menu

De Site / Gebruikers / Worden er nog elpees gekocht of gedraaid?

zoeken in:
avatar van Kronos
Mjuman schreef:
Die zijde van internet- en cloudgebruik is lang onbelicht gebleven, net zoals de footprint van elektrische auto's - met name hun accu's (productie én afvoer na hun 'levenseinde') nauwelijks aandacht krijgt.

En nog dan is er ook nog het extra gewicht van die wagens waardoor de bandenslijtage een pakje hoger ligt.

Wat muziek beluisteren betreft, eigenlijk is het wel deprimerend dat we zelfs met zo'n mooie hobby het milieu belasten. De schoonste weg is momenteel wellicht tweedehands vinyl en cd. Of die goede oude radio.

avatar van Wandelaar
Kronos schreef:
Wat muziek beluisteren betreft, eigenlijk is het wel deprimerend dat we zelfs met zo'n mooie hobby het milieu belasten. De schoonste weg is momenteel wellicht tweedehands vinyl en cd. Of die goede oude radio.
Vinyl slijt door gebruik vanwege het fysieke contact tussen naald en plaat en produceert fijnstof. De CD die door een laser wordt uitgelezen heeft dat probleem niet. Voor de radio geldt dat er zenders nodig zijn om het signaal te verspreiden. DAB+ signalen zijn zuiniger dan bijv. een AM-zender, maar de winst wordt dan weer teniet gedaan door het hogere verbruik van de ontvanger die een stroomvretende processor nodig heeft. Alles bij elkaar: marginale zaken waarover we ons niet echt hoeven op te winden.

Problematischer is het video-streamen. In de VS wordt meer dan een derde van al het dataverkeer al gebruikt voor video-on-demand. Enorme databestanden worden rondgepompt wat heel veel energie vreet. Alleen Netflix gebruikt al net zoveel electriciteit als de totale energiebehoefte van een land met 10 miljoen inwoners. En dat alleen al aan de kant van de provider. Een stormachtige ontwikkeling. Denk aan de energiekosten voor 5G, als je het over vervuilen hebt.

avatar van Venceremos
Vinyl en fijnstof, welke spijkers zijn we aan het zoeken?

Daar ik geen rijbewijs heb om met de auto concerten te bezoeken, denk ik bij mijn muzikale consumptie werkelijk nóóit aan het milieu. Eten, reizen, waterverbruik, etc. staan dan weer wél op de lijst van prioriteiten.

avatar van Kronos
Wandelaar schreef:
Vinyl slijt door gebruik vanwege het fysieke contact tussen naald en plaat en produceert fijnstof.

Dat lijkt me verwaarloosbaar. Heb je dit zelf bedacht of bestaan daar wetenschappelijke artikels over?

avatar van Wandelaar
Wandelaar schreef:
Alles bij elkaar: marginale zaken waarover we ons niet echt hoeven op te winden.
Ik zei het al. Natuurlijk slijt een plaat door draaien en daar komt fijnstof van. Maar dat zijn, zoals ik al ironisch aangaf, onbeduidende zaken, terwijl er andere zaken zijn om je echt over op te winden.

Nee, een plaatje draaien of een CD, daar wordt de planeet niet slechter van. Als aan alle normale milieunormen wordt voldaan rondom de productie. Heel anders ligt het bij de niet meer in getallen uit te drukken energiebehoefte van ons WWW, vooral sinds we HD-beelden massaal de wereld rondsturen.

avatar van Mjuman
Wandelaar schreef:
Problematischer is het video-streamen. In de VS wordt meer dan een derde van al het dataverkeer al gebruikt voor video-on-demand. Enorme databestanden worden rondgepompt wat heel veel energie vreet. Alleen Netflix gebruikt al net zoveel electriciteit als de totale energiebehoefte van een land met 10 miljoen inwoners. En dat alleen al aan de kant van de provider. Een stormachtige ontwikkeling. Denk aan de energiekosten voor 5G, als je het over vervuilen hebt.


Je vermeldt geen bron en ik heb nergens cijfers gevonden die dat ondersteunen, al vrees ik dat er in kwalitatieve zin wel iets in zit.

Cijfers van telco's wezen in 2015 al uit dat ruim 60% downstream-verkeer van telco naar huishouden bestond uit VoD-diensten.
Hier vond ik een aantal redelijk onthutsende cijfers:
Video streaming habits impact electricity use | Interviews | Naked Scientists - thenakedscientists.com

10% van het energieverbruik wereldwijd is ict-gerelateerd; slechts 50% van het energieverbruik van streaming is zichtbaar voor de gebruiker, nl dat van de lokale client (=pc). Met alle data monotoring en manipulatie-actviteiten (Facebook, Google etc) lijkt me die niet-zichtbare activiteit alleen maar toe te nemen (analyse van grote hoeveelheden en data vergt nl enorme proccessing power).

Wandelaar schreef:
Ik zei het al. Natuurlijk slijt een plaat door draaien en daar komt fijnstof van. Maar dat zijn, zoals ik al ironisch aangaf, onbeduidende zaken, terwijl er andere zaken zijn om je echt over op te winden.


"Fijnstof produceren" door platen te draaien, dan weet ik er nog wel één: gasproductie door slecht eten, protesterende darmen die winden produceren: CO2.

Overigens denk ik dat een platenspeler an sich een geringe footprint heeft dan een cd-speler: er kan minder kapot en een reparatie is in de regel eenvoudig. Bij een cd-speler praat je dan over cd-speler vervangen, of het loopwerk en dat is niet alleen vrij kostbaar, het komt ook eens van ver. Bovendien heeft de cd na afdanken ook weer een fikse footprint, omdat ie meestal niet eenvoudig te recyclen is.

Daarnaast zou ik graag eens een goed geschreven artikel lezen over de impact van grootschalige, meerdaagse festivals. Die lijkt me ook niet gering, los van het feit of het voedsel daar nou strikt vega is of niet.

avatar van Wandelaar
Fijnstof van een pickup-naald is natuurlijk een plaagstootje. Jij snapte het al, met je CO2 producerende darmen. Toch zijn er echt mensen die in alle ernst het voer van koeien willen aanpassen zodat ze minder stikstof flatuleren. Druktemakerij in dezelfde orde van grootte.

Wat energieconsumptie van VoD en ander internetgebruik betreft, heb ik gegevens hierover gelezen, die inmiddels door de tijd zijn ingehaald. Het kan niet anders dan dat het rap omhoog gaat.
In internetknooppunt Amsterdam gaat het inmiddels al om fors meer dan 10%, heb ik begrepen. Daar helpt geen windmolentje meer tegen. Zal nog eens zoeken naar de artikelen.

avatar van Wandelaar
Totaal vermogen Nederlandse datacenters stijgt ...
Bij een onderzoek onder veertig multi-tenant-datacenters gaven 25 centra aan dat ze verwachten dat ze de komende drie jaar grote problemen zullen ondervinden bij het verkrijgen van voldoende elektriciteit.

Kom maar op met die goeie ouwe koffergrammofoon. (er staat er bij mij nog één in de huiskamer)

avatar van Kronos
Wandelaar schreef:
Toch zijn er echt mensen die in alle ernst het voer van koeien willen aanpassen zodat ze minder stikstof flatuleren. Druktemakerij in dezelfde orde van grootte.

Koeien zelf (los van de hele industrie die ermee gepaard gaat) zorgen al voor zo'n 5% van de wereldwijde CO2 uitstoot. Niet zo onbeduidend dus.

Wandelaar schreef:
Nee, een plaatje draaien of een CD, daar wordt de planeet niet slechter van. Als aan alle normale milieunormen wordt voldaan rondom de productie.

Zelfs als aan alle 'normale milieunormen' wordt voldaan (wat niet gebeurt, zie het artikel) is de productie van cd en lp nog steeds milieubelastend.

avatar van Wandelaar
On topic dan maar weer: nee, platen kopen doe ik niet meer, maar ik heb nog een leuk stapeltje vinyl vanaf m’n kindertijd. Topstuk in die collectie is Ja Zuster, Nee Zuster, een Philips elpee uit 1968 die de jaren verrassend goed heeft overleefd. Tweede is natuurlijk mijn geliefde Ekseption Greatest Hits- plaat, ook op het Philips-label. En dan niet te vergeten de singletjes van Biotex met Loeki, Wieki en Rieki (1968/69).

avatar van cosmic kid
cosmic kid (moderator)
Berichten over melkkoeien en de invloed op de stikstofdiscussie verwijderd. Waar er nog een (kleine) overlap zat met het topic onderwerp heb ik laten staan

avatar van vielip
Ik zie dit topic nu pas
Maar jazeker koop ik nog lp's en cd's! Het laatste jaar ben ik wat gerichter vinyl gaan kopen. Puur omdat ik meer en meer begin te beseffen dat ik sommige lp's die ik in de collectie heb nooit of zelden ga draaien. En ja, een aantal wil ik voor de 'heb' wel in de kast hebben staan. Maar het grootste deel toch niet. En het heeft ook absoluut te maken met de hype en daardoor absurde prijzen die de afgelopen jaren voor vinyl items wordt gevraagd. Toen ik een jaar of 15 terug weer met vinyl begon (dankzij mijn vrouw die ik toen net had leren kennen) was het een walhalla! Lp's voor €2,- tot €5,- in NM staat waren eerder regel dan uitzondering. En dat is de laatste 5 jaar helaas wel behoorlijk veranderd. Wellicht dat ik mezelf er daardoor op betrap dat ik het afglopen jaar links en rechts weer de nodige cd's heb gekocht. Want die zijn nu voor een prikkie op te pikken. Ach ja, muziek is mijn grote hobby en op de één of andere manier blijft het me (gelukkig) bezig houden

avatar van Poles Apart
Fire at California Plant Threatens Global Vinyl Production

Slecht nieuws voor vinyl-liefhebbers, de prijzen zullen nog verder gaan stijgen neem ik aan...

Gast
geplaatst: vandaag om 12:22 uur

geplaatst: vandaag om 12:22 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.