Genres / Jazz / Jazz-album van de week
zoeken in:
0
geplaatst: 19 november 2008, 18:21 uur
Als bawimeko, Edski of grovonion dit forum nog actief volgen, zullen ze wel iets van zich laten horen. Ik denk overigens niet dat ze het erg zullen vinden een keertje over geslagen te worden, aangezien ze niet langer wekelijks meeluisteren.
Ik blijf trouwens voorstander van een ronde-systeem. Zo blijft alles overzichtelijk en kunnen we, na zoveel weken luisteren, steeds de balans op maken van wat we gehoord hebben. In een situatie van willekeurig albums plaatsen is dat quasi onmogelijk, zie bv. het soul-topic...
Ik blijf trouwens voorstander van een ronde-systeem. Zo blijft alles overzichtelijk en kunnen we, na zoveel weken luisteren, steeds de balans op maken van wat we gehoord hebben. In een situatie van willekeurig albums plaatsen is dat quasi onmogelijk, zie bv. het soul-topic...

0
geplaatst: 19 november 2008, 18:25 uur
Dus, ronde 3 in een notendop.
eazyfan: Booker Little - Booker Little (1960)
Heemskerktollie: Steve Lacy & Mal Waldron - At the Bimhuis 1982 (1982)
Jesse: Charles Gayle, William Parker & Rashied Ali - Touchin' on Trane (1991)
korenbloem: William Parker Violin Trio - Scrapbook (2003)
frankmulder: Pat Metheny Group - Imaginary Day (1997)
voltazy: Painkiller - 50th Birthday Celebration, Vol. 12 (2005)
klaezman: Rahsaan Roland Kirk - Prepare Thyself to Deal with a Miracle (1973)
thejazzscene: Aka Moon - Guitars (2002)
sq: The Frank Cunimondo Trio - ... Introducing Lynn Marino (1969)
Vince Vega: Joost Lijbaart & Wolfert Brederode - One (2006)
we tigers: Portico Quartet – Knee-Deep in the North Sea (2007)
blabla: Steve Coleman/Dave Holland - Phase Space (1994)
unaej: Don Byron – Ivey-Divey (2004)
The Scientist: Tin Hat Trio – Memory is an Elephant (1999)
En nu even nadenken over een top 5...
eazyfan: Booker Little - Booker Little (1960)
Heemskerktollie: Steve Lacy & Mal Waldron - At the Bimhuis 1982 (1982)
Jesse: Charles Gayle, William Parker & Rashied Ali - Touchin' on Trane (1991)
korenbloem: William Parker Violin Trio - Scrapbook (2003)
frankmulder: Pat Metheny Group - Imaginary Day (1997)
voltazy: Painkiller - 50th Birthday Celebration, Vol. 12 (2005)
klaezman: Rahsaan Roland Kirk - Prepare Thyself to Deal with a Miracle (1973)
thejazzscene: Aka Moon - Guitars (2002)
sq: The Frank Cunimondo Trio - ... Introducing Lynn Marino (1969)
Vince Vega: Joost Lijbaart & Wolfert Brederode - One (2006)
we tigers: Portico Quartet – Knee-Deep in the North Sea (2007)
blabla: Steve Coleman/Dave Holland - Phase Space (1994)
unaej: Don Byron – Ivey-Divey (2004)
The Scientist: Tin Hat Trio – Memory is an Elephant (1999)
En nu even nadenken over een top 5...

0
geplaatst: 19 november 2008, 19:36 uur
Mag ik mijn eigen suggestie in de top 5 opnemen?
Zo niet, denk dan de nummer 1 van het volgende lijstje weg (vandaar dat er ook een nummer 6 staat). 
1. Pat Metheny Group – Imaginary Day (1997)
2. Portico Quartet – Knee-Deep in the North Sea (2007)
3. Don Byron – Ivey-Divey (2004)
4. Joost Lijbaart & Wolfert Brederode – One (2006)
5. Rahsaan Roland Kirk – Prepare Thyself to Deal with a Miracle (1973)
(6. Aka Moon – Guitars (2002))
Zo niet, denk dan de nummer 1 van het volgende lijstje weg (vandaar dat er ook een nummer 6 staat). 
1. Pat Metheny Group – Imaginary Day (1997)
2. Portico Quartet – Knee-Deep in the North Sea (2007)
3. Don Byron – Ivey-Divey (2004)
4. Joost Lijbaart & Wolfert Brederode – One (2006)
5. Rahsaan Roland Kirk – Prepare Thyself to Deal with a Miracle (1973)
(6. Aka Moon – Guitars (2002))
0
geplaatst: 19 november 2008, 20:00 uur
Oh, nog vergeten: hierbij heb ik de maandalbums van blabla niet meegenomen; anders zou Jonas Hellborg - Aram of the Two Rivers op nummer 2 komen. 

0
thejazzscène
geplaatst: 19 november 2008, 20:55 uur
Heel leuk topic is dit. Weer een boel nieuwe dingen leren kennen waar toch vaak recensies over verschijnen.
Die van Jonas Hellborg vond ik wel echt een topper. Alles blijft echt lekker energetisch en interessant om naar te luisteren. Op naar de volgende ronde!
Die van Jonas Hellborg vond ik wel echt een topper. Alles blijft echt lekker energetisch en interessant om naar te luisteren. Op naar de volgende ronde!
0
geplaatst: 19 november 2008, 20:55 uur
Opmerkelijk weinig "slechte" albums deze ronde; we kunnen met andere woorden heel tevreden zijn over het opzet... 
1/ Steve Lacy & Mal Waldron - At the Bimhuis 1982 (Heemskerktollie)
2/ Painkiller - 50th Birthday Celebration, Vol. 12 (voltazy)
3/ Portico Quartet – Knee-Deep in the North Sea (we tigers)
4/ Joost Lijbaart & Wolfert Brederode - One (Vince Vega)
5/ Aka Moon - Guitars (thejazzscene)
En uiteraard bedankt aan iedereen om een album te delen...

1/ Steve Lacy & Mal Waldron - At the Bimhuis 1982 (Heemskerktollie)
2/ Painkiller - 50th Birthday Celebration, Vol. 12 (voltazy)
3/ Portico Quartet – Knee-Deep in the North Sea (we tigers)
4/ Joost Lijbaart & Wolfert Brederode - One (Vince Vega)
5/ Aka Moon - Guitars (thejazzscene)
En uiteraard bedankt aan iedereen om een album te delen...

0
geplaatst: 20 november 2008, 11:02 uur
Ik ben ook voorstande van een ronde systeem. Maar misschien moeten we de overige mensen een pm doen, en anders gewoon weer opnieuw.
0
geplaatst: 20 november 2008, 11:53 uur
Ik wil ook nog best een albumpje uitzoeken, al is het absoluut waar dat ik dit topic een beetje aan het verwaarlozen ben.
Zeg 't maar.
Zeg 't maar.
0
geplaatst: 20 november 2008, 14:19 uur
In het kader van de ronde-toplijstjes en overzichtelijkheid is het inderdaad wel handig de rondes gewoon te houden. Het ging mij er om dat het ook eens ter discussie werd gesteld. Het lijkt soms alsof we maar wat doen en dat "ergens" is bepaald dat we rondes hanteren. Maar als we daar allemaal achter staan is er niets mis mee.
0
geplaatst: 22 november 2008, 08:35 uur
Mijn lijstje
1. Portico Quartet - Knee-Deep in the North Sea (2007)
2. Steve Coleman/Dave Holland - Phase Space (1994)
3. Rahsaan Roland Kirk - Prepare Thyself to Deal with a Miracle (1973)
4. Pat Metheny Group - Imaginary Day (1997)
5. Painkiller - 50th Birthday Celebration, Vol. 12 (2005)
En inmiddels lekker aan het luisteren naar ´Gateway´.
1. Portico Quartet - Knee-Deep in the North Sea (2007)
2. Steve Coleman/Dave Holland - Phase Space (1994)
3. Rahsaan Roland Kirk - Prepare Thyself to Deal with a Miracle (1973)
4. Pat Metheny Group - Imaginary Day (1997)
5. Painkiller - 50th Birthday Celebration, Vol. 12 (2005)
En inmiddels lekker aan het luisteren naar ´Gateway´.
0
wcs
geplaatst: 22 november 2008, 16:57 uur
Deze week mag ik het jazzalbum van de week van een keuze voorzien en ik ga voor niemand minder of meer dan mijn favoriete jazzartiest : Cecil Taylor.
En wel voor deze om precies te zijn :

Winged Serpent
Wat er zoal over te vertellen? Wel, het is alvast niks voor de brave mainstreamjazzliefhebber, maar voor diegenen die graag eens iets avontuurlijks door hun oorschelpen laten knallen, is het spek naar hun bek.
De bezetting is alvast zeer uitgebreid waardoor je vaak in een oerwoud van getoeter lijkt terecht te komen en er niet echt veel houvast is. In tegenstelling tot andere van zijn albums, treedt Taylor niet al te vaak op de voorgrond maar stuurt hij eerder vanuit de achtergrond bij. Het resultaat is, zoals ik dus al zei ,heftig en je wordt echt opgeslokt door de muziek die lekker wild tekeergaat. Want dankzij die uitgebreide schare personeel krijg je zeer gelaagde nummers. Vergelijk het met de manier waarop Free Jazz van Ornette Coleman steeds dat tikkeltje anders lijkt te klinken. Net als die laatste krijg je ook hier muziek op je bord die moeilijk te omvatten valt, er valt bij wijze van spreken geen touw aan vast te knopen. Voor sommigen dus misschien een moeilijke hap om te slikken maar zelf kan ik er eindeloos van genieten. Het is net dat onvatbare dat alles zo fascinerend maakt, de verwondering die met het luisteren gepaard gaat, wordt bij mij moeiteloos omgezet in bewondering voor de eigenwijze visie en de absolute genialiteit van het spel dat Cecil Taylor voor de dag brengt. Ik denk dat het gewoon een album is waaraan je je moet overgeven, net zoals de muzikanten helemaal opgaan in hun spel, moet je ook jezelf kunnen verliezen in deze gestoorde geluidsbrij.
Zelf ben ik er wel tamelijk enthousiast over zoals jullie kunnen zien en ik hoop dus de vonk te kunnen overdragen
Ga dan nu de linkjes naar iedereen doorsturen en mocht ik iemand over het hoofd zien, PM dan maar.
En wel voor deze om precies te zijn :

Winged Serpent
Wat er zoal over te vertellen? Wel, het is alvast niks voor de brave mainstreamjazzliefhebber, maar voor diegenen die graag eens iets avontuurlijks door hun oorschelpen laten knallen, is het spek naar hun bek.
De bezetting is alvast zeer uitgebreid waardoor je vaak in een oerwoud van getoeter lijkt terecht te komen en er niet echt veel houvast is. In tegenstelling tot andere van zijn albums, treedt Taylor niet al te vaak op de voorgrond maar stuurt hij eerder vanuit de achtergrond bij. Het resultaat is, zoals ik dus al zei ,heftig en je wordt echt opgeslokt door de muziek die lekker wild tekeergaat. Want dankzij die uitgebreide schare personeel krijg je zeer gelaagde nummers. Vergelijk het met de manier waarop Free Jazz van Ornette Coleman steeds dat tikkeltje anders lijkt te klinken. Net als die laatste krijg je ook hier muziek op je bord die moeilijk te omvatten valt, er valt bij wijze van spreken geen touw aan vast te knopen. Voor sommigen dus misschien een moeilijke hap om te slikken maar zelf kan ik er eindeloos van genieten. Het is net dat onvatbare dat alles zo fascinerend maakt, de verwondering die met het luisteren gepaard gaat, wordt bij mij moeiteloos omgezet in bewondering voor de eigenwijze visie en de absolute genialiteit van het spel dat Cecil Taylor voor de dag brengt. Ik denk dat het gewoon een album is waaraan je je moet overgeven, net zoals de muzikanten helemaal opgaan in hun spel, moet je ook jezelf kunnen verliezen in deze gestoorde geluidsbrij.
Zelf ben ik er wel tamelijk enthousiast over zoals jullie kunnen zien en ik hoop dus de vonk te kunnen overdragen

Ga dan nu de linkjes naar iedereen doorsturen en mocht ik iemand over het hoofd zien, PM dan maar.
0
geplaatst: 22 november 2008, 17:25 uur
ken hem al, maar moet eerst nog wat schade inhalen. Dus dit komt mooi uit. Voor Frank.... dit wordt nog pittiger dan painkiller enzo
0
wcs
geplaatst: 30 november 2008, 18:18 uur
Veel te laat aan gedacht maar het schoot me vandaag pas te binnen dat ik de nieuwe moet aanduiden... Laat pretfit het maar doen deze week.
0
geplaatst: 30 november 2008, 18:24 uur
ik dat je hem moet vragen, maar laatst (toen ik hem vroeg) wilde hij niet meer doen, omdat hij niet actief dit topic meer volgt.
0
geplaatst: 30 november 2008, 22:14 uur
Ok, posten maar wie posten kan! Immers, geen week zonder week-album, en geen maand zonder een magisch schijfje van blabla. We zijn komende week alweer in blijde verwachting van een tweeling. 
(Hoewel unaej een drukke periode tegemoet gaat wegens examens...
)

(Hoewel unaej een drukke periode tegemoet gaat wegens examens...
)
0
geplaatst: 30 november 2008, 22:30 uur
OK, daar komt-ie dan:

Jaga Jazzist - A Livingroom Hush
Een 'gevaarlijke' keuze, aangezien het weer erg ver staat van de 'traditionele' jazz. Dus jazz-puristen: stay away.
Ik heb er alleen maar over te zeggen dat het een lekker vrolijk album is. Voor de rest: luister zelf maar (trouwe JAvdW-bezoekers ontvangen zodirect links, behalve we tigers, want die kent hem al).

Jaga Jazzist - A Livingroom Hush
Een 'gevaarlijke' keuze, aangezien het weer erg ver staat van de 'traditionele' jazz. Dus jazz-puristen: stay away.

Ik heb er alleen maar over te zeggen dat het een lekker vrolijk album is. Voor de rest: luister zelf maar (trouwe JAvdW-bezoekers ontvangen zodirect links, behalve we tigers, want die kent hem al).

0
geplaatst: 30 november 2008, 23:29 uur
Frank bedankt voor je snelle reactie
.
Alleen vind ik dat er hierna een nieuwe user gekozen moet worden . des noods post die gene volgende week, en hebben we deze week "rust" en kunnen we ons richten op jouw gekozen album.
want albums droppen, werkt bij geen een topic, al die topics doven uit
(progrog album van de week, soul etc). Behalve deze het verandwoordelijk maken van user, is denk ao de kracht van dit systeem.
Er zijn nog voldoende geaardigden die mee kunnen doen, Paalhaas bood aan om een album te plaatsen. Itchy, toon1, edris Grovonion moeten (als ze willen) ook nog een keer. Ik weet dat Itchi en Toon1 niet actief meedoen. Maar dat is eigenlijk alle rondes zo. Edris en Grovonion zie ik regelmatig een bericht posten bij verschillende JA'sVDW
Dus Frank draag de fakkel over (
)
.Alleen vind ik dat er hierna een nieuwe user gekozen moet worden . des noods post die gene volgende week, en hebben we deze week "rust" en kunnen we ons richten op jouw gekozen album.
want albums droppen, werkt bij geen een topic, al die topics doven uit
(progrog album van de week, soul etc). Behalve deze het verandwoordelijk maken van user, is denk ao de kracht van dit systeem.Er zijn nog voldoende geaardigden die mee kunnen doen, Paalhaas bood aan om een album te plaatsen. Itchy, toon1, edris Grovonion moeten (als ze willen) ook nog een keer. Ik weet dat Itchi en Toon1 niet actief meedoen. Maar dat is eigenlijk alle rondes zo. Edris en Grovonion zie ik regelmatig een bericht posten bij verschillende JA'sVDW
Dus Frank draag de fakkel over (
)
0
geplaatst: 30 november 2008, 23:36 uur
Volgens mij wou niemand het systeem veranderen, maar waren er gewoon wat mensen vergeetachtig.
Ik zal proberen niet te vergeten het stokje door te geven. 
Ik zal proberen niet te vergeten het stokje door te geven. 
0
edris.
geplaatst: 1 december 2008, 01:12 uur
korenbloem schreef:
Edris zie ik regelmatig een bericht posten bij verschillende JA'sVDW
Edris zie ik regelmatig een bericht posten bij verschillende JA'sVDW
Misschien weleens een stem, want ik kan me niet herinneren ooit echt iets geschreven te hebben te hebben bij een javdw. Verder doe ik overigens niet actief mee, ik heb mijn richting in de jazz wel gevonden en probeer het verder zo'n beetje zelf uit te zoeken.
0
geplaatst: 1 december 2008, 09:37 uur
Leuke keuze, zelf heb ik What We Must van Jaga Jazzist thuis liggen. Destijds maar een paar keer geluisterd, goede reden om de cd nu weer eens uit de kast te halen.
0
pretfrit
geplaatst: 1 december 2008, 09:39 uur
wcs schreef:
Veel te laat aan gedacht maar het schoot me vandaag pas te binnen dat ik de nieuwe moet aanduiden... Laat pretfit het maar doen deze week.
Doe niet actief meer mee. weet ondertussen op jazzgebied wel wat ik interessant vind, kan daardoor gerichter en met meer resultaat zoeken en heb nog jaaaaren jazz te ontdekken

er zijn overigens aardig wat nieuwe personen op de site met een jazzinteresse. mischien dat je die er bij kunt betrekken.
0
geplaatst: 1 december 2008, 10:48 uur
Op basis van ronde 3 concludeer ik dat dit de actievelingen zijn:
Heemskerktollie, Jesse, korenbloem, frankmulder, voltazy, klaezman, thejazzscene, sq, Vince Vega, we tigers, blabla, unaej, The Scientist
En daarmee zijn ze dan ook potentiële slachtoffers voor mijn keuze van opvolger.
Kunnen alle anderen die wel actief meedoen maar niet in bovenstaand lijstje staan even een brul geven?
Heemskerktollie, Jesse, korenbloem, frankmulder, voltazy, klaezman, thejazzscene, sq, Vince Vega, we tigers, blabla, unaej, The Scientist
En daarmee zijn ze dan ook potentiële slachtoffers voor mijn keuze van opvolger.
Kunnen alle anderen die wel actief meedoen maar niet in bovenstaand lijstje staan even een brul geven?
0
geplaatst: 1 december 2008, 15:19 uur
Ik heb user: 'Kronos ' een persoonlijk berichtje gedaan om te vragen of dit topic iets voor hem is. Missien weten mensen nog meer users, die wel met jazz bezig zijn. Maar niet actief hier. (edit 16.00 uur: maar deze heeft (voorlopig) even bedankt
PS Pretfrit: ik dacht dat jij al je jazz smaak wist toen dit topic begon
, dat houd niet in dat wij niet willen delen jouw muziek smaak
.
.
0
geplaatst: 1 december 2008, 18:48 uur
korenbloem schreef:
.
.Dan kijk je toch naar zijn stemmen en toplijstjes en Bob's your uncle
0
geplaatst: 2 december 2008, 18:54 uur
1e van de maand geweest.
Nieuw bonus album.
Deze maand is het: Ginger Baker Trio - Going Back Home.

Leuk plaatje van een rockdrummer die wel wat voelde voor een sessie met Charlie Haden en Bill Frisell.
Niet direkt een ras echtte jazz plaat maar zeker een interessante ontmoeting tussen een legendarische drummer (met een knik) en twee improvisatie beeesten.
Het beviel alle drie blijkbaar erg goed want ze hebben ook nog een vervolg op dit album gemaakt.
Zoals altijd, pm me voor een linkje.
Nieuw bonus album.
Deze maand is het: Ginger Baker Trio - Going Back Home.

Leuk plaatje van een rockdrummer die wel wat voelde voor een sessie met Charlie Haden en Bill Frisell.
Niet direkt een ras echtte jazz plaat maar zeker een interessante ontmoeting tussen een legendarische drummer (met een knik) en twee improvisatie beeesten.
Het beviel alle drie blijkbaar erg goed want ze hebben ook nog een vervolg op dit album gemaakt.
Zoals altijd, pm me voor een linkje.
0
geplaatst: 2 december 2008, 18:57 uur
mijn top 5
1) Steve Lacy & Mal Waldron - At the Bimhuis 1982 (1982)
2) Rahsaan Roland Kirk - Prepare Thyself to Deal with a Miracle (1973)
3) Steve Coleman/Dave Holland - Phase Space (1994)
4) William Parker Violin Trio - Scrapbook (2003)
5) tja... ik denk dat dit blabla's bonus album: Jonas Hellborg - Aram of the Two Rivers [Live in Syria] (1996) gaat worden
1) Steve Lacy & Mal Waldron - At the Bimhuis 1982 (1982)
2) Rahsaan Roland Kirk - Prepare Thyself to Deal with a Miracle (1973)
3) Steve Coleman/Dave Holland - Phase Space (1994)
4) William Parker Violin Trio - Scrapbook (2003)
5) tja... ik denk dat dit blabla's bonus album: Jonas Hellborg - Aram of the Two Rivers [Live in Syria] (1996) gaat worden
* denotes required fields.