menu

De Site / Gebruikers / "I'm coming out"

zoeken in:
Nee Titan, wat anders

Ik werd vrolijk toen ik het volgende in een ander topic las:

Zachary Glass schreef:
Ben ik vreemd omdat ik gepassioneerd brochures van koelkasten verzameld? Ben ik vreemd omdat ik onlangs afgetuigd werd in ons lokaal postzegelsverzamelaars-clubje "Voor altijd herfst in ons hart"? Het zijn vragen die een mens bezighouden wanneer de dansvloer leeg is en het gemoed vol

Misschien aanleiding om in dit topic met iets aan te komen zetten hier op MuMe wat hetzelfde teweeg kan brengen bij medegebruikers: een (glim)lach, herkenning of wat dan ook.

Als je dan zoiets aandraagt moet je zelf ook als eerste met de billen bloot.

Vooruit: ik heb jaren viool gespeeld.

Nou en ? Geweldig toch ? Ja dat zal best, maar als 10-jarig ventje was dat helemaal niet stoer. In die tijd probeerde ik dat ding angstvallig te verbergen. En als ze dan vroegen "speel jij gitaar ?" terwijl ze naar de koffer wezen, dan zei ik volmondig ja natuurlijk. Oh, wat vervloekte ik dat krassende jammerhout, en toch ben ik blij met de strenge juf die ik had: zij zorgde ervoor dat ik het heel wat jaartjes volhield en daar ben ik haar achteraf zeer erkentelijk voor.

Ik heb een half jaar aan turnen gedaan toen ik een jaar of 8 was, vond er geen reet aan en ben er mee gestopt. Nee, serieus, ik heb weinig schokkends te vertellen (verder)

Ik ben een groot fan van Italo Disco...

Ik ben eigenlijk best lief en aardig ... naar het schijnt.

dajando schreef:

Ik heb een half jaar aan turnen gedaan toen ik een jaar of 8 was

Ik heb het nog 10 jaar volgehouden en toen was bij mij de lol ervan af. Maar of dit echt schokkend nieuws is?

SelmaDuim
Onderhond schreef:
Ik ben eigenlijk best lief en aardig ... naar het schijnt.

En ik kan dat bevestigen

JonnieBrasco
Toen ik elf was had ik een 'top-40-blaadjes-aanval'. In '92/'93 dus, kende ik iedere week weer de complete top-40 uit mijn hoofd, en van elk nummer kon ik het verloop in de top-40 vertellen, van de grotere hits weet ik dat nu zelfs nog.
Het grappige was dan bijvoorbeeld, aan het eind van het jaar ging ik een top-100 maken, (voor elke numero-40 positie 1 punt, voor elke numero-39 positie 2 punten etc.), daaruit kwam een lijst die tot mijn grote verbazing exact overeenkwam met de jaar-top-100 die verrassend genoeg ook in het blaadje stond. Verder was ik dan elke week bijvoorbeeld bezig met het voorspellen hoe de top-40 er de volgende week uit zou zien etc. etc.. Gelukkig ging dit over, volgens mij toen de "top-40" "rabo-top40" ging heten.

Zo was ik op die leeftijd niet alleen bezig met getallen in de top-40, maar ook bijv. met de PTT telecompetitie (voetbal), rondetijden in het langebaan-schaatswedstrijden op de t.v. en had ik een digitale fietscomputer, om maar wat te noemen. Dat deze getallenstoornis helemaal weg is kun je niet zeggen, want de getalletjes op MusicMeter en AudioScrobbler vind ik nog veel te leuk.

En heb je van je hobby nog je beroep kunnen maken?

JonnieBrasco
Als software engineer werk ik veel met databases e.d., dus op zich doe ik er nog wel wat mee, maar het hele freaky is er gelukkig wel vanaf.

Heel herkenbaar Jonnie!

Ik heb ook lange tijd top40blaadjes gespaard en bijgehouden... Ik weet nog goed: Pump Up The Jam van Technotronic kwam op 24 binnen en steeg met superstip door naar 10... Toen ik dat als 10/11 jarig menneke aan die meneer van de Free Record Shop vertelde keek ie wel raar op.

Nog een ontboezeming (ojee):
Ik heb jarenlang een eigen hitlijst gemaakt. Het begon met een top10, werd later een top20, die wekelijks verscheen. Ook maakte ik daarvan weer allemaal statistiekjes en natuurlijk een jaarlijst. De grootste hit ooit was 74-75 van The Connells, wat ik toen een heel mooi nummer vond. Wat ik wel leuk vind aan dit hele gebeuren is dat mijn overgang naar wat alternatievere muziek goed te zien is. In het begin stond mijn hitlijst nog vol met top40werk, later werden Smashing Pumpkins, Blur, Radiohead en Pulp gevestigde krachten. Natuurlijk ben ik er nu al jaren geleden mee opgehouden.

Top 10 schriftjes, ik heb er ook nog een paar liggen.. En die mogen NOOIT weggegooid worden . Ik vind 't wél vervelend dat ik niet (meer) uit mijn hoofd weet hoeveel punten Technotronic heeft verzameld destijds.. Bescheiden hit bij mij.

brooklyn schreef:

Ik ben een groot fan van Italo Disco...

Ben ik ook weer een beetje aan het herontdekken, mede door huidige muziek die er veel op lijkt...

Nog eentje: ik schreef altijd mee met de Hitlist UK als die op MTV werd uitgezonden. Zo kwam ik ook al vroeg met Pulp, Oasis, ed. in aanraking. Elke maandag 18 uur, ik weet het nog goed. Ik mocht zelfs even van tafel bij het eten om even het overzichtje van 40-31 mee te pikken, dat altijd tijdens het avondeten viel. Dan kon ik dat ook nog even snel opschrijven.

Al mijn gespaarde top40briefjes heb ik weggegooid, behalve de allereerste (week 41 uit 1989 geloof ik).

Oei de top 40 briefjes ja: ze zagen me in de platenwinkels al weer aankomen (zoals waarschijnlijk vele anderen ).
En ook ik heb een eigen hitlijst gemaakt en jaren bijgehouden. Maar die bestaat al heel wat jaren niet meer.

Was dat 'in' in die tijd, top-40 lijstjes bijhouden

Ruby1966
Je had toen ook Vara's Verukkelijke Vijftien op de radio. Elke dinsdagmiddag zat ik paraat met opschrijfboekje in de aanslag, bijhouden welke platen ik het mooist vond, de stijgers, de zakkers....zo leerde ik tenminste een beetje de alternatievere muziek kennen zoals The Smiths, Echo & The Bunnymen, The The, This Mortal Coil enz enz....geweldig was dat. Het boekje heb ik nog steeds trouwens

Jaaaaaaaaa, de verrukkelijke 15: kon je bellen en kreeg je een van de DJ's aan de lijn. Ik weet nog goed dat ik Tower of Strength van The Mission opgaf aan Wessel van Diepen.

Ruby1966
Ik stuurde wel altijd mijn voorkeuren in, maar bellen dorst ik niet

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.musicmeter.nl/callbacks/imageproxy.php?img=http://home.hetnet.nl/~carlomusic/musicfreak-weblog/pictures/muzikalfabet/v15gids.jpg

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.

Die verrukkelijke oude tijd he

Ruby1966
Weet je nog wel, oudje ?

JonnieBrasco schreef:
Het grappige was dan bijvoorbeeld, aan het eind van het jaar ging ik een top-100 maken, (voor elke numero-40 positie 1 punt, voor elke numero-39 positie 2 punten etc.), daaruit kwam een lijst die tot mijn grote verbazing exact overeenkwam met de jaar-top-100 die verrassend genoeg ook in het blaadje stond.

Hoezo verbaasd?
Hoe denk je hoe ze die top 100 samenstelden?

JonnieBrasco
Verplaats je eens in een kind van 11 die nog nooit eerder een jaarlijst had gezien...

En, niet te vergeten: zonder alle informatie die je nu op elke computer kunt vinden..

Ik dacht dat het gewoon vermeld stond op die eindlijst.

titan (crew)
Niet zo verrassend, maar ik was (en ben nog steeds wel een beetje) een lijstjesfetisjist. Mijn eerste eigen hitlijst maakte ik in 1982 (ik was toen 9!) en dat heb ik (met enkele lijstloze tussenpozen) tot aan vorig jaar volgehouden.

JonnieBrasco schreef:
Toen ik elf was had ik een 'top-40-blaadjes-aanval'. In '92/'93 dus, kende ik iedere week weer de complete top-40 uit mijn hoofd

Dit had ik in de jaren 1989-1991. 1990 heb ik compleet geloof ik, die top-40-blaadjes moet ik nog wel ergens hebben liggen.
Tegenwoordig heb ik geen flauw idee wat er in de top 40 staat.(Bestaat dé top 40 eigenlijk nog wel of heeft iedere zender tegenwoordig z'n eigen lijst?) Ik maakte ook m'n eigen lijsten en zo.

rondetijden in het langebaan-schaatswedstrijden

Dat doe ik nog steeds. Als mensen schaatsen niet leuk vinden dan komt dat doordat ze niet meeschrijven!
Vroeger ging ik dan ook nog alles uit zitten rekenen bij een allround-toernooi, daar heb ik nu Excel-sheets voor gedownload.

Houden jullie ook bij hoeveel lijstjes jullie hebben ?

titan schreef:

Niet zo verrassend, maar ik was (en ben nog steeds wel een beetje) een lijstjesfetisjist. Mijn eerste eigen hitlijst maakte ik in 1982 (ik was toen 9!) en dat heb ik (met enkele lijstloze tussenpozen) tot aan vorig jaar volgehouden.

Oh wat herkenbaar. Na een paar probeerseltjes ervoor heb ik vanaf 1988 tot 1999 wekelijks een top 20 gemaakt. Ook bij mij begint het met top 40 liedjes en laat het de overgang heel mooi zien. Grootste hit ooit was denk ik Novocaine for the Soul van Eels. De nummer een uit mijn laatste lijstje was Race for the Prize van The Flaming Lips. Toen begon ik het zo te verwaarlozen dat ik er maar definitief mee ophield.

Ook ik heb honderden hitlijstblaadjes gehaald. De oudste zijn uit 85, de nieuwste van een paar jaar terug. Dat werd bij mij aangewakkerd door een soort leraar (het was meer een soort van onderwijsassistent) die die blaadjes voor mij begon mee te brengen. Toen ik erachter kwam dat er zoiets als het hitdossier bestond moest ik dat uiteraard hebben. Ik weet nog dat ik dat boek kreeg met mijn verjaardag en dat mijn ouders nog twijfelede of ik dat wel bedoelde omdat ze het net een prijslijst vonden. Uren bladerde ik erin als jochie van 11.
Ik heb een paar jaar geleden in de aanbieding nog een DVD gekocht met daarop alle top 40 lijsten ooit. Dus weg is het nooit helemaal geweest. En ik heb ook nog een hele zwik hitlijstfeitjes in mijn hoofd. Zo weet ik bijvoorbeeld dat What's up van 4 non blondes 10 weken op 1 heeft gestaan. En ik weet dat Cliff Richard & The Young Ones met Living Doll van 16 naar 1 stegen, met superstip uiteraard.

titan (crew)
Ik ben ook jarenlang lid geweest van Chart Club Magazine, een blaadje voor hitlijstfreaks. Daarin stonden interessante analyses over de top 40, zoals overzichten van snelste stijgers ooit naar 1, de populariteit van dagen in de week (welke dag komt het meest in de top 40 voor), de succesvolste platen waar de titel bestonden uit dezelfde woorden die meerdere keren voorkomen (I do I do I do I do I do van Abba is geloof ik het fraaiste voorbeeld, terwijl die band ook met Gimme Gimme Gimme en Money Money Money op de proppen kwam!) etc...

Toen ik een jaar of 12/13 was maakte ik m'n eigen Top-40-blaadjes met verzonnen artiesten en nummers. Hele jaargangen had ik daarvan, ging zelf zover dat ik er een Top 100 allertijden van samenstelde. Helaas, toen ik een jaar of 16 was heb ik dat allemaal weggegooid omdat ik het maar kinderachtig vond.

Gast
geplaatst: vandaag om 22:53 uur

geplaatst: vandaag om 22:53 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.