Genres / Soul, Funk en R&B / Maak kennis met Soul/Funk en beoordeel
zoeken in:
0
geplaatst: 15 december 2016, 19:25 uur
Reijersen schreef:
Mocht ik tot die oude garde behoren: Verhuizen en klussen gaat op dit moment even voor? Als het klaar is maak ik een inhaalslag. Jullie zijn goed bezig.
Mocht ik tot die oude garde behoren: Verhuizen en klussen gaat op dit moment even voor? Als het klaar is maak ik een inhaalslag. Jullie zijn goed bezig.
Jij valt daar -althans voor mij- zeker onder.
Maar verhuizen en klussen is inderdaad en tijdvreter. Een en al begrip dus.
0
geplaatst: 15 december 2016, 19:34 uur
Al je muziek opnieuw in de juiste volgorde in de kast zetten is best een tijdrovend klusje inderdaad Reijersen. En de verdere paar dingetjes die bij een vershuizing horen ook. 
Succes.

Succes.
0
geplaatst: 18 december 2016, 20:44 uur
Aangemoedigd door alle enthousiaste reacties ga ik door. 
Bobby Patterson - If love can't do it
(geen idee wat die tijger er mee te maken heeft, maar deze kon ik tenminste vinden)
Jimmy Hughes - Steal Away
Met een pianootje zoals je ze bij Sam Cooke ook wel eens hoort.

Bobby Patterson - If love can't do it
(geen idee wat die tijger er mee te maken heeft, maar deze kon ik tenminste vinden)
Met een pianootje zoals je ze bij Sam Cooke ook wel eens hoort.
0
geplaatst: 18 december 2016, 23:21 uur
Minneapolis schreef:
Diezelfde Phonte hier van zijn album met Eric Robertson, als het even meer naar R&B/hiphop mag.
Het stukje zang in het midden had van mij een 2e couplet mogen krijgen om het een volwaardig nummer te maken.
(embed)
Diezelfde Phonte hier van zijn album met Eric Robertson, als het even meer naar R&B/hiphop mag.
Het stukje zang in het midden had van mij een 2e couplet mogen krijgen om het een volwaardig nummer te maken.
(embed)
Erg fijn, dit nummer. Op dat grensvlak tussen R&B en hiphop beginnen eindelijk goede tracks gemaakt te worden. Iets wat heel lang uitbleef naar mijn mening. NxWorries is ook al erg puik, bijvoorbeeld. Net als Bobby Raps & Corbin.
Bij dat nummer van Bobby Patterson moest ik vooral erg lachen. Heerlijk, van die knullige huisvlijtvideo's. 'Moustache 78' ook echt, haha. Snor nummero 78 in 't huis jongen!
'Steal Away' vind ik een net plaatje. Beetje bluesy. Heel traditioneel verder. Niet bijzonder, maar wel mooi.
0
geplaatst: 19 december 2016, 18:55 uur
Sjaakspeare schreef:
Erg fijn, dit nummer. Op dat grensvlak tussen R&B en hiphop beginnen eindelijk goede tracks gemaakt te worden. Iets wat heel lang uitbleef naar mijn mening. NxWorries is ook al erg puik, bijvoorbeeld.
(quote)
Erg fijn, dit nummer. Op dat grensvlak tussen R&B en hiphop beginnen eindelijk goede tracks gemaakt te worden. Iets wat heel lang uitbleef naar mijn mening. NxWorries is ook al erg puik, bijvoorbeeld.
Die NXWorries moet ik nog eens een 2e kans geven. Terwijl die van Anderson Paak solo (Malibu) het gelijk wel erg goed deed bij me en ook hoog staat in mijn eindejaarslijstje.
Ja, dat is een talentje die dat filmpje heeft geknutseld.

0
geplaatst: 20 december 2016, 01:58 uur
Ik moet zeggen dat ik het moeilijk vind om in te schatten wat hier al gekend is. En wat ik dus uit mijn lijst uitstekende doch niet al te bekende soulnummers kan delen. Afgaande op de MuMe-albumpagina waar het onderstaande nummer bij hoort, kennen jullie deze klassieker bijvoorbeeld niet:
The Chairmen of the Board - Give Me Just a Little More Time
Als dat inderdaad het geval is, zet ik het bij dezen recht!
Nog zo'n mijlpaal, een typische evergreen:
Jerry Butler - I Need to Belong (to Someone)
The Chairmen of the Board - Give Me Just a Little More Time
Als dat inderdaad het geval is, zet ik het bij dezen recht!
Nog zo'n mijlpaal, een typische evergreen:
Jerry Butler - I Need to Belong (to Someone)
0
geplaatst: 21 december 2016, 23:01 uur
Leuk Sjaakspeare. Beide namen ken ik wel, en Jerry Butler vooral van Only the strong survive, maar de nummers kende ik nog niet. Die van Butler ligt me wat beter. Bij The Chairman vind ik de zang wat geforceerd.
0
geplaatst: 22 december 2016, 10:09 uur
Bobby Patterson - If Love Can't Do It
Ondanks de wat suffe beelden een nummer wat mij uitstekend bevalt. Een lekkere funky beat en fijne blazers. De zang is niet bijzonder, maar past goed bij de muziek. Vooral de dames voegen nog wat extra's toe op dat gebied.
Dit is mij iets te oubollig en te weinig bijzonder. Het pianotje is inderdaad wel Sam Cook-achtig. Het gitaartje zorgt inderdaad voor een blues-gevoel. Dat is nou net wat mij meestal niet enthousiast maakt. Geen vervelend nummer, maar ook niet iets dat mijn interesse wekt.
The Chairmen Of The Board - Give Me Just A Little More Time
Dit nummer ken ik wel, al bezit ik het niet. Ik vind het nummer best okay, maar zijn zang is kantje boord. Het klinkt daarnaast ook een beetje als een Motown nummer en een beetje simpel en zoetjes. Ik hou van Motown, dus daar hoeft niks mis mee te zijn. Maar Chairmen Of The Board hebben betere nummers die ook wat meer afwisseling, betere zang en meer dramatiek bevatten. Het is zeker een groep die ik nog verder moet ontdekken.
Jerry Butler - I Need To Belong To Someone
Dit nummer ken ik ook al, maar dan vooral van de versie die Isaac Hayes ervan gemaakt heeft. Een heel klein beetje moderner en veel meer gedramatiseerd met die blazers, strijkers en koortje. Prettig nummer van Jerry Butler (met The Impressions, toch?). Al heb ik ook voor hem nummers die ik eerder zou draaien.
Ondanks de wat suffe beelden een nummer wat mij uitstekend bevalt. Een lekkere funky beat en fijne blazers. De zang is niet bijzonder, maar past goed bij de muziek. Vooral de dames voegen nog wat extra's toe op dat gebied.
Dit is mij iets te oubollig en te weinig bijzonder. Het pianotje is inderdaad wel Sam Cook-achtig. Het gitaartje zorgt inderdaad voor een blues-gevoel. Dat is nou net wat mij meestal niet enthousiast maakt. Geen vervelend nummer, maar ook niet iets dat mijn interesse wekt.
Dit nummer ken ik wel, al bezit ik het niet. Ik vind het nummer best okay, maar zijn zang is kantje boord. Het klinkt daarnaast ook een beetje als een Motown nummer en een beetje simpel en zoetjes. Ik hou van Motown, dus daar hoeft niks mis mee te zijn. Maar Chairmen Of The Board hebben betere nummers die ook wat meer afwisseling, betere zang en meer dramatiek bevatten. Het is zeker een groep die ik nog verder moet ontdekken.
Dit nummer ken ik ook al, maar dan vooral van de versie die Isaac Hayes ervan gemaakt heeft. Een heel klein beetje moderner en veel meer gedramatiseerd met die blazers, strijkers en koortje. Prettig nummer van Jerry Butler (met The Impressions, toch?). Al heb ik ook voor hem nummers die ik eerder zou draaien.
0
geplaatst: 22 december 2016, 10:20 uur
Tijd voor wat afrobeat! Wat vinden jullie hiervan? Het is wel een lange zit (ongeveer 11 minuten), maar het heeft voor mij wel dat bezwerende wat Fela ook altijd voor elkaar kreeg. Op een gegeven moment wordt ik gepakt door de beat. Er zit trouwens genoeg afwisseling in de instrumenten die de leiding nemen, maar de groove blijft wel ongewijzigd.
Shina Williams & His African Percussionists - Agboju Logun
Shina Williams & His African Percussionists - Agboju Logun
0
geplaatst: 22 december 2016, 13:30 uur
Lekkere track Principal! Ik houd dan ook wel van wat Afrobeat op z'n tijd. De lengte van het nummer is geen uitzondering in het genre, en heeft de functie er lekker in te komen.
Ik moest erg lachen toen ik het plaatje van het album vond. Sterk ontwerp en fotografie.
https://img.discogs.com/k6q9J8wVBXh4sJalSnzPLjoX5Qg=/fit-in/300x300/filters:strip_icc():format(jpeg):mode_rgb():quality(40)/discogs-images/R-7609377-1445083254-6129.jpeg.jpg
Maar het nummer is niks mis mee.
Ik moest erg lachen toen ik het plaatje van het album vond. Sterk ontwerp en fotografie.

https://img.discogs.com/k6q9J8wVBXh4sJalSnzPLjoX5Qg=/fit-in/300x300/filters:strip_icc():format(jpeg):mode_rgb():quality(40)/discogs-images/R-7609377-1445083254-6129.jpeg.jpg
Maar het nummer is niks mis mee.
0
geplaatst: 22 december 2016, 20:36 uur
En hoe bevalt dit? Op zich vind ik het geen meesterlijk nummer. Maar het is vooral wegens de samples die de Beastie Boys hieruit hebben gebruikt, dat ik het hier post.
Funk Factory - Rien Ne Va Plus
Funk Factory - Rien Ne Va Plus
0
geplaatst: 22 december 2016, 20:57 uur
Twee keer achter elkaar beluisterd, en deze exoot (volgens mij redelijk onbekend) bevalt goed! Goeie groove, lekker uitgesponnen, fijne dames koortjes, funky en jazzy tegelijk. Allemaal lekkere elementen naar mijn smaak en blijvertje voor mij. Ik heb 'm maar opgeslagen in mijn "rare soul/funk" spotify lijstje. T.z.t. het album ook maar eens luisteren.
0
geplaatst: 22 december 2016, 21:05 uur
Uit Brazilië:
Bixiga 70 - 100% 13 (2015)
Niets nieuws onder de zon, maar dat hoeft ook niet bij dit soort zomers swingend spul. Met name de trombone halverwege doet het 'm voor mij.
Bixiga 70 - 100% 13 (2015)
Niets nieuws onder de zon, maar dat hoeft ook niet bij dit soort zomers swingend spul. Met name de trombone halverwege doet het 'm voor mij.
0
geplaatst: 23 december 2016, 08:45 uur
Minneapolis schreef:
Twee keer achter elkaar beluisterd, en deze exoot (volgens mij redelijk onbekend) bevalt goed! Goeie groove, lekker uitgesponnen, fijne dames koortjes, funky en jazzy tegelijk. Allemaal lekkere elementen naar mijn smaak en blijvertje voor mij. Ik heb 'm maar opgeslagen in mijn "rare soul/funk" spotify lijstje. T.z.t. het album ook maar eens luisteren.
Altijd leuk, dat enthousiasme. Het nummer doet jou blijkbaar zelfs meer dan mij. Ik vind het wel een leuk nummer, maar vooral de herkenning van de sample(s) was de trigger voor mij.
0
geplaatst: 23 december 2016, 08:54 uur
Bixiga 70 - 100% 13
Jaaa, dit is lekker swingend. Ik was huiverig toen ik las dat ze uit Brazilië kwamen, want ik vind Portugees echt een verschrikkelijke taal. Maar in dit geval ben ik blij dat de zang achterwege blijft.
Jaaa, dit is lekker swingend. Ik was huiverig toen ik las dat ze uit Brazilië kwamen, want ik vind Portugees echt een verschrikkelijke taal. Maar in dit geval ben ik blij dat de zang achterwege blijft.
0
geplaatst: 24 december 2016, 01:08 uur
principal2000 schreef:
Hmm, ik vind de zang op 'Give Me Just A Little More Time' juist iconisch. Eigenzinnig maar zonder meer treffend. En simpel? Bedenk maar eens zo'n pakkend refrein. Het is in ieder geval niet eentonig. Zoetjes is het natuurlijk zonder twijfel. Maar het is soul, daarbij is het risico op zoetsappigheid ongeveer één op twee.
Ik wist niet dat Isaac Hayes dit nummer ook opgenomen heeft. Klinkt goed, alleen vrees ik dat ik die versie dan weer minder ga vinden. Want ik vind deze dus fantastisch.

Over Funk Factory's 'Rien Ne Va Plus': puik nummer. Fijne afwisseling en de zanglijnen contrasteren lekker met de instrumentatie.
0
geplaatst: 24 december 2016, 11:17 uur
Citizen Cope - Salvation
Hoewel misschien niet 100% het genre, heeft hij genoeg soul in zijn stem om hier tussen te staan. Zijn debuut uit 2002 vond ik erg goed, en draai ik nog steeds wel. Ik heb altijd het idee dat er meer in had gezeten voor de deze artiest qua bekendheid. In elk geval meer dan veroordeeld te zijn tot optredens in een bibliotheek.
0
geplaatst: 24 december 2016, 11:48 uur
Omdat ik van thema's houd: hetzelfde verhaal als Citizen Cope geldt voor de solo carrière van Corey Glover. Natuurlijk is hij erg succesvol geweest met Living colour, maar zijn solo album uit 1998 had een heel ander geluid.
Ik geloof dat dit nummer (van hetzelfde album) een favorietje van Gerard Ekdom is, dus deze is nog wel eens op de radio geweest.
Time will tell.. hij is oud geworden.
Ik geloof dat dit nummer (van hetzelfde album) een favorietje van Gerard Ekdom is, dus deze is nog wel eens op de radio geweest.
Time will tell.. hij is oud geworden.
0
geplaatst: 26 december 2016, 12:47 uur
Sommigen zullen dit topic misschien een rare plek vinden om even stil te staan bij het overlijden van George Michael, maar ik durf te stellen dat George niet alleen erg goede (pop-)R&B maakte (het grootste deel van Older bijvoorbeeld), maar dat die stem (waar hij alles mee kon vertolken) het beste tot zijn recht kwam met jazz en soul nummers.
Zijn bewondering voor Stevie Wonder is vrij duidelijk door het opvallend grote aantal nummers dat hij van hem coverde.
Living for the city
They Won't Go When I Go
As
You and I
Blame it on the sun (with Ray Charles)
I Believe When I Fall In Love it will be forever
Too Shy to Say
Over grote soul namen gesproken.. Smokey had zich hier beter niet aan kunnen wagen als je het mij vraagt.
Careless Whisper with Smokey Robinson
Zijn bewondering voor Stevie Wonder is vrij duidelijk door het opvallend grote aantal nummers dat hij van hem coverde.
Living for the city
They Won't Go When I Go
As
You and I
Blame it on the sun (with Ray Charles)
I Believe When I Fall In Love it will be forever
Too Shy to Say
Over grote soul namen gesproken.. Smokey had zich hier beter niet aan kunnen wagen als je het mij vraagt.
Careless Whisper with Smokey Robinson
0
geplaatst: 27 december 2016, 09:58 uur
George Michael kon in ieder geval wel op mijn sympathie rekenen. Zijn bewondering voor Stevie was duidelijk, al kende ik niet al de covers. Het album Older (en alles daarna) heb / ken ik trouwens niet.
Another Star ontbreekt trouwens in jouw lijstje.
Edit.
Knocks Me Off Your Feet ook.

Edit.

0
geplaatst: 27 december 2016, 15:27 uur
Ik vind As door George en Mary vertokt misschien nog wel een tikkeltje beter dan het orgineel. Of is dat vloeken in de kerk?
0
geplaatst: 27 december 2016, 16:17 uur
Niet echt (vind ik). Ze ontlopen elkaar niet veel en dan krijgt het origineel van mij altijd het voordeel van de twijfel. Zeker als het gaat om de artiest van mijn avatar.
0
geplaatst: 27 december 2016, 18:38 uur
vinylbeleving schreef:
Ik vind As door George en Mary vertokt misschien nog wel een tikkeltje beter dan het orgineel. Of is dat vloeken in de kerk?
Bij de meeste artiesten zou elk vergelijk met Stevie vloeken zijn.
Ook hier vind ik het begin van Stevie mooier, maar die Songs in the key of life versie vind ik vooral irritant lang, en uiteindelijk zelfs lawaaierig . Dus in dat opzicht vond ik deze cover wel verfrissend.
principal2000 schreef:
Edit.

Edit.
Oh ja..
Het zijn er ook echt veel. Goed dat hij Knocks me off my feet alleen maar live deed. Zo'n prachtige nummer van Stevie dat niet te overtreffen valt (geldt eigenlijk ook voor You and I).
0
geplaatst: 29 december 2016, 18:13 uur
Niemand iets nieuws? Jammer, het is al een poosje weer erg rustig.
Ik vermoed dat deze wel bekend is, maar just in case..
Alder Ray Black - Just because the package has been opened
Ik vermoed dat deze wel bekend is, maar just in case..
Alder Ray Black - Just because the package has been opened
0
geplaatst: 29 december 2016, 18:54 uur
Nope. Ik kende deze niet en hij bevalt zeer zeker. Ik dacht in het begin dat het te bluesy zou zijn, maar dat had ik helemaal verkeerd.
0
geplaatst: 30 december 2016, 00:32 uur
Alder Ray Black - Just Because the Package Has Been Opened:
Geen verkeerde plaat. Vooral de coupletten zijn fijn. Het refrein is me alleen te eenvoudig. Het einde is lekker frivool.
Geen verkeerde plaat. Vooral de coupletten zijn fijn. Het refrein is me alleen te eenvoudig. Het einde is lekker frivool.
0
geplaatst: 30 december 2016, 00:55 uur
Een bijdrage van mijn kant, twee nummers die ik persoonlijk fantastisch vind en bij jullie mogelijk nog onbekend zijn:
Joe Simon - Trouble in My Home
Roy C - If I Could Love You Forever
Roy C had overigens wel een voorkeur voor haast oneindig knullige albumfoto's. Kan ik erg om lachen. Maar voor z'n muziek heb ik een groot zwak. Die onbeholpenheid hoor je terug in z'n zang, omdat 'ie daarin z'n hele ziel en zaligheid blootgeeft. Zo prachtig doorleefd. Roy C leeft nog en loopt tegen de tachtig, wat bijzonder is voor een soulzanger. Meestal gaan die lui nog voor hun zestigste of vijfenzestigste de pijp uit. Als 't niet nog eerder is. Laatst heb ik 'm prompt een mailtje gestuurd om 'm te bedanken voor z'n muziek. 'Fanmail' uit Nederland! Vond 'ie leuk.
Ik kan trouwens ook met veel onbekendere zooi aan komen zetten. Laat maar weten of jullie daar behoefte aan hebben!
Joe Simon - Trouble in My Home
Roy C - If I Could Love You Forever
Roy C had overigens wel een voorkeur voor haast oneindig knullige albumfoto's. Kan ik erg om lachen. Maar voor z'n muziek heb ik een groot zwak. Die onbeholpenheid hoor je terug in z'n zang, omdat 'ie daarin z'n hele ziel en zaligheid blootgeeft. Zo prachtig doorleefd. Roy C leeft nog en loopt tegen de tachtig, wat bijzonder is voor een soulzanger. Meestal gaan die lui nog voor hun zestigste of vijfenzestigste de pijp uit. Als 't niet nog eerder is. Laatst heb ik 'm prompt een mailtje gestuurd om 'm te bedanken voor z'n muziek. 'Fanmail' uit Nederland! Vond 'ie leuk.
Ik kan trouwens ook met veel onbekendere zooi aan komen zetten. Laat maar weten of jullie daar behoefte aan hebben!
0
geplaatst: 30 december 2016, 13:57 uur
Leuk weer Sjaak. Hoewel deze nummers qua tempo en (weinig ritme en bas) niet perse mijn soul stijl vertegenwoordigen vind ik ze zeker niet verkeerd. Die van Joe Simon heeft mijn voorkeur! Zowel de stem, begeleiding melodie en vooral de koortjes vind ik traditioneel maar mooi.
Schreef die beste Roy ook nog wat terug?
Laat maar komen die nummers. Je merkt vanzelf hoe de waardering is hier. Hopelijk komen Mb. Poeha en Reijersen (de namen waar ik zo uit het hoofd op kom) ook weer eens terug.
Schreef die beste Roy ook nog wat terug?
Laat maar komen die nummers. Je merkt vanzelf hoe de waardering is hier. Hopelijk komen Mb. Poeha en Reijersen (de namen waar ik zo uit het hoofd op kom) ook weer eens terug.
0
Mb.
geplaatst: 31 december 2016, 16:09 uur
Het nummer van Alder Ray Black bevalt mij zeker. Volgens heb ik het leren kennen via Salvadore die dit nummer ooit eens genomineerd heeft voor een soultopic. Leuk om weer eens te horen! Strak nummer!
Joe Simon is natuurlijk een bekende soulzanger. Ik vind Trouble In My Home niet per se één van zijn betere songs, maar verder niet verkeerd. Roy C is ook geen onbekende naam voor liefhebbers van de southern soul traditie. Het is overigens niet één van mijn favoriete zangers in die traditie, want ook deze poging van 'm weet mij niet diep te raken. Zo'n breakdown kan ik altijd wel waarderen en zijn oprechtheid durf ik ook zeker niet in twijfel te trekken, maar het nummer mist voor mij wel iets extra's om het echt memorabel te maken. Enfin, degelijke song wat mij betreft.
Zal ik ook weer eens wat delen dan? Johnson, Hawkins, Tatum & Durr maakten het onderstaande nummer. De naam van de groep doet wellicht een supergroep vermoeden, maar het gaat hier om een obscure band uit Ohio. Het nummer heeft iets hypnotiserends en de leadzang van Johnson is simpelweg wonderschoon.
Joe Simon is natuurlijk een bekende soulzanger. Ik vind Trouble In My Home niet per se één van zijn betere songs, maar verder niet verkeerd. Roy C is ook geen onbekende naam voor liefhebbers van de southern soul traditie. Het is overigens niet één van mijn favoriete zangers in die traditie, want ook deze poging van 'm weet mij niet diep te raken. Zo'n breakdown kan ik altijd wel waarderen en zijn oprechtheid durf ik ook zeker niet in twijfel te trekken, maar het nummer mist voor mij wel iets extra's om het echt memorabel te maken. Enfin, degelijke song wat mij betreft.
Zal ik ook weer eens wat delen dan? Johnson, Hawkins, Tatum & Durr maakten het onderstaande nummer. De naam van de groep doet wellicht een supergroep vermoeden, maar het gaat hier om een obscure band uit Ohio. Het nummer heeft iets hypnotiserends en de leadzang van Johnson is simpelweg wonderschoon.
* denotes required fields.