MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Overig / Apparatuur / Het Grote Audio-topic

zoeken in:
Hoe beter de speler des te lastiger hij gaat doen als er iets niet klopt. Die ervaring heb ik inderdaad ook. Een paar jaar geleden had je nog wat labels die het nodig vonden om hun cd's dicht te timmeren met kopieerbeveiliging waardoor ik die enkel op een antieke Philips stereotoren kon luisteren. Mijn SACD speler met 192Khz upsampling spuugde ze direct weer uit, haha. Ook cd's met krassen of waar wat lijm ofzo opzit door een DIY verpakking spelen daar lastiger op af dan op goedkoop spul.

Maar wees getroost, zo'n Densen is ook mooi zónder geluid...

dix
Ik heb (naast skippen) met één enkele vintage CD een probleem waarvan ik me afvraag of het CD rot is. De CD ziet er goed uit, maar bij het afspelen vallen er stiltes tot wel een volle seconde. de CD draait overigens wel op normale snelheid door, het is meer alsof beide boxen even uitvallen. Met andere CDs is dat probleem er niet dus de boxen zijn OK

iemand zoiets wel 'ns gehad ?

edit : het was er een op het engelse (inmiddels faiiliete) World Serpent. ik geloof dat die berucht stonden om inferieure perskwaliteit.

dix
bubbachups schreef:

Maar wees getroost, zo'n Densen is ook mooi zónder geluid...

klopt.
we kijken sinds een week of 3 ook geen TV meer.

Hoe komt eht eigenlijk dat oudere CD-spelers nieuwe schijfjes niet kunnen spelen? ik heb het dan wel over zelfgebrande.

Sheplays
AGE-411 schreef:
Hoe komt eht eigenlijk dat oudere CD-spelers nieuwe schijfjes niet kunnen spelen? ik heb het dan wel over zelfgebrande.

Heeft met het branden op de computer te maken. Snelheid geloof ik.
Je kunt dan het beste bij het tweede nummer beginnen en vandaar terug naar nummer 1.

Bekraste cd's, er is een paardemiddel om ze te fiksen: koperpoets om de kras te polijsten (dat wil wel eens helpen) en ook een beel klein beetje blanke lak heeft wel een gewerkt. Alleen eerst voorzichtig uitproberen.

Ja, cd-spelers willen wel eens weigeren; die van mij (op mijn werkkamer), een Philips zegt dan: "disk not finalized". De verklaring heel simpel: om kosten te besparen heeft men er een goedkoop (cd-rom) loopwerk in gepleurd; zulks gebeurt vaak bij langere cd's (> 70 min.).

High-end spelers zoals bijv. Densen (mooi strak), Primare en MicroMega staan juist bekend om hun tolerantie.

Ace
Gerards Dream schreef:
Hoe doe je zoiets als de basreflex-openingen in het midden zitten aan de achterzijde van de luidsprekers? Volgens mij hinder je daar door de woofer in zijn bewegingsvrijheid wat niet de bedoeling kan zijn, of ik moet het mis hebben?

Dit verhaal heb ik een beetje gemist, maar ik heb mijn Focal's ook gedempt. Ze staan ver genoeg van de achterwand, maar door de belabberde akoestiek werd het laag toch wat wollig. Alles al geprobeerd, naar voren, naar achteren, links, rechts, indraaien, etc... Nu ik de bij de speakers geleverde schuimgevallen in de poorten heb geschoven, is het laag met 1db verzwakt ofzo en klinkt het veel strakker. Het is minder laag, maar wel beter laag. Soms moet je compromissen sluiten, aangezien mijn vrouw het nodig vindt meubels in de woonkamer te zetten

Overigens zit ik eraan te denken het hele zaakje weer eens te verkopen en wat anders aan te schaffen. Je moet wat met je hobby. Iemand interesse?

Ace
Inmiddels ben ik van de Sugden-combi weer af door een oplettende lezer op dit forum die het van me overgenomen heeft. Mijn speakers heb ik gelijk ook maar te koop gezet. Het zijn een paar Focal Electra 1007 BE's met de befaamde Berylium-tweeter. Als er per ongeluk iemand interesse heeft, PM me...

Vorige week werd ons dorp opgeschrikt door een heel heftige blikseminslag.

Veel apparatuur is daardoor beschadigd.
Ook bij mij thuis;
het modum van Ziggo was geroosterd, maar dat is al vervangen.Veel ernstiger vind ik dat mijn ouwe trouwe Aura Evolution versterker ook onherstelbaar is beschadigd.......

Nu bestaat het merk Aura niet meer, dus wat nu???

Ik heb Audio Design in Utrecht gebeld, daar waar ik de Aura ooit kocht.
Een goede vervanger is volgens hen: de Naim Nait 5i

Kent iemand deze versterker?

(afbeelding)

En weet iemand of er inderdaad kwa klank zoveel verschil is tussen het oude en het nieuwe model?

De hier afgebeelde is de 5i , met een i-pod aansluiting aan de voorkant, de oude 5i ( letters niet cursief) heeft die niet.

Ace
Oldfart schreef:
Vorige week werd ons dorp opgeschrikt door een heel heftige blikseminslag.

Veel apparatuur is daardoor beschadigd.
Ook bij mij thuis;
het modum van Ziggo was geroosterd, maar dat is al vervangen.Veel ernstiger vind ik dat mijn ouwe trouwe Aura Evolution versterker ook onherstelbaar is beschadigd.......

Nu bestaat het merk Aura niet meer, dus wat nu???

Ik heb Audio Design in Utrecht gebeld, daar waar ik de Aura ooit kocht.
Een goede vervanger is volgens hen: de Naim Nait 5i

Kent iemand deze versterker?

(afbeelding)

En weet iemand of er inderdaad kwa klank zoveel verschil is tussen het oude en het nieuwe model?

De hier afgebeelde is de 5i , met een i-pod aansluiting aan de voorkant, de oude 5i ( letters niet cursief) heeft die niet.

Balen oldfart! Ik heb er mede om die reden een Isotek-stekkerblok tussen zitten...

Naim is 1 van mijn favoriete merken! Geweldig spul! Die Nait is een prachtige geintegreerde versterker met het typische Naim-geluid: snel en rhytmisch. Al kan ik me voorstellen dat je meer aan een luistersessie hebt dan aan een beschrijving! Ik ben vooral bekend met de 200-serie en dat is werkelijk een topcombi voor- en eindversterker!

Overigens heb ik ook een audiobedrijf. PM me en wellicht kan ik je ook nog ergens bij helpen... We hebben mooie merken in het pakket! Zoals Leema Acoustics! Ik speel er sinds een tijdje zelf mee! Ze hebben ook een prachtige geintegreerde versterker in de klasse van de Nait.

edris.
het typische Naim-geluid: snel en ritmisch.

Wat een heerlijk vage beschrijving.

Ace
edris. schreef:
(quote)

Wat een heerlijk vage beschrijving.

Ook van plan een Naim te kopen?

Wat is een snelle en ritmische versterker; geschikt voor speedmetal?

Ace
Oldfart schreef:
Wat is een snelle en ritmische versterker; geschikt voor speedmetal?

Het geluid is een beetje moeilijk te omschrijven, zoals dat met alles is. Wollig, open, neutraal, snel, etc. Al die termen komen geregeld voorbij... Het is vaak een beetje abstract en iedereen maakt zich bij een bepaalde term een voorstelling. Een naim is gewoon open, dynamisch, details. Sommige andere merken leggen de nadruk weer op andere toongebieden. Ik vind het prachtig, maar misschien vinden anderen het helemaal niets. Het is allemaal leuk en aardig om het te beschrijven, maar je weet het pas wanneer je het gehoort hebt.

Heb je al eens naar Cambridge Audio gekeken? De koning van de budget-hifi wordt het wel genoemd en dat is niet voor niets. Roksan is ook mooi en betaalbaar (de Kandy-serie).

Ace
Even een lijstje voor je met wat opties, kan je vast wat inlezen:

- Naim Nait5i: http://www.hifi.nl/recensies/1965/Naim_Nait5i_en_CD5i.html
- Cambridge Audio 840A: http://whathifi.com/Review/Cambridge-Audio-Azur-840A-V20/
- Leema Pulse: http://whathifi.com/Review/Leema-Pulse/
- Roksan Kandy: http://whathifi.com/Review/Roksan-Kandy-K2-amp/
- Primare I21: http://whathifi.com/Review/Primare-I21/

Een en ander hangt natuurlijk wel wat van je speakers af. Wat heb je? Aan Roksan, Leema en Cambridge Audio kan ik je helpen, de rest zou je ergens anders eens moeten beluisteren.

Luidsprekers zijn van ' Studio de Schop' , zouden tegenwoordig vergelijkbaar zijn met bijvoorbeeld Totem Staff.

Bedankt overigens voor de links; als je de recensies leest komt de Naim wel , ehh, bovendrijven.

Ook volgens deze review: http://whathifi.com/Review/...

Blijft mijn vraag overeind of er veel verschil is tussen de '5i' en de '5i'
De eerste is tweedehands te koop, de tweede ( nog) niet.

Primare, Densen en Cambridge kan in je in Utrecht bij Wilbert vergelijken; Roksan en Naim bij Audio Design. Zoals ik al eerder zei: zijn de Scandinaven veel solider in bouw en uitvoering dan de Britten - al is Cambridge Audio een goed geprijsd entry level.

Wilbert heeft o.a. AudioPhysik (Spark, Tempo) en Finals, Martin Logan; laatste 2 zijn electrostaten/hybride en vergen een krachtige versterker - zou ik de zwaarste geïntegreerde Primare nemen.

Ace
Oldfart schreef:
Luidsprekers zijn van ' Studio de Schop' , zouden tegenwoordig vergelijkbaar zijn met bijvoorbeeld Totem Staff.

Bedankt overigens voor de links; als je de recensies leest komt de Naim wel , ehh, bovendrijven.

Ook volgens deze review: http://whathifi.com/Review/...

Blijft mijn vraag overeind of er veel verschil is tussen de '5i' en de '5i'
De eerste is tweedehands te koop, de tweede ( nog) niet.

Van de versterkers die ik opsom, en dan laat ik de Leema even buiten beschouwing omdat die toch een stukje duurder is, vind ik de Roksan veruit de mooiste. Maar het is natuurlijk een kwestie van smaak.

Als je speakers vergelijkbaar zijn met Totem Staff moet je ook eens naar Rega kijken! Dat is echt een supercombinatie, Rega en Totem. Het zit dan ook niet voor niets bij dezelfde importeur (Joenit).

Audio Physik is een geweldige combi met Primare, pas gehoord bij Sowell in Gorinchem. Ik het het niet zo op Duitse apparatuur, maar Audio P is wel een uitzondering. Echter zijn die speakers (behalve de instapper) best moeilijk te plaatsen, vanwege een woofer aan de zijkant.

Qua bouw ben ik het met je eens als je een Primare vergelijkt met een Cambridge. Ga je echter naar de andere merken dan is de bouw van die Britten net zo goed. Eén ding moet ik wel nageven aan Primare: het ziet er echt geweldig uit, mooi uiterlijk! En het klinkt ook geweldig, als je van een beetje terughoudendheid houdt.

Overigens zijn de recensies van What Hifi altijd best goed. Het is een Engels blad, wat objectief is. Ook Britse producten, zoals de laatste KEF-speakers, worden wanneer dat nodig is slecht beoordeeld. Als een product 5 sterren krijgt, kan je zonder meer zeggen dat het de top in zijn prijsklasse is.

Ik draai Primare I 30 met Audio Physik Tempo 3 - ik kwam van Primare met Magnepans.

Qua hoog en midden is er niets wat zo mooi is als electro- en magenetostaten. Alleen die bas hé? Vriend van mij heeft dat opgelost door er een REL subwoofer bij te plaatsen.

Ik koos voor AP - inderdaad heel plaatsingsgevoelig. Binnenkort parket schuren dus dat wordt eerst fotograferen en aanteken. Sparks zijn iets minder gevoelig - en voor Yara's zou dat ook moeten gelden (worden veelal iin 5.1. systemen gebruikt).

Ach ja en budget is ook belangrijk - beter in fasen goed kopen (geduldig zijn); dan kiezen voor een halve oplossing: alles in één keer willen kopen. Bovendien kosten draadjes ook wat.

Ace
Nice! Die Tempo heeft ook de woofer aan de zijkant he? Alleen de Yara's hebben dat niet? Ik heb die gehoord op zo'n all-in-one ding van Primare, die DV20 ofzo. Klonk goed! Ook heb ik de Scorpio's op een voor- en eindversterker van Primare gehooid, heel mooi.

Zelf heb ik gedraaid met Sugden en Focal. Sugden is de deur alweer uit. Erg mooi, klasse A, maar ik wilde toch wat anders nadat ik Leema gehoord had. Die Focal's heb ik nog thuis staan, maar staat te koop. Heb namelijk ook speakers van Leema. De Leema Xone om precies te zijn. Qua versterker en cd-speler heb ik:

http://whathifi.com/Review/Leema-Tucana/
http://whathifi.com/Review/Leema-Antila/

..........het aloude probleem; een te groot aanbod.......

ben overigens niet van plan binnenkort nieuwe speakers te kopen, en heb zoals ze dat noemen 'a tight budget'...........
Dus de versterker moet wel "passen".

Dat ziet er zeker boeiend uit - waar komt het vandaan, Leema?

Tempo's: i.d.d. woofer aan zijkant - zeker 0,7 meter uit de muur zetten.
Mijn cd-speler combo is Micro Mega Loopwerk/DAC; Stage-serie; ertussen een MIT4 digitale link. Combo wil ik vervangen - is nu ruim 9 jaar oud; budget en andere zaken. Multi-player van Primare overwogen (ruimtebesparing: 1 apparaat); maar me bedacht: wil cd-speler niet extra belasten (mechanische slijtage en zo) door 'em te laten dubbelen als dvd-speler.

Platenspeler: Pro-Ject debut met id. pre-amp

Heb ook nog een Yamaha Musiccast MCX1000, + 1 client met speakers. Die combinatie wil ik te koop gaan zetten - helemaal weg van musicserver (met mp3's).

Denkrichting is anders geworden: doos met 25 - lp's gevonden op zolder en nu weer helemaal terug naar vinyl (in een kiein jaar tijd collectie van ruim 600 platen opgebouwd).
Wil dus én cd-speler vervangen, én mooie platenspeler voor in woonkamer, én vinyl nog verder uitbouwen. O ja en mooie ladenkast om cd's in te 'verstoppen'.

Ace
Inderdaad Oldfart, gewoon een selectie maken en een duidelijk budget stellen. Wat wil je max aan een amp uitgeven? Dan kan ik misschien nog wat gerichter met je mee zoeken.

Klinkt allemaal goed Mjuman! Leema komt uit Wales. Ze zijn begonnen met speakers (twee oud BBC-jongens) en nu met electronica verder gegaan. Sinds kort hebben ze met de Pulse en de Stream ook een wat 'goedkopere' serie.

Micromega ken ik niet zo goed. Het was te verwachten dat je MIT zou hebben, want dat zit ook allemaal bij dezelfde importeur. En vaak hebben die importeurs al nagedacht en matchen hun merken mooi bij elkaar. Zo heb ik Taralabs bekabeling, dat bij dezelfde importeur als Leema zit. Daarbij heb ik alles nog aangesloten met Isotek-netsnoeren en een 'stekkerblok'.

Ik wil ook eens aan de vinyl. De phono amp van Leema is alleen schikbarend duur, dus wellicht hang ik daar een goedkoper alternatief tussen. Wij werken zelf met Thorens draaitafels, mooi spul. Het is al snel spam wanneer ik het elke keer vermeld, maar ik help graag leden aan apparatuur en wil dan best iets met de prijs doen. Overigens is het niet zo dat ik mijn producten op wil dringen, want van de merken die ik hier genoemd heb, lever ik er een slechts een aantal Luistersessies zijn ook altijd mogelijk.

Waarom wilt u aan het vinyl? Spettert en ruist toch als een gek?
Ik ben de boel juist aan het ruimen...kan er niet meer tegen...

Woefdram schreef:
Waarom wilt u aan het vinyl? Spettert en ruist toch als een gek?
Ik ben de boel juist aan het ruimen...kan er niet meer tegen...

Hoeveel haren heeft u vandaag 5 november 2008? Tel ze, leg het aantal vast en kijk over twee jaar terug naar de cijfers. Want: ik voorspel u - spijt als haren op uw hoofd.

Menig vinylverkoper zal hetzelfde verkondigen. Vinyl ("back to black") is den trend. Zij die deze weg voorheen bewandeld hebben, kunnen het u bevestigen. Maar troost u, vinyl en speler zijn vergevingsgezind - in uw portemonnee zult u het merken.

De trend voor de doven dan toch....ben bezig mijn LP's op cd aan te schaffen (voor zover mogelijk) en het is geen vergelijk....heb een project draaitafel maar die is geen partij voor mijn cd speler.(NAD)

Dus of geld besteden aan een nieuwe beter platenspeler (heb op de VAD show een Linn gehoord die ,,redelijk" was ) of dat geld besteden aan vervangen van elpee,s .

Niet zo,n moeilijke keuze derhalve!

Misschien toch wel!

Ik heb ook een pro-ject en een loopwerk/DAC-combi uit een iets andere klasse dan NAD, maar bij een aardig aantal platen speelt de pro-ject die cd-speler compleet naar huis. Ruimen is wat je met koeien doet die aan 'gekke-koeien-ziekte' lijden.

Ik heb goed oren en een paar aardige speakertjes - nogmaals 't is je eigen keuze, kijk - voor de grap - ook even op www.janjoosten.com; die komt ook op mume.

BTW: je zou niet de eerste spijtoptant zijn (en niet de laatste als dat een troost is): mjuman heeft in een vlaag van moderniteitsverbijstering in 1988 (ik loop graag voor) al het vinyl geruimd: 1 volle hoge Lundia-kast en 5 dozen met singles (Atlantic, Tamla Motown, Kinks met kartonnen hoesjes, Beatles etc.) - de wonden zijn inmiddels wel geheeld.

I rest my case!

Je rest je case maar een eind weg...loopwerkje van Nadia en dacje ook zo iets...en dan weggespeeld worden door een projectje? Zou gelijk terug gaan naar de winkel en klagen ...want dat hoort niet.

Ace
Ik wilde hierop reageren, maar toen ik de zin "een Linn gehoord die redelijk was" las, had ik er opeens de kracht niet meer voor. Morgen een nieuwe poging

Erger nog, er stond op die beurs ook een platenspelertje van 85000 euro...zag er heel indrukwekkend uit en klonk als een stofzuiger...was voor veel bezoekers een teleurstelling...en die Linn stond op een Naim aangesloten en klonk dus best goed....totdat ze overschakelden naar de nieuwe Naim hdx muziekserver....DAT klonk pas echt goed!

Gast
geplaatst: vandaag om 10:26 uur

geplaatst: vandaag om 10:26 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.