MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Soul, Funk en R&B / Soul album van de Maand

zoeken in:
Eindelijk. Ik sta al zolang "droog".

principal2000 schreef:
Eindelijk. Ik sta al zolang "droog".

De zomerstop heeft ook een kleine 2 1/2 maanden geduurd. Het album van Japsuh moet ik nog checken, zal dat deze week denk ik doen.

Ik moet er eveneens nog een aantal van voor de stop afwerken, maar ik krijg er ook alweer zin in!

Foei, foei jongens. Ik ben uiteraard helemaal bij!

Mb.
Op 17 september 2011 starten we weer bij nummer in het volgende schema:

1. FCEstebandido
2. Angelo
3. Zinuzlki
4. SQ
5. Kemm
6. Prinicipal2000
7. Japsuh
8. jeroentjuhh
9. Reijersen
10. Mb.

Ow, ik dacht dat je niet meer meedeed. Of ben ik je gewoon vergeten?

Mb. deed MISSCHIEN mee en heeft nu de knoop doorgehakt. In het voordeel van dit topic.... Welkom terug Mb.

Mb.
Dank je! Ik heb er weer zin in.

Ik ben benieuwd wat FCEstebandido gaat posten: ik verwacht moderne funk.

We zullen er eens aan beginnen. Ik wilde aanvankelijk een oude soul plaat nemen, maar toen ik door de lijst ging zag ik dat daar geen gebrek aan is. Heel wat namen die ik nog nooit was tegengekomen, tof. Recentere artiesten zijn minder talrijk vertegenwoordigd in die lijst. Laat ik daarom maar een recenter album nemen. Het was geen evidente keuze, maar uiteindelijk heb ik voor Soopasoul met Twin Stix gekozen.
(afbeelding)

Toen ik hem enige tijd op de site toevoegde heb ik hem herontdekt en hoewel ik hem toen hij net uitkwam niet zo geweldig vond, vind ik hem nu steeds beter worden. Wat mij betreft is het een geslaagde moderne interpretatie van funk. Instrumentale en nummers met zang wisselen elkaar af. Dionne Charles klinkt soms misschien wat nasaal in Hot & Cold, maar verder vind ik de featurings meer dan behoorlijk. De versie van "It's just begun" van The Jimmy Castor Bunch is niet zo goed als het origineel, maar klinkt toch wel lekker in de typische Soopasoul sound. Het is die sound die het hem doet vind ik persoonlijk.

Hopelijk kunnen jullie hem enigszins waarderen.

Veel luistergenot

Dus ja MB een moderne Funkplaat

Klinkt interessant, Steven. Heb je misschien nog wel een linkje voor me?

Ik heb namelijk één link gevonden op het internet waarbij het album opgesplitst is in vijf delen, één met een vreemde grootte qua megabytes. Dat kan niet goed zijn, lijkt me.

Update: ik heb een goede link gevonden van het album dat Bandido uitkoos, hij was namelijk in de veronderstelling dat we Soulseek gebruiken om albums te beluisteren, en aangezien het voor hem een beetje moelijk is om een geschikte link te vinden (het album is ook niet zo gemakkelijk te vinden; veel 'dode' bronnen), ontvangen jullie deze van mij (voor deze keer ). Let even op: om het album ‘uit te pakken’ moet je wel een wachtwoord hebben, en die zal ik tevens toezenden in de PM.

Ik zal hem jullie zometeen toesturen.

Ik ben er even tussenuit geweest omdat ik een opdracht in het buitenland had en ver van internet en moderne beschaving verwijderd was. Ik zie weinig reacties.

Ik ben wel benieuwd.

FCEstebandido schreef:
Ik ben er even tussenuit geweest omdat ik een opdracht in het buitenland had en ver van internet en moderne beschaving verwijderd was.

Waar ben je geweest?

Ik zie weinig reacties. Ik ben wel benieuwd.

Heb geduld zou ik zeggen. Er ontbreken ook nog veel reacties bij de albums van o.a. Jungle By Night, Maxayn, The Dynamics, The Montgomery Express en misschien nog wel een paar anderen. Ik ben de tel ondertussen kwijt. Mijn stem volgt nog, vind het nog 'n beetje lastig om dit album te beoordelen.

Ik heb jouw album al vaak genoeg geluisterd en mijn oordeel ligt min of meer vast. Vandaag of morgen zal ik een reactie + stem posten.

FCEstebandido: uiteraard heb ik het album ook geluisterd, ik heb ook zojuist een stem geplaatst. Ik ben echter niet echt van de reacties posten, omdat ik vaak vrij lastig vind om echt een mooi oordeel op te schrijven.

In ieder geval, ik kijk uit naar het album van vandaag!

Angelo schreef:
(quote)

Waar ben je geweest?

(quote)

Heb geduld zou ik zeggen. Er ontbreken ook nog veel reacties bij de albums van o.a. Jungle By Night, Maxayn, The Dynamics, The Montgomery Express en misschien nog wel een paar anderen. Ik ben de tel ondertussen kwijt. Mijn stem volgt nog, vind het nog 'n beetje lastig om dit album te beoordelen.

Had een opdracht in de Ardèche in Frankrijk.

Japsuh schreef:
In ieder geval, ik kijk uit naar het album van vandaag!

O, ik ben aan de beurt zie ik net. Een bijzonder soul album van de week, ik weet niet of het bij iedereen in de smaak zal vallen, maar ik hoop natuurlijk van wel. Niet alleen het genre is soul, het hele album (zelfs de hoesfoto!) ademt soul uit. Het is een fraai album geworden dat slechts bij enkelen bekend is.

Het album duurt overigens maar 23 minuten!

(afbeelding)

Change of Pace - Bring My Buddies Back (1971)

De Vietnamoorlog was een bron van inspiratie voor het schrijven van teksten, daarvoor verwijs ik men graag door naar de Kent-compilatie A soldier’s sad story: Vietnam Through the Eyes of Black America 1966-73. Hoewel het een veel bezongen onderwerp is, heeft lang niet iedere uitvoerende de ervaringen waarover gezongen wordt in levende lijve meegemaakt. Deze obscure groep is een geval apart. De vier heren, allemaal soldaat van beroep, leerden elkaar kennen in Vietnam. Ze besloten om een kwartet te vormen, en brachten onder de naam Change of Pace een album uit. Een album dat hun verhaal vertelt.

Dit ziet er echt heel bijzonder uit, razend benieuwd! Maar... waarom ademt deze hoes juist soul?

Vandaag nog twee Soulalbums voorzien van stem+bericht trouwens, dus komt helemaal goed! Uiteindelijk...

kemm schreef:
Dit ziet er echt heel bijzonder uit, razend benieuwd! Maar... waarom ademt deze hoes juist soul?

Wel, ik zal eens een poging doen om het uit leggen. Ik zal dat doen aan de hand van twee quotes van het internet die gaan over (de) soul, zonder een échte psychologische analyse of punt te maken:

1. The animating and vital principle in humans, credited with the faculties of thought, action, and emotion and often conceived as an immaterial entity.
2. The spiritual nature of humans, regarded as immortal, separable from the body at death, and susceptible to happiness or misery in a future state.

De twee bovenstaande zinnen zijn (in)direct terug te vinden in de hoes. Je ziet de heren van Change of Pace hun beroep uitoefenen; de soldaten die strijden namens hun vaderland. Ze strijden voor een betere samenleving, zo lijkt het wel. Los van de Vietnamoorlog was het, zoals je weet, sowieso ook nog eens een moeilijke tijd voor de Afro-Amerikanen in het algemeen; de sociaal-kritische teksten waren rond deze tijd erg scherp, en liegen er niet om. Het was realiteit, een strijd van/voor de 'zwarten', die veelal een lagere klasse innamen in de samenleving. Als je dan ook nog een album de titel Bring my buddies back meegeeft (het tweede wat opvalt na de illustratie), dan getuigt dat van (levens)ervaringen die niet iedereen heeft meegemaakt. Het lijkt wel alsof alles aan het album (en dus lang niet alleen de teksten) dient als een vorm van therapie, het uiten van emoties en gevoelens. En niet te vergeten de boodschap om te strijden voor een betere samenleving, dat vooral. De combinatie van de hoes en albumtitel ademen daarom naar mijn mening soul uit.

Daarnaast schetsen ze met dit een album grotendeels een beeld hoe zij alles hebben meegemaakt, door hun ogen, en dat alleen al is een bijzondere ervaringen - al staat dát natuurlijk los van de hoes.

Mb.
Interessante keuze. Het moet nog even inzinken.

Zinulzki
SQ
Kemm
Prinicipal2000
Japsuh
jeroentjuhh
Reijersen
Mb.
FCEstebandido
Angelo

Deze week is het de beurt aan Zinulzki. Ik ben benieuwd!
Mijn reactie bij het SAvdW van Angelo volgt nog...

Ik heb zojuist Zinulzki ge-PM-d.

Ach, die is wel vaker wat later. Kan beuren

Mb.

Weekje rust zo te zien

Hij is wel op de site geweest, van mij mag-ie nog komen!

Hopelijk komt er vandaag wel een... (van sq welteverstaan en hopelijk ook nog een van zinulzki?)

Zou het nog gaan lukken de komende 50 minuten... Spannend

Ik vind wel dat als deelnemers geen interesse meer hebben in een deelname aan dit topic, ze dat even door moeten geven. Nou richt ik me niet (specifiek) jegens sq hoor, want hij is vandaag nog niet online geweest, dus dan kan je moeilijk verwachten dat hij hier wat plaatst. Maar ik meen me te herinneren dat voor de zomerstop we ook al een aantal 'lege' weken hebben gehad, en dat deelnemers überhaupt niets van zich lieten horen. Het waren er toen sowieso een stuk of drie/vier users; en het lijkt me niet de bedoeling dat 'we' op die voet blijven doorgaan. Of je doet mee, of je doet niet mee. Niets van je laten horen is sowieso niet netjes, en het werkt bovendien ook nog eens demotiverend voor andere users.

Gast
geplaatst: vandaag om 17:19 uur

geplaatst: vandaag om 17:19 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.