menu

Overig / Apparatuur / iTunes

zoeken in:
avatar van Onweerwolf
Daar zijn in ieder geval scripts voor. Dat heb ik destijds, ergens in het vorige decennium iig ook gedaan.

avatar van Onweerwolf
Onweerwolf schreef:
Daar zijn in ieder geval scripts voor. Dat heb ik destijds, ergens in het vorige decennium, iig ook gedaan.

avatar van chevy93
Gretz schreef:
@Onweerwolf of iemand anders die veel verstand heeft van MediaMonkey: biedt dit programma ook een optie om de playcounts, afspeellijsten en andere statistieken uit iTunes te importeren? Als dit kan wordt het wel interessant om alsnog over te stappen.
Dit wordt automatisch gedaan als je importeert (je krijgt dan een optie om te importeren vanuit iTunes). Evenals de afspeellijsten. Ben nu vrij definitief overgestapt. Ik moet alleen nog zorgen dat mijn mappenstructuur in iTunes terugkomt in MM. 'Probleem' is dat ik altijd alles in iTunes gewijzigd hebt (jaartallen, albumnamen etc.), maar dat dit nooit gewijzigd wordt in de daadwerkelijke tags van het muziekbestand.

Dat is trouwens nog een voordeel van MM: als ik iets wijzig wordt dit ook daadwerkelijk gewijzigd in de tags en niet alleen in MM.

Poa
chevy93 schreef:
'Probleem' is dat ik altijd alles in iTunes gewijzigd hebt (jaartallen, albumnamen etc.), maar dat dit nooit gewijzigd wordt in de daadwerkelijke tags van het muziekbestand.

Dat dacht ik eerst ook, maar iTunes heeft standaard de optie aanstaan om nummers te kopiëren die erin gezet worden. Het originele bestand wordt dan dus niet aangepast, maar de hele aangepaste bibliotheek met tags kun je vinden in /Music/iTunes/iTunes Media/Music/ (geen idee waar dit op Windows staat). Misschien heb je er wat aan.

avatar van chevy93
Poa schreef:
maar de hele aangepaste bibliotheek met tags kun je vinden in /Music/iTunes/iTunes Media/Music/ (geen idee waar dit op Windows staat). Misschien heb je er wat aan.
Ik heb dit uitgezet, omdat ik het onzin vind om een bibliotheek twee keer te bewaren op mijn pc. Zeker als je een bibliotheek van ca. 130 GB hebt.

avatar van Teunnis
Je hebt ook gewoon de optie om niet te kopiëren, maar te verplaatsen. Althans, toen ik het nog gebruikte. Ging bij mij altijd vlekkeloos wat betreft het bijhouden van mijn bibliotheek. Dat ik het niet meer gebruik heeft vooral te maken met dat het een lomp zwaar programma is.

avatar van chevy93
Maar dat betekent dan weer dat ik overgeleverd ben aan de grillen van iTunes en ik wil mijn eigen mappenstructuur behouden.

avatar van chevy93
Pff, wie verzint het nou om een vakje dáár te plaatsen? Ik wilde van 1500+ nummers de 'score' verwijderen (waarbij ik me afvraag waarom die überhaupt gelinkt waren aan een score, maar afijn). Ik dus het vakje vóór Score aanklikken. Even later kon ik mezelf afvragen waarom bij 1500+ nummers de titel opeens verdwenen was....

https://i.gyazo.com/fe7ec1fe0f6ffaceb7d47972c4ad3f87.png

avatar van Onweerwolf
De GUI van MM is wat gaar en archaïsch ja. Ze zijn echter wel bezig met een nieuwe grote versie en hopelijk wordt dat dan ook wat beter.

avatar van Onweerwolf
Ik maak overigens wel elke nacht auto-backups van MM.DB voor het geval dat..

avatar van chevy93
Ja, ik heb wel een back-up gemaakt, maar heb sindsdien de hele mappenstructuur gewijzigd. Ben nu aan het kijken of er niet een programma is dat 'herkend' dat de twee bestanden hetzelfde zijn (ondanks dat ze een ander pad hebben) en zodoende de titel kan herstellen.

avatar van Gretz
iTunes is nogal een ***programma geworden zeg. Sinds ik een andere iPhone heb moet ik weer opnieuw synchroniseren met mijn digitale collectie. Aangezien mijn iTunes-bieb (40.000 nummers) niet volledig op de telefoon past wil ik een deel van de artiesten en de afspeellijsten overzetten. Echter op dit moment staan alle artiesten aangevinkt en het is niet mogelijk om deze met 1 knop allemaal te deselecteren. Enorm irritant, want ik heb geen zin om duizenden keren te klikken om ze handmatig uit te zetten. Met als gevolg dat ik nu vrijwel alleen nog maar via Spotify luister en ik m'n afspeellijsten van iTunes mis

https://i.imgur.com/1M2k0yF.jpg

avatar van chevy93
Gretz schreef:
iTunes is nogal een ***programma geworden zeg. Sinds ik een andere iPhone heb moet ik weer opnieuw synchroniseren met mijn digitale collectie. Aangezien mijn iTunes-bieb (40.000 nummers) niet volledig op de telefoon past wil ik een deel van de artiesten en de afspeellijsten overzetten. Echter op dit moment staan alle artiesten aangevinkt en het is niet mogelijk om deze met 1 knop allemaal te deselecteren. Enorm irritant, want ik heb geen zin om duizenden keren te klikken om ze handmatig uit te zetten. Met als gevolg dat ik nu vrijwel alleen nog maar via Spotify luister en ik m'n afspeellijsten van iTunes mis

(afbeelding)
Ik weet niet hoe het bij een iPhone zit, maar met mijn iPod gebruik ik de functie "Alleen aangekruiste nummers en video's synchroniseren".

avatar van chevy93
Ik ben zelf trouwens vooralsnog terug naar iTunes i.p.v. MediaMonkey. Ondanks een aantal belangrijke voordelen van MM mis ik misschien wel de belangrijkste functie van iTunes: de afspeellijstmap. Je kunt in MM wel 'nested playlists' maken, maar een iPod is niet in staat deze op te pikken. Helaas, maar zonder die mappenstructuur wordt mijn iPod een crime om doorheen te navigeren.

avatar van Gretz
chevy93 schreef:
(quote)
Ik weet niet hoe het bij een iPhone zit, maar met mijn iPod gebruik ik de functie "Alleen aangekruiste nummers en video's synchroniseren".

Die optie is er helaas niet... en wat betreft het deselecteren van alle artiesten lijkt er op dat ze gewoon zijn vergeten om die functie in te bouwen ?

avatar van whaha
Weet iemand hier toevallig hoe je je iTunes bibliotheek verplaatst van een Mac naar een PC?
Het zijn allebei computers, maar iets zegt me dat Windows en macOS hier niet goed samen gaan werken.

avatar van whaha
Vandaag was ik mijn downloads map aan het opruimen en vond ik een geniaal programma dat ik nooit getest had, maar echt geweldig is.

Het programma heet Get Lyrical en kan automatisch de songteksten voor al je muziek of slechts het huidige nummer ophalen en deze ook nog eens in het bestand in iTunes zetten, zodat je, na synchronisatie, ook de lyrics in je iOS-muziek app hebt. Geniaal!

Ik ben echt zo blij dat ik een nieuwe computer krijg binnenkort, anders had ik die downloads map wellicht nooit opgeruimd en was ik het programma niet tegengekomen!
Je kunt het programma van een site downloaden, maar ik mag nog geen linkjes plaatsen, dus als je zoekt op 'Get Lyrical' in een zoekmachine als DuckDuckGo dan kom je er wel. Ik denk wel dat het alleen werkt op macOS. Gelukkig op zowel vrij oude als nieuwe systemen.

Ik ben nu heel mijn iTunes bibliotheek aan het taggen. Vroeger had ik wel songteksten in een aantal liedjes van iTunes staan, maar die had ik er vaak handmatig ingezet en dat is toch echt wel heel erg veel werk, moet ik toegeven, dus daar was ik mee gestopt. Hopelijk hebben sommigen van jullie iets aan het programma.
Het is gratis software, maar je kunt doneren als je net zo lyrics euh lyrisch bent als ik.


avatar van chevy93
Voor Windows-gebruikers verandert er niks. Apple heeft tegen een journalist van Billboard gezegd dat het programma daar beschikbaar blijft. Maar met de presentatie op het podium was het wel duidelijk dat het bedrijf er zelf afscheid van heeft genomen.
Hopelijk klopt dit, want iTunes blijft de beste (of minst slechte) software om mijn iPod te vullen op de manier zoals ik dat wil.

avatar van whaha
Ik ben zó beducht op deze verandering in macOS dat ik het updaten van mijn iMac ga uitstellen, omdat ik eerst zeker wil weten dat alles goed blijft met mijn slimme afspeellijsten.
Bovendien verlies ik wel meer als ik Catalina installeer. Er valt wel meer weg dan alleen iTunes.

avatar van whaha
Het is niet mijn gewoonte om te dubbelposten, maar heeft iemand al ervaring met Apple Muziek / Music, het programma op mac OS 10.15 Catalina dat deels de opvolger is van iTunes?
Ik zit nu nog op Mojave en ben een beetje beducht met het upgraden van mijn besturingssysteem, omdat ik geen gedoe wil gaan krijgen.
Voor hetzelfde geld, ben ik bijvoorbeeld heel mijn metadata van iTunes kwijt en zijn al mijn slimme afspeellijsten (tijdelijk) waardeloos.

avatar van Gretz
whaha dat is precies de reden waarom ik de installatie van Catalina ook nog even uitstel.

avatar van chevy93
whaha schreef:
Het is niet mijn gewoonte om te dubbelposten, maar heeft iemand al ervaring met Apple Muziek / Music, het programma op mac OS 10.15 Catalina dat deels de opvolger is van iTunes?
Ik zit nu nog op Mojave en ben een beetje beducht met het upgraden van mijn besturingssysteem, omdat ik geen gedoe wil gaan krijgen.
Voor hetzelfde geld, ben ik bijvoorbeeld heel mijn metadata van iTunes kwijt en zijn al mijn slimme afspeellijsten (tijdelijk) waardeloos.
Je kunt toch altijd je iTunes-map kopiëren naar een externe harde schijf (of op een andere plek op je interne schijf)?

Verder:
Upgraden naar macOS Catalina? Check je apps!

Voordat je de upgrade naar Catalina uitvoert, kun je controleren of je apps ondersteund worden op de nieuwste versie van Apples besturingssysteem. Zoek in Spotlight naar Systeeminformatie, klap door ‘software’ open en klik op ‘verouderde software’. Daar vind je een overzicht van alle programma’s die je nu op je mac hebt staan, en vanaf Catalina niet meer zullen werken.
Een week Catalina: nog altijd veel problemen - One More Thing - onemorething.nl

avatar van whaha
chevy93 schreef:
(quote)
Je kunt toch altijd je iTunes-map kopiëren naar een externe harde schijf (of op een andere plek op je interne schijf)?


Ja, dat kan, maar dat vind ik dus 'gedoe'.

Ik gebruik Go64 - stclairsoft.com om mijn apps te checken. Bij mij zijn het vooral games die ik onder Windows moet gaan installeren. Ook een hoop gedoe, maar gelukkig kan het.

avatar van chevy93
chevy93 schreef:
Ik ben zelf trouwens vooralsnog terug naar iTunes i.p.v. MediaMonkey. Ondanks een aantal belangrijke voordelen van MM mis ik misschien wel de belangrijkste functie van iTunes: de afspeellijstmap. Je kunt in MM wel 'nested playlists' maken, maar een iPod is niet in staat deze op te pikken. Helaas, maar zonder die mappenstructuur wordt mijn iPod een crime om doorheen te navigeren.
Met de aanschaf van de Sony NW-A55 ter vervanging van mijn iPod heb ik eindelijk mijn muziekbibliotheek op orde. Het was nog wel een hels karwei om alles te voorzien van ID3-tags, te zorgen dat alle nummers in hetzelfde format komen (01. Titel.mp3) en in een goede mappenstructuur (Genre > Artiest > [JAAR] Album > 01. Titel.mp3), maar uiteindelijk is het gelukt!

Daarmee ben ik ook eindelijk verlost van iTunes en kan ik nu mijn nieuwe DAP gewoon laten spiegelen met FreeFileSync. En kan ik ook makkelijk upgraden door er een nieuwe sd in te gooien (momenteel heb ik een kaart van 256 GB, maar de speler kan tot 2 TB aan).

Nog wat 'best practices' als naslagwerk:
- Om de bestanden en/of mappen te hernoemen volgens een vast format: AdvancedRenamer
- Om de bestanden automatisch te voorzien van ID3-tags: MusicBrainz Picard (let op: wel even nalopen, want in veel gevallen gaat het programma een ander jaartal invoeren o.b.v. de release die het programma 'herkent').
- Om een bestandenlijst te genereren (bv. om afspeellijsten te maken in Excel):
1. Open opdrachtprompt
2. Specificeer de schijf (D:)
3. Specificeer de directory (D:Muziek)
4. Specificeer UTP-8 om speciale tekens goed te krijgen (CHCP 65001)
5. Genereer een bestandenlijst (dir /b /s *.mp3 > D:Muzieklistmp3.txt)

Of kopieer dit:
D:
cd D:Muziek
CHCP 65001
dir /b /s *.mp3 > D:Muzieklistmp3.txt
Toelichting bij punt 5:
/b is om alleen het pad te krijgen
/s *.mp3 is om alleen een lijst te krijgen van mp3's
> D:Muzieklistmp3.txt betekent schrijf de lijst weg naar listmp3.txt op locatie D:Muziek

avatar van whaha
Inmiddels heb ik de dienst Apple Music via Apple Muziek uitgeprobeerd.

Ik ben niet onder de indruk.
Ik vind de interface niet Apple waardig.
Hebben ze net iTunes weg gedaan, hebben ze er wéér een log programma van gemaakt.

Over 4 1/2 maand maak ik de balans op, want dan eindigt mijn proefabonnement.

Gast
geplaatst: vandaag om 19:57 uur

geplaatst: vandaag om 19:57 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.