MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Gebruikers / Zeg iets over de smaak van de user boven je

zoeken in:
De smaak van Ploppesteksel valt me vooral op doordat hij de progressieve pop/hiphop sounds een warm hart toedraagt en regelmatig zorgt dat ze niet puntloos achter blijven in de song van het jaar topics. Zijn liefde voor moderne muziek is terug te zien in zijn stem-overzicht, sléchts één album van voor 1990 kon op een 4,5* of een 5* rekenenen, en dat betreft de heer Neil Young. Qua smaak gaat hij vooral zijn eigen weg, ik kan zo 1-2-3 niet een bedenken met wie hij een directe overlap in smaak kent. Een moderne muziekliefhebber pur sang en een frisse verschijning in elk topic

Aerobag is een certified muziekliefhebber, met een grote liefde voor free jazz. Hij pist het liefst in vele potjes tegelijk en schrijft zijn gevoelens er graag naast. De muziek moet echter niet te saai of voorspelbaar zijn, want dat blieft ‘ie niet. Ken je Beatsense?

Crobat is een interessante keuze. Alternatiever dan Zubat en Golbat, en ook moderner (generatie II). Voorkeur voor duisternis, maar ook met een scherp randje. Hopelijk heeft Jordi genoeg repel bij zich.

Aan zijn top 10 te zien, heeft Masimo alle acht badges al lang in de pocket. Al moet hij Mew nog vangen kennelijk. Ook geen idee waarom zijn nummer 2 nog altijd niet geëvolueerd is in een Butterfree, dat lukt de meesten nochtans wel nog voor de gym battle tegen Brockhampton.

Masimo schreef:
Crobat is een interessante keuze. Alternatiever dan Zubat en Golbat, en ook moderner (generatie II). Voorkeur voor duisternis, maar ook met een scherp randje. Hopelijk heeft Jordi genoeg repel bij zich.

+ dat hij een Crobat is, impliceert dat hij op deze site genoeg friendship heeft vergaard om te kunnen evolueren. Mooie hommage aan PBH

Arthur kiest graag voor de meest effectieve weg, daarom is water zijn favoriete genre. Hij heeft de neiging om terug in zijn schulp te kruipen als er te veel nieuwe muziek op hem af komt, maar met zijn zonnebril probeert hij deze zwakke kant enigszins te maskeren. Ook hoopt hij dat hij daardoor ouder overkomt dan hij in werkelijkheid is. Arthurtle, noemen zijn vrienden hem ook wel.

Millennium-hipster Koen is een anti-rockist met een afkeer voor zo'n beetje alles wat naar enige mate van conformisme en heilige huisjes neigt. Heeft een voorliefde voor folk, avantgarde, jazz, wereldmuziek en "de betere" hiphop en dance/electronic. En natuurlijk alles wat ook maar een beetje naar Japan ruikt. Ligt soms wakker van het feit dat er meer interessante muziek en films gereleased worden (en al zijn gereleased) dan dat er tijd in een mensenleven is om dit allemaal te luisteren en zien. Of wellicht is dat laatste een stukje zelfreflectie en ben ik dat stiekum zelf.

GrafGantz is diep van binnen een hipster maar wil dat niet kenbaar maken op deze site en frommelt er dan wat Musicmeter-proof muziekjes in zodat we denken dat ie heel gemiddeld is. Een soort El Ninjo/aERodynamIC wannabe.
Maar pas op! Laat je niet voor de gek houden: het lijkt wel degelijk dan, maar is het niet. Zijn top 10 gezien? Is ie even de weg kwijt en vergeet ie Bowie, Smiths, Pink Floyd of Arcade Fire erin te zetten en komt ie met The Dø of Readymade FC. Dan lukt het toch niet om de ware aard van het beestje boven te laten komen.

aERodynamIC behoort tot het meubilair van deze site. Toch heb ik pas nu ik zijn naam typ voor het eerst door dat de hoofdletters in de username zijn voornaam vormen. Geraffineerd, net als zijn muzieksmaak, die zich laat omschrijven als "voorliefde voor de betere popmuziek, met een voorkeur voor artiesten met theatrale randjes, barokke trekken en een uitgesproken sexualiteit". Daarnaast associeer ik hem met de jaren ' 80, Prince en Smashing Pumpkins en weet ik dat hij een welgevormde baard heeft. Dit laatste omdat hij zich regelmatig toont in het foto-topic (chapeau!).

itchy is wel een beetje een baken voor mij, een fijnproever op het gebied van muziek die vuig en eigenzinnig is. Dat is ook precies wat ik zoek in gitaarmuziek, en soms heb ik de indruk dat hij alle muziek kent die ik zou willen kennen, als ik meer aandacht en geduld zou hebben.
Eén van de weinige users ook, bij wie ik ooit wel gericht in de stemmenlijst grasduin om plaatjes te ontdekken. De muziek die ik dan hoor vind ik niet altijd goed, maar is nooit dweperig of risicoloos. In het huidige cultuurklimaat is dat iets om te koesteren.

Dardan
Sandokan-veld is ongetwijfeld een van die users waar ik heel interessante gesprekken over muziek mee zou kunnen hebben met een drankje bij de hand. Niet dat het drankje nodig is, integendeel voor de gezelligheid. We hebben een gelijkaardige smaak, maar leggen andere accenten. Zijn juist dát niet die beste meningsverschillen die je kan hebben?

Met Dardan zou ik dan weer bijzondere gesprekken kunnen hebben, al dan niet met een drankje erbij, over klassiek en jazz. Doen we er wat langer over dan doen we er een snufje soul bij.
Dardan zoekt in die hoeken blijkbaar het avontuur, ondanks dat we over verschillende muzikale disciplines praten zie je toch zekere raakvlakken. Rafelige, rauwe randjes die gepaard gaan met melodie.

aERodynamIC, afgekort aERo, is één van de users die ik volg omwille van zijn uitgesproken smaak en steeds relevante en boeiende berichten bij tal van albums. We hebben wel wat raakvlakken - Sufjan Stevens, The Smiths, Sigur Ros, Nick Cave, om maar enkele te noemen - en ik heb ook wel wat mooie ontdekkingen gedaan dankzij hem (Revere bijvoorbeeld!). Van zijn top 10 ken ik eigenlijk enkel Nakhane niet.

Voor aERo mag het best extravagant en spannend zijn, hij is ook te vinden voor het betreden van onbekende paden. Geregeld levert dat nieuwe pareltjes op, vooral recente platen, maar ik zie hem soms toch ook grasduinen in oude, quasi vergeten jazzplaatjes.

AOVV is iemand die zijn vizier duidelijk open heeft voor alle stijlen muziek. Zo kom ik hem bijvoorbeeld vaak genoeg tegen bij dezelfde metalalbums als waar ik naar luister, maar zie je ook recentelijk een bericht bij de nieuwe Arca-plaat. Zelfs zijn top 10 is niet makkelijk samen te vatten in een aantal zinnen. Toch kun je met een blik op zijn top 10 en de artiesten top 10 wel zien dat AOVV houdt van verhalenvertellers, met Bob Dylan voorop, maar aan de andere kant van het muziekspectrum de avant-gardistische en tekstueel ingewikkelde blackmetal van Deathspell Omega. Het is iemand die deze albums ook echt uitpluist en teksten grondig leest, wat resulteert in zeer goede recensies met interessante achtergrondinformatie en analyses.

Don Cappuccino, aka The Don is de lokale professor der metal, een onuitputtelijke bron aan kennis over zware metalen. Iedere keer weer als ik denk een mooi obscuur metal plaatje gevonden te hebben, heeft de Don er alweer een alinea of twee bijgeschreven. Niet alleen beschikt hij over een schatkist aan muzikale kennis, hij begeleidt ook andere naar deze schatten. Met een zachtzinnige hand wel te verstaan, Don heeft veel begrip dat zijn voorkeursgenre niet het makkelijkst te verteren is. Stiekem heeft The Don overigens een veel uitgebreidere smaak dan doet verwachten, dankzij The Don heb ik namelijk recent ook wat prachtige New Age plaatjes ontdekt

Wel aardig.

Johnny Marr zal vast wel smaak hebben, maar ik versta hem nooit door zijn sterke Gentse dialect

Een bijna naamgenoot met toch een compleet andere smaak. Op jonge leeftijd al een compleet eigen smaak waar geen touw aan vast te knopen is. Van alternatieve punkbandjes naar Italiaanse pop. Van jaren '80 hipperts als Talking Heads of Smiths naar hedendaagse hopperts als Anderson .Paak of Madvillain. De eigengereide indiebandjes ontbreken dan ook niet. aero's zijn blijkbaar eigengereid maar kunnen qua smaakbeleving een compleet eigen verhaal hebben.

Bij aERodynamIC vallen me diverse dingen op: zijn niet aflatende muzikale honger door de jaren heen: heel veel nieuwe albums luisteren is tot daaraan toe, aERo wordt gelukkig ook nog erg enthousiast van nieuwe ontdekkingen en verspreidt dan graag zijn ontdekkingen aan anderen. Ik lees nooit een reactie in de trant van 'ja dit is wel goed, maar artiest x deed dit 20 jaar geleden al en beter'. Waarvoor hulde. aERo is ook trouwens aan zijn darlings, die hij hun hele carriere blijft volgen en zoveel mogelijk live gaat zien. En dan zoekt hij vaak nog een persoonlijke connectie, wat hem mooie contacten heeft opgeleverd en andersom diverse artiesten ook een groter podium. Qua voorkeuren is hij een veelvraat, maar toch wel met accenten. Muziek die breekbaar en theatraal klinkt heeft zeker een streepje voor, al geniet hij ook erg van jaz en is hij ook niet vies van een goede beat of bak gitaarlawaai op zijn tijd.

Bij herman denk ik altijd dat hij zich vooral bezig houdt met electronica en psychedelische muziek, al kan dat ook gewoon aan zijn avatar liggen, maar als ik zijn top 10 artiesten bekijk zit er helemaal niks van electronica tussen. Toch wel een aantal bij zijn top 10 albums: Holden, Aphex Twin en Peaking Lights. Wat ik wel weet en dan meestal van zijn afrekening is dat je hem niet echt in 1 bepaald genre zult vinden en dat er van alles in zijn lijst voorbijkomt (ik check dan ook iedere week zijn nieuwkomers, niet altijd met succes). Hij heeft ook wel een liefde voor de jaren '90 al kan dat ook wel te maken hebben met het feit hij in die tijd begon met naar muziek te luisteren natuurlijk (en met zijn topic die al een aantal jaar meegaat). Maar Herman is voor mij vooral een bron om muziek te ontdekken, als dat nu om nieuwe muziek gaat of muziek van de jaren '89-95. Moest ik door zijn stemmen gaan, zou ik wel wat interessante albums vinden denk ik.

Bij jassn gaan avontuur en bekend goed samen. Radiohead en Stevie Wonder kunnen makkelijk naast onbekender werk staan.
Voor mij staat jassn vooral ook bekend om het avontuur in het echte leven: verhuizen naar een ander werelddeel, onverwacht op het laatste moment beslissen je favoriete bandje in Londen te gaan zien, allemaal gewoon omdat het kan! jassn speelt nooit op safe. Eigengereid en eigenwijs, maar ook toegankelijk. Een user die nooit echt op de voorgrond treedt maar toch zichtbaar is. Een heldere mening en direct.

Wat mij bij aERodynamIC opvalt is zijn brede smaak en hij ook openstaat voor veel nieuwe muziek. Hoewel me ook opvalt dat zijn zwarte punt in de eind jaren 80 en de jaren 90 ligt. En het vaak ook muziek betreft waar ik afscheid van heb genomen zoals bv Smashing Pumpkins.(kan het niet meer aanhoren). Daarmee wil ik zeker niet zeggen dat zijn muzieksmaak stil ligt, merk ook wel dat hij nog steeds voor veel nieuwe muziek openstaat.

AbleMable heeft een voorliefde voor de betere country muziek, maar schuwt ook een portie ouderwetse rock 'n' roll niet. Ik kwam hem onlangs tegen bij de Elvis KO en weer bij de Roy Orbison KO. Ook volgt ie mijn Elvis originals topic (als één van de weinige vrees ik ). Zijn avatar is lekker duister en geeft wellicht ook een interesse in de blues weer(?). Ik zal hem nog vaak tegenkomen op MuMe hoop ik.

spinout heeft een voortreffelijke voorliefde voor authentieke rock ‘n’ roll. Natuurlijk mag Elvis in die liefde niet ontbreken. Met plezier lees ik zijn deskundige en diepgaande bijdragen over albums van ver voor mijn geboorte.

Dat Spinout altijd beleefd blijft draagt zeker bij aan mijn waardering voor zijn bijdragen.

EttaJamesBrown koppelt muziek veelal met echte ervaringen: muziek moet hem geraakt hebben in de moeilijke periode op het werk of in een relatie, of terwijl hij op het strand uitkijkt over de zee, of geniet van de eerste koffie van de dag.

In zijn muzikale ontdekkingen volgt hij dit pad zoals zijn gevoel hem ingeeft. Als daar patronen in te ontdekken zijn (een sterke voorkeur voor 'echte instrumenten' boven 'elektronische muziek') dan zal hij dat niet als beperkend ervaren: als hij volgende week helemaal in de techno wil duiken, dan gaat hij dat doen.

Sandokan-veld heeft veel liefde voor Jazz en soul en kent daarbij de klassiekers. Naast Jazz houdt hij ook van de pop-rock classics. De beatles komen langs, evenals DeUS en Wilco. Een combinatie die je niet snel verwacht in een top 10. Het moge wel duidelijk zijn grootste liefde jazz is.
Als ik jou top 10 dan ook bij google afbeelding zou moeten zoeken, dan zie ik een persoon met een whisky'tje in zijn hand op de bank zitten.
Je draait ook het liefste of s'ochtends of s'avonds laat een plaat, niks in de middag

Juul1998B is een vriendelijke gozer die met behulp van deze site zijn muzikale kennis flink aan het verbreden is. Vol enthousiasme ontdekt hij platen uit allerlei decennia en genres die hij met open geest beluistert. Hij heeft een voorkeur ontwikkeld voor muziek uit de jaren 80 van de vorige eeuw, maar deinst ook niet terug voor een portie metal. Rock en pop zijn op dit moment de hoofdingrediënten van zijn muziekmenu en zijn voorlopig voldoende bevredigend, maar exploraties in genres als hiphop of jazz sluit ik op termijn niet uit.

Mssr Renard
itchy, is volgens mij de enige user die ik in het echt ooit heb ontmoet. Itchy houdt van de wat extremere genres, maar meer in de experimentelere avant-hoek. Als het te prog wordt haakt hij af. Zo had Motorpsycho een tijdje een veel te proggy drummer.

Je kunt hem ook tegenkomen bij Mingus en Springsteen, omdat dat ook lekker los is en ver staat van de mainstream. Soms denk ik dat hij echt van gejamde/geïmproviseerde muziek houdt. Ik meen dat hij midseventies King Crimson erg gaaf ook vindt.

Itchy vindt op dit moment Chat Pile en Oransi Pizzuzzu (ik hoop dat ik goed spel) erg vet.

Wanneer Itchy ergens een 5* aangeeft dan weet je dat het kicken is. Ook al houd jezelf niet van extremere genres, vask is het wel interessant en je leert nog eens wat buiten je bubbel ontdekken. Een user om in de gaten te houden dus.

Hij speelde zelf ook ooit in een gave band: Qrio, ook de moeite waard om te checken.

Als ik Mssr Renard een beetje mag inschatten, is het een jongen met een nogal kleurrijke belevingswereld, die soms moeite heeft zijn eigen betrokkenheid te beteugelen.

Misschien dat hij daarom naar genres trekt (progrock, jazz, southern rock) waar enige geduld, aandacht en introspectie voor nodig zijn om de muziek op waarde te schatten. Alsof hij ook een spiegel zoekt voor zijn eigen complexe binnenwereld en het hem zo helpt structuur aan te brengen in zijn gedachten.

Fijne eigenschap is dat hij muzikaal vakmanschap en authenticiteit consequent boven moeilijkdoenerij en gezochte originaliteit plaatst, en binnen die kaders ook graag obscure pareltjes onder de aandacht brengt.

@Juul1998B: Je zit er niet ver vanaf, al ben ik niet echt een whisky-liefhebber.

Waarom ik bij Sandokan-veld altijd maar weer aan die kinderserie an vroeger moet denken en gelijk de openingstune in mijn hoofd heb? Niet zo raar natuurlijk met zo'n username

Op deze site gewoon één van de meest relaxte users die dezelfde liefde voor jazz deelt, maar ik ook in andere hoeken wel tref en hem vervolgens ineens kwijt ben.

aERodynamIC is een liefhebber van barokken pop. Goed gevulde arrangementen, pakkende ritmes en het liefst thematiek met een androgeen karakter. De gitaren mogen harder gestemd staan, een experiment wordt niet geschuwd, maar de voorkeur ligt bij het liedje als ordenend principe. Enige nostalgie is aERodynamIC niet vreemd getuige de warme wijze waarop hij de muziek van zijn jeugd beschrijft. Hij is echter ook een voorvechter van nieuwe muziek binnen zijn interessegebied. Zo heeft hij al een aantal bands (Revere o.a) van een groter publiek voorzien. Hij heeft een gemoedelijke schrijftoon. Erg prettig! In wezen is hij de mister Rogers van het forum.

Gast
geplaatst: vandaag om 13:45 uur

geplaatst: vandaag om 13:45 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.