menu

Genres / Soul, Funk en R&B / This Is How We Did It: R&B rond de eeuwwisseling

zoeken in:
Dat nummer van Mya blijft toch wel vet.
Die van Blu Cantrell vond ik toentertijd verschrikkelijk en daar is weinig aan veranderd

Mooi topic. Dit is echt wel een trip down memory lane. Maar grotendeels hebben de nummers die tot nu zijn gepost de tand des tijds niet doorstaan. Dat zal denk ik ook wel voor de komende nummers gelden. Thong song van Sisqo mag natuurlijk niet ontbreken.

Toch 2 lichtpuntjes:
94. Sugababes - Freak Like Me (2002) Maar dit nummer schaar ik niet echt onder R&B. Ik kwam er laatst pas achter toen ik het album van Tubeway Army, dat de muziek daarvan is "geleend".
83. Montell Jordan - Get It On Tonite (1999) Sexy.

Angelo schreef:

79. Blu Cantrell feat. Sean Paul - Breathe (2003)
Toevallig gisteren een berichtje achtergelaten bij het album, en ‘m vandaag voorzien van een stem. De instrumentale backing is puur jatwerk van Dr. Dre’s What’s the difference.
Die van Dre is natuurlijk een veel beter nummer.

Veeeeeeeel te veel Destiny's Child. Laat ik dat nu één van de meest overgewaardeerde r&b groep uit die periode vinden. Sommige nummers zijn nog net wel aan te horen, maar de meeste vind ik irritant. Janet was met All For You al wel over haar piek heen. Dit zoet hitje kan ik nog wel een beetje waarderen. Maar ik begrijp het commentaar van Kemm wel. De overige nummers waren en zijn niet aan mij besteed. Nu ik een beetje terugdenk aan deze periode, begon ik in die tijd juist een hele grote afkeer van r&b te krijgen. De samensmelting met hip-hop vond en vind ik geen goede zaak. Was dit ook niet de periode dat marketeers de term "urban" bedachten voor dit soort muziek?

Inderdaad, alles wat een beetje zwart zag werd als Urban bestempeld. Net omwille van die steeds grotere versmelting tussen R&B en hiphop, plus ook de nieuwe dingen als 2 Step en andere meer dance/electronische R&B-dingen. Om het gemakkelijk te houden, hé...

We zitten trouwens nu op een kwart van de lijst, dus in afwachting van de lichtgevende bikini's van Sisqo, alvast mijn favoriete 5:
1. Sugababes - Freak Like Me
2. The Artful Dodger feat. Craig David - Re-Rewind (The Crowd Say Bo Selecta)
3. Destiny's Child - Bootylicious
4. Mya - Case of the Ex
5. Destiny's Child - Bills, Bills, Bills

En natuurlijk een flop 5:
1. Gabrielle - Out of Reach
2. Babyface feat. Stevie Wonder - How Come, How Long
3. Beyoncé - Naughty Girl
4. Sarah Connor - From Sarah with Love
5. Ciara feat. Missy Elliott - 1, 2 Step

R&B Hits Top 100: 75-71

75. Gabrielle - Rise (2000)
“Look at my hopes, Look at my dreams, I'm building bridges from these scenes, Now I'm ready to rise again”

Bij Knocking On Heaven’s Door van Bob Dylan zal ik voor altijd eerst denken dat het deze Gabrielle is. Ja, de impact van R&B op het leven van een jongen valt niet te onderschatten. Een van de eerste ballads die me wist te pakken, voor zover ik het me herinner. De clip kan ik helaas niet terugvinden, maar als ik het goed heb zit Gabrielle een beetje luguber achter een zonnebril naar een bokswedstrijd te kijken. De symboliek van de tekst uitbeeldend vast,... ja dat lijkt wel iets wat dit genre zou doen! Rise klinkt eigenlijk best gedateerd, maar blijft lekker. Dreams is nog gedateerder, maar ook nog lekkerder!

Cijfer: 7,5

74. Nâdiya feat. Smartzee - Et C'est Parti... (2004)
“Et c'est parti pour le show, Et c'est parti, le stade est chaud, Et c'est parti, bouge-toi sur ce flow”

En ondertussen blijft Frankrijk in zijn eigen wereldje leven. Met hun eigen chansons, hun eigen pop, hun eigen hiphop en hun eigen R&B, zo bleek! En zo heel soms geraakt er dan eentje door de Vlaamse douane... Sterker nog: in tegenstelling tot Frankrijk en Wallonië haalde Nâdiya in Vlaanderen wél de eerste plaats! Ze wist zelfs tot in Nederland te komen, waar men van het bestaan van dit Franken Rijk nog niet eens afwist. Niettemin zong men dit Franse lied uit volle borst mee: “Everybody! Everybody, everybody!” Wat hadden we plezier op deze muziek! Guilty plezier! Maar dat wisten we toen al hoor!

Cijfer: 6

73. Next - Too Close (1998)

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=kwEZRPkAAu8

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.

“Step back, you're dancing kinda close, I feel a little poke coming through, on you”

Echt zo’n nummer dat de nineties scene mee kleurden! Een smooth groove die iedereen op de dansvloer krijgt en ze nadien gelijk naar de achterbank stuurt. Geen enkel ander genre kan een stel overhitte viezerikken tot hopeloze romantici verheffen. Terwijl ze lieve woordjes in je oor lijken te fluisteren, steken ze een zwaard in je dij. Ze kunnen er niks aan doen, mevrouw. Of hoe je zonder censuur de geilste dingen op radio krijgt, twee woorden: R en B... Gekoppeld aan die heerlijke groove, de leuke vrouwenresponse en een aanstekelijk refrein, maakt dit tot een absolute klassieker in het genre!

Cijfer: 9

72. Mariah Carey & Whitney Houston - When You Believe (1998)
“Many nights we prayed, With no proof anyone could hear, In our hearts a hope for a song, We barely understood”

Mariah en Whitney die samen een nummer brengen, dichter bij wereldvrede zullen we nooit meer komen! Toen de hoesjes moesten gedrukt worden zat het er helaas alweer tegen, want wiens naam mocht eerst? Diegene die het hoogst zingt, zei den drukker. Dus zitten wij voor de rest van ons leven met oorsuizingen. Totally worth it though! Wat een nummer! De rillingen lopen nog over m’n rug! Ach, ik vind het eigenlijk helemaal niet zo verschrikkelijk als ik het zou moeten vinden.

Cijfer: 7

71. Beyoncé feat. Sean Paul - Baby Boy (2003)
“Aah oh my baby's fly baby oh, Yes no hurt me so good baby oh”

Die oosterse elementen tegen een krijsende Beyoncé, en dan dancehall Sean Paul erbij, ik kon er niet over, hoe fout deze combinatie was. Sowieso heb ik het niet zo voor indische muziekspeeltjes in westerse muziek. Tenzij je Truth Hurts heet! Nu, bij het terughoren, stoort het me eigenlijk niet echt. In de meeste gevallen is het eerder andersom, maar Baby Boy vind ik nu eigenlijk leuker klinken dan toen! En een diepe buiging voor die achterwaartse koprol!

75. Gabrielle - Rise (2000)
Doe mij dan maar Out of reach. Gabrielle heeft een perfecte stem voor rustige nummer, dat blijkt ook weer uit dit nummer. Ik vind deze alleen wat aan de saaie kant, het kabbelt een beetje voort zonder dat het ook maar enig memorabel moment bevat.
Cijfer: 6.5

Was dit zo’n grote hit dan? Ik kan me niet voorstellen dat deze meer impact had dan bijvoorbeeld Bills bills bills of Get it on tonite. Enfin, ik heb dit nummer vroeger af en toe wel eens beluisterd, maar dit is één van de weinige nummers uit de lijst die ik niet meer snel zou opzetten. Na een tijdje begon hij me zelfs te vervelen. Meer hits dan dit nummer heeft ze volgens mij hier ook niet gehad, trouwens.
Cijfer: 5.5

73. Next - Too Close (1998)
Drie jaar later werd dit nummer gecoverd door de Britse boyband Blue, en die hadden er in hun thuisland een grotere hit mee dan deze originele versie. Voor wat het waard is: ik vind deze, uiteraard, beter. Vind het verder niet zo’n bijzonder nummer. Een beetje standaard voor R&B-boyband-begrippen.

72. Mariah Carey & Whitney Houston - When You Believe (1998)
Dit nummer “moet” ik alleen al leuk vinden vanwege het feit dat dit de soundtrack-single was van de tekenfilm The Prince of Egypt. Wat heb ik die film vroeger vaak bekeken, zeg. Het eerste exemplaar van de videoband is zelfs stukgegaan! Het nummer vind ik ook niet slecht. Twee diva’s die indertijd op hun hoogtepunt waren. Geslaagd duet wat mij betreft. Trouwens, komt mijn favoriete Stevie Wonder nummer (True to your heart), nee, ik maak geen grapje, ook nog voorbij? Dat was de soundtrack voor één van m'n andere favoriete tekenfilms van toen: Mulan!
Cijfer: 8

71. Beyoncé feat. Sean Paul - Baby Boy (2003)
Dan vind ik Naughty girl leuker. Dit vind ik de minste single van haar debuut. Nooit leuk gevonden. Dit is nou een typisch “urban” nummer, als je het mij vraagt. Vocalen van B zijn niet bijzonder, Sean Paul laat ik sowieso buiten beschouwing, tekst vind ik doorsnee, en zelfs de productie weet me niet te boeien. Vind hem nog net zo vreselijk als toen 'ie pas uitkwam...
Cijfer: 3.5

Angelo schreef:
]
Was dit zo’n grote hit dan?

Vlaams he. Kemm is een Vlaming, en die Nadiya is ook een Vlaamse. Werd daar dus waarschijnlijk een veel grotere hit dan hier. Kan het nummer me nog wel erg goed herinneren, moet ik zeggen, maar dat geldt voor bijn alle hits van rond die tijd.

Edit: ah, ik zat ernaast. Nadiya is een Franse dame. Neemt niet weg dat het in Vlaanderen een veel grotere hit werd dan in Nederland.

Arrie schreef:
Vlaams he. Kemm is een Vlaming, en die Nadiya is ook een Vlaamse. Werd daar dus waarschijnlijk een veel grotere hit dan hier.

Dat snap ik, Arnout, maar bedankt voor het attenderen.
Kemm schreef:
Aftrappen doe ik met een bespreking van de 100 grootste hits uit de periode ’95-‘05, gebaseerd op de eindejaarslijsten van Nederland, België, het VK en de VS. De bagger scheiden van de classics, en zien wat erover blijft, of het nu echt zo erg gesteld was met de hitlijst, en het genre specifiek.

Mijn vraag, "Was dit zo'n grote hit dan?", sluit aan bij hetgeen kemm schreef aan het begin van dit topic. Want in de eindjaarslijsten zal Nâdiya's hit(je) het vast niet zo goed hebben gedaan in het VK of de VS als bijvoorbeeld de twee andere nummers die ik noemde (Bills bills bills en/of Get it on tonite). Daarom verbaasde ik me een beetje dat ze zo hoog stond, verder niets ten nadele van het nummer of zo, maar als je puur kijkt naar de impact van het nummer, dan valt het allemaal nog wel mee, dacht ik zo. Ik bedoel, hoeveel mensen zullen dit nummer anno 2011 nog kennen? Ik denk niet al te veel, eigenlijk...

Geinig topic, want juist rond deze tijd begonnen er af en toe RNB liedjes uit te komen waarvoor ik een zwak(je) had en heel soms een die ik zelfs prachtig vond. En die nare glibberige Boyz II Men achtige toestanden had je gelukkig niet zo veel meer, wel creatieve producers die durfden experimenteren. Try Again van Aaliyah vind ik nog steeds een van de mooiste top 40-hits uit deze tijd om maar eens wat te noemen. Lang niet alles blijft overeind na die jaren en het gros kon me sowieso al gestolen worden (ik zou heel veel onvoldoendes uitdelen), maar toch een leuk topic.

Try Again komt uiteraard nog langs, dus hou het in de gaten!

Angelo schreef:
Was dit zo’n grote hit dan?
Ik zal even wat meer uitleg geven bij het berekenen van de posities (ik merk dat ik bij Nadiya wel iets fout heb gedaan, maar da's voor sebiet ).
Een nummer komt in aanmerking als hij in minstens 2 van de eindejaarslijsten van volgende vier landen staat: US, UK, NL of BE (eigenlijk VL, want we hebben aparte hitlijsten). Een nummer 1 uit zo'n lijst krijgt 100 punten de nummer 2 99, enz... Nu zijn er altijd wel nummers die rond de jaarwisseling een grote hit zijn en dus in twee eindejaarslijsten terecht komen en dus meer als 100 punten kunnen hebben per land. Daarbij trek ik dan de punten af tot aan 100 (want voor een even grote hit uit de zomer is dat ook een maximum). Nadiya stond dus in Vlaanderen in zo'n twee eindejaarslijsten (2004+2005) (in Nederland 2005) en daarbij ben ik vergeten nog punten af te trekken. Even gekeken, en Nadiya zou daarmee inderdaad net buiten de top 100 vallen. In de plaats daarvan zou op 100 Brandy & Ray J staan met hun cover van Another Day in Paradise, dus:

100. Brandy & Ray J - Another Day in Paradise (2001)

Op single en cd, dit nummer! Urban Renewal, featuring the songs of Phil Collins. Wie die man was, had ik toen geen flauw benul van. Hier viel ik voor de zoete stemmen van broer en zus en de ontroerende tekst. Achteraf gezien was het eigenlijk nog een van de zwakkere nummers van dat coveralbum. Heeft de tand des tijds toch niet helemaal doorstaan, al zijn er ergere covers...
Had ik toen geweten wie Phil Collins was, had ik die cd waarschijnlijk nooit gekocht... Zou spijtig zijn, want er staan een paar bangers op! (Ol' Dirty Bastard met Sussudio! )

Dit is natuurlijk geen waterdicht systeem om de exacte posities te bepalen van de grootste hits (zeker niet als je fout rekent ), maar het gaat meer om het grotere beeld, en dat klopt wel ongeveer. Maar als ik die ene regel niet hanteerde, was dit inderdaad zo'n grote hit.

kemm schreef:
Ik merk dat ik bij Nadiya wel iets fout heb gedaan, maar da's voor sebiet .

I knew it!

Brandy & Ray J - Another Day in Paradise (2001)
Ik heb alleen de cd-single, tevens de In the air tonight bewerking van Kleine Kim. Ik draai beide nummers nooit meer, al moet ik zeggen dat vroeger helemaal gek was van deze van Brandy & Ray J. Wat heb ik 'm vaak op repeat gehad. Onbegrijpelijk, eigenlijk. Nu kan ik er niet meer naar luisteren. Wel nog steeds beter dan 't origineel. Bovendien heb ik een hele, hele grote hekel aan Phil Collins.
Cijfer: 6 (jeugdsentiment, hè? - als ik 'm nu voor het eerst zou horen kom ik niet hoger dan een 3.5)

Dit is natuurlijk geen waterdicht systeem om de exacte posities te bepalen van de grootste hits (zeker niet als je fout rekent ), maar het gaat meer om het grotere beeld, en dat klopt wel ongeveer.

Nee, uiteraard. Bovendien doe je het tot nu toe allemaal erg goed. Een exacte / precieze meting of samenstelling is uiteraard onmogelijk, maar zoals gezegd, het verbaasde me dan ook dat Nâdiya in de top 100 stond. Ik had al wel een "klein", kuch, vermoeden dat zij er niet helemaal in thuishoorde.

Als Nadiya nu rond de 60ste plaats stond in Nederlands eindejaarslijst van 2005 i.p.v. nipt 99ste had het gekund... Sarah Connor heeft ook de lijst gehaald, terwijl ze in de US of UK waarschijnlijk nog nooit van het mens gehoord hebben, de sjansaars!

Dat is een leugen, kemm! Sarah Connor had sowieso 5 (!) hits in de UK, misschien nog wel meer - daarvan ben ik niet zeker, waarvan de meest succesvolle Bounce was. En als mijn geheugen me niet in de steek laat, dan werd dat nummer zelfs een hit in de VS. Je moet die Deutsche niet onderschatten.

Potdikkie, het zal toch niet... Die Duitsers geraken ook overal binnen...

Je kennis van de hitlijsten is trouwens ronduit indrukwekkend! Dat was al eerder opgevallen. En hoe je dit nu ook weer zomaar even weet!

R&B Hits Top 100: 70-66

70. Christina Aguilera feat. Missy Elliott - Car Wash (2004)
“You might not ever get rich, Let me tell you it's better than digging a ditch”

Ik ben de laatste om te gaan Christinakakken, maar deze cover stinkt toch behoorlijk! Het funky ritme van het origineel komt maar slapjes uit de microgolfoven en de subtiliteit van de zang, tja, daar weet kweelqueen Aguilera helemaal geen raad mee. Missy Elliott probeert de platte herneming nog wat op te dikken, maar staat mateloos in de weg. Waren ze nu zelf met de arrangementen en melodieën gekomen, viel hier misschien nog iets positief over te zeggen...

Cijfer: 2

69. Whitney Houston - It's Not Right But It's Okay (1999)
“I'll pack your bags, So you can leave town for a week”

Ik ben opgegroeid met de Whitney anno 1999, wist ik veel dat we ze toen nog moesten haten voor nummers als I Will Always Love You en I’m Every Woman. Ik werd enkel gecharmeerd door puik opgebouwde, eigentijdse composities, gezongen door een zangeres in controle. Dat beeld heb ik van haar, het was misschien net haar enige periode waar dit het geval was... Het ene na het andere nummer deed het goed, haar in Europa veel onbekendere single Heartbreak Hotel heb ik zelfs nog op single gekocht. It's Not Right vond ik vooral leuk omwille van de snauwende tekst en de leuke instrumentatie. Vind ik eigenlijk, zelfs nu ik al haar rommel heb doorstaan, nog steeds dik in orde!

68. Allure feat. 112 - All Cried Out (1997)
“Leaving me all alone, Don't you know my tears will cause an inferno”

Onlangs pas ontdekt dat dit een cover is (van Lisa Lisa and Cult Jam en Full Force), deze versie is natuurlijk veel gekender, al een klassieker in het genre misschien wel! Vooral in Amerika en Nederland was dit een gigantische hit! Die zoete uitwerking, de stemkunstjes, dat dit een power ballad is met een hoog Mariah Carey gehalte is geen toeval. Deze meisjesgroep stond getekend op haar toenmalige label, je hoort haar zelfs meezingen in de refreinen. Ondergedompelt in dit genre kan ik zoveel gesuikerde emotie probleemloos aan, al is dit toch wel een zware test hoor!

Cijfer: 6,5

67. Eternal feat. BeBe Winans - I Wanna Be the Only One (1997)

https://www.youtube.com/watch?v=vV5LqO9WvL8

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.

“If you just love me, You will gladly see, I'm all you need”

Extreem vrolijke R&B-song zonder scrupules met genoeg lading om het boeiend te maken. De dialoog tussen de Engelse zusjes en BeBe tegen een dikke achtergrond van blazers werkt heel erg opzwepend! Als hier geen brede smile van op je gezicht komt heeft All Cried Out je wel heel zwaar opgefokt.

Cijfer: 8,5

66. Destiny’s Child - No, No, No (1997)
“Boy, I know you want me, Just as much as I want you, So come and get my love, It's all here for you”

Voor mij best verrassend om deze DC tegen te komen, omdat ze hiermee in België hoegenaamd totaal geen potten braken. In een aantal andere landen was het dan weer een ontzettend grote hit, met hun volgende album volgde dan de rest van de wereld. Deze single is ook nog lang niet het kaliber van later werk, maar het leverde ze wel een aangenaam visitekaartje op. Superster(ren) in wording!

70. Christina Aguilera feat. Missy Elliott - Car Wash (2004)
Ik ben nog steeds een groot liefhebber van Christina Aguilera, en dan met name van haar albums Stripped en Back to basics. Dit nummer heb ik nooit echt leuk vonden, ook het origineel niet trouwens. Ze werd gevraagd of ze dit nummer wilde opnemen voor zo’n animatiefilm, dus ik zal het haar niet al te zwaar aanrekenen. ’t Blijft één van de beste zangeressen ooit, naar mijn mening. Ze heeft alleen veeeel betere nummers gemaakt. De gastbijdrage van Missy voegt he-le-maal niets toe.

69. Whitney Houston - It's Not Right But It's Okay (1999)
Rond deze tijd was Whitney op haar best, als je het mij vraagt. Mijn favoriete nummer blijft My love is your love, en het album dat diezelfde titel draagt, is uiteindelijk ook mijn favoriete album van haar. Dit vind ik ook nog steeds een cool nummer dat, hoe kan het ook anders, geproduceerd werd door Darkchild. Die Darkchild-producties hebben, naar mijn mening, de tand des tijds allemaal (!) weten te doorstaan. Dat zegt heel wat over deze producer. Bij dit nummer kwam de sassy-dame in Whitney naar boven, en die bevalt me een stuk beter dan de Whitney die beroemd werd vanwege die aalgladde ballads. Ik ben blij dat deze lijst nummers bevat vanaf het jaar 1995; ik had niet willen weten hoe hoog die draak (ik pen de titel niet eens neer) uit 1992 anders was geëindigd.
Cijfer: 8

68. Allure feat. 112 - All Cried Out (1997)
Als groep waren deze dames geen blijver. Hits hebben ze na dit nummer dan ook niet meer gehad. Heb zelf trouwens ook nooit zoveel met dit nummer gehad. Ondanks de tekst vind ik de zang nogal emotieloos en plat. Kan er prima af en toe naar luisteren, maar ik zou ‘m uit mezelf niet opzetten.
Cijfer: 6.5

67. Eternal feat. BeBe Winans - I Wanna Be the Only One (1997)
Ja, dit vind ik leuk. Van het album waar dit nummer op staat, kwam nog een dijk van een nummer: Don’t you love me. Dat nummer was alleen beduidend minder vrolijk dan deze. Dit is dan ook echt zo’n feel-good nummer. Vooral de stem van Easter bljft het mooiste aspect van dit nummer. Ik mag deze nog altijd graag horen. Eindelijk eens een keer een hit uit de UK in de lijst overigens, al kwam de beste R&B toch veelal uit de US. In ieder geval is dit Eternal op hun best!
Cijfer: 8.5

66. Destiny’s Child - No, No, No (1997)
Fijn nummer, zeer relaxed ook. De vele hits de volgden waren een stuk meer upbeat. Als je bedenkt dat de meiden de leeftijd van 18 nog niet hadden bereikt ten tijde van deze videoclip, dan verdienen ze toch wel mijn respect. De vocalen van B, maar ook van LeToya en LaTavia waren toen al behoorlijk goed ontwikkeld. Alleen Kelly was, is en blijft de zwakste schakel van Destiny’s Child. Verder wel schattig...
Cijfer: 7.5

Ik word voorlopig nog niet veel vrolijker van de lijst. De laatste updates zijn het niet eens meer guilty pleasures, slechts nummers die ik altijd al slecht heb gevonden. Keep up the good work kemm.

Wacht tot we aan de top 10 komen...

R&B Hits Top 100: 65-61

65. Another Level - Freak Me (1998)
“Baby don't you understand, I wanna be your nasty man, I wanna make your body scream, Then you will know just what I mean”

Nog zo’n nummer waarvan ik helemaal niet wist dat het een cover was! Het origineel is van Keith Sweats groep Silk een aantal jaar eerder, maar de ijzig koude vocalen die Another Level op dit hitsige nummer neerleggen spreekt me meer aan. Zo zouden de Sugababes het ook zingen, monotoon en heerlijk! Enkel de uithalen van Dane “I wana get freaky with you” Bowers borrelen even op. Vraag me niet hoe ik zijn naam weet, want dan komen we uit bij Victoria Beckham die zich aan 2 Step waagt, en dan volgt er weer een heel verhaal hoe manlief David naakt over het voetbalveld zou lopen als ze nummer 1 werd, maar dat gebeurde nooit, want Groove Jet van Spiller en Sophie Ellis-Bextor wist de Spice Girl te verslagen. ... Topnummer dus, dit Freak Me!

Cijfer: 8,5

64. Macy Gray - I Try (1999)
“Here is my confession, May I be your possession, Boy I need your touch, Your love kisses and such”

Misschien meer soul, maar dit moest er gewoon bij, al was het maar voor de geloofwaardigheid. Ontroerd werden we allemaal over het verhaal hoe ze vroeger als kind gepest werd met haar Donald Duck gekwaak en hoe ze nu een grote zangeres was geworden. Zelfs zingende check je nog je boxen of daar niet wat aan scheelt, maar er gaat toch vooral een grote charme vanuit. I Try is gewoon een ontzettend mooi klassiek lied, prachtig vertolkt! Zelfs de strijkers zijn van toegevoegde waarde. Niet zoet, gewoon goed!

63. Jennifer Lopez - Love Don't Cost a Thing (2001)
“Knew that it was game when you looked at me, Pulling up your sleeve so I could see the Rolley bling”

“My love don’t cost a thing”, “I’m still Jenny from the block”, het leek wel of J.Lo met elk nummer weer een beetje meer geloofwaardigheid verloor. Ach, zolang het maar lekker meezingt en het ritme hard genoeg gaat om dikke reten te kunnen houden. Er zijn ergere muzikale motivaties dan dat natuurlijk.

62. Nina Sky feat. Jabba - Move Ya Body (2004)
“I lick my lips while I’m feeling you, Now I’m going to make you go oooohh”

De dancehall-trein raasde voorbij en net voor hij de afgrond in reed sprong de tweeling Nina Sky er nog op. Tijd voor zanglessen was er niet meer. Ook de klas “Hoe kleed ik me niet als kindersexbom” moest worden overgeslagen. De felgroene rokjes passen wel bij het nummer, een even grote niemendal. Ik weiger tot op de dag van vandaag ook maar één vinger, laat staan mijn gehele lijf, te bewegen op dit gedruis.

Cijfer: 1

61. City High - What Would You Do? (2001)

https://www.youtube.com/watch?v=Gyg5IoEv8oA

“For you this is just a good time, But for me this is what I call life”

Na Lucy Pearl werd dit mijn nieuwe favoriete R&B-groep. Ze hebben het al even lang uitgezongen in de muziekwereld. Nu ik het zo terughoor heeft zangeres Claudette best wel wat weg van Dawn Robinson. Verder ligt de muziek eigenlijk vrij ver af van Saadiq en co. City High had meer een hiphopachtergrond (al was hun album voornamelijk gezongen) en met Wyclef Jean als producer hadden ze ook hun eigen sound. Het nummer valt in eerste instantie op door zijn inhoud, best confronterend, want een niet-alledaagse doch reële situatie. Het nummer raast voorbij met rapachtige verses en een ontzettend straf refrein. Zelfs de Dre-onderbreking haalt het tempo niet weg, het geeft het nummer zelfs nog een extra energieboost! Toen alomtegenwoordig, nu compleet vergeten. Maar van mijn iPod is hij nooit verdwenen!

Cijfer: 9,5

Move Ya Body een 1.

Je bedoelt dat jij hier punten (meervoud) voor over zou hebben?

65. Another Level - Freak Me (1998)
Ik hoorde vandaag nog dat walgelijke From the heart, die (helaas) op Hitzone 8 staat. Ik heb die CD onlangs geïmporteerd op m’n iTunes, en nu zet ik hem af en toe eens op – ik was alleen vergeten dit nummer te verwijderen, vandaar. Dit nummer is een beetje beter, maar ik kan hier vooralsnog niet naar luisteren. Hoewel de tekst vooral sexy moet overkomen, vind ik de zang zwaar irritant en alles behalve sexy. Ik kan prima naar gladde muziek luisteren, maar Another Level gaat naar mijn smaak altijd another level too far.
Cijfer: 4

64. Macy Gray - I Try (1999)
Love me some Macy! Ik heb alleen nooit begrepen waarom Still nooit zo’n grote hit is geworden als dit nummer, want die is nóg beter. Maar goed, ik vind dit ook een juweeltje. Prachtige stem, warm arrangement en een evenzo mooie tekst (vooral het refrein).

63. Jennifer Lopez - Love Don't Cost a Thing (2001)
Ik houd wel van de vroege Jenny eigenlijk. Haar eerste twee albums zet ik af en toe nog wel eens op. Met name de singles daarvan vind ik nog steeds leuk. Deze vind ik uitgerekend net iets minder, maar het steekt verder prima in elkaar. Alleen die tekst, zou ze zichzelf geloven?
Cijfer: 7.5

62. Nina Sky feat. Jabba - Move Ya Body (2004)
Fijn liedje, leuke meiden. Ik heb hierna nooit meer wat van ze gehoord. Misschien maar goed ook, want nu herinner ik me alleen dit nummer, en die vind ik nog steeds leuk. Dat refrein blijft nu minstens een week in m’n kop hangen. Ik heb geen problemen met de gebrekkige vocalen, overigens.

61. City High - What Would You Do? (2001)
O ja, die was ik alweer vergeten. Ik ken slechts twee nummers van hen. Deze, en het geflopte Caramel, waarvan deze overduidelijk de betere van de twee is. Het vreemde vond ik altijd dat dit nummer pas uitkwam in 2001, terwijl hij al in 1999 al op deze soundtrack verscheen. Waarom de release van deze single zo lang op zich liet wachten is me een raadsel. Ik meen me te herinneren dat ze voor dit nummer zelfs een Grammy-nominatie ontvingen, die ze overigens niet wisten te verzilveren. Verder een aardig nummer, voor mij niet meer dan dat. De zangeres deed hierna nog een duetje met Wyclef, en dat was geen onaardige single (Two wrongs). Helaas werd het wel een flop.

kemm schreef:
Je bedoelt dat jij hier punten (meervoud) voor over zou hebben?

Ik was 12/13.

Freak Me, wat een classic is dat. Voor dat soort jaren '90-porno-R&B open ik nou dit topic.

Staan wel veel dingen in die ik allang vergeten was, hey. #61 is er ook zo eentje.

Mb.
Haha. Freak Me is stiekem wel leuk, ja! Macy steelt natuurlijk wel de show. Helaas moet ik even door het vreselijke gejammer van Jennifer Lopez heen en, ach... eigenlijk wil ik er geen woorden aan vuil maken, maar laat ik in ieder geval zeggen dat je met die 1 nog een behoorlijk hoog cijfer geeft aan dat nummer van Nina Sky. City High is dan een leuke verrassing. Ik had er nog nooit van gehoord - Angelo mag nu even zijn ''hoezo ken je dat niet eens?'' opmerking voor zichzelf houden.

Geniaal topic toch wel. Oude tijden herleven.

Waar ik dacht dat de kwaliteit van dit topic door de matige nummers (en niet het commentaar) steeds verder af zou glijden, blijkt dit gelukkig niet het geval.
Er zijn nu een flink aantal uitstekende nummers langs gekomen. Rise, It's Not Right But It's Okay, I Wanna Be the Only One, Freak Me en I Try,
Daarnaast staan er een aantal redelijk goede nummers tussen: Too Close, When You Believe, All Cried Out, Love Don't Cost a Thing en What Would You Do.
Maar natuurlijk werd er in die tijd ook echt bagger gemaakt: Baby Boy, Car Wash en Move Ya Body.

Het valt me ook op dat ik de meeste nummers van deze 3 posts weer ken. Hopelijk geldt dat steeds vaker naarmate we hoger in de lijst komen. Oh ja. Blijkbaar ben ik de enige die Whitney in de eighties een prima popartieste vind. Haar eerste 2 albums draai ik nog regelmatig...en dan zelfs op repeat.

principal2000 schreef:
Oh ja. Blijkbaar ben ik de enige die Whitney in de eighties een prima popartieste vind. Haar eerste 2 albums draai ik nog regelmatig...en dan zelfs op repeat.

"I believe the children are the future..." (bij gebrek aan een kots-smiley )

Gast
geplaatst: vandaag om 00:09 uur

geplaatst: vandaag om 00:09 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.