiler!! 
(sorry, ligt aan mn opvoeding, ik kan er niets aan doen
)btw. sientist heeft gelijk, er is juist niets leuker dan een cd draaien en weten dat je ervoor betaald hebt

0
geplaatst: 23 augustus 2007, 10:49 uur
't is sowieso dikke zever de CD's niet te draaien omdat afspelen niks aan de kwaliteit van de CD verandert ('t is een laser=licht dat de CD aftast). Slechte behandeling en opslag wel.
0
geplaatst: 7 juni 2008, 11:09 uur
Sommige cd's kunnen niet snel genoeg wegrotten! Ik noem een EverythingYouWant van Kane 

0
geplaatst: 16 juni 2008, 15:24 uur
CD Rot....???? geen last van heb pas nog een van mijn eerst gekochte cd's gedraaid (1987) en doet het nog prima......
0
geplaatst: 16 juni 2008, 16:46 uur
Wat ik zelf heb meegemaakt dat twee dvd's het niet meer deden. Die waren gekocht rond 2000 en dat gebeurde me in 2005, dus dat was slechts vijf jaar later.
Wat was er aan de hand:
op de onderkant zat een soort van aanslag, een plaklaagje, waardoor de speler de opgeslagen gegevens niet meer kon lezen.
Het opvallende was wel dat ik beide (koop-)dvd's in dezelfde winkel gekocht had en ook rond dezelfde tijd.
Slecht met de schijfjes omgaan etc had er niks mee te maken. Ik ben extreem zuinig op mijn spullen. Haal cd's/dvd's uit het doosje om ze af te spelen en er na gaat het er meteen weer terug in en wordt het in een kast op geborgen. Niemand mag er ooit aan komen behalve ikzelf en aan uitlenen doe ik ook niet.
Bewaar tegewoordig alles in een kamer met de rolgordeinen praktisch altijd dicht en geen kachel aan. Ok, ik heb wel tussendoor drie jaar in een klein appartement gewoond en daar stonden mijn kasten gewoon in de huiskamer open en bloot, richting een open keuken.
De oplossing:
ik ben toen naar een cd winkel gestapt, heb mijn probleem uitgelegd en daar toen het advies gekregen om van dat spul te kopen, waar je cd's/dvd's mee schoonmaakt, dat is op basis van alcohol en daar kreeg ik het mee weg. Ok, je krijgt het nooit meer in de schone staat, zoals een cd/dvd er nieuw uit ziet, maar het probleem is er wel mee opgelost en de dvd's speelden weer gewoon af en dat doen ze nog steeds.
Wat was er aan de hand:
op de onderkant zat een soort van aanslag, een plaklaagje, waardoor de speler de opgeslagen gegevens niet meer kon lezen.
Het opvallende was wel dat ik beide (koop-)dvd's in dezelfde winkel gekocht had en ook rond dezelfde tijd.
Slecht met de schijfjes omgaan etc had er niks mee te maken. Ik ben extreem zuinig op mijn spullen. Haal cd's/dvd's uit het doosje om ze af te spelen en er na gaat het er meteen weer terug in en wordt het in een kast op geborgen. Niemand mag er ooit aan komen behalve ikzelf en aan uitlenen doe ik ook niet.
Bewaar tegewoordig alles in een kamer met de rolgordeinen praktisch altijd dicht en geen kachel aan. Ok, ik heb wel tussendoor drie jaar in een klein appartement gewoond en daar stonden mijn kasten gewoon in de huiskamer open en bloot, richting een open keuken.
De oplossing:
ik ben toen naar een cd winkel gestapt, heb mijn probleem uitgelegd en daar toen het advies gekregen om van dat spul te kopen, waar je cd's/dvd's mee schoonmaakt, dat is op basis van alcohol en daar kreeg ik het mee weg. Ok, je krijgt het nooit meer in de schone staat, zoals een cd/dvd er nieuw uit ziet, maar het probleem is er wel mee opgelost en de dvd's speelden weer gewoon af en dat doen ze nog steeds.
0
geplaatst: 16 juni 2008, 19:46 uur
M'n oudste 'echte' cd's doen het nog bijna vlekkeloos. Het zijn stuk voor stuk tweedehandsjes van eind jaren 80. Van die Turn up the Bass-cd's e.d. die maar kort te koop zijn geweest, en waarvan je het jaar van aankoop dus wel kunt inschatten. Heel soms blijft er eentje hangen, maar verder is er helemaal niks aan de hand. Geen idee hoe vaak de vorige eigenaars ze gedraaid hebben, trouwens.
----------
Qua gebrande valt het ook nog erg mee, misschien omdat ik ook m'n gebrande cd's behandel als porcelein. Omdat ik wéét dat ze kwetsbaar zijn, en gebrande cd's benader als zo goed als volwaardig i.p.v. wegwerpproduct (met artwork en alles erop en eraan).
M'n oudste is van februari 2002 en die doet het nog vlekkeloos. Het is tot nu toe nog maar één keer fout gegaan, met die hieronder. Die had ik op dat moment gelijk even ingescand. Hij was toen zo'n twee jaar oud.
Het was trouwens een Nashua-cd. Volgens mij niet het allerbeste merk: een paar andere Nashua's zijn er door de jaren heen vrij geel uit gaan zien. Al doen de anderen, allemaal ook al vrij oud, het nog wel. Nog 1 opmerking: Die hieronder heeft relatief lang op een vrij vochtige plek gelegen. Godzijdank was het niet echt een favoriete cd van mij.

Overigens besliste ik, na bovenstaande cd, een externe harde schijf aan te schaffen om al m'n gebrande cd's in op te slaan. Zodat ze direct vervangen kunnen worden als het ooit fout gaat. En die harde schijf gaat niet vaker aan dan nodig, zodat de levensduur van dat object zo lang mogelijk gerekt wordt. Obsessief, inderdaad.
----------
Qua gebrande valt het ook nog erg mee, misschien omdat ik ook m'n gebrande cd's behandel als porcelein. Omdat ik wéét dat ze kwetsbaar zijn, en gebrande cd's benader als zo goed als volwaardig i.p.v. wegwerpproduct (met artwork en alles erop en eraan).
M'n oudste is van februari 2002 en die doet het nog vlekkeloos. Het is tot nu toe nog maar één keer fout gegaan, met die hieronder. Die had ik op dat moment gelijk even ingescand. Hij was toen zo'n twee jaar oud.
Het was trouwens een Nashua-cd. Volgens mij niet het allerbeste merk: een paar andere Nashua's zijn er door de jaren heen vrij geel uit gaan zien. Al doen de anderen, allemaal ook al vrij oud, het nog wel. Nog 1 opmerking: Die hieronder heeft relatief lang op een vrij vochtige plek gelegen. Godzijdank was het niet echt een favoriete cd van mij.

Overigens besliste ik, na bovenstaande cd, een externe harde schijf aan te schaffen om al m'n gebrande cd's in op te slaan. Zodat ze direct vervangen kunnen worden als het ooit fout gaat. En die harde schijf gaat niet vaker aan dan nodig, zodat de levensduur van dat object zo lang mogelijk gerekt wordt. Obsessief, inderdaad.
0
geplaatst: 16 juni 2008, 21:01 uur
Bij mij is het net omgekeerd. 
De echte dingen heb ik veel zorg voor.
En de gebrande vliegen maar wat int rond en ondergaan bij verveling soms erge noodlotten
Wist je dit?: wanner je een vlam onder een CD houd en er roet op laat komen en je die in een CD-speler steekt, dan werkt die niet meer (logisch). Wanneer je het roet afkuist kan je die gewoon weer afspelen.
Ik heb wel bij oude gebrande CD's dat ze blijven hangen en doen, zonder dat er krasjes of dergelijke op zitten.

De echte dingen heb ik veel zorg voor.
En de gebrande vliegen maar wat int rond en ondergaan bij verveling soms erge noodlotten

Wist je dit?: wanner je een vlam onder een CD houd en er roet op laat komen en je die in een CD-speler steekt, dan werkt die niet meer (logisch). Wanneer je het roet afkuist kan je die gewoon weer afspelen.
Ik heb wel bij oude gebrande CD's dat ze blijven hangen en doen, zonder dat er krasjes of dergelijke op zitten.

0
geplaatst: 16 juni 2008, 22:37 uur
Dat laatste heb ik ook, hoor, maar het verschil is dat echte meerdere decennia mee kunnen - zolang je er maar netjes mee om gaat. De kans dat er iets mee fout gaat is stukken kleiner. Daardoor voel ik de behoefte om ze vast te leggen op een harde schijf minder.
0
geplaatst: 16 juni 2008, 22:40 uur
Rotte CD's kun je nog gebruiken in de tuin, als vogelverschriker. Aan een koortje hangen aan een stok (scheef in de grond)
* denotes required fields.