MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Overig / Apparatuur / Het Grote Audio-topic

zoeken in:
willemmusic schreef:
Ik neem mee: Bach's Brandenburger Concert 1, Academie für Alte Music Berlin (harmonia mundi) voor het uitzinnige getetter van het koper, je moet het membraan in de trompetklank kunnen horen.

In het Brandenburg concert nr. 1 zit geen trompet en in een trompet zit geen membraan.

Kronos schreef:
(quote)

In het Brandenburg concert nr. 1 zit geen trompet en in een trompet zit geen membraam.

Jij hebt dan ook geen KEF speakers Anders had je ze wel gehoord

Pietlutten, ik schreef het al...

Broem schreef:
Jij hebt dan ook geen KEF speakers Anders had je ze wel gehoord

Ik denk dat sommige mensen die met audiofilie hun muziekbeleving menen te verrijken vooral hun eigen getetter horen.

willemmusic schreef:
Pietlutten, ik schreef het al...

Je eigen tekortkomingen niet aan een ander toeschrijven.

Stijn_Slayer
Toch is het niet zo vreemd, toch? Dat je het ook als beter ervaart of er vaker naar luistert als een album heel goed klinkt. Ik heb omgekeerd ook wel wat cd's van begin jaren 80 die gewoon niet zo best klinken en daar beleef ik dan minder plezier aan.

Het wordt pas een probleem als je naar dingen luistert die niet je smaak zijn, maar wel fantastisch geluid hebben.

Ben wel nieuwsgierig hoe die KEF's klinken, alleen KEF speakers zijn altijd zo lelijk om te zien. Ik zou ze niet graag in m'n woonkamer hebben. Dat geldt helaas nog steeds voor veel speakers.

Stijn_Slayer schreef:
Toch is het niet zo vreemd, toch? Dat je het ook als beter ervaart of er vaker naar luistert als een album heel goed klinkt.

Helemaal niet vreemd. Wel vreemd als je dingen hoort die er niet zijn.

A propos Brandenburgse Concerten. Denk dat ik de verklaring heb: veel uitgaven zijn op twee cd's; concerten gelijkelijk verdeeld over twee cd's: 1 t/m 3 en 4 t/m 6.

Cd 1 - waarschijnlijk de meegenomen cd - bevat nl het Tweede Brandenburgse Concert - zie de solist rechtsvoor

J.S. Bach: Brandenburgs Concert nr. 2 - Hofkapelle München - Live concert HD - YouTube

Stijn_Slayer schreef:
Het wordt pas een probleem als je naar dingen luistert die niet je smaak zijn, maar wel fantastisch geluid hebben.

What were you thinking when writing this? Goed weergegeven/gespeelde (live) muziek is het mooiste dat er is, en soms kan iets zo goed zijn dat je er naartoe getrokken wordt. Country is N(echt)MD, maar hiervoor Alison Krauss - There Is A Reason - YouTube neem ik mijn pet af

Mjuman schreef:
...het Tweede Brandenburgse Concert - zie de solist rechtsvoor

Die met z'n membraan bedoel je?

Kronos schreef:
(quote)

Die met z'n membraan bedoel je?

Dan zou het nog altijd haar membraan zijn, maar ik heb 'r niet gerammeld. Mogelijk wordt de embouchure bedoeld.

En waarschijnlijk wordt de hoorn uit concert 1 bedoeld. Maar of de details juist zijn doet er blijkbaar niet toe voor audiofielen.

Kronos schreef:
En waarschijnlijk wordt de hoorn uit concert 1 bedoeld. Maar of de details juist zijn doet er blijkbaar niet toe voor audiofielen.

Ook non-audiofielen hebben moeite op hun tellen te letten - het zijn er twee

Bach: Brandenburg Concerto No. 1 in F major, BWV 1046 (Freiburger Barockorchester) - YouTube

Als gerefereerd was naar "koperblazers" was deze discussie niet nodig geweest

Mjuman schreef:
Ook non-audiofielen hebben moeite op hun tellen te letten - het zijn er twee

Ik had het over de hoorn als instrument.

Mjuman schreef:
Als gerefereerd was naar "koperblazers" was deze discussie niet nodig geweest

Want daar zit wel een membaan in dat je moet horen?

De commotie hier op een fout van mij doet mij besluiten dit topic vaarwel te zeggen.

willemmusic schreef:
De commotie hier op een fout van mij doet mij besluiten dit topic vaarwel te zeggen.

Kom op Willem, laat je niet kisten door 1 zure pruim

Er werd aanvankelijk toch maar gewoon gewezen op een fout. Daar had niet eens een discussie op gevolgd als er niet zo zuur op gereageerd was.

Broem schreef:
Kom op Willem, laat je niet kisten door 1 zure pruim

Sterk hoor.

Blijkbaar hebben we even lange tenen, Kronos

willemmusic schreef:
Blijkbaar hebben we even lange tenen, Kronos

Hier nog even wat extra info voor jou.
KEF LS50 Wireless II review: Supersonic streaming speakers | TechHive
Jou speaker heeft niet 1 maar 2 versterkers aan boord. Een class d voor de midwoofer en een class ab voor de tweeter. Voor een grotere ruimte kun je dus een extra subwoofer aansluiten als optie.
Ik meende dat ik ook iets had gelezen ergens over actieve filtering. Kan dat niet zo snel terug vinden.
Het verschil tussen passieve en actieve speakers | Bax Music Blog - bax-shop.nl
Ik heb het sterke vermoeden dat die class d versterker van Hypex is.
Hypex Electronics B.V.
Zelf heb ik ook een versterker waarin Hypex is verwerkt.
Review NAD D 3020 wereldprimeur - hifi.nl

Dank voor de extra info, Michiel.
Elk boxje bevat i.d.d. twee versterkers, bij mij in de ls50W: 200w. voor de driver en 30w. voor de tweeter. De tweeter is in het centrum van de driver gevat, zoals sommige oude speakers zo'n half bolletje als tweeter hadden, maar dan losstaand! En dat is nu het unieke. Geen twee- of drie-weg, maar alles uit één unit; geeft een fantastisch geluid èn stereobeeld. Dat de twee delen van de unit door twee afzonderlijke versterkers worden aangestuurd is ook al zo'n briljant idee van KEF. Alles zwaar onder de octrooien. Gefabriceerd in China, door Engelse ingenieurs ontworpen. KEF is door Chinezen overgenomen, en daar wordt aan de lopende band gewerkt, wat de prijs behoorlijk drukt.
Lelijke boxen? Ik heb mooie zwarte met blauwe speakers, maar had de witte met gouden ook graag gehad of andere combi's. De speakers hebben een andere kleur: wanneer de twee vanuit je zitplaats dezelfde vorm hebben, zit je in het perfecte stereobeeld.
De tweeters hebben een merkwaardige uitstulping voor een betere verspreiding van de hoge tonen, en zo kom ik op het trompetmembraan.
Van een trompet weet ik toeten noch blazen, dat is inmiddels bekend, maar het trompetmembraan bestaat, ik vond het bij het schrijven van mijn post de term op het internet, maar had helaas niet verder gekeken: een trompetmembraan (en nu typ ik dit verachtelijke woord hier voor het laatst) is een onderdeel van een speaker, een vlak rond membraan met rondom een rubber rand. Waarvan acte.
En dit is het Brandenburg Concert waar ik het over had. Met toeters.
Ze klinken prachtig!

willemmusic schreef:
Dank voor de extra info, Michiel.
Elk boxje bevat i.d.d. twee versterkers, bij mij in de ls50W: 200w. voor de driver en 30w. voor de tweeter. De tweeter is in het centrum van de driver gevat, zoals sommige oude speakers zo'n half bolletje als tweeter hadden, maar dan losstaand! En dat is nu het unieke. Geen twee- of drie-weg, maar alles uit één unit; geeft een fantastisch geluid èn stereobeeld. Dat de twee delen van de unit door twee afzonderlijke versterkers worden aangestuurd is ook al zo'n briljant idee van KEF. Alles zwaar onder de octrooien. Gefabriceerd in China, door Engelse ingenieurs ontworpen. KEF is door Chinezen overgenomen, en daar wordt aan de lopende band gewerkt, wat de prijs behoorlijk drukt.
Lelijke boxen? Ik heb mooie zwarte met blauwe speakers, maar had de witte met gouden ook graag gehad of andere combi's. De speakers hebben een andere kleur: wanneer de twee vanuit je zitplaats dezelfde vorm hebben, zit je in het perfecte stereobeeld.
De tweeters hebben een merkwaardige uitstulping voor een betere verspreiding van de hoge tonen, en zo kom ik op het trompetmembraan.
Van een trompet weet ik toeten noch blazen, dat is inmiddels bekend, maar het trompetmembraan bestaat, ik vond het bij het schrijven van mijn post de term op het internet, maar had helaas niet verder gekeken: een trompetmembraan (en nu typ ik dit verachtelijke woord hier voor het laatst) is een onderdeel van een speaker, een vlak rond membraan met rondom een rubber rand. Waarvan acte.
En dit is het Brandenburg Concert waar ik het over had. Met toeters, veel verschillende toeters.
Ze klinken prachtig!

Alles uit 1 bron noemen ze ook wel een puntbron.
Ook hebben ze nog iets anders gedaan met de baffle (voorkant) Als je van de zijkant kijkt zij je dat deze naar achter is gebogen. Dat heb ik zelf nog niet eerder zo gezien voor zover ik me kan herinneren. Wel weet ik van zelfbouwers dat ze hoeken en dergelijk afronden om de diffractie tegen te gaan.
Er zijn bij KEF een paar hele slimme vogels aan het ontwerpen geweest.
Speaker baffle design, diffraction and baffle step - Audio Judgement - audiojudgement.com .

Michiel Cohen schreef:
Er zijn bij KEF een paar hele slimme vogels aan het ontwerpen geweest.

Juist!
En dan hebben we het nog niet over de achterkant gehad, met de tal van aansluitingen en de 'vreemde' baspoort. Die is elliptisch en bovenaan opzij geplaatst en heeft een lubberend ipv stijve poortgang, (als je het vanbinnen bevoelt, waan je je een gynaecoloog.) dit om alle ongewenste trillingen te elimineren, met een heel mooie zuivere bas als gevolg.
Ik kijk geen oorlogsfilms en game niet, heb geen subwoofer nodig.
Nog één ding, er zijn mensen die de Wireless I beter vinden klinken dan de II.
En nu heb ik genoeg geKEFt, gegroet!

Ondanks dat ik ERG tevreden ben over mijn huidige setje, ben ik op hetzelfde moment ook aan het kijken naar iets beters. Mijn Paradigm monitor 9 luisprekers klinken goed met mijn Heed Obelisk 3, maar ik ben benieuwd of ik met andere speakers een geluid kan krijgen met iets meer dynamiek, met name in het hoog. Ik vind de bastonen van mijn speakers TOP, met van die plofjes, maar mis wat detail in het hoog. Het komt ook misschien omdat ik ZACHT speel.

Ik heb vorige week dus de Driade 2S beluisterd, en vond dat ERG mooie boxen, maar de combinatie met mijn meegenomen versterker was niet een match made in heaven. Mijn versterker geeft te weinig bastonen voor deze luidsprekers en het klonk gewoon minder dan de buizenbak die er stond (jammer dat ik mijn luidsprekers niet heb kunnen testen met de buizenbak. Ik denk dat het geheel echt te bassig zou zijn. geworden..). Dus nu gaan we maar weer verder kijken.

De recensent van mijn Heed was erg te spreken over de Trenner & Friedl Art, dus die ga ik maar luisteren, en daarnaast nog een aantal. Ik heb in eerdere posts al gezegd dat ik verbaasd ben over hoe veel verschil de ene combi maakt met de ander... En dat dat dus los van elkaar staat. Want een aantal goede versterkers klonken dus crap met mijn Heed, en nu klinkt mijn Heed dus weer crap met ERG GOEDE boxen...

m@rcus schreef:
Ondanks dat ik ERG tevreden ben over mijn huidige setje, ben ik op hetzelfde moment ook aan het kijken naar iets beters. Mijn Paradigm monitor 9 luisprekers klinken goed met mijn Heed Obelisk 3, maar ik ben benieuwd of ik met andere speakers een geluid kan krijgen met iets meer dynamiek, met name in het hoog. Ik vind de bastonen van mijn speakers TOP, met van die plofjes, maar mis wat detail in het hoog. Het komt ook misschien omdat ik ZACHT speel.

Ik heb vorige week dus de Driade 2S beluisterd, en vond dat ERG mooie boxen, maar de combinatie met mijn meegenomen versterker was niet een match made in heaven. Mijn versterker geeft te weinig bastonen voor deze luidsprekers en het klonk gewoon minder dan de buizenbak die er stond (jammer dat ik mijn luidsprekers niet heb kunnen testen met de buizenbak. Ik denk dat het geheel echt te bassig zou zijn. geworden..). Dus nu gaan we maar weer verder kijken.

De recensent van mijn Heed was erg te spreken over de Trenner & Friedl Art, dus die ga ik maar luisteren, en daarnaast nog een aantal. Ik heb in eerdere posts al gezegd dat ik verbaasd ben over hoe veel verschil de ene combi maakt met de ander... En dat dat dus los van elkaar staat. Want een aantal goede versterkers klonken dus crap met mijn Heed, en nu klinkt mijn Heed dus weer crap met ERG GOEDE boxen...

Wat zijn de afmetingen van de ruimte waar je installatie staat en wat zijn de afmetingen van de ruimte waar je geluisterd hebt naar de andere speakers?

Hoe is de akoestiek in zijn algemeenheid van de ruimte? Materiaalafwerking (harde, zachte materialen)? Wat is je budget? Heb je al getuned met speakerkabels?

Ik lees dat de Heek weliswaar muzikaal en dynamisch klinkt, maar in het hoog wat minder info doorgeeft.

Niet alles speelt lekker met alles - en da's een feit. Menig hifi-dealer koppelt naar eigen smaak/ervaring/inzicht merken en da's niet voor niets: ze willen er uiteindelijk geld aan verdienen en iets waar je achter staat, is gewoon gemakkelijker te verkopen.

Nog een feit: lastige speakers vergen gewoon meer power. Electrostaten, magnetostaten vergen - zo weet ik uit ervaring - veel power; gaat het mis 'loopt een versterker leeg' omdat ie onvoldoende power heeft om het laag weer te geven. En bij laag begint het.

Het gewicht van een versterker kan een aardige indicatie zijn: een solide versterker zoals een Primare weegt al snel meer dan 10 kg; wanneer dat ding open is, zie je ook meteen waarom: er zit een enorme ringkerntrafo in.

En wattages zeggen helemaal nix: ik heb een Moon Neo Ace (van 2 * 50 watt) een NAD C368 met BluOs module (van 2 * 80 watt) naar huis horen spelen, op dezelfde Scansonic speakers. Ok, prijsverschil van 1000 - 1200 euro, maar goed - verschil tussen ok en superfun

En dan kom ik op het tweede punt: speakers en rendement. Speakers met een rendement van ca 86 dB vergen meer power dan speakers met een hoger rendement. Kijk nou eerst een naar het rendement van je speakers en naar de voeding in je versterker en ga dan verder. Je zou echt niet de eerste zijn die van versterker verandert omdat ie te weinig power levert voor je (beoogde) speakers.

Klopt. Na mijn 2e set speakers bleek dat ik ook mijn versterker moest vervangen als ik meer uit mijn speakers wilde halen dan ik hoorde. Aldus geschiedde. Tot 2x toe, want met de 3e set speakers had mijn 2e versterker het ook ineens moeilijk. Beter gezegd: de speakers lieten feilloos de tekortkomingen van de versterker horen.
De match is erg belangrijk.

Leptop schreef:
Klopt. Na mijn 2e set speakers bleek dat ik ook mijn versterker moest vervangen als ik meer uit mijn speakers wilde halen dan ik hoorde. Aldus geschiedde. Tot 2x toe, want met de 3e set speakers had mijn 2e versterker het ook ineens moeilijk. Beter gezegd: de speakers lieten feilloos de tekortkomingen van de versterker horen.
De match is erg belangrijk.

Kan ook andersom zijn. De versterker liet feilloos de tekortkoming van de speakers horen (te laag rendement).Ik heb altijd geleerd dat de sensitvity minimaal 90 db moet zijn.
How Much Power Do Speakers Need? Speaker Specs Explained - The Home Theater DIY - thehometheaterdiy.com
High Efficiency Speakers - troelsgravesen.dk

Andersom kan ook, maar een laag rendement is geen tekortkoming. Het is een eigenschap die iets zegt over het volume (geluidsdruk) dat de speaker weergeeft op 1 meter afstand. Bij laag rendement speakers heb je vaak zwaardere versterkers nodig.
De kwaliteit van de weergave vind ik belangrijker en dan vooral over het hele frequentiegebied.

Die hoor ik nog wel. 16kHz helaas niet meer .

Leptop schreef:
Die hoor ik nog wel. 16kHz helaas niet meer .

Je bent nog net geen 50

Gast
geplaatst: vandaag om 22:03 uur

geplaatst: vandaag om 22:03 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.