MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Gebruikers / De ergste spel- en stijlfouten

zoeken in:
maar kado krijgen is toch 1 uitrukking. en daarom is het geen 5x

dutch2
Een uitrukking?

Dat is nou nog eens een ongelukkige typo

dutch2 schreef:
Toch moet je met die pleonasmen altijd bijzonder voorzichtig zijn. Een lekke bal is meestal niet rond, een loser die zijn vrijkaartjes verpatst zorgt voor vrijkaartjes die niet gratis zijn en als je je hond in de winter uitlaat wil de sneeuw ook nog wel eens geel worden.

Geniaal

dutch2 schreef:
Een uitrukking?

die staat idd wel heel stom ja

voorbeelden pleonasme:
witte sneeuw en ronde cirkel

Had ik zo in mijn kop gestampt dat ik bij Examen Nederlands Mondeling met een strak gezicht witte cirkel zei.

JonnieBrasco
EmDee schreef:
Had ik zo in mijn kop gestampt dat ik bij Examen Nederlands Mondeling met een strak gezicht witte cirkel zei.

Ik vind het wel jammer dat er door zo weinig gebruikers aanhalingstekens gebruikt worden, leestekens die ze mij in ieder geval wel hebben aangeleerd op de lagere school: met een strak gezicht "witte cirkel" zeggen is toch stukken leesbaarder.

Ik ben ook een fan van aanhalingstekens. Ik heb alleen nooit begrepen waarom je op school leerde dat het eerste aanhalingsteken beneden moest en het tweede boven, terwijl dat op een computer niet uit te voeren is.

Bij ons werd dat alleen aangeraden, maar niet verplicht. Ik heb dus van begin af aan gewoon beiden boven gezet

Ook een klassieke stijlfout is "als zijnde". En inderdaad het "beter als mij".

gemaster schreef:
Ik ben ook een fan van aanhalingstekens. Ik heb alleen nooit begrepen waarom je op school leerde dat het eerste aanhalingsteken beneden moest en het tweede boven, terwijl dat op een computer niet uit te voeren is.

Als het goed is doet word dat automatisch

Eddie schreef:

Als het goed is doet word dat automatisch

Oooo dus ik doe het altijd fout

wat dacht je van "middels"in plaats van het correcte "door middel van"

VanDeGriend schreef:
wat dacht je van "middels"in plaats van het correcte "door middel van"

Kan allebei hoor, is precies hetzelfde. Heb nog even gekeken in de Van Dale (Hedendaags Nederlands) en daar staat:

mid·dels (vz.)
1 door middel van => via

Ik weet niet meer bij welk album 't was, maar ik las hier ergens op de site:

"Ik kan er geen knoop aan vastbinden" i.p.v. "Ik kan er geen touw aan vastknopen"

Aurum schreef:
(quote)

Kan allebei hoor, is precies hetzelfde. Heb nog even gekeken in de Van Dale (Hedendaags Nederlands) en daar staat:

mid·dels (vz.)
1 door middel van => via

ja weet ik, net zo als tegenwoordig "vakjargon"kan en "tïmmermannen" en "brandweermannen". Taalverloedering heet dat.

dutch2
Ook altijd weer aardig zijn de 'te allen tijde'-variaties

Ter alle tijden
Ten allen tijden
Te alle tijde
Te aller tijden

etc.

JonnieBrasco
JB is altijd een beetje allergisch voor berichtjes waarin er een spatie voor het uitroepteken staat ! En zo'n spatie voor een vraagteken, toch ook lelijk ?

aslan (crew)
in een gewone tekst wel
in mails schept zo'n spatie dikwijls duidelijkheid, vind ik

VanDeGriend schreef:
(quote)

ja weet ik, net zo als tegenwoordig "vakjargon"kan en "tïmmermannen" en "brandweermannen". Taalverloedering heet dat.

Tja, taal verandert nu eenmaal en dan komen er soms nieuwe woorden bij. Ondertussen (combinatie van 'Onderwijl' en 'Intussen') was een tijd lang ook geen goed Nederlands, maar mag nu ook.

JonnieBrasco schreef:
JB is altijd een beetje allergisch voor berichtjes waarin er een spatie voor het uitroepteken staat ! En zo'n spatie voor een vraagteken, toch ook lelijk ?

Spaties voor vraagtekens zijn toch geweldig ? Voor uitroeptekens dan weer niet!

Er bestaat trouwens ergens een regel dat er bij een vraagteken een grote spatie dan normaal moet zijn, al is dat dan geen volledige (1/4 of 1/2 geloof ik). Ik vind het in ieder geval beter leesbaar zo.

HAHA,

dat vind ik nu eens zielig aan een forum,

een topic als deze,

ZIELIG

Nu nieuw door Dielie: één zin maken met enkele witregels ertussen. Het moet niet gekker worden.

Inderdaad, bah. What's next? Spaties voor spaties?

obsessed schreef:
Volgens mij heb ik wel eens ergens gelezen dat het meest fout geschreven woord in de Nederlandse taal sowieso is.

Het moet natuurlijk zijn: vaakst fout geschreven woord

bedoel je niet zo-ie-zo

Nee, dat is dus vout

Het is "sowieso".

Gast
geplaatst: vandaag om 12:00 uur

geplaatst: vandaag om 12:00 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.