MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Soul, Funk en R&B / Soul album van de Maand

zoeken in:
Lijkt me niks voor mij, sorry.

Osiris Apis schreef:
Lijkt me niks voor mij, sorry.

Het is ook niet echt iets voor mij, maar ik heb hem toch maar geprobeerd..

Ik heb The Show Must Go On van Sam Dees (Soul-album van heel wat weken terug) nog gevonden op mijn computer, die zal ik zo snel mogelijk beoordelen. Gaat in elk geval wél positief worden! En Baby Huey zal ik ook nog beluisteren, aangezien ik daarvan een link heb gekregen en de reacties bij het album vrij positief zijn.
Ik ben sowieso altijd benieuwd naar versies van A Change Is Gonna Come.

Ik heb ook al een leuke tip, mocht je nog niemand hebben aangewezen reijersen, maar eerst nog een paar dagen die van Lyfe Jennings laten staan.

Er wordt niet meer aangewezen. Wie er om zondag iets heeft kan het plaatsen.

Mijn nieuwe aanrader is er eentje die ook uit het jaar 2008 komt. Maar totaal anders is als die van Lyfe Jennings. Ik heb het over Stacy Epps haar tweede album, genaamd: The Awakening. Mijn eerste kennismaking met haar was toen ze in 2004 op het album Madvillainy een gastbijdrage had. Twee jaar later bracht ze haar solo album, blijkt uiteindelijk om een EP te gaan, Ruff Draft uit. Op die EP kreeg ze hulp van producers als Jay Dee, Madlib en Dr. Who Dat?. Namen die in de hiphop wereld bekend zijn. Dit keer krijgt ze hulp van andere producers met name Apex heeft met 5 producties een aardige gastbijdrage. Andere opvallende bijdrages zijn die van Flying Lotus en S1.

Zelf heb ik al enorm genoten van The Awakening. Het best te omschrijven als moderne Soul met wat hiphop. Stacy weet me met haar stem te betoveren en ik hoop dat jullie net zo enthousiast als ik zijn.

Ik ga de pm's versturen naar de vaste leden maar voor ieder ander die ook een link wil mag hem altijd aan mij vragen.

raffael77
Aardig album maar vind toch wel dat ze regelmatig rapt.
Maar wel leuk dit plaatje. ff Checken of ie ergens te koop is

Oef, wel héél erg hip hop..
Nog een paar keer luisteren

raffael77
Idd. Ze heeft veel weg van Aloe Blacc maar die zingt meer maar hij kan op aardig goed rappen.

Ik weet niet meer wie het was, maar ik wil degene die The Show Must Go On
van Sam Dees heeft verstrekt alsnog een keer ontzettend bedanken !

Lizzy89 schreef:
Ik weet niet meer wie het was, maar ik wil degene die The Show Must Go On
van Sam Dees heeft verstrekt alsnog een keer ontzettend bedanken !

Wat zou ik hem ook graag danken...gemiddelde van 4,41. Jammer dat ik die gemist heb, zal 'm es in de platenzaak zoeken.

Graag gedaan hoor

Heb het album van Stacy Epps wel geluisterd, maar kan er met de beste wil van de wereld geen soulalbum van maken.

Who's next!?

raffael77
Ik wil wel eentje plaatsen.

Moussa Doumbia - Keleya

Afro-Funk van de bovenste plank en een vleug Afro-Beat natuurlijk

Raffael, helemaal goed dat je mee wilt doen en er eentje plaatst. Maar zoals je misschien reeds gelezen en gezien hebt is het wel de bedoeling dat je het allemaal wat uitgebreider tentoonspreid en mogelijk ook voor een link zorgt.

Wederom een album waar ik bijzonder weinig soul in kan vinden.

raffael77
Reijersen schreef:
Wederom een album waar ik bijzonder weinig soul in kan vinden.

Blijkbaar heb jij gewoon te weinig kennis van soul muziek.

Jij noemt Angie Stone ook soul toch? En dat zegt dus al genoeg

raffael77 schreef:
(quote)

Blijkbaar heb jij gewoon te weinig kennis van soul muziek.

Jij noemt Angie Stone ook soul toch? En dat zegt dus al genoeg

Helaas was ik al bang voor zo'n reactie van de alwetende raffael77.

Kom op zeg! Dit album is geen soul. Het is eerder funk gemengd met wat wereld. Afrofunk schijnen ze dat te noemen.

En ja, Angie Stone is nu-SOUL.

raffael77
Afrofunk is gewoon snellere soul muziek net als Sly & fam of James brown, maar omdat jij er weinig van weet is het per defenitie geen soul.

Sharon Jones & The Dap-Kings
The Budos Band
Nicole Willis & The Soul Investigators
Baby Charles
The Soud Stylistics
Kylie Auldist

Dit is pas Soul van nu en niet Angie Stone.
Ze heeft een mooie stem maar meer ook niet.
Angie Stone heeft een te hoog R&B gehalte.

De uitstapjes zijn geen soul en dat is duidelijk te merken.
Zie de features die meedoen op haar albums.

Voor de duidelijkheid.

Afrofunk is uptempo soul wat James Brown ook deed.
Hii heeft een aantal nummers in alternatieve versies.

Funk zoals jij kent bijv. Funkadelic is Psychodelic Funk en is weer een vertakking van funk.

Ik hou er niet van om me te mengen in discussies van anderen,
maar ja, het is een openbaar forum hè.

Ik ben het er wel mee eens dat het Angie Stone wel héél erg de RnB-kant op gaat met haar muziek. Maar ze staat toch algemeen bekend als (nu-)Soul-zangeres, dus ik vind het een beetje vreemd om iemand met die mening te "verwijten" dat ie geen verstand heeft van Soul.

Dat album van Moussa Doumbia ken ik niet*, dus ik kan helaas niks zeggen over het Soul-gehalte ervan..
* is er eigenlijk een link verstrekt?

Ik zeg ook niet dat het album van Moussa geen soul bevat. Ik zeg alleen dat het niet in het genre soul valt, maar meer in het genre funk. (al is hokjes stoppen ook zo wat)

En om nou te zeggen dat ik niks van soul afweet, naja, dat lijkt mij vrij onzinnig gezien het mijn favoriete genre is.

Daarnaast vind ik dat James Brown en Sly toch meer in het genre soul vallen als dit afrofunk album. Mede waarschijnlijk door de vocalen, maar dat terzijde.

Mijn oordeel over het album volgt btw nog.

raffael77
Laat maar gaan want ik weet wel dat het laag zal eindigen.

sq
** heeft met veel moeite het titelnummer gevonden en vindt het best wel sterk **

(edit) heeft soul ook

Precies zo laag als jij wilt gaan raffael. Maar ik denk dat er hier gewoon een verschil zit in genre-beleving, dus dan wordt het gewoon een onophoudelijke discussie.
Het enige wat ik erover wil zeggen is het volgend:
- Zit er soul in? Ja.
- Is het algehele genre dat het album vertegenwoordigd soul? Nee.

Maar ja, dat vind ik dan.

raffael77
Ik dacht dat dit een forum was om alle soul gerelateerde albums of artiesten waar ook vandaan geplaatst kan worden.

Dat laatste kan ook, maar doordat veel mensen te kortzichtig zijn en niet open staan voor soul uit overige landen dan amerika wordt het minder geaccepteerd.

Reijersen jij raad ook een album aan van Lyfe Jennings dat pure R&B is. Kan ik ook kinderachtig zeggen het is geen soul.

Maar ieder zijn ding maar ga dan niet zeggen dat Moussa niet onder soul valt.

Ik weet niet waar jij je cd's koopt maar niet bij winkels waar ze een brede keuze hebben van soul muziek want daar staat Afro Funk tussen de andere soul platen.
Ook op menig soul blogs zijn Afro-Funk albums te vinden.

Je gaat ook wel te veel af op wat je hoort of ziet over wat NU-Soul is.
Het is vaak te vinden op blogs sites en muziekbladen die vrij commercieel zijn.
Zij kennen vaak niet de soul platen van nu en eigenlijk ook niet veel van toen omdat nog steeds in platen zaken fouten worden gemaakt in wat voor genre iemand thuis hoort.
Dat geeft toch wel aan wat voor kennis mensen hebben over dingen.

ff Offtopic.

Bij hiphop is dat precies hetzelfde waar ik veel mee heb.
Denk je werkelijk dat mensen een MF Doom kennen of een Madlib.
Dacht het niet, maar wat wel jammer is is dat ze het met slecht bestempelen omdat ze het niet kennen.

Jammer dat een Soul fanaat zoals jij niet echt open wil staan voor nieuwe dingen.

Laat me raden.

Je vind zeker de Braziliaanse Soul & Funk ook niets.

Raffael77 ik denk dat je me nu verkeerd begrepen hebt.

Dit is juist! een topic waar al het soulgerelateerde geplaatst kan worden. Ben dan ook helemaal niet ontevreden met jouw keuze. Ik vind het zelfs een erg lekker album (zal ook nog wat bij het album plaatsen).

Ik ben geen alleskenner in dit genre, dus ik juich het juist toe dat met dit soort inzendingen mijn kennis vergroot wordt. En sta daarmee juist open voor andere invloeden en dingen.
Soul is in mijn beleving zowiezo muziek die in vele genres terug te vinden is. Van funk tot blues, van R&B tot hiphop etc. etc. etc.

Mijn opmerking over dat het album geen soul is, is een opmerking in de verlengede van het hiphop-album dat R&P inbracht. Het is meer een ander genre als het soulgenre, maar allebei de albums hebben zeker soul.

Over nu-soul gesproken. Ik ben meer een liefhebber van de oudere soul (vooral het Stax label). Daarnaast heb ik bijzonder veel interesse in funk, maar heb ik me daar nog niet al te veel in kunnen verdiepen. Ook blues heeft zeker mijn interesse, maar daar is precies hetzelfde geval als bij funk.

En dan uiteindelijk over de platenzaken. Ik heb zo mijn zaakjes, en dan bovenal de Plato in Utrecht, die een nette soulkelder hebben. En daar staat inderdaad de afrofunk naast.

Dus bij deze, alles wat met soul te maken heeft kan hier ingebracht worden. Het opent alleen maar muzikale wegen.

Doen we deze week weer een nieuwe, of zullen we nog een weekje wachten?

raffael77
Ik zoek mijn eigen weg wel in Soul land.

sq
Ik wil eigenlijk dat album van raffael wel (helemaal) horen. Iemand nog een suggestie hoe dat kan? Raffael zelf wellicht? ik heb met veel moeite nu 4 nummers bij elkaar gesprokkeld, en ik wil wel meer horen.

Om toch nog wat leven in dit topic te houden:

(afbeelding)

Ellis Hooks - Up Your Mind (2003)

Deze man maakt bluesy soul. Hij speelt zelf ook de gitaar. Opvallend genoeg is deze man niet zo bekend hier, maar ik hoop dat daar verandering in gaat komen via deze weg.

Linkjes naar de vaste clan worden verstuurd. PM als je mee wilt doen.

Gast
geplaatst: vandaag om 23:55 uur

geplaatst: vandaag om 23:55 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.