De Site / Gebruikers / De ergste spel- en stijlfouten
zoeken in:
0
geplaatst: 18 november 2005, 16:27 uur
maar kado krijgen is toch 1 uitrukking. en daarom is het geen 5x
0
geplaatst: 18 november 2005, 16:33 uur
dutch2 schreef:
Toch moet je met die pleonasmen altijd bijzonder voorzichtig zijn. Een lekke bal is meestal niet rond, een loser die zijn vrijkaartjes verpatst zorgt voor vrijkaartjes die niet gratis zijn en als je je hond in de winter uitlaat wil de sneeuw ook nog wel eens geel worden.
Toch moet je met die pleonasmen altijd bijzonder voorzichtig zijn. Een lekke bal is meestal niet rond, een loser die zijn vrijkaartjes verpatst zorgt voor vrijkaartjes die niet gratis zijn en als je je hond in de winter uitlaat wil de sneeuw ook nog wel eens geel worden.
Geniaal 
0
geplaatst: 18 november 2005, 16:33 uur
0
geplaatst: 18 november 2005, 16:35 uur
voorbeelden pleonasme:
witte sneeuw en ronde cirkel
Had ik zo in mijn kop gestampt dat ik bij Examen Nederlands Mondeling met een strak gezicht witte cirkel zei.
witte sneeuw en ronde cirkel
Had ik zo in mijn kop gestampt dat ik bij Examen Nederlands Mondeling met een strak gezicht witte cirkel zei.
0
JonnieBrasco
geplaatst: 18 november 2005, 16:51 uur
EmDee schreef:
Ik vind het wel jammer dat er door zo weinig gebruikers aanhalingstekens gebruikt worden, leestekens die ze mij in ieder geval wel hebben aangeleerd op de lagere school: met een strak gezicht "witte cirkel" zeggen is toch stukken leesbaarder.

0
geplaatst: 18 november 2005, 17:28 uur
Ik ben ook een fan van aanhalingstekens. Ik heb alleen nooit begrepen waarom je op school leerde dat het eerste aanhalingsteken beneden moest en het tweede boven, terwijl dat op een computer niet uit te voeren is.
0
geplaatst: 18 november 2005, 17:29 uur
Bij ons werd dat alleen aangeraden, maar niet verplicht. Ik heb dus van begin af aan gewoon beiden boven gezet 

0
geplaatst: 18 november 2005, 18:34 uur
Ook een klassieke stijlfout is "als zijnde". En inderdaad het "beter als mij".
0
geplaatst: 18 november 2005, 19:05 uur
gemaster schreef:
Ik ben ook een fan van aanhalingstekens. Ik heb alleen nooit begrepen waarom je op school leerde dat het eerste aanhalingsteken beneden moest en het tweede boven, terwijl dat op een computer niet uit te voeren is.
Als het goed is doet word dat automatisch
0
geplaatst: 18 november 2005, 19:10 uur
0
geplaatst: 18 november 2005, 19:26 uur
wat dacht je van "middels"in plaats van het correcte "door middel van"
0
geplaatst: 18 november 2005, 20:05 uur
VanDeGriend schreef:
Kan allebei hoor, is precies hetzelfde. Heb nog even gekeken in de Van Dale (Hedendaags Nederlands) en daar staat:
mid·dels (vz.)
1 door middel van => via
0
geplaatst: 18 november 2005, 20:07 uur
Ik weet niet meer bij welk album 't was, maar ik las hier ergens op de site:
"Ik kan er geen knoop aan vastbinden" i.p.v. "Ik kan er geen touw aan vastknopen"

"Ik kan er geen knoop aan vastbinden" i.p.v. "Ik kan er geen touw aan vastknopen"

0
geplaatst: 18 november 2005, 20:41 uur
Aurum schreef:
Kan allebei hoor, is precies hetzelfde. Heb nog even gekeken in de Van Dale (Hedendaags Nederlands) en daar staat:
mid·dels (vz.)
1 door middel van => via
(quote)
mid·dels (vz.)
1 door middel van => via
ja weet ik, net zo als tegenwoordig "vakjargon"kan en "tïmmermannen" en "brandweermannen". Taalverloedering heet dat.
0
dutch2
geplaatst: 18 november 2005, 20:43 uur
Ook altijd weer aardig zijn de 'te allen tijde'-variaties
Ter alle tijden
Ten allen tijden
Te alle tijde
Te aller tijden
etc.
Ter alle tijden
Ten allen tijden
Te alle tijde
Te aller tijden
etc.
0
JonnieBrasco
geplaatst: 18 november 2005, 21:00 uur
JB is altijd een beetje allergisch voor berichtjes waarin er een spatie voor het uitroepteken staat ! En zo'n spatie voor een vraagteken, toch ook lelijk ?
0
aslan (crew)
geplaatst: 18 november 2005, 21:27 uur
in een gewone tekst wel
in mails schept zo'n spatie dikwijls duidelijkheid, vind ik
in mails schept zo'n spatie dikwijls duidelijkheid, vind ik
0
geplaatst: 18 november 2005, 21:54 uur
VanDeGriend schreef:
ja weet ik, net zo als tegenwoordig "vakjargon"kan en "tïmmermannen" en "brandweermannen". Taalverloedering heet dat.
(quote)
Tja, taal verandert nu eenmaal en dan komen er soms nieuwe woorden bij. Ondertussen (combinatie van 'Onderwijl' en 'Intussen') was een tijd lang ook geen goed Nederlands, maar mag nu ook.
0
geplaatst: 18 november 2005, 22:31 uur
JonnieBrasco schreef:
JB is altijd een beetje allergisch voor berichtjes waarin er een spatie voor het uitroepteken staat ! En zo'n spatie voor een vraagteken, toch ook lelijk ?
Spaties voor vraagtekens zijn toch geweldig ? Voor uitroeptekens dan weer niet!
Er bestaat trouwens ergens een regel dat er bij een vraagteken een grote spatie dan normaal moet zijn, al is dat dan geen volledige (1/4 of 1/2 geloof ik). Ik vind het in ieder geval beter leesbaar zo.
0
geplaatst: 18 november 2005, 22:34 uur
HAHA,
dat vind ik nu eens zielig aan een forum,
een topic als deze,
ZIELIG
dat vind ik nu eens zielig aan een forum,
een topic als deze,
ZIELIG
0
geplaatst: 18 november 2005, 22:51 uur
Nu nieuw door Dielie: één zin maken met enkele witregels ertussen. Het moet niet gekker worden.
0
geplaatst: 18 november 2005, 23:07 uur
Inderdaad, bah. What's next? Spaties voor spaties?
0
geplaatst: 19 november 2005, 03:38 uur
obsessed schreef:
Volgens mij heb ik wel eens ergens gelezen dat het meest fout geschreven woord in de Nederlandse taal sowieso is.
Volgens mij heb ik wel eens ergens gelezen dat het meest fout geschreven woord in de Nederlandse taal sowieso is.
Het moet natuurlijk zijn: vaakst fout geschreven woord

* denotes required fields.