Overig / Apparatuur / Het Grote Audio-topic
zoeken in:
0
geplaatst: 30 september 2009, 11:41 uur
Een uur of twee drie per dag breng ik door in onze stal; uitmesten, paarden verzorgen, opzadelen: dat soort singen.
Om toch muziek 'om me heen' te hebben staat er nu een radiootje.
Simpel ding, met een cd spelertje er boven in.
Je wilt toch je eigen muziek horen niet waar....
Maar dat spelertje begaf het na een week of twee, oorzaak: stof.
Geprobeerd het apparaat in een kast te zetten; hielp niet; het stof dringt door het kleinste kiertje, resultaat ; ik ben weer aangewezen op wat de radio ten gehore brengt, en daar word ik niet vrolijk van.
Nu heb ik binnen in huis natuurlijk een goede installatie staan, maar om nu kabels van de woonkamer in de grond te graven richting de stal gaat mij te ver. De afstand is bovendien een meter of 20.
Nu zit ik al een hele tijd te denken: bestaat er geen draadloze manier om de muziek die in huis wordt afgespeeld, in de stal te laten horen?
Ik bedoel voor gitaren e.d. bestaat zoiets al jaren, hoe zit dat met hifi apparatuur?
Om toch muziek 'om me heen' te hebben staat er nu een radiootje.
Simpel ding, met een cd spelertje er boven in.
Je wilt toch je eigen muziek horen niet waar....
Maar dat spelertje begaf het na een week of twee, oorzaak: stof.
Geprobeerd het apparaat in een kast te zetten; hielp niet; het stof dringt door het kleinste kiertje, resultaat ; ik ben weer aangewezen op wat de radio ten gehore brengt, en daar word ik niet vrolijk van.
Nu heb ik binnen in huis natuurlijk een goede installatie staan, maar om nu kabels van de woonkamer in de grond te graven richting de stal gaat mij te ver. De afstand is bovendien een meter of 20.
Nu zit ik al een hele tijd te denken: bestaat er geen draadloze manier om de muziek die in huis wordt afgespeeld, in de stal te laten horen?
Ik bedoel voor gitaren e.d. bestaat zoiets al jaren, hoe zit dat met hifi apparatuur?
0
Ssscht...
geplaatst: 3 november 2009, 17:32 uur
Geachte dames en heren,
Ik heb een nieuw topic gezet op MuMe bij "apparatuur" waar onze akoestische problemen en probleempjes kunnen worden geplaatst. Ik meld dit hier even, aangezien ik vermoed dat de mensen die hier hun mening verspreiden ook wel iets zullen weten over akoestiek (en zo doende de problemen mee kunnen helpen op te lossen).
Groetje,
Jan
Ik heb een nieuw topic gezet op MuMe bij "apparatuur" waar onze akoestische problemen en probleempjes kunnen worden geplaatst. Ik meld dit hier even, aangezien ik vermoed dat de mensen die hier hun mening verspreiden ook wel iets zullen weten over akoestiek (en zo doende de problemen mee kunnen helpen op te lossen).

Groetje,
Jan
0
geplaatst: 11 november 2009, 11:03 uur
Paar maanden geleden set overgenomen van Marantz
wel uit 1996 maar heel weinig gebruikt .
Speakers van mb quart.
Op marktplaats een prachtig aldenkampmeubel erbij gekocht voor 35 euro (normaal 350).....
En de boel afgemaakt met van den hul kabels.
En wat een prachtgeluid nu voor een klein prijsje......
Marantz pm 62 versterker
marantz pm 42 mk2 cd speler
MB Quart two speakers
Van den hul the name interlink
Van den hul cs -122 hybrid speaker kabels
wel uit 1996 maar heel weinig gebruikt .
Speakers van mb quart.
Op marktplaats een prachtig aldenkampmeubel erbij gekocht voor 35 euro (normaal 350).....
En de boel afgemaakt met van den hul kabels.
En wat een prachtgeluid nu voor een klein prijsje......
Marantz pm 62 versterker
marantz pm 42 mk2 cd speler
MB Quart two speakers
Van den hul the name interlink
Van den hul cs -122 hybrid speaker kabels
0
Ssscht...
geplaatst: 3 december 2009, 17:52 uur
Ik heb een klein euh... luxe-probleempje.
het gaat als volgt: In Gent waar ik studeer was er deze week een cd-winkel waar er een grote uitverkoop was - alles aan -50%! Natuurlijk kwam ik niet met lege handen terug naar buiten. Ik had zonder veel na te denken ook de jazz-klassieker "In a silent way" van Miles Davis mee in lp-formaat. Nu heb ik helemaal géén platendraaier! Twee dagen later heb ik wederom op lp "A love supreme" en "Sun Ship" van Coltrane gekocht.
Bon, ik wil dus een platendraaier kopen. Maar ik weet hier niets van, heb amper geld en zit met misschien te hoge eisen aangezien ik nog maar net een prachtige Vincent cd-speler gekocht heb (die platendraaier mag dus niet slechter klinken dan m'n cd-speler). Verder zit er in mijn Atoll versterker geen phono-amp...
Kortom, ik zoek een goedkope versterker met phono-amp die beter of even goed klinkt als mijn Vincent cd-s3. Kan iemand hier iets mee? Stel ik te hoge eisen? Ik kan natuurlijk ook geen platendraaier kopen en gewoon genieten van de mooie hoezen
het gaat als volgt: In Gent waar ik studeer was er deze week een cd-winkel waar er een grote uitverkoop was - alles aan -50%! Natuurlijk kwam ik niet met lege handen terug naar buiten. Ik had zonder veel na te denken ook de jazz-klassieker "In a silent way" van Miles Davis mee in lp-formaat. Nu heb ik helemaal géén platendraaier! Twee dagen later heb ik wederom op lp "A love supreme" en "Sun Ship" van Coltrane gekocht.
Bon, ik wil dus een platendraaier kopen. Maar ik weet hier niets van, heb amper geld en zit met misschien te hoge eisen aangezien ik nog maar net een prachtige Vincent cd-speler gekocht heb (die platendraaier mag dus niet slechter klinken dan m'n cd-speler). Verder zit er in mijn Atoll versterker geen phono-amp...
Kortom, ik zoek een goedkope versterker met phono-amp die beter of even goed klinkt als mijn Vincent cd-s3. Kan iemand hier iets mee? Stel ik te hoge eisen? Ik kan natuurlijk ook geen platendraaier kopen en gewoon genieten van de mooie hoezen

0
geplaatst: 3 december 2009, 18:04 uur
Bij mediamarkt verkopen ze phonotrappen van Vivanco die kosten 25 - 30 euro. Of zoek met google op phonotrap.
Platenspelers: marktplaats, hifi.nl en hear.nl ( die laatste twee geen echte koopjes). Pre-amp sluit je aan op bijv. aux - of tuner ingand en spelen maar.
Draaitafels 2ehands, vanaf 100 euro - mjuman draait met pro-ject www.projectaudio.com - daar vind je ook info-pdf's; en dat bevalt goed; zij hebben een nwe low budget speler voor rond de 200 euro; black is back, spread the word!
Platenspelers: marktplaats, hifi.nl en hear.nl ( die laatste twee geen echte koopjes). Pre-amp sluit je aan op bijv. aux - of tuner ingand en spelen maar.
Draaitafels 2ehands, vanaf 100 euro - mjuman draait met pro-ject www.projectaudio.com - daar vind je ook info-pdf's; en dat bevalt goed; zij hebben een nwe low budget speler voor rond de 200 euro; black is back, spread the word!
0
Ace
geplaatst: 3 december 2009, 21:20 uur
Ik zou persoonlijk een iets degelijkere phonotrap kopen dan een vivanco. Die maken ook cd-r's, om maar wat te noemen. Eentje van Cambridge Audio kost ook een paar tientjes, maar dan heb je in ieder geval een merk dat een naam hoog te houden heeft en dat (weet ik uit ervaring) ook altijd waarmaakt in zijn klasse. Voor een draaitafel zou ik inderdaad op martplaats ofzo kijken, zoals Mjuman zegt.
0
geplaatst: 12 december 2009, 13:19 uur
Een vraag voor de 'kenners' hier:
is het zinnig een Thorens TD 165 te ' tweaken' ?
Ik denk dan met name aan : het dunne plaatje hard board van de bodem vervangen door een dikke plak MDF of zwaar Multiplex,
en eventueel de sokkel van massief hout maken?
Het eerste is niet zo moeilijk, de tweede is een hele klus....maar of het ook zin heeft, gerelateerd aan de moeite?
En de laatste vraag ; wat zijn goed spikes voor een draaitafel, of zijn dikke rubberen stands net zo goed?
Nou?
is het zinnig een Thorens TD 165 te ' tweaken' ?
Ik denk dan met name aan : het dunne plaatje hard board van de bodem vervangen door een dikke plak MDF of zwaar Multiplex,
Het eerste is niet zo moeilijk, de tweede is een hele klus....maar of het ook zin heeft, gerelateerd aan de moeite?
En de laatste vraag ; wat zijn goed spikes voor een draaitafel, of zijn dikke rubberen stands net zo goed?
Nou?
0
geplaatst: 12 december 2009, 21:00 uur
Oldfart schreef:
1. is het zinnig een Thorens TD 165 te ' tweaken' ?
2. En de laatste vraag ; wat zijn goed spikes voor een draaitafel, of zijn dikke rubberen stands net zo goed?
Nou?
1. is het zinnig een Thorens TD 165 te ' tweaken' ?
2. En de laatste vraag ; wat zijn goed spikes voor een draaitafel, of zijn dikke rubberen stands net zo goed?
Nou?
ad 1: Een maat van mij heeft mijn oude Thorens helemaal gepimpt; hij heeft 'em 'dood' gemaakt - gelukkig was ik daar niet bij
Dood betekent in dit geval: alle resonerende elementen trillingsvrij maken - volgens mij en met een andere sokkel; ik zal het hem vragen.
Kijk ook eens op deze site
ad2: ik zou zeggen spikes met voetjes (waaronder vilt), ca 50 euro - er is ook een low cost oplossing: imboor schroefdraad (m8) waarin je dan bouten kunt schroeven - lijm daaronder platte schijfjes en vervolgenns weer: parketviltjes (ben je voor 5- 8 euro klaar).
Ik vraag mijn maat. Alternatief: gewoon een nieuwe spelerd aanschaffen voor ca 300 euro.
0
geplaatst: 12 december 2009, 23:52 uur
Oldfart schreef:
Is 'dood' altijd beter voor het geluid?
Is 'dood' altijd beter voor het geluid?
Yep, kan niets meetrillen - vibraties zorgen voor resonanties. Niets is zo ergerlijk als iets wat gaat staan meetrillen met een flinke bas. Daarom staan ook veel hifimeubels op spikes. Materiaal is 'dood' als je erop klopt en je hoor geen (holle) weerklank.
Bij draaitafels loont het ook om een stevig plateau te hebben - de duurdere Pro-ject en ook de Clearaudio spelers hebben een massief acryl plateau - ziet er heel cool uit. Modificeren kost tijd, maar loont de moeite. Een hol chassis kan nl ook leiden tot echo en naklank - element en naald fungeren nl als een soort microfoon. Om die reden is het eigenlijk ook beter de stofkap *niet* dicht te doen bij afspelen.
0
Ace
geplaatst: 19 februari 2010, 09:07 uur
Ik heb een nieuw speelgoedje besteld, een Cambridge Audio DACMagic. Eens kijken of het echt zo'n geweldig apparaat is als iedereen beweert. In eerste instanatie gebruik ik 'm alleen om mijn PS3 aan te sluiten op mijn versterker. Dat deed ik nu via het bijgeleverde kabeltje rechtstreeks op de RCA ingangen van de versterker, maar gaat dus straks eerst via Toslink van de PS3 naar de DAC en van de DAC via RCA naar de versterker... Ben benieuwd!
Verder ook een Leema-subwoofer gekocht en mijn Leema vloerstaande speakers in de verkoop gegooid en onwall-speakers van Focal besteld (met Berylium tweeter, whoei). Dit alles om mijn zoontje die verschijnselen van zichzelf voortbewegen begint te vertonen, niet mijn kostbare spulletjes te laten mollen
Verder ook een Leema-subwoofer gekocht en mijn Leema vloerstaande speakers in de verkoop gegooid en onwall-speakers van Focal besteld (met Berylium tweeter, whoei). Dit alles om mijn zoontje die verschijnselen van zichzelf voortbewegen begint te vertonen, niet mijn kostbare spulletjes te laten mollen

0
geplaatst: 19 februari 2010, 11:29 uur
@Ace - had er al eerder over gelezen - een mooi argument om een PS3 te kopen is dat je daarin ook Blu-Ray disks kan afspelen.
Die DM heeft wel meer ingangen dan mijn MicroMega DAC - die heeft naast digitaal (coax) alleen 1 optische (Toslink), met een dubbele cinch uitgang.
Die DM heeft wel meer ingangen dan mijn MicroMega DAC - die heeft naast digitaal (coax) alleen 1 optische (Toslink), met een dubbele cinch uitgang.
0
Ace
geplaatst: 19 februari 2010, 13:18 uur
De test op hifi.nl is ook positief en die op whathifi ook. Ben normaal niet van het blind kopen, maar in dit geval durf ik de gok wel aan. Slechter zal het niet worden. Die DACmagic heeft ook XLR (gebalanceerde) uitgangen, maar die heb ik op mijn versterker maar 1 keer en die worden al gebruikt door de cd-speler.
Over de PS3: er is een tijd geweest dat het de beste Bluray speler was in zijn prijsklasse en dan krijg je er nog een gratis spelcomputer bij ook. Tegenwoordig is er voor 300-400 euro meer goeds te krijgen, maar de veelzijdigheid van een PS3 is super. Het is veel meer dan een game console.
Over de PS3: er is een tijd geweest dat het de beste Bluray speler was in zijn prijsklasse en dan krijg je er nog een gratis spelcomputer bij ook. Tegenwoordig is er voor 300-400 euro meer goeds te krijgen, maar de veelzijdigheid van een PS3 is super. Het is veel meer dan een game console.
0
kiriyama
geplaatst: 25 februari 2010, 22:32 uur
In De Site > Gebruikers > Wat heb je als laatste gekocht?:
Geen CD's maar een nieuwe installatie dit keer:
Cambridge Audio Azur 650 (Versterker en Cd-Speler)

En natuurlijk nieuwe boxen:
Monitor-Audio RX1

Ik ben een gelukkig mens.
(Was ik eerst ookal maar toch...)
Geen CD's maar een nieuwe installatie dit keer:
Cambridge Audio Azur 650 (Versterker en Cd-Speler)

En natuurlijk nieuwe boxen:
Monitor-Audio RX1

Ik ben een gelukkig mens.
(Was ik eerst ookal maar toch...)
0
geplaatst: 26 februari 2010, 00:25 uur
Check dit topic heren.
Enne reptile, voor jou wellicht een heel nieuw topic: wat heb je als laatste verkocht?
Enne reptile, voor jou wellicht een heel nieuw topic: wat heb je als laatste verkocht?

0
Ace
geplaatst: 26 februari 2010, 09:39 uur
@Kiriyama: mooi hoor! Mooi spul, Cambridge. Goede prijs en kwaliteitverhouding. Monitor Audio vind ik ook een fijn geluid, beetje aan de warme kant!
Vandeweek nog een subwoofer gekocht van Leema. Geen idee of het wat toevoegt aan mijn set, maar de prijs was te aantrekkelijk om 'm te laten staan. Van het weekend maar eens mee spelen.
Vandeweek nog een subwoofer gekocht van Leema. Geen idee of het wat toevoegt aan mijn set, maar de prijs was te aantrekkelijk om 'm te laten staan. Van het weekend maar eens mee spelen.
0
kiriyama
geplaatst: 26 februari 2010, 12:32 uur
reptile71 schreef:
Mooi hoor! Nu deze nog:
(afbeelding)
Mooi hoor! Nu deze nog:
(afbeelding)
Ben inderdaad nog aan het denken om een platenspeler te kopen, maar dat zal nog even moeten wachten, rib uit mijn lijf dit.

Ace schreef:
@Kiriyama: mooi hoor! Mooi spul, Cambridge. Goede prijs en kwaliteitverhouding. Monitor Audio vind ik ook een fijn geluid, beetje aan de warme kant!
Bedankt. Dat warme geluid was inderdaad waar ik voor ging, erg mooi. Cambridge is inderdaad ook een geweldig merk.

0
Ace
geplaatst: 26 februari 2010, 13:31 uur
kiriyama schreef:
Bedankt. Dat warme geluid was inderdaad waar ik voor ging, erg mooi. Cambridge is inderdaad ook een geweldig merk.
Het is overigens per serie verschillend, want ik heb eens een weekje een paar PL100's thuis gehad om te proberen en daar werd ik toch zenuwachtig van. Erg fel en vermoeiend.
0
geplaatst: 2 april 2010, 12:53 uur
Hier mijn setje
NAD C325BEE versterker
NAD C425 tuner
NAD C515BEE cd-speler
Pro-ject Debut III draaitafel
Pro-ject PhonoBox
Dali Concept 6 speakers
Marantz DV4400 DVD-speler
Nintendo 8-bit gameconsole

NAD C325BEE versterker
NAD C425 tuner
NAD C515BEE cd-speler
Pro-ject Debut III draaitafel
Pro-ject PhonoBox
Dali Concept 6 speakers
Marantz DV4400 DVD-speler
Nintendo 8-bit gameconsole

0
geplaatst: 8 april 2010, 22:52 uur
swaffel schreef:
(quote)
Maar wél het mooie acrylplateau voor de Pro-ject draaitafel en niet het standaard met het lullige vilten matje (dat vaak aan de lp blijft hangen) - nog wel een Ortofon-element zo te zien, en geen Grado dat beduidend warmer klinkt (Ortofon = scheller).
0
geplaatst: 9 april 2010, 12:41 uur
Mjuman schreef:
Maar wél het mooie acrylplateau voor de Pro-ject draaitafel en niet het standaard met het lullige vilten matje (dat vaak aan de lp blijft hangen) - nog wel een Ortofon-element zo te zien, en geen Grado dat beduidend warmer klinkt (Ortofon = scheller).
Klopt, komt nog wel 'n keer (quote)
Heb jij dezelfde draaitafel? Welk element heb je d'r onder?
0
geplaatst: 9 april 2010, 13:39 uur
swaffel schreef:
Heb jij dezelfde draaitafel? Welk element heb je d'r onder?
(quote)
Klopt, komt nog wel 'n keer
Heb jij dezelfde draaitafel? Welk element heb je d'r onder? Ik draai nu idd met een Pro-Ject Debut (met het lullige matje) en een Grado Blue element met een Pro-ject pre-amp en een speedbox (voor het wisselen van 33 naar 45 toeren).
De Grado-elementen beginnen met de Prestige-serie van ca 50 euro (black) tot 130 (gold), daarboven de Reference-serie (houten element!!) en Statement. De Blue zit midden in de Prestige serie - en geeft een warmer en dynamischer geluid. Dit is hun website: http://www.gradolabs.com/frameset_main.htm
Ze maken ook uitstekende koptelefoons. Eerst ga ik dit jaar mijn cd-speler vervangen door een Primare CD 31 (of wellicht 21, kwestie van budget) en daarna een mooiere draaitafel Pro-Ject, uit de hogere serie (met ingebouwde toerenwisseling en evt. autom. afslag) of anders een Clearaudio BlueMotion.
0
geplaatst: 9 april 2010, 13:42 uur
0
geplaatst: 27 april 2010, 10:14 uur
Ik weet niet of ik het hier moet posten, maar ik doe het toch. Ik ben op zoek naar een goedkope maar goede platenspeler. Ik heb totaal geen ervaring met vinyl dus ik wil niet meteen iets duurs nemen. Ik zat te denken aan de Akai ATT01U die voor €70 bij bol.com te krijgen is. Hoe zit het met geluid? Iemand?
0
geplaatst: 29 april 2010, 10:44 uur
In Overigen > Apparatuur > Hoe ziet jouw Hi-fi installatie eruit?:
Mijn geniet-setje:
Luxman L-510 versterker ( 1982).
Xindak Muze 1.0 Deluxe buizen cd-speler.
Philips CD 104 voor veel geld ook nog eens gemodificeerde CD-speler (1984).
Thorens TD 160 platenspeler
Goldring IGC 920 pick-up element.
Magnat Sigma 1000 luidsprekers.
Okki-Nokki platen wasmachine.
Mijn geniet-setje:
Luxman L-510 versterker ( 1982).
Xindak Muze 1.0 Deluxe buizen cd-speler.
Philips CD 104 voor veel geld ook nog eens gemodificeerde CD-speler (1984).
Thorens TD 160 platenspeler
Goldring IGC 920 pick-up element.
Magnat Sigma 1000 luidsprekers.
Okki-Nokki platen wasmachine.
* denotes required fields.