Overig / Apparatuur / Het Grote Audio-topic
zoeken in:
0
geplaatst: 24 mei 2012, 12:21 uur
Het is de bedoeling dat ik ofwel de versterker, ofwel de luidsprekers vervang. Niet alle twee. Mijn voorkeur gaat uit naar het vervangen van de versterker. Maar dat kan na beluistering juist andersom zijn. Ben nooit fan geweest van Arcam (vriend van mij heeft een Alpha8 pas vervangen door een FMJ A28 icm Monitor audio RS?? , ben er niet wild van) en heb ooit de A85(destijds toch zeer hoog aangeschreven in HIFI-magazines) vergeleken met mijn I20 en , hoewel de A85 een pak veelzijdiger was, gaf ik toch de voorkeur aan de I20. Maar aan een Rotel voor/eind had ik inderdaad nog niet gedacht. En is Cambridge Audio geen stap terug ?
0
geplaatst: 24 mei 2012, 13:24 uur
TecnoDec schreef:
Maar aan een Rotel voor/eind had ik inderdaad nog niet gedacht. En is Cambridge Audio geen stap terug ?
Maar aan een Rotel voor/eind had ik inderdaad nog niet gedacht. En is Cambridge Audio geen stap terug ?
Rotel: vriend van me heeft die combi gehad - geeft heel veel punch (power), echt wel te vergelijken met bepaalde Brystons, maar rest moet er dan wel op aansluiten qua klank, dus niet al te hard en scherp, anders komt het erg rauw op je dak (bijv geen Magnat of Wharfdale speakers).
Cambridge Audio komt bijv qua cd-speler in de klasse tot 600 als de beste uit de bus. Ik heb de aanschaf van hun nwste speler overwogen; helaas moest ik niet naar de UK, want daar was ie ca 150 euro voordeliger te krijgen dan hier (bij Richer Sounds, veel filialen) - is wel lastig ivm garantie, maar cd-speler repareren kunnen veel servicebureau's.
Hun DAC's scoren ook goed in de entry/mid-klasse - zou zeker versterker eens checken. De omvang van hun productie (en de plaats waar ze het laten doen) zorgt ervoor dat ze hun producten goedkoop kunnen aanbieden - Wilbert Hifi hier voert ook het merk en beveelt de cd-speler aan als je in de klasse van 500-700 zoekt,
0
Misterfool
geplaatst: 16 juni 2012, 19:42 uur
CD-speler is naar zijn gootje, heeft in zijn val twee CD's meegenomen.
. Iemand een goede tip voor een duurzame CD-speler voor een beetje redelijke prijs(student).
. Iemand een goede tip voor een duurzame CD-speler voor een beetje redelijke prijs(student).
0
geplaatst: 16 juni 2012, 19:48 uur
wij kunnen nu wel van alles gaan roepen maar je zult toch wel aan moeten geven wat jij een redelijke prijs vindt en wat je eisen/verwachtingen zijn.
Hoe ben je er overigens twee cd's aan kwijt geraakt? Was het een cd-wisselaar of iets met een ezel?
(en zijn die cd's niet gewoon nog te redden?)
Hoe ben je er overigens twee cd's aan kwijt geraakt? Was het een cd-wisselaar of iets met een ezel?
(en zijn die cd's niet gewoon nog te redden?)
0
Misterfool
geplaatst: 16 juni 2012, 21:40 uur
Nee, normale CD-speler. Bij een CD weigerde hij een nummer verder af te spelen. Heb toen een andere CD erin gedaan,om te kijken wat er aan de hand was. Volgende dag, vandaag dus, de Cd´s bekeken. Een cirkelvormige kras bij beide CD´s. Ik heb vandaag geprobeerd om deze Cd´s af te spelen in de computer en in de autoradio, maar bij enkele nummers weigert hij af te spelen. Achteraf geen slimme actie inderdaad
. Heb de rest van mijn Cd´s vluchtig gecontroleerd, maar daar zijn- op een enkele signs van langdurig gebruik bij de oudere Cd´s(sommige heb ik al bijna 8 jaar) - geen krassen te vinden. De Cd´s die kapot zijn, zijn geluk goed te vinden.
Zo rond de 100 euro voor een CD-speler is goed te doen. Heb zelf eigenlijk maar twee eisen. Een beetje duurzaam(niet dat ik over 1 a twee jaar alweer een Cd-speler moet kopen) en goed geluid(al ben zeker niet de grootste audiofiel).
. Heb de rest van mijn Cd´s vluchtig gecontroleerd, maar daar zijn- op een enkele signs van langdurig gebruik bij de oudere Cd´s(sommige heb ik al bijna 8 jaar) - geen krassen te vinden. De Cd´s die kapot zijn, zijn geluk goed te vinden. Zo rond de 100 euro voor een CD-speler is goed te doen. Heb zelf eigenlijk maar twee eisen. Een beetje duurzaam(niet dat ik over 1 a twee jaar alweer een Cd-speler moet kopen) en goed geluid(al ben zeker niet de grootste audiofiel).
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 16 juni 2012, 21:56 uur
Je kan een cd laten polijsten zodat de kras verdwijnt, maar dat kost iets van 5 euro en dan is het nog niet zeker dat de cd het weer doet (het is vooral voor games bedoeld, omdat die duurder zijn). Dus tenzij het hele dure cd's zijn, kun je ze dan beter opnieuw kopen.
0
Sietse
geplaatst: 16 juni 2012, 22:35 uur
Misterfool schreef:
Zo rond de 100 euro voor een CD-speler is goed te doen. Heb zelf eigenlijk maar twee eisen. Een beetje duurzaam(niet dat ik over 1 a twee jaar alweer een Cd-speler moet kopen) en goed geluid(al ben zeker niet de grootste audiofiel).
2e hands of dat gaat je niet lukken voor 100 euro.
Merken weet ik niet, ik rip iedere cd naar FLAC en luister via de computer want zo lui ben ik wel.
0
Misterfool
geplaatst: 16 juni 2012, 22:41 uur
Damn, met wat voor bedragen moet ik rekening houden. Ik heb tot nu toe altijd een mini-set gehad, namelijk.
0
geplaatst: 16 juni 2012, 22:53 uur
Stijn_Slayer schreef:
Je kan een cd laten polijsten zodat de kras verdwijnt, maar dat kost iets van 5 euro en dan is het nog niet zeker dat de cd het weer doet (het is vooral voor games bedoeld, omdat die duurder zijn). Dus tenzij het hele dure cd's zijn, kun je ze dan beter opnieuw kopen.
Ik zou het eerst maar eens zelf proberen alvorens aan de dure oplossingen te gaan, kwaad kan het toch al niet meer.
0
geplaatst: 16 juni 2012, 22:58 uur
Misterfool schreef:
Damn, met wat voor bedragen moet ik rekening houden. Ik heb tot nu toe altijd een mini-set gehad, namelijk.
'Set' als in losse componenten, neem ik dan aan? Bij een duurdere cd-speler ga je ongetwijfeld over een tijdje het idee krijgen dat je de rest ook moet vervangen, maar hopelijk heb je tegen die tijd meer te besteden

Voor minder dan honderd euro kun je overigens prima iets kopen hoor, al is het aanbod van dvd-spelers die ook cd's spelen groter dan die van pure cd-spelers (en mensen die echt puur een cd-speler willen hebben vaak wat meer te besteden).
Op zich hoeft een goedkope dvd/cd-combi (50 euro voor een redelijk merk?) helemaal geen probleem te zijn, enige is dat die apparaten vaak wel trager laden dan een cd-speler. Ja, en misschien gaan ze maar een paar jaar mee, maar tegen die tijd heb je vast meer te besteden of wil je wat anders.
0
geplaatst: 16 juni 2012, 23:00 uur
CD polijsten - zou je kunnen proberen met koperpoets; "ohne Gewähr" zoals de oosterburen zeggen.
En een cd-speler van 100 euro?
bespaart je wel vervangen van de batterij van je gehoorapparaat.
Begint bij ca 200 euro - en koop vooral GEEN tweedehands, tenzij met minstens een aantal maanden garantie - vervanging van laser kost ca 150, vervanging van loopwerk ca 200 euro.
En na een bepaalde speelduur moet zoiets onherroepelijk gebeuren.
bespaart je wel vervangen van de batterij van je gehoorapparaat.Begint bij ca 200 euro - en koop vooral GEEN tweedehands, tenzij met minstens een aantal maanden garantie - vervanging van laser kost ca 150, vervanging van loopwerk ca 200 euro.
En na een bepaalde speelduur moet zoiets onherroepelijk gebeuren.
0
geplaatst: 16 juni 2012, 23:04 uur
Mjuman schreef:
CD polijsten - zou je kunnen proberen met koperpoets; "ohne Gewähr" zoals de oosterburen zeggen.
moet je ook maar net in huis hebben (ikke niet in ieder geval), tandpasta werkt ook prima en dat heeft hopelijk iedereen...
bespaart je wel vervangen van de batterij van je gehoorapparaat.
Begint bij ca 200 euro
bespaart je wel vervangen van de batterij van je gehoorapparaat.Begint bij ca 200 euro
Dit lijken me uitermate nuttige adviezen voor iemand met een bescheiden budget, zeker als de speler toch wordt aangesloten op een (naar ik begrijp) goedkope versterker en goedkope boxen.
0
geplaatst: 16 juni 2012, 23:15 uur
Brunniepoo schreef:
Dit lijken me uitermate nuttige adviezen voor iemand met een bescheiden budget, zeker als de speler toch wordt aangesloten op een (naar ik begrijp) goedkope versterker en goedkope boxen.
Wat is er met jou aan de hand? Ik geef wel degelijk nuttige adviezen tav 2e-hands cd-spelers kopen - lees nou eens goed wat ik schrijf over de kosten vervanging van loopwerk en laser.
En als je niet meer dan 100 euro uit wilt/kunt geven, kan je net zo goed besluiten cd's af te spelen op je pc en daar boxjes aan te hangen.
Kun je gewoon doorsparen en tzt een mediaplayer kopen, waarin je cd's kunt afspelen, rippen en opslaan. Zet je geest eens open en lees gewoon goed/kritisch ipv van Preker Piet te spelen.
0
Misterfool
geplaatst: 16 juni 2012, 23:19 uur
Inderdaad, oud bijeengeraapd spul. Ik kan op zich een CD-speler van mijn vader overnemen, die is goed, maar ook al oud. Als student op pof van de staat, heb je het nou eenmaal niet zo breed.
. 200+ euro is met enig spaarwerk nog wel te doen. Bedankt voor de info 
. 200+ euro is met enig spaarwerk nog wel te doen. Bedankt voor de info 
0
geplaatst: 16 juni 2012, 23:22 uur
@Mjuman: Ik reageer dus ook niet op het stuk over 2e hands (want daar ben ik het mee eens) maar op het stuk dat je onder de 200 euro niets fatsoenlijks zou kunnen kopen. Excuses voor het onjuiste gebruik van een meervoud.
0
Ziegler
geplaatst: 17 juni 2012, 07:37 uur
Mjuman hecht een enorme waarde aan geld. Hoe duurder hoe beter. Dat leert hij van 'de branche'.
Het volgende type wartaal komt in 'de branche' langs: "in de range 500 tot 600 is dat een goede speler"
Natuurlijk.
Ik wil graag eerst eens weten wat de beste speler is in de range van 0 tot 2000, maar dat weet 'de branche' niet. Er bestaat een aanname dat duur vanzelf beter wordt.
Het is een branche waar ze eerst vragen wat je budget is. De reden daarvoor is simpel, want 'de branche' gaat jouw vervolgens geen apparatuur beneden dat bedrag verkopen. En dat is volkomen onterecht. Duurder betekent, helemaal in deze branche, helemaal niet beter.
Een 2e hands cd speler is een heel goed idee. Kan je nog jaren plezier van hebben. Een speler onder de €200? Gaat heel behoorlijk klinken. Ik heb nog nooit een duurdere gehad en heb heel acceptabel geluid in huis.
Misschien moet Mjuman juist eens een goedkoop model proberen, want hier thuis staat een cd-speler van een dikke 10 jaar oud. Kostte weinig, maar de laser en het loopwerk doen het nog steeds prima.
Het volgende type wartaal komt in 'de branche' langs: "in de range 500 tot 600 is dat een goede speler"
Natuurlijk.
Ik wil graag eerst eens weten wat de beste speler is in de range van 0 tot 2000, maar dat weet 'de branche' niet. Er bestaat een aanname dat duur vanzelf beter wordt.
Het is een branche waar ze eerst vragen wat je budget is. De reden daarvoor is simpel, want 'de branche' gaat jouw vervolgens geen apparatuur beneden dat bedrag verkopen. En dat is volkomen onterecht. Duurder betekent, helemaal in deze branche, helemaal niet beter.
Een 2e hands cd speler is een heel goed idee. Kan je nog jaren plezier van hebben. Een speler onder de €200? Gaat heel behoorlijk klinken. Ik heb nog nooit een duurdere gehad en heb heel acceptabel geluid in huis.
Misschien moet Mjuman juist eens een goedkoop model proberen, want hier thuis staat een cd-speler van een dikke 10 jaar oud. Kostte weinig, maar de laser en het loopwerk doen het nog steeds prima.
0
geplaatst: 17 juni 2012, 09:49 uur
Duur is zeker niet altijd beter (zie Bose) maar voor 100 euro kan je natuurlijk ook niet verwachten dat je een top apparaat hebt welke 10 jaar meegaat. Als het wel zo is, prachtig! Maar de kans is vrij groot dat het niet zo is. Maar goed als er geen budget is dan houdt het natuurlijk op.
0
geplaatst: 17 juni 2012, 09:57 uur
Voor veel mensen staat Bose toch echt bekend als een top merk. Voor audiofielen is deze opmerking gelijk aan: Vloeken in de kerk.
Je kunt wel proberen een 2e hands cd speler te kopen, maar inderdaad voor <€200,- is het wat weinig, mits je een cdspeler wil die een verschil laat klinken in het geheel Maar hiervoor moeten we ook weten wat de rest van je set is. Een cd speler van 200 euro zegt niks in vergelijking met de rest van de set!
Maar misschien kun je eens op audioforums kijken. Op audiovrienden of hififorum, worden wel leuke dingen weg gedaan voor een schappelijke prijs en misschien heb je een keer geluk! Vooral op audiovrienden zijn een aantal mensen die met hun hobby moeten stoppen of die upgraden en het leuk vinden om een beginnende student te helpen met zijn op stap naar serieuzere (stereo) hifi
Je kunt wel proberen een 2e hands cd speler te kopen, maar inderdaad voor <€200,- is het wat weinig, mits je een cdspeler wil die een verschil laat klinken in het geheel Maar hiervoor moeten we ook weten wat de rest van je set is. Een cd speler van 200 euro zegt niks in vergelijking met de rest van de set!
Maar misschien kun je eens op audioforums kijken. Op audiovrienden of hififorum, worden wel leuke dingen weg gedaan voor een schappelijke prijs en misschien heb je een keer geluk! Vooral op audiovrienden zijn een aantal mensen die met hun hobby moeten stoppen of die upgraden en het leuk vinden om een beginnende student te helpen met zijn op stap naar serieuzere (stereo) hifi
0
geplaatst: 17 juni 2012, 09:59 uur
korenbloem schreef:
Voor veel mensen staat Bose toch echt bekend als een top merk. Voor audiofielen is deze opmerking gelijk aan: Vloeken in de kerk.
Tja, wat een beetje goede marketing wel niet kan doen

0
Ziegler
geplaatst: 17 juni 2012, 11:17 uur
vigil schreef:
Duur is zeker niet altijd beter maar voor 100 euro kan je natuurlijk ook niet verwachten dat je een top apparaat hebt welke 10 jaar meegaat.
Duur is zeker niet altijd beter maar voor 100 euro kan je natuurlijk ook niet verwachten dat je een top apparaat hebt welke 10 jaar meegaat.
Waarom niet?
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 17 juni 2012, 11:43 uur
Brunniepoo schreef:
moet je ook maar net in huis hebben (ikke niet in ieder geval), tandpasta werkt ook prima en dat heeft hopelijk iedereen...
Vaak geprobeerd, voorbeeldfilmpjes bekeken, maar nooit gelukt. Als ik 'm afspoel gaat alle tandpasta weer uit de kras en als ik 'm laat drogen, krijg ik het er daarna niet meer goed vanaf.
Heb twee cd's die op één of twee nummers overslaan.
Ik denk overigens dat het niet zo heel erg veel verschil maakt of je nou €100,- of €200,- uitgeeft. Luke heeft vast geen al te hoge eisen. Is een home cinema setje van LG of Philips niets? Ben je voor €100-€140 klaar, kan een platenspeler op en is toch prima voor een studentenkamer?
0
geplaatst: 17 juni 2012, 14:09 uur
Ziegler schreef:
Mjuman hecht een enorme waarde aan geld. Hoe duurder hoe beter. Dat leert hij van 'de branche'.
Natuurlijk.
Natuurlijk.
Kap nou eens met die aannames figuro, want je bent dik uit je nek aan het kletsen over mij, mijn keuzes en over kwaliteit en prijs. Dat dogmatische gehakktetak en dat Apple-zelotisme van jou is knap irritant
Voor alle duidelijkheid: ik heb altijd een cd-combi (loopwerk met separate DAC) gehad van zo'n 2000 euro's, met een kabel tussen die 2 van zo'n 300 euro. Die combinatie heeft een reparatie ondergaan en een revisie; een nwe reparatie (vervanging loopwerk) was noodzakelijk en zou ca 250 euro kosten. Gezien de leeftijd (13 jaar) vond ik dat geen slimme move - ik heb voor de combi (kabel, werkende DAC en loopwerk) van een handige techneut (die het loopwerk zelf ging repareren) ca 200 euro gekregen.
Met dat bedrag, en met het budget van de reparatie in gedachten ben ik gaan kijken naar een nwe cd-speler; eerste keus was een Primare CD21 (va ca 1200 euro). De discussie hier en de feedback in de winkels tav spelerverkoop (aantallen) maakte me huiverig voor een hogere investering en dus verlegde ik mijn blikken naar de nieuwste Cambridge Audio Azur (splinternieuw) en een Marantz die al een jaar op de markt was en door What Hifi beoordeeld werd als beste in de klasse t/m 500 GBP.
Van de Cambridge Audio waren nog geen testen te vinden en tav die Marantz kon ik een goede deal maken, dus werd het die.
En ja ook bij hifi doet de wet van de afnemende meeropbrengst opgang - in boerentaal: een cd-speler van 2000 euro is NIET 4* zo goed als een speler van 500 euro - om die reden worden dingen ook in een prijsklasse vergeleken. Het staat eenieder vrij keuzes te maken die verantwoord zijn mbt zijn budget. Now stop nagging

0
geplaatst: 17 juni 2012, 15:55 uur
Stijn_Slayer schreef:
Vaak geprobeerd, voorbeeldfilmpjes bekeken, maar nooit gelukt. Als ik 'm afspoel gaat alle tandpasta weer uit de kras en als ik 'm laat drogen, krijg ik het er daarna niet meer goed vanaf.
(quote)
Ik weet niet of ik dit helemaal begrijp, het klinkt bijna alsof je tandpasta als vulmiddel gebruikt ipv als polijstmiddel

Het lukt ook zeker niet altijd, zeker niet als een kras te groot/diep is, maar ik heb er toch al de nodige cd'tjes mee weten te redden
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 18 juni 2012, 11:45 uur
Ik draai dan met m'n vinger rondjes op de plek van de kras, maar de kras verdwijnt dan niet (ook al is 'ie vrij dun). Als ik 'm dan afspoel gaat alles er weer vanaf en dat heeft sowieso geen zin, lijkt me?
Polijsten en opvullen lukken me allebei niet.
Polijsten en opvullen lukken me allebei niet.
0
geplaatst: 18 juni 2012, 12:32 uur
Als je een cd-speler zoekt voor een redelijke prijs, is een Cambridge Audiomisschien wel een goed idee? Arcam heeft ook mooie spelers (een FMJ (of eventueel Diva), die heb ik), maar ik vrees dat die nog wat te duur zijn als ik het even snel zo zie. Ook NAD is wel een aardig merk, dit is geloof ik wel een goede. Hopelijk heb je hier wat aan.
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 18 juni 2012, 13:45 uur
Luke, ik wil je verder niet ontmoedigen, maar als je startpunt een miniset is en je gaat in componenten denken, dan moet er naast een nieuwe cd-speler ook een nieuwe versterker (reken een vergelijkbaar bedrag als de cd-speler) en boxen (reken toch minstens op een bescheiden driecijferig bedrag per stuk) bij. Dat is uiteindelijk de moeite wel waard, maar budgettair misschien toch meer iets voor na je studententijd. 

0
geplaatst: 18 juni 2012, 14:26 uur
Hee Luke;
Even wat scrollen; er staan hier een paar cd spelers van onder de €200,00.
Zeer betrouwbaar adres; er gaat daar niets de deur uit wat niet technisch in orde is, of ze schrijven het er eerlijk bij:
http://www.on-off-hifi.de/g...
Tja en verder is het natuurlijk met tweedehands spul zo dat je geluk, en pech, kunt hebben.
Even wat scrollen; er staan hier een paar cd spelers van onder de €200,00.
Zeer betrouwbaar adres; er gaat daar niets de deur uit wat niet technisch in orde is, of ze schrijven het er eerlijk bij:
http://www.on-off-hifi.de/g...
Tja en verder is het natuurlijk met tweedehands spul zo dat je geluk, en pech, kunt hebben.
* denotes required fields.