MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Overig / Apparatuur / Het Grote Audio-topic

zoeken in:
Michiel Cohen schreef:
(quote)

Hoe had je het daarvoor opgeslagen?

Op een gewone HDD (7200 toeren uit mn hoofd)

Met het risico mijn vingers in een wespennest te stoppen, wil ik toch graag vertellen dat ik vandaag nieuwe speakerkabel heb aangeschaft, en daarmee mijn speakers bi-wired heb aangesloten op mijn stereo. En ik hoor ECHT verschil. Met name in het midden en het hoog zit een stuk meer detail.

Volgens min kabelleverancier heeft dat niet eens zoveel te maken met het bi-wiren (want onmeetbaar, dus waarschijnlijk onzin) maar met het feit dat mijn zuilen brakke fabrieksjumpers hebben die boven met onder verbonden, waardoor de tonen aan de bovenkant van mijn boxen niet het kwaliteitssignaal ontvingen die ze nu wel krijgen.

Maar wellicht is dat ook onzin, en heb ik simpelweg een goede kabel aangeschaft (en dat is zo. Ik heb de rest van mijn set op kabels van hetzelfde merk aangesloten).

korenbloem schreef:
(quote)

Op een gewone HDD (7200 toeren uit mn hoofd)
Ben wel benieuwd naar de technische uitleg daarachter.

harm1985 schreef:
(quote)
Ben wel benieuwd naar de technische uitleg daarachter.

Vandaag uitgebreid besproken, lees het op: Streaming - hoe doe je het en wat heb je nodig - MusicMeter.nl

Met het risico mijn vingers in een wespennest te stoppen, wil ik toch graag vertellen dat ik vandaag nieuwe speakerkabel heb aangeschaft, en daarmee mijn speakers bi-wired heb aangesloten op mijn stereo. En ik hoor ECHT verschil. Met name in het midden en het hoog zit een stuk meer detail.

Volgens min kabelleverancier heeft dat niet eens zoveel te maken met het bi-wiren (want onmeetbaar, dus waarschijnlijk onzin) maar met het feit dat mijn zuilen brakke fabrieksjumpers hebben die boven met onder verbonden, waardoor de tonen aan de bovenkant van mijn boxen niet het kwaliteitssignaal ontvingen die ze nu wel krijgen.

Maar wellicht is dat ook onzin, en heb ik simpelweg een goede kabel aangeschaft (en dat is zo. Ik heb de rest van mijn set op kabels van hetzelfde merk aangesloten).

Het zal misschien de optelsom der dingen zijn. Het verhaal over de jumpers heb ik ook wel eens gelezen in een recensie over een kwalitatief topmerk. Ik heb mijn speakers ook ge-bi-wired, niet omdat ik dat nou diep gecheckt heb maar ik vind dat met een goede versterker en fraaie speakers de rest (lees: bekabeling) van eenzelfde kwaliteit moet zijn. Of het hoorbaar is? Ik vind van wel

Bi-wiring - er zijn merken die leveren het standaard (ook bij speakers onder de 1000.- per set); bij single-wiring moet je dan zaken aanpassen (mbv bruggetjes).

Er zijn ook merken waarbij bi-wiring een (betaalde) optie is. Hangt dus gewoon af van hoe e.e.a. geïmplementeerd is. Bi-wiring kabels zijn gewoon duurder, dus dan wil je wel dat e.e.a. goed is uitgevoerd.
Misschien kan je met betere single wire-kabels hetzelfde resultaat bereiken. Verder, let your ears be your guide.

Als ik voor "dubbel" zou kiezen, zou ik zelf eerder gaan voor bi-ampen (dan wel horizontaal), maar daar hangt wel een prijskaartje aan.

m@rcus schreef:

Het hangt van wat meer factoren af of, en zo ja, welke verschillen je hoort. De kwaliteit van je versterker bijvoorbeeld. Maar ook de kabels.
Los daarvan, ik hoor ook, weliswaar subtiele, verschillen bij veranderingen in de setup. Ik maak gebruik van jumpers, en er is een verschil of ze van boven naar onder, of van onder naar boven zijn verbonden. Minimaal, maar toch. Het loont daarom altijd om wat te experimenteren.

Een laatdunkende opmerking van een of andere 'musicoloog' op Radio4 deed mij hier op dit topic belanden. De man beweerde dat audiofielen niet van muziek houden, maar van hun audioinstallatie.
De vraag is of dat op dit topic niet bewaarheid wordt. Ik ben hier voor het eerst en zo'n tien pagina's teruglezend, zie ik discussies over interlinks, bi-wiring, dac's en wat nu de beste kabel is voorbijkomen. Als er over muziek gesproken wordt, dan is het hoe goed dat wel klinkt uit die of die installatie. Op die of die server. Daarvoor is dit topic ook voor bedoeld natuurlijk, maar toch...
Ik bezit een vinylcollectie vanaf de 60-er jaren tot aan de 80-ers, wanneer de cd verschijnt.
Mijn stereo is ook typisch uit die tijd: Thorens draaitafel, Quad 33,303 versterker en Kef luidsprekerboxen die in de loop der jaren krompen omdat de woonruimte daarom vroeg (en moeder de vrouw), maar altijd Kef's. Mijn opvatting was dat muziek uit die jaren voor zo'n stereoset was gemaakt en opgenomen en ik dus kon horen wat de muzikant bedoelde en producer in staat was, alle beperkingen uit die tijd (en van vinyl) voor lief nemend.
De cd gooide roet in het eten, mijn installatie schoot tekort, (de Quad heeft geen cd ingang, dat alleen al).
Lang vermeed ik cd's en kocht waar mogelijk de vinyluitgave.
Maar begin dit jaar ben ik overstag gegaan. Waar mijn muziekvriendenclubje hardnekkig vasthoudt aan vinyl, zag ik de ene na de andere remaster verschijnen, de kosten om geluidskwaliteit oplopen en de platenkast uitpuilen. Remasters van meesterwerken verschijnen met regelmaat in verbeterde versies en meestal alleen digitaal.
Een beetje behoorlijk pick-upnaald kost een flinke duit, een nieuwe versterker en bijpassende boxen een vermogen, benevens die interlinks, bi-wiring, dac's en andere parafernalia...
En toch moet ik wel, want die remasters zijn een revelatie, ik hoor dingen die ik niet eerder hoorde, alleen al hoeveel instrumenten en welke worden gebruikt! Brian Wilson nam geen saxofoon op, maar een basmondharmonica! Een symfonieorkest kent los van elkaar staande muziekgroepen die samen als een orkest klinken! En bij een liveopname hoor je als applaus geen geruis, maar rondom je verschillende paren handen klappen! Spotify verslaat qua detaillering mijn ouwe trouwe stereoset!
Ik hield dus niet langer van mijn audio, maar des te meer van muziek.
De oplossing, drumroffel en houd je vast: KEF ls50 Wireless.
Zal hier wel eerder overgeschreven zijn, maar ik heb het (nog) niet gevonden.
Nu zijn de ls50 luidsprekers al fenomenaal, bovenaan in tal van tests, dankzij oa de conus van magnesium/aluminiumlegering; wat een directheid, die detaillering! KEF ontwierp speciaal voor deze speakers een versterker en bouwde die in beide in, je hoeft geen versterker meer te zoeken, deze zijn de beste voor deze speakers. Ook de DAC's die erin zitten. Ik wijd er verder niet over uit, want wordt niet gesponsord, je vindt het op het internet.
Stands eronder en een écht goede cd-speler (met een goede kabel, dat weer wel). Klaar! Voor een schappelijke prijs, want Britse topklasse in China vervaardigd (het enige minpuntje).
Ik ben Spotifynaut geworden en als ik iets echt moois tegenkom schaf ik de cd aan.
Mijn vinylvrienden staan versteld en mijn vrouw is tevreden.
En ik gelukkig, draai oud en nieuw en soms nog op de oude set, want zoals Mssr Renard (terecht!) opmerkt, bij progrock “leeft de muziek veel meer vanaf vinyl.”, dat is deels nostalgie maar wel waar, want van Soft Machine op de ls50W krijg je koppijn. 'Quadrophenia' van the Who klinkt geweldig, ik zit dan met het album en het mooie fotoboekje op schoot te genieten met het vinyl in de hoes: Spotify met mooie demo's. 'Uncle Meat' vond ik als de remaster 'Meat Light', onvoorstelbaar hoe ik nieuwe dingen hoor en dat na 40 jaar luisteren. Een jazz-combo klinkt prachtig, deze bijvoorbeeld, mooie muziek.
Van James Blake heb ik de gelijknamig cd, speciaal voor de buitengewone geluidskwaliteit gekocht, audiofiel, dat dan weer wel...

En willemmusic, wat is jouw conclusie ondertussen over audiofielen?

Korte vraag, kort antwoord:
Ze kunnen eindeloos pietlutten!
Maar het zijn goede kerels, hoor! Zelden vrouwen...

willemmusic schreef:

Het lijken potjandorie wel musicmeteraars: voor 85 - 95% man

willemmusic schreef:

Zou zomaar eens kunnen kloppen. Nooit tevreden...maar toch: het valt te leren en te combineren, een audiofiel die van de muziek geniet .

Leptop schreef:
(quote)

Zou zomaar eens kunnen kloppen. Nooit tevreden...maar toch: het valt te leren en te combineren, een audiofiel die van de muziek geniet .

De doorsnee-audiofiel (note: disclaimer) gaat op zoek naar - veelal boring - muziek die zijn set goed laat klinken; de mume'anende 'audiofiel' (disclaimer: of wie er voor door wil gaan), luistert naar muziek en wordt soms verrast door de kwaliteit van de opname.

Zo klinken Dominik Eulberg - Mannigfaltig (2019) - MusicMeter.nl en Lulu Rouge - Bless You (2008) - MusicMeter.nl onverwacht heel fijn en zorgt de productiekwaliteit van Exit North - Book of Romance and Dust (2018) - MusicMeter.nl ervoor dat de stempathetiek van Thomas Feiner nét te velen is.

Het is inderdaad verleidelijk om je als audiofiel te concentreren op goed klinkende albums. Het is zeker zo in mijn geval dat sinds ik mijn laatste set heb, inclusief streaming, mijn muzieksmaak enigszins is verschoven. Ik luister minder rock en metal en meer jazz en neoklassiek dan eerst. Vaak betere producties met minder compressie.
Maar toch, tijdens de zoektocht naar mijn nieuwe set, alweer enige tijd geleden, heb ik gekozen voor de combi die me meer beviel qua muziek dan qua geluid (i.c. Naim vs Moon - kwestie van smaak). En, mijn favoriete album van 2021 is ook geen audiofiel wereldwonder, de nieuwe Mastodon.

Ik lees veel ervaringen terug die ik in de loop van vele (vele) jaren zelf heb ondergaan. Hoogtepunt van mijn audiofilia nervosa was de aankoop van Arne Domnérus - Jazz at the Pawnshop (1977) - MusicMeter.nl . De muziek vond ik helemaal niks. Zaten we met een clubje audiofielen naast elkaar op de bank te luisteren of we konden horen hoeveel munten er in de kassa werden gedaan (live-album) Nou ja. De muziek interesseerde ons geen moer.

Moet zeggen dat de kwaliteit van vinyl, cd’s en streaming de afgelopen 10 - 15 jaar enorm vooruit is gegaan. Ik luister soms in eigen beheer gemaakte albums die fantastisch klinken. Dat was, pakweg, 25 jaar geleden onmogelijk. Luister eens naar Bony Man - Cinnamon Fields (2021) - MusicMeter.nl Klinkt fantastisch. Loudness-war is wel een ding. Dat verpest vaak de fun.

Genieten van muziek doe ik gelukkig (bijna) altijd maar heb nog altijd dat gelukzalige gevoel als het een fantastisch goed klinkende productie betreft. Vinyl vind ik tricky. Om de kwaliteit uit een mooie persing tot zijn volledige recht te laten komen heb je een aardige draaitafel en aanverwante apparatuur nodig. Verhoudingsgewijs een fikse uitgave. Streaming daarentegen kan met een redelijk budget tot fraaie resultaten leiden. De hierboven genoemde Kef LS 50 speakers (in diverse series met bijbehorende prijskaartjes verkrijgbaar) klinken idd voortreffelijk. Ingebouwde versterkers, dac en RoonReady. Fraai spul.

Broem schreef:

Jazz at the Pawnshop

.

Ha,ha, die lag bij audiobeurzen en in hifi winkels met buizenversterkers en elektrostatische speakers altijd prominent in het zicht, ik had vaak het idee dat je ieder moment gecontroleerd kon worden of je dat album wel in het bezit had.
Ik heb 'm trouwens ook

Zack
Ik heb een setje van Bol.Com

Ik heb mijn pc reeds ingesteld als DLNA server. Werkt orka binnenshuis, maar heeft iemand nog tips hoe ik bij mijn muziek collectie kan als ik on the road ben? Wil graag op mijn telefoon muziek kunnen luisteren die op mijn pc staat.

Extra moeilijkheidsgraad: de pc draait op Ubuntu (Linux).

Stijn_Slayer
harm1985 schreef:
Ik heb mijn pc reeds ingesteld als DLNA server. Werkt orka binnenshuis, maar heeft iemand nog tips hoe ik bij mijn muziek collectie kan als ik on the road ben? Wil graag op mijn telefoon muziek kunnen luisteren die op mijn pc staat.

Extra moeilijkheidsgraad: de pc draait op Ubuntu (Linux).

De kortste klap is denk ik een tiny house op wielen.

Misschien dat een clouddienst uitkomst biedt, maar er is wellicht een directere manier van telefoon onderweg naar pc.

Rudi S schreef:
(quote)

Ha,ha, die lag bij audiobeurzen en in hifi winkels met buizenversterkers en elektrostatische speakers altijd prominent in het zicht, ik had vaak het idee dat je ieder moment gecontroleerd kon worden of je dat album wel in het bezit had.
Ik heb 'm trouwens ook

Klinkt als een soort sekte.

Broem schreef:
Jazz at the Pawnshop

Rudi S schreef:
Ik heb 'm trouwens ook

In die tijd werd ook bij demo's van apparatuur You and Your Friend van Diarree Steeds gedraaid, omdat zgn goed was opgenomen. Vroeg dan altijd of er iets anders op mocht

Pawnshop - Gamla Stan, Stockholm, a.k.a. Stampen. Verdrietig stemmende soort jazz, veel dixie en MOR bluesrock.

Paar jaar geleden werd deze audiofiele opname (lp) aangeprezen: van Greetje Kauffeld - On My Way to the 30th Analog Forum Anniversary. Die heb kedo gekregen - boring, boring.

Vinyl, yes please - alleen het justificatiemodel daarvan vergt veel

Mjuman schreef:

Vinyl, yes please
-

Linn bracht plaatjes uit eigen keuken mee.

Toe zag je opeens ook Serendipity (Michael Garson ) opduiken , heb ik ook nog gekocht ,ik dacht in Loodsdrecht.
Echt zo'n Tros album.

Stijn_Slayer
Wat zijn jullie test cd's / streams? Ik vergelijk vaak o.b.v. CPR's eerste, Brennistein van Sigur Ros, Maybe van Alison Krauss' Live, Cohens You Want it Darker voor de bas, Carrie & Lowell van Sufjan Stevens. Soms bijv. nog Moonmadness van Camel, Dixie Blur van Jonathan Wilson, Janine Jansens 4 jaargetijden en The Ascension van Sufjan als ik wat meer tijd heb. En iets van Death om te kijken hoe ze het op metal doen. Als je steeds hetzelfde luistert, wordt het makkelijker om speakers onderling te vergelijken.

Sommige cd's, zoals Gaucho, klinken op iedere speaker goed en dan houd je jezelf toch een beetje voor de gek. Ik ga daar altijd iets onder zitten en luister ook altijd even wat een speaker doet met een slechte opname.

Rudi Sik heb de eerste van The Blue Nile en die is op Linn Verder daar idd veel MOR-droefenis.

D'r was trouwens iemand die schreef voor hifi-videotest en altijd met een stand met cd's op bijeenkomsten van hifidealer(s) stond. Prees altijd bepaalde uitgaven aan "bijzonder" en bij menig audiofiel ging dat erin als G's woord in een ....

Toen je hem op een gegeven moment niet meer zag wist je dat de cd-verkoop in dire straits was gekomen

Stijn_Slayer: da's heel persoonlijk. Belangrijk is dat je de muziek in kwestie goed kent en dat ie iets definieerbaars heeft. Zou je elektrostaten of magnetostaten willen testen kan je bij denken aan Hell Freezes Over (Eagles) of de Winter (Vier Jaargetijden).

Ik zou zelf niet echt aan Sigur Ros denken. Bepaalde tracks van Trentemoller en Lulu Rouge bevatten flinke bas; net als Massive Attack. Bach heeft sonates voor piano/cello - bijv uitvoering met Argerich en Maisky - definitie. Trinity Sessions (Cowboy Junkies) is ook een fijne; en een enkele ECM-plaat.

Velen doen het met Dark Side of the Moon

Stijn_Slayer
Mjuman schreef:
Velen doen het met Dark Side of the Moon

Ook een verraderlijke die áltijd goed klinkt.

Stijn_Slayer schreef:
Wat zijn jullie test cd's / streams? Ik vergelijk vaak o.b.v. CPR's eerste, Brennistein van Sigur Ros, Maybe van Alison Krauss' Live, Cohens You Want it Darker voor de bas, Carrie & Lowell van Sufjan Stevens. Soms bijv. nog Moonmadness van Camel, Dixie Blur van Jonathan Wilson, Janine Jansens 4 jaargetijden en The Ascension van Sufjan als ik wat meer tijd heb. En iets van Death om te kijken hoe ze het op metal doen. Als je steeds hetzelfde luistert, wordt het makkelijker om speakers onderling te vergelijken.

Sommige cd's, zoals Gaucho, klinken op iedere speaker goed en dan houd je jezelf toch een beetje voor de gek. Ik ga daar altijd iets onder zitten en luister ook altijd even wat een speaker doet met een slechte opname.

Ik adviseer altijd deze. Eerst op een tweeweg basreflex en daarna luisteren op een 3 weg gesloten systeem.

Stijn_Slayer schreef:
(quote)

Ook een verraderlijke die áltijd goed klinkt.

Deze moet je dus hebben:
Crass - The Feeding of the Five Thousand (1978) - MusicMeter.nl

willemmusic schreef:
Een laatdunkende opmerking van een of andere 'musicoloog' op Radio4 deed mij hier op dit topic belanden. De man beweerde dat audiofielen niet van muziek houden, maar van hun audioinstallatie.
De vraag is of dat op dit topic niet bewaarheid wordt. Ik ben hier voor het eerst en zo'n tien pagina's teruglezend, zie ik discussies over interlinks, bi-wiring, dac's en wat nu de beste kabel is voorbijkomen. Als er over muziek gesproken wordt, dan is het hoe goed dat wel klinkt uit die of die installatie. Op die of die server. Daarvoor is dit topic ook voor bedoeld natuurlijk, maar toch...
Ik bezit een vinylcollectie vanaf de 60-er jaren tot aan de 80-ers, wanneer de cd verschijnt.
Mijn stereo is ook typisch uit die tijd: Thorens draaitafel, Quad 33,303 versterker en Kef luidsprekerboxen die in de loop der jaren krompen omdat de woonruimte daarom vroeg (en moeder de vrouw), maar altijd Kef's. Mijn opvatting was dat muziek uit die jaren voor zo'n stereoset was gemaakt en opgenomen en ik dus kon horen wat de muzikant bedoelde en producer in staat was, alle beperkingen uit die tijd (en van vinyl) voor lief nemend.
De cd gooide roet in het eten, mijn installatie schoot tekort, (de Quad heeft geen cd ingang, dat alleen al).
Lang vermeed ik cd's en kocht waar mogelijk de vinyluitgave.
Maar begin dit jaar ben ik overstag gegaan. Waar mijn muziekvriendenclubje hardnekkig vasthoudt aan vinyl, zag ik de ene na de andere remaster verschijnen, de kosten om geluidskwaliteit oplopen en de platenkast uitpuilen. Remasters van meesterwerken verschijnen met regelmaat in verbeterde versies en meestal alleen digitaal.
Een beetje behoorlijk pick-upnaald kost een flinke duit, een nieuwe versterker en bijpassende boxen een vermogen, benevens die interlinks, bi-wiring, dac's en andere parafernalia...
En toch moet ik wel, want die remasters zijn een revelatie, ik hoor dingen die ik niet eerder hoorde, alleen al hoeveel instrumenten en welke worden gebruikt! Brian Wilson nam geen saxofoon op, maar een basmondharmonica! Een symfonieorkest kent los van elkaar staande muziekgroepen die samen als een orkest klinken! En bij een liveopname hoor je als applaus geen geruis, maar rondom je verschillende paren handen klappen! Spotify verslaat qua detaillering mijn ouwe trouwe stereoset!
Ik hield dus niet langer van mijn audio, maar des te meer van muziek.
De oplossing, drumroffel en houd je vast: KEF ls50 Wireless.
Zal hier wel eerder overgeschreven zijn, maar ik heb het (nog) niet gevonden.
Nu zijn de ls50 luidsprekers al fenomenaal, bovenaan in tal van tests, dankzij oa de conus van magnesium/aluminiumlegering; wat een directheid, die detaillering! KEF ontwierp speciaal voor deze speakers een versterker en bouwde die in beide in, je hoeft geen versterker meer te zoeken, deze zijn de beste voor deze speakers. Ook de DAC's die erin zitten. Ik wijd er verder niet over uit, want wordt niet gesponsord, je vindt het op het internet.
Stands eronder en een écht goede cd-speler (met een goede kabel, dat weer wel). Klaar! Voor een schappelijke prijs, want Britse topklasse in China vervaardigd (het enige minpuntje).
Ik ben Spotifynaut geworden en als ik iets echt moois tegenkom schaf ik de cd aan.
Mijn vinylvrienden staan versteld en mijn vrouw is tevreden.
En ik gelukkig, draai oud en nieuw en soms nog op de oude set, want zoals Mssr Renard (terecht!) opmerkt, bij progrock “leeft de muziek veel meer vanaf vinyl.”, dat is deels nostalgie maar wel waar, want van Soft Machine op de ls50W krijg je koppijn. 'Quadrophenia' van the Who klinkt geweldig, ik zit dan met het album en het mooie fotoboekje op schoot te genieten met het vinyl in de hoes: Spotify met mooie demo's. 'Uncle Meat' vond ik als de remaster 'Meat Light', onvoorstelbaar hoe ik nieuwe dingen hoor en dat na 40 jaar luisteren. Een jazz-combo klinkt prachtig, deze bijvoorbeeld, mooie muziek.
Van James Blake heb ik de gelijknamig cd, speciaal voor de buitengewone geluidskwaliteit gekocht, audiofiel, dat dan weer wel...

Kwam wat tests tegen op Tube.

Nou, nou, kijk eens aan, de hele bubs gequoteerd, wat een eer! Dankjewel, Michiel!
Ik heb natuurkijk op YouTube ten uitentreuren tests bezocht totdat ik op de Kefs uitkwam. Vond zelfs een enthousiasteling die de ls50W beter vond dan menige set boven de 50.000 pond!
Zo'n vaart zal het niet lopen, (hoewel...?), maar voor een gemiddelde huiskamer is dit inderdaad top.
Toen ik bij de hifi-specialist de bluetooth KEF Muo kocht, raadde de verkoper mij aan beslist de ls50 te beluisteren en toen wist ik genoeg. Net als Zack bestelde ik, en ik schaam me er een beetje voor, maar het scheelde zo'n 1000(!) euri, op Bol.com. Audiofiele hifi per pakketbezorger, hoe eigentijds!
Ik testte en kocht ook wel bij die hifi-zaak, en haak daarom in op de vraag van Stijn_Slayer hieronder.
Neem drie cd's of elpees mee die je goed kent van verschillende genre's en die drie als playlist van je favoriete streamer op je smartphone. Luister op cd of vinyl of je verschil hoort met thuis. Iets nieuws , wat je nog niet eerder opgevallen was. Luister dan ook eens naar de playlist, als je geen verschil hoort, spaar je een cd speler uit.
Als je sowieso geen verschil met thuis hoort, een nieuwe installatie!
Let ook op de afmetingen van de luisterruimte.
Ik neem mee: Bach's Brandenburger Concert 1, Academie für Alte Music Berlin (harmonia mundi) voor het uitzinnige getetter van het koper, je moet het membraan in de trompetklank kunnen horen.
Song Cycle van Van Dyke Parks (Bella Union), het vinyl heb ik ook, vanwege de complexiteit, verscheidenheid en veelvoud aan instrumenten, hier kun je echt nieuwe dingen horen of inzichten krijgen.
Geen elektronische computermuziek, hoewel ik er best van houd, omdat het geluid vaak synthetisch is en je geen referentie heb met bestaand, natuurlijk geluid (sorry voor je tips, maar ook dank Mjuman).
Laurie Anderson- Mr. Heartbreak is een goed alternatief, heb ik ook op vinyl. Kraakhelder en zelfs op Spotify beter dan vinyl.
Voor de gein zet ik hier ook de stokoude Dave Brubeck bij, Time Out digitaal verslaat m'n oud vinyltje moeiteloos, ik meende de vellen van Jo Morello al te horen trillen voordat hij ze beroert en Paul Desmond's sax klinkt verrukkelijk, zo zuiver van timbre en je hoort hem zowat aanblazen. Je zit er zo dichtop alsof ze nog leven!
Zeker, audiofilie kan je muziekbeleving verrijken!

Gast
geplaatst: vandaag om 04:13 uur

geplaatst: vandaag om 04:13 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.