Overig / Apparatuur / Het Grote Audio-topic
zoeken in:
0
geplaatst: 17 juni 2009, 18:22 uur
Persoonlijk ben ik op zoek naar goedkope luidsprekers voor bij mijn computer. Niet in de eerste plaats om naar muziek te luisteren (behalve op de achtergrond tijdens het MuM'en
), maar vooral voor het bekijken van films.
Nu vraag ik me af of de allergoedkoopste boxen al zouden volstaan, of moet je werkelijk in de hogere prijsklasses zoeken voor afdoende materiaal? Mijn enige vereiste is degelijke geluidskwaliteit en de mogelijkheid om gemiddeld tot luid te gaan. Dat is namelijk wat ik met de ingebouwde luidsprekers van mijn laptop niet kan.
Bovendien vraag ik me af wat de technische specificaties zijn waarmee ik rekening moet houden. Iemand daar een idee van?
Om een idee te geven van mijn huidge voorkeuren: dit, dit (= dit) of dit?
(Als er geen sprake is van een afzonderlijke verdeelstekker voor het stroomnet, heeft dat op zich geen negatieve invloed op klank / volume?)
), maar vooral voor het bekijken van films.Nu vraag ik me af of de allergoedkoopste boxen al zouden volstaan, of moet je werkelijk in de hogere prijsklasses zoeken voor afdoende materiaal? Mijn enige vereiste is degelijke geluidskwaliteit en de mogelijkheid om gemiddeld tot luid te gaan. Dat is namelijk wat ik met de ingebouwde luidsprekers van mijn laptop niet kan.
Bovendien vraag ik me af wat de technische specificaties zijn waarmee ik rekening moet houden. Iemand daar een idee van?
Om een idee te geven van mijn huidge voorkeuren: dit, dit (= dit) of dit?
(Als er geen sprake is van een afzonderlijke verdeelstekker voor het stroomnet, heeft dat op zich geen negatieve invloed op klank / volume?)
0
Ssscht...
geplaatst: 18 juni 2009, 14:52 uur
Ik heb een vraagje aan jullie audiofanaten. Ik heb een setje B&W's bookshelf speakers die op mijn houten bureau staan (het wel een tamelijk brede bureau, ik denk dat ik toch anderhalve meter ruimte tussen de twee speakers heb). Die houten structuur trilt wel wat mee met de bassen, nu vroeg ik mij af of dit te verhelpen is met spikes onder mijn speakers te zetten en zo een strakker laag te krijgen, is juiste redenering? Nog tips (altijd welkom
)?
Die boxen ergens anders neerpoten is geen optie vrees ik... te weinig plaats...
)?Die boxen ergens anders neerpoten is geen optie vrees ik... te weinig plaats...
0
geplaatst: 18 juni 2009, 15:04 uur
Spikes is een goede optie, maar wellicht al bij de hand twee stoeptegels. Probeer die eens uit. Plaats daar eens de speakers op, misschien al direct het gewenste resultaat.
0
geplaatst: 18 juni 2009, 15:07 uur
Ja spikes helpen, maar zet er wel dan dit soort dingen onder, anderss krijg je putjes in je bureau. Die floorprotectors kan je ook nog voorzien van viltjes (zoals voor stoelen op parket) en dan subito, presto,klaar is kees.
Kijk dan eens hoe dat klinkt. Heb je dan nog te veel 'flubber' - tja, dan heb je gewoon pech (en moet je eigenlijk de speaker van binnen 'dood' maken - en da's een klus - vind je wel info in de betere hifi-bladen of fff google'n).
Is ophangen van de speakers nog een optie? Beugels van Vogels - www.vogels.com dan wellicht?
Stoeptegels - you're kidding me, met die massa die geven de trilling door. Je wilt juist de trilling isoleren en daarvoor gebruik je spikes.
Kijk dan eens hoe dat klinkt. Heb je dan nog te veel 'flubber' - tja, dan heb je gewoon pech (en moet je eigenlijk de speaker van binnen 'dood' maken - en da's een klus - vind je wel info in de betere hifi-bladen of fff google'n).
Is ophangen van de speakers nog een optie? Beugels van Vogels - www.vogels.com dan wellicht?
Stoeptegels - you're kidding me, met die massa die geven de trilling door. Je wilt juist de trilling isoleren en daarvoor gebruik je spikes.
0
Ace
geplaatst: 18 juni 2009, 15:11 uur
Het gaat ook om de stevigheid van de plank. Je geeft al aan dat een andere plaats voor je speakers geen optie is, anders had ik gezegd: snel van die plank afhalen en op een paar fatsoenlijke stands zetten. Die term bookshelf speakers moet je vooral niet letterlijk nemen. Zegt meer over het formaat dan over de toepassing. Spikes zijn altijd goed om te ontkoppelen, maar als de plank niet trillingsvrij is zal het weinig helpen, ben ik bang.
0
Ace
geplaatst: 18 juni 2009, 15:12 uur
Bouke schreef:
In Muziek > Algemeen > Moet ik speciale speakerkabels aanschaffen?:
Even een snel vraagje tussendoor; ik ben heel trots op mijn mooie versterker met staande boxen.
Maar ik heb de boxen gewoon aangesloten met standaard stroomkabels. Moeten dat eigenlijk speakerkabels zijn? En maakt dat veel verschil in geluidskwaliteit?
In Muziek > Algemeen > Moet ik speciale speakerkabels aanschaffen?:
Even een snel vraagje tussendoor; ik ben heel trots op mijn mooie versterker met staande boxen.
Maar ik heb de boxen gewoon aangesloten met standaard stroomkabels. Moeten dat eigenlijk speakerkabels zijn? En maakt dat veel verschil in geluidskwaliteit?
Waar Fastpulseboy nee zegt, ga ik voor een volmandig ja. En niet alleen omdat ik er in geloof, het is gewoon een feit. Lees dit topic maar eens door, heb er al wat over gediscussieerd.
0
geplaatst: 18 juni 2009, 15:15 uur
@Ace: Ik begreep dat ze op het bureau zelf stonden en dat zouden spikes wel eens kunnen helpen, zeker met die rondjes met vilt eronder.
Hoe is het met de stoeptegelhandel Ace vandaag de dag? Vliegen die Nakamichi-stoeptegels nog steeds de zaak uit?
Hoe is het met de stoeptegelhandel Ace vandaag de dag? Vliegen die Nakamichi-stoeptegels nog steeds de zaak uit?
0
Ace
geplaatst: 18 juni 2009, 15:18 uur
Ik las niet goed en inderdaad, ze staan op een bureau ipv een plank. Het verhaal gaat nog steeds op, ze moeten niet op een bureau maar op de vloer
Met de stoeptegelhandel gaat het lekker, heb er mijn tuin mee volgelegd!
Ze vlogen de zaak meer naar binnen! Nakamichi, vervlogen roem. Het bestaat nog steeds. Weet niet of het nog steeds zo goed is als het toen was?
Met de stoeptegelhandel gaat het lekker, heb er mijn tuin mee volgelegd!
Ze vlogen de zaak meer naar binnen! Nakamichi, vervlogen roem. Het bestaat nog steeds. Weet niet of het nog steeds zo goed is als het toen was?
0
Ssscht...
geplaatst: 18 juni 2009, 16:05 uur
Bedankt Mjuman en (wederom) Ace! Ik ga er wat mee experimenteren... Ik heb echt een klein kamertje dus twee van die stands nemen iets te veel plaats in.
Ik vind er wel iets op!
Ik vind er wel iets op!

0
Ssscht...
geplaatst: 18 juni 2009, 23:34 uur
Kleurpotloden! Dat is de oplossing. Ik heb gewoon onder elke speaker twee stomme potloden gedaan en de triller is tot een tiende gereduceerd. 'k Heb nu een veel juister laag, best een groot verschil eigenlijk. Minder slordig.
0
geplaatst: 29 juni 2009, 19:32 uur
Vraagje.
Ik speel momenteel met een Rotel 981 / 972 en wil de speakers upgraden. Twee stel 'paalstaanders' springen er voor mij uit: Focal Electra 2007 be en Sonus Faber Cremona Auditor M. Ik hoorde ze nog niet op mijn versterker (binnenkort).
Iemand ervaring hiermee of nuttige bedenkingen?
Ik speel momenteel met een Rotel 981 / 972 en wil de speakers upgraden. Twee stel 'paalstaanders' springen er voor mij uit: Focal Electra 2007 be en Sonus Faber Cremona Auditor M. Ik hoorde ze nog niet op mijn versterker (binnenkort).
Iemand ervaring hiermee of nuttige bedenkingen?
0
Ace
geplaatst: 8 juli 2009, 09:21 uur
Beetof, hier had ik even overheen gelezen... Ik kan over die Focal's namelijk wel wat zinnigs zeggen, want ik heb ze zelf ook gehad. En dan neem ik even aan dat je de Electra 1007 BE bedoelt, want van de 2007 BE heb ik nog nooit gehoord. De speakers hebben dankzij de Beryllium tweeter een ongekend mooi hoog, maar ik vond het middengebied ronduit matig. En voor een speaker van 1850 euro per stuk (inclusief stands) mag je wel wat meer verwachten. Maar dit is natuurlijk smaakgebonden, dus ik zou zeggen: gaan eens luisteren. Als het je ding is moet je B&W eens proberen, bv de 805. De combinatie met Rotel wordt vaak gemaakt en als je van laid back houdt is het mooi. Ik houd niet van B&W, maar misschien is het voor jou helemaal goed.
Die Sonus Faber's heb ik 1 keer gehoord en klinken, mits goed gecombineerd (dat is met alles) fantastisch.
Mocht je voor de Focal's gaan dan moet je me pm-en. Ik kan dan wel wat voor je betekenen.
Vanmiddag krijg ik trouwens een nieuwe versterker, heb er zin in. De mark II van de Leema Tucana die ik reeds bezat.

Die Sonus Faber's heb ik 1 keer gehoord en klinken, mits goed gecombineerd (dat is met alles) fantastisch.
Mocht je voor de Focal's gaan dan moet je me pm-en. Ik kan dan wel wat voor je betekenen.
Vanmiddag krijg ik trouwens een nieuwe versterker, heb er zin in. De mark II van de Leema Tucana die ik reeds bezat.

0
Ssscht...
geplaatst: 15 juli 2009, 11:27 uur
Ik heb al een tijdje een heel klein mini-deukje in de tweeter van één van mn speakers. Het geluid is denk er niet door vervormd, maar ik vroeg me toch af of dat deukje geen kwaad kan? Kan vervorming nog met ter tijd optreden en kan dat deukje eventueel opgelost worden?
(ik weet niet of het van enig belang is maar het zijn dm601 S3 speakers van B&W)
(ik weet niet of het van enig belang is maar het zijn dm601 S3 speakers van B&W)
0
fastpulseboy
geplaatst: 15 juli 2009, 11:49 uur
Ssscht... schreef:
Kleurpotloden! Dat is de oplossing. Ik heb gewoon onder elke speaker twee stomme potloden gedaan en de triller is tot een tiende gereduceerd. 'k Heb nu een veel juister laag, best een groot verschil eigenlijk. Minder slordig.
Ik heb al tijden gewoon halve stuiterballen eronder zitten, werkt mi prima!
en een deukje in je tweeter maakt voor mij nooit zoveel uit, daar ben ik te weinig audiofiel voor.
0
geplaatst: 15 juli 2009, 13:02 uur
Pastichio Rocker schreef:
Lege eierdozen helpen ook.
Lege eierdozen helpen ook.
Dit was om trilling weg te halen (speakers stonden op een bureau, nota bene).
0
Ace
geplaatst: 15 juli 2009, 13:21 uur
Ik kan me zo voorstellen dat een deukje in de tweeter niet bevorderlijk is voor het geluid, maar heb het zelf nog nooit meegemaakt/gehoord.
0
Ssscht...
geplaatst: 15 juli 2009, 17:24 uur
Mja, als ik de twee speakers van geluid vergelijk (bv. bij een oude cd die nog in "mono" opgenomen is) merk ik geen verschil. Tis dan ook maar een deukJE.
0
Frostyx
geplaatst: 1 september 2009, 22:08 uur
mijn boxen kraken zoals je hoort als je je telefoon er bij houd en ze staan uit en ik heb geen radioactieve zooi hier wat moetik doen het is eng?
0
Ace
geplaatst: 2 september 2009, 10:03 uur
Heel eng, explosiegevaar zou ik zeggen
Serieus nu: mijn wekkerradio kraakt ook als ik mijn telefoon in de buurt heb. Stoort hij gewoon op de signalen die de telefoon uitzendt.
Overigens raakt de rest van de wereld ook langzaam meer overtuigd van de kwaliteiten van Leema. De goedkopere broer van mijn Tucana-versterker, de Pulse wint de nieuwste groeptest in Hifi World. De tegenstanders zijn: Naim Nait XS, Roksan Caspian M. Cyrus 8 XP d, Icon Audio 300B II, Nuforce IA-7. Geen misselijke apparaten... Het oordeel: "So, up on the podium goes the Leema Acoustics Pulse. This amp has stunned me, being fast, vivid but controlled, and seemingly unfazed by any type of music that I cared to throw at it."
Serieus nu: mijn wekkerradio kraakt ook als ik mijn telefoon in de buurt heb. Stoort hij gewoon op de signalen die de telefoon uitzendt.Overigens raakt de rest van de wereld ook langzaam meer overtuigd van de kwaliteiten van Leema. De goedkopere broer van mijn Tucana-versterker, de Pulse wint de nieuwste groeptest in Hifi World. De tegenstanders zijn: Naim Nait XS, Roksan Caspian M. Cyrus 8 XP d, Icon Audio 300B II, Nuforce IA-7. Geen misselijke apparaten... Het oordeel: "So, up on the podium goes the Leema Acoustics Pulse. This amp has stunned me, being fast, vivid but controlled, and seemingly unfazed by any type of music that I cared to throw at it."
0
Frostyx
geplaatst: 2 september 2009, 12:57 uur
Maar mijn telefoon stond uit net als mijn boxen, dat was het punt een beetje 

0
geplaatst: 12 september 2009, 22:44 uur
Bowers & Wilkins CM7 boxen 2 stuks totaalprijs: €1598
Rotel versterker RA-06 a €750
Rotel cd-speler RCD-06 a €500
Dit kreeg ik vanmiddag voorgeschoteld als zijnde zeer waard voor relatief weinig geld. Iemand nog waardevolle tips t.o.v. bovenstaande. Vergelijkbaar en misschien nog goedkoper?
Rotel versterker RA-06 a €750
Rotel cd-speler RCD-06 a €500
Dit kreeg ik vanmiddag voorgeschoteld als zijnde zeer waard voor relatief weinig geld. Iemand nog waardevolle tips t.o.v. bovenstaande. Vergelijkbaar en misschien nog goedkoper?

0
geplaatst: 12 september 2009, 22:52 uur
Die speakers zijn geweldig mooi. En Rotel doet het daar erg mooi op.
Misschien ook eens in combinatie met Naim gaan luisteren. dat gaat ook heel goed. Geen idee van de prijzen op dit moment.
Misschien ook eens in combinatie met Naim gaan luisteren. dat gaat ook heel goed. Geen idee van de prijzen op dit moment.
0
geplaatst: 12 september 2009, 22:55 uur
platedraaier schreef:
Nog tips qua winkels?
Blij te horen dat het mooi spul is.

0
geplaatst: 12 september 2009, 23:04 uur
hier is zeker ok. Maar het ligt er een beetje aan waar je woont.
Hij is niet goedkoop ofzo. Maar dat heb je in de echte hi-fi toch niet. Wel heel persoonlijk en je kunt alles op je gemak luisteren.
Verder is http://www.wilbert.nl/ in Utrecht ook niet verkeerd.
Maar er zijn natuurlijk nog veel meer goeie hi-fi winkels. Ik zelf hou wel van een beetje klein en persoonlijk.
Hij is niet goedkoop ofzo. Maar dat heb je in de echte hi-fi toch niet. Wel heel persoonlijk en je kunt alles op je gemak luisteren.
Verder is http://www.wilbert.nl/ in Utrecht ook niet verkeerd.
Maar er zijn natuurlijk nog veel meer goeie hi-fi winkels. Ik zelf hou wel van een beetje klein en persoonlijk.
0
Ace
geplaatst: 15 september 2009, 22:24 uur
platedraaier schreef:
B&W met Naim? Dat haalt al het mooie uit Naim, als je het mij vraagt. Maar goed, ik ben dan ook bevooroordeeld en vind B&W helemaal niets. Bij Sneijders in Rotterdam houden ze er ook van trouwens. Kortom, het is allemaal smaak gebonden

* denotes required fields.