MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Soul, Funk en R&B / Soul album van de Maand

zoeken in:
Deze keuze had ik al verwacht. Ik ben benieuwd!

Darrell Banks heb ik beoordeeld: fijn album
dan kan ik nu met de Soul-albums van afgelopen weken beginnen,
waaraan ik nog niet ben toegekomen.

sq
Het bij mij ook een rommeltje met de weekalbums, ik heb ze allemaal wel gehoord de laatste weken, maar sommige nog niet genoeg voor een oordeel. Vooral met Donald Byrd weet ik me geen raad. Misschien nog geen eensluitend oordeel maar wel vast een plusje voor Redlightcityboy, want het is in elk geval wel in mijn straatje.

.. en zondag weer een van mij dus ...

Morgen een nieuwe! van de hand van sq. Je suis benieuwd.

RedLightCityBoy
Sorry dat ik zoveel albums heb overgeslagen, maar ik heb het erg druk met school de laatste paar weken. Ik beloof jullie dat ik ze allemaal met een recensie zal belonen (al weet ik niet wanneer dat gebeurt is). sq, ik heb zo'n voorgevoel dat je iets erg sterks in petto voor ons hebt.

sq
Wel, ik kan vast zeggen dat ik daar zelf nog niet uit ben, want ik ken het zelf nog maar nét. Dit is m:

(afbeelding)

Sugahspank! - The Incredible, the Invisible (2008)

Wat weet ik er van? Wel de dame heeft een soulstem, maar gebruikt die ook voor rap/hiphop. Melodieus is het af en toe jazzy, maar de beats gaan soms ook naar vervaarlijk electronic. Niet iets voor de smooth soul of R&B liefhebber, des te meer iets voor funk en hiphopfans. Dit prikkelt en stekelt van alle kant, en toch is het tot de soul te rekenen naar mijn mening. Moeilijk te plaatsen en dat vind ik in elk geval leuk. Oh ja en ze komt uit Griekenland

Morgen loop ik het lijstje wel even langs en zal ik wat pm´en. Maar dat jullie dat vast maar weten dus.

raffael77
Matig album. Ik vind het eigenlijk verre van soul en meer R&B.

Hiphop gehalte is ver te zoeken.

De beats zijn soms leuk maar niet speciaal.

Luister ik liever naar Stacy Epps ofzo.

2

Nochtans ben je niet echt enthousiast over de soulalbums van de week he raffael? Misschien komt daar volgende week verandering in

raffael77 schreef:
Matig album. Ik vind het eigenlijk verre van soul en meer R&B.

Hiphop gehalte is ver te zoeken.

De beats zijn soms leuk maar niet speciaal.

Luister ik liever naar Stacy Epps ofzo.

2

Dat is ook mijn eerste indruk, maar heb niet aandachtig zitten luisteren. Stacy Epps daar hou ik ook van .

Ja, hier nog een, al luister ik liever naar Muhsinah dan naar Stacy Epps. Maar ik ga het zeker nog aantal keren beluisteren; het kan nog komen...

raffael77
Reijersen schreef:
Nochtans ben je niet echt enthousiast over de soulalbums van de week he raffael? Misschien komt daar volgende week verandering in

Het komt eigenlijk dat veel mensen het softe meestal direct kunnen waarderen. Ik hou er gewoon niet van.
Geef mij maar het rauwe werk.
Zo houden veel mensen van Al Green maar ik vind hem zwaar zuig op een paar nummers na.

Iets wat soul genoemd word en blijkt het R&B te zijn is helemaal slecht.

Je gaat naar de winkel en ziet een bak staan met nieuwe soul en daar staat sugahsnaps bij. Dat vind ik zo slecht.
Ik doelde niet op diegene die hem hier dropt.

Offtopic.

Vaak vind ik zowiezo dat veel muziek in de verkeerde genres terecht komen.

Ik denk dat ik dan voor volgende week wel eens mooie voor je kan hebben raffael

Vanwege een druk paasweekend (ik ben morgen de kok) zal ik morgen het album al plaatsen en de linkjes verspreiden.

Vanwege het drukke paasweekend een dagje eerder.

De keuze is lastig. Wordt het O.V. Wright of toch Anthony Joseph. Misschien wel Allen Toussaint of Billy Preston. En Syl Johnson schoot me ook nog te binnen. Maar niets van dit alles, want het is:

Black Joe Lewis & The Honeybears - Tell 'Em What Your Name Is! (2009)

(afbeelding)

Een album uit 2009, het ligt net een weekje of 2 in de Nederlandse platenzaken. De stijl is rhythm & blues zoals deze woorden behoren te zijn. Daarnaast ook een funky inslag. Ik was er erg tevreden over en nu is het aan jullie.

Alvast een erg fraaie cover, ik krijg meteen zin om het te beluisteren .

Er staat nog niet veel bij het album, maar ik zal een berichtje plaatsen na het weekend.

raffael77
Laat ik deze plaat nou net gisteren gekocht hebben.

Leuke plaat met soul,funk en blues als insteek.

Hij is een enorme fan van J Brown en Otis met de Barkeys en dat is goed te horen in zijn muziek.

8

Nog vrij weinig reacties helaas.

Ik beluister hem vaak, wel een goed album .
Ik zal morgen wel stemmen ofzo

Reijersen schreef:
Nog vrij weinig reacties helaas.

Ach ja, de meest belangrijke staan er al

Even iets totaal anders:

Voor de liefhebbers heb ik het boek 'Who is Who in Soul?' van Ralph Tee in PDF-format.
316 pagina's aan informatie aan soul. Over labels, artiesten etc etc.

Interesse? Stuur dan even een PM

Het is btw wel Engelstalig

Leuk.

Mijn reactie bij het album komt er aan, morgen ofzo. Tja, eerst de kindjes laten spelen hé...

- Lizzy89
- kemm
- Bertus
- zinulzki
- R&P
- lebowski
- raffael77
- Osiris Apis
- klaezman
- RedLightBoy
- Pooiertje
- jelmer
- sq
- reijersen

Dus zondag is het de beurt aan Lizzy

Dat betekent dat ik nu van iedereen een album heb geluisterd. Deze konden mij het meest bekoren (Terry Callier en Cymande kende ik al):

1. The Brides of Funkenstein - Funk or Walk
2. Black Joe Lewis & the Honeybears - Tell 'Em What Your Name Is
3. Millie Jackson - Still Caught Up
4. Labi Siffre - Remember My Song
5. Willie Hutch - Soul Portrait

De volgende ronde minstens even goed alsjeblief

Ik heb me afgelopen week echt verbaasd over mijn wispelturigheid, maar dit is mijn échte definitieve keuze van het Soul-album van de Week geworden:

Lou Ragland - Is The Conveyor; Understand Each Other (1977)

(afbeelding)

Zanger, songwriter en gitarist Lou Ragland heeft een aantal albums opgenomen en maakt nog steeds muziek, maar heeft nooit echt bekendheid verworven. Slechts een paar honderd lp’s werden destijds verkocht van dit album. Soul Brother Records heeft twee van zijn albums, waaronder deze in 2002 opnieuw uitgegeven.

Hij staat nog niet op MusicMeter, maar ik heb hem een aantal dagen geleden toegevoegd en hoop dat hij er zo snel mogelijk op staat.
De linkjes zal ik vanavond regelen.

Nog nooit van gehoord, dus ben heel erg benieuwd!

Dan mag vandaag Kemm zijn album van de week plaatsen . Ik heb zeer hoge verwachtingen .

En terecht!

Ik ben alvast blij met het weer vandaag...

- het is niet goed genoeg gezongen.
- het is geen pure soulmuziek

Deze commentaren heb ik de voorbije maanden een aantal keer zien voorbij komen bij het Soulalbum van de Week. Well, you ain’t heard nothin’ yet, want de nieuwe is:

Eugene McDaniels - Headless Heroes of the Apocalypse (1971)

(afbeelding)

Na een carrière als soulpop-zanger in de sixties besloot Gene McDaniels het over een andere boeg te gooien. Martin Luther King was net vermoord en de Afro-Amerikaanse Civil Rights Movement was volop aan de gang. Met de extra Eu aan zijn naam geplakt maakte hij in 1970-71 twee politiek beladen albums: Outlaw en deze Headless Heroes. In een mix van soul, jazz, funk, rock, folk en blues zingt, fluistert, praat, roept en schreeuwt hij zijn frustraties van zich af. Carrièregewijs doet dat natuurlijk denken aan Marvin Gaye, maar waar What’s Going On stopt, begint deze plaat pas. Terwijl Gaye met zijn zoete stemgeluid eerder ongeloof en teleurstelling uitdrukte, is McDaniels gewoonweg pissed off, wat vooral naar het einde toe erg duidelijk wordt. Het zegt ook veel dat What’s Going On bijna nooit gereleasd werd door Motown, maar dat het de Amerikaanse regering was die Headless Heroes van een release weerhield. Nu ik toch bezig ben met vergelijken zal ik het maar meteen toegeven: ik vind deze plaat nog beter dan Marvin’s plaat! Nu jullie…

Ik ben er trouwens zeker van dat iedereen hier Eugene McDaniels al kent. Hij heeft namelijk twee echte soulklassiekers neergepend: Compared To What (Les McCann, Al Jarreau) en Feel Like Makin’ Love (Roberta Flack, D’Angelo). Al zou ik niet met deze songs in het achterhoofd aan het album beginnen. Daar kunnen alleen maar nachtmerries uit voortkomen. Hiphopfans zullen trouwens ‘Jagger the Dagger’ en ‘Headless Heroes’ ook wel (her)kennen…

Een uitgebreide review staat bij het album zelf.

De linkjes zijn verzonden. Als ik iemand vergeten ben of iemand anders heeft interesse, let me know.

Ik ben benieuwd. De naam deed me wel een belletje rinkelen en na wat research weet ik het weer. Ik ken hem niet echt van vernoemde voorbeelden, maar van een Burt Bacharachcompilatie met deze:
YouTube - Gene Mc Daniels Tower of Strength

Gast
geplaatst: vandaag om 18:37 uur

geplaatst: vandaag om 18:37 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.