menu

De Site / Gebruikers / Worden er nog elpees gekocht of gedraaid?

zoeken in:
Stijn_Slayer
In de goedkope rommelbakken moet je goed zoeken wil je een exemplaar in goede staat vinden. Ik heb verscheidene uren zitten neuzen in die bakken. Ik kom steeds met pijn in de rug terug, maar ik heb al wel een grote stapel vinyl in goede staat voor €1 tot €2,50 gekocht. Juist op koninginnedag sla ik elk jaar m'n slag. Vaak heb ik iets van 24 albums voor €22 euro, een uitstekende koop. Dan heb ik het vinyl goed gecontroleerd, en blijken er meestal één of twee toch niet goed draaibaar te zijn. Heb je er nog 22 over voor weinig geld.

Wel vraag ik me af hoe het in hemelsnaam kan dat zoveel mensen zo slordig met hun vinyl om zijn gegaan. Pa heeft platen van 40 jaar oud die er nog perfect uitzien.

Wat ik wel erg storend vind is platenzaken die hun tweedehands vinyl niet goed op staat sorteren. Dan plaatsen ze er normale prijzen op, maar als je niet uitkijkt zitten ze net zo erg onder de krassen als de gemiddelde plaat uit de rommelbak. O.a. Waaghals in Nijmegen (Arnhem is prima) en 't Oor in Almere maken zich daar veelvuldig schuldig aan. Na een tijdje ga ik dan maar weer, want als je de tiende plaat onder de krassen tegenkomt zakt de moed je wel in de schoenen (bovendien is het niet helemaal klantvriendelijk).

avatar van Mjuman
Ik herken wel 't een en ander in het verhaal van Musician. Het grappige is dat in mijn geval beide vormen (vinyl én cd) de afgelopen 3- 4 jaar aan een herwaardering onderhevig zijn geweest. Vinyl in opwaartse richting en cd in neerwaartse - en da's niet alleen een persoonlijk/emotioneel iets.

Coming where I come from:ik heb in een vlaag van moderniteitsverbijstering (de cd wordt hét) in '88 al het vinyl (ca 8 meter, 3 grote boxen met singles) weggedaan - deels via een opkoperd; in dec 07 vond ik op zolder een doos met een dertigtal lp's en daarmee is het opnieuw begonnen.

De lp heeft - onweerlegbaar - thans voor mij een hogere gevoelswaarde;over de geluidskwaliteit ervan heb ik elders een discussie gevoerd (audio-topic) en op dat punt kan ik zeggen luister eens naar Body and Soul (Joe Jackson) op lp en cd. Het gebruiksgemak van de cd staat bij buiten kijf, maar een lp opzetten is voor mij veel meer een bewuste daad, bijna een ritueel.

De cd heeft imo ook een waarde verloren door de rare prijsfluctuaties waaraan een cd in de winkel onderhevig kan zijn - laat ik dat illustreren: bij release betaal je 15 - 18 euro en na een half jaar wordt de cd soms al 'gedumpt' voor de helft; ook de prijzen die de grote e-tailers kunne hanteren bewerkstelligen het gevoel dat de winkelprijs net zo hoog is als de gemiddelde goedgelovige gek ervoor wil geven - en dat is met de huidige stand van zaken, in mijn geval steeds minder. De branche zelf heeft ervoor gezorgd dat de waarde van een nieuw album relatief is - niemand kan mij wijsmaken dat de pure fabricagekosten incl handling van een cd niet slechts een fractie zijn van die van een lp: waarom dan die prijs zo hooghouden in de retail? Ik heb altijd geleerd: "al te goed is buurmans gek" - nou dat doe ik dan ook niet meer; en mede daarom ligt voor mij de waarde van een lp hoger.

En soms kun je voor hetzelfde geld dat je kwijt zou zijn voor de special editie van een gloednieuw album een ontbrekend centre piece in je verzameling aanschaffen - driemaal raden wat je dan koopt?

@Stino - ja platenzaken zouden wat zorgvuldiger mogen kijken bij hun prijsbepaling, maar iok ben wel bang dat zoiets avn de weeromstuit tot hogere prijzen zal leiden. Het motto: geef je ogen de kost, neem de tijd, wees niet te lui en - idd - wees bereid om te zoeken in de meukbakken met 1 euro-dingen. Handelaren kopen vaak partijen in en hebben dan niet altijd de puf om alles door te spitten.

avatar van musician
In het geval van Body and soul van Joe Jackson ben ik het helemaal met je eens. Maar dat is dan ook een enorme uitzondering op de regel, haast een klassieke.

Daar staat tegenover dat de (helaas niet aangeslagen) sacd en de 5.1 surround dvd (met muziek) geluid weet neer te zetten dat ik op vinyl nog nooit gehoord heb.

avatar van Protonos
@Mjuman - wat betreft vinyl in uitverkoopbakken ben ik het met je eens. Soms kom je daar erg mooie dingen tegen voor 1 of 2 euro. Bij het vinylarchief in Nijmegen ben ik meerdere malen geslaagd voor een paar euro.

avatar van Mjuman
musician schreef:
In het geval van Body and soul van Joe Jackson ben ik het helemaal met je eens. Maar dat is dan ook een enorme uitzondering op de regel, haast een klassieke.

Daar staat tegenover dat de (helaas niet aangeslagen) sacd en de 5.1 surround dvd (met muziek) geluid weet neer te zetten dat ik op vinyl nog nooit gehoord heb.


"Zeg nooit, nooit" - op een top-set, zeg ca 70 k euro The Colour of Spring (Talk Talk) naast elkaar gehoord van sacd en vinyl - beide hadden hun charme; detail van de losse instrumenten was erg mooi van sacd - op momenten dat het meer 'massaal' werd (in klassiek heet dat "tutti") was vinyl beter, leek het er op alsof de processor in de convertor moeite had om dehoeveelheid muzikale info te verwerken en weer te geven.

SACD op klassiek wel een succes overigens;ook HDCD was een flop.

avatar van Kronos
musician schreef:
Daar staat tegenover dat de (helaas niet aangeslagen) sacd en de 5.1 surround dvd (met muziek) geluid weet neer te zetten dat ik op vinyl nog nooit gehoord heb.

Misschien is dat door een conditionering bij mij, maar voor mij hoeft dat allemaal niet. Gewoon stereo door twee luidsprekers klinkt voor mij 'natuurlijk' als ik een thuis een album beluister.

Met technisch hoogstaande snufjes kunnen ze het geluid wel zo laten klinken dat het lijkt alsof ik er middenin zit, maar omdat ik er niet echt middenin zit komt dat op mij 'onnatuurlijk' over.

Een beetje te vergelijken met de bioscoop. Soms hoor geluiden tot achter je, maar het beeld blijft gewoon voor je. Dan 'klopt' er iets niet. En als ik muziek beluister in mijn woonkamer en het lijkt alsof ik tussen de muzikanten zit, dan 'klopt' er ook iets niet.

Waar ik wel belang aan hecht wat het geluid betreft is warmte en natuurlijkheid. En minstens even belangrijk, leven. Het is allemaal bijzonder subjectief en heel vaag en makkelijk af te doen als ingebeelde nonsens, maar een plaat 'leeft' omdat ze geen twee keer hetzelfde klinkt. Het is niet te voorspellen wanneer een knisper door statische ontlading klinkt.

Nu kan je zeggen daar niet op te zitten wachten (wat ik trouwens ook niet doe) en dat geknetter kan missen als kiespijn, maar net dat niet geheel perfecte en onvoorspelbare element is wat vinyl iets extra's tegenover de cd kan geven in positieve zin. Een cd is zo perfect dat het te artificieel kan aanvoelen.

Met de hoes hetzelfde, zoals in het andere vinyl-topic ter sprake is gekomen. Enige sporen van leeftijd/gebruik kunnen een nostalgische meerwaarde geven.

Kleine imperfecties zijn belangrijk want maken muziek mooi en levendig. Het is ook de reden waarom het geluid van een drumcomputer slaapverwekkend is en dat van een drummer spannend.

avatar van musician
De suggestie willen wekken dat cd-geluid gelijk staat een drumcomputer en de LP aan een echte drummer slaat natuurlijk nergens op, daar haal je het toch al wankele betoog volledig mee onderuit.

Het is ook onzin dat een cd geen warmte of natuurlijkheid of zelfs 'leven' zou kunnen bieden. En als ik graag 'storing' wil hebben om een knisper door statische ontlading te willen horen (een hoogst bijzondere muziekwens inzake bijgeluiden, maar goed) dan trek ik wel even aan een snoertje achter aan mijn versterker.

De drummer die 'live' drumt, hoor je op een cd juist wel hoe hij klinkt als tijdens een concert, het is er een letterlijk verslag van. Als je ook nog 'haardvuurtjes', knisperende statische ontladingen en weet ik wat allemaal nog meer eist, dan is dat een hoogst bijzondere wens, maar ga dan niet zeggen dat de cd niet goed is.

Toen in 1982 de cd de LP kwam vervangen, nog mondjesmaat aanvankelijk, bleek uit het succes dat het juist de tekortkomingen/beperkingen van de LP als geluidsdrager zelf (en de bijbehorende randapparatuur) en de uitgebreide mogelijkheden van de cd (later verder geperfectioneerd) waren die uiteindelijk de succesvolle doorslag voor de cd hebben gegeven. Zelfs al bleek de prijs van de cd 2 x zo hoog (wat op zich zeer betreurenswaardig was) dan de LP, puur technisch bekeken bleek dat de cd heel wat meer kon en ook heel erg veel kon hebben.

Ik heb heel veel LP's gehad, in de loop van de tijd de meeste allemaal vervangen door cd's, maar slechts heel zelden vond ik uiteindelijk een LP beter. Er zijn overigens wel slechte cd's uitgebracht de eerste jaren, goedkope kopieën van oudere opnames van obscure platenlabels.

Krassen en tikken komen niet voor tijdens de opnamesessies van een band in de studio. Wensen dat dat wel voorkomt op je eigen geluidsdrager is prima, maar je kunt nooit betogen dat dat meer authentiek is, warmer wat mij betreft, dan de feitelijke weergave.

avatar van Kronos
musician schreef:
De suggestie willen wekken dat cd-geluid gelijk staat een drumcomputer en de LP aan een echte drummer slaat natuurlijk nergens op, daar haal je het toch al wankele betoog volledig mee onderuit.

De suggestie willen wekken dat ik die suggestie zou willen wekken slaat natuurlijk ook nergens op, musician. Het was een analogie die duidelijk maakt dat imperfecties 'dingen' juist mooi kunnen maken en eigen zijn aan iets dat leeft. Niet de gelijkschakeling die jij er van maakt.

musician schreef:
Het is ook onzin dat een cd geen warmte of natuurlijkheid of zelfs 'leven' zou kunnen bieden. En als ik graag 'storing' wil hebben om een knisper door statische ontlading te willen horen (een hoogst bijzondere muziekwens inzake bijgeluiden, maar goed) dan trek ik wel even aan een snoertje achter aan mijn versterker.

Zoals ik al schreef, uiterst subjectief en vaag allemaal en makkelijk onderuit te halen als onzin. Maar de cd was nog maar pas een succes en sommige bands namen al bewust naaldruis en gekraak mee op, als onderdeel van hun muziek. Ik denk dat dit wel duidelijk maakt dat 'storing' in muziek niet altijd onwenselijk hoeft te zijn. Behalve dan voor muziek die enkel suikerzoet mag zijn en zoveel mogelijk moet glanzen als een spiegel.

musician schreef:
Die drummer die 'live' drumt hoor je op cd juist wel hoe hij klinkt als tijdens het concert, het is er een letterlijk verslag van. Als je ook nog 'haardvuurtjes', knisperende statische ontladingen en weet ik wat allemaal nog meer eist, dan is dat een hoogst bijzondere wens, maar ga dan niet zeggen dat de cd niet goed is.

Het is er een letterlijk verslag van, zo schrijf je. Maar ik ben daar niet letterlijk als ik de muziek thuis beluister. Dan mag het van mij, bijvoorbeeld tussen de nummers in, te horen zijn dat het een plaat is die draait.

En waar zeg ik trouwens dat de cd niet goed is? Je suggereert graag denk ik of je leest iets dat er niet staat.

avatar van Mjuman
Guys, not again deze discussie- en niet hier svp!
Hij lijkt bij tijd en wijle bijna religieuze proporties aan te nemen, maar heeft in alle hevigheid al op het generieke audiptopic gespeeld en bijv - als ik met niet vergis - iemand als Sietse heeft een aantal zinnige dingen gezegd over digitaal vs analoog, geluidsgolven en het menselijk oor. Ik wil jullie aanraden daar eens te snuffelen.

En Musician - ik begrijp je standpunt, maar ik denk dat je er nog wel eens van zult terugkomen - je stelt je nu wel erg pro-cd op. En ik ben per slot van rekening een soort spijtoptant.

avatar van Kronos
Ik heb met religie geen probleem als men dat bij zichzelf houdt. Het wordt alleen lastig als fundi's dingen voor anderen willen gaan voorschrijven. Wat je wel en niet mag zeggen enz...

avatar van Mjuman
Kronos schreef:
Ik heb met religie geen probleem als men dat bij zichzelf houdt. Het wordt alleen lastig als fundi's dingen willen gaan voorschrijven. Wat je wel en niet mag zeggen enz...


Tegen wie heb je het nu- tegen jezelf? Ik ben geen funda-mens-taal-list en kan hier echt geen touw aan vastknopen, weet dat je graag in de kuil van de autorepetitie (herhaling loont zegt elke adverteerder) valt en ben gewoon benieuwd wat je beoogt met deze herhaling van zetten.

Deze discussie ie elders algevoerd - daarom verwees ik erna - het is een relatief zinloze excercitie, maar als jij die - in Heiderggeriaanse zin - gebruikt om a titre personnel Sinngebung des Sinnlosen te bedrijven, welnu be my guest, zo lang je je eigen drank meeneemt.

avatar van Kronos
Mjuman schreef:
...weet dat je graag in de kuil van de autorepetitie (herhaling loont zegt elke adverteerder) valt en ben gewoon benieuwd wat je beoogt met deze herhaling van zetten.

Ik kan hier geen touw aan vastknopen. Herhaling van zetten. Welke herhaling van welke zetten?

Je hoeft je niet aangesproken te voelen. Ik schreef aan iedereen die het leest, maar voor mezelf.

Als een gesprek als dit uitloopt op welles nietes ligt de oorzaak daarvan in het gegeven dat de ene de andere dingen voorschrijft, terwijl het mij hier om persoonlijke voorkeur ging en ik de mijne toelichtte. Dat bedoelde ik dus. En daarbij nam ik het voorbeeld van religie dat jij aanhaalde over.

Het zou nogal vreemd zijn als we hier enkel met ja of nee op de vraag van het topic antwoorden, maar er niet bij zeggen waarom.

avatar van Mjuman
Ok - duidelijk; ik dacht eerder een reactie te hebben gepost vanaf mobiel, maar die was dus niet doorgekomen.

Denk dat wij het voor een groot deel met elkaar eens kunnen zijn - mijn caveat gold eerder een evt. herhaling van de discussie die elders al eerder is gevoerd - ik meen bij het audiotopic; er werd toen een aantal inhoudelijke en onderbouwde argumenten en die werden ook door cd-afficonado's van tafel geveegd. Het lijkt erop dat m.n. cd-voorstanders erg fanatiek hun standpunt vasthouden. Nou ben ik spijtoptant en weet dat het op een gegeven moment weer kan gaan broeien, om uiteenlopende redenen; een ervan heb ik al eerder beschreven: de herevaluatie van de cd als medium.

avatar van Kronos
We kunnen het deels eens zijn, maar ik kan niet zeggen dat ik de cd steeds minder ben gaan waarderen.

Integendeel. Sinds ik daarnaast ook weer vinyl koop ben ik het weer meer gaan waarderen zoals toen ik pas cd's begon te kopen.

Het gebruiksgemak, langere speelduur, grotere vrijheid (namelijk niet gebonden zijn aan één vaststaand toestel), de vaak mooie cd boekjes waarin je op ontdekking kan gaan...

En wat geluid betreft, soms klinkt cd beter dan lp, soms omgekeerd. En mede bepalend daarbij is natuurlijk de afspeelapparatuur.

Ik heb die discussie in het andere topic niet gevolgd, maar mijn ervaring is dat voorstanders van vinyl ook nogal overdreven fanatiek kunnen zijn. Dat mensen dat hele vinyl-gedoe maar onzin vinden snap ik best want wat over het algemeen het beste klinkt heeft veel met voorkeur te maken. Als je absoluut geen naaldruis en kraakjes wil wint de cd het.

Maar de lp overleeft in ieder geval de ontwikkelaar van dat zilveren schijfje; Norio Ohga.

link

Nieuw vinyl koop ik zelden vanwege het prijsverschil tussen lp en cd. Tweedehands vinyl koop ik op platenbeurzen. Meestal kom ik dan thuis met 20 tot 30 lp's. Voordat ik tot aanschaf overga, kijk ik de platen goed na. Thuisgekomen maak ik de hoezen zorgvuldig schoon met een vochtige doek, reinig de platen met een Knosti wasmachine. Ik vervang elke binnenhoes door een geplastificeerde en doe om elke lp een plastic buitenhoes.

avatar van Kronos
De buitenhoezen schoon maken doe ik ook.

Hou je de oude binnenhoezen er wel bij, rollingbeatle, als er teksten of afbeeldingen op staan?

rollingbeatle schreef:
Nieuw vinyl koop ik zelden vanwege het prijsverschil tussen lp en cd. Tweedehands vinyl koop ik op platenbeurzen.

Maar nieuw vinyl kost vaak toch niet of amper meer dan de cd?

En oud tweedehands vinyl is vaak zelfs duurder dan cd, als het om nogal zeldzame exemparen gaat. Zo koop je Closing Time van Tom Waits bijvoorbeeld nieuw op cd voor 5 euro, maar de plaat uit '73 zul je in goede staat niet vinden voor dat geld.

Ik hou ook wel rekening met de prijs, maar als ik een bepaald album echt wil, dan mag dat wel 20 euro kosten als ik er van uit kan gaan dat het voor minder nergens te koop is. Maar ik ben geen verzamelaar die 100 euro of meer neertelt voor unieke verzamelobjecten. 30 euro is het meeste dat ik al betaald heb.

Als op de oude binnenhoezen teksten of afbeeldingen zijn afgedrukt, houd ik deze er bij. Ik schuif de lp met nieuwe binnenhoes in de bedrukte binnenhoes. Ik vouw dan een zijkant van de nieuwe binnenhoes een paar millimeter om om deze passend te maken.

Nieuw vinyl kost toch zeker 20 euro, terwijl een net verschenen cd vaak voor een prijs van rond 10 euro te krijgen is.

Op een platenbeurs geef ik gemiddeld 5 tot 6 euro per lp uit. Ik heb wel eens 40 euro voor een lp betaald (een gesealde dubbel lp van Karlheinz Stockhausen) maar over het algemeen ben ik niet bereid om meer dan 15 euro voor een lp neer te leggen. Bij zeldzame exemplaren kies ik dan van lieverlee voor een cd versie.

avatar van Kronos
Hier in België is dat prijsverschil tussen nieuwe cd en lp dan misschien wat kleiner. Als het album op dubbel vinyl verschijnt kost dat meestal wel meer natuurlijk. Maar het verschilt gewoonlijk iets van een paar euro.

avatar van Oldfart
Verschillen kunnen hier tegen de 7 a 8 Euro oplopen. Een enkele keer al meer dan een tientje gezien. Vind ik veel.

Ik denk overigens dat het gebruiksgemak van de cd en de relatieve kwetsbaarheid van vinyl voor mij de doorslag geeft; meer nog dan het prijsverschil.
Ik heb bijvoorbeeld van Wipers alles op vinyl, en op twee na alles op cd. De twee alleen op vinyl draai ik het minst. Ook vanwege 'zuinigheidsoverwegingen'.
En dat is eigenlijk heel raar; iets niet draaien omdat je het heel wilt houden.
De andere Wipers platen draai ik echt alleen op cd.

Stijn_Slayer
Ik herken dat ook wel. Als ik toch achter de pc zit zet ik de MP3's wel even op in plaats van de LP.

Als ik een album op vinyl en cd heb kies ik meestal ook voor de cd om het vinyl in goede staat te houden. Toch heb ik niet zoiets dat ik ze niet durf te draaien, alleen bij (duur) o.o.p. vinyl. Die staan echt in de kast en draai ik zo min mogelijk.

avatar van Kronos
Zó kwetsbaar is vinyl nu toch ook weer niet bij juist gebruik. Een goede naald is zeker belangrijk, maar dan kan het veelvuldig afgespeeld worden zonder merkbare slijtage. Gekleurd vinyl en zeker picture disc is daar wel gevoeliger voor.

Vroeger toen ik als puber slechts om de zoveel tijd een plaat kon kopen draaide ik ze wel eens grijs, maar met de uitgebreide keuze die ik nu heb kom ik daarvoor tijd te kort.

avatar van Oldfart
Zó kwetsbaar is vinyl nu toch ook weer niet bij juist gebruik.
....43 jaar vinyl draaien heeft me anders geleerd Kronos, een ongelukje zit soms in een erg klein hoekje.
Even de stofkap niet helemaal omhoog, terwijl je de plaat om wilt omdraaien; en 'tok' .

Maar het ergste was wanneer iemand bijvoorbeeld de binnenhoes met de opening naar beneden in de hoes had teruggestopt en jij wist dat niet.......

En in het verleden nam je ook wel eens platen mee naar vrienden, die misschien geen goede naald meer hadden, of je ging na het nodige consumeren van gerstenat even naar het toilet, en kwam je terug en was de plaat weg, kwam je een uur later tegen onder op een stapeltje, zonder een hoes er omheen; exit draaibaarheid van From the Lions Mouth.

Nu, door schade en schande wijzer, blijft iedereen met zijn tengels van mijn vinyl af, en verlaat geen enkele schijf meer mijn blikveld.

avatar van itchy
Er was een periode in de jaren '90 dat ik alleen maar vinyl kocht. Bij Distortion records in Amsterdam en Perfect Sound Forever in Delft (die laatste bestaat niet meer) is heel wat inkomen gespendeerd. Daardoor bezit ik nu een heel aardige collectie indie- en noiserock op vinyl.

Na die periode kocht ik meer cd's, maar nog steeds ook elpees. En de laatste tijd eigenlijk weer steeds meer. Als ik iets wil kopen check ik eerst of het voor een goede prijs op LP te koop is. Mijn werk bevindt zich op loopafstand van Da Capo en in mijn woonplaats zit zinds kort een hele fijne nieuwe winkel die alleen vinyl verkoopt, dus die worden aardig platgelopen. Vinyl kopen op internet doe ik wel, maar alleen als het echt moet. Sinds die import-LP van Boris door die verrotte TNT in het portiek was achtergelaten...

Uitlenen doe ik niet aan, tengels af van mijn platen. Na een uitgebreide cursus "hoe ga ik om met vinyl" mag mijn vriendin sinds kort plaatjes draaien. Dat doet ze met veel plezier.

avatar van Kronos
Oldfart schreef:
(quote)
....43 jaar vinyl draaien heeft me anders geleerd Kronos, een ongelukje zit soms in een erg klein hoekje.
Even de stofkap niet helemaal omhoog, terwijl je de plaat om wilt omdraaien; en 'tok' .

Da's waar Oldfart. Maar ik ben 30 jaar geleden platen beginnen draaien en kan me niet een ongelukje voor de geest halen waarbij een plaat hoorbaar beschadigd werd, behalve de eerste plaat van mijn broer. Maar da's geval apart, dat ongelukje, alhoewel mijn broer ook wel een beetje. Die gooide namelijk een vouwmeter door de kamer en die kwam terecht op de plaat die lag te draaien.

Maar met een beetje handigheid zijn ongelukjes dus zo goed als, om niet te zeggen geheel, uitgesloten. En een cd is ook best kwetsbaar, aan de bovenkant. Als je een cd laat vallen kan hij beschadigd raken. Vooral de bovenkant is gevoelig. Zo heb ik eentje die bij normaal gebruik maar wellicht in een slechte cd-speler beschadigd is geraakt, op enkele plekjes is die bovenlaag bekrast. Cd op die plaats geeft even geen geluid meer. Ik heb 'm dus nieuw moeten aanschaffen.

Stijn_Slayer
Nu het toch over ongelukken gaat...

Ik zette wel eens vinyl op met vrienden erbij. Zo ook een keer met een meisje. Loopt het wicht met een bal te stuiteren. Ik zei doe nou niet. 'Pats', op de draaiende plaat.

Exit meisje begrijpen jullie.

avatar van Oldfart
Exit meisje begrijpen jullie
...dat meisje spreekt voor zich, maar ehm....alle meisjes?

Stijn_Slayer
Nee hoor. Zolang ze maar van m'n vinyl afblijven.

avatar van Mjuman
Kronos schreef:
Als je een cd laat vallen kan hij beschadigd raken. Vooral de bovenkant is gevoelig. Zo heb ik eentje die bij normaal gebruik maar wellicht in een slechte cd-speler beschadigd is geraakt, op enkele plekjes is die bovenlaag bekrast. Cd op die plaats geeft even geen geluid meer. Ik heb 'm dus nieuw moeten aanschaffen.


Als je daar een dun stukje (gekleurde) tape of sticker overheen had geplakt, had ie waarschijnlijk ook wel weer normaal afgespeeld.

Ooit meegemaakt dat iemand de kleverige bovenkant van een cd met nail polish remover schoon wilde maken. Ondanks mijn waarschuwingen ging-ie daarmee door, weg hele opdruk en dus niets meer om de laser tegen te houden.

avatar van The Scientist
Tja, de bovenste laag is de data-laag.. als je daarin gaat krassen gaat het mis ja, als het puur loskomt van het plastic is er met een goede sticker inderdaad wellicht eits te repareren... Maar als er daar echt stukken van kapotgaan krijg je die neit terug... De onderste laag kun je bijna mee doen wat je wilt... Pas als er echt ontzettende krassen opzitten komt de lichtstraal er neit goed meer doorheen.. en zelfs dan kan ie vaak nog wel gefikst worden.

avatar van Kronos
Mjuman schreef:
Als je daar een dun stukje (gekleurde) tape of sticker overheen had geplakt, had ie waarschijnlijk ook wel weer normaal afgespeeld.

Waarschijnlijk wel. Ik heb het geprobeerd met een stift. Dan speelde hij weer goed af maar later dan weer niet meer. Ik heb de cd niet weggegooid toen ik 'm heb vervangen maar aan m'n broer gegeven. Tape zal wel beter werken, ik zal het hem zeggen. Dan kan ie het nummer 2 Rights Make 1 Wrong op Rock Action van Mogwai zonder onderbrekingen beluisteren. Wel grappig eigenlijk, is dat ik de schoonheid van dat nummer heb ontdekt bij het steeds testen na proberen te repareren van die onderbrekingen.

Gast
geplaatst: vandaag om 08:04 uur

geplaatst: vandaag om 08:04 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.