Genres / Soul, Funk en R&B / Maak kennis met Soul/Funk en beoordeel
zoeken in:
0
geplaatst: 4 december 2016, 09:59 uur
Dank voor de uitnodiging om aan dit topic mee te doen. Als binnenkomer een van mijn all time Funk favourites. Eindeloze drijvende lijn.
Brass Construction-Movin'
Brass Construction-Movin'
0
geplaatst: 4 december 2016, 10:08 uur
Direct maar een tweede uit mijn all time favourite funk lijstje. Nederlandse band uit Amsterdam.
Houseband-Funk it Up!
Door dit soort platen ben ik verslingerd geraakt aan de Funk. Als tiener, meer dan 35 jaar geleden.
Houseband-Funk it Up!
Door dit soort platen ben ik verslingerd geraakt aan de Funk. Als tiener, meer dan 35 jaar geleden.
0
geplaatst: 4 december 2016, 15:28 uur
2 lekkere platen, waarbij mijn voorkeur naar Funk It Up! gaat. Zeer goed voor Nederlandse maatstaven.
0
geplaatst: 5 december 2016, 20:24 uur
Wederom een (erg) bekend nummer. Ik ben benieuwd wat jullie vinden van de nieuwe single van Waylon. Ik ben totaal geen fan van hem, maar dit nummer vind ik toch best wel fantastisch. Het is overduidelijk hoorbaar dat hij goed naar Earth, Wind & Fire heeft geluisterd.
Waylon - Our Song
Waylon - Our Song
0
geplaatst: 5 december 2016, 21:21 uur
Ik loop achter (sinds halverwege vorige pagina), maar ik haal alles in.:)
0
Mb.
geplaatst: 6 december 2016, 17:33 uur
Ik vind het nummer niet recht doen aan het rauwe stemgeluid van Waylon. De falsetto kwam niet mooi naar voren en voor de rest zingt hij 't nogal vlakjes in. Hij heeft beter laten zien - ook bij onze Humberto.
De funknummers hiervoor vond ik overigens zeer fijn. Movin' is een verplicht nummer voor de liefhebber.
De funknummers hiervoor vond ik overigens zeer fijn. Movin' is een verplicht nummer voor de liefhebber.
0
geplaatst: 11 december 2016, 15:10 uur
Om het topic levend te houden, nog eentje. Je moet wel tegen kopstemmen kunnen. 
Ahead Of The Time - It Ain't Fair

Ahead Of The Time - It Ain't Fair
0
geplaatst: 11 december 2016, 15:18 uur
Masimo, Japsuh, Sjaakspeare, Marcella87, Improvision.
Misschien is dit topic weer / nog steeds interessant voor jullie?
0
geplaatst: 12 december 2016, 09:22 uur
principal2000 schreef:
Sjaakspeare e.a.
Sjaakspeare e.a.
Zit momenteel weer eens heel diep in de hiphop, maar: ja, dit blijft zeker interessant.
Ahead of Our Time, Durand Jones en met name George Scott, Jesse Anderson en Dinah Washington zijn mooie ontdekkingen.
Om zelf meteen ook een duit in het zakje te doen met wat Deep Soul van Troy Seals, een legendarische... countrycomponist en -gitarist. Hier was 'ie dat (gelukkig) nog niet.
Troy Seals - Mama Hold My Hand
En iets smeuigers: een falsettoknaller. Maar niet minder prachtig!
Brief Encounter - Where Will I Go?
0
geplaatst: 12 december 2016, 20:40 uur
Sjaakspeare, van harte welkom terug in ieder geval!
Jouw 2 geposte nummers vallen bij mij zeker in de smaak. Troy Seals is een gevalletje ouderwetse recht-voor-je-raap soul en dat is altijd prima. Met zo'n stem heeft Troy toch echt het verkeerde genre gekozen.
Brief Encounter levert hier een lekker downtempo nummer af.
Jouw 2 geposte nummers vallen bij mij zeker in de smaak. Troy Seals is een gevalletje ouderwetse recht-voor-je-raap soul en dat is altijd prima. Met zo'n stem heeft Troy toch echt het verkeerde genre gekozen.
Brief Encounter levert hier een lekker downtempo nummer af.
0
geplaatst: 12 december 2016, 23:10 uur
Durand Jones heb ik wel eerder langs horen komen, maar ik heb me er nooit in verdiept. Moet ik maar eens doen denk ik. Sorry, maar ik kan er nog niet echt een oordeel over geven. Mooi zo'n a-typische soulzanger in elk geval.
George Scott - I'm A Fool For you: lekkere combinatie van reggae gitaartje, trompet en een goede stem. Fijn nummer. Ik ben benieuwd naar het album (Find someone to love als ik het goed heb).
Precious WIlson is het niet voor mij. Die band heeft wel hele goeie pakken op het 2e filmpje.
Brass Construction - Movin is bekend. Wel lekker op z'n tijd.
Brief Encounter - Where Will I Go? is een mooie ontdekking! Lekker slow met fijne gitaar klanken.
George Scott - I'm A Fool For you: lekkere combinatie van reggae gitaartje, trompet en een goede stem. Fijn nummer. Ik ben benieuwd naar het album (Find someone to love als ik het goed heb).
Precious WIlson is het niet voor mij. Die band heeft wel hele goeie pakken op het 2e filmpje.
Brass Construction - Movin is bekend. Wel lekker op z'n tijd.
Brief Encounter - Where Will I Go? is een mooie ontdekking! Lekker slow met fijne gitaar klanken.
0
geplaatst: 12 december 2016, 23:18 uur
Eentje van mijn kant dan maar weer?
Eddie Hinton - You Got Me Singing
0
geplaatst: 13 december 2016, 05:32 uur
principal2000 schreef:
Met zo'n stem heeft Troy toch echt het verkeerde genre gekozen.
Met zo'n stem heeft Troy toch echt het verkeerde genre gekozen.
Dank!
Ja, op basis van dit nummer is het echt zonde. Totaal geen countrystem inderdaad. Maar goed, die gast was blank en het zuiden van de VS had destijds natuurlijk nog amper het verkapte apartheidstelsel achter zich gelaten. Dus misschien wou 'ie gewoon tussen de lijntjes kleuren. Country was toen ook nog stukken doorleefder dan het later werd. Kijk wat John Fogerty tegenwoordig uitbrengt, haha.
Minneapolis schreef:
Mooi rauwe zang met een duidelijke Redding-inspiratie. Maar qua song vind ik het niet erg boeiend. De melodie in de instrumentatie vind ik zelfs behoorlijk suf. En dan blijft de Stax-achtige climax in het arrangement ook nog uit! Slecht is het niet, maar goed wil ik het ook niet noemen.
0
Improvision
geplaatst: 13 december 2016, 12:42 uur
Sjaakspeare schreef:
(embed)
(embed)
Wow!
0
Mb.
geplaatst: 13 december 2016, 18:12 uur
Het nummer van Troy Seals is zeker een mooie. Dat de man blank is verbaasd me niet per se. Het is al lang achterhaald om te denken dat de blanke man geen soul heeft. Maar goed, zeker in die tijd kleurde men nog graag in de lijntjes die gesteld waren. Zelfs als zit je buiten de lijntjes, i.e. Troy die een soultrack maakt, dan nog zit je in de lijntjes, want het is vrij traditionele soulsong geworden.
Wel een mooie nogmaals.
Nog een blanke soulman doen dan maar? Ik heb deze van Steve Colt ook altijd mooi gevonden.
@ Minneapolis
Eddie Hinton is een ondergewaard soulzanger, dat absoluut. Het autobiografische Hard Luck Guy tekent de man. Hij kon niet omgaan met het leven, verloor zijn vrouw, zijn dochter, zijn huis en uiteindelijk zichzelf. Dat maakt de tekst extra aangrijpend: "Say, you want to hear somebody moan? Well, I ain't got no home.
Wel een mooie nogmaals.Nog een blanke soulman doen dan maar? Ik heb deze van Steve Colt ook altijd mooi gevonden.
@ Minneapolis
Eddie Hinton is een ondergewaard soulzanger, dat absoluut. Het autobiografische Hard Luck Guy tekent de man. Hij kon niet omgaan met het leven, verloor zijn vrouw, zijn dochter, zijn huis en uiteindelijk zichzelf. Dat maakt de tekst extra aangrijpend: "Say, you want to hear somebody moan? Well, I ain't got no home.
0
geplaatst: 13 december 2016, 21:32 uur
Minneapolis schreef:
Ik had ook een youtube linkje naar het album gepost. Maar het album (idd Find Someone To Love) is dus ook "gewoon" op youtube te vinden. Dit album klinkt mij in ieder geval erg lekker.
0
geplaatst: 13 december 2016, 21:52 uur
Wat betreft Eddie Hinton - You Got Me Singing ben ik het wel eens met Sjaakspeare: op zich niks mis met het nummer (met name de vocalen), maar het mist toch iets om me echt weg te blazen.
Steve Colt met Take Away vind ik dan al een stuk beter.
Overigens is het opmerkelijk dat de soulvrouwen hier dun gezaaid zijn.
Steve Colt met Take Away vind ik dan al een stuk beter.
Overigens is het opmerkelijk dat de soulvrouwen hier dun gezaaid zijn.
0
geplaatst: 13 december 2016, 22:09 uur
In dat geval..

Heb ik ooit wel terloops genoemd in mijn funky45, zonder te in de lijst op te nemen, maar mag nog best eens in de spotlight.
Mb.'s bijdrage heb ik nog niet kunnen luisteren, maar daar kom ik op terug.
0
geplaatst: 14 december 2016, 23:38 uur
Dit is wel lekker funky en uptempo. Net het type nummer waar ik nu zin in had.
0
geplaatst: 14 december 2016, 23:39 uur
Mb., die achtergrond van Eddie Hilton kende ik dan weer niet. Enkel een paar nummers, waarbij ik twijfelde tussen deze en I got the feeling. Hard luck guy vind ik nog mooier.
Hard Drivers Feat. Vivian Lee "Since I Was A Little Girl": wow.. Mooi nummer. Overtuigend gebracht ook. Gek genoeg kreeg ik even de associatie met Janis Joplin, alleen spreekt hier de soul sound me meer aan.
Ik had nog niet gereageerd op Sjaakspeare's Troy Seals - Mama Hold My Hand. Hier kan ik heel kort over zijn: prachtig! Heerlijk slow en meeslepend nummer. Uit '69 zie ik op Discogs.
Het gaat lekker hier.
Hard Drivers Feat. Vivian Lee "Since I Was A Little Girl": wow.. Mooi nummer. Overtuigend gebracht ook. Gek genoeg kreeg ik even de associatie met Janis Joplin, alleen spreekt hier de soul sound me meer aan.
Ik had nog niet gereageerd op Sjaakspeare's Troy Seals - Mama Hold My Hand. Hier kan ik heel kort over zijn: prachtig! Heerlijk slow en meeslepend nummer. Uit '69 zie ik op Discogs.
Het gaat lekker hier.

0
geplaatst: 14 december 2016, 23:44 uur
Nog een souldame. Betty Green - He's Down On Me. Ik vind het orgeltje fijn. Al is haar stem natuurlijk ook goed.
0
geplaatst: 14 december 2016, 23:47 uur
En deze is ook lekker.
Them Two - Am I A Good Man. Ik vraag me af of die baslijn ooit gesampled is. Heb het niet opgezocht.
Them Two - Am I A Good Man. Ik vraag me af of die baslijn ooit gesampled is. Heb het niet opgezocht.
0
geplaatst: 15 december 2016, 00:00 uur
Geweldig dat er toch steeds weer nieuw oud spul opduikt hier. Ik vind dat we een compilatie uit moeten brengen met z'n allen. 
Inderdaad mooi dat orgeltje bij Betty Green, en ook de fluit draagt bij aan de sfeer.
Them two ken ik, die heb ik ooit wel een genoemd hier, maar goede muziek mag zeker herhaald worden.
Het intro en het koor (wat me in de verte aan spreken me erg aan.

Inderdaad mooi dat orgeltje bij Betty Green, en ook de fluit draagt bij aan de sfeer.
Them two ken ik, die heb ik ooit wel een genoemd hier, maar goede muziek mag zeker herhaald worden.
Het intro en het koor (wat me in de verte aan spreken me erg aan.
0
geplaatst: 15 december 2016, 00:12 uur
Vooral mooi dat er toch weer een soul topic leeft. Ik mis alleen de "oude garde" nog qua reacties.
0
geplaatst: 15 december 2016, 07:45 uur
principal2000 schreef:
Vooral mooi dat er toch weer een soul topic leeft. Ik mis alleen de "oude garde" nog qua reacties.
Mocht ik tot die oude garde behoren: Verhuizen en klussen gaat op dit moment even voor? Als het klaar is maak ik een inhaalslag. Jullie zijn goed bezig.
0
geplaatst: 15 december 2016, 09:54 uur
Mb. schreef:
Nog een blanke soulman doen dan maar? Ik heb deze van Steve Colt ook altijd mooi gevonden.
(embed)
(embed)
Mooie track, zeg. Lekker meanderend qua intensiteit en kabbelend qua instrumentatie, met die simpele doch treffende blazersmelodie. De bezieling druipt er ook echt vanaf. Daardoor komt de tekst erg goed over.
principal2000 schreef:
Nog een souldame. Betty Green - He's Down On Me. Ik vind het orgeltje fijn. Al is haar stem natuurlijk ook goed.
(embed)
(embed)
Ook puik! Voor mij doet haar zang het juist. Sterke melodie in het refrein en ze zingt met een vrachtlading aan overtuiging. De instrumentatie doet me in z'n vrijheid erg denken aan Astral Weeks van Van Morrison. Dat is een positieve associatie.
'Am I a Good Man' van Them Two kende ik ook al. Nummer met een werkelijk fantastische groove. Wel vind ik het altijd wat te repetitief. Het had makkelijk nog beter gekund met een degelijkere liedconstructie.
0
geplaatst: 15 december 2016, 13:52 uur
Wat vond je van Hard Divers/ Vivian Lee Sjaakspeare? Of heb je minder met de funky tracks? Ik krijg altijd wel energie van dit nummer. Met name op het 2e deel gaan ze lekker los met de blazers.
Nog een soul dame die vandaag langs kwam tijdens een shuffle play van mijn soullijst op de computer. Grote kans dat deze wel bekend is (?) maar ik drop 'm toch maar hier omdat het een te fijne plaat is om niet te noemen. Het nummer het een mooie relaxte break.
Lea Roberts - i'm losing my mind
edit: ik heb net het album topic hiervan opgezocht, en blijkbaar is ze inderdaad wel bekend hier.
Nog een soul dame die vandaag langs kwam tijdens een shuffle play van mijn soullijst op de computer. Grote kans dat deze wel bekend is (?) maar ik drop 'm toch maar hier omdat het een te fijne plaat is om niet te noemen. Het nummer het een mooie relaxte break.
Lea Roberts - i'm losing my mind
edit: ik heb net het album topic hiervan opgezocht, en blijkbaar is ze inderdaad wel bekend hier.
0
geplaatst: 15 december 2016, 15:05 uur
Om toch met (hopelijk) iets verassends te komen: Zo! - Starlight feat. Phonte (2016)
Lekker geïnspireerd door de 80's sound zonder te veel te lenen zoals Bruno Mars dat wel doet i.m.o.
Ik heb 'm hier een aantal keer op deburenzijntochnietthuis-volume gedraaid.
Diezelfde Phonte hier van zijn album met Eric Robertson, als het even meer naar R&B/hiphop mag.
Het stukje zang in het midden had van mij een 2e couplet mogen krijgen om het een volwaardig nummer te maken.
Lekker geïnspireerd door de 80's sound zonder te veel te lenen zoals Bruno Mars dat wel doet i.m.o.
Ik heb 'm hier een aantal keer op deburenzijntochnietthuis-volume gedraaid.
Diezelfde Phonte hier van zijn album met Eric Robertson, als het even meer naar R&B/hiphop mag.
Het stukje zang in het midden had van mij een 2e couplet mogen krijgen om het een volwaardig nummer te maken.
0
geplaatst: 15 december 2016, 16:18 uur
Minneapolis schreef:
Wat vond je van Hard Divers/ Vivian Lee Sjaakspeare? Of heb je minder met de funky tracks? Ik krijg altijd wel energie van dit nummer. Met name op het 2e deel gaan ze lekker los met de blazers.
Ik heb opmerkelijk veel moeite met funk voor een onbetwiste soulliefhebber, ja. Het gaat me bijna altijd te snel. En anders vind ik het vaak te makkelijk. Niet alle funk hoor. Bepaalde zooi van Sly & The Family Stone of Cold Blood kan ik zeker aangenaam vinden. Misschien ben ik ook gewoon niet thuis genoeg in dat genre. Hoewel het me ook plausibel lijkt dat ik de bezieling mis. Het is meer dansmuziek in mijn oren. Niet mis mee, maar minder luistervoer.
Over Lea Roberts: wat een fantastische zangeres. Dit is ook meteen een geweldig nummer. Dat ik 'I take fire with me' van haar nóg beter vind, zegt vooral iets over dat nummer.
0
geplaatst: 15 december 2016, 16:31 uur
Sjaakspeare schreef:
Sjaakspeare
Ik heb opmerkelijk veel moeite met funk voor een onbetwiste soulliefhebber, ja. Het gaat me bijna altijd te snel. En anders vind ik het vaak te makkelijk. Niet alle funk hoor. Bepaalde zooi van Sly & The Family Stone of Cold Blood kan ik zeker aangenaam vinden. Misschien ben ik ook gewoon niet thuis genoeg in dat genre. Hoewel het me ook plausibel lijkt dat ik de bezieling mis. Het is meer dansmuziek in mijn oren. Niet mis mee, maar minder luistervoer..
Sjaakspeare
Ik heb opmerkelijk veel moeite met funk voor een onbetwiste soulliefhebber, ja. Het gaat me bijna altijd te snel. En anders vind ik het vaak te makkelijk. Niet alle funk hoor. Bepaalde zooi van Sly & The Family Stone of Cold Blood kan ik zeker aangenaam vinden. Misschien ben ik ook gewoon niet thuis genoeg in dat genre. Hoewel het me ook plausibel lijkt dat ik de bezieling mis. Het is meer dansmuziek in mijn oren. Niet mis mee, maar minder luistervoer..
Oke, duidelijk. Zelf ben ik aardig gevoelig voor een lekkere groovy/ funky sound (percussie, blazers en vooral altijd weer die bas), terwijl ik in de wat meer vuige funk wat kritischer ben (zit nog steeds erg mooi spul tussen). Maar ook sommige jazz, afrobeat en af en toe wat discosoul gaan er hier vaak goed in. Het gaat alle kanten op dus.

* denotes required fields.