De Site / Gebruikers / Worden er nog elpees gekocht of gedraaid?
zoeken in:
0
stuart
geplaatst: 18 november 2008, 11:26 uur
Ik koop soms nog wel LP's op rommelmarkten/platenbeurzen als ik op één of andere manier iets met die platen(hoezen) heb; ik gebruik ze echter als decoratie en de staat van het vinyl zelf maakt me niet zo heel veel uit (over het algemeen). In ieder geval moeten de hoezen er nog behoorlijk goed uit zien.
0
geplaatst: 18 november 2008, 12:46 uur
stuart schreef:
Ik koop soms nog wel LP's op rommelmarkten/platenbeurzen als ik op één of andere manier iets met die platen(hoezen) heb; ik gebruik ze echter als decoratie en de staat van het vinyl zelf maakt me niet zo heel veel uit (over het algemeen). In ieder geval moeten de hoezen er nog behoorlijk goed uit zien.
Jazeker, en er zijn ook lijsten te koop voor dat doel. Eerlijk is eerlijk die hoezen van Joost Swarte zijn mooi en erg gewild bij stripliefhebbers.
0
geplaatst: 18 november 2008, 15:54 uur
levenvergeten schreef:
Tegenwoordig staat zelfs in de Plato in Rotterdam een rekje met nieuwe elpees, Sounds in Rotterdam is begonnen met het verkopen van elpees, Plaatboef deed het al langer. Lijkt eerder alsof het juist populairder wordt, twee vrienden van me hebben sinds kort ook een elpee-speler, ik heb er één gekregen voor mijn afgelopen verjaardag.
De nostalgie is de toekomst!
(quote)
Tegenwoordig staat zelfs in de Plato in Rotterdam een rekje met nieuwe elpees, Sounds in Rotterdam is begonnen met het verkopen van elpees, Plaatboef deed het al langer. Lijkt eerder alsof het juist populairder wordt, twee vrienden van me hebben sinds kort ook een elpee-speler, ik heb er één gekregen voor mijn afgelopen verjaardag.
De nostalgie is de toekomst!
Hier in Beverwijk heb je alleen maar een Free Record Shop.

0
geplaatst: 1 december 2008, 00:19 uur
Ja hoor, ik draai nog regelmatig LP's. Ik heb er nog zo veel die nog steeds niet op CD uitgebracht zijn. Nieuwe koop ik eigenlijk alleen maar op rommelmarkten, maar dat gebeurt eigenlijk niet zo vaak. Overigens is de Mediamarkt bij mij in de buurt recent begonnen met de verkoop van nieuwe LP's.
En ja, tussen mijn toevoegingen staan een aantal LP's. En ik zal er binnenkort nog een paar toevoegen.
En ja, tussen mijn toevoegingen staan een aantal LP's. En ik zal er binnenkort nog een paar toevoegen.
0
Harco
geplaatst: 1 december 2008, 00:38 uur
Ook de Saturn in Groningen verkoopt lp's (dan zal de MediaMarkt het ook wel doen).
0
geplaatst: 2 december 2008, 19:29 uur
Ik ga binnenkort, misschien morgen al, een nieuw audio systeem kopen met platenspeler. Heb zo'n 600 lp's. De vorige platenspeler was gesneuveld na een verhuizing.
0
geplaatst: 10 januari 2009, 12:01 uur
Vandaag in een onverwacht 70'iger jaren luilekkerland terecht gekomen (een platen en boeken markt in Rockanje) Met veel Genesis / Camel / Kansas / Tom Waits / Bob Dylann zo.
Na veel wikken en wegen uiteindelijk met 4 zwarte schijfjes vertrokken
Genesis - Tresspass
Janis Joplin - Pearl
Kansas - Point of Know Return
Neerlands Hoop - Bloed aan de Paal
Na veel wikken en wegen uiteindelijk met 4 zwarte schijfjes vertrokken
Genesis - Tresspass
Janis Joplin - Pearl
Kansas - Point of Know Return
Neerlands Hoop - Bloed aan de Paal
0
geplaatst: 10 januari 2009, 13:50 uur
Draai eigenlijk thuis alleen maar lp's (heb er zo'n 2000), en omdat ik tegenwoordig het grootste deel van mijn tijd in Berlijn woon dijt mijn verzameling als een gek uit - in Berlijn zitten echt fantastische vinylwinkels!
Vind de hele technische discussie hieronder niet zo boeiend, een lp draaien is gewoon anders dan een cd-tje erin doen. Prachtig artwork vaak om te beginnen, leesbare info, minder de neiging tot skippen van nummers, de muziekbeleving duurt pak hem beet 40 minuten en dat is precies mooi. En oja, geen gezeik met bonustracks (hoewel de rereleases daar ook al mee gaan beginnen, zoals Back to Black Vinyl).
Sprak de ouwe lul
Vind de hele technische discussie hieronder niet zo boeiend, een lp draaien is gewoon anders dan een cd-tje erin doen. Prachtig artwork vaak om te beginnen, leesbare info, minder de neiging tot skippen van nummers, de muziekbeleving duurt pak hem beet 40 minuten en dat is precies mooi. En oja, geen gezeik met bonustracks (hoewel de rereleases daar ook al mee gaan beginnen, zoals Back to Black Vinyl).
Sprak de ouwe lul

0
geplaatst: 10 januari 2009, 15:04 uur
Ook de jonge hond is er mee eens
.
Ook al heb ik zelfs geen LP speler mee(mijne heeft 1,5 naar ongeveer 25 jaar dienst bij mij ouders de geest gegeven) blijft de LP toch geweldig qua artwork en charme.
.Ook al heb ik zelfs geen LP speler mee(mijne heeft 1,5 naar ongeveer 25 jaar dienst bij mij ouders de geest gegeven) blijft de LP toch geweldig qua artwork en charme.
0
geplaatst: 13 januari 2009, 19:44 uur
Ik heb er ook ruim zeshonderd, vaak nog in prima staat. Ik koester ze wel (plastic hoezen eromheen, aparte binnenhoezen zodat de 'eigenlijke' binnenhoezen niet teveel beschadigen enzo), maar ik gebruik ze ook en vooral waar ze voor bedoeld zijn: gewoon lekker draaien.
Ik heb altijd een platenspeler gehad en gehouden en een paar jaar geleden nog een heel mooie tweedehands Technics op de kop getikt. Ik draai wel veel vaker CD's dan platen, want voor een elpee moet je echt even gaan zitten. Net wat Lebowski zegt: je hebt minder de neiging om te gaan skippen, maar draait gewoon kant 1 en/of 2 helemaal. En 40 à 45 minuten is in mijn beleving inderdaad een prima tijdsspanne om aandachtig te blijven luisteren.
Ik had al een aardige verzameling uit de jaren zeventig en tachtig en heb destijds in de jaren negentig, toen 'iedereen' al zijn vinyl wegdeed, de boel nog flink uitgebreid met een paar mooie titels.
Nieuwe LP's, zoals ze nu in sommige winkels staan, heb ik (nog) niet gekocht. Ik sta er wel eens mee in m'n handen, want het ziet er inderdaad prachtig uit. Maar vaak is het wel heel duur allemaal, soms 2x zo duur als de CD. Tja, en dan wint de Hollander het toch in mij.
Ik heb altijd een platenspeler gehad en gehouden en een paar jaar geleden nog een heel mooie tweedehands Technics op de kop getikt. Ik draai wel veel vaker CD's dan platen, want voor een elpee moet je echt even gaan zitten. Net wat Lebowski zegt: je hebt minder de neiging om te gaan skippen, maar draait gewoon kant 1 en/of 2 helemaal. En 40 à 45 minuten is in mijn beleving inderdaad een prima tijdsspanne om aandachtig te blijven luisteren.
Ik had al een aardige verzameling uit de jaren zeventig en tachtig en heb destijds in de jaren negentig, toen 'iedereen' al zijn vinyl wegdeed, de boel nog flink uitgebreid met een paar mooie titels.
Nieuwe LP's, zoals ze nu in sommige winkels staan, heb ik (nog) niet gekocht. Ik sta er wel eens mee in m'n handen, want het ziet er inderdaad prachtig uit. Maar vaak is het wel heel duur allemaal, soms 2x zo duur als de CD. Tja, en dan wint de Hollander het toch in mij.
0
geplaatst: 23 januari 2009, 15:34 uur
Ik ben verzamelaar van LP's , ik heb ze nooit geteld maar dat is onbegonnen werk , ik koop nu regelmatig techno platen om mee te mixen , maar als ik een rock album wil kopen , check ik eerst of ze ook op vynil uitbrengen.
Ik vind een LP gewoon wat nostalgisch hebben ,ook prettig gebruik om het maar zo te noemen en je hebt ook 'echt' wat in handen, Me Loves Me Vynil !
Ik vind een LP gewoon wat nostalgisch hebben ,ook prettig gebruik om het maar zo te noemen en je hebt ook 'echt' wat in handen, Me Loves Me Vynil !

0
geplaatst: 17 februari 2009, 17:23 uur
Onder andere door dit topic en omdat nog goed tweedehands vinyl soms bijna gratis wordt weggegeven heb ik mijn platendraaier ook weer eens van onder het stof gehaald. Vandaag nog een voorversterker gekocht zodat ik die eenvoudige maar degelijke Technics op mijn goeie stereo-installatie kan aansluiten.
Alle nadelen zoals kraakjes en om de haverklap de zwarte schijf moeten omdraaien storen me eigenlijk in het geheel niet meer. En dus blijven er enkel nog de voordelen over. De charme, de warmte, het bijna fysiek aanvoelen van het contact tussen de naald en het vinyl.
Momenteel draai ik deze. Voor een halve euro kreeg ik het zomaar mee. Ik zou dan bijna kunnen huilen. Van geluk dat mij dit ten deel valt, van verdriet dat wat van waarde is in deze wereld zo vaak te weinig gewaardeerd wordt.

Het Concertgebouworkest olv Bernard Haitink, Arthur Grumiaux op viool. Mooie uitvoering van dit schitterende vioolconcert.
En ik kocht onlangs zelfs spliksplinternieuw vinyl. Voor de prijs van een CD (17 euro) de nieuwste van Opeth, verdeeld over twee schijven. Voorzien van schitterend artwork, met extra poster én het album ook nog op een CD'tje erbj. Als zo alle nieuwe albums eens verschenen...
Nu nog even een nieuwe naald bestellen en dan kan ook deze gedraaid worden.

Alle nadelen zoals kraakjes en om de haverklap de zwarte schijf moeten omdraaien storen me eigenlijk in het geheel niet meer. En dus blijven er enkel nog de voordelen over. De charme, de warmte, het bijna fysiek aanvoelen van het contact tussen de naald en het vinyl.
Momenteel draai ik deze. Voor een halve euro kreeg ik het zomaar mee. Ik zou dan bijna kunnen huilen. Van geluk dat mij dit ten deel valt, van verdriet dat wat van waarde is in deze wereld zo vaak te weinig gewaardeerd wordt.

Het Concertgebouworkest olv Bernard Haitink, Arthur Grumiaux op viool. Mooie uitvoering van dit schitterende vioolconcert.
En ik kocht onlangs zelfs spliksplinternieuw vinyl. Voor de prijs van een CD (17 euro) de nieuwste van Opeth, verdeeld over twee schijven. Voorzien van schitterend artwork, met extra poster én het album ook nog op een CD'tje erbj. Als zo alle nieuwe albums eens verschenen...
Nu nog even een nieuwe naald bestellen en dan kan ook deze gedraaid worden.

0
Grindpad
geplaatst: 17 februari 2009, 18:26 uur
Ronald Schuurman schreef:
Luisteren jullie nog platen?
Luisteren jullie nog platen?
alsjeblieft zeg........

nee, ik hoor muziek liever fatsoenlijk.
0
Sietse
geplaatst: 17 februari 2009, 18:43 uur
Grindpad schreef:
alsjeblieft zeg........
(quote)
alsjeblieft zeg........

Dus koop je een inferieur product genaamd de cd waar een analoog signaal wordt omgezet naar een digitaal signaal waardoor verlies optreedt?
Rare gedachte kronkel heb je daar zeg.
0
geplaatst: 17 februari 2009, 19:07 uur
Sietse schreef:
Dus koop je een inferieur product genaamd de cd waar een analoog signaal wordt omgezet naar een digitaal signaal waardoor verlies optreedt?
(quote)
Daar ben ik het nou helemaal mee eens! Alsof vinyl onfatsoenlijk zou zijn - een onderzoek, bekostigd door Sony (zie NRC van 17 juni 2008) toonde vorig jaar aan dat bepaalde muzieksoorten met name mannen 'hitsig' zouden maken. Ik ben benieuwd van welke muzieksoort je zo gaat denken?
0
geplaatst: 17 februari 2009, 19:13 uur
Zo vreemd is dat nu toch ook weer niet. Als elk bijgeluid echt ongewenst is, dan biedt CD (DDD in het bijzonder) namelijk onmiskenbaar een 'zuiverder' geluid.
Of die harde helderheid wel of niet in de smaak valt is gewoon een kwestie van smaak en niet noodzakelijk van een rare gedachtenkronkel.
Toch niet vergeten dat de CD vooral populair is geworden door liefhebbers van klassieke muziek. Geen gekraak tijdens stille passages, geen onderbrekingen bij lange muziekstukken.
Of die harde helderheid wel of niet in de smaak valt is gewoon een kwestie van smaak en niet noodzakelijk van een rare gedachtenkronkel.
Toch niet vergeten dat de CD vooral populair is geworden door liefhebbers van klassieke muziek. Geen gekraak tijdens stille passages, geen onderbrekingen bij lange muziekstukken.
0
geplaatst: 17 februari 2009, 19:23 uur
Kronos schreef:
Zo vreemd is dat nu toch ook weer niet. Als elk bijgeluid echt ongewenst is, dan biedt CD (DDD in het bijzonder) namelijk onmiskenbaar een 'zuiverder' geluid.
De gedachtenkronkel zit 'em erin dat hij voor cd's "fatsoenlijk luisteren" gebruikt. Alsof vinyl beluisteren onfastoenlijk (ondoenlijk) is. En verder ga ik niet de discusssie (Ace, Pretfrit, Woefrdam, Shangri-la en ondergetekende) hier niet weer oprakelen, even terugbladeren wil wel helpen - de argumenten en de keuzes pro en con zijn helder verwoord.
0
Grindpad
geplaatst: 17 februari 2009, 19:31 uur
gaan we nu ineens met z'n allen doen alsof de LP superieur is aan de CD?
kom op hoor...
kom op hoor...
0
geplaatst: 17 februari 2009, 19:33 uur
De gedachtenkronkel zit 'em erin dat hij voor cd's "fatsoenlijk luisteren" gebruikt.
Als je nu naaldruis bijvoorbeeld onfatsoenlijk vindt...
Onfatsoenlijk in de zin van niet degelijk.
Is wat mij betreft nog altijd gewoon een kwestie van voorkeuren.
0
Grindpad
geplaatst: 17 februari 2009, 19:42 uur
Sietse schreef:
een inferieur product genaamd de cd
(quote)
een inferieur product genaamd de cd

nou he, ik ben echt een weirde uitzondering, zo'n rare ouderwetse CD luisteraar.
Ik vroeg pas in 1 van de ontelbare LP winkels of ze wellicht nog CD's hadden, Ik werd bijna weg gekeken....

0
geplaatst: 17 februari 2009, 19:47 uur
Ik voel er weinig voor die hele discussie nog eens over te doen; op dit topic heb ik een post gedaan op 16/11 waar ik mijn standpunt uiteenzet en ook op het audiotopic is dit (najaar 2008) echt tot uit den treure behandeld - lees dat dan gewoon. Ik ga hier niet een versie 3.96 afsteken.
Soms is de lp we degelijk superier aan de cd - wellicht ligt aan het gehoor, de set en de muziekkeuze. Joe Jackson "Night and Day" klinkt op vinyl beduidend beter, en ook de Simple Minds, vanaf New Gold Dream.
Soms is de lp we degelijk superier aan de cd - wellicht ligt aan het gehoor, de set en de muziekkeuze. Joe Jackson "Night and Day" klinkt op vinyl beduidend beter, en ook de Simple Minds, vanaf New Gold Dream.
0
Grindpad
geplaatst: 17 februari 2009, 19:54 uur
Mjuman schreef:
Ik voel er weinig voor die hele discussie nog eens over te doen;
Ik voel er weinig voor die hele discussie nog eens over te doen;
dat is nu de tweede keer dat je zoiets tzegt.
why?
anderen hebben wellicht wel zin in de discussie.
ga lekker tv kijken ofzo als je geen zin erin hebt.
dit topic gaat hier nu eenmaal over, face it.
0
Sietse
geplaatst: 17 februari 2009, 19:56 uur
Zoals je wellicht weet, maar misschien ook niet, is geluid een golf, een geleidelijk doorlopend signaal.
Zoals je wellicht weet, maar misschien ook niet, is digitaal een signaal in stapjes.
Als je een analoog iets omzet naar een digitaal iets heb je dus verlies, want je dient een geheel ononderbroken signaal in stapjes om te zetten.
Dus als je geluid gaat digitaliseren heb je verlies van dat zelfde geluid.
Dus als je simpel beredeneerd als je het om geluidskwaliteit wil doen is vinyl superieur aan de CD.
Dus de beredenering dat je graag je muziek fatsoenlijk wil horen heeft dus niets te maken met de keuze van wel of niet vinyl.
En derhalve is het een rare gedachten kronkel.
En voor de duidelijkheid, dat je meer cd's kunt kopen dan vinyl zegt niets over de geluidskwaliteit. Het zegt wel meer over het gebruikers gemak. Maar gebruikersgemak gaat soms ten koste van de kwaliteit van het geleverde.
Zoals je wellicht weet, maar misschien ook niet, is digitaal een signaal in stapjes.
Als je een analoog iets omzet naar een digitaal iets heb je dus verlies, want je dient een geheel ononderbroken signaal in stapjes om te zetten.
Dus als je geluid gaat digitaliseren heb je verlies van dat zelfde geluid.
Dus als je simpel beredeneerd als je het om geluidskwaliteit wil doen is vinyl superieur aan de CD.
Dus de beredenering dat je graag je muziek fatsoenlijk wil horen heeft dus niets te maken met de keuze van wel of niet vinyl.
En derhalve is het een rare gedachten kronkel.
En voor de duidelijkheid, dat je meer cd's kunt kopen dan vinyl zegt niets over de geluidskwaliteit. Het zegt wel meer over het gebruikers gemak. Maar gebruikersgemak gaat soms ten koste van de kwaliteit van het geleverde.
0
Grindpad
geplaatst: 17 februari 2009, 19:59 uur
flauwe kul.
wat voor surrealistische wereld ben ik binnen gestapt?
ik hoef toch alleen maar een willekeurige cd en lp met elkaar te vergelijken om iedere verdere discussie te doen verstommen?
laten we nu gewoon serieus blijven mensen, kom op.
ik hoef toch alleen maar een willekeurige cd en lp met elkaar te vergelijken om iedere verdere discussie te doen verstommen?
0
geplaatst: 17 februari 2009, 19:59 uur
En voor de duidelijkheid, dat je meer cd's kunt kopen dan vinyl zegt niets over de geluidskwaliteit. Het zegt wel meer over het gebruikers gemak.
Voilà, en zelfs een als dusdanig ervaren 'gebruikersongemak' kan onder de noemer 'onfatsoenlijk' vallen.
Als vinylliefhebbers er niet over vallen dat niet iedereen voor vinyl valt zie ik geen probleem.
0
Sietse
geplaatst: 17 februari 2009, 20:00 uur
Kom dan eens met een legitiem argument dat nog niet is weerlegt in de gehele discussie die hier al is gevoerd?
0
Sietse
geplaatst: 17 februari 2009, 20:01 uur
Grindpad schreef:
flauwe kul.
flauwe kul.
Kom maar op met wetenschappelijke bewijs dat het omzetten van analoog naar digitaal GEEN verlies betekend.
Zodra je dat rond hebt dan praten we verder.
Want ik zie je nog steeds geen argumenten op dat vlak in brengen.
Ik blijf erbij, cd's zijn makkelijker, maar qua geluidskwaliteit niet beter dan vinyl.
0
geplaatst: 17 februari 2009, 20:02 uur
Grindpad schreef:
Een CD klinkt harder. Niet alleen in volume maar ook in geluid. Een LP klinkt warmer en zachter. Natuurlijker zeg maar. De discussie zal dus niet verstommen maar voorkeuren zullen blijven spelen. Zo simpel is het.
* denotes required fields.