MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Soul, Funk en R&B / Soul album van de Maand

zoeken in:
R&P is de volgende, dus we zullen zien of hij zondag al een nieuwe heeft en zal plaatsen.

Ik kan er zondag een plaatsen

raffael77
Mooi zo.

Een 6je voor Bobby Patterson vanwege het op en neer gaan van de nummers. Sommige tracks zijn behoorlijk goed maar ook nummer waarvan ik het niet warm krijg.

raffael77 schreef:
Mooi zo.

Een 6je voor Bobby Patterson vanwege het op en neer gaan van de nummers. Sommige tracks zijn behoorlijk goed maar ook nummer waarvan ik het niet warm krijg.

Misschien leuk om ook eens een berichtje bij het desbetreffende album achter te laten, beste raffael?

Hmm, ook wel benieuwd naar, ga deze ook even beluisteren

Als je mee wilt doen dan zet ik je wel even in het schema

Het nieuwe soulalbum van de week is:

(afbeelding)
Terry Callier – What Color Is Love (1973)
Cadet

Mijn eerste kennismaking met de geweldige stem van Terry Callier vond ongeveer een jaar geleden plaats. Op het album Modal Soul van Nujabes wist hij mij te overtuigen door op Ordinary Joe geweldig te zingen. Dat het vervolgens een tijd heeft geduurd voordat ik aan een soloalbum van hem begonnen neem ik mezelf dan ook kwalijk.

What Color Is Love is het eerste album wat ik van de fenomenale zanger heb beluisterd en het stelde mij zeker niet teleur. De negen minuten durende opening is een fraaie introductie, Terry legt zijn kwaliteiten bloot. Met zijn stem kan hij uitstekend variëren van hoog naar laag en dit doet hij dan ook geregeld. En welke toonhoogte hij ook aanslaat het blijft altijd helder en een streling voor de oren.

Zijn zang hoeft niet eens ondersteund te worden met de beste instrumentaties, de stem zelf is immers het grootste en belangrijkste instrument op het album. Dit neemt niet weg dat de producties er niet toe doen, integendeel, ook deze zijn fantastisch. Zo wordt de rust perfect bewaard en zijn de elementen als blazers en drum heel rustig in de muziek verwerkt, qua instrumentatie is de titeltrack mijn favoriet.

Minder vind ik het album op tekstueel gebied, niet dat dit bij een dergelijk album het belangrijkste is, maar daardoor zal What Color is Love voor mij nooit perfectie zijn. Het zit qua tekst te simpel in elkaar, dit levert zinnen op als: “Well, the way I love my baby, I know she’s gonna love me some//Yeah, my baby gonna love me some, the way I like my baby.”

Ach, teksten zijn niet het belangrijkste, ook al neem ik ze mee in mijn beoordeling. Wat zwaarder meetelt is die buitengewoon fraaie stem van Terry Callier, ondersteund door de rustige producties die geheel in het teken staan van die geweldig fraaie stem van...

Ik zal iedereen die meedoet aan dit topic een link via de PM verzenden, mocht ik je zijn vergeten of ben je geïnteresseerd in dit album maar doe je niet mee aan dit topic, stuur me dan een PM. Veel luisterplezier!

Kemm heb ik geen mail gestuurd, niet omdat ik hem niet mag , maar omdat hij het album zojuist al van een stem en bericht heeft voorzien.

Amai, als ik had geweten dat deze het nieuwe soulalbum van de week is had ik nog even gewacht met stemmen.
Maar nu kan iedereen zich wel laten inspireren door mijn stem (yeah right)

Maar, R&P, zou je me toch een link willen sturen. Ik heb enkel de LP en het zou fijn zijn mocht ik hem ook op de computer/ipod hebben .

raffael77
Matige plaat van Terry. Zie album berichten voor nader commentaar op dit album van mij.

Dat lage cijfer krijgt hij ook omdat het album te weinig tracks heeft.
Die lange nummer passen hem voor geen meter.

Aan afwisseling geen gebrek in dit topic
al weet ik (na een keer luisteren) nog niet helemaal wat ik van deze vind.

Beluisterd en gerecenseerd. Voor mijn duidelijkheid, wordt het volgende album van mij verwacht?

lebowski schreef:
Beluisterd en gerecenseerd. Voor mijn duidelijkheid, wordt het volgende album van mij verwacht?

Denk het wel ja:

- lebowski
- raffael77
- Osiris Apis
- klaezman
- RedLightBoy
- Pooiertje
- jelmer
- sq
- reijersen
- Lizzy89
- kemm
- Bertus
- zinulzki
- R&P

Ik ben benieuwd lebowski! We maken er zowiezo nu dus even een weekalbum van ipv 2-wekelijks.

sq
Zo. Bij Terry Callier een stukje geplaatst, en nu pas aan Bobby Patterson begonnen want het ging ineens wat snel hier. Leuk dat de keuzen zo lekker afwisselend blijven.

Jammer dat Bobby Pattersons album dat ik aan het beluisteren een beetje ´uit het midden´ ligt.

RedLightCityBoy
Bij mij gaat het wat langer duren om die 2 albums nog te beoordelen, maar binnen nu en een week garandeer ik jullie dat er 2 recensies staan bij Bobby en Terry.

Mijn dokter schreef me elke week één soulalbum voor, dus ja... Wie zijn jullie dan om daar niet mee akkoord te gaan? Ben blij dat er weer wat meer & nieuw leden zijn, want die ontdekking van Callier maakte deze week goed. Benieuwd naar zondag.

RedLightCityBoy schreef:
Bij mij gaat het wat langer duren om die 2 albums nog te beoordelen, maar binnen nu en een week garandeer ik jullie dat er 2 recensies staan bij Bobby en Terry.

same here, nogal drukke week gehad, maar morgen heb ik zeker tijd voor eentje

It's lebowksi's turn. Ben benieuwd waarmee hij komt. Terry Callier kan mij na vele luisterbeurten niet helemaal pakken.

Ik ben erg tevreden hoe het verlopen is met het album van Terry Callier, we zitten nu zelfs al bijna aan de 20stemmen . Iedereen die zijn stem heeft uitgebracht (of nog gaat uitbrengen) bedankt.

Ben benieuwd naar het nieuwe soul album van de week.

(afbeelding)

Joe Tex - Hold What You've Got (1965)

Heb in mijn speurtocht naar een Soulalbum van de Week een paar mooie albums ontdekt. Dit was niet per se de beste daarvan, maar dat een ster als Joe Tex maar een paar stemmen heeft op MuMe gaf voor mij de doorslag. James Brown heeft het nooit toegegeven, maar diens podiumact was grotendeels gejat van Tex. Lees de Wiki van Joe Tex over meer smeuïge details over de vijandschap tussen Brown en Tex.

Joe Tex made the first Southern soul record that also hit on the pop charts ("Hold What You've Got," in 1965, made number five in Billboard). His raspy-voiced, jackleg preacher style also laid some of the most important parts of rap's foundation. He is, arguably, the most underrated of all the '60s soul performers associated with Atlantic Records, although his records were more likely than those of most soul stars to become crossover hits. (Dave Marsh in zijn biografie van Joe Tex)

Het is een vinyl-rip, dus alvast excuses aan degenen die niet tegen tikjes en krasjes kunnen. Wat mij betreft geeft het een extra dimensie aan deze plaat, die immers 43 jaar oud is.

Enjoy soulbrothers & -sisters!

Ik ben zeer benieuwd, zal het album spoedig een draai geven.

RedLightCityBoy
Ik luister hem nu en ik vind hem echt geweldig tot nu toe! dit is nou echte soul, prachtige stem die Joe Tex!

Oh, ik ben benieuwd naar Joe Tex.

Ik ken zijn naam van Madvillain van het nummer Accordion:
"And won't take the one with no skinny legs like Joe Tex"

raffael77
Deze plaat geef ik een 6. Te veel van alles wat. Nu weet ik dat hij ook richting blues gaat maar hij heeft ook wel weg van country achtige dingen en dat is toch een stuk minder.

sq
Terecht dat Joe Tex nu ook in dit topic langskomt. Als zovelen heb ik hem ook leren kennen in de discotijd (het onvergetelijke nummer 'Loose Caboose'). Ik weet dat er een hele historie voor zit, en heb daar ook wel eens wat van gehoord, maar nog nooit een heel album. Eens zien wat dat oplevert ...

Uitstekende keuze! Joe Tex is één van mijn favoriete zangers. Dit is overigens een heel sterk verzamelalbum uit zijn beginperiode:
Joe Tex - Skinny Legs and All (1994)

Ik heb eindelijk weer tijd om wat bij te luisteren; Callier nu een paar keer gehad dus daar komt zo een stem bij te staan. Dan hoop ik vanavond met Joe Tex te kunnen beginnen

Ik begrijp dat het bestand niet meer gedownload kan worden, voor de zekerheid een nieuwe link

Gast
geplaatst: vandaag om 03:23 uur

geplaatst: vandaag om 03:23 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.