MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Soul, Funk en R&B / This Is How We Did It: R&B rond de eeuwwisseling

zoeken in:
R&B Hits Top 100: 95-91

95. Frankee - F.U.R.B. (Fuck You Right Back) (2004)
“Fuck all those nights I moaned real loud, Fuck it, I faked it, I'll rent you out”

Ergens tussen de tamtam en reality-tv, ruziede men met elkaar d.m.v. het medium R&B-muziek. Nu steekt men dit soort volk in Jersey Shore. Jij bedriegt mij met die lul. Omdat jouw seks kak is. Jij vuile teef. Jij stomme hoer. Jaja, het trekt miljoenen kijkers, en hiervan verkocht het miljoenen singles. Eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik wel eens vrijwillig naar dat ene programma kijk, en nog meer eerlijkheid: het stoort me niet naar dit hier te luisteren. Grote lol om een kleine lul! De gemaaktheid en de nepheid (bleek achteraf, verrassing!) ervan moet je kunnen doorslikken. Zoals Frankee Eamons lol slikte. Meneer Fuck komt uiteraard nog...

Cijfer: 6

94. Sugababes - Freak Like Me

“I need a roughneck brother, That can satisfy me just for me”

Waarschijnlijk het enige nummer dat je zowel in een R&B- als in een new wave-toplijst zou kunnen tegenkomen! Een mash-up, oorspronkelijk met het origineel, door Richard X onder de titel We Don’t Give a Damn about Our Friends, maar afgekeurd door Team Adina. Dus komt men bij de Babes terecht? Drie alternatieve Engelse tienertutjes, verre van het equivalent van Stoeipoes Howard, en die keuze is net een groot deel van de charme van deze mix. De meisjes klinken, net zoals ze er in de clip uitzien, gemeen eerder dan zwoel. Met de electronics erachter wordt het sfeertje extra grimmig. Zij freaken niet voor hun plezier, maar voor macht. En met deze single namen ze weer een beetje meer de wereld over!

Cijfer: 9

93. Jennifer Lopez & Ja Rule - Ain't It Funny (2001)
“It must be the ass, That got me like damn, If they get any fatter, The Rule gonna have to get at her”

Murder Inc, Ja Rule, het was de shit van 2001 tot 2001! En daar heeft J.Lo even snel een paar vruchtjes mee geplukt. Twee remixes, of eerder transformaties, die mij een heel album deden kopen, helaas waren dat de twee enige “eerder transformaties”. Het origineel lijkt hier eigenlijk op geen enkele manier op, dat sprak me zo aan. Plus dat Ja Rule de shit was! De lome zang, de gemakkelijke Craig Mack copy-paste, nu doet het me allemaal niks meer. Zoals Ja Rule toch niet de shit bleek te zijn.

Cijfer: 5

92. Bobby Brown - Two Can Play That Game (K Klass Mix (1995)
“Girl think about it before you leave, Bobby's got a brand new swing”

Zijn grootste hit was natuurlijk My Prerogative, tot hij Whitney Houston leerde kennen.
Deze hit ging ook redelijk hard toen hij tot wat speelse house werd geremixed in 1995. Bobby was allang andere sferen aan het opsnuiven in deze periode, hopelijk heeft hij nog iets van dit success opgevangen (zijn plots verdubbele stash bijvoorbeeld). Blijft toch wel bijzonder lekker nummer dit, zeker in deze versie, die ook in de vocalen krachtiger en meer to the point is gebracht. Bobby en een heldere geest: een geslaagde combinatie!

Cijfer: 8,5

91. Beyoncé - Naughty Girl (2004)
“You're so sexy, tonight I am all yours boy, The way your body moves across the floor”

Beyoncé in een champagneglas, zo kan ik natuurlijk ook makkelijk de top 100 halen! Als ik een Beyoncé was/had tenminste. Helaas vallen er qua originaliteit dan weinig punten te scoren: de clip, de muziek, het overdreven Donna Summer gekerm,... verre van haar sterkste prestatie. Vocaal moet ze toch ook haar beperkingen kennen, vals is het nog net niet, maar aangenaam is anders.

Cijfer: 3,5

Mb.
De lome zang, de gemakkelijke Craig Mack copy-paste, nu doet het me allemaal niks meer.

Ja Rule met Craig Mack vergelijken? Nee, nee, nee.

Neeneenee, Mb., je begrijpt het niet, ze gebruiken toch die hele sample van Flava in Ya Ear, die copy-pasten ze bedoel ik!

Mb.
Verdraaid! Je hebt nog gelijk ook. Ja, sorry. Ik had niet de moeite genomen om naar het nummer te luisteren. Nu toch eventjes gedaan, maar ik moet dan ook bekennen het nummer afgekapt te hebben na 1 minuutje.

95. Frankee - F.U.R.B. (Fuck You Right Back) (2004)
Al mijn vriendjes hadden de single van Eamon, ik had die van Frankee. Maar serieus… deze tekst is nóg erger dan het origineel. ”But I do admit i'm glad I didn't catch your crabs”… hoe kom je erbij om zoiets te zingen? Achteraf had die versie van Eamon nog enige betekenis, deze van Frankee is enkel gericht op het afkraken. Eamon ontkent trouwens tot op de dag van vandaag dat Frankee zijn ex is, hè? Zij hield al die tijd bij hoog en laag vol dat ze wel degelijk de meid was, waarover Eamon zong, maar kon nooit enig bewijs aanleveren. Maar ach… het maakt toch niet meer uit. Ze hebben beide hun three minutes of fame gehad.
Cijfer: 7

94. Sugababes - Freak Like Me (2002)
Toch wel opmerkelijk hoe je met nota bene een cover, ontzettend origineel voor de dag kunt komen. Even leek het erop dat de Sugababes hun originaliteit wisten te behouden na het vertrek van Siobhan Donaghy, want op de CD waar dit nummer staat (Angels with dirty faces), kon je die alternatieve sfeer nog redelijk goed proeven – al is het uiteraard niets meer dan pop, maar met een alternatief randje. Bij hun derde album werden ze een stuk commerciëler en minder origineel. Ook een zeer coole videoclip trouwens. Het waren pittige meisjes, 2 hadden de leeftijd van 18 in deze videoclip nog niet bereikt.
Cijfer: 9.5

93. Jennifer Lopez & Ja Rule - Ain't It Funny (2001)
O ja. Hij mocht ook nog ‘ns meedoen op de voorganger: I’m real. Beide nummers werden vooral gigantische hits in de USA. Gelukkig hadden wij in Europa de originele album versies, en die vind ik toch een stuk leuker. Vooral in het geval van Ain’t it funny. Die videoclip waarin ze verkleed is als een gypsy is bijna cult te noemen. Geweldig! Voor die versie had ik dan ook een 10 gegeven. Deze deed en doet me vooralsnog minder. Ben blij dat we niks meer van Ja Rule horen. Wat de wereld in hem zag, heb ik nooit begrepen. Vreselijke stem, matige raps, en vooral een akelig typetje. Ik kan me nog interviews van hem herinneren uit die tijd, waarvan ik nu nog de rillingen krijg. Bah. Zonder Ja Rule had deze versie wel iets hoger gescoord, met de nadruk op iets.

92. Bobby Brown - Two Can Play That Game (K Klass Mix (1995)
Ik vond de videoclip altijd een stuk meer memorabel dan het nummer. Al krijg ik nu de indruk dat dat niet helemaal terecht is. Het is -inderdaad- een prima nummer. Voor mijn gevoel was dit trouwens ook niet écht zo’n gigantische hit? Niet zo groot als de andere nummers die tot dusver voorbij zijn gekomen. Maar goed, het nummer heeft niet voor niets deze lijst gehaald natuurlijk. Al met al een fijn liedje, die eigenlijk eerder uit 1990 had kunnen komen dan 1995. Rond 1990 was de ‘hip-house’ toch ook zo’n ontzettende hype? Dit had je zo op zo'n Turn up the bass compilatie aan kunnen treffen.

91. Beyoncé - Naughty Girl (2004)
Wel een hele mooie videoclip. Ik heb alleen nooit gesnapt waarom Usher in die videoclip te zien is… hij had immers ook geen aandeel in het nummer. Ik vind dit nummer wel oké eigenlijk. Zelfs één van haar betere solo-singles. Toen ze Work it out en Crazy in love uitbracht wist ik het zeker: die gaat een dijk van een album afleveren. Uiteindelijk viel het toch een beetje tegen. Toch blijft haar eerste album wel aangenaam. De drie albums die volgden maakten weinig indruk. De Donna Summer sample is geslaagd, maar ik hoor veeeeel liever Love to love you baby.
Cijfer: 6.5

Vijf vreselijke nummers.

Freak Like Me was trouwens niet enig in zijn soort. Die tijd was het zowat Richard X' grootste hobby: R&B-deuntjes aan dance classics linken, onder de naam Girls On Top:

Being Scrubbed
I Wanna Dance with Numbers
Warm Bitch

Uit de titels kan je de originelen eigenlijk al uithalen. Ik vind ze allemaal eigenlijk verbazend passend, al blijft Freak Like Me het leukst!

Rhythm & Poetry schreef:
Vijf vreselijke nummers.

Ik sluit me hierbij aan. Alleen Two Can Play That Game vind ik goed. De rest is echt vervelend met Frankie aan kop. Ik kende het nummer van Frankie en J-Lo trouwens niet eens....gelukkig.

Rhythm & Poetry schreef:
Vijf vreselijke nummers.

R&B Hits Top 100: 90-86

90. Christina Milian - When You Look at Me (2002)
“I could be a crook or your lover, I could be the one or the other, If you look beneath you'll discover”

Weer iemand die haar eerste succes aan Murder Inc te danken heeft. Eng eigenlijk hoe die boeven de hele markt in handen hadden. Dan zijn haar eerste singles toch een complete breuk gebleken, vrij speels, jong, AM to PM op het kinderlijke af bijna. Nee, dan was deze tweede toch een pak leuker! Het zou niet lang meer duren eer ook deze girl-next-door halfnaakt door de zwarte verf zou rollen. Maar we lopen vooruit op de feiten, hitsigaards nog even geduld!

Cijfer: 7,5

89. Ciara feat. Missy Elliott - 1,2 Step (2004)
“I'm sophisticated fun, I eat fillet mignon”

De nieuwe Aaliyah genoemd worden, het is geen cadeau. Bovendien gaat het ook niet op: Ciara mist gelijk al een Timbaland om op te steunen, het dikste struikelblok onder vele andere. Ze heeft misschien de smoel en de moves, maar daar heb je zonder clip weinig aan. Ciara wordt in slaap gewiegd door de productie en de productie door Ciara, en wij gapen ernaar als naar Tik Tak. De bijdrage van Missy Elliott kan doorgaan voor middernachts gesnurk. Heure filet mignon lag precies nogal zwaar op da maag...

Cijfer: 4

88. R. Kelly - The World’s Greatest (2002)

“I am a river, Down in the valley, I am a vision, And I can see clearly”

Boksfilms zijn stilistisch altijd zo mooi, zoals R. Kelly altijd zo’n slijmbal is. Zijn koren zingen niet voor hoop, ze zingen voor hem, dat hoor je gewoon. Hier niet anders. Het lijflied voor Ali is hem op het lijf geschreven! Zoals wel vaker ontbreekt het de man aan elke vorm van subtiliteit, met elke noot, elke zin uit elk nummer wil hij koste wat het kost onze haren overeind zetten. Het effect werkt wel eens averechts, maar hier speelt de bombast in zijn voordeel! De wereld draait als ik “start” zeg en staat stil wanneer ik “stop” fluister. Een machtig gevoel hou je aan The World’s Greatest over. Ali en Kelly vormen een prachtig koppel.

Cijfer: 8,5

87. Gabrielle - Out of Reach (2001)
“Knew the signs wasn’t right, I was stupid for a while”

Haar magere persoontje, de grote bos haar, dat mysterieuze luie oog van d’r, maar vooral dat nasale stemgeluid maakte van Gabrielle een aantal keer een ster. Haar hits werden steeds verspreid, zo leek het wel, plots was ze daar weer! Alleen hoefde ze voor deze zeikballad niet uit haar donker hol te ontwaken. Met dank aan Bridget Jones en andere miserabele vrouwelijke dertigplussers. Misschien zal ik het begrijpen wanneer ik zelf plots tot die doelgroep blijk te behoren.

Cijfer: 3

86. Usher & Alicia Keys - My Boo (2004)
“Do you remember, girl, I was the one who gave you your first kiss, Cause I remember, girl, I was the one who said put your lips like this”

Marvin Gaye en Tammi Terrell, Roberta Flack en Donny Hathaway, R&B rond de eeuwwisseling kreeg voor één nummer Usher en Alicia Keys, bezwaarlijk het equivalent te noemen. en da’s niet alleen vanwege de omvang van hun gezamelijke discografie. De vocal sample en de geinige rapstukjes zijn leuke vondsten, maar de chemie tussen de twee is te slap om de suikerspinmolen tot kortsluiting brengen.

Cijfer: 5

Hogere noteringen, maar het wordt er vooralsnog niet beter op. Nou ja, de track van R. Kelly is best aan te horen en ik vond 1,2 Step toen het uitkwam wel leuk. De nostalgische waarde is vooralsnog groter dan de kwaliteit.

90. Christina Milian - When You Look at Me (2002)
Pure jeugdsentiment. Samen met AM to PM heb ik dit nummer echt veel beluisterd. Inderdaad hebben beide nummers nu iets kinderlijks over zich, maar indertijd waren het prima composities. Ik heb haar album toen ook gekregen, maar het werd nergens leuker dan die twee nummers. Met andere woorden: een teleurstelling dus. Jammer dat ze in de vergetelheid is geraakt. Haar nummer Us against the world uit 2008 (?), met de prachtige videoclip, draai ik nog wel van tijd tot tijd.
Cijfer: 7.5

89. Ciara feat. Missy Elliott - 1,2 Step (2004)
Wordt ze de nieuwe Aaliyah genoemd? Laat me niet lachen. Dit is haar enige nummer die ik nog wel te doen vind, en dat is vooral te danken aan het pakkende refrein. Vocaal stelt Ciara niks voor, al is het een mooie dame om te zien.

88. R. Kelly - The World’s Greatest (2002)
Ten tijde van TP-2.com (2001-2002; deze periode), moest hij, naar het schijnt, wat aan geloofwaardigheid winnen (i.v.m. het mogelijke misbruik van dat minderjarige meisje), en het opnemen van deze soundtrack single was voor hem en zijn platenmaatschappij de perfecte uitkomst. Of het waar is weet ik niet, maar ik heb het eens gelezen. Ik vind dit zo cliché, dat koor moet een neppe gospelsfeer uitademen, het nummer moet iets heldhaftigs hebben en niet per se voor Ali, maar voor Kelly (gezien de overdreven manier van zingen). Nee, voor mij ligt het er te dik bovenop.

87. Gabrielle - Out of Reach (2001)
Fantastisch nummer, zelfs na tien jaar. Mooie tekst, soulvol arrangement, maar met inderdaad ietwat dunne vocalen van Gabrielle. Van alle Gabrielle nummers vind ik dit verreweg haar mooiste, al werd ze vooral geprezen voor Rise, die ik overigens niet meer dan “aardig” vind. Ik kocht deze single tegelijk met Geri Halliwell’s It’s raining men ( ), dat andere nummer van de Bridget Jones soundtrack.
kemm schreef:
Cijfer: 3

Cijfer: 9!

86. Usher & Alicia Keys - My Boo (2004)
Zouden ze ooit van chemie hebben gehoord? Dertien in een dozijn. Erg gefixeerd op het geforceerd overbrengen van het thema. Voor Usher-begrippen redelijk, voor Alicia Keys-begrippen zeer matig.
Cijfer: 3.5

Ik ben het wel eens met kemm. Gabrielle is verschrikkelijk.

Angelo schreef:
Wordt ze de nieuwe Aaliyah genoemd?

Eerder "werd genoemd". Zovele jaren later is wel duidelijk dat die vergelijkingen te veel eer waren voor C.

Grappig wel zo'n groot verschil met Gabrielle, ik wist natuurijk niet dat u een miserabel 30+ vrouwmens bent, proficiat daarvoor! Nee, serieus, haar andere hits vind ik wel leuk, Rise heb ik dan weer op single! Ik denk dat we samen best een bonte collectie hebben, haha!

kemm schreef:
Ik denk dat we samen best een bonte collectie hebben, haha!

Ja, dat geloof ik ook wel. Het is ook écht deze periode (voornamelijk 1999-2002) dat ik veel R&B/pop albums en singles kocht en kreeg. Iedere vrijdag of zaterdag kocht ik dan twee van die top-40 singles van m’n zakgeld. Achteraf hartstikke duur allemaal, want zo’n cardsleeve cd-single (in zo’n kartonnen hoesje), kostte meer dan 10 gulden (zo’n vijf euro!) terwijl er altijd slechts twee nummers opstonden, waarvan het tweede nummer veelal een beduidend minder interessante remix was. De cd-single is in de loop der tijd dan ook achterhaald. Niet zo raar dat ze al jaren niet meer verkocht worden. Wat dat betreft mogen we anno 2011 niet klagen, complete backcatalogue albums kosten nu vaak (iets meer dan) vijf euro. En dat in tien jaar tijd…

Mb.
Ik vind Ciara de beste uit deze update. Dat betekent overigens niet dat ik het een goed nummer vind.

Mijn r&b periode zat toch echt een 5 tot 10-tal jaar voor deze periode (gelukkig). Ik ken hier wederom niet veel van. Ik heb alle nummers weer beluisterd, maar vind er weinig soeps tussen zitten. R. Kelly's nummer kende ik wel, maar net als de film vind ik dit nummer best vervelend. Ook My Boo was mij bekend, maar heeft niet veel indruk gemaakt (Alicia ziet er wel weer mooi uit). Pronkstuk van deze 5 nummers is voor mij Gabriëlle. Niet haar beste nummer, maar ik kan de muziek van deze dame prima aanhoren.

R&B Hits Top 100: 85-81

85. Shola Ama - You Might Need Somebody (1997)
“You don't have to be alone, Just one lover is all you need to know”

De wat gedateerde eightiesversie wordt een wat gedateerde ninetiesversie en daarmee verdwijnt ook die heerlijk nasale knauw van Randy Crawford. De vlakke performance van Shola Ama stript het nummer ook van elk grammetje soul, alledaagse R&B is dus wat er over blijft. Het numer blijft natuurlijk het goede nummer, gewoon minder goed gebracht dus.

Cijfer: 6,5

84. Sarah Connor - From Sarah with Love (2001)
“They told her it is true, She could dare to fall in love with you, So don’t make her blue when she writes to you”

Duitsers met soul zijn als Bratwürste die tussen het broodje passen: compleet absurd! Het hoort gewoon niet, en Sarah Connor is het dan ook niet. Toegegeven: ze kan het goed acteren, maar deze powerballad doet eerder de tenen krommen dan de tranen rollen. Dan waren eerdere kleinere hitjes als Let’s Get Back to Bed Boy en French Kissing toch, niet echt origineler, maar wel leuker!

83. Montell Jordan - Get It On Tonite (1999)
“Standing on the dance floor, while she's trickin', You are all I want girl, she's a chicken”

Op vijf jaar tijd maakte R&B een hele evoltie door. Zet deze maar eens naast zijn eerdere hit This Is How We Do It. Stoer werd slick en heet werd nog heter met Get It On Tonite. Zo’n nummer dat ontzettend makkelijk voorbijrolt, door de lekkere groove en geinige toevoegingen als het boy-girl vraag-antwoord stukje! Montell lijkt zich wel makkelijker te voelen bij zoveel smoothness. Enige krediet voor dit nummer gaat uit naar Claudja Barry, wiens Love for the Sake of Love bijna compleet wordt overgenomen.

Cijfer: 8

82. Usher - U Remind Me (2001)
“Thought that she was the one for me, Til I found out she was on her dream, She was sexing everyone but me”

Dat dansje in tegenlicht is episch! Zijn mutsje legendarisch. Het nummer is dat ondertussen al minder, terwijl het toen toch wel insloeg als een bom. Al die nummers toen met U, geniaal natuurlijk omdat hij Usher heet, jammer dat niet elke titel van het album dat meekreeg. Inderdaad, toen kocht ik het album aan de hand van dit nummer. Hoewel ik dat nu niet meer zou doen, blijft dit best nog een fijne song!

81. Ashanti - Foolish (2002)

“When I'm home, I'm all alone, And you are always gone”

Murder Inc. Hier gaan we weer. Ashanti. Ah, dat leuke snoetje! Na Always On Time met, wie anders, Ja Rule waren we allemaal al verkocht, zulk een lief kind. Een flinterdun stemmetje, maar dat werkte voor haar materiaal! Ook in dit onzekere break-up liedje komt ze goed tot haar recht. Die Debarge-sample mag dan ontelbaar keer gebruikt zijn (ik herinner me op hetzelfde moment de Girl Next Door remix van Musiq Soulchild), hier klinkt het toch weer lekker fris! En wat een mooie outro! Sowieso klinkt een R&B-nummer waarbij het refrein niet eenvoudig weg wordt uitgefade best origineel. Het album was ik al van plan in huis te halen na de Rule-featuring, maar dit nummer was zeker een extra stimulans. Vandaag kan ik de cd helaas nergens meer terugvinden. Dus wie ‘m heeft geleend, gelieve deze terug te bezorgen (want zo goed is hij echt niet hoor).

Al deze nummers heb ik vroeger ook regelmatig gedraaid.

85. Shola Ama - You Might Need Somebody (1997)
Ik vind hem leuker dan het origineel, eigenlijk. Dit is de mooiste versie die ik ooit heb gehoord. Jammer dat ze de liveshows niet haalde, en dat het nummer zo kort duurt! Fantastische stem heeft ze!
Cijfer: 6.5

84. Sarah Connor - From Sarah with Love (2001)
kemm schreef:
Dan waren eerdere kleinere hitjes als Let’s Get Back to Bed Boy en French Kissing toch, niet echt origineler, maar wel leuker!

Eens! Ik moet eerlijk bekennen dat ik Green eyed soul hier nog ergens heb liggen. Ik kan me ook nog de In my house cover van de Mary Jane Girls herinneren, die vond ik zelfs leuker dan het origineel. Wel leuke videoclip trouwens. Verder tekstueel wel erg cliché. Toen vond ik 'm leuk, vandaar die voldoende.

83. Montell Jordan - Get It On Tonite (1999)
Zo worden ze niet meer gemaakt. Dit nummer heeft echt een “verslavende” werking. Best tijdloos. De relaxte zang van Montell past perfect bij het nummer!

82. Usher - U Remind Me (2001)
kemm schreef:
Inderdaad, toen kocht ik het album aan de hand van dit nummer. Hoewel ik dat nu niet meer zou doen, blijft dit best nog een fijne song!

Dito. 8701 is het enige album van Usher dat van mij een voldoende zou krijgen. Ook Pop ya collar en zelfs de ballad U got it bad zijn na ruim tien jaar goed te pruimen.

81. Ashanti - Foolish (2002)
Van Ashanti heb ik alleen haar debuut. Ik beluister hem nooit meer, eigenlijk. De drie singles waren en zijn m’n favorieten, de rest vond ik altijd wat minder (zoals zovaak bij R&B-albums). Wat mij betreft hoef je ook niets meer dan het debuut in huis te hebben, hierna ging het bergafwaarts met haar repertoire, en alle albums die volgden vind ik niks. Nu ik het zo bekijk: die Ja Rule / Irv Gotti gasten waren in 2001 wel heeeeeeeeeeel nadrukkelijk betrokken bij grote hits.
Cijfer 7.5

Angelo schreef:
Ook Pop ya collar en zelfs de ballad U got it bad zijn na ruim tien jaar goed te pruimen.

Je vergeet zijn beste nummer nog (ook een single geweest): U Don't Have to Call. Moddervette Neptunes-productie!

In die tijd (album 8701) was Usher zeker cool. Dat album is nog steeds wel relaxed eigenlijk.

kemm schreef:
Je vergeet zijn beste nummer nog (ook een single geweest): U Don't Have to Call. Moddervette Neptunes-productie!

O ja, klopt! Met een cameo appearance van Diddy in de clip. Alleen deed het nummer productiegewijs me een beetje denken aan een mix tussen Caught out there en Boys (Britney Spears), alleen dan wat minder dan die beide nummers. En weet je, dan noem ik ook nog maar U-Turn als nummer, die was namelijk ook wel leuk, én dan hebben we alle 5 singles genoemd... Ja, écht z'n beste werk (8701)!

Montell Jordan, Usher en Shola Ama zijn nummers die ik wel kan waarderen. Die andere 2 ken ik wel, maar vind en vond ik niks. Gelukkig zitten er weer betere nummers tussen, want ik begon te twijfelen aan mijn jeugdige muzikale smaak.

R&B Hits Top 100: 80-76

80. Janet - All for You (2001)
“Got a nice package alright, Guess I'm gonna have to ride it tonight”

Vrij puberaal die dansjes, die melodie, die tekst, die clip, die constante nepsmile, ... Wat een verschil met de meer volwassen Janet die we in de jaren ’90 kregen. De fans waren te oud geworden om haar cd’s te kopen, dus lijkt ze hier weer van vooraf aan te beginnen bij een nieuw, jonger publiek. Alleen was ik zelf in die tijd zo’n nieuw, jong publiek, maar vond ik dit toch veel te gemakkelijk en simpel, laat staan een leuke, frisse start van deze oudgediende. Men had haar hier reeds voorbijgestoken.

79. Blu Cantrell feat. Sean Paul - Breathe (2003)
“You’re only lonely when your homey ain’t got a ride or no loot”

In plaats van een hiphopsong met R&B-refrein krijgen we hier een R&B-song met hiphoprefrein. Ja, toen vond ik het bijzonder origineel. Ik kreeg weer meer sympathie voor die stuck-up bitch van Hit ‘Em Up Style. Al blijft het een gemene, geforceerde veertigjaaruitziende MILF die ik precies liever niet ILF.

78. Mya - Case of the Ex (2000)

“I’ve seen her photo, she ain’t even all that, So if you want her back, you can take her back”

In 2000 werd ik verliefd, niet via Case of the Ex, maar door het eerdere, minder succesvolle The Best of Me. Mya had het! Niet de allerbest zangstem, niet de allermooiste looks, maar het had ze wel. Ze was niet zoals alle andere, zij had iets zacht en oprecht over zich. Zelfs in deze vriend- en-diens-ex-basher speelt ze niet de complete psycho, maar komt alles recht uit het hart. Wat was ik blij dat het een enorme hit werd, ik gunde het haar van harte! Stoere woestijnclip ook! Het album Fear of Flying was gedurende zeker een paar maanden mijn favoriete album. Volgende single Free stond helaas niet op dat album (alleen op latere versies), maar die kocht ik met plezier nog extra bij. Tegen de tijd dat haar volgende album uitkwam was de liefde helaas al weer over, dus verder dan de (meestal) geflopte singles kwam ik niet meer. De charts hielden ook niet meer van haar. Maar ze zal altijd een plaatsje in mijn hart hebben, zo gaat dat toch met exen?

77. Destiny’s Child - Bills, Bills, Bills (1999)
“Can you pay my bills, Can you pay my telephone bills, Can you pay my automo-bills, Then maybe we can chill”

Een van mijn eerste singles, en nog steeds een DC-favoriet! Die heerlijk sputterende productie en uiterst venijnige zang,... we betalen maar best gewoon die rekeningen, denk ik. Het begin van een lange reeks wereldhits (No No No valt niet in die categorie), eerst voor Destiny’s Child, momenteel nog Beyoncé die haar vruchten plukt.

76. Destiny’s Child - Say My Name (2000)
“But today it ain't the same, Every other word is “uh huh, yea okay”, Could it be that you are at the crib with another lady?”

Huh? Waren dat...? Wie...? Als je niet goed oplette dan had je het niet eens door, maar ja... toch? In de zee van meisjes in de clip waren er ook twee bij die bij de groep horen, de twee die nooit zingen, alleen zagen ze er net wat anders uit dan voorheen. Ach, het zal best, zolang het podium maar gevuld staat. Ik had wel gelijk een nieuwe favoriet: Michelle in het wit met het lange zwarte haar! De andere nieuwe was een gemene teef en deed heel erg vervelend en was echt écht niet lief. Zo werd ons niet verteld toen ook zij plots uit de clips verdween. Over het nummer dan: weinig verbazend dat al hun singles zulke hits werden! Steeds goed gemaakt, pakkend refrein, en toch net wat beter dan de meeste andere vissen in die vijver. Dat hun marketing altijd goed voorzien was van oren en poten hielp ook natuurlijk...

Mb.
Dat nummertje van Ashanti vind ik nog steeds erg fijn. Ik zou het zelf niet zo snel opzetten, maar als het zo voorbij komt vind ik het een prima nummer. Montell Jordan is ook wel leuk, al heb ik een voorkeur voor dat eerdere nummer van hem. De rest valt me allemaal tegen. Hé, die Mya, is die niet van Ghetto Supastar? Met ODB en Pras enzo? Die vond ik vroeger wel leuk.

Inderdaad, en die is nog steeds leuk!

80. Janet - All for You (2001)
Ik vond dit eigenlijk de leukste periode van Janet. All for you vind ik zelfs haar beste album (die Son of a gun is echt gaaf!), al lijken de meesten te kiezen voor één van de vier voorgaande albums. De videoclip vind ik ook leuk; zo campy! Verder inderdaad een simpele productie van Jimmy Jam en Terry Lewis, maar gelukkig niet zo’n nummer waarin Janet geforceerd sexy wil overkomen. Ik vind JJ alles behalve sexy, namelijk. Ik kan hier nog steeds met plezier naar luisteren.

79. Blu Cantrell feat. Sean Paul - Breathe (2003)
Toevallig gisteren een berichtje achtergelaten bij het album, en ‘m vandaag voorzien van een stem. De instrumentale backing is puur jatwerk van Dr. Dre’s What’s the difference. Maar ja, beter goed gejat dan slecht verzonnen, zullen we maar zeggen. Trouwens, ten tijde van de videoclip was ze 27 jaar oud (!), wat haar nu ‘pas’ 35 jaar oud maakt. Ik vond haar er ook altijd een stuk ouder uitzien. Verder een cool nummer, maar haar andere (manonvriendelijke) hit is leuker! Maar toch is dit ook een heerlijk liedje...
Cijfer: 8.5

78. Mya - Case of the Ex (2000)
kemm schreef:
Het album Fear of Flying was gedurende zeker een paar maanden mijn favorietealbum. Volgende single Free stond helaas niet op dat album (alleen op latere versies), maar die kocht ik met plezier nog extra bij.

Exact hetzelfde hier! The best of me was trouwens een van de eerste Swizz Beats producties. Mijn voorkeur ging en gaat uit naar het retro nu-disco Free, en vooral Takin’ me over met Left Eye. Fear of flying is nog steeds een van m’n favoriete R&B-albums. Toch behoorlijk onderschat album in zijn soort. Dit nummer spreekt verder natuurlijk voor zich; het is immers haar grootste (solo-)hit. Het werd indertijd geproduceerd door Tricky Stewart (a.k.a. RedZone, neen, toen hadden we nog geen RedOne), en hij leek een veelbelovende producer... nu hoor je er niks meer van, geloof ik. Jammer!

77. Destiny’s Child - Bills, Bills, Bills (1999)
Dit nummer borduurde duidelijk voort op de andere manonvriendelijke hit van een paar maanden eerder: No scrubs (die komt vast en zeker ook nog wel voorbij). Ik vind deze net een slag leuker. Het is dan ook sowieso één van mijn favoriete nummers van Destiny’s Child. Dat refrein is zeer aanstekelijk.
Cijfer: 9.5

76. Destiny’s Child - Say My Name (2000)
kemm schreef:
Ik had wel gelijk een nieuwe favorite: Michelle in het wit met het lange zwarte haar! De andere nieuwe was een gemene teef en deed heel erg vervelend en was echt écht niet lief.

Mijn favoriet was dan weer Farrah Franklin. Wat een knappe verschijning was dat, shit zeg! Helaas was ze verder alleen nog maar te bewonderen in Jumpin’ jumpin’. Tijdens de wisseling van bezetting werd duidelijk dat alles nog maar om één persoon draaide: queen B. De rest was inwisselbaar.

Vijf, voor mij, fantastische nummers op rij!

Montell Jordan is een baas, de rest is veelal jeugdsentiment (Ashante, Destiny's Child) maar daar vind ik nu erg weinig meer aan.

Angelo schreef:
Het werd indertijd geproduceerd door Tricky Stewart (a.k.a. RedZone, neen, toen hadden we nog geen RedOne), en hij leek een veelbelovende producer... nu hoor je er niks meer van, geloof ik. Jammer!

Dat zou ik toch niet zeggen, er komen nog erg veel grote hits van zijn hand, kijk maar eens op zijn Wikipedia-pagina.

Angelo schreef:
Ik vond dit eigenlijk de leukste periode van Janet. All for you vind ik zelfs haar beste album (die Son of a gun is echt gaaf!)

De titeltrack mag ik dan niks vinden, maar daarbij moet wel gezegd worden dat ik verder drie singles van het album heb. Als je dat optelt qua prijs had ik al beter de cd in huis gehaald, maar (ik vermoed) door deze single dat toch maar gelaten. Doesn't Really Matter had ik al, die werd lang voor het album n.a.v. The Nutty Professor soundtrack gereleased. Hier vind ik nu nog maar bijzonder weinig aan. Nadien volgde nog Someone to Call My Lover, beetje country-achtig, maar op een coole manier! En ten slotte het heerlijke Son of a Gun inderdaad! Beetje een herhaling van (de beste van Janet:) Got Til It's Gone, de ene met Joni Mitchell-stukje, de andere met Carly Simon, maar bijzonder sfeertje had het wel. Dus ja, drie prima singles, en nog steeds geen idee hoe dat volledige album klinkt... Ook niet van plan het nog te gaan ontdekken.

Gast
geplaatst: vandaag om 22:56 uur

geplaatst: vandaag om 22:56 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.