menu

Mijn Updates +
Genres / Soul, Funk en R&B / This Is How We Did It: R&B rond de eeuwwisseling

zoeken in:
Twee nummers die ik een nipte voldoende zou geven. Qua tijdlijn liggen deze nummers ook iets te veel bij de actualiteit voor mij. Het nostalgische is bij deze nummers allang verdwenen.

3. Toni Braxton - Un-Break My Heart (1996)

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=p2Rch6WvPJE

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.

“Time is so unkind, And life is so cruel without you here beside me”

Ik denk dat we ons nog gelukkig mogen prijzen dat deze stroopballad door Toni Braxton wordt gezongen. Zij houdt het nog proper en weet met haar diepe noten nog enigzins aangenaam over te komen. Daarmee is ook alles gezegd over het nummer. Ik haat het niet, maar ik "on-haat" het nu ook niet bepaald. Released tegen het einde van het jaar dus ideaal om voor de haardvuur een potje te gaan huilen. Er moeten veel pas gescheiden labiele dertigers geweest zijn eind 1996 want het werd een de grootste hits! Ik kan me niet voorstellen dat iemand anders, die buiten die categorie valt, zulke single zou kopen. Het klinkt nu ook ontzettend oubollig in de oren, ondanks dat het een vrij klassiek, standaard nummer is. Geef mij dan maar de pit van He Wasn’t Man Enough of You're Makin' Me High!

Cijfer: 5

Ook met deze hoogvlieger heb ik helemaal niks.

3

Het had me niet verbaasd als deze op 1 was geëindigd. Dit nummer zal zo’n beetje dezelfde gemende meningen opleveren als LeAnn Rimes’ How Do I Live, Whitney Houston’s I Learned From the Best, Aaliyah’s The One I Gave My Heart To, Faith Hill’s There You’ll Be of Aerosmith’s I Don’t Want to Miss a Thing om maar eens wat voorbeelden te noemen. Eén ding hebben ze dan ook gemeen met elkaar: ze zijn allemaal afkomstig van dezelfde tekstschijfster (Diane Warren).

En laat ik toegeven: “haar” jaren ’90 ballads zijn gewoon goed in hun soort. Qua eigen smaak kan je ze fantastisch of juist afschuwelijk vinden, maar ze staan als een huis. Ook ruim tien/vijftien jaar na dato. Zo ook Un-break My Heart. Ik vind in de eerste plaats Toni’s stemgeluid mooi, en in de tweede plaats hou ik soms van dit soort theatrale nummers. Een paar jaar later schreef Diane ook Spanish Guitar voor haar, maar dat werd lang niet zo’n grote hit als deze. Hoe dan ook: een prima nummer, met mooie uithalen van La Braxton. Toch vind ik He Wasn’t Man Enough en Yesterday haar twee beste singles.

Cijfer: 8.5

Heb ik ooit best prima gevonden, nu doet het me een pak minder.

Zelfde als Reijersen.

2. Usher feat. Lil’ Jon & Ludacris - Yeah (2004)

https://www.youtube.com/watch?v=Hy-5d4r_6Y8

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.

“Conversation got heavy, she had me feelin like she's ready to blow!”

Met de rise of fame van Lil’ Jon werd de term Crunk heel even een alomtegenwoordig begrip. Die uit de hand gelopen grap kreeg zelfs een Wikipagina... Ook Usher als mede-ATL'er kon natuurlijk niet achterblijven en irriteerde door zulk repititief olifantengetuit achter zijn partytrack te steken. In plaats van een nieuwe hippe stroming binnen de hiphop deed het mij meer denken aan afgrijselijk eurotrancespul dat ze in jaren eerder in al de foute discotheken speelden. En nu was het terug, helaas niet meer instrumentaal, maar met brulaap Lil’ Jon eroverheen. In de R&B-vorm van Usher werd het helaas niet veel beter. Het klinkt echt voor geen meter samen. Zelfs als het lukt om door de helse uitwerking heen te kijken valt er, in tegenstelling tot wat de lyrics ons doen geloven, niets interessant te beleven. Banaliteit ten top! In geïntoxiceerde toestand uit de bol gaan op zoveel wansmaak tot daar aan toe, maar dan de dag daarna naar de (web)winkel hollen op het ook daadwerkelijk te gaan kopen... De vele katers brachten het nummer tot nummer 2!

Cijfer: 3

Ik weet het niet met dit nummer. Ben er niet echt enthousiast over, maar vind hem ook niet écht slecht of zo. Vooralsnog voor Usher-begrippen, vind ik hem niet eens zo beroerd. Ik moet eerlijk zeggen dat ik hem vroeger wel veel heb beluisterd. Daarom zal ik wel mild zijn in de beoordeling. Ik vind dit nummer trouwens wel heel erg tijdsgebonden. Nog een stuk meer dan Toni Braxton van gisteren. Het is dat we allemaal weten dat het rond 2004 zou zijn uitgekomen, maar het had net zo goed 1994 kunnen zijn, zo klinkt het naar mijn mening tenminste. Productie klinkt zo goedkoop. De cd-single heb ik ook nog ergens.

Cijfer: 6

Mb.
Crunk? To the windooooooooooooooow, to the waaaaaaaaaaaaaaaall!

Dit nummer van Usher heb ik echter nooit kunnen waarderen. Dat nummer van Toni Braxton kende ik niet eens. Gevalletje ''voor mijn tijd''. Ergens heb ik de twijfel het wel eerder te hebben gehoord, maar het feit dat ik hierover twijfel zegt al genoeg over het nummer zelf: weinig memorabel.

Zo man! Je wilt niet weten hoeveel van mijn voetjes van de vloer zijn gegaan op dit nummer. Vond het echt een hele fijne partytrack!! Maar luister er eigenlijk nooit meer naar. Heb dat album wel ergens liggen, stonden een stuk betere nummers op.

Weet iedereen eigenlijk al wie er op nummer 1 staat? Anders plaats ik die ook gelijk natuurlijk..

Ja ik weet het al.

Is het JJ?

Ja, ja, begrepen, ik zet 'm maar gelijk neer..

1. Janet - Together Again (1997)

https://www.youtube.com/watch?v=Qvb5prOsZ4Y

“Always been a true angel to me, Now above, I can't wait for you to wrap your wings around me baby”

En de nummer 1 in de R&B-Toplijst is een poppy dance-track! Dat blijkt althans uit de expertise van Wikipedia. In wezen blijft dit voor mij gewoon R&B, het is Janet potdorie! De originele uitwerking was eerst ook zo’n lekker stroperige hartbrekende genreballad, en misschien is deze hippe tegendraadse uitwerking wel de redding én het grote succes geweest van deze trieste song. Iemand die haar aan AIDS overleden vriend(en) toespreekt, niet meteen de gelegenheid om een paar moves te busten. Enter Together Again! De atypische single werd een verpletterend succes en mag zich bij de 100 best verkochte singles aller tijden rekenen! Hoewel Janet er veel betere heeft is het succes niet gestolen. Met wat we horen valt het nummer niet meteen te doorprikken en zodra ja wat dichter gaat luisteren kan er toch iets losgemaakt worden. De melodieën zijn ook erg sterk en exact op maat van Janets zangkwaliteiten. Dat het gedateerd klinkt (wat ik al las en waarmee ik akkoord ga) vind ik het nummer nu niet tekort doen. Het is de combinatie van die beats, de opbouw en Janets wijnrode krullen die een heerlijke trip naar de jaren ’90 teweeg brengen, naar de R&B rond de eeuwwisseling! Ook al is het poppy dance...

Cijfer: 8

Vroeger vond ik deze fan-tas-tisch. Dat is nu een stuk minder geworden, maar het blijft nog steeds een prima nummer. Janet heeft nooit de mooiste songteksten gehad, maar zij en Jam & Lewis hebben hier toch wel iets moois uit hun pen weten te krijgen. Vooral het refrein vind ik mooi ondanks de simpelheid ervan. Hoewel het nummer gaat om (het) verlies heeft het een positieve boodschap met zich mee-gekregen, en dat bevalt me wel. Verder ook een prima productie. Wel een prachtige videoclip trouwens. Vooral met die danspasjes en zo, dat is zó jaren ’90. Dat zie je tegenwoordig nauwelijks nog in clips.

Cijfer: 8

Complimenten voor het topic en de samenstelling trouwens, Kevin. + Echt een leuke trip down memory lane. Ben de laatste tijd door het topic wel veel meer R&B-nummers van weleer aan het beluisteren, waaronder een groot gedeelte van de nummers die in deze lijst voorbij zijn gekomen. De onbetwiste Queen is toch wel Beyoncé, met naast veel solo-noteringen ook nog veel noteringen met DC. Als de lijst t/m 2010 was gegaan waren volgens mij nog wel veel meer noteringen voor haar weg-gelegd. Zegt toch wel iets over haar als zangeres en de impact die ze heeft binnen het R&B-wereldje.

Angelo schreef:
Complimenten voor het topic en de samenstelling trouwens, Kevin. + Echt een leuke trip down memory lane. Ben de laatste tijd door het topic wel veel meer R&B-nummers van weleer aan het beluisteren, waaronder een groot gedeelte van de nummers die in deze lijst voorbij zijn gekomen. De onbetwiste Queen is toch wel Beyoncé, met naast veel solo-noteringen ook nog veel noteringen met DC. Als de lijst t/m 2010 was gegaan waren volgens mij nog wel veel meer noteringen voor haar weg-gelegd. Zegt toch wel iets over haar als zangeres en de impact die ze heeft binnen het R&B-wereldje.

Thanks, leuk om horen en niet mee eens. Beyoncé heeft vooral een goed oor voor hits en een goed oog voor trends, maar zelf als een echte voortrekker zie ik haar niet. Of wat bedoel je juist met impact?

Ik zie Beyoncé niet als pionier en / of revolutionaire zangeres hoor, dat bedoelde ik niet in ieder geval. Ik vind haar niet eens vernieuwend, om er nog maar een schep bovenop te doen. Ik bedoelde te zeggen dat ik het erg knap vind dat zij door de jaren heen toch altijd maar weer weet op te duiken in die (eind)lijstjes. Alleen in deze lijst kreeg ze al negen (?) noteringen, dat vind ik niet niks. Dat zegt wel iets over Beyoncé als zangeres, ze weet relevant te blijven en ze weet met haar team toch altijd weer gigantische hits te maken. Ze heeft onlangs twee nieuwe singles gelanceerd overigens, en één daarvan is Love On Top; ik vind het haar beste single sinds tijden, sinds Crazy in Love zelfs. Geweldige productie, ook met die trompetjes in het refrein. Ik hoor zelfs zekere invloeden van Teena Marie's oeuvre. Lekker 80's sausje! Het was dan ook samen met nog een ander nummer mijn favoriete nummers van d'r album 4.

Ok, wel mee eens dan! Klinkt zeker niet onaardig die single, maar voor mij weer nét niet.

Tijd voor Top/Flop 10's

Allemaal 9,5 of hoger:
1. Alicia Keys - Fallin’
2. Whitney Houston - My Love Is Your Love
3. Blackstreet feat. Dr. Dre & Queenpen - No Diggity
4. TLC - Waterfalls
5. City High - What Would You Do?
6. R. Kelly - Ignition (Remix)
7. Santana feat. The Product G&B - Maria Maria
8. All Saints - Never Ever
9. Fugees - Killing Me Softly
10. En Vogue - Don’t Let Go (Love)

Allemaal 3 of lager:
1. Jennifer Lopez & LL Cool J - All I Have
2. Mario - Let Me Love You
3. Nina Sky feat. Jabba - Move Ya Body
4. Kevin Lyttle feat. Spragga Benz - Turn Me On
5. Christina Aguilera feat. Missy Elliott - Car Wash
6. Akon - Lonely
7. Des’Ree - Life
8. Gabrielle - Out of Reach
9. Babyface feat. Stevie Wonder - How Come, How Long
10. Usher feat. Lil’ Jon & Ludacris - Yeah

Ik heb meer met jouw floplijstje dan met jouw toplijstje.

haveman
Goed initiatief die lijst Kemm.

Vond het wel steeds minder worden naarmate het hoger kwam.

Denk dat de iets ouderen toch meer voor de echte neukmuziek gaan. Sorry. Bijvoorbeeld Ginuwine, Keith Sweat, LSG en Jodeci.

Together Again: verschrikkelijk nummer.

Kemm, nu verder met verhaaltjes?

Dat nummer van Usher heb ik aan moeten wennen en nu vind ik het wel aardig. Together Again van Janet vind ik wel een vrolijk en luchtig plaatje. Maar ik ben met name onder de indruk van deze remix. Jammer dat die alleen op de maxi-single stond. Dat maakt het nummer compleet anders.

haveman schreef:
Goed initiatief die lijst Kemm.

Vond het wel steeds minder worden naarmate het hoger kwam.

Denk dat de iets ouderen toch meer voor de echte neukmuziek gaan. Sorry. Bijvoorbeeld Ginuwine, Keith Sweat, LSG en Jodeci.

Volledig eens met deze post, ondanks dat ik niet bij de iets ouderen hoor.

Op aanvraag van haveman nog even de volledige lijst zonder mijn gezeik ertussen:

1. Janet - Together Again (1997)
2. Usher feat. Lil’ Jon & Ludacris - Yeah (2004)
3. Toni Braxton - Un-Break My Heart (1996)
4. The Pussycat Dolls feat. Busta Rhymes - Don’t Cha (2005)
5. Mario Winans feat. Enya & P. Diddy - I Don’t Wanna Know (2004)
6. Christina Aguilera, Lil’ Kim, Mya & Pink - Lady Marmalade (2001)
7. Brandy & Monica - The Boy Is Mine (1998)
8. Beyoncé feat. Jay-Z - Crazy in Love (2003)
9. TLC - No Scrubs (1999)
10. Whitney Houston - My Love Is Your Love (1999)
11. All Saints - Never Ever (1997)
12. Akon - Lonely (2005)
13. Eamon - Fuck It (I Don’t Want You Back) (2003)
14. R. Kelly - I Believe I Can Fly (1996)
15. Mario - Let Me Love You (2004)
16. Fugees - Killing Me Softly (1996)
17. Mariah Carey - We Belong Together (2005)
18. Lumidee - Never Leave You (Uh Oooh, Uh Oooh) (2003)
19. R. Kelly - If I Could Turn Back the Hands of Time (1999)
20. Alicia Keys - Fallin’ (2001)
21. Kevin Lyttle feat. Spragga Benz - Turn Me On (2003)
22. Destiny’s Child - Lose My Breath (2004)
23. Sisqo - Thong Song (2000)
24. Destiny’s Child - Survivor (2001)
25. Christina Aguilera feat. Redman - Dirrty (2002)
26. Mark Morrison - Return of the Mack (1996)
27. Santana feat. The Product G&B - Maria Maria (1999)
28. Melanie C feat. Lisa “Left Eye” Lopes - Never Be the Same Again (2000)
29. Destiny’s Child - Independent Women Part 1 (2000)
30. Diana King - Shy Guy (1995)
31. K-Ci & JoJo - All My Life (1998)
32. Jamelia - Superstar (2003)
33. Mary J. Blige - Family Affair (2001)
34. En Vogue - Don’t Let Go (Love) (1996)
35. TLC - Waterfalls (1995)
36. Kelis - Milkshake (2003)
37. Rihanna - Pon De Replay (2005)
38. Aaliyah - Try Again (2000)
39. Jennifer Lopez & LL Cool J - All I Have (2003)
40. R. Kelly - Ignition (Remix) (2003)
41. Jennifer Lopez - If You Had My Love (1999)
42. Jennifer Lopez - Get Right (2005)
43. Truth Hurts feat. Rakim - Addictive (2002)
44. Mariah Carey - Fantasy (1995)
45. Usher - You Make Me Wanna... (1997)
46. Mariah Carey & Boyz II Men - One Sweet Day (1995)
47. Kelis - Trick Me (2004)
48. Craig David - Fill Me In (2000)
49. Usher - Burn (2004)
50. Craig David - 7 Days (2000)
51. The Tony Rich Project - Nobody Knows (1995)
52. Toni Braxton - He Wasn’t Man Enough (2000)
53. Jennifer Lopez & Ja Rule - I’m Real (2001)
54. Blackstreet feat. Dr. Dre & Queenpen - No Diggity (1996)
55. Christina Milian - Dip It Low (2004)
56. Wayne Wonder - No Letting Go (2003)
57. Mary Mary - Shackles (Praise You) (2000)
58. Des’Ree - Life (1998)
59. Jennifer Lopez feat. Nas - I’m Gonna Be Alright (2002)
60. Keith Sweat & Athena Cage - Nobody (1996)
61. City High - What Would You Do (2001)
62. Nina Sky feat. Jabba - Move Ya Body (2004)
63. Jennifer Lopez - Love Don’t Cost a Thing (2001)
64. Macy Gray - I Try (2000)
65. Another Level - Freak Me (1998)
66. Destiny’s Child - No No No (1997)
67. Eternal feat. BeBe Winans - I Wanna Be the Only One (1997)
68. Allure feat. 112 - All Cried Out (1997)
69. Whitney Houston - It’s Not Right But It’s Okay (1999)
70. Christina Aguilera feat. Missy Elliott - Car Wash (2004)
71. Beyoncé feat. Sean Paul - Baby Boy (2003)
72. Mariah Carey & Whitney Houston - When You Believe (1998)
73. Next - Too Close (1998)
74. Gabrielle - Rise (2000)
75. Destiny’s Child - Say My Name (2000)
76. Destiny’s Child - Bills Bills Bills (1999)
77. Mya - Case of the Ex (2000)
78. Blu Cantrell feat. Sean Paul - Breathe (2003)
79. Janet - All for You (2001)
80. Ashanti - Foolish (2002)
81. Usher - U Remind Me (2001)
82. Montell Jordan - Get It On Tonite (1999)
83. Sarah Connor - From Sarah with Love (2001)
84. Shola Ama - You Might Need Somebody (1997)
85. Usher & Alicia Keys - My Boo (2004)
86. Gabrielle - Out of Reach (2001)
87. R. Kelly - The World’s Greatest (2002)
88. Ciara feat. Missy Elliott - 1, 2 Step (2004)
89. Christina Milian - When You Look at Me (2002)
90. Beyoncé - Naughty Girl (2004)
91. Bobby Brown - Two Can Play That Game (K Klass Mix) (1995)
92. Jennifer Lopez & Ja Rule - Ain’t It Funny (2001)
93. Sugababes - Freak Like Me (2002)
94. Frankee - F.U.R.B. (Fuck U Right Back) (2004)
95. Destiny’s Child - Bootylicious (2001)
96. The Artful Dodger feat. Craig David - Re-Rewind (The Crowd Say Bo Selecta) (1999)
97. Alicia Keys - If I Ain’t Got You (2004)
98. Joe - I Wanna Know (1999)
99. Babyface feat. Stevie Wonder - How Come, How Long (1997)
100. Brandy & Ray J - Another Day in Paradise (2001)

Mb.
Mijn top 10 uit deze 100 + de 5 die er net niet in zaten:

1. Alicia Keys - If I Ain't Got You (9)
2. R. Kelly - I Believe I Can Fly (8,5)
3. Montell Jordan - This Is How We Do It (8+)
4. Blackstreet feat. Dr. Dre & Queenpen - No Diggity (8)
5. TLC - Waterfalls (8)
6. R. Kelly - Ignition (Remix) (7,5)
7. The Fugees - Killing Me Softly (7,5)
8. TLC - No Scrubs (7,5)
9. Alicia Keys - Fallin' (7,5)
10. Ashanti - Foolish (7)

Tussen haakjes vanzelfsprekend de cijfers die ik deze nummers zou toedelen. Een flop 10 laat ik even terzijde, want dat zou een stuk moeilijker zijn. Ja, een leuk initiatief van kemm, maar ik ben alsmaar meer overtuigd geraakt van het feit dat R&B niet voor mij is weggelegd. Er waren me een paar draken van een nummers, zeg..

Geweldig topic dit. En die ga ik eens rustig doorlezen.
Moet wel zeggen dat ik negatief verrast ben dat ik veel positieve reacties zie over de cover van 'Freak Like Me' door de Sugababes. Voor mij is de originele van Adina Howards 1 vd lekkerste tracks van de jaren 90 en vond dit een zeer slechte cover, misschien zelfs wel de slechtste single die ik van de Sugababes ken.

Rhythm & Poetry schreef:
No Diggity staat inderdaad verrassend laag, een van de betere tracks tot nu toe. Maar ook de andere zijn meer guilty pleasure dan de voorgaande updates. En ja, zelfs Christina Milian, Jennifer & Ja en Toni Braxtron. De gehele update krijgt een 6,5 van mij.

Ik had 'No Diggity' op nummer 1 verwacht of anders sowieso top 3. Dat was toch over heel de wereld een dikke hit? Ik denk sowieso wel het nummer was op nummer 1 hoort van mij. Dat is gewoon R&B in de jaren 90 .

Gast
geplaatst: vandaag om 20:51 uur

geplaatst: vandaag om 20:51 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.