MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Gebruikers / Hoe stellen jullie je top 10 samen?

zoeken in:
In Muziek > Muziekgames > Verzamelaars in top10?:

Sinds ik lid van MuMe ben, heb ik The Blue Album in mijn top10 staan en laatst kwam daar nog Solid Gold Hits bij. Nu zit ik te twijfel, horen verzamelaars wel in een top10? Het zijn wel 2 albums waar ik veel van hou en die bij een correcte weergave van mijn muzieksmaak horen. Maar eigenlijk horen er alleen reguliere albums in een top10 vind ik, want verzamelaars komen en horen toch niet in de top250.

Toen dacht ik, wat zal de rest van MuMe hiervan vinden? Doe eens gek en organiseer wat. Vanaf vanacht 0:00 tot zaterdag 22 oktober 0:00 mag iedereen 1 keer stemmen. Wel of geen verzamelaars in de top10. Na afloop zal ik me het resultaat aantrekken, en misschien zullen nog meer mensen dit doen.

Vind meer dan 50% dat er geen verzamelaars in een top10 horen, dan zal ik deze 2 eruit halen, en zullen deze en anderen er ook nooit meer in komen.

Is dit niet het geval, dan laat ik ze erin staan, en sluit ik niet uit dat er nog meer bijkomen.

Allemaal nog even wachten, en vanaf 0:00 kan de verkiezing beginnen.

Wel verzamelaars in top10:

Geen verzamelaars in top10:

Doe eens gek en neem zelf een standpunt in, zou ik zeggen. Wat heb je er nu aan om de massa te laten beslissen ?

sxesven
Eens met Onderhond. We kunnen nu wel allemaal gaan roepen dat verzamelaars in je top 10 hebben not done is, maar als je ze er zelf in thuis vindt horen haal je ze er toch niet uit? 't Is je eigen top 10.

sxesven schreef:
Eens met Onderhond. We kunnen nu wel allemaal gaan roepen dat verzamelaars in je top 10 hebben not done is, maar als je ze er zelf in thuis vindt horen haal je ze er toch niet uit? 't Is je eigen top 10.

Helemaal mee eens. Een verzamelaar is ook een vorm van een album. En als de nummers gewoon beter klinken op een verzamelaar dan op een origineel album, dan kun je ook gewoon die verzamelaar erin zetten. Of iemand wel of geen verzamelaar in z'n top 10 wil is helemaal aan hem/haar.

Hoort een dergelijke discussie trouwens wel in muziekgames thuis

sxesven
't Had natuurlijk een soort knock out moeten worden, maar misschien komt dat er niet van en beslist Luc zelf; ben benieuwd!

Ik vind ook dat je dat lekker zelf moet weten. In principe ben ik er geen voorstander van. Vaak krijg ik het idee dat er wordt gekozen voor een verzamelaar om aan te geven dat je een artiest hoog hebt zitten. Maar ik heb er zelf voor gekozen er wel een in mijn top 10 op te nemen, namelijk die van Nick Cave. Omdat hij voor mij een artiest is die verschillende stijlen en periodes heeft doorgemaakt, die me allemaal iets doen. Voor mij is dat laatste dan ook het ijkpunt; doet een album je iets. In mijn geval doe ik Cave tekort als ik voor een regulier album zou kiezen.
Maar nogmaals; je moet het m.i. zelf weten.

Ik zet zelf geen verzamelaars in mijn top10, maar je zult ze er toch zeker niet zonder reden in hebben gezet?

ik vind dat iedereen zelf moeten weten als hij/zij verzamelaars zijn zijn/haar top10 zet

maar ik zou het er wel mee eens zijn als er geen verzamelaars in de top250 mogen, net als albums jonger dan 2 jaar..

Wel, Luc - hou jij je überhaupt aan morele regels?

Je hebt immers een Nederlands Hip-Hop album uit 2006 op #1 staan
Ik heb het sowieso niet echt op morele regels - zo heb ik bijvoorbeeld de tic dat ik mijn lepel altijd links naast mijn bord leg.
Hoort dat? - Nee
Mag dat? - Ja

Voor de rest: Jorisch neemt me de woorden uit de mond!

Oké, dit is ook duidelijk. Laat hier lekker los je mening horen (misschien moet het dan verplaatst worden?).

Eigenlijk hebben jullie me nu al overtuigd Niet aan regels houden en gewoon doen wat je zelf wil! Doe ik normaal ook wel, maar ik was gewoon benieuwd naar de meningen en ik dacht, misschien kan het als een soort richtlijn gebruikt worden.

Ik ben er nog neit helemaal uit, maar voorlopig laat ik ze lekker staan

sq
Het ligt er maar aan. Ik heb wel een aardig voorbeeld van een verzamelalbum dat ik zeer hoog waardeer. Maar dat is dan ook een album dat ik al jaren heb, en dat voor mij de band voorstelt zoals ik ze heb leren kennen en nog steeds als compleet beschouw (ik heb er geen andere albums van). Evenzo zijn er genoeg mensen die The Beatles hebben leren kennen met de 'rode en de blauwe'. Als dát jouw album en jouw beleving van die artiest is kan dat heel oprecht een favoriet album zijn; zet vooral in je top tien, censureer jezelf niet!

Iets anders is het als je als een soort 'samenvatting' een greatest hits opvoert in je top tien om aan te geven dat je de artiest als geheel waardeert. Maar dat zal toch ook niet veel voorkomen. Als het echt een favoriete artiest van je is, dan zal je toch snel een favoriet 'echt' album hebben ook. Als het geen favoriete artiest van je is begint het te lijken op 'opleuking' van je top tien met een klinkende naam. Er zullen er heus wel zijn die dat doen, maar dat zijn toch niet de users die veel in MuMe inbrengen.

Oké, na alle reacties heb ik besloten ze eruit te halen

flebbie
In De Site > Gebruikers > Best-Of's in top10:

Ik vind dat eigenlijk niet kunnen. Als echte muziekliefhebber luister je niet naar een door de platenmaatschappij verzameld werkje om nog snel en makkelijk even wat geld uit de zak van de consument te kloppen. Je hoort nummers uit verschillende periodes die niets met elkaar te maken hebben in vaak wisselende bezettingen. Zo heeft de artiest het niet bedoeld. Een artiest neemt in een bepaalde periode een stel nummers op die bij elkaar horen, de volgorde van de songs is over nagedacht even als het artwork, het is gewoon 1 geheel. Bij een verzamelaar wordt dit principe volledig om zeep geholpen, en ik vind ze eigenlijk alleen functioneel om misschien kennis te maken met een artiest, maar zelfs dan prefereer ik persoonlijk een regulier album.

Uitzondering hierop zijn natuurlijk de verzamelingen met b-kantjes, demos's etc. Die zijn vaak wel zeer interessant om te beluisteren, maar ook die zou ik niet zo snel in mijn top 10 zetten.

Dit is natuurlijk slechts mijn mening, ik ben benieuwd hoe jullie hier over denken

Ik ben het er mee eens, al heb ik zelf een verzamelaar in mijn top staan. Maar die telt niet mee, ofzo.

flebbie schreef:
Het viel me op dat sommige users dit doen ja en ik irriteerde me hier aan

Ahum (niet om je te verbeteren, maar ik vind de sketch zo goed in elkaar zitten )

Ik heb ook een verzamelaar in mijn top 10 staan (vooruit: geen best of, maar wel een compilatie) en die gaat er echt niet uit. Sommige verzamelaars zijn documenten op zich, bijvoorbeeld The Red Album en The Blue Album van The Beatles. Deze krijgen ook hoge cijfers op MuMe. Ik zie echt niet in waarom je deze albums wel helemaal te gek mag vinden, maar ze niet in je top 10 mag zetten. Het kan mij niet schelen of het geheel bij elkaar is gezocht en ontworpen door de artiest, door de platenmaatschappij of door de melkboer: als ik het gevoel heb dat het met liefde voor de muziek is gedaan en een sterk geheel vormt, dan heb ik daar waardering voor. Ik heb ook niet de illusie dat artiesten altijd de volle 100% zeggenschap heeft over wat er op de reguliere albums komt in welke volgorde en welk artwork wordt gebruikt, dus dat verhaal gaat in mijn ogen ook niet op.

Davez
Op een concert spelen de artiesten toch ook alle nummers door elkaar, heb ik geen problemen mee. Voor artiesten van voor de jaren 60 is een verzamelaar meestal het beste want echte albums bestonden er nog niet.

flebbie schreef:
Als echte muziekliefhebber luister je niet naar een door de platenmaatschappij verzameld werkje om nog snel en makkelijk even wat geld uit de zak van de consument te kloppen.

Dit vind ik nogal kort door de bocht. Het gaat ook niet altijd op (uiteraard gebeurt het vaak, maar beslist niet altijd).
Waarom ben je geen muziekliefhebber als je daar naar luistert? Ik heb mijn i-pod vaak op shuffle staan.......... damn............. nu ben ik geen muziekliefhebber. Mea Culpa echte liefhebbers: ik zal me vanaf nu bescheidener opstellen op deze site.

Soms zijn verzamelaars erg handig om op bepaalde artiesten gewezen te worden. Voor mij is The Love Songs van Peter Hammill misschien wel het beste voorbeeld. Wat een pracht album met gedragen nummers is dat (zie mijn recensie bij dat album). Pas later besefte ik dat het een thematisch verzamel-album was. Wist ik veel. Maar mooi dat ik door die 'verzamelaar' veel dieper zijn discografie ben ingedoken.
Ik vind dit soort opmerkingen dus echt te scherp gesteld en al helemaal het beoordelen van wat anderen met hun top 10 doen vind ik niet kunnen: laat ieder dat zelf bepalen. Ook liefhebbers van verzamelaars zijn muziekliefhebbers!
Irriteer je maar aan andere zaken (zoals het goedkoop afzeiken van sommigen op deze site van artiesten als Frans Bauer e.d.).

Als echte muziekliefhebber luister je niet naar een door de platenmaatschappij verzameld werkje om nog snel en makkelijk even wat geld uit de zak van de consument te kloppen.

En jij denkt dat de platenmaatschappijen zich niet bemoeien met hoe een album eruit komt te zien (qua tracklisting, maar ook en vooral qua artwork)?

Mojo Pin
Sommige artiesten komen op een verzamelaar toch écht beter uit de verf

Ik heb een verzamelaar van Led Zeppelin in men top 10 staan omdat ik Led Zeppelin's meeste songs heb leren ken via een 4 dubbele verzamelaar, omdat ik niet kan kiezen tussen de verschillende albums, eerlijk gezegd weet ik zelfs niet welke song op welk studio-album staat en ik vind het een goede verzamelaar met voor mij led zeppelin's mooiste nummers op.
Ook iets tegen live-albums, want daarvan heb ik er ook eentje instaan, en wat voor eentje

Deranged
Ben ik de enige die dit erg moeilijk vindt? Ik heb er nu een samengesteld maar heb er nog geen goed gevoel bij. Niet om op te scheppen maar ik ken en bezit zo ongelooflijk veel albums dat het erg moeilijk voor mij is om daar een juiste keuze uit te maken.

Bij mij werkt het zo dat de platen die een hevige impact op me hebben gemaakt voorrang krijgen boven de platen die misschien even goed zijn, maar die ik later (of te laat) heb ontdekt. Nostalgie en herinneringen zijn soms een doorslagevende factor dus Niet dat daardoor een matige plaat ooit hoog zal eindigen, want dat had ik eigenlijk meteen al door.

Wat is het probleem, je kunt zo'n lijst toch veranderen/ aanpassen?
Het zijn toch momentopnames, dus....?

Harco
Deranged schreef:
Ben ik de enige die dit erg moeilijk vindt? Ik heb er nu een samengesteld maar heb er nog geen goed gevoel bij. Niet om op te scheppen maar ik ken en bezit zo ongelooflijk veel albums dat het erg moeilijk voor mij is om daar een juiste keuze uit te maken.

Had ik ook altijd, ja. Toen ging ik door mijn collectie heen, en heb ik een top 10 samengesteld door middel van een mini-recensie. Ben tevreden met deze top 10.

Sheplays
Ik sluit me aan bij Orbit en Oldfart. Er zijn een paar albums die een bepaalde periode in mijn leven markeren of waaraan ik speciale herinneringen heb. Deze hebben steevast een plek boven in mijn top tien. Vanaf nummer zes tot en met tien wil het nog wel eens fluctueren, uiteraard ook omdat ik soms nieuwe muziek ontdek maar ook omdat zich weer een nieuwe levensfase aandient.

Ook ik ga niet echt voor wat ik nu het allerbeste vind en dan in volgorde: het is puur emotie, herinneringen en markeringen in mijn leven. Dat vul ik een beetje aan met wat ik anno nu gewoon goed vind (zoals b.v. Rufus) en op die manier heb je een visite-kaartje.
Zou ik puur voor de schoonheid of kwaliteit gaan dan zou de top 10 er toch weer anders uitzien (ik denk zelfs dat mijn nummer 1 helemaal niet meer in die top 10 te vinden zou zijn).
Daarbij: wat is schoonheid? Wat is kwaliteit?
Net als wat orbit zegt is het dan ook weer niet zo dat voor mij matige of mindere platen in dat lijstje staan.
Willen mensen echt een idee krijgen van wat ik gewoon heerlijke muziek vind dan moeten ze gewoon het 5* en 4,5* lijstje afgaan, en zelfs dan nog.............. vanochtend had ik zin om hard met Hazes mee te brullen onder de douche: lekker de tijd ervoor nemen en ik had een heerlijk moment. Morgen een lange autorit en dan een oud 538 dance smash album uit de boxen laten klinken: geweldig! Het zijn niet de albums die echt hoog scoren bij mij, laat staan dat ze ooit in mijn top 10 komen te staan, maar ook dat hoort bij mijn 'smaak'.
Ik denk dat veel mensen bang zijn om met hun top 10 een verkeerd beeld geven. Een beetje user op deze site weet heus wel dat er meer is dan dat.

Ik verander mijn top 10 ook voortdurend dus ik heb nou maar even geen top 10. Binnenkort moet het er maar weer van komen.

Deranged schreef:

Herken ik heel erg. Kon je maar een top-20 opgeven...

Ook een top 20 is dan al snel weer te klein
Dus een top 10 is en blijft het mooiste aantal hoe moeilijk ook en wees blij dat iedereen al je stemmen in 1 overzicht kan zien indien gewenst.

Bij mij is het probleem dat ik teveel varieer qua luistergedrag, en dat ik te snel nieuwe dingen leer kennen. Verder luister ik nog niet lang genoeg naar muziek om echt muziek aan te kunnen wijzen die nostalgische waarde o.i.d. heeft, waardoor mijn top10 ook zeer veranderlijk is.

Gast
geplaatst: vandaag om 03:24 uur

geplaatst: vandaag om 03:24 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.