MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Gebruikers / Worden er nog elpees gekocht of gedraaid?

zoeken in:
Als ik het zo tel hebben we de afgelopen 8 maanden 123 LP's gekocht, All 'handpicked' gedurende talloze bezoeken aan lokale rommel- en boek&plaat markten.
2x een bezoekje gebracht aan de Plaatboef in Rotjeknor voor de aanschaf van resp. IV van Led Zeppelin en Grievous Angel van Gram Parsons
En ja, onze draaitafel draait elke dag trouw z'n rondjes.

Mijn collectie bestaat uit zo'n 1500 CD's en 1500 Lp's. De meeste Lp's zijn gewoon gekocht in het pre-CD-tijdperk of later gekocht op beurzen ed.
Bestel nog wel eens LP als die leverbaar is en niet veel duurder is dan de CD uitgave.
Bij genres als (echte) punk, dance, garage en neo-folk vind ik vinyl eigenlijk een pre.

Hier worden ook alleen maar lp's aangeschaft, de laatste 5 jaar heb ik (serieus) 3 cd's gekocht en tientallen lp's.

Sinds een aantal maanden koop ik weer vollop nieuwe LP's. (In het verleden wel 2e hands) Jammer dat het kwartje pas dit jaar is gevallen want een hoop cd's zou ik liever op LP hebben.
Bepaalde muziek zal ik wel op cd blijven kopen.

Ik hoop dat de nieuwe opmars van de LP ook de prijs wat zal doen dalen.

Na de opkomst van de c.d. eind jaren '80 ben ik van l.p.'s overgestapt naar c.d.'s. Daarbij heb ik gelukkig mijn lp verzameling en platenspeler niet van de hand gedaan. Aanvankelijk was ik erg blij met de c.d. (geen bijgeluiden, minder kwetsbaar, gebruiksvriendelijker). Een paar jaar geleden heb ik echter het vinyl herontdekt (mooiere verpakking, warmer en vaak beter geluid). Ik ben dan ook weer begonnen met het kopen en uiteraard draaien van l.p.'s.

@RB: heel herkenbaar verhaal; heel herkenbaat verhaal: vond op zolder een doos met lp's terug en volgens mijn vriendin zag ik er toen uit als een jochie met een nieuwe doos Lego.

@Woody - zie mijn post van 1/10 voor adresoverzicht winkels. Van de week een nieuwe, eerdere CocoRosie gekocht voor een tientje - misschien ook jouw ding?
Eerste van Joan As a... is ook goedkoop.

Mjuman schreef:
@Woody - zie mijn post van 1/10 voor adresoverzicht winkels. Van de week een nieuwe, eerdere CocoRosie gekocht voor een tientje - misschien ook jouw ding?
Eerste van Joan As a... is ook goedkoop.

Post van 1/10? Dit topic begint toch pas op 19/10

Welk overzicht bedoel je want ik ben wel nieuwsschierig nu..

Vergissing; dat krijg je als je té vroeg op de ochtend Interpol draait (dat werkt ontregelend) Ik bedoelde dit item post van 13/10

Jeko schreef op 19/10 : "m'n nichtje van 7 vroeg laatst wat dat voor dingen waren die ik in de kast heb staan, was dus wel grappig".

Ik had kort geleden dezelfde ervaring toen een vriendje van mijn zoontje (beiden 10 jaar) ook die vraag stelde.

Ik draai en koop ook nog regelmatig LP's. Ik heb voor mijn verjaardag nog een gloednieuwe platenspeler gekregen. Ik denk ook niet dat het medium LP snel zal uitsterven. Een plaat heeft toch vele voordelen ten opzichte van de Cd.

Zoals?

Die discussie is al eens eerder gevoerd - lees maar eens terug.

Om je een beetje te helpen:

* Het artwork van hoezen is mooier en beter te waarderen. Biojv:
een grotere hoes van "The Arctic Monkeys" - echt fun om op vinyl te draaien - met de singles en de 10" s erbij.
* Sound - regelmatig beter
* Gevoel

Mordor
Ik koop voornamelijk LP's van werk waar lastig of niet aan te komen is op CD. Dan kun je denken aan een Modern Eon of The Lucy Show.Ik wil dan toch perse een origineel exemplaar/muziekschijf hebben.

Inderdaad zoals Mjuman al heeft gezegd. Vooral de geluidskwaliteit is een pluspunt. Bovendien hebben LP's een veel langere levensduur.

Maar laten we inderdaad de discussie niet opnieuw beginnen hier.

Bovendien hebben LP's een veel langere levensduur.

in verband hiermee: zijn er mensen hier die al problemen hebben gehad met de levensduur van ceedees dan?

Bovendien : een intensief gedraaide lp is ook niet altijd je van het.
Ik heb er heel wat die amper meer te draaien zijn.
Ik vind de nieuwe opleving van vinyl een goede zaak, maar kan me nog goed de nadelen herinneren van toen er nog geen ceedees waren.

Nicci
Probeer een LP maar eens op je iPod af te spelen . . .

Ik kan je een url geven waar het probleem van digitale duurzaamhied haarfijn uit de doeken wordt gedaan. Dat betreft met name (a.) de levensduur van zelfgebrande cd's en (b.) de onmogelijkheid om die cd's die in drive a zijn gebrand in een andere dan drive a weer af te spelen.

Voor digitaal vastleggen van archieven etc. heeft dat enorme consequenties, maar ook de muziekliefhebber met een grote gekopieerde collectie heeft reekning te houden met deze 'natural erase' en het gebrek aan 'forward compatibilíty'. Afgezien van de natuurlijke slijtage is dit niet iets waaraan vinyl onderhevig is.

Veel vvinyl krijgt een enorme opkikker van een goed wasbeurt. Een Knosti wasapparaat gaat voor ca. 50 euro over de toonbank en de goedkoopsre wasmachine, de Okki-Nokki vvoor ca. 400,-

En vinyl moet je natuurlijk koesteren, maar dat moet je eigenlijk ook met cd's.

Nicci
Als je platen niet draait gaan ze inderdaad erg lang mee.

Nicci schreef:
Als je platen niet draait gaan ze inderdaad erg lang mee.

Was niet wat ik bedoelde. Gewoon voorzichtig behandelen, in en uit hoes halen, niet aanraken afijn - bedenk het maar.

CD: de allereerste (feb. '83) haalde ik nog wel eens demonstratief door het afwaswater. Daar ben ik al lang mee gestopt.

Overigens was het item 'digitale duurzaamheid' serieus bedoeld.

Nicci
Als je platen veel draait, slijten ze. Daar doe je (i.v.m. 'analoge wrijving' ) niet zo heel veel aan.
En dat CD's slijten is een feit. Alles slijt.
Van mij mag iedereen platen draaien, maar dat is vanuit een gevoel van nostalgie: niet omdat het zo verschrikkelijk veel voordelen heeft.

Overigens zet ik nieuwe CD's direct op mijn harde schijf. Die CD ziet het daglicht vervolgens niet meer. Ik heb zo'n vermoeden dat mijn CD's het op die manier langer volhouden dan de gemiddelde LP.

Die digitale slijtage waar jij op doelt is overigens aleen van toepassing op bestanden. Niet op audio-CD's.
En dan nog: je moet die bestanden wel akelig vaak gebruiken wil je de slijtage horen. Met JPG's is dit wel eens getest en je moet de foto een enorm aantal keren (duizenden) openen en sluiten om een verschil te kunnen zien.

Nicci schreef:
Als je platen veel draait, slijten ze. Daar doe je (i.v.m. 'analoge wrijving' ) niet zo heel veel aan.
En dat CD's slijten is een feit. Alles slijt.
Van mij mag iedereen platen draaien, maar dat is vanuit een gevoel van nostalgie: niet omdat het zo verschrikkelijk veel voordelen heeft.

Vanuit een puur practisch oogpunt heb je gelijk. Argumenten om vinyl te draaien (ja daar treedt wrijvingsslijtage op) zijn:

* geluidskwaliteit; Joe Jackson bijv. klinkt beter op vinyl en dat wil ik je wel eens laten horen
* esthetische: de hoezen zijn mooier
* beschikbaarheid: niet al het vinyl (80's) is op cd beschikbaar
* emotionele/nostalgische (ja die reden is er heus wel).

Nicci schreef:
Die digitale slijtage waar jij op doelt is overigens aleen van toepassing op bestanden. Niet op audio-CD's.
En dan nog: je moet die bestanden wel akelig vaak gebruiken wil je de slijtage horen. Met JPG's is dit wel eens getest en je moet de foto een enorm aantal keren (duizenden) openen en sluiten om een verschil te kunnen zien.

Ik doelde op "digitale duurzaamheid" en die url luidt ook zodanig. Ook cd's etc. hebben last van 'mechanische slijtagë' in de vorm van oxidatie (roest). Levensduur werd altijd geschat op 50 jaar+; de praktijk leert dat dit beduidend minder is; bij suboptimale omstandigheden loopt dit terug naar 10 - 15 jaar. Ik heb zelf al een praktijkervaring gehad waarbij (back-up) bestanden op cd-rom van 12 jaar oud niet meer konden worden gelezen (oxidatie), en ander geval was het gebrek aan compitaliteit tussen schrijf- en lees-drive.

Nicci
Een zelfgeschreven CD is veel gevoeliger dan een CD die je gekocht hebt en dat laatste is een eerlijke vergelijking met LP.
Oxidatie mechanische slijtage noemen is vreemd. Mijn auto oxideert ook, maar dat doet hij nu juist als hij stil staat.

Nicci schreef:
Een zelfgeschreven CD is veel gevoeliger dan een CD die je gekocht hebt en dat laatste is een eerlijke vergelijking met LP.
Oxidatie mechanische slijtage noemen is vreemd. Mijn auto oxideert ook, maar dat doet hij nu juist als hij stil staat.

Ik heb de term niet zelf bedacht - opgepikt ergens, volgens mij op een seminar; wat betreft die auto hoop ik dat het mechaniek het wel doet als je 'em nodig hebt.

Nicci schreef:
Probeer een LP maar eens op je iPod af te spelen . . .

Ik ondervind ook problemen wanneer ik mijn pizza probeer warm te maken met een grasmaaier. Ik zweer dan ook plechtig bij ovens. En iedereen maar zeuren over de nostalgie van een goede grasmaaier!

Nicci
Mietje! Ik gebruik een vlammenwerper. Een beetje uitkijken met de kleine in de buurt, maar dat is verreweg het lekkerst.

Mjuman schreef:

CD: de allereerste (feb. '83) haalde ik nog wel eens demonstratief door het afwaswater. Daar ben ik al lang mee gestopt.

je moet er eens een bricé onder houden.
Dan doet ie het niet. En wanneer je er eens over wrijft gaat het plots weer wel

Jazeker, vooral bij Voodoo Chile van Jimi Hendrix en als ik dan een krachtige persoonsgerichte spreuk uitspreek zoals: Agens, Fluidens, Huppaketus 411 en de naam van het individu heb ik daar last meer van die persoon. Frankie (GTH) zong het al: "the Power of love"en aangezien love = magic mag u substitueren.

Try it - it works!

Hola,

Ik ben er ooit meermaals in geslaagd om CDs die bleven haperen
te herstellen door er een vlammetje onder te branden en daarna
het licht gesmolten beschermlaagje ter hoogte van de krasjes
weer een beetje dicht te wrijven ... dat is althans mijn uitleg,
want ik vond het op zich al "kras" dat zoiets mogelijk was.

Worden er nog elpees gekocht: verleden week nog een tiental.
Worden er nog elpees gedraaid: zat onlangs weer in een vinyl periode.

Maar ik gebruik mijn vinly in de eerste plaats om te genieten
van de mooie hoes en leesbare binnenhoes en om uren en uren
naar de groeven te turen ... alsof je de muziek ook kan zien.

Harco
Ik heb laatst nog een paar lp's gekocht in New York. Zelf heb ik geen speler, maar mijn vader beneden wel. Ik heb ze echter nog niet beluisterd op lp, ook al heb ik ze voornamelijk gekocht ter wanddecoratie.

Grappig dazzler dat turen naar de groeven, ik ken nog iemand die dat deed, en daarom besloot maar zelf muziek te gaan maken,
Lees maar:

I was very lucky to have my own professional record
cutting lathe when I was in 7th grade due to my father
being involved in the broadcast industry.

I would cut records for friends at school of songs off the radio and
learned the art of record making long before learning to play music.

I would spend countless hours studying the grooves I would cut
under the microscope that was attached to the lathe and loved
the way music looked, moved and modulated within the thin walls.

I might have spent too much time studying music through a
microscope because it gave me a completely different outlook
on what music is and a totally opposite understanding of it as well.

There was something very magical and private when I zoomed
into the magnified and secret world of sound in motion.

I got to the point that I needed to create and paint my own
sounds and colors into the walls of these grooves.

Bass was my first choice of instrument I wanted to get into
because the low tones made larger and much cooler looking
grooves due to the slower modulations.

Wie dat is?
Ene Greg Sage van Wipers

Gast
geplaatst: vandaag om 09:48 uur

geplaatst: vandaag om 09:48 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.